Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Äntligen Bio byggbilder av Beffa

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 mars 2021 - 08:45

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Kommentarer till Äntligen Bio byggbilder av Beffa

#2

Postad 19 mars 2021 - 08:45

Filander
  • Filander
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Snyggt! Kommer bli fantastiskt! Har själv ett hus med strukturtapet (yay...), som jag kommer behöva tampas med. Jag tänkte bara bredspackla över allt. Hur kom valet att riva bort den? Satt den dåligt på olika ställen?

#3

Postad 19 mars 2021 - 10:31

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Snyggt! Kommer bli fantastiskt! Har själv ett hus med strukturtapet (yay...), som jag kommer behöva tampas med. Jag tänkte bara bredspackla över allt. Hur kom valet att riva bort den? Satt den dåligt på olika ställen?

 

Ja jag tror det kommer bli riktigt najs sen! Ja precis, den var lite ojämn på sina ställen, ibland satt den som berget och vissa ställen kunde man bara ta och peta så fick man med en halv våd typ. Sen gillar jag också att riva bort till grunden och göra det bra, så vet jag att det är ordentligt. (iaf innan jag påbörjat arbetet, en bit in brukar jag ångra mig när timmarna drar iväg :lol: ) 



#4

Postad 05 maj 2021 - 08:27

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Kul projekt! Ska bli kul att se hur det blir.
Vilka mått har du på rummet? Funderar kring väggarna. Du har inte funderat på att sätta något tyg eller matta närmast duken?

#5

Postad 05 maj 2021 - 08:54

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Kul projekt! Ska bli kul att se hur det blir.
Vilka mått har du på rummet? Funderar kring väggarna. Du har inte funderat på att sätta något tyg eller matta närmast duken?

 

Riktigt kul är det! Rummet är dryga 3x6m så det är lite synd på bredden, bara en halvmeter till hade gjort underverk, men ibland får en jobba med det som finns!

Kommer ha heltäckningsmatta på hela golvet, vid duken kommer det vara ett lite podie klädd i samma matta. På väggarna kommer det hänga egengjorda akustiska paneler med olika filmmotiv. Kommer hålla rummet ganska cleant överlag.


Redigerat av Beffa, 05 maj 2021 - 08:54.


#6

Postad 05 maj 2021 - 09:42

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Ska du ta varm fuktig luft och blåsa upp på vinden? Den ska du nog blåsa ut om du vill slippa problem med fukt på vinden.
Vart tar du tilluften ifrån, ett rum bredvid? Tänk bara på att om det rummet används så kommer det vara "dålig" luft du tillför biorummet. Vad har du för ventilation i övriga huset?

#7

Postad 05 maj 2021 - 11:57

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Ska du ta varm fuktig luft och blåsa upp på vinden? Den ska du nog blåsa ut om du vill slippa problem med fukt på vinden.
Vart tar du tilluften ifrån, ett rum bredvid? Tänk bara på att om det rummet används så kommer det vara "dålig" luft du tillför biorummet. Vad har du för ventilation i övriga huset?

 

Nej den luften kommer såklart gå raka vägen ut men genom vinden, kanske skulle skrivit det  :) Kommer sätta en tystgående kanalfläkt på vinden som suger ut luft och ljuddämpare vid varje don för att minska på ev ljud, kommer även isolera rören på vinden. Tilluften tas direkt utifrån och den är placerad så att luften som flyttas gör det över sittplatserna bort mot duken ungefär, så att man får maximal nytta av luftombytet (i teorin iaf utan att ha kunskap :D )

 

I huset idag är det självdrag med en mekanisk frånluftsventilation som de satte in pga radon för många år sen. Vi har nog vad man kan kalla ett decentraliserat F-system. Tanken är väl att få in ett FTX-system i framtiden.



#8

Postad 06 maj 2021 - 11:58

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Nej den luften kommer såklart gå raka vägen ut men genom vinden, kanske skulle skrivit det  :) Kommer sätta en tystgående kanalfläkt på vinden som suger ut luft och ljuddämpare vid varje don för att minska på ev ljud, kommer även isolera rören på vinden. Tilluften tas direkt utifrån och den är placerad så att luften som flyttas gör det över sittplatserna bort mot duken ungefär, så att man får maximal nytta av luftombytet (i teorin iaf utan att ha kunskap :D )

 

I huset idag är det självdrag med en mekanisk frånluftsventilation som de satte in pga radon för många år sen. Vi har nog vad man kan kalla ett decentraliserat F-system. Tanken är väl att få in ett FTX-system i framtiden.

okej, ja då låter det bättre :)



#9

Postad 12 maj 2021 - 08:14

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Ser snyggt ut men jag är ytterst tveksam till elinstallationen. LEDstripen borde monteras i aluminiumprofil för att leda bort värme så att den håller sin livslängd och spottarna har ingen dragavlastning och kopplingarna ser farliga ut. Antar att det är 230V enda ut till ljuskällan?

