Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vill du ha en böjd TV?

354 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vill du ha en böjd TV? (388 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#51

Postad 08 september 2014 - 16:43

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Om man är 7 personer i ett rum och bara 2 hamnar på kanten får man förmoda att man är så pass packad att det inte spelar någon roll :)


Då borde det väl räcka med full-HD också. :P

#52

Postad 08 september 2014 - 19:18

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

– Men det har varit en succé för oss. För mig är det ett faktum att en svängd skärm i nästan alla vinklar ger en bättre bild för tittarna. Skälet till att vi tillverkat sådan skärmar först nu är att vi inte klarat att göra dem tidigare, säger Magnus Nilsson, tv-ansvarig för Samsung i Sverige.

"Säger Magnus Nilsson, tv-ansvarig för samsung i Sverige"...

Vad skulle han annars ha sagt som tv-ansvarig för Samsung? Att det trots allt faktiskt bara ÄR en gimmick?
Då hade han ju förlorat jobbet fortare än han hade kunnat säga svängd skärm...

Faktum är att ingen svängd tv-skärm idag kan återskapa en geometriskt korrekt bild för mer än en person i taget och denne måste sitta i tv'ns "fokalpunkt" för att geometrin ska bli korrekt.

DET är ett faktum och inget subjektivt tyckande och grundar sej på att det inte finns något bildmaterial anpassat för svängda tv-apparater.

#53

Postad 09 september 2014 - 06:28

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Magnus Nilsson låter likadant som Panasonic som sade att höjningen av ljuset på deras plasmor "var en feature".

#54

Postad 09 september 2014 - 10:09

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Magnus Nilsson låter likadant som Panasonic som sade att höjningen av ljuset på deras plasmor "var en feature".


Fast just det var väl iof en klar förbättring?

#55

Postad 09 september 2014 - 15:35

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
Just det skälet till att man tillverkar dem är för att man kan..... inte för att det efterfrågas.....tänk snart kanske man kan göra den rund som en boll, )

#56

Postad 09 september 2014 - 16:20

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Kommer att ha nästa TV (Läs: Stor bildskärm) stående på TV-bänken, så det kvittar om den rak eller böjd.
Fast av allt som avgör ett TV köp, så böjd/rak skärm, det minst intressanta.
Kommer iallafall inte betala extra för varken bananform eller 4k...

1920x1080p räcker för oss, flera år framöver.

#57

Postad 09 september 2014 - 20:32

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0
Röstade nej för någon vecka sedan. Nu sitter jag här med en 930 :ph34r:

Det ÄR idiotiskt med en böjd skärm i så här små storlekar och det tillför noll och jag kommer antagligen att byta nästa år redan om de platta får ett bra pris. Men jag kunde inte låta bli. Hade den platta 980'n funnits till samma pris hade det antagligen blivit den istället men nu var det priset som avgjorde.

#58

Postad 10 september 2014 - 12:34

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Röstade nej för någon vecka sedan. Nu sitter jag här med en 930 :ph34r:

Det ÄR idiotiskt med en böjd skärm i så här små storlekar och det tillför noll och jag kommer antagligen att byta nästa år redan om de platta får ett bra pris. Men jag kunde inte låta bli. Hade den platta 980'n funnits till samma pris hade det antagligen blivit den istället men nu var det priset som avgjorde.

Antagligen köpen en ny nästa år! Jag har svårt att övertyga sambon om att köpa en ny efter 4 år ;) Ja eller rättare sagt omöjligt, men jag köper en nästa år ändå :) Och den kommer vara rak eller oled rak när priset är bra :)

Redigerat av Gurra101, 10 september 2014 - 12:35.


#59

Postad 10 september 2014 - 14:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Fast just det var väl iof en klar förbättring?


Det var en försämring då svärtedjupet blev sämre efter x antal timmar. Det finns fortfarande en tråd om Panasonic så kallade "feature på Avsforum.

#60

Postad 10 september 2014 - 16:44

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Det var en försämring då svärtedjupet blev sämre efter x antal timmar. Det finns fortfarande en tråd om Panasonic så kallade "feature på Avsforum.


Fast det var väl isf snarare en bristfällig implementation snarare än att just ökad ljusstyrka skulle vara något problem i sig. Men skärmen var iaf platt fortfarande :)

#61

Postad 11 september 2014 - 17:58

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

sen är det inte snyggt vägghängt.


