Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LED-tv som klarar snabba rörelser från laptop!

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 maj 2018 - 00:34

ubbe1968
  • ubbe1968
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Hej!

 

Då plasman numera har ett grönt streck är det dags att byta och med tanke på att jag ser i  stort sett allt, tv, filmer, serier samt sport, via min laptop undrar jag en del över hur jag ska veta att en tv klarar att hantera snabba rörelser?

 

Jag kommer att köpa antingen en 65 eller 75 tums tv och vill ha LED då jag gärna vill lägga upp två matcher bredvid varandra utan risk för inbränning för det gick ju inte på plasman. 

 

Jag kommer som jag gjort under åren med plasman även ha en eller två matcher på min laptop-skärm då jag kör med utvidgad skärm på min laptop och därmed blir ju tv:n den andra skärmen.

 

Under åren med min plasma har snabba rörelser under fotbollsmatcher aldrig varit ett problem när jag kört med HDMI från min laptop så skiljer det något med LED-skärm?

 

Min laptop har ju en LED-skärm men hur blir det med en större skärm på 65 eller 75 tum?

 

Tacksam för svar då jag läst en del i recensioner om tv-skärmar som inte riktigt hänger med och de har varit just LED eller kanske ska jag använda det mer korrekta LCD som benämning?

 

Min erfarenhet av tv-skärmar med LCD är noll.



#2

Postad 14 maj 2018 - 10:37

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

LCD är den korrekta termen för det i TV som skapar bilden (LCD-panelen). LED syftar på själva bakgrundsbelysningen där LED är så gott som standard idag. Äldre apparater använder olika typer av lysrör och inom en framtid är det inte otänkbart att ljuskällan ändras medan LCD-panelen lever kvar.

 

Så gott som alla TV klarar i grunden att hantera snabba rörelser från filmat och inspelat material, likt en fotbollsmatch. Problemen många diskuterar runt LCD handlar om rörelser i snabba datorspel och specifika testbilder som inte speglar hur rörelser fångas av en kamera.

 

Det mesta av klagomålen runt sport på TV handlar därför om andra problemkällor som att interpolering och brusfilter smetar ut bilden. Framför allt är problemet med sport idag att det är dålig kvalitet på sändningen. Det är alltså källan och inställningarna i TV:n, inte med LCD-tekniken i sig. Men allt detta blandas ofta ihop.

 

Vill du ha en mer "plasmalik" upplevelse (vilket också inbegriper flimmer och lägre ljusstyrka) har flera av de bättre LCD-modellerna olika varianter av Black Frame Insertion som släcker ned bakgrundsbelysningen när panelen uppdateras. Dessa brukar finnas under interpoleringsinställningarna och heter ofta något klatschigt som "Clear-någonting" eller "Impulse-ditten-datten".



#3

Postad 14 maj 2018 - 14:26

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Du kan läsa i tråden nedan om problemen och (om möjligt) avhjälpande ....

 

https://www.minhembi...howtopic=335822



#4

Postad 14 maj 2018 - 14:34

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

LCD är den korrekta termen för det i TV som skapar bilden (LCD-panelen). LED syftar på själva bakgrundsbelysningen där LED är så gott som standard idag. Äldre apparater använder olika typer av lysrör och inom en framtid är det inte otänkbart att ljuskällan ändras medan LCD-panelen lever kvar.
 
Så gott som alla TV klarar i grunden att hantera snabba rörelser från filmat och inspelat material, likt en fotbollsmatch. Problemen många diskuterar runt LCD handlar om rörelser i snabba datorspel och specifika testbilder som inte speglar hur rörelser fångas av en kamera.
 
Det mesta av klagomålen runt sport på TV handlar därför om andra problemkällor som att interpolering och brusfilter smetar ut bilden. Framför allt är problemet med sport idag att det är dålig kvalitet på sändningen. Det är alltså källan och inställningarna i TV:n, inte med LCD-tekniken i sig. Men allt detta blandas ofta ihop.
 
Vill du ha en mer "plasmalik" upplevelse (vilket också inbegriper flimmer och lägre ljusstyrka) har flera av de bättre LCD-modellerna olika varianter av Black Frame Insertion som släcker ned bakgrundsbelysningen när panelen uppdateras. Dessa brukar finnas under interpoleringsinställningarna och heter ofta något klatschigt som "Clear-någonting" eller "Impulse-ditten-datten".

 
Alltid lika välformulerad och informativ :-)

Redigerat av Unregistered7bb1c05f, 14 maj 2018 - 14:38.


#5

Postad 14 maj 2018 - 16:05

ubbe1968
  • ubbe1968
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

LCD är den korrekta termen för det i TV som skapar bilden (LCD-panelen). LED syftar på själva bakgrundsbelysningen där LED är så gott som standard idag. Äldre apparater använder olika typer av lysrör och inom en framtid är det inte otänkbart att ljuskällan ändras medan LCD-panelen lever kvar.

 

Så gott som alla TV klarar i grunden att hantera snabba rörelser från filmat och inspelat material, likt en fotbollsmatch. Problemen många diskuterar runt LCD handlar om rörelser i snabba datorspel och specifika testbilder som inte speglar hur rörelser fångas av en kamera.

 

Det mesta av klagomålen runt sport på TV handlar därför om andra problemkällor som att interpolering och brusfilter smetar ut bilden. Framför allt är problemet med sport idag att det är dålig kvalitet på sändningen. Det är alltså källan och inställningarna i TV:n, inte med LCD-tekniken i sig. Men allt detta blandas ofta ihop.

