Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma HD70 *

709 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 28 januari 2007 - 11:44

Unregistered4b9f7ffe
  • Unregistered4b9f7ffe
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

skadas inte lampan av den korta avkylningen,för den projektor jag hade innan så avkyldes lampan i någon minut,visserligen en äldre projektor

<{POST_SNAPBACK}>


Ja tycker inte de borde vara skadligt för lampan. den kan ju inte bli varmare när den väl är avstängd.

Effekten blir ju 0 när projjen stängs av, den kan ju teoretiskt sett inte bli varmare än va den är när den stängs av. Är den inte för varm när den stängs av ska de på så sätt inte kunna vara skadligt att den kyls ner helt passivt utan någon fläkt igång.

Redigerat av Unregistered4b9f7ffe, 28 januari 2007 - 11:45.


#102

Postad 28 januari 2007 - 15:09

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

skadas inte lampan av den korta avkylningen,för den projektor jag hade innan så avkyldes lampan i någon minut,visserligen en äldre projektor

<{POST_SNAPBACK}>


Ja tycker inte de borde vara skadligt för lampan. den kan ju inte bli varmare när den väl är avstängd.

Effekten blir ju 0 när projjen stängs av, den kan ju teoretiskt sett inte bli varmare än va den är när den stängs av. Är den inte för varm när den stängs av ska de på så sätt inte kunna vara skadligt att den kyls ner helt passivt utan någon fläkt igång.

<{POST_SNAPBACK}>


Detta tror jag inte stämmer, värmen som ska ledas bort ökar ju inte, men däremot lär den ju omfördelas, de delar som luftströmmen kommer åt kyls ju av luftströmmen, när denna stängs av, upphör ju luftströmmen, då kan värme som är lagrad i delarna i projektorn, ledas över i dem som kyldes av luftströmmen, och då bli varmare än de var när de kyldes av luftströmmen.

#103

Postad 28 januari 2007 - 16:43

julles
  • julles
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
är det fler projektor som har likadant system att lampan inte kyls ner efter man har stängt den,slits lampan mer av detta ,kan man öka tiden på avslutet

#104

Postad 29 januari 2007 - 19:12

mangler
  • mangler
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Jag är också lite nyfiken på varför lampan, som sagt, inte har någon egentlig nerkylning. Inte det att jag är orolig för att lampan ska ta skada. Valde fyra års lampgaranti för 1000 spänn extra. (Hifi-klubben). Men nyfiken kan man få vara ändå :ph34r:

#105

Postad 29 januari 2007 - 19:14

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Som jag förstår det så kyler en LCD-proj betydligt längre för att lampan alstrar värme som når LCD-panelen vilken är värmekänslig. Själva lampan är inte så känslig för värmen. Det problemet finns ju inte på samma sätt i en DLP.

Optoma HD70 var med i Elgigantens blad för 8990:- vilket borde innebära att de ska sälja den i butik den här veckan.

#106

Postad 29 januari 2007 - 20:37

sunnanwik
  • sunnanwik
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
mjaa,, står beställningsvara i vissa varuhus

#107

Postad 30 januari 2007 - 01:19

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Frågade butikschefen på elgiganten växjö för 2 veckor sedan om den skulle säljas i butik men svaret blev att marginalen var för liten så det blir endast postoder.

Min har börjat krångla så idag är man glad man handlade hos vanlig åteförsäljare med fungerande garantier, inskicks fraktsedel ska komma imorgon.

Problemen är att den ej accepterar 1280x720 signal utan tappar 8-9% av bilden i sidleds samt bilden blir helt förskjuten. tog ner den och vid bordplacering så av 5 uppdatningar så gör den en rätt, ibland hittar den signaler allt från 1024 och upp mot över 1330. enl repverkstan kan den ha något moderkortsfel. Missljud har även hörts ev från färghjulet.

Tråkigt att behöva skicka iväg den.

Misstänker postens våldsamma hantering fått något att lossa.

Får väl ta dagarna som den är borta till att ordna till en riktig skärm.

Har en fråga ang duk/skärm: Vad jag förstått så maskar optoman lite på bilden har ni som gjort egna skärmar tagit till lite extra så även maskningen ligger i projektionsytan eller låter ni maskningen hamna på listerna dvs så endast projiserad bild hamnar kant i kant med ev mörka lister

#108

Postad 30 januari 2007 - 15:18

Johnn007
  • Johnn007
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Vilka DVD-spelare har ni till era HD70's?

