Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT-AX200 *

511 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 22 oktober 2007 - 13:45

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Hej!!


Jag undrar om det har någon betydelse om man ställer projektorn på en hylla eller sätter fast den i taket med stativ?
Jag tänkte mest på om det påverkar värmen och att det av ett sådant skäl är bättre att ha den helt öppet hängandes i taket, men o andra sidan kan man ju ha den på en liten hylla där den står helt själv o en bit ut från väggen för att minska på värmen. 
Jag skulle bli mycket tacksam om någon kunde komma med lite synpunkter på varför någon av dessa varianter skulle vara bättre än någon annan.
:)

Mvh Morfius...

<{POST_SNAPBACK}>


Problemet kan väl isåfall vara att den har ganska dålig lensshift, dålig i den bemärkelsen att det inte går att ändra bilden mer än drygt 60% i höjdled. Har du högt till tak, som jag, så är det svårt att få ner bilden lågt om man inte köper ett jättelångt takfäste...

ar man projektorn för högt kommer man behöva ställa in fläkten i ett högre läge för att motverka att projektorn blir för varm. Har man den på en hylla lär det lägre fästet räcka. AX200 har ingen fläkt baktill (varmluft skickas ut rakt fram), så man kan placera den nära en vägg om man vill. Har man den för lågt på en hylla kan det dock bli svettigt om man sitter i soffan direkt framför, eftersom den skickar ut ganska mycket varmluft.

#102

Postad 22 oktober 2007 - 14:29

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
AX-200:an sägs ha mycket bättre skärpa än AX-100. Beror detta på mjukvaruförbättringar (som Gamemode) eller på bättre hårdvara? Är ju ingen poäng tex med bättre dvd-uppskalning ifall man skalar upp i dvd-spelaren. Däremot gör ju bättre optik att alla källor blir bättre..

Redigerat av Micke_L, 22 oktober 2007 - 14:30.


#103

Postad 23 oktober 2007 - 06:12

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

ar man projektorn för högt kommer man behöva ställa in fläkten i ett högre läge för att motverka att projektorn blir för varm. Har man den på en hylla lär det lägre fästet räcka.

<{POST_SNAPBACK}>



Då får man ha allt bra högt till tak :D
High altitude läget där fläkten varvar upp är tänkt till om man bor på hög höjd (>1400m)
där luften är tunnare och kylningen blir sämre

Till vanlig takmontering ska vanliga fläktläget räcka till, även om det är varmare närmast taket

elis

#104

Postad 23 oktober 2007 - 06:36

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

AX-200:an sägs ha mycket bättre skärpa än AX-100. Beror detta på mjukvaruförbättringar (som Gamemode) eller på bättre hårdvara? Är ju ingen poäng tex med bättre dvd-uppskalning ifall man skalar upp i dvd-spelaren. Däremot gör ju bättre optik att alla källor blir bättre..

<{POST_SNAPBACK}>


Det här nämner Panasonic själva som förbättringar ang skärpan:

Light Harmonizer 2 circuit not only adjusts the gamma curve, but also controls iris setting, lamp power, and picture sharpness to maintain easy, comfortable viewing at all times.

och

Advanced Dynamic Sharpness Control
The new Advanced Dynamic Sharpness Control determines image areas that need to be sharpened at varying degrees by examining small changes in brightness levels within the image. This greatly reduces noise amplification and delivers clear and natural looking images.

Att optiken skulle vara ny har då jag inte kunnat hitta några uppgifter på

Länk
http://www2.panasoni...000000000005702

elis

#105

Postad 23 oktober 2007 - 07:00

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Nä det är bara Hembiobutiken jag hört säga att "optikpaketet" är nytt, vad som nu exakt menas med det.

#106

Postad 23 oktober 2007 - 17:58

DanielOskarsson
  • DanielOskarsson
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Så, har nu beställt Xbox-paketet med duk och takfäste från HBB. Polaren ska köpa xboxen för 3k så 14k för projektorn och resten känns som ett hyfsat kap. :)

<{POST_SNAPBACK}>


En till som har slått till på detta erbjudande. Har gått och funderat över att köpa projektor i snart två år så det känns väldigt väldigt bra att det äntligen är gjort. ;)

#107

Postad 23 oktober 2007 - 18:18

almbundy
  • almbundy
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
vad kopte du for prylar?
och du fick betala?

