Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HW30ES

389 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 21 september 2011 - 20:30

LorenzoLameass
  • LorenzoLameass
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Panasonics nya PT-AT 5000 verkar vara ett högintressant alternativ till HW30. Verkar prestera ungefär lika bra. En fördel med pannan var visst att linsen i praktiken inte skulle släppa in något damm!? Står fortfarande och tvekar mellan hw20 och hw30. I veckan var det i praktiken halva priset som skiljde. För att HW30 ska komma ner mot 23-24 tusen får man vänta...ett år?

#102

Postad 26 september 2011 - 09:54

direktorn
  • direktorn
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Sony använder ju SXRD paneler och det är ett helt slutet system medan panasonic använder LCD paneler som det normalt kan komma in damm i.

Vad som händer om ett år kan ingen veta, hade jag vetat det hade jag köpt aktier och aldrig behövt sätta min fot på något forum i överhuvudtaget...

Vad som är bäst är det heller ingen som vet då det gjorts få riktiga jämförelser (side-by-side). Panasonic får du gärna diskutera i panasonictråden :)

#103

Postad 28 september 2011 - 13:19

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0

Det suger så länge man måste använda speciella brillor för att titta. Ligger väl 3-5 år i framtiden där man slipper dessa, mao blir det intressant med 3D först då.


Philips har ju idag tv som ej kräver 3D glasögon.. Men är ju inte projektor dock, vet ej om någon projektor har detta ännu.

Förövrigt vad gäller HW30 är det försvarbart att köpa den om man bara ser till 2D tittande? Om man istället köper sig en HW20 och lägger resterande pengarna på något onödigt. :)
Vad är den stora skillnaden?

#104

Postad 28 september 2011 - 13:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Vad är den stora skillnaden?

Ljusflödet. HW30 lämnar typ 40% mer ljus med bibehållen svärta och har därmed också en högre kontrast. Om du har nytta av ljusflödet beror på dina förutsättningar.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#105

Postad 29 september 2011 - 08:50

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0

Ljusflödet. HW30 lämnar typ 40% mer ljus med bibehållen svärta och har därmed också en högre kontrast. Om du har nytta av ljusflödet beror på dina förutsättningar.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Så lite enkelt är HW20 mer känslig för ljusa rum är HW30?
Så vid kvällstittande vid mörkt rum så är skillnaden ej lika stor som vid dagtittande?

#106

Postad 29 september 2011 - 09:59

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0


Så lite enkelt är HW20 mer känslig för ljusa rum är HW30?
Så vid kvällstittande vid mörkt rum så är skillnaden ej lika stor som vid dagtittande?

Så skulle man enkelt kunna utrycka sig om man tittar grovt. Det skiljer så klart på fler punkter, men de skillnaderna är betydligt mindre.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#107

Postad 29 september 2011 - 11:56

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0
Vilka är dessa andra skillnader?
Frågan i stort är ju självklart, är det värt alla dessa extra pengar att gå upp till en hw30 från en hw20..
Har i dagsläget ingen hw20 skall tilläggas.

#108

Postad 29 september 2011 - 12:11

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Vilka är dessa andra skillnader?
Frågan i stort är ju självklart, är det värt alla dessa extra pengar att gå upp till en hw30 från en hw20..
Har i dagsläget ingen hw20 skall tilläggas.

Finns ju tusen saker som kan skilja mellan olika projektormodeller. Du måste ut och titta om du vill lära dig mer om de exakta skillnaderna. Skillander som kan vara viktiga att försöka lära sig mer om är skärpa i bilden, hur korrekta färgerna och gråskalan är, hur lugn upplevs bilden etc, etc...

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#109

Postad 30 september 2011 - 10:21

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Hur skjuter HW30 bilden? Samma som HW20?
Jag försöker fundera ut var den ultimata placeringen av projjen är (utan att använda lensshift och zoom) i det blivande bio-rummet.
Ska projjen hänga med linscentrum i höjd med övre kanten av bilden?

#110

Postad 30 september 2011 - 10:26

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Hur skjuter HW30 bilden? Samma som HW20?
Jag försöker fundera ut var den ultimata placeringen av projjen är (utan att använda lensshift och zoom) i det blivande bio-rummet.
Ska projjen hänga med linscentrum i höjd med övre kanten av bilden?

Har inte mätt skillnaden, men de är väldigt lika om de inte är samma.

Idealpositionen för HW20/30 är att projektorn sitter i mitten av bild och sen får du lensshifta från det. Lensshiftar du max så kommer projektorn lite, lite över bildens ovankant.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#111

Postad 30 september 2011 - 21:04

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
En kanske konstig fråga.

Om jag har en äldre Blu-ray spelare (Samsung 1400) samt en reciever (Marantz 6004), kan jag då få en 3D funktion i HW 30. Vad jag undrar är om den digitala bitströmmen räcker för att få 3D eller om det krävs HDMI 1.4 i alla delar av kedjan?

