Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ slepper Edge seriens første forsterker..

480 svar till detta ämne Edge
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 13 september 2018 - 12:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 1

Såg att även Cambridge släpper Edge-förstärkare...  :P  ;) :D ;) :P  

:lol:  :D  :P  ;)



#202

Postad 14 september 2018 - 14:23

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Lite skillnad i pris, 2.500 pund

 

Och lite skillnad i innandöme också, inga Ice-moduler där inte!

Men bara för det behöver det inte betyda att ljudet passar en bättre!



#203

Postad 15 september 2018 - 19:40

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Kan jag koppla in slutsteget på en stereoförstärkare  på preamp.

Det finns ju inget preout på stereoförstärkaren.

Det är en cambridge azur 840 A -v2.


Redigerat av mr richards, 15 september 2018 - 19:43.


#204

Postad 16 september 2018 - 07:40

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Kan jag koppla in slutsteget på en stereoförstärkare  på preamp.

Det finns ju inget preout på stereoförstärkaren.

Det är en cambridge azur 840 A -v2.

jag har för mig att det är så. har också för mig att du måste fixa något i menyn



#205

Postad 16 september 2018 - 07:46

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Kan jag koppla in slutsteget på en stereoförstärkare  på preamp.

Det finns ju inget preout på stereoförstärkaren.

Det är en cambridge azur 840 A -v2.

 

Det finns högnivå (högtalare) till lågnivå (RCA) konverterare. Kjell & Co har en sådan. Art nr: 79118



#206

Postad 16 september 2018 - 09:36

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Kan jag koppla in slutsteget på en stereoförstärkare  på preamp.

Det finns ju inget preout på stereoförstärkaren.

Det är en cambridge azur 840 A -v2.

 

"preamp out" är ju just en preout på 840A. Där man kopplar in ett externt slutsteg.


Redigerat av Brinke, 16 september 2018 - 09:37.


#207

Postad 16 september 2018 - 10:02

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Tack Brinke, det var ju vad jag hade hoppats på.

Jag har kopplat in slutsteget nu på preamp på cambridgen.

Kanon vilket ljud.


Redigerat av mr richards, 16 september 2018 - 10:35.


#208

Postad 17 september 2018 - 18:25

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Tack Brinke, det var ju vad jag hade hoppats på.

Jag har kopplat in slutsteget nu på preamp på cambridgen.

Kanon vilket ljud.

 

Du tycker att XTZ låter klart bättre än CA 840's egna slutsteg? Ett bra betyg, 840A är ju inte skräp.



#209

Postad 18 september 2018 - 12:18

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Du tycker att XTZ låter klart bättre än CA 840's egna slutsteg? Ett bra betyg, 840A är ju inte skräp.

 

Brinke jag tycker det är mer driv tryck i  ljudet nu basen är kraftigare och detaljerna i musiken.

Den är grymt rolig att lyssna på nu.

Cambridgen var inte dålig innan jag kopplade in xtz.

Men jag kände att jag skulle testa med slutsteget.

Och nu gillar jag verkligen att lyssna på musik.


Redigerat av mr richards, 18 september 2018 - 12:21.


#210

Postad 03 november 2018 - 19:52

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

vinner man nåt på och köra med dubbla högtalarkablar singelkoppling på högtalaren.

tänkte om ohmen blir halverad.

slutsteget  ger väl mer effekt i 4 ohm.



#211

Postad 03 november 2018 - 20:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Nej, du sänker inte impedansen genom att öka kabelarean.
Vill du ha ökad kabelarea så köper du grövre kabel.

#212

Postad 23 november 2018 - 09:48

rillern
  • rillern
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Ingen här som kan lägga upp en bild på mätkuben från Hifi&musik? lite småsugen på detta steg eller ett Nuprime STA9, någon här som testat båda?



#213

Postad 23 november 2018 - 16:03

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 1
Vassego

Bifogad fil(er)



#214

Postad 25 november 2018 - 15:33

rillern
  • rillern
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0
Bugar och tackar!

#215

Postad 28 november 2018 - 22:24

rillern
  • rillern
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Fick tag på ett begagnat på blocket. Kan varmt rekommendera detta steg!!

 

Har hunnit avverka ett par steg och lyssnat på en hel del under mina år i hemelektronikbranschen men jag tror inte mycket slår detta. Med tanke på kostnad är det ett löljigt kap!