#108

Postad 24 oktober 2007 - 11:58

oarch
  • oarch
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
slog också till på hbb-erbjudandet och sålde sedan xboxen.
till helgen hade jag tänkt få tummen ur och montera upp duk + proj. har haft den ståendes på en flyttkartong i soffan ett par veckor nu ;)

en grej som irriterar mig är att jag inte får till pixelmappat mellan datorn och projektorn. jag kör dvi->hdmi-konverter plus en 10 meters hdmi-kabel från hifiklubben.

om jag i xp ställer in 1280x720 på projektorn så blir bilden typ hälften så stor... jag måste köra 1920x1080 för att den ska fylla ut, men då blir det interlaced och text ser rent för jävligt ut.
mycket störande!

projektorn verkar dessutom alltid tro att det är 1080/60i på input signal i menyn, oavsett upplösningen jag väljer i grafikdrivrutinerna. det kanske är detta som gör att bilden inte fyller ut om jag väljer 720p.

någon som vet vad det kan bero på?

#109

Postad 24 oktober 2007 - 12:38

Unregisterede774acff
  • Unregisterede774acff
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Har du adderat HD-tv mode i Catalyst? Leta upp 720p så skall det funka.

#110

Postad 24 oktober 2007 - 18:15

rogggan
  • rogggan
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Har börjat få upp alla sladdar och komponenter nu. Kanonfin bild via HDMI! Däremot har jag lite problem när jag ska köra med komposit från digitalboxen, färgerna vill sig inte riktigt där, blir för mycket färger, även om man ställer ner dem på det lägsta, finns det fler inställningar man kan göra där för att få ner färgerna ytterligare?

#111

Postad 24 oktober 2007 - 20:04

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Hur fungerar det med eco mode-läget? Gör man avkall på bildkvalitet om man kör i detta läget. Blir bilden bättre i normal-läget? Jag ser film i ett helt mörklagt rum.

Hur är det med auto-iris under sådana omständigheter att man kör i ett mörkt rum. Ska den vara på, eller blir det bättre bild med den avstängd. Som jag förstått det så öppnar irisen fullt i ljusa scener och stänger i mörka scener, för att då få fram så mkt detaljer som möjligt i svärtan. Men i vilket lägge ställer den sig i om man stänger av auto-irisen. Helt öppen eller nästan helt stängd, eller kanske i ngt mellanläge?

#112

Postad 24 oktober 2007 - 22:58

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0

Har börjat få upp alla sladdar och komponenter nu. Kanonfin bild via HDMI! Däremot har jag lite problem när jag ska köra med komposit från digitalboxen, färgerna vill sig inte riktigt där, blir för mycket färger, även om man ställer ner dem på det lägsta, finns det fler inställningar man kan göra där för att få ner färgerna ytterligare?

<{POST_SNAPBACK}>



Koppla något med kompsit är faktiskt det sämsta sättet att koppla bild. Det brukar bli väldigt mkt färgblödningar.

Antar att du har scart ut från digitalboxen. Det bästa du kan göra då är att köpa en scart/komponent converter. Bilden kommer bli avsevärt mycket bättre än komposit.

Tyvärr är sådana ganska dyra. Minst 1000:-.

#113

Postad 25 oktober 2007 - 06:14

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Hur fungerar det med eco mode-läget? Gör man avkall på bildkvalitet om man kör i detta läget. Blir bilden bättre i normal-läget? Jag ser film i ett helt mörklagt rum.

Hur är det med auto-iris under sådana omständigheter att man kör i ett mörkt rum. Ska den vara på, eller blir det bättre bild med den avstängd. Som jag förstått det så öppnar irisen fullt i ljusa scener och stänger i mörka scener, för att då få fram så mkt detaljer som möjligt i svärtan. Men i vilket lägge ställer den sig i om man stänger av auto-irisen. Helt öppen eller nästan helt stängd, eller kanske i ngt mellanläge?

<{POST_SNAPBACK}>


Tror faktiskt att du får bättre bild i eco-läget då du kan mörklägga så pass bra, dessutom sparar du på lampan

Ang auto-irisen tror jag inte du får fram mer detaljer i svärtan då då irisen stryper ljusgenomsläppet, snarare tvärtom, däremot blir svärtan i sig bättre
Vill du få fram mer detaljer i svärtan, gå in i advanced menu och öka värdet på Gamma low
och lite på Gamma mid

Tror irisen ställer sig i öppet läge då man avaktiverar den men eventuellt kanske light harmonizer
funktionen påverkar den ändå :(

Jag har stängt av både autoirisen och light harmonizer funktionen (AX-100) då jag tycker att bilden
blir lugnare utan dessa, märker att bilden "pumpar" annars i en del lägen, speciellt vid vissa scenbyten, ok svärtan blir lite sämre men man vänjer sig snabbt och så stor är inte skillnaden
i mina ögon...

elis

#114

Postad 25 oktober 2007 - 07:17

Unregistered7d957022
  • Unregistered7d957022
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Har monterat mitt paket från hbb nu, är det någon fler som har problem med vågor på duken? min duk är super spänd på mitten sen ser det ut som att det är för mycket matrial på sidorna så det blir stora vågor ;( ska ta och ringa hbb senare idag och höra, sen nästa problem xboxen, jag vet inte om jag saknar nån slags modul för nu får jag välja hur om jag ska ha ljud eller bild, för om man ska köra optisk-->ljud så funkar inte det finns ingen plats att stoppa in hdmi kablen då...... Känns som ett skämt för jag kan väll inte va den första som vill ka bild med hdmi och ljud med optisk?
I övrigt är jag super nöjd med bilden verkligen kanon!!