Jag hade i princip bestämt mig för HW 30 istället för HW 20. Jag var inte jätteintresserad av 3D men prisskillnaden var inte så stor, tills nyligen. Prissänkningarna på HW 20 gör den kanske mera prisvärd för mig.

#112

Postad 30 september 2011 - 21:25

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Du måste ju minst ha 3D funktion i spelaren så den kan spela upp 3D material, sen om förstärkaren behöver 3D funktion eller inte är om du har kopplat bilden igenom den eller inte.

#113

Postad 01 oktober 2011 - 09:21

direktorn
  • direktorn
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

En kanske konstig fråga.

Om jag har en äldre Blu-ray spelare (Samsung 1400) samt en reciever (Marantz 6004), kan jag då få en 3D funktion i HW 30. Vad jag undrar är om den digitala bitströmmen räcker för att få 3D eller om det krävs HDMI 1.4 i alla delar av kedjan?

Jag hade i princip bestämt mig för HW 30 istället för HW 20. Jag var inte jätteintresserad av 3D men prisskillnaden var inte så stor, tills nyligen. Prissänkningarna på HW 20 gör den kanske mera prisvärd för mig.


Du har alltså en BD spelare som inte klarar 3D, kanske en förstärkare som inte klarar HDMI 1.4 och förmodligen inte kablar som klarar 1.4 (det kan dom flesta göra om dom har tillräcklig bandbredd dock) och du tror att du kan få 3D? :)

Svaret är nej.

Du kan däremot visa SBS (Side-By-Side) content från en dator eller en digitalbox.
Du kan också använda din playstation för att visa 3D (från spel) eller 3d-filmer från BD.

#114

Postad 01 oktober 2011 - 10:57

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0


Du har alltså en BD spelare som inte klarar 3D, kanske en förstärkare som inte klarar HDMI 1.4 och förmodligen inte kablar som klarar 1.4 (det kan dom flesta göra om dom har tillräcklig bandbredd dock) och du tror att du kan få 3D? :)

Svaret är nej.

Du kan däremot visa SBS (Side-By-Side) content från en dator eller en digitalbox.
Du kan också använda din playstation för att visa 3D (från spel) eller 3d-filmer från BD.

Jag tror ingenting, det var en fråga. Din slutsats var ganska enkel att dra men jag har hört att det inte bara handlar om HDMI 1.4, därav frågan.

Tanken var att om spelaren läser av skivan och skickar signalen till projektorn så kanske projektorn avkodar signalen i 3d. Om däremot 3d avkodningen sker i BD-spelaren eller genom samverkan är det säkert kört. Receivern skall enligt uppgift släppa igenom signalen opåverkad, om det stämmer vet jag inte. Kablar ser jag inte som något stort problem, det är i så fall små pengar i sammanhanget. Jag kan byta BD-spelare också men jag köper inte en ny receiver för att få en funktion som egentligen inte är intressant (3d). Då blir frågan hur HW 30 presterar 2D mot HW 20 som nu blev betydligt billigare. Jag får försöka att få till en jämförelse någonstans :) .

Men det är intressant att du nämner Plasystation, den har blivit 3D - ready via firmvare enligt Wikipedia. Jag kan dock inte hitta motsvarande info avseende Samsungen. Troligen vill dom hellre sälja en ny spelare :) . Jag skall kolla om någon i den tråden vet mera.

Redigerat av Mr_Tom, 01 oktober 2011 - 10:57.


#115

Postad 01 oktober 2011 - 11:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Tanken var att om spelaren läser av skivan och skickar signalen till projektorn så kanske projektorn avkodar signalen i 3d

Nej det funkar inte så. Avkodning (dvs uppackning) av bild sker alltid i spelaren.

Ska du spela upp 3D så krävs det en 3D-kapabel spelare. Din Samsung är inte 3D-kapabel, simple as that.

#116

Postad 01 oktober 2011 - 11:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

och förmodligen inte kablar som klarar 1.4 (det kan dom flesta göra om dom har tillräcklig bandbredd dock)

Det går inte att säga "kablar som klarar 1.4". Vad skulle det vara? En HDMI-kabel behöver klara en viss bandbredd på signalen, varken mer eller mindre. Att på detta blanda in versionsnummer av hdmi-protokollet är jättekonstigt.

Antar att Mr_Tom kört 1080p ut från sin PS3 i sin setup. Har han gjort det problemfritt så kirrar kablarna även 3D av idag. Detta eftersom 3D inte kräver större bandbredd än de 1080p60 som PS3 ger ut "by default".

#117

Postad 01 oktober 2011 - 11:44

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Nej det funkar inte så. Avkodning (dvs uppackning) av bild sker alltid i spelaren.

Ska du spela upp 3D så krävs det en 3D-kapabel spelare. Din Samsung är inte 3D-kapabel, simple as that.