Har ett biorum där jag f.t kör med en Marantz SR7012 till ett Klipschsystem. Frontarna är RP260F och är väl inte direkt svårdrivna. Tyckte det lät bra tidigare med ett Emotiva UPA-5 och även med de interna stegen i SR7012 men det blev ett rejält lyft med XTZ.

Mer dynamik, mer detaljer, mer "liv" i musiken.

 

Steget har dock en tveksam spec men enl mätningar så ska SR7012 lämna ca 2 x 120w i 8ohm och XTZ spelar i 8:or kring den, även jämfört med Emotiva UPA-5 som är specat till ca 125W/kanal i 8 ohm.



#216

Postad 09 december 2018 - 16:32

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Hittade några prisvärda alternativ om någon letar kompakt försteg, DAC, streamer till Edge A2-300. Detta är stereoförstärkare, och de inbyggda slutstegen på 40W lär bli oanvända om du hänger på ett slutsteg. Men i brist på rena försteg med inbyggd DAC och streaming så  :D.

Oklart om de har Wifi men NAD har Ethernetport.

Det perfekta vore om NAD släppte en PRE 1 utan slutsteg men med Preout + Sub out.

 

Argon SA1 - Preout, Bluetooth, USB power port - 3498kr

https://www.hifiklub...a1-forstarkare/

 

NAD AMP 1 - Preout, Chromecast, Bluetooth, Ethernet - 4998kr

https://www.hifiklub...-med-bluetooth/

 

argsa1wh_1.jpg?width=1300&height=1300&quality=85

 

 

 

 

nadamp1bk_1.jpg?width=1300&height=1300&quality=85



#217

Postad 09 december 2018 - 17:38

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Om du e intresserad av ett litet försteg till edge har jag ett som jag kan bli av med, har allt, phono, bbluetooth med aptx osv, pro-ject Maia Pre för 3500 kr nypris 5000

#218

Postad 09 december 2018 - 18:56

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Hittade några prisvärda alternativ om någon letar kompakt försteg, DAC, streamer till Edge A2-300. Detta är stereoförstärkare, och de inbyggda slutstegen på 40W lär bli oanvända om du hänger på ett slutsteg. Men i brist på rena försteg med inbyggd DAC och streaming så  :D.

Oklart om de har Wifi men NAD har Ethernetport.

Det perfekta vore om NAD släppte en PRE 1 utan slutsteg men med Preout + Sub out.

 

Argon SA1 - Preout, Bluetooth, USB power port - 3498kr

https://www.hifiklub...a1-forstarkare/

 

NAD AMP 1 - Preout, Chromecast, Bluetooth, Ethernet - 4998kr

https://www.hifiklub...-med-bluetooth/

 

argsa1wh_1.jpg?width=1300&height=1300&quality=85

 

 

Det är väl Yama WX-C50 som är svaret på den specen och utan märklig märkesmystik. Kostar 3500.-. NAD AMP-1 är väl lika mycket NAD inside som deras berömda fake-DVD.

 

https://europe.yamah...c-50/index.html


Redigerat av Brinke, 09 december 2018 - 18:57.


#219

Postad 10 december 2018 - 10:49

Keith1
  • Keith1
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Jag har nyligen införskaffat ett xtz-steg vilket gav en märkbar ljudförbättring, kör med pre-out från Marantz sr7008. Min undran är hur gainreglaget ska ställas in, jag har vridit upp det på fullt, är det rätt? Hittar inget om det i manualen. Tacksam för synpunkter! :) 



#220

Postad 10 december 2018 - 20:01

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Du kan ha de på max så länge du har en source som e variabel. Kopplar du in någon källa direkt i slutsteget kan du behöva sänka, då menar jag annat än försteg

Redigerat av fristil, 10 december 2018 - 20:01.


#221

Postad 11 december 2018 - 09:52

Keith1
  • Keith1
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Du kan ha de på max så länge du har en source som e variabel. Kopplar du in någon källa direkt i slutsteget kan du behöva sänka, då menar jag annat än försteg

Ok, då kör jag som tidigare, tack för synpunkten! :)



#222

Postad 24 december 2018 - 00:35

m4x
  • m4x
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter med detta steg.