#115

Postad 25 oktober 2007 - 07:53

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
När det gäller optiskt ljud så följer det inte med en sådan adapter som fungerar samtidigt som HDMI med denna version, man får antingen köpa den separat eller mecka lite själv och ta av skalet från den componentkabeladaptern som följer med.

Sen när det gäller duken...Det är en Kingpin...Inte direkt ovanligt att de är vågiga :(

#116

Postad 26 oktober 2007 - 06:52

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Har en fråga som jag förmodligen kan gissa mig till svaret på, men jag ställer den ändå! :(

Är i färd med att skaffa den allra första hemmabion och har en ganska snäv budget. Jag och sambon är vana vid 32" utan riktig surround så våra referensramar är ganska, för att inte säga väldigt, basic...

Är väldigt sugen på PT-AX200, men om jag väljer att köpa den så kommer jag inte ha råd att skaffa det jag vill ha förrän i vår. Om jag däremot väljer PT-AX100 så kan jag med lite trixande ha en hemmabio på plats nästa månad...dvs många sköna filmer kommer hinnas med i vinter redan! Frågan är alltså: Är det värt de extra pengarna (och väntan) att köpa PT-AX200 eller kommer vi som är helt nybörjare på hemmabio ändå få en riktigt bra första projektor om vi köper PT-AX100? Personligen tror jag väl det, men samtidigt gissar jag att väldigt många här kommer säga åt mig att vänta tills jag har pengarna till PT-AX200. Men som alla vet är ordspråket "Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge..." rent bullshit! Vill ha min hemmabio nu...haha!

//P

#117

Postad 26 oktober 2007 - 07:38

Unregistered7d957022
  • Unregistered7d957022
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

När det gäller optiskt ljud så följer det inte med en sådan adapter som fungerar samtidigt som HDMI med denna version, man får antingen köpa den separat eller mecka lite själv och ta av skalet från den componentkabeladaptern som följer med.

Sen när det gäller duken...Det är en Kingpin...Inte direkt ovanligt att de är vågiga :P

Va och fixade en ny AV kabel till xboxen igår och skalade av den :wub: så nu har jag både bild och ljud :P Jag ringde kingpin igår dom verkade väldigt trevliga ska ta kort i dag på duken och maila dom så skulle dom höra av sig om jag får en ny

#118

Postad 26 oktober 2007 - 08:21

Goya
  • Goya
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Är väldigt intresserad av att slå till på en AX200, har varit o kollat på den och bildkvalitén mötte helt klart mina krav! Dock är jag lite osäker/orolig för om monteringen ska fungera i vårt vardagsrum...

Kan någon som är duktig på att räkna och har erfarenhet av proj-monteringar möjligtvis hjälpa..? Jag är totalt newbie på projektorer. :P

Lite mått: Avstånd till duk är ca 3-3,5m. Kan inte montera på bakväggen då det är för långt dit och antar att sidoväggen går bort också. Dock så kan projjen i princip monteras vart som helst i taket. Takhöjden är ca 2,35m. Har planerat för en eldriven duk, ca 82-92" och avstånden från neder och överkant, mätt på en 86" duk, kommer att bli ca 80cm ner och 45-50cm upp (överkant av bildytan till tak). Jag vet inte vilken lensshift denna projjen har och vet inte hur "långt" takfäste jag behöver...

Enda "kravet" jag har är att det inte får bli ett takfäste som är längre än 15cm helst då detta antagligen skulle se mycket konstigt ut i vårt vardagsrum. 10cm vore att föredra om det går, vill säga..?

Sen har jag även en annan fråga. Försämrar man kvalitén synbart genom att köra full vertikal lensshift? Är det bättre/sämre att köpa ett takfäste som är tiltbart? Eller hur ska man lösa det på bästa sätt? Nån som kan hjälpa... :wub:

#119

Postad 26 oktober 2007 - 08:39

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Har en fråga som jag förmodligen kan gissa mig till svaret på, men jag ställer den ändå! :P

Är i färd med att skaffa den allra första hemmabion och har en ganska snäv budget. Jag och sambon är vana vid 32" utan riktig surround så våra referensramar är ganska, för att inte säga väldigt, basic...