Stort Tack för ett tydligt svar. 3D innebär en ny spelare, då vet jag det.

Då handlar det, för mig, primärt om hur bra HW30 presterar 2D jämfört med HW20 och om skillnaden motiverar pengarna. För några veckor sedan skillde det 5 000 och då var det HW 30 aktuell (3D var en kul option). Nu, med en skillnad på 14 000, blir värderingen lite annorlunda. Åsikter är alltid intressanta även om jag tänker testa själv på något sätt.

Lite OT kanske men hur upplever dom som testat 3D på en HW 30 bilden jämfört med 3D på bio. Jag tycker bilden på bio blir mörk. Är det samma fenomen i projektor? Det borde ju vara det eftersom ljusflödet per öga halveras, eller?

#118

Postad 01 oktober 2011 - 12:16

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Mr_Tom: Hur ser ditt rum ut, hur stor bild hade du tänkt satsa på och hur stor är din tilltänkta totalbudget, inkl duk?

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#119

Postad 01 oktober 2011 - 13:40

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Mr_Tom: Hur ser ditt rum ut, hur stor bild hade du tänkt satsa på och hur stor är din tilltänkta totalbudget, inkl duk?

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Marcus
Rummet är ett vardagsrum som inte blir helt mörkt men ändå är mörkt för att vara ett vardagsrum, om man säger så :) . Jag har bra mörkläggningsgardiner.
Bilden är 90 tum på drygt 3 m avstånd. Budgeten beror på vilken projektor jag väljer :) . Jag har redan utrustningen inklusive projektor men tänkte byta ut min Sanyo Z4 mot en med full HD. Duken är en ramspänd sak med "grå" yta och svarta kanter som jag är helt nöjd med. Både HW20 och HW30 representerar säkert ett lyft i bilden men frågan är om prisskillnaden HW20 (19 kkr) mot HW30 (33 kkr) är motiverad när jag primärt ser på 2D?
Jag har länge varit inne på HW20 men tyckte HW30 kändes vettig när skillnaden bara var 5 kkr. Nu är jag mera tveksam. Är bilden synbart bättre med HW 30 så är den intressant. Ser jag på specen så har HW20 bättre kontrast och är tystare men frågan är vad det innebär i upplevt bildkvalitet och reell bullernivå.

Edit: Jag hade i vintras möjlighet att testa Panasonic AE-4000 mot HW20 sida vid sida (båda bilderna samtidigt). Sedan var Panasonicen borta från diskussionen. Jag skulle vilja göra detsamma med HW20 mot HW30. Sedan vet jag av erfarenhet att den typen av tester kan kännas i plånboken :D .

Redigerat av Mr_Tom, 01 oktober 2011 - 13:47.


#120

Postad 02 oktober 2011 - 19:10

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Hej!
Hur står sig HW 20 eller HW 30 mot JVC DLA-X3. Har själv bara sett HW 20 live.
MVH
Niklas

#121

Postad 03 oktober 2011 - 20:24

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Marcus
Rummet är ett vardagsrum som inte blir helt mörkt men ändå är mörkt för att vara ett vardagsrum, om man säger så :) . Jag har bra mörkläggningsgardiner.

Om du har en eller flera väggar/tak som är ljus(a) så är rummet mörkt tills du tänder en lampa. Projektorn är en lampa...en stark lampa. Sen är inte rummet mörkt längre. Speciellt inte med en ljusstark projektor

Bilden är 90 tum på drygt 3 m avstånd. Budgeten beror på vilken projektor jag väljer :) . Jag har redan utrustningen inklusive projektor men tänkte byta ut min Sanyo Z4 mot en med full HD. Duken är en ramspänd sak med "grå" yta och svarta kanter som jag är helt nöjd med.

Om det är en duk med bara en grå väv, så ska du ta även duken i beakt för en högkontrastduk kommer att kunna påverka mer än projektorn i vissa avseenden. Men det måste du nog titta på för det finns både för och nackdelar. Fler fördelar enligt mig.

Både HW20 och HW30 representerar säkert ett lyft i bilden men frågan är om prisskillnaden HW20 (19 kkr) mot HW30 (33 kkr) är motiverad när jag primärt ser på 2D?

På bara en grå dukväv som du har nu så kommer HW30:ans ljusflöde att vara väl befogat. Byter du även duken så kanske HW20 räcker långt. Då får du både bättre svärta och mer ljus eftersom duken hjäper till i svärtan, där projektorn inte kan göra mer än din duk ger dig idag.

Jag har länge varit inne på HW20 men tyckte HW30 kändes vettig när skillnaden bara var 5 kkr. Nu är jag mera tveksam. Är bilden synbart bättre med HW 30 så är den intressant.

Ja, den är synbart bättre, mycket bättre om du är i behov av mer ljus. Men den har även lite bättre förmåga att släcka sitt eget ljus.