Först drevs mina B&W 683S2 av Yamaha RX-781. Helt ok ljudbild, inget jätteimponerande men det fungerade..saknades tryck från de lägre registret.
Sedan anslöt en Hegel H80 till familjen och det blev en lyft, speciellt i det lägre frekvenserna. Var dock inte helt nöjd med ljudbilden.
Därefter blev det lite nya tillskott av möbler så Hegeln fick ryka och ersättas av något kompakt vilket blev en A300. Precis som Hegeln så blev det lyft i ljudet och det lägre frekvenserna..kanske mer kontrollerat men definitivt trevligare ljudbild att lyssna på. 

 

Idag, 1 år senare, fyndade jag en tvilling. Kör stegen på Mono och bi-amping. Upplever att högtalarna fått ytterligare liv i sig! Typ som att ha gått plötsligt från semi-invalida till fullt friska  :)



#223

Postad 04 februari 2019 - 23:38

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Finns det nån auto on el trigger på xtz steget? Så den slår på när försteget slås på.

#224

Postad 05 februari 2019 - 08:02

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0
Ja det gör det.
Inställbart på baksidan.

#225

Postad 10 februari 2019 - 18:44

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Hej,
Kan någon kunnig människa förklara för mig hur denna burk kan leverera 2x140W medan emotiva med exakt samma modul levererar 1x140W !? Jag kan inte fatta detta, kan någon vänligen förklara hur det är möjligt??

https://www.hembiobu...cepower-asc300/

Tack :-)

#226

Postad 11 februari 2019 - 07:58

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Hej,
Kan någon kunnig människa förklara för mig hur denna burk kan leverera 2x140W medan emotiva med exakt samma modul levererar 1x140W !? Jag kan inte fatta detta, kan någon vänligen förklara hur det är möjligt??

https://www.hembiobu...cepower-asc300/

Tack :-)

 

XTZ har en 300AS1 och en 300A1 modul. Ett med power och Class-D steg, det andra enbart Class-D steg. Emotiva är mer konservativt specad eller hur man ska uttrycka det. XTZ levererar sin effekt, men dynamsikt med 1% dist.



#227

Postad 06 mars 2019 - 20:10

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0

Läst tråden men undrar fortfarande vilket slutsteg nu uppfattar som bäst , Xtz edge eller Emotiva bas x300 ?
Skall skaffa en Marantz 7013 snart och vill gärna ha ett slutsteg till den

Redigerat av Frodo Bagger, 06 mars 2019 - 20:13.


#228

Postad 17 juni 2019 - 13:20

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Blir också fundersam över gain inställningen. Om man har en Denon ur AVR 4300 serien gissar jag att denna matar ur sig en variabel signal. Om man sedan skall kallibrera hembion så torde man få göra om det när man väl anslutet XTZ-steget. Detta borde bero på klang, och db mätt i relation till motstånd givet när man driver frontarna?

 

På ett gammalt NAD steg från 80 talet inom familjen har steget två lägen "fixed" och "variable".

 

En hembioförstärkares pre-outs från Denon torde mata ut variable. Så då kan vi dra slutsatsen att XTZ skall stå på max?



#229

Postad 17 juni 2019 - 19:04

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Gainen är mest där om du ansluter något som inte har volymkontroll, den är och ska vara på max om du använder den som slutsteg till en hembio reciver. Ett mycket prisvärt slutsteg måste jag säga

#230

Postad 17 juni 2019 - 23:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Är det så stora skillnader på slutsteg i klangkaraktär, det verkar vara lite motigt att pendla mellan två st. Men om XTZ har en fin ljudbild så kanske det är någonting att överväga i framtiden. 



#231

Postad 18 juni 2019 - 04:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Gainen är mest där om du ansluter något som inte har volymkontroll, den är och ska vara på max om du använder den som slutsteg till en hembio reciver. Ett mycket prisvärt slutsteg måste jag säga

Njao,

 

Gain är Input gain inte en volym som på en integrerad förstärkare.

Där finns ingen standard på in/utgångsimpedans på consumer produkter så att där sitter en gain är skitbra :)



#232

Postad 18 juni 2019 - 04:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hej,
Kan någon kunnig människa förklara för mig hur denna burk kan leverera 2x140W medan emotiva med exakt samma modul levererar 1x140W !? Jag kan inte fatta detta, kan någon vänligen förklara hur det är möjligt??

https://www.hembiobu...cepower-asc300/

Tack :-)

Lättast är att kolla på B&O:s sida gällande ICE och Edge för ibland specas de thejvillt :/

ASP modulerna är väl på väg ut som jag förstår o dom har hängt med i många år nu.