I ett hörn kanske..?

Det går att väggmonterad engammal tjock tv också


he he,,, vad jag vet så gjorde man så förr i världen
(för 10 år sedan)
Snygg och diskret montering ;-)

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 11 september 2014 - 17:59.


#62

Postad 12 september 2014 - 12:24

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Och går man ännu längre tillbaks så var TV:n en egen möbel, komplett med skåp och allt. Måhända då i lite mindre storlekar :)

#63

Postad 12 september 2014 - 18:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Apparaterna kunde vara riktigt snygga förr. Bästa formgivningen var på sextiotalet. Då trodde man på framtiden och tillverkade rätt spejsad design för teveapparater.

#64

Postad 12 september 2014 - 18:49

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0
Kuriosa:

Jag kommer ihåg Bang & Olufsen:s "slimmade" tv-apparater från 80- och 90-talet där bakstycket följde konturerna på bildrörets hals. För att undvika risken för stötar när luftgallret satt så tätt intill behövde bildröret vändas upp och ned så att EHT-anslutningen satt nedtill.

Eftersom bildrör har magneter som kompenserar för inverkan från jordens magnetfält, tillverkades de i separata versioner för norra och södra halvklotet samt ekvatorn med relevant kompensation. Det innebar att Bang & Olufsen inte kunde vända "vanliga" bildrör utan fick specialbeställa bildrör från Philips, magnetiskt anpassade just för att monteras upp och ned. :)

Undrar förresten hur länge det dröjer innan vi får se konkava 7-tumsmobiler.

#65

Postad 12 september 2014 - 19:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
De var skitsnygga. Bland de snyggaste tevemodellar jag minns. Jag röstar för att du ska utveckla nästa Oled... :)

#66

Postad 13 september 2014 - 07:07

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

Apparaterna kunde vara riktigt snygga förr. Bästa formgivningen var på sextiotalet. Då trodde man på framtiden och tillverkade rätt spejsad design för teveapparater.


För att inte tala om ljudet... en trälåda byggd för bästa ljud. Finns det någon modern TV som kan slå ut en 30 år gammal philips? Visserligen mono, men ändå.. ;-)

#67

Postad 13 september 2014 - 07:56

NewOrder
  • NewOrder
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Skulle aldrig köpa en böjd skärm. Det skulle möljigen vara som datamonitor då man spelar det är skoj. Det största fördelarna med att ha en platt skärm försvinner med att ha en böjd skärm. Den blir mer utrymmeskrävande!

Jag förstår inte heller varför det är en sån hype runt 4k. Finns det ens material så att man kan nyttja sådana lösningar? Detta verkar vara teknik som tillverkarna försöker att tvinga på konsumenten. bara för att vi ska byta.

Redigerat av NewOrder, 13 september 2014 - 08:05.


#68

Postad 13 september 2014 - 08:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
Det är rätt lätt att tillverka LCD paneler med 4K upplösning, samtidigt som det är en utveckling som är lätt att kommunicera till konsument, så det är därför tillverkarna pushar för det.

Att många konsumenter hypar det oproportionerligt mkt är för att de inte begriper bättre - inget nytt under solen mao. :)

#69

Postad 13 september 2014 - 09:43

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Undrar förresten hur länge det dröjer innan vi får se konkava 7-tumsmobiler.

7 tums vet jag inte, men 6 tums har funnits ett tag:
https://www.prisjakt...t.php?p=2430676

Jag förstår inte heller varför det är en sån hype runt 4k. Finns det ens material så att man kan nyttja sådana lösningar? Detta verkar vara teknik som tillverkarna försöker att tvinga på konsumenten. bara för att vi ska byta.

Jag var med på den tiden då många blev glada för att XGA projjarna började komma ner i överkomliga priser. Även om det inte fanns överdrivet mycket högupplöst material att visa och dom flesta körde VHS och Dvd som källor så var det ändå ett stort steg i rätt riktning eftersom "Sceendoor" effekten blev mycket mindre påtaglig. Framförallt när upplösningen i billiga konsumentprylar hoppade upp till "FullHD" för då gick det knappt att urskilja någon screendoor effekt även om man ökade bildstorleken en bra bit förbi 100".

