Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Knas i ljudet med hörlurar via kabel till förstärkare

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 november 2024 - 22:51

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Jag kopplade in mina Sennheiser momentum 4 via kabel till min förstärkare och när jag kollar på film eller lyssnar på musik så låter det som att diskanten är sprängd, det sprakar en hel del via kabel men inte via bluetooth då är det normalt ljud med allt?!

Vad kan detta bero på?

Uppdatering: när jag sänker volymen vid film så låter det som det ska men ljudet är extremt lågt vid denna nivå, när jag höjer volymen till den volym som känns bekväm till film så låter diskanten sprängd, en massa sprak bara 😅

Redigerat av Nightrider-xXx, 08 november 2024 - 22:56.

Postad 08 november 2024 - 23:10

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Tja uteslutningsmetoden , det låter ok utan att använda kabel ock kontakt , var börjar man man då misstänka felet  :D  är det fast kabel ? annars byt eller om du kan elektronik dela och löda nya kabel eller kontakt 

Redigerat av nyborjare, 08 november 2024 - 23:10.

Postad 08 november 2024 - 23:27

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Tja uteslutningsmetoden , det låter ok utan att använda kabel ock kontakt , var börjar man man då misstänka felet :D är det fast kabel ? annars byt eller om du kan elektronik dela och löda nya kabel eller kontakt

Detta är via 3,5mm lös kabel och den är helt ny, testade med kabeln som följde med lurarna och samma med denna kabel, lurarna kanske inte pallar med ljudvolymen via förstärkaren.

Postad 09 november 2024 - 17:40

batch
  • batch
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Kan det vara så att du har hög volym på förstärkaren och låg volym på lurarna eller tvärtom?

Postad 10 november 2024 - 10:11

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Kan det vara så att du har hög volym på förstärkaren och låg volym på lurarna eller tvärtom?

När jag kalibrerade högtalarna så sänkte förstärkaren volymen rejält så jag höjde upp den till det normala bara annars har jag inte ändrat något. Jag kan testa att stänga av m-dax osv om det är detta som kanske gör att det låter så kom jag på nu.

Postad 17 november 2024 - 17:18

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
När man kör med aptx bluetooth via förstärkare/hörlurar, varför spelar det så lågt i volym? Finns det någon inställning för detta så man kan öka volymen?

När jag kör bluetooth via lurar och mobil så kan jag spela högt.

Postad 12 december 2024 - 06:02

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 055 inlägg
  • 0

Jag kopplade in mina Sennheiser momentum 4 via kabel till min förstärkare och när jag kollar på film eller lyssnar på musik så låter det som att diskanten är sprängd, det sprakar en hel del via kabel men inte via bluetooth då är det normalt ljud med allt?!

Vad kan detta bero på?

Uppdatering: när jag sänker volymen vid film så låter det som det ska men ljudet är extremt lågt vid denna nivå, när jag höjer volymen till den volym som känns bekväm till film så låter diskanten sprängd, en massa sprak bara

Är det så att dina Sennheiser inte kan ta in förstärkt signal. Dvs att tack vare inbyggt slutsteg i lurarna så blir det kaka på kaka med en förstärkning av signal i förstärkaren och sedan ytterliggare en förstärkning i lurarna.Har du mörjlighet att ställa in hörlurarna till att ta emot s.k. högnivå. Eller kan du testa om förstärkaren kan skicka ut linjesignal(lågnivå) till hörlurarna.

Testa koppla upp hörlurarna via någon TAPE/AUX utgång med RCAkontakt på baksidan. Se om detta hjäloer.

Vänligen

Postad 13 december 2024 - 18:43

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Tack för svar, det kan nog kanske vara så som du säger att det blir kaka på kaka, vilka kablar behövs för att jag ska kunna testa detta ihop med min förstärkare?

Postad 14 december 2024 - 09:03

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 055 inlägg
  • 0
Eventuellt kan du göra inställningar i någon mobilapp gällande vilken signal du ska ta in. Alternativt gå in i förstärkarens inställningar och ange att den ska skicka ut lågnivåsignal. Du kan för att testa, använda samma sladd. Du bör du byta till rätt sladd för ändamålet att få ut det bästa ur lurarna.

Postad 14 januari 2025 - 06:31

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 055 inlägg
  • 0

Tack för svar, det kan nog kanske vara så som du säger att det blir kaka på kaka, vilka kablar behövs för att jag ska kunna testa detta ihop med min förstärkare?

Jag har inte fipplat så mycket med olika märken på hörlurar. Men om du både har aktiv och passiv funktion på dessa du äger. Kan det vara så att aktiv styrning(via BT tex) så behöver du justera maxvolym via app eller knappar på hörlurarna. Och där passiv funktion(med sladd från stärkare) så styrs volymen direkt på hur mycket du drar upp på stärkaren. Finns det en separat volymkontroll på hörlurarna, prövat höja maxvolym via app på mobil/platta/dator?

Postad 14 januari 2025 - 08:25

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Jag har inte fipplat så mycket med olika märken på hörlurar. Men om du både har aktiv och passiv funktion på dessa du äger. Kan det vara så att aktiv styrning(via BT tex) så behöver du justera maxvolym via app eller knappar på hörlurarna. Och där passiv funktion(med sladd från stärkare) så styrs volymen direkt på hur mycket du drar upp på stärkaren. Finns det en separat volymkontroll på hörlurarna, prövat höja maxvolym via app på mobil/platta/dator?

Jag testade blåtand till min tv men man kanske kan justera ljudet via appen i mobilen? Jag får spana på detta sen.

Men när jag kör med kabel så grundar jag på om det är dessa extrafunktioner som tex mer och bättre bas förstör ljudet till lurarna. Ska testa att stänga av detta sen också men kan tycka att förstärkaren bör koppla bort detta automatiskt när man kör via aux.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baffel
    Anton
    2025-03-15 15:58:15
  • På med dämpmaterial.
    Anton
    2025-03-15 15:55:37
  • Såhär ser lådan ut inkl stag
    Anton
    2025-03-15 15:41:21
  • LLVP annan vinkel
    iqraul
    2025-03-15 13:46:11
  • LLVP installerad
    iqraul
    2025-03-15 13:42:08
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.