Är väldigt sugen på PT-AX200, men om jag väljer att köpa den så kommer jag inte ha råd att skaffa det jag vill ha förrän i vår. Om jag däremot väljer PT-AX100 så kan jag med lite trixande ha en hemmabio på plats nästa månad...dvs många sköna filmer kommer hinnas med i vinter redan! Frågan är alltså: Är det värt de extra pengarna (och väntan) att köpa PT-AX200 eller kommer vi som är helt nybörjare på hemmabio ändå få en riktigt bra första projektor om vi köper PT-AX100? Personligen tror jag väl det, men samtidigt gissar jag att väldigt många här kommer säga åt mig att vänta tills jag har pengarna till PT-AX200. Men som alla vet är ordspråket "Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge..." rent bullshit! Vill ha min hemmabio nu...haha!

//P


Jag tror du blir nöjd med AX-100, är i stort sett samma projje som AX-200
Det finns några här på forumet som har sett båda modellerna och tycker att 200:an ger klart bättre bild
medans om man kollar in på AVS-forum där ett antal som sett båda modellerna hävdar att det inte går att
se skillnad på dom...
Om du tänker kolla upp dom själv innan köp, se till att inställningarna är identiska, även brusreduceringarna
som kan påverka skärpan

Den stora grejen tycker jag är att 200:an har fått en ny iris som ställde till med problem på 100-modellen,
men den ska tydligen vara utbytt i AX-100-modeller som är tillverkade f o m slutet av juli (enl Hartland, USA)
Alltså det ska vara samma iris i nytillverkade AX-100 och nya modellen AX-200

Är man i behov av två HDMI-ingångar som AX-200 har så spelar det förstås också in...

elis

#120

Postad 26 oktober 2007 - 08:53

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Är väldigt intresserad av att slå till på en AX200, har varit o kollat på den och bildkvalitén mötte helt klart mina krav! Dock är jag lite osäker/orolig för om monteringen ska fungera i vårt vardagsrum...

Kan någon som är duktig på att räkna och har erfarenhet av proj-monteringar möjligtvis hjälpa..? Jag är totalt newbie på projektorer. :P

Lite mått: Avstånd till duk är ca 3-3,5m. Kan inte montera på bakväggen då det är för långt dit och antar att sidoväggen går bort också. Dock så kan projjen i princip monteras vart som helst i taket. Takhöjden är ca 2,35m. Har planerat för en eldriven duk, ca 82-92" och avstånden från neder och överkant, mätt på en 86" duk, kommer att bli ca 80cm ner och 45-50cm upp (överkant av bildytan till tak). Jag vet inte vilken lensshift denna projjen har och vet inte hur "långt" takfäste jag behöver...

Enda "kravet" jag har är att det inte får bli ett takfäste som är längre än 15cm helst då detta antagligen skulle se mycket konstigt ut i vårt vardagsrum. 10cm vore att föredra om det går, vill säga..?

Sen har jag även en annan fråga. Försämrar man kvalitén synbart genom att köra full vertikal lensshift? Är det bättre/sämre att köpa ett takfäste som är tiltbart? Eller hur ska man lösa det på bästa sätt? Nån som kan hjälpa... :wub:


Om du ska ha en 86" duk krävs det att du monterar projjen så att linsmitt hamnar 31 cm nedanför taket för
att få ner bildens överkant 45cm nedanför taket (så länge du inte använder ngn horisontell lensshift samtidigt)

De flesta brukar rekommendera att köra max lensshift istället för att tilta projjen och vara tvungen att
använda keystone

elis

#121

Postad 26 oktober 2007 - 09:17

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Kan ju göra ett stilla påpekande. Ser man inte skillnad på AX100 och 200 måste man vara snudd på blind :P

Det är en enorm skillnad i skärpa, AX100 var en av de suddigaste 720p LCD'erna i förra generationen. AX200 är så skarp att den till och med kan konkurrera med Mitsubishis DLP'er HC1100 och 3100 i skärpa, något som ingen annan 720p LCD är ens i närheten av att göra.

#122

Postad 26 oktober 2007 - 09:46

Goya
  • Goya
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Om du ska ha en 86" duk krävs det att du monterar projjen så att linsmitt hamnar 31 cm nedanför taket för
att få ner bildens överkant 45cm nedanför taket (så länge du inte använder ngn horisontell lensshift samtidigt)

De flesta brukar rekommendera att köra max lensshift istället för att tilta projjen och vara tvungen att
använda keystone

elis

Innebär det då, med tanke på att AX200 är ca 11cm på höjden, att jag måste ha ett takfäste som bygger ca 25cm lite drygt? Då hamnar alltså projjens underkant på ca 37cm ner från taket (=ser inte så kul ut i vardagsrummet). Det spelar alltså ingen roll om jag sätter projjen 3m från väggen eller 5m från väggen?