Jag har kört Pioneer DV-490S via HDMI - kass uppskalning
Nu testar jag en BBK DV971 via komponent - endast 576p, men tycker mig se en förbättring mot Pioneer-spelaren.

Edit: Nu kör jag en Denon DVD-1930 med HDMI = Helt suverän bild!

Redigerat av Johnn007, 27 mars 2007 - 14:53.


#109

Postad 30 januari 2007 - 20:04

Deepy
  • Deepy
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Vilka DVD-spelare har ni till era HD70's?

Jag har kört Pioneer DV-490S via HDMI - kass uppskalning
Nu testar jag en BBK DV971 via komponent - endast 576p, men tycker mig se en förbättring mot Pioneer-spelaren

<{POST_SNAPBACK}>


Panasonic DVD-S99. Ren och fin bild över HDMI. Behöver köra spelarens brusfilter när jag kopplar med komponent. Har inga värstingkablar, så det kanske gör skillnad om man kör komponent.

#110

Postad 31 januari 2007 - 21:52

Unregistered0b59564b
  • Unregistered0b59564b
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Kan ni som har HD70 aktivera bright mode under options och lamp settings? Jag kan det inte på min, texten finns men den är mörktonad och går ej att få markerad. Skall det vara så? ;)

Vilken firmware har ni, jag har C.0.4?

*edit* Image AI måste vara av för att bright mode skall gå att aktivera, kom på det efter lite testande...en annan grej som jag har märkt att om Image AI är på så kan bilden ändra i ljusstyrka som den själv vill, märks tydligast när bildkällan är avstängd och man har blå bild men kan även synas i vissa partier i filmer. Den skiftar mellan standard och bright mode på lampan, får ni det fenomenet så stäng av Image AI. *edit*

Redigerat av Unregistered0b59564b, 31 januari 2007 - 22:17.


#111

Postad 01 februari 2007 - 01:14

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Tror det var samma firmware på min men den har nu gått tillbaka till projektorsystem efter de vertikalfel den fick vid uppdatningar.

Min kom ifrån Hbb men var märkligt nog levererad med dansk/ norsk upplaga av instruktionsbok ej svensk lite som elgiganten brukar göra.

Såg att pc city nu säljer HD 70 men kollar man specen så är det 1280x768 samma fel gör även elgiganten. Undrar hur det blir om man handlar en 1280x768 maskin hos dem och sen hävdar att man vill ha en som klarar specen enl konsumentköplag mm borde bli en HD 72 eller Hd 73 som de får ge en istället.

#112

Postad 01 februari 2007 - 08:39

Unregistered0b59564b
  • Unregistered0b59564b
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Ok, lämnar du tillbaka den eller ska den lagas?

Har iofs inte testat med äkta 1280x720 material, men har en DVD (Denon 1730) som skalar upp till 720p via HDMI och det fungerar fin fint, inga förskjutningar eller maskningar...

Jag har också bara dansk/norsk upplaga på instruktionsboken...

#113

Postad 01 februari 2007 - 09:35

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Att återlämna går ej enl hbb regler om förpackningen är bruten och projektorn provkörd.

Allt som säljs i sverige måste levereras med svensk bruksanvisning står att läsa i konsumentköplagen.

Min klara ej upplösning 1280x720 från dator då tecknas bilden med vertikalfel på 8-9%
Ibland kunde den dock starta upp riktigt. Annars fick man köra alla bildkorrigeringarna på max för att skjuta tillbakabilden så hela kom med och den inte skulle kom helt snett i projektions rutan.

Även om justeringar gör minns den inte dem och vid minsta justering eller ändrig av format fick man börja om igen och ställa om allt på max något jobbigt. Sen var det mycket missljud de första 10 minuterna den gick troligen från färghjulet sen försvann det.



Jämför med menyn och bilden så ser du hur mycket fel den visar bilden lika mycket fattas av bilden på andra sidan. Jag hoppas den blir utbytt. Annars hade det ju varit bättre att handlat den billigare och med sämre garantier hos någon av parallel impotörerna tex Elgiganten eller Pc city och fått den utbytt över disk eftersom felet uppdagades första dagen.