Men...

Nu när folk tycker att 720p (pixeltäthet på 342ppi) på en 4,3" skärm är för lågupplöst, så förstår jag varför det finns en marknad för 4k tv-apparater. Det måste ju vara av samma anledning som mobiler med 1080p börjar bli branschstandard.

Det har dock inte mycket att göra med faktiska behov, för jag gissar på att majoriteten av alla människor faktiskt inte har tillräcklig synskärpa för att se skillnad på varken 720p och 1080p på 5 tums-mobiler eller FullHD och 4k på skärmar mindre än 100 tum. I vart fall inte under normala omständigheter utan hjälpmedel.


Det är rätt lätt att tillverka LCD paneler med 4K upplösning, samtidigt som det är en utveckling som är lätt att kommunicera till konsument, så det är därför tillverkarna pushar för det.

Att många konsumenter hypar det oproportionerligt mkt är för att de inte begriper bättre - inget nytt under solen mao. :)

+1

#70

Postad 13 september 2014 - 10:21

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 1

Det största fördelarna med att ha en platt skärm försvinner med att ha en böjd skärm.


Dagens sanning, jag håller med :D

#71

Postad 13 september 2014 - 10:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Fullständigt briljant formulering av Order, se den som stulen. :)

#72

Postad 13 september 2014 - 19:42

Unregistered9a2220f8
  • Unregistered9a2220f8
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Det pratas mycket om böjd TVs nackdelar, men vad är fördelarna?
Det borde finnas något. Det kan inte bara vara en gimmick.

Hur är det med reflektioner? Borde inte de "vinklas bort" på ett bättre sätt?

(Röstade också utan tvekan på platt bildyta.)

#73

Postad 13 september 2014 - 21:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
http://www.flatpanel...l&id=1399228517
...är en sammanfattning.

#74

Postad 13 september 2014 - 22:25

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Det borde finnas något. Det kan inte bara vara en gimmick.

Varför kan det inte bara vara en gimmick menar du?
För det är ju precis vad det är i detta fall.

Tom tramset med 3D ger ju faktiskt iaf nån form av mervärde för de som nu upskattar det.
Och det är mer än man kan säga om banan-tv....

#75

Postad 13 september 2014 - 23:02

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 1

Det pratas mycket om böjd TVs nackdelar, men vad är fördelarna?
Det borde finnas något. Det kan inte bara vara en gimmick.

Hur är det med reflektioner? Borde inte de "vinklas bort" på ett bättre sätt?

(Röstade också utan tvekan på platt bildyta.)

Att reflektioner blir ett mindre problem med böjda skärmar har nämnts några gånger tidigare. Det är förvisso en sanning, men inte utan modifiering och ganska allvarlig sådan...

När det uppstår reflektioner i böjd skärm, så är det en mindre del av rummet som reflekteras. Spegelbilden blir så att säga "inzoomad" när den uppstår i en böjd skärm. Därmed så kan det leda till att man ser färre reflektioner till antalet eftersom det är en mindre del av rummet som syns i spegelbilden.
Men sanning med modifiering är det för att samtidigt som spegelbilden blir inzoomad så blir också det reflekterade ljuset mer fokuserat och därmed starkare. Reflektionen blir tydligare helt enkelt.

Det är ungefär samma skillnader som man kan se på högkontrast duk och en low gain duk. På högkontrast duken så blir reflektionen av ljuset från projektorn mer fokuserat mot åskådaren och därför också mer intensivt. Jämför man med en low gain duk som sprider ljuset effektivt i fler riktningar än en högkontrast duk, så blir ljuset från projektorn svagare efter att ha reflekterats av duken. Just p.g.a. att det sprids mer homogent i rummet istället för att fokuseras mot åskådaren.

Display skydd till mobiler som enligt uppgift ska dämpa reflexer har just den egenheten att de är matta och sprider det reflekterade ljuset åt alla håll och kanter, vilket får till följd att reflexer blir svagare, mer "konturlösa" och diffusa. Att på en tv kröka bilden ger motsatt effekt och gör inte att reflexer blir mer "konturlösa", svagare och diffusare utan tvärtom.