Ser jag på specen så har HW20 bättre kontrast

FEL, det stämmer inte i praktiken. Varför Sony specar dem så vet jag inte, men det är helt fel!!!

och är tystare men frågan är vad det innebär i upplevt bildkvalitet och reell bullernivå.

Jag upplever ljudnivå som densamma, men det är möjligt att det skiljer om man mäter dem.

Edit: Jag hade i vintras möjlighet att testa Panasonic AE-4000 mot HW20 sida vid sida (båda bilderna samtidigt). Sedan var Panasonicen borta från diskussionen. Jag skulle vilja göra detsamma med HW20 mot HW30. Sedan vet jag av erfarenhet att den typen av tester kan kännas i plånboken :D .

Skillnaden mellan HW20/30 är minst lika stor som skillnaden AE4000/HW20. Så ja, om du testar, så ska du nog vara beredd på att öppna plånväskan :D

Vad du behöver göra är givetvis att besöka en välsorterad och kunnig butik för att kunna ta dessa beslut. Just nu så spelar du poker med korten vända på fel håll...och det är ju inte lätt. :o

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#122

Postad 03 oktober 2011 - 20:28

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Hej!
Hur står sig HW 20 eller HW 30 mot JVC DLA-X3. Har själv bara sett HW 20 live.
MVH
Niklas

Mycket kortfattat så är X3 lite bättre i riktigt mörka rum och HW20 mer lämpad i halvmörka och ljusa rum. HW30 i sin tur är ännu bättre i lite ljusare mijöer.

Sony är också något mer färgkorrekt och lite skarpare, men de är alla mycket bra projektorer med lite olika styrkor. Den nya X3o väntas bli klart ljusstarkare än föregångaren(enligt vissa) och kanske då kan ge Sony en match även i lite ljusare rum.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#123

Postad 04 oktober 2011 - 14:57

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Har nu varit och kollat på JVC DLA-X3 och Sony HW30 sida vid sida och tycker att sonyn drog det längsta stråt. Nu var kanske inte projektorerna fullt kalibrerade. Tyvärr så hade dom inte HW20 uppe för en gämförelse, men har sett den vid ett flertal tillfällen förut. Det jag minns är att jag tycker den var väldigt lik HW30. Så det blev en HW20. Kunde inte motivera mig att lägga till 14000:- på en HW30. Mycket för att jag i dagsläget inte är intreserad av 3D, sen verkar det inte vara så stor skilnad mellan HW20 och HW30 i 2D enligt några tester jag sett på nätet. Tex. http://www.projector...ctor_review.htm . Man kan ju säga att jag i alla fall försöker intala mig själv att det inte är någon större skilnad mellan modellerna, för att inte ångra mitt köp.

/Niklas

#124

Postad 04 oktober 2011 - 15:20

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

sen verkar det inte vara så stor skilnad mellan HW20 och HW30 i 2D enligt några tester jag sett på nätet. Tex. http://www.projector...ctor_review.htm .

Skillnaden mellan dem beror ju helt på förutsättningarna och om man har nytta av det extra ljuset. HW30 har ungefär 40% högre ljusflöde i sitt höga lampläge och om man har en stor duk eller ett rum med lite ljusa väggar ihop med en grå eller högkontrastduk. Detta är en stor skillnad, men om den är värd xxx i pengar är ju upp till var och en. Strypar man ljuset, via manuell iris, på HW30 så är HW20 och HW30 mycket lika och att HW30 då gräver något djupare i svärtan kräver att man har ett väldigt mörkt rum.

Så i ett hyfsat mörkt rum på en vit duk, som håller sig under typ 2,5m bildbredd så låter HW20 som ett förnuftigt val. Men även med högkontrastduk på inte allt för stora storlekar så är HW20 ett bra köp.

Man skulle kunna säga att HW30 är en HW20 på steorider... :P

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#125

Postad 04 oktober 2011 - 18:11

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Har nu varit och kollat på JVC DLA-X3 och Sony HW30 sida vid sida och tycker att sonyn drog det längsta stråt.
/Niklas



Intressant, jag har också jämfört dem och min slutsats var den motsatta. :)

Redigerat av macman, 04 oktober 2011 - 18:11.


#126

Postad 04 oktober 2011 - 19:00

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
@Marcus

Tack för ett utförligt svar. Jag "besvarar en del saker nedan men hoppar över det som kanske var mera info även om också det var värdefullt. Men även det också var värdefullt.

Om du har en eller flera väggar/tak som är ljus(a) så är rummet mörkt tills du tänder en lampa. Projektorn är en lampa...en stark lampa. Sen är inte rummet mörkt längre. Speciellt inte med en ljusstark projektor
Om det är en duk med bara en grå väv, så ska du ta även duken i beakt för en högkontrastduk kommer att kunna påverka mer än projektorn i vissa avseenden. Men det måste du nog titta på för det finns både för och nackdelar. Fler fördelar enligt mig.
På bara en grå dukväv som du har nu så kommer HW30:ans ljusflöde att vara väl befogat. Byter du även duken så kanske HW20 räcker långt. Då får du både bättre svärta och mer ljus eftersom duken hjäper till i svärtan, där projektorn inte kan göra mer än din duk ger dig idag.