Bifogad fil(er)



#114

Postad 01 februari 2007 - 09:47

Schultz
  • Schultz
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Fick problem med bildförskjutning när jag körde VGA från xbox360 men när jag jag bytte till komponent så försvann problemet.

Kör HDMI från min DVD
komponent från boxen allt fungerar klockrent.

#115

Postad 01 februari 2007 - 09:59

Unregistered0b59564b
  • Unregistered0b59564b
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Ok, själv köpte jag min på hembioconsult.se...finns en svensk bruksanvisning på otomas hemsida

Ska testa till helgen med 1280x720 från datorn, problemet är att jag bara vga ut från datorn och kabeln är hela 10m, men jag ska testa och se vad som händer med bilden....

Kör du med HDMI från datorn? *edit såg att du också körde med VGA från datorn på bilden *edit

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered0b59564b, 01 februari 2007 - 10:21.


#116

Postad 01 februari 2007 - 10:38

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Kör med vga har provat 3 olika kort och två olika datorer den klara alla inställningar förutom 1280x720 där den oftast blev hel tokig. enl svenska agenturen ska vga vara att föredra vid datakörning samma hävdas även från hbb och jag testkörde med både hdmi och vga och med korta kablar så var det ingen bildskillnad

Vid bordsplacering funkade min ibland men vänder man den upp och ner så klarade den ej av att känna av upplösning 1280x720. provade även att låta den dejta upp riktigt och sen försiktigt vända den opp och ner sen göra en ny sök på källan och då dejtar den upp signalen helt fel. när den står på bord och själv lyckades dejta upp då värdena på signal menyn på noll endast lite på phase när den vänds upp och ner åker phase upp på 51 och sen fick man manuellt sätt upp vertikalen på max för att se bilden. köpte en pro xvg kabel 10 meters dubbel skärmad och ferritkärna samt guldkontakter levererad från order.se priset ink moms är endast en 10 del av vad hbb tar för en supra i samma längd. sen tillkommer ju lite provesion till handlaren som beställer hem den åt dig, många el tele tv reparatörer tar sina reservdelar från order.

Ingen synbar skillnad med proxga 10 meter och dvi/hdmi 1.8m och medföljande vga 1.8m när jag testade men vid uppdejtning via hdmi så plussade min på lite extra i menyerna nollas allt så blir det samma bild alla tester gjordes på 1280x720

#117

Postad 01 februari 2007 - 10:49

Unregistered0b59564b
  • Unregistered0b59564b
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Ok, återkommer i helgen med mina tester...

Du kan väl återkomma med info när du har fått tillbaka din ifrån servicen...

#118

Postad 02 februari 2007 - 18:49

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Har haft några service samtal idag och några fel hittas inte nu går den klockrent, men efter lite funderande har nog kommit på lösningen till vertikalfelet, väntar bara tills den återskickas och jag provat om lösningen är så simpelt enkel, lägger isåfall ut det här på sidan eftersom troligen fler kommer att få samma fenomen eller ev redan har fått mindre symptomer på samma fel och då upplevt bilden fösämrad med vga.

#119

Postad 03 februari 2007 - 09:52

Unregistered0b59564b
  • Unregistered0b59564b
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hr nu testat lite 720 material på projektorn och får samma fel som du nikitalord. Bilden förskjuts lite åt höger. Se bifogad bild, inte den bästa bilden men man ser lite grann hur det ser ut.

Hoppas du får rätt på det och kan dela med dig om hur man ska göra... ;)

Bifogad fil(er)



#120

Postad 03 februari 2007 - 16:49

Schultz
  • Schultz
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Hr nu testat lite 720 material på projektorn och får samma fel som du nikitalord. Bilden förskjuts lite åt höger. Se bifogad bild, inte den bästa bilden men man ser lite grann hur det ser ut.

Hoppas du får rätt på det och kan dela med dig om hur man ska göra... ;)

<{POST_SNAPBACK}>


VGA o Optoma är inte bästa kompisar! kör HDMI eller komponent så försvinner era problem.

#121

Postad 04 februari 2007 - 13:25

Unregistered02383374
  • Unregistered02383374
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Går i köptankarna av en HD70, men efter ha läst en del av er tidigare inlägg om hdmi och vga problem med upplösning 1280x720 så blir man lite tveksam.