 

Vill du ha en mer "plasmalik" upplevelse (vilket också inbegriper flimmer och lägre ljusstyrka) har flera av de bättre LCD-modellerna olika varianter av Black Frame Insertion som släcker ned bakgrundsbelysningen när panelen uppdateras. Dessa brukar finnas under interpoleringsinställningarna och heter ofta något klatschigt som "Clear-någonting" eller "Impulse-ditten-datten".

Stort tack och det bekräftade väl det jag hört och läst förut. För egen del kommer jag se all sport och film och tv-serier via nätet från min laptop inkopplad med HDMI och då kör jag utvidgad skärm från laptopen.

Det är just hur dessa apparater klarar det som jag undrar över. Min plasma har aldrig haft några problem med släpningar och lagg. Jag tror väl jag kan jämföra min laptopsskärm lite med dessa apparater då båda är LCD och skärmen på laptopen har ju aldrig haft problem att spela upp något utan är väl snarare snabbare än plasma-skärmen.

Jag bör alltså inte oroa mig över att det blir problem?



#6

Postad 14 maj 2018 - 16:08

ubbe1968
  • ubbe1968
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Du kan läsa i tråden nedan om problemen och (om möjligt) avhjälpande ....

 

https://www.minhembi...howtopic=335822

Tack för detta och jag får spara den tråden för framtida behov inte för att jag kommer köpa Samsung men ändå (har haft tre olika produkter från Samsung som gick sönder direkt.)


Redigerat av ubbe1968, 14 maj 2018 - 16:09.


#7

Postad 15 maj 2018 - 19:59

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Jag bör alltså inte oroa mig över att det blir problem?

 

I grund och botten behöver du inte oroa dig. Däremot är det en fundamental skillnad på hur en plasma och LCD bygger upp bilden. En plasma bygger upp bilden med modulerade ljuspulser och ser helt annorlunda jämfört en LCD hur rörelser återgers. Är du van med en plasma och enbart har en plasma som referenspunkt kommer det att upplevas annorlunda med en LCD eftersom det är så annorlunda. Och du kanske ogillar den upplevelsen. Själv skulle jag säga att det är vanesak mer än något annat. Du kanske ogillar det därför att det inte längre ser ut som du är van att det ska se ut.


Redigerat av Ringblixt, 15 maj 2018 - 19:59.


#8

Postad 16 maj 2018 - 01:56

Unregistered8dd2b47d
  • Unregistered8dd2b47d
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

I grund och botten behöver du inte oroa dig. Däremot är det en fundamental skillnad på hur en plasma och LCD bygger upp bilden. En plasma bygger upp bilden med modulerade ljuspulser och ser helt annorlunda jämfört en LCD hur rörelser återgers. Är du van med en plasma och enbart har en plasma som referenspunkt kommer det att upplevas annorlunda med en LCD eftersom det är så annorlunda. Och du kanske ogillar den upplevelsen. Själv skulle jag säga att det är vanesak mer än något annat. Du kanske ogillar det därför att det inte längre ser ut som du är van att det ska se ut.

En LCD-skärm är ju i grunden en dataskärm vilket en plasma inte är så för en dator fungerar ju en LCD bättre och skärmar på bärbara datorer är ju LCD. Jag tror väl snarare att en LCD kommer vara snabbare än en plasma vad gäller att hantera en datorbild.

 

Sen förstår jag vad du menar med skillnad i själva bildkvalite'n som ju skiljer sig åt med tanke på det du beskriver. Dagens LCD har ju kommit väldigt långt jämfört med för några år sen då de var rent sagt bedrövliga.

 

Jag tror Ubbe vill ha en skärm som inte ger inbränningar vid användande av en datorbild på tv:n och då är ju LCD rätt val. Dock undrar jag själv vilka värden som garanterar att en LCD levererar en släpfri bild när man använder den som en datorskärm och ser på sport via en dator?



#9

Postad 16 maj 2018 - 05:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

En gång i tiden fick man släpfri bild av att använda vga. Den ingången var befriad från trams som bildförbättringar. 



#10

Postad 16 maj 2018 - 21:25

Unregistered8dd2b47d
  • Unregistered8dd2b47d
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

En gång i tiden fick man släpfri bild av att använda vga. Den ingången var befriad från trams som bildförbättringar. 

Har alla LCD-apparater släpningar eller kan dessa elimineras med rätt inställningar?

 

Hur är det för dig när du ser på "snabbt" material så som sport?



#11

Postad 18 maj 2018 - 18:48

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det går bra. Jag har en plasma som där man kan stänga av alla bildförbättringar. 



#12

Postad 18 maj 2018 - 23:54

Unregistered8dd2b47d
  • Unregistered8dd2b47d
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Det går bra. Jag har en plasma som där man kan stänga av alla bildförbättringar. 

Ja plasma har jag med men nu undrar jag hur det är med LCD. Jag lär väl få mer möjligheter med en LCD då jag inte behöver tänka på sånt som inbränning som nu med min plasma och då ger det större möjligheter vad gäller inställningar.

 

Bildförbättring har väl inte gjort någon glad men THX-inställningar är verkligen ovärderliga vid film-tittande.



#13

Postad 22 maj 2018 - 08:45

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Om du har en vga-ingång så provar du. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.