Naturligtvis har du helt rätt. Rummet är bara mörkt när allt ljus är släckt. Annars är väggarna ganska ljusa vilket inte är bra ur bio-perspektiv. Men ett vardagsrum med svarta väggar är väl inte helkul heller. Kompromiss var ordet :) .

Jag skrev "grå duk" men det är nog inte hela sanningen. Det är en Euroscreen ramspänd högkontrastduk med gain 0.8.

Skillnaden mellan HW20/30 är minst lika stor som skillnaden AE4000/HW20. Så ja, om du testar, så ska du nog vara beredd på att öppna plånväskan :D
Vad du behöver göra är givetvis att besöka en välsorterad och kunnig butik för att kunna ta dessa beslut. Just nu så spelar du poker med korten vända på fel håll...och det är ju inte lätt. :o

Bra att du säger det, samtidigt är det inget bra besked, för min plånbok :D . Skiljer det lika mycket mellan HW20 och HW30 som det gjorde mellan AE4000 och HW20 så lär jag inte köpa HW20. Samtidigt, jag köper hellre en projektor "lite" dyrare idag än jag köper en billigare och sedan vet att jag kunde fått bättre bild. Det är alltid trist och veta att det fanns ett klart bättre alternativ.

3D är inte viktigt, det är en kul grej och gör väl projjen lite mera "framtidssäker" men det är ingen dealbreaker för mig idag. Bra bild i 2D är desto viktigare. Jag har sett HW20 och tyckte den hade kanonbild. Är HW30 synbart bättre (inte bara siffror i en spec) så är den intressant.

Jag skall besöka en bra butik vid tillfälle. Handlar nog mest om att jag tar mig tid. Butiker finns här i Göteborg så det är nog inget problem. Kan ju bli kul att se på framsidan på korten, får att citera dig. Stort Tack för hjälpen så långt.

Redigerat av Mr_Tom, 04 oktober 2011 - 19:04.


#127

Postad 26 oktober 2011 - 12:25

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Hallå vad hände med denna tråd? Är alla så supernöjda & inte har tid att skriva lite om sina upplevelser med denna proj?!
Nä kom igen nu! går ju & väntar på att slå till vilken dag som helst, kanske redan imorgon hoss HBB :unsure:

#128

Postad 26 oktober 2011 - 14:40

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Hej!
Korkad fråga kanske!
Men är det någon skilnad på bilden om man ställer projektorn på en hylla eller om man hänger den i takat. Jag märkte nämligen att bilden sköt upp i taket när jag stälde projektorn på platts och blev då tvungen att använda leansshiften ganska mycket. Min tanke var att om jag hänger den upp och ner så slipper jag kanske använda leans shiften så mycket. Jag trodde att om jag ställde projektorn vågrätt så skulle bilden vara 50% upp och 50% ner (om ni förstår vad jag menar). Men nu verkar det vara 70% upp och 30% ner. Jag har även lite problem med att bilden är smalare i överkant än i nederkant. Viket har gjort att jag har kompenserat det genom att vinkla upp projektorn några grader.
/Niklas

Redigerat av ***nicke69***, 26 oktober 2011 - 14:41.


#129

Postad 27 oktober 2011 - 09:23

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0

Hej!
Korkad fråga kanske!
Men är det någon skilnad på bilden om man ställer projektorn på en hylla eller om man hänger den i takat. Jag märkte nämligen att bilden sköt upp i taket när jag stälde projektorn på platts och blev då tvungen att använda leansshiften ganska mycket. Min tanke var att om jag hänger den upp och ner så slipper jag kanske använda leans shiften så mycket. Jag trodde att om jag ställde projektorn vågrätt så skulle bilden vara 50% upp och 50% ner (om ni förstår vad jag menar). Men nu verkar det vara 70% upp och 30% ner. Jag har även lite problem med att bilden är smalare i överkant än i nederkant. Viket har gjort att jag har kompenserat det genom att vinkla upp projektorn några grader.
/Niklas


Tänk på att vinklad projektor vad gäller hårdvarumässigt, är oftast ett sätt att förkorta livslängden..

Använd istället "keystone" för att kompensera att den är smalare i överkant än i underkant.

Hallå vad hände med denna tråd? Är alla så supernöjda & inte har tid att skriva lite om sina upplevelser med denna proj?!
Nä kom igen nu! går ju & väntar på att slå till vilken dag som helst, kanske redan imorgon hoss HBB :unsure:


Det kanske ej blev en sådan succe? :rolleyes:

Redigerat av Loud, 27 oktober 2011 - 09:22.


#130

Postad 27 oktober 2011 - 11:43

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Tänk på att vinklad projektor vad gäller hårdvarumässigt, är oftast ett sätt att förkorta livslängden..