Jag hade tänkt att koppla min dator genom DVI-D till HDMI med supra kabel till projektorn. Jag har ett ATI X800GT grafikkort som av jag kan läsa i manualen ska stödja 1280x720.

Nu är jag dock helt ny projektorer då detta blir ifall jag köper min första projektor.

Skulle vara kul att höra om någon/några som kopplat datorn till hdmi ingången med framgång. Alternativt, testat skillnaden med att koppla datorn till annan ingång på denna projektor med framgång.

Jag hade också tänkt att koppla en digitalbox boxer till komponentingången (som första alternativ) och är intresserad av att höra om vet hur bilden blir.

Tack på förhand till alla svarande.

#122

Postad 04 februari 2007 - 14:03

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Tänkte vänta att svara om detta med vga problemen tills min återkommer från servicen, men här kommer ändå en teori om problemet.
Vga och optoma är nog inte det igentliga problemet utan snarare att skärmar mm lägger registervärden i datorn för upplösning mm. när jag provade hdmi och vga utan några skillnader så fanns ingen skärm inkopplad och allt funkade perfekt när jag provade dator nummer 2 och fick samma uppdajtningsfel som dator ett med skärm inkopplad men urkryssad detta var också en dator som normalt sitter i hop med en knapplös 193P skärm.

När projektorsystems repverkstad kör den på bärbar och den går perfekt då stödjer detta teorin om att ev kvitteringen från optoman ihop med w 2000 samt ati skapar problem och trots att man kör båda portarna på 1280x720 och 60 hz så får sytemet problem med optomans identitet och det blir mjukvarekonflikt och optoman svara på att förvränga signalen och lägga om den med phase värde på 51.

lösningen blir drivecleaner och sen aldrig någon skärm ansluten på vga för då kan registervärden läggas som krånglar till det.

I övrigt gav optoman mycket bra bild på vga kolla miniatyrbild på exemplet om hur fel den dejtar upp detta var max utzommat på vanlig vitgul vävväg och bildstorlek 92 tum och eftermidagsljust rum. 10 meters vga kabel. När justeringar gjordes för att korigera uppdatningsfelet blev bilden vassare.

#123

Postad 04 februari 2007 - 16:52

Deepy
  • Deepy
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Jag har kopplat min HD70 mot min MacBook med 5m vga och mini-dvi till vga koppling. Det har inte varit några problem. Förutom att macen inte har 1280*720, utan jag får ställa den på en närliggande upplösning och låta projen skala om bilden.

/M

#124

Postad 04 februari 2007 - 18:32

Unregistered02383374
  • Unregistered02383374
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Tack för svaret Nikitalord.

Jag är rädd för att jag kommer få problem med denna projektor och min befintliga ati kort.

Kan en lösning vara att man installerar ett andra grafikkort med dvi utgång för att låta mitt befintliga kort få bara köra min datorskärm.

Som den här jag hittade tex:

Ett radeon kort för att inte bland ihop nvideo och ati, samt pci kort då jag har ett m-kort med endast agp slot.

https://www.prisjakt...ukt.php?e=47644

Vad tror du/ni om det?

#125

Postad 04 februari 2007 - 19:46

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Kör du vidare med ditt 800 kort, fler kort fler konflikter och mer strul.
Jag själv kommrer köra med ett 9800 eller ibland med lite "mördarspel" med dotterns dator och ett 850xt.

De senare drivarna stödjer 1280x720. Det märkliga var att alla andra upplösningar tex 1280x768 mm funkade optoman helt problemfritt visserligen skalade den lite men valde man istället lbx format istället för nativ så rättades skrivbordet till och allt kom med det var endast optomans egna nativ som ställde till problem detta tyder på att konfliktproblemet ligger i datorn.

I övrigt så finns i setup menyn en flik för signal och vertikalförflyttning bara justera där.

Direkt när min är tillbaka blir det felsäker läge och bort med alla gamla uppdatningar av skärmar så vga läget är rent ev också en drivcleaner sen tror jag problemen är lösta.

#126

Postad 04 februari 2007 - 20:03

Unregistered525a01bd
  • Unregistered525a01bd
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Jag har kopplat min HD70 mot min MacBook med 5m vga och mini-dvi till vga koppling. Det har inte varit några problem. Förutom att macen inte har 1280*720, utan jag får ställa den på en närliggande upplösning och låta projen skala om bilden.