Så även om det är en sanning att färre reflexer syns i bilden hos en kurvad tv, så finns det en överhängande risk för att de reflexer som ändå syns blir ännu mer tydliga om man använder en kurvad tv.

För övrigt så anser jag att om man har problem med reflexer och spegelbilder i sin tv, så löser man dom betydligt effektivare genom att försöka få bort ljuskällorna som speglar sej, istället för att skaffa en kurvad tv som oftast är betydligt dyrare och kanske ger sämre resultat även då det gäller reflexer...

#76

Postad 14 september 2014 - 07:38

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det är heller ingen dum ide att släcka alla de lampor som är framför teven. Jag har själv satt teven framför fönstret, med baksidan utåt. Jag har inte problem med reflektioner. Ärligt talat behöver jag inte ens reflektionsskydd. Planering är A och O.

#77

Postad 14 september 2014 - 09:39

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Sitter sen en dryg vecka med en curved LG oled, vad är då för och nackdelar med att den är böjd? Ärligt talat ser jag inga direkta fördelar, jag köpte en oled för bildkvaliteten, att den är kurvad ser jag som en ren designpryl och som en sådan funkar det rätt bra. Annars hade den ju sett ut som vilken annan tv som helst och för mig och många andra är designen viktig. 930v är en riktigt snygg tv!

Med det sagt och med en hel veckas erfarenhet :P upplever jag å andra sidan inga direkta nackdelar heller. Kurvningen är så pass svag på LG:s modeller att man inte märker av det när man sitter framför tvn. Inga lutande hus eller krokiga fotbollslinjer mao ;) Förutsättningen för det är nog att huvudet är i höjd med tvns centrumlinje, annars kanske man kan se en viss distortion.

Det är förstås en ren bänk-tv, att hänga den på väggen tror jag inte blir bra, då passar en rak betydligt bättre. Hade jag haft en vägg att hänga en tv på hade jag inte köpt en kurvad utan då hade jag nog väntat in raka oleds.
Att oled är framtiden tvekar jag inte på, svärtan och kontrasten ger nästan 3d-känsla i vissa situationer. Det är också en skön känsla att bilden inte förändras med olika betraktningsvinklar.

#78

Postad 14 september 2014 - 11:02

bkam
  • bkam
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 1
Att köpa en böjd tv och sen förneka nackdelen med böjd tv ser jag lite som humor.
Klart du inte kommer erkänna nåt som är bevisat ifrån många kunniga personer utan du måste ju rättfärdiga ditt köp för 20.000

Om du är nöjd så är det ju det enda viktiga och skit kul :)

Redigerat av bkam, 14 september 2014 - 11:03.


#79

Postad 14 september 2014 - 11:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0


Att köpa en böjd tv och sen förneka nackdelen med böjd tv ser jag lite som humor.


:)

Redigerat av mcmike, 17 april 2018 - 18:43.


#80

Postad 14 september 2014 - 13:24

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0

Att köpa en böjd tv och sen förneka nackdelen med böjd tv ser jag lite som humor.
Klart du inte kommer erkänna nåt som är bevisat ifrån många kunniga personer utan du måste ju rättfärdiga ditt köp för 20.000

Så kunniga personer tycker det är fel med böjd och okunniga bra?
Läser man tester så är det ingen stor fråga, men läser man här, får man krokiga linjer och jag vet inte vad. Många borde nog själva titta okritiskt

#81

Postad 14 september 2014 - 22:23

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 1
Synen har en fantastisk förmåga att anpassa sej. Det var inte många som klagade på bildgeometrin på de gamla bildrören heller. Inte förrän "Flattron" och andra plattare lösningar dök upp. För den som hade vant sej vid en bildgeometri som var mer korrekt på de platta bildrören så blev det tydligt då man vid enstaka tillfällen tittade på bilden från de gamla, vanliga krökta bildrören hur känslig bildgeometrin var för olika "tittvinklar". Efter att ha ägnat en stund och platta bildrör och korrekt geometri så var det INGEN som överhuvudtaget funderade på att gå tillbaka till den sneda och vinda bilden de krökta bildrören gav. Panoreringar såg ju helt knasiga ut på de gamla konvexa bildrören när man hade vant sej vid den mer korrekta bilden på de platta bildrören.

Nu har vi levt med platta bildrör och andra platta skärmar som t.ex. Plasma och LCD.