Spelar det någon roll om jag går upp till en 92" duk? Kan jag sätta den närmare taket då? Det borde ju fungera så, men det kanske bara är marginellt?

Lite konstigt att det ska vara så svårt att få en sjysst takmontering med tanke på att mina mått måste ju vara väldigt vanliga/normala (2,40 i takhöjd är ju standardmått i Sverige) och just den här projjen är ju lite anpassad just för "vardagsrums-marknaden"...märkligt.

#123

Postad 26 oktober 2007 - 09:58

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Så blir det ja...

Avståndet mellan projje och duk har ingen betydelse för mängden lensshift du får till förfogande så länge
bildstorleken är konstant
Det stämmer att du får mer lensshift om du ökar på storleken på duken, men det är marginellt
Du kan räkna så att du kan montera projjens linsmitt 13% av dukhöjden ovanför dukens överkant

elis

#124

Postad 26 oktober 2007 - 10:21

Goya
  • Goya
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Så blir det ja...

Avståndet mellan projje och duk har ingen betydelse för mängden lensshift du får till förfogande så länge
bildstorleken är konstant
Det stämmer att du får mer lensshift om du ökar på storleken på duken, men det är marginellt
Du kan räkna så att du kan montera projjens linsmitt 13% av dukhöjden ovanför dukens överkant

elis

Aaah...mörker. Mitt vardagsrum verkar inte vara anpassat för en projje helt enkelt. Konstigt att dom inte tog med det i beräkningen när dom byggde dom här jäkla radhusen på 70-talet... :P

Men tack så mycket för infon/svaren! Jag får räkna lite på 92"-95" och se vart jag hamnar, kanske kan flytta bak sofforna lite också.

#125

Postad 26 oktober 2007 - 10:45

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0
Jag har svårt att förstå det här med linsmitt och lensshift... Men om jag köper denna projje och smäller upp i mitt källarrum där det endast är 200cm i tak, monterar den ca 4 meter från väggen där bilden ska visas, vilka monteringsmöjligheter har jag då? Kan jag sätta den intill taket? eller måste den ner lite?
Tack på förhand.

#126

Postad 26 oktober 2007 - 11:34

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Beror på hur högt upp du har tänkt ha duken och vilken storlek på duk du har tänkt dig

elis

#127

Postad 26 oktober 2007 - 11:37

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Så blir det ja...

Avståndet mellan projje och duk har ingen betydelse för mängden lensshift du får till förfogande så länge
bildstorleken är konstant
Det stämmer att du får mer lensshift om du ökar på storleken på duken, men det är marginellt
Du kan räkna så att du kan montera projjens linsmitt 13% av dukhöjden ovanför dukens överkant

elis

Aaah...mörker. Mitt vardagsrum verkar inte vara anpassat för en projje helt enkelt. Konstigt att dom inte tog med det i beräkningen när dom byggde dom här jäkla radhusen på 70-talet... :P

Men tack så mycket för infon/svaren! Jag får räkna lite på 92"-95" och se vart jag hamnar, kanske kan flytta bak sofforna lite också.


Finns ju projjar med bättre lensshift än Pannan (om det är prio ett)
t ex Epson TW-700 och Sanyo Z5

elis

#128

Postad 26 oktober 2007 - 12:58

Goya
  • Goya
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Så blir det ja...

Avståndet mellan projje och duk har ingen betydelse för mängden lensshift du får till förfogande så länge
bildstorleken är konstant
Det stämmer att du får mer lensshift om du ökar på storleken på duken, men det är marginellt
Du kan räkna så att du kan montera projjens linsmitt 13% av dukhöjden ovanför dukens överkant

elis

Aaah...mörker. Mitt vardagsrum verkar inte vara anpassat för en projje helt enkelt. Konstigt att dom inte tog med det i beräkningen när dom byggde dom här jäkla radhusen på 70-talet... :P

Men tack så mycket för infon/svaren! Jag får räkna lite på 92"-95" och se vart jag hamnar, kanske kan flytta bak sofforna lite också.


Finns ju projjar med bättre lensshift än Pannan (om det är prio ett)
t ex Epson TW-700 och Sanyo Z5

elis

Bättre lensshift men mycket sämre bild (min bedömning i alla fall). TW-700 duger inte för mig i ett vardagsrum utan mörkläggningsmöjlighet. AX200 är den enda jag kan tänka mig i den här prisklassen, så det blir den eller ingen så att säga. Jag får försöka räkna lite och hitta någon lösning som fungerar på alla plan...