/M

<{POST_SNAPBACK}>



Jag kör Macbook via Mini-dvi - DVI - HDMI och har ut 1280x720 utan problem på min optoma hd70.
Sen kör jag digitalboxen från scart - VGA utan några som helst bildförskjutningar.


Vad kan man säga om projektorn då?
720p material är helt underbart att titta på, har sett igenom samma trailers nu ett gääng ggr och det är suverän bild!
Har tyvärr inte fått upp den i taket än så jag har inte ställt in det någon mer än från fabrik.

Första intrycket är WOW!

/Joakim

#127

Postad 04 februari 2007 - 23:24

Bobolino
  • Bobolino
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Stod och tvekade länge mellen D5 ooch HD70.
Har haft Hd70:5 dagar nu.... Wow!!! B)

Vilket tryck och vilka färger. Mkt proj för pengen.
Kanske fel på mina ögon ;) men jag såg rätt mycket screendoor på LCD:erna fasten det aldrig pratas om det.

Äntligen har rymden blivit riktigt svart.......
Skall fixa in lite screenshots.


Mvh Valt rätt.

#128

Postad 06 februari 2007 - 19:37

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Fick tillbaka min med samma firmware ny inlagd, rensat ut alla drivare och låtit projektorn vara första skärm som datades upp när drivarna lades in men samma vga problem, så det blir att göra justeringarna på signalmenyn istället.

Gjort i ordning skärm av gipsplatta rollad med snobbroller och matt takfärg blev otroligt bra, provat att köra lite hl2 med det var stressigt att ha 92 tum och bara sitta 3m ifrån.

#129

Postad 07 februari 2007 - 00:17

haersk
  • haersk
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Tjenare!

Jag är helt färsk på projektorer så jag skulle vilja räta ut några frågetecken.

Vad klarar denna projektor av för Hz i 720p? Antar att man iaf kan lira 360 på 60 Hz?

Vad är en lämplig gain på en duk till HD70?

Ska isf också köpa mig en ny dvd, har kikat på Pioneer DV490V regfri som då kommer att köras via hdmi. Är detta något som funkar bra eller rekomenderar ni någon annan spelare i samma prisklass?

Oerhört tacksam för svar!

Redigerat av haersk, 07 februari 2007 - 00:33.


#130

Postad 07 februari 2007 - 02:12

thestikel
  • thestikel
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej

Går det att köra in RGB i komponentingången på HD70?

#131

Postad 08 februari 2007 - 11:00

iSMO
  • iSMO
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hej

Någon som vet om SMS Unislide passar till HD70 då jag hör att så skall inte fallet vara. Tänkte innan jag beställer så att det inte visar sig att det inte funkar senare

/iSMO

#132

Postad 08 februari 2007 - 11:36

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Bifogad fil  P2082952xx.jpg   216,81K   242 Antal nerladdningarDet passar troligen men du behöver bara 3 st fästpunkter och dessa har M3 gänga.

Här är annars en bild på ett enkelt fäste som inte tar många minuter att göra.

#133

Postad 08 februari 2007 - 17:02

bullovic
  • bullovic
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Någon som vet hur bra den här behandlar 1080i signaler? Jag tänkte nämligen köra lite Blu-ray från PS3 på den och PS3an har ingen funktion för skalning. Så antingen 1080i/p eller 480i/p.
Jag läste någonstans att den här också kan ta emot 1080p men skalar sedan om den själv.
Hur som helst, hur tror ni att denna skulle klara sig med PS3 och dessa blu-ray filmer.

#134

Postad 09 februari 2007 - 06:28

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Sådär da, då var en Optoma HD 70 beställd igår :rolleyes:
Köpte även till SMS takfäste, så ni får svar på frågan om den funkar.
Enda problemet var att jag inte hittat en duk jag vill ha och är i rätt storlek (kan inte
ha större än 72") så det blev en snik kingpin 66" sålänge tills jag hittar en som
jag vill ha.

Försöker väll ta lite screenshots när den kommer

//Micke

PS någon som kör den med Denon 1730 Hdmi?