Är det verkligen så konstigt att man slår bakut när tv-industrin i hop om att sälja lite till vill att vi ska gå tillbaka till krökta bildskärmar?
Enda skillnaden är att denna gången så har man krökt bilden åt andra hållet, konkav istället för konvex, men hur man kröker bilden saknar betydelse för det faktum att man får geometri-fel. Hur ska tv'n kunna bli ett fönster mot en annan värld om den är krökt? Hur många av er har kurvade fönster egentligen?

OBS.
Jag har inga invändningar mot olika personers val av tv. I mångt och mycket är det en smakfråga, framförallt när det gäller det estetiska intrycket. Det jag vänder mej emot är det faktum att krökta tv-apparater omöjligtvis kan ge högre teknisk kvalite på bilden än vanliga platta tv-apparater så länge det inte finns något källmaterial avsett för att återges av en krökt bildvisare.
Inte så länge det bara är krökningen som skiljer ifrån andra platta tv-apparater vill säga...

Redigerat av GuessWho, 14 september 2014 - 22:26.


#82

Postad 15 september 2014 - 07:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Inte så länge det bara är krökningen som skiljer ifrån andra platta tv-apparater vill säga...

Om det vore så väl...

Folk får köpa hur många kurvade apparater de vill, det i sig gör ingen skada. Problemet ligger i att ovanstående INTE gäller utan tvärtom, är man ute efter viss prestanda till visst pris så finns det på vissa håll enbart kurvade modeller att välja på. DET är ett problem.

Väldigt bra inlägg iövrigt dock. :)

#83

Postad 15 september 2014 - 16:08

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Tragiskt och inte förvånande om det är sant...

#84

Postad 18 september 2014 - 10:31

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

...är man ute efter viss prestanda till visst pris så finns det på vissa håll enbart kurvade modeller att välja på. DET är ett problem.


Tragiskt och inte förvånande om det är sant...


Om? Hur många av LG's skärmar är platta jämfört med böjda? Det ÄR sant.

#85

Postad 18 september 2014 - 19:11

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag är fascinerad av ny teknik vare sej den är bra eller ej, men när en tekniskt sämre lösning helt plötsligt blir det enda alternativet så är det inte kul längre.
Då hade det varit bättre för konsumenterna om producenterna hade erbjudit två olika alternativ. Kurvade eller platta skärmar t.ex.. Där den enda skillnaden är formen på bildskärmen så får folk själva välja efter smak och tycke vilken skärm dom vill ha. Då kommer utvecklingen att styras av marknaden och inte av någon chef-ingengörs egna vilda ideer om vad folk ska köpa.

Redigerat av GuessWho, 18 september 2014 - 19:12.


#86

Postad 18 september 2014 - 19:21

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Det är väl bara att blicka tillbaka på VHS vs Betamax på den tiden, alla sa att Betamax var det tekniskt överlägsna formatet men VHS vann iaf.

Så det är ju långt ifrån alltid det som är bäst som säljer eller vinner marknaden. Och det beror nog väldigt mycket på oss dumma konsumenter också.

Senast är ju bananhypen som alla jag känner snackar om och tycker är sååå häftigt osv....

Redigerat av masse70, 18 september 2014 - 19:25.


#87

Postad 18 september 2014 - 19:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Kikade lite på Sammy 78HU8505, där kom kurvningen mer till sin rätt. Stora VA LCD får problem med betraktningsvinklar men här gjorde kurvningen att den nackdelen minska i sweet-spot. Och kanske, kanske kunde man trycka in några fler pers (iaf om de trivs bra med varandra, haha) i zonen som är "geometrisk ok" och samtidigt dra nytta om den djup-effekt kurvningen ger.