#129

Postad 26 oktober 2007 - 13:16

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Kan ju göra ett stilla påpekande. Ser man inte skillnad på AX100 och 200 måste man vara snudd på blind :wub:

Det är en enorm skillnad i skärpa, AX100 var en av de suddigaste 720p LCD'erna i förra generationen. AX200 är så skarp att den till och med kan konkurrera med Mitsubishis DLP'er HC1100 och 3100 i skärpa, något som ingen annan 720p LCD är ens i närheten av att göra.


OK...du jobbar ju i branschen så du bör ju veta vad du pratar om. Dock har jag lite svårt att fatta hur PT-AX100 kunde bli så enormt höjd till skyarna av många, som den blev av både testare och konsumenter när den släpptes, om den nu är en av de suddigaste av den generationen?

Skitsamma...ställer istället en fråga direkt till dig havocsi:

Jag och sambon är som sagt helt nybörjare på hemmabio och har en budget att hålla. Är det verkligen värt de 4000 kr extra som AX200 kostar för oss? Att den är bättre tvivlar jag inte på, MEN kan inte AX100 vara en fullgod förstaprojje för oss som tar våra första vingliga hemmabiosteg??? :P Eller om vi säger så här då...vad rekommenderar du i prisklassen max 10000?

//P

Redigerat av peppelito, 26 oktober 2007 - 13:30.


#130

Postad 26 oktober 2007 - 15:24

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
AX100 blev höjd till skyarna pga sin ljusstyrka och var en form av revolution när den kom, men den vann inte tester pga sin skärpa och kontrast. Det är inte förvånande att det idag finns bättre projektorer.

Jag skulle säga att i prisklassen max 10k så är Mitsubishi HC1100 den bästa projektorn. AX100 är bra, men inte alls i klass med den projektorn i kontrast och skärpa. Däremot är den ljusstarkare, vilket är AX100's stora styrka.

AX200 har kvar den ljusstyrkan, men hanterar alla signaler bättre samt har vesäntligt bättre skärpa vilket gör den till en killer.

#131

Postad 26 oktober 2007 - 19:36

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0

Beror på hur högt upp du har tänkt ha duken och vilken storlek på duk du har tänkt dig

elis



Ok... Säg runt 90" och bilden så högt upp som möjligt... Med 2 meter i tak blir det väl knappast särskilt jobbigt med duken nära taket...

#132

Postad 27 oktober 2007 - 08:42

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Ska du ha bilden så högt som möjligt (vilket är ganska naturligt med tanke på din takhöjd) så är det inga problem
med monteringen
Med en 90" duk kan du få ner överkanten på bilden drygt 14cm nedanför linsmitt, säg att du monterar projjen
kloss mot tak, då har du 6cm till linsmitt+14cm justering med lensshift=överkant på bilden max 20cm nedanför
tak (sen kan du ju justera bilden så att den hamnar närmare taket förståss)
Du kommer att kunna få ner bilden ytterligare ngt eftersom du knappast monterar projjen kloss mot tak,
så i ditt fall är det inga problem :P

elis

#133

Postad 29 oktober 2007 - 15:11

Goya
  • Goya
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Nu har det kommit en till review på AX200: projectorreviews.com

Som väntat mycket gott betyg, särskilt för ljusstyrkan och färghanteringen/hudtonerna.

#134

Postad 29 oktober 2007 - 17:42

Liemannen
  • Liemannen
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hoho.. Jäklar i helsike vad sugen jag är att beställa en jag med! God damn!

Sak bara höra mig för vilken storlek på duken som är bäst, etc etc..

#135

Postad 01 november 2007 - 19:31

foxbox
  • foxbox
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag har också köpt mig en AX200 med Xbox från HBB. Projektorn ger verkligen bra ifrån sig med spelet.
Men jag har ett hemskt irriterande problem som jag hoppas att nån kan hjälpa mig med.

Försökte koppla in datorn till projektorn (DVI-D ut) med en Supra HDMI (hona) - DVI (hane) Adapter och en Supra HDMI-kabel 15m. Det blev inte bra alls. Försökte med olika upplösningar och tillslut fick jag ut något som kunde liknas vid en bild, grynig & endast gul & röd. Pratade med HBB & de trodde att kabeln kanske var för lång / signalen från datorn för svag. Med nyfunnet mod köpte jag en QED DVI (hona) - HDMI (hane) adapter & tog en DVI-kabel som jag vet stödjer 720p & kopplade till projektorn. Svart. Får ingen bild oavsett upplösning. Det sista jag testade var en vanlig VGA-kabel & fick då bild vid två upplösningar, 800x600 samt 1440x1050. Inga andra.