Redigerat av johan b-lund, 18 juni 2019 - 05:10.


#233

Postad 18 juni 2019 - 07:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tack Johan för input :)

 

Vad jag ville veta var bara: ponera att man anslutit slutseget via pre-outs på en hembioreceiver, sedan kör en kalibrering med auto-setup. Well, då vill man inte blåsa ut högtalarmembranen eftersom volym ut från slutsteget vore för högt?

 

Volymstyrkan från hembioreceivern är variabel, men inte test-tonen för auto-setup. Gissar ändå att man ställer gain på max på XTZ-steget, och sedan kör auto-setup. 



#234

Postad 18 juni 2019 - 20:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Tack Johan för input :)

 

Vad jag ville veta var bara: ponera att man anslutit slutseget via pre-outs på en hembioreceiver, sedan kör en kalibrering med auto-setup. Well, då vill man inte blåsa ut högtalarmembranen eftersom volym ut från slutsteget vore för högt?

 

Volymstyrkan från hembioreceivern är variabel, men inte test-tonen för auto-setup. Gissar ändå att man ställer gain på max på XTZ-steget, och sedan kör auto-setup. 

 

Se det så här, det som går ut via pre out går alltid via volymkontrollen.

(Fixed output ger full spätta och används för att ha en loop för ex Eq, bandspelare etc)

 

Om förstärkaren ger ex 2v ut på pre out som max men slutsteget når max antal watt vid 1v då måste gainen på slutsteget skruvas annars kommer det att dista ganska snabbt.

Men det påverkas också av impedansen på ut/ingången på grejerna och där finns ingen standard.

 

Så om man Inte har gain på slutsteget så kan det vara så illa att man bara kan nå en bråkdel av antal watt eller att man knappt kan skruva upp innan det distar.

Men även med gainkontrol kan man få problem om antal volt in/ut + in/utgångsimpedansen är helt skev.

Jag har det "problemet" själv på mina Atmos där jag aldrig kan maxa slutstegen men som tur är så räcker det precis med att atmosen är maxade i receivern.

 

*edit*

Bra förklaring hur det fungerar o vad man ska leta efter :)

https://electronics....-impedance-good

 

*edit*

generally an input impedance of at least 10 times the source impedance is a good idea to prevent significant loading.

 

Edge har ingångsimpedanse på 38K ohm alltså ska utgångsimpedansen helst inte gå alltför långt över 3,8K ohm

Sen har du hur många volt ut receivern ger och hur många volt som behövs för slutsteget ska kunna ge max effekt, där kommer gainen in.

 

 

Hoppas du hänger med även om där är 2 parametrar att bolla med.

Så om vi säger att din receiver har en utgångsimpedans på 10K ohm, då passar den inte alls med Edge.

Men den ger 2v ut på full volym och Edgen tex når max volym på 1v in då kommer det att fungera iaf om man vrider upp gainen.


Redigerat av johan b-lund, 18 juni 2019 - 20:29.


#235

Postad 19 juni 2019 - 07:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Summa summarum Johan blir följaktligen: efter man kopplat receivern via pre-outs så kan man ställa slutstegets gain på max utan att skada högtalarna?

Som sagt, det NAD-steget har prövat tidigare hade både fixed och variabel input. Vi kopplade på variabel. 



#236

Postad 19 juni 2019 - 07:19

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Se det så här, det som går ut via pre out går alltid via volymkontrollen.

(Fixed output ger full spätta och används för att ha en loop för ex Eq, bandspelare etc)

 

Om förstärkaren ger ex 2v ut på pre out som max men slutsteget når max antal watt vid 1v då måste gainen på slutsteget skruvas annars kommer det att dista ganska snabbt.

Men det påverkas också av impedansen på ut/ingången på grejerna och där finns ingen standard.

 

Som jag ser det, är Gainen endast en volymkontroll som dämpar signalen in till slutsteget. Så det som händer är att antingen får du inte maxvolym överhuvurtaget eller så får du maxvolym för tidigt. Precis som du kan justera utsignalsnivån på vissa förstärkare för att matcha CD och skivspelare så du inte får jätteskillnad i volymen mellan dessa.