Det där har jag aldrig hört talas om. Vart har du läst/lärt dig det? Finns det någon källa?


Använd istället "keystone" för att kompensera att den är smalare i överkant än i underkant.

Ojdå, du tycker alltså på fullaste allvar att han ska använda keystone på sin fina HW30? :wacko:

Montera projektorn i rätt höjd och använd lensshift blir nog mitt tips!

Det kanske ej blev en sådan succe? :rolleyes:

Jag tror istället att det är många som just nu väntar på JVC X30 och därmed avvaktar med sina val tills de har sett den också.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#131

Postad 27 oktober 2011 - 13:30

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0


Jag tror istället att det är många som just nu väntar på JVC X30 och därmed avvaktar med sina val tills de har sett den också.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Precis, finns inte mycket mer att säga om HW30 just nu. Man har sett den och utvärderat den. Tester och all info finns tillgängligt. Om inget oväntat uppstår så finns inte mycket mer att tillägga. Nu sitter man bara och väntar på X30.

#132

Postad 01 november 2011 - 13:00

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Om man ser till ren 2D bild, har hw30 något att hämta mot vw90 då?
vw90 är bland det bästa jag har sett nämligen.

#133

Postad 01 november 2011 - 13:19

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Om man ser till ren 2D bild, har hw30 något att hämta mot vw90 då?
vw90 är bland det bästa jag har sett nämligen.

Beror på vad man värderar högst. HW30 är ljustarkare, med snarlik svärta. VW90 har däremot en lugnare bild som ger mindre artifakter och krypningar, men bibehåller ändå skärpan bra.

I kommande VW95 så kan vi få både och... :wub:

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#134

Postad 01 november 2011 - 15:16

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Mao inte ett givet köp på en vw90, man blir galen på sånt här.
Blir till att bege sig till en butik för att se om dom har båda uppsatta och kalibrerade då.

#135

Postad 02 november 2011 - 15:24

Vendis
  • Vendis
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Skrev om detta i tråden om projektormässa, men det hör nog bättre hemma här (plus att jag inte fick något svar där borta =)

Skärpan i sony hw30 var inte jämn över bilden, det syntes ganska tydligt när man placerade menyn i kant respektive mitten. Är det ett generellt problem med hw30 eller är det beroende på vilket exemplar man råkar få hem?

Om jag minns rätt spelade det ingen roll om lensshiften användes eller inte.

#136

Postad 02 november 2011 - 15:31

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Skrev om detta i tråden om projektormässa, men det hör nog bättre hemma här (plus att jag inte fick något svar där borta =)

Skärpan i sony hw30 var inte jämn över bilden, det syntes ganska tydligt när man placerade menyn i kant respektive mitten. Är det ett generellt problem med hw30 eller är det beroende på vilket exemplar man råkar få hem?

Om jag minns rätt spelade det ingen roll om lensshiften användes eller inte.

Finns i prinicp ingen optik som är lika skarp över hela ytan. Finns ju fast optik i kameravärlden för sexsiffriga belopp där folk gnäller för att de inte är 100% skarpa. Att en lins till en projektor för 30´kr inte skulle ha några brister är tyvärr att ha lite för höga krav eller förhoppningar.

Om det är något tröst så är den skarp i sin klass, och skarpare och jämnare än de flesta billigare projektorer. Men man ska ju få något för pengarna när man köper tex en Sim2 för 200 papp...

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#137

Postad 02 november 2011 - 22:18

Vendis
  • Vendis
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Finns i prinicp ingen optik som är lika skarp över hela ytan. Finns ju fast optik i kameravärlden för sexsiffriga belopp där folk gnäller för att de inte är 100% skarpa. Att en lins till en projektor för 30´kr inte skulle ha några brister är tyvärr att ha lite för höga krav eller förhoppningar.

Om det är något tröst så är den skarp i sin klass, och skarpare och jämnare än de flesta billigare projektorer. Men man ska ju få något för pengarna när man köper tex en Sim2 för 200 papp...

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Tack för upplysningen, jag har precis gett mig in i projektordjungeln igen efter 6 års dvala så det är mycket nytt att ta in på en gång.

Synd att jag inte vann hundra miljarder samtidigt som uppgraderingsjäveln hittade mig, en Sim2 hade säkert passat finfint hemma :)

#138

Postad 05 november 2011 - 10:32

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Det nämns jämförelser mellan HW20 och Panasonic 4000.

Men har någon jämfört mellan HW30 och Panasonics PT-AT 5000?


Vilken är lämpligast i ett ljust rum måntro?

#139

Postad 05 november 2011 - 10:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Det nämns jämförelser mellan HW20 och Panasonic 4000.

Men har någon jämfört mellan HW30 och Panasonics PT-AT 5000?


Vilken är lämpligast i ett ljust rum måntro?