Skriver detta bara för att var snäll så att inget tråkigt händer.

#10

Postad 23 maj 2021 - 17:56

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Ser snyggt ut men jag är ytterst tveksam till elinstallationen. LEDstripen borde monteras i aluminiumprofil för att leda bort värme så att den håller sin livslängd och spottarna har ingen dragavlastning och kopplingarna ser farliga ut. Antar att det är 230V enda ut till ljuskällan?

Skriver detta bara för att var snäll så att inget tråkigt händer.

 

Tack! Ingen fara! Har ej monterat led än utan bara testat koncept, men alu kanske är värt att kika på! Vad gäller spottarna så har jag haft en elektriker som godkänt installationen som den ser ut, är det efter konstens alla regler? Nä. Är det farligt och blir någon last eller mekanisk åverkan? Nä. 


Redigerat av Beffa, 23 maj 2021 - 18:00.


#11

Postad 07 september 2021 - 09:14

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Bra, exakt så skulle jag gjort med fönstret med, en perfekt plats för en jätteabsorbent och jag skulle tro att du fick den för under 300kr =)

#12

Postad 07 september 2021 - 10:46

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Bra, exakt så skulle jag gjort med fönstret med, en perfekt plats för en jätteabsorbent och jag skulle tro att du fick den för under 300kr =)

 

Japp den kostade en bit under 200:- med allt material, högtalartyget på 89:- från Biltema var dyrast  :D



#13

Postad 29 december 2021 - 12:48

Cahors
  • Cahors
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Kul att följa. Blir inte golvet en stor resonanslåda eller har du någon form av isolering under byggskivorna ?


#14

Postad 29 december 2021 - 16:13

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Kul att följa. Blir inte golvet en stor resonanslåda eller har du någon form av isolering under byggskivorna ?


Tack! I risern har jag fyllt upp med isolering så ska förhoppningsvis undvika bli en stor resonanslåda.

#15

Postad 04 december 2023 - 17:23

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 678 inlägg
  • 0
Riktgt trevlig bio. Design, funktion och känsla. Härligt att du kom igång och färdigställde. Strongt. Ni kommer trivas där.

#16

Postad 05 december 2023 - 09:36

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Riktgt trevlig bio. Design, funktion och känsla. Härligt att du kom igång och färdigställde. Strongt. Ni kommer trivas där.

Tack detsamma till er bio! Har kikat in där många gånger, vilket bygge från grunden! Ja det kommer spenderas endel mysiga stunder där inne helt klart, riktigt härligt  :)



#17

Postad 06 december 2023 - 08:48

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Grymt fint jobb och rum :) Tummen upp på detta rum!

Även all elektronik ser ju riktigt fint ut också, tycker du har lyckats på samtliga punkter att få ihop det skitbra!

#18

Postad 06 december 2023 - 11:27

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Ser jättefint ut. Ett litet tips till stereoracket. Jag köpte något som heter kupolmuttrar för de fyra på översta planet.

Kul att se

#19

Postad 06 december 2023 - 11:51

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Grymt fint jobb och rum :) Tummen upp på detta rum!

Även all elektronik ser ju riktigt fint ut också, tycker du har lyckats på samtliga punkter att få ihop det skitbra!

 

Tack så mycket!  :)


Ser jättefint ut. Ett litet tips till stereoracket. Jag köpte något som heter kupolmuttrar för de fyra på översta planet.

Kul att se

 

Tack!  :) Jag har letat efter precis såna men kunde inte komma på vad de heter, tack för det!   :lol:


Redigerat av Beffa, 06 december 2023 - 11:51.


#20

Postad 28 december 2023 - 17:04

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat, blev riktigt bra! Sen blir man aldrig riktigt färdig man uppdaterar hela tiden…😄
Kul att följa.

#21

Postad 10 januari 2024 - 13:32

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Snyggt jobbat, blev riktigt bra! Sen blir man aldrig riktigt färdig man uppdaterar hela tiden…
Kul att följa.

Tackar! Nej så är det ju, finns alltid något roligt nytt att skaffa eller uppdatera  :D





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.