#237

Postad 19 juni 2019 - 14:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Summa summarum Johan blir följaktligen: efter man kopplat receivern via pre-outs så kan man ställa slutstegets gain på max utan att skada högtalarna?

Som sagt, det NAD-steget har prövat tidigare hade både fixed och variabel input. Vi kopplade på variabel. 

Fixed ska du verkligen inte koppla till ett slutsteg ;)

 

Om just det här fallet kan skada högtalarna vågar jag inte vara på men risken är ganska liten.

Det som kan hända är att full volym nås innan receiverns volympott är på 0dB, händer det då skruvar man ner gainen på slutsteget.

Elller att du aldrig kan nå full volym för in/utimpedans inte passar varandra.


Som jag ser det, är Gainen endast en volymkontroll som dämpar signalen in till slutsteget. Så det som händer är att antingen får du inte maxvolym överhuvurtaget eller så får du maxvolym för tidigt. Precis som du kan justera utsignalsnivån på vissa förstärkare för att matcha CD och skivspelare så du inte får jätteskillnad i volymen mellan dessa.

Prexis :)



#238

Postad 28 augusti 2019 - 18:46

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jeg har kjøpt denne nå, og er spent.

Har aldri prøvd Klasse D i stereo, og aldri en kraftig ICE B&O

Har Xtz AP100 fra før, renset den for Damm og da fant jeg litt slitne Capasitatorer. Den har stått altfor trangt før.

Snakket med Xtz på telefon, og ble overbevist.

#239

Postad 07 september 2019 - 13:46

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Har fått prøvd det.

Tar for meg positive ting først.

Denne forsterkeren er totalt fri fra støy.
Det er veldig tydelig. Trodde ikke jeg hadde støy før, men det er tydelig at jeg hadde. Dette har jeg aldri opplevd før.

Diskant er nydelig behagelig, mot det varme. Meget dynamisk, rock, pop, klassisk og eksplosjoner er fantastisk. Bassen er god, kontant dynamisk. På rock er det sykt morsomt.

Vokal er litt betonet, ofte er dette veldig kult. På Rock, pop og klassisk briljerer denne ampen, meget bra. Typ Hifi musikk lyder veldig nydelig.. samt den bruker veldig lite strøm.

Jeg testet meget høyt volum på rock og klassisk, merket ikke fnugg av forvrengning. Skal du bruke 150 watt 8ohm fullt ut for å se om du hører forvrengning så er du syk, og naboene dine også.

Dette er helt noe annerledes enn AB og A, det blir som at rør og A/AB igjen er noe annet. Før du roper Blindtests så prøv selv.

Og så er det noen fordeler og ulemper også akkurat som med rør og AB.

Fraværet av støy som sagt gjør at alt høres nytt og rent ut. På gamle opptak forsvinner litt detalj med støy. Og alt høres "nytt" ut. Betoning av vokal som nevnt påvirker også, for det meste positivt, men på gamle opptak fra før krigen, annerledes.

Denne ampen er således ikke beroende av gode opptak, den spiller feks MP3 vel så bra, meget bra Cd, Bd og flacs perfekt.

Nå er prisen nede i 4000 i Sverige, det er et knallgodt kjøp, et kap.

Redigerat av Danke, 07 september 2019 - 14:17.


#240

Postad 07 september 2019 - 14:03

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
https://theaudiophil...ier-review-xtz/

https://www.lowbeats...endverstaerker/

Som de sier det er svårt att vara profet i eget land.

Stackars Volvo....

#241

Postad 07 september 2019 - 14:41

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Har fått prøvd det.

Tar for meg positive ting først.

Denne forsterkeren er totalt fri fra støy.
Det er veldig tydelig. Trodde ikke jeg hadde støy før, men det er tydelig at jeg hadde. Dette har jeg aldri opplevd før.

Diskant er nydelig behagelig, mot det varme. Meget dynamisk, rock, pop, klassisk og eksplosjoner er fantastisk. Bassen er god, kontant dynamisk. På rock er det sykt morsomt.

Vokal er litt betonet, ofte er dette veldig kult. På Rock, pop og klassisk briljerer denne ampen, meget bra. Typ Hifi musikk lyder veldig nydelig.. samt den bruker veldig lite strøm.