Jag har sett dem sida vid sida i ett nästan mörkt rum. HW30 var mycket skarpare och hade bättre svärta. Enligt mätningar skall HW30 också ha mycket bättre maximal ljusstyrka. Största nackdelen med HW30 är att zoom och fokus är manuella så det blir bökigt om man skall köra 2.35:1-duk.

#140

Postad 06 november 2011 - 15:26

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Det nämns jämförelser mellan HW20 och Panasonic 4000.

Men har någon jämfört mellan HW30 och Panasonics PT-AT 5000?


Vilken är lämpligast i ett ljust rum måntro?


Jag och en polare var förbi Hembiobutiken i Stockholm och tittade på båda dessa, och vi var helt eniga om att vi föredrog Panasonicen. Både i helmörk batcave och med lamporna tända. Sonyn hade nog lite bättre kontrast (vit text på svart bakgrund var lite starkare) men vi gillade båda bilden bättre på AT5000 utan att någon av oss kunde säga exakt varför. Lägg till inbyggd 3D sändare och mindre formfaktor och valet kändes givet. Det bör dock sägas att vi båda uppfattade skillnaderna som mkt små och jag är tveksam om vi i ett blindtest skulle kunna avgöra vilken som var vilken.

Det bör kanske sägas att vi båda tillhör "verklighetens folk", dvs är mer representativa för hemmabiointresserad Svensson än de mest fanatiska entusiasterna. Ingen av oss skulle ligga sömnlös för att vi hade råkat se en film med annan gammakurva än regisören tänkt sig, och båda kan säkert tänka sig vrida upp färg och kontrast nåt steg för mkt för en häftigare upplevelse.

Edit:
Kan tillägga att det vi mestadels såg på var olika delar av Inception i BlueRay kombinerat med en del menysystem. Vet inte med säkerhet att projektorerna var kalibrerade men skulle bli förvånad om HBB körde med "butiksläge" i sin batcave.

Redigerat av Unregistered1413, 06 november 2011 - 15:29.


#141

Postad 06 november 2011 - 17:22

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Dessa ligger ju på annan prisklass mot den omtalade Epson 6000. Ni fick inte chansen att jämföra mot även den?
För nog är 30+ lite saftigt för fattiga svensson ;)

Eller är det orättvist, ska det isf vara Epsons kommande värsting(9000?) isf jämföras mot dessa.

(har allt tänkt åka ut och kika själv men väntar lite så alla har fått hem sina kandidater)

Redigerat av yrrol2, 06 november 2011 - 17:37.


#142

Postad 06 november 2011 - 17:50

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Dessa ligger ju på annan prisklass mot den omtalade Epson 6000. Ni fick inte chansen att jämföra mot även den?
För nog är 30+ lite saftigt för fattiga svensson ;)

Eller är det orättvist, ska det isf vara Epsons kommande värsting(9000?) isf jämföras mot dessa.

(har allt tänkt åka ut och kika själv men väntar lite så alla har fått hem sina kandidater)


Epsonen satt där också (modell vet jag dock inte) men vi skippade den, man vet hur det blir när man har för många alternativ att välja på som i ärlighetens namn alla är tillräckligt bra. Hade nog köpt Panasonicen rakt av ifall inte säljaren pratat så varmt om JVC X30 som kommer snart...är dock inte helt övertygad om att den är lika kul i lite ljusare miljöer.

Men HW30 är absolut inte dålig, skulle nog säga att jag upplevde HW30 och AT5000 som väldigt lika i bilden, men att Sonyn kanske var lite mer gjord för batcaves medan Pansonicen var mer gjord för vardagsrum (formfaktor, storlek, inbyggd 3D sändare osv). Min högst personliga slutsats är att det kräver en hel del av rummet för att ens se skillnad på bilderna från dem, och de förutsättningarna har iaf inte jag i mitt vardagsrum.

#143

Postad 06 november 2011 - 18:53

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0
Du riskerar vilseleda de som inte vet bättre. HW30 och PT5000 är verkligen inte lika, det som ingen kan missa är hur dålig skärpa AT5000 har jämfört med HW30. Några snabba HW30 mot PT5000,

HW30 har Enormt mycket högre ljusflöde. För att få ett hyfsat ljusflöde från PT5000 kan du glömma allt som har med korrekt bild att göra.
HW30 har klart bättre svärta
HW30 har mycket bättre skärpa

HW 30 lämpar sig bättre oavsett miljö, då den har fördelar både i batcave som ljust vardagsrum.

HW30 är rent tekniskt en väldigt mycket bättre projektor. PT5000 är alldeles för högt prissatt i Sverige, vet inte om den ligger på nästan halva priset i USA, precis som AE4000 gjorde?

Epson 6000 ska egentligen inte nämnas i samma mening som HW30. Båda är väldigt ljusstarka men Epsonen är ljusår efter i allt annat.