#135

Postad 11 februari 2007 - 00:18

Linkannr3
  • Linkannr3
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
En liten fråga.
Jag är helt ny på det här med projektorer,jag har köpt en hd70 nu. Jag skruvade fast den på indersidan av en vägghylla.När jag sen skulle kolla hur långt upp jag skulle sätta hyllan märkte jag att även fast att jag hade den typ 2dm från taket så kastade den bilden så långt ner att bilden nästan är på golvet.Jag kunde hitta något sätt att ändra det,så nu till min fråga.Måste man skaffa ett takfäste som man ändra vinkeln i höjdled för att få ordning på det här?Hoppas ni förstår hur jag menar?
Mvh/Jonas

#136

Postad 11 februari 2007 - 08:59

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

  • 2 487 inlägg
  • 0
Hur långt har du från väggen där du har projektorn till väggen du ska projicera på?

#137

Postad 11 februari 2007 - 09:07

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

En liten fråga.
Jag är helt ny på det här med projektorer,jag har köpt en hd70 nu. Jag skruvade fast den på indersidan av en vägghylla.När jag sen skulle kolla hur långt upp jag skulle sätta hyllan märkte  jag att även fast att jag hade den typ 2dm från taket så kastade den bilden så långt ner att bilden nästan är på golvet.Jag kunde hitta något sätt att ändra det,så nu till min fråga.Måste man skaffa ett takfäste som man ändra vinkeln i höjdled för att få ordning på det här?Hoppas ni förstår hur jag menar?
Mvh/Jonas

<{POST_SNAPBACK}>



Ja det blir till att vinkla projektorn så att bilden kommer rätt då det inte finns någon lensshift på den, men ska du ändå ha den på en vägg kan du ju testa att ställa den på rätt köl, dvs. inte upp och ned. Det finns en chans att det blir bättre och då kan du ju ha hyllan betydligt lägre, annars vinkla och justera keystone

#138

Postad 11 februari 2007 - 10:48

Linkannr3
  • Linkannr3
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Hur långt har du från väggen där du har projektorn till väggen du ska projicera på?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har 3,9m ifrån vägg till vägg.
Mvh/Jonas

#139

Postad 11 februari 2007 - 10:51

Linkannr3
  • Linkannr3
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

En liten fråga.
Jag är helt ny på det här med projektorer,jag har köpt en hd70 nu. Jag skruvade fast den på indersidan av en vägghylla.När jag sen skulle kolla hur långt upp jag skulle sätta hyllan märkte  jag att även fast att jag hade den typ 2dm från taket så kastade den bilden så långt ner att bilden nästan är på golvet.Jag kunde hitta något sätt att ändra det,så nu till min fråga.Måste man skaffa ett takfäste som man ändra vinkeln i höjdled för att få ordning på det här?Hoppas ni förstår hur jag menar?
Mvh/Jonas

<{POST_SNAPBACK}>



Ja det blir till att vinkla projektorn så att bilden kommer rätt då det inte finns någon lensshift på den, men ska du ändå ha den på en vägg kan du ju testa att ställa den på rätt köl, dvs. inte upp och ned. Det finns en chans att det blir bättre och då kan du ju ha hyllan betydligt lägre, annars vinkla och justera keystone

<{POST_SNAPBACK}>



Ok,tack för svaret.Då blir det till att fixa ett takstativ eftersom jag vill ha projjen så pass högt.
Mvh/Jonas

#140

Postad 11 februari 2007 - 11:14

sunnanwik
  • sunnanwik
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
När det gäller avstängning av optoman, måste man dra ut kabeln ur väggen efter den kylt ner sig? står ju o blinkar grönt annars =/

#141

Postad 11 februari 2007 - 14:25

spuck
  • spuck
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Undrar om det är meningen att det ska vara ca 1,5cm svart ram runt bilden? Kan man få bort det? (det är inte edge mask eller overscan)

#142

Postad 11 februari 2007 - 15:49

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
det låter som om overscan inte är korrekt inställtd, du får höra med hd70 ägarna om de vet hur man ändrar eller om det ens går att ändra på denna projektor....

#143

Postad 11 februari 2007 - 17:25

bart112
  • bart112
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Hur är det med pixelmappning, är det möjligt med HD70, kan inte hitta något i tråden om att det skulle funka?

#144

Postad 11 februari 2007 - 18:06

spuck
  • spuck
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Någon som vet något billigt o bra takfäste? Kanske billigare/smartare att göra ett själv?