Jeg testet meget høyt volum på rock og klassisk, merket ikke fnugg av forvrengning. Skal du bruke 150 watt 8ohm fullt ut for å se om du hører forvrengning så er du syk, og naboene dine også.

Dette er helt noe annerledes enn AB og A, det blir som at rør og A/AB igjen er noe annet. Før du roper Blindtests så prøv selv.

Og så er det noen fordeler og ulemper også akkurat som med rør og AB.

Fraværet av støy som sagt gjør at alt høres nytt og rent ut. På gamle opptak forsvinner litt detalj med støy. Og alt høres "nytt" ut. Betoning av vokal som nevnt påvirker også, for det meste positivt, men på gamle opptak fra før krigen, annerledes.

Denne ampen er således ikke beroende av gode opptak, den spiller feks MP3 vel så bra, meget bra Cd, Bd og flacs perfekt.

Nå er prisen nede i 4000 i Sverige, det er et knallgodt kjøp, et kap.

Haft haft min i ca 1 vecka nu och kan bara hålla med om allt du skriver :)



#242

Postad 22 september 2019 - 21:04

pellepulare
  • pellepulare
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Jag har en några år gammal Yamaha a-3030 som ändå var deras flaggskepp då, har jag nåt att vinna på att köpa ett xtz slutsteg och kommer jag att höra någon större skillnad?

#243

Postad 23 september 2019 - 07:02

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Jag har en några år gammal Yamaha a-3030 som ändå var deras flaggskepp då, har jag nåt att vinna på att köpa ett xtz slutsteg och kommer jag att höra någon större skillnad?


Er den målt med alle kanaler 150watt?

Mener Yamaha bare måler i to?


Det beror på hvem du spør...
Jeg har aldri hatt topp receiver. Yamaha 663 og Yamaha rxv1900 som jeg anvender fortsatt.

For meg så er det sånn... På film lite skillnad.

På musikk, enorm skillnad.


Siden Xtz går så tyst, så tror jeg du merker dette på musikk. Frånvaro av lågt brus...

Men det er sikkert at du avlaster Yamaha. Men din Yamaha er jo ganske sterk 150watt.

Er du fornøyd med musikk om du spiller det?

Redigerat av Danke, 23 september 2019 - 19:00.


#244

Postad 24 september 2019 - 21:19

pellepulare
  • pellepulare
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Ja, jag tycker den är bra till musik men det brukar ju bara vara så till man lyssnar på nåt bättre så det skulle vara kul att jämföra med ett slutsteg.

#245

Postad 24 september 2019 - 21:39

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Ja, jag tycker den är bra till musik men det brukar ju bara vara så till man lyssnar på nåt bättre så det skulle vara kul att jämföra med ett slutsteg.


Omm man har råd, så tycker jag man ska köpa nu mens priset är lågt bara för att ha. Den är verkligen grymt bra för priset.

Omm man sysslar med hifi och AV så får man alltid behov för sånt en gång.

Dessutom är den ju så söt och liten, att oppbevarning och lagring inte är problem.

Jag hadde 130w i 8ohm på Yamaha rxv1900

På Xtz Ap100 fick jag ett mycket bra vinst på både musikaliskt och film. Och den var 110watt 8ohm.

Nu har jag ännu mera watt.


Nu kan jag inte veta säkert med din Yamaha, det är en toppmodell.
Men min värdering är att AVRs är mest förr att spela film och action effekter.

Vill du spela musik, som en stereo, så rekommenderar jag å huka på ett stereo slutsteg.

Det är hva jag har ärfart åtminstonde..

#246

Postad 25 september 2019 - 08:04

pellepulare
  • pellepulare
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt en, det är ju by and try på xtz’s grejer så det är väl bara skicka tillbaka om man inte blir nöjd😁

#247

Postad 29 september 2019 - 07:09

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

En allmän fråga om en vilseledande sak.... Får man verkligen sätta priser på det sätt som XTZ / fyndborsen gör?

 

Det har alltid stått att ord. pris på edge är 5990kr, men produkten har ju aldrig kostat det. den har ju varit på "rea" konstant i 1,5år....

 

Jag tänkte på det nu, eftersom det är riktig rea på produkten 700kr... (3990) Men de får de ju att framstå som att den är nedsatt sjukt mkt mer