Helt klart en mäktig skärm iaf, inte minst för den som inte tycker om att umgås med andra. :)

Skulle ändå föredra en platt 78a, det gjorde jag även då jag för första gången såg kurvat för hembruk för flera år sen. En 140" historia i 2.35 format på fel sida av halvmiljonen och det ska väl erkännas att där var det svårare att värja sig. :)



#88

Postad 19 september 2014 - 00:57

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0
Ja en OLED-version av den här hade smakat tårta. http://www.amazon.co...msung curved tv

#89

Postad 19 september 2014 - 07:53

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Jag är fascinerad av ny teknik vare sej den är bra eller ej, men när en tekniskt sämre lösning helt plötsligt blir det enda alternativet så är det inte kul längre.
Då hade det varit bättre för konsumenterna om producenterna hade erbjudit två olika alternativ. Kurvade eller platta skärmar t.ex.. Där den enda skillnaden är formen på bildskärmen så får folk själva välja efter smak och tycke vilken skärm dom vill ha. Då kommer utvecklingen att styras av marknaden och inte av någon chef-ingengörs egna vilda ideer om vad folk ska köpa.


Jag har inte följt TV-utvecklingen så noga sen jag köpte TV förra gången (Pioneer Kuro G9) och skulle bli orolig och väldigt förbannad om det bara fanns kurvade skärmar som alternativ. Kan väl funka om man är själv men ska man kolla flera måste det gå att reglera eller vara platt (har inte råd med 100"+ skärm). De videor jag sett har alltid varit av flexibla/böjbara modeller så jag visste knappt att det fanns permanent kurvade. Har de flexibla modellerna kommit efter kundernas önskemål på platt alternativ eller insåg tillverkarna faktum? Har i alla fall svårt att tro att kurvade skulle kunna komma att bli enda alternativet nu när dessa tagits fram. Utgår från att de finns när jag behöver ny TV om ett år eller två för att avnjuta 4K på BD men denna tråd gav mig olustiga känslor. :blush:

http://www.youtube.com/watch?v=U9UBkHjTh7I

http://www.youtube.com/watch?v=tL9DJtwyoOs&src_vid=1D8pmdy-14c&feature=iv&annotation_id=annotation_2062704593

Redigerat av Unregistered77a7e886, 19 september 2014 - 07:59.


#90

Postad 19 september 2014 - 08:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
De flexibla modellerna, som ännu inte finns på marknaden, har tillkommit för att tillverkarna kan (och eftersom de efter kurvat var tvungna att hitta på nått ännu dummare), kunder frågar man inte. :)

#91

Postad 19 september 2014 - 09:13

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0
Ännu konstigare att man från OLED-lägret nämner "curved" konstant i marknadsföringen men knappt en stavelse om svärtan.

#92

Postad 19 september 2014 - 16:57

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Ännu konstigare att man från OLED-lägret nämner "curved" konstant i marknadsföringen men knappt en stavelse om svärtan.


Det går ju inte att marknadsföra OLED i sig eftersom de redan har kallat LCD för LED i flera år. I butiksmiljö ser ju allt ändå nästan likadant ut (fördjävligt).

Tv-tillverkarnas bananeri påminner mig om det avsnitt av The Simpsons där Homer gör hål i motorhuven på sin bil med en yxa i tron att den ska gå snabbare.

#93

Postad 20 september 2014 - 19:48

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ännu konstigare att man från OLED-lägret nämner "curved" konstant i marknadsföringen men knappt en stavelse om svärtan.


Jag kan ge mig fan på att svärtan kommer försämras bara för att man kan det. Böjbar teve med sämre svärta. Då har de nått botten..ha ha.

#94

Postad 24 september 2014 - 07:47

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Samsung har fått kurvor på hjärnan. Såg denna häromdagen...

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   1,45MB   7 Antal nerladdningar


#95

Postad 24 september 2014 - 07:53

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 4

Samsung har fått kurvor på hjärnan. Såg denna häromdagen...

Hur får de kaffet att hållas kvar i koppen ?

#96

Postad 24 september 2014 - 07:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Det är det senaste, upp-och-ner tv.
Det är nått nytt alltså måste det vara nått bra, M3 och Jocke Sexpack jublar.

Härnäst: ut-och-in tv!

#97

Postad 24 september 2014 - 07:59

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Hur får de kaffet att hållas kvar i koppen ?

Ja, världen är upp och ner nuförtiden... :rolleyes:

#98

Postad 24 september 2014 - 08:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Vad gör man inte för att dölja det faktum att man inte kan masstillverka OLED...

#99

Postad 24 september 2014 - 08:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Nedrans. Bilden var på rätt håll i telefonen men den verkar ha ramlat. :P

#100

Postad 24 september 2014 - 08:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Mmm, ifrågasätter din nykterhet i Berlin... ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.