Datorn klarar av att leverera 720p via ovan sagda dvi-kabel, det vet jag för jag brukar koppla den till en HDTV & jag försökte använda precis samma inställningar nu med projektorn.

Är det någon som har något tips? Försökt läsa manualen men den säger inte så mycket.
Finns det nån inställning jag kan ha missat i projektorn? Nånting jag bör tänka på i datorn?

Är hemskt tacksam ifall någon kan komma med tips

#136

Postad 01 november 2007 - 22:18

ImpreZa
  • ImpreZa
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Är också grymt sugen på att slå till.
Ni som har köpt och fått hem, är det någon som vet vilken dvdläsare ni har fått i ert 360? Hoppas på BenQ (Den tysta) Och även om det är med den nya kylningen/processorn? Är det det så är det ett givet köp även om Halo Edition i sig är läskigt ful.

#137

Postad 03 november 2007 - 00:56

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Jag är också intresserad av vad ovan skriver när det gäller vilken läsare och kylning det är på 360:n som medföljer.

Väldigt sugen på denna projektor som komplettering till min plasma vid film och eventuellt ibland lite spel med 360. Nybörjare när det gäller projektor.. Budgeten är lite tajt så har därför följande frågor:

Har idag en hylla som sitter på 1,90m och ca 4m ifrån där jag tänkt att ha duk, vill att underkant på bild ska vara ca 70-80cm ovan golv på en duk som kommer vara någonstans kring 90". Kommer jag att kunna ha projektorn på hyllan?

HDMI-kabeln kommer att behöva vara ca 10 m, hur billig kabel vågar jag använda utan förstärkning? (komponent inga problem?)

Om man sitter rakt under den, dvs ca 80cm, kommer ljudet ifrån den att störa?

Är det stor skillnad mellan komponent och hdmi ifrån 360 när det gäller bildkvalitet på denna projektor? (har 360 utan HDMI idag)

Är det matt vit eller "pianolack"?

Hur orolig behöver man vara över panelerna om man aldrig kommer köra mer än fyra timmar i sträck?

Om man kör via 360 hur bra är den "out of the box", krävs det mycket kalibrering?

Funderat projektor länge och den här verkar vara det bästa alternativet efter mina förutsättningar, dock lite mer pengar än vad jag ifrån början tänkt mig, har bl.a svårt för att mörklägga helt.

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

#138

Postad 03 november 2007 - 10:33

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Du kommer att kunna få ner underkant på bild ganska precis 70cm ovan golv vid 90" duk om hyllan sitter 190cm
upp = 196 till linsmitt, om du inte använder horisontell lensshift samtidigt
Vill du sen ha upp den så att bilden istället är 80cm ovan golv är det bara att skifta upp den med lensshiften
(70 cm ovan golv = max lensshift)

Om ljudet stör dig vet jag inte, alla är så olika känsliga för sånt, men jag upplever projjen som tyst

Färgen är matt vit

Ang panelerna så räknar jag då med att dom håller minst 3000h (men det behöver ju inte vara så...) och
efter det om dom börjar bli dåliga så är det dags för uppgradering :)

elis

#139

Postad 03 november 2007 - 11:14

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Jag är också intresserad av vad ovan skriver när det gäller vilken läsare och kylning det är på 360:n som medföljer.

Väldigt sugen på denna projektor som komplettering till min plasma vid film och eventuellt ibland lite spel med 360. Nybörjare när det gäller projektor.. Budgeten är lite tajt så har därför följande frågor:

Har idag en hylla som sitter på 1,90m och ca 4m ifrån där jag tänkt att ha duk, vill att underkant på bild ska vara ca 70-80cm ovan golv på en duk som kommer vara någonstans kring 90". Kommer jag att kunna ha projektorn på hyllan?

HDMI-kabeln kommer att behöva vara ca 10 m, hur billig kabel vågar jag använda utan förstärkning? (komponent inga problem?)

Om man sitter rakt under den, dvs ca 80cm, kommer ljudet ifrån den att störa?

Är det stor skillnad mellan komponent och hdmi ifrån 360 när det gäller bildkvalitet på denna projektor? (har 360 utan HDMI idag)

Är det matt vit eller "pianolack"?

Hur orolig behöver man vara över panelerna om man aldrig kommer köra mer än fyra timmar i sträck?

Om man kör via 360 hur bra är den "out of the box", krävs det mycket kalibrering?

Funderat projektor länge och den här verkar vara det bästa alternativet efter mina förutsättningar, dock lite mer pengar än vad jag ifrån början tänkt mig, har bl.a svårt för att mörklägga helt.