Hur är det med pixelmappning, är det möjligt med HD70, kan inte hitta något i tråden om att det skulle funka?

<{POST_SNAPBACK}>


Funkade direkt på första försöket. Med HDMI i alla fall, VGA eller annat använder jag inte så har inte orkat testa. :wub:

#145

Postad 11 februari 2007 - 18:12

bart112
  • bart112
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Någon som vet något billigt o bra takfäste? Kanske billigare/smartare att göra ett själv?

Hur är det med pixelmappning, är det möjligt med HD70, kan inte hitta något i tråden om att det skulle funka?

<{POST_SNAPBACK}>


Funkade direkt på första försöket. Med HDMI i alla fall, VGA eller annat använder jag inte så har inte orkat testa. :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

1280x720 då antar jag? Ingen overscan?

#146

Postad 11 februari 2007 - 19:53

spuck
  • spuck
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

1280x720 då antar jag? Ingen overscan?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, 1280x720 altså ingen overscan. :wub:

#147

Postad 11 februari 2007 - 22:41

Linkannr3
  • Linkannr3
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Hej

Någon som vet om SMS Unislide passar till HD70 då jag hör att så skall inte fallet vara. Tänkte innan jag beställer så att det inte visar sig att det inte funkar senare

/iSMO

<{POST_SNAPBACK}>



Ja det gör det,jag köpte ett idag och det passar hur fint som helst.
Mvh/Jonas

#148

Postad 12 februari 2007 - 13:05

Stagreus
  • Stagreus
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Jaha då var man med Projektor då, vilken aha känsla det var att komma hem och koppla in den, speciellt när man är van med en gammal Sony 29 tummare. Och då har jag bara testat på ett skrynkligt lakan ännu :-)
Var och handlade den på PC-city då de var de enda i närheten som hade den hemma igår och som hade öppet. Man förvånas fortfarande över vilken total inkompetens som genomsyrar de stora kedjorna. Frågade ändå om det var någon som kunde något om projektorer som kunde berätta lite om den, och det påstods han kunna som tilldelades mig...
Den längsta stunden gick åt till att försöka övertala mig att ta en extraförsäkring. När jag frågade om specifika saker som har snackats om här i trådarna så kunde han mindre än mig, och jag har endast läst lite här ett par gånger i era inlägg..
Man blir ju bara sååå trött.. Jaja jag visste ju vad jag skulle ha så. :wub:

Redigerat av Stagreus, 12 februari 2007 - 13:06.


#149

Postad 12 februari 2007 - 21:10

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

  • 2 487 inlägg
  • 0
Tjena!
Precis fått hem den här rackaren och en denon 1930. Men projektorn verkar ha problem att hitta signalen med dvd:n. Den säger att den hittar source hdmi men nästa sekund har den tappat kontankten och så håller den på så. Kör med en 10m hdmi-kabel från hifiklubben. Någon som har något bra tips på vad som kan vara fel. Om man trycker 3ggr på displayknappen på dvd:n ska hdmi-info om det som skickas ut visas men där är det helt blankt antar det är någon inställning i dvd:n som är fel, finns det någon som ve vad det kan vara?

Redigerat av GroKKen, 12 februari 2007 - 22:13.


#150

Postad 13 februari 2007 - 15:54

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Tjena!
Precis fått hem den här rackaren och en denon 1930. Men projektorn verkar ha problem att hitta signalen med dvd:n. Den säger att den hittar source hdmi men nästa sekund har den tappat kontankten och så håller den på så. Kör med en 10m hdmi-kabel från hifiklubben. Någon som har något bra tips på vad som kan vara fel. Om man trycker 3ggr på displayknappen på dvd:n ska hdmi-info om det som skickas ut visas men där är det helt blankt antar det är någon inställning i dvd:n som är fel, finns det någon som ve vad det kan vara?

<{POST_SNAPBACK}>


Anslut dvd:n via scart eller nått till projektorn eller annan källa för att kolla inställningarna. Vissa dvd-spelare kan ha skumma inställningar. Kommer det någon bild nån gång eller står det bara source found.

Jag har ungefär samma problem. När jag försöker koppla från tvn (analogt) via scart (med adapdtern vga->scart) så står det source found men det kommer aldrig någon bild. Någon som vet om det överhuvudtaget ska funka eller vilka inställningar man måste göra på projjen/tv:n?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.