Jag avslutar med att säga JVC X30! Det inte ett produktionsexemplar, men s*tan i gatan vilken chock! Var helt övertygad om att HW30 skulle slå X30 på fingrarna i allt utom svärtan, där jag trodde det skulle vara en minimal fördel till JVC. Jag hade totalt fel, JVC hade markant bättre svärta och tom skärpan var klart mycket bättre. Sonyn lämnar lite mer ljus (iaf kalibrerat), så i ett ljust rum eller högkontrastduk så kan Sony vara att föredra, men under hyfsade förhållanden så kunde jag faktiskt inte se ljusskillnaden. Jämförelsen gjordes i samma rum och duk och var årets projektorchock för min del, hoppas produktionsexemplaren håller samma fina kvalite.

#144

Postad 06 november 2011 - 18:58

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Någon som reagerat på ifall någon av samtliga har haft hackig bild när filmfolket viftar med armarna osv? Detta hade jag ont av första omgången jag kollade projektorer.

#145

Postad 06 november 2011 - 20:30

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Du riskerar vilseleda de som inte vet bättre. HW30 och PT5000 är verkligen inte lika, det som ingen kan missa är hur dålig skärpa AT5000 har jämfört med HW30. Några snabba HW30 mot PT5000,

HW30 har Enormt mycket högre ljusflöde. För att få ett hyfsat ljusflöde från PT5000 kan du glömma allt som har med korrekt bild att göra.
HW30 har klart bättre svärta
HW30 har mycket bättre skärpa

HW 30 lämpar sig bättre oavsett miljö, då den har fördelar både i batcave som ljust vardagsrum.

HW30 är rent tekniskt en väldigt mycket bättre projektor. PT5000 är alldeles för högt prissatt i Sverige, vet inte om den ligger på nästan halva priset i USA, precis som AE4000 gjorde?


Kan bara kommentera det vi såg men att det skulle vara så enorma skillnader känns lite fånigt att påstå av det vi såg. Jämför jag däremot med min Sanyo Z1 som jag hade en gång i tiden, då kan vi snacka väsentliga skillnader :) Men det är min/vår åsikt, andra får gärna ha en annan åsikt.

Kollade priser på Amazon.com lite snabb, såg ut som det endast skillde $50 mellan dem, men Panasonicen som den dyrare.

#146

Postad 07 november 2011 - 14:33

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Hur stora man tycker skillnaderna är får vi nog vara överens om att det är MYCKET subjektivt.
Jag tror att ju mer man tittat på projektorer överlag desto större tycks nog skillnaderna vara.
Precis som med högtalare (och allt annat), har man lyssnat mycket och på många olika högtalare lär man sig nog efter hand att märka skillnader lättare.

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 07 november 2011 - 14:33.


#147

Postad 09 november 2011 - 21:52

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
Det tog ett tag men nu har jag jämfört HW20 mot HW30.

Resultatet blev att HW30 är bättre men inte vad jag kallar mycket bättre. Den stora skillnaden ur min synvinkel är 3D - funktionen och den intresserar mig inte. Hade dom inte sänkt priset på HW20 så hade jag troligen köpt en HW30 men med en differens på 14 kkr så är inte HW30 värd pengarna för mig. Just nu tror jag mest på HW20 för min del. Jag kan köpa film eller något annat kul för mellanskillnaden :) .

#148

Postad 11 november 2011 - 16:50

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Inte för att det tillför mycket men måste säga jag är helnöjd med HW30 både i 3D och 2D tillsammans med react (dock vit duk för 3D då reacten inte tyckte om 3D) Men trycket i 2D är väldigt trevligt och svärtan är mer än godkänd för det trycket i ljusstyrka. :)

Helt klart ett av mina bästa projektorköp på länge, blev HC4000 precis innan, men kände att jag ändå ville ha lite mer ljusstyrka och 3D så fick bli snabbyte =)

Redigerat av ODDNAME, 11 november 2011 - 17:08.


#149

Postad 30 december 2011 - 10:33

opteron
  • opteron
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Bumpar den här tråden med ett jämförande test mellan bl.a. HW-30 Och JVC X30. Första inlägget av Zombie10K är mycket bra. Stämmer ju helt med vad jag själv tycker.....

Var själv och tittade på bl.a. X30, HW-30, AT5000 och Epson 9000. Enligt mig var Sonym den bästa kompromissen om man vill ha bra 2d och 3d. Panasonicen var lite oskarp i 2d men hade en rätt så ok 3d. Plus för frikostig lensshift och linsminnet. Epson hade nog den bäst kombon av 2d/3d men fläktljudet hos den demade projektorn var alldeles för högt för min smak. Till och med min gamla Playstation3 har lägre fläktljud. JVC hade bra 2d-bild men sög i 3d med mycket ghosting och flimrig bild.

Länk nedan:
http://www.avsforum....d.php?t=1382091

#150

Postad 30 december 2011 - 21:42

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Rörande IR-sändaren för 3D, var ska denna placeras?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.