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)


Vad gäller Xbox360 så kör jag i Game-läget direkt "out of the box" och det fungerar hur bra som helst. Det går säkert trixa fram en ännu bättre bild, men när man spelar hinner man knappast leta fel i bilden. Att få upp Halo 3 på 90" lär göra att du glömmer att det är en duk du tittar på...

#140

Postad 03 november 2007 - 14:17

rogggan
  • rogggan
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Ang. 360 läsaren så fick jag Benqen i den vanliga vita med HDMI. Samt att boxen var betydligt tystare än min brors gamla låda. Dock vet jag inte vad som gäller i Halo versionen.

Redigerat av rogggan, 03 november 2007 - 14:19.


#141

Postad 06 november 2007 - 12:25

Morfius
  • Morfius
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Hej!

Jag såg Zodiac igår på min PT-AX200 och tyckte att det ryckte väldigt mycket vid panoreringar.

Hur mycket är normalt att det rycker vid panoreringar?

Jag använde min X-BOX 360 som DVD-läsare, kan det vara en bidragande orsak?
Sen var det en nerladdad dvd som jag lånade av en kompis på jobbet så jag vet ju inte kvaliten på materialet. Själva bilden var helt OK men inte av toppkvalitet.
Har sett andra filmer utan problem.

Sen om det rycker/hackar (laggar) när man spelar spel på 360 mot projjen vad kan det bero på?
har bara märkt det när jag spelat Need for speed .....

Hoppas på svar.

Mvh Morfius...

#142

Postad 07 november 2007 - 15:08

Liemannen
  • Liemannen
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag har också beställt en ax200, borde få den inom ett par dagar.
Eftersom folk var intresserade av att se hur den funkade så tänkte jag ta lite bilder och lägga upp, vore det något?

#143

Postad 07 november 2007 - 23:35

Unregistered88042daf
  • Unregistered88042daf
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
hejs!..
nån som bytt upp sig från en ae700 elle 900?..
sitter själv med en "gammal" ae700 med filter+kalibrerad o fundera om denna kan va nått?...är de gudomligt märkbart bättre? :lol:
+hur e fläktstyrningen på denna?...om den väl gått upp i varv....går den ner igen till low efter temp gått ner?..å inte som på 700...stannar på hög fast temp gått ner?..(lite irriterande faktiskt)
mvh/H

#144

Postad 08 november 2007 - 21:19

Andy_Candy
  • Andy_Candy
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Beställde min 200 + XBOX idag från Inwarehouse. Bra paketerbjudande! Har fått leveransbesked från budfirman att de kör ut de imorgonbitti. Återkommer inom kort med lite kommentarer kring performance på både Xboxen och projektorn.

#145

Postad 17 november 2007 - 19:33

Unregisteredb8273d68
  • Unregisteredb8273d68
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
På en del annonser står det PT-AX200E. Vad innebär E? Är det något med direktimport (Europa)?
Cyberphoto går ut med två erbjudanden där den billigare är diektimport och då utan svensk bruksanvisning. Ni som köpt 200 har ni svensk bruksanvisning? Är det det vanliga?

#146

Postad 19 november 2007 - 17:35

Unregistered7d957022
  • Unregistered7d957022
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

På en del annonser står det PT-AX200E. Vad innebär E? Är det något med direktimport (Europa)?
Cyberphoto går ut med två erbjudanden där den billigare är diektimport och då utan svensk bruksanvisning. Ni som köpt 200 har ni svensk bruksanvisning? Är det det vanliga?


Jag har E det står nog för europa, för jag fick då ingen svensk manual.

#147

Postad 20 november 2007 - 14:25

Phosphor
  • Phosphor
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Så fort den droppar liiiite i pris så slår jag till :)

#148

Postad 21 november 2007 - 16:57

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
På Webhallen får man den för 12990:- plus X-box Halo Edition. Sen säljer du X-boxen för 3000 och vips så kostar Pannan bara 9990:-.
Ett pris som det kommer dröja innan den går ner till.

#149

Postad 21 november 2007 - 17:53

Phosphor
  • Phosphor
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

På Webhallen får man den för 12990:- plus X-box Halo Edition. Sen säljer du X-boxen för 3000 och vips så kostar Pannan bara 9990:-.
Ett pris som det kommer dröja innan den går ner till.


Jo jag vet, känns drygt att försöka sälja nån sur Halo editon 360 vidare ;)

#150

Postad 22 november 2007 - 11:09

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0

På Webhallen får man den för 12990:- plus X-box Halo Edition. Sen säljer du X-boxen för 3000 och vips så kostar Pannan bara 9990:-.
Ett pris som det kommer dröja innan den går ner till.


Jo jag vet, känns drygt att försöka sälja nån sur Halo editon 360 vidare ;)


Annonserar du på blocket tar det inte många timmar innan den är såld, det kan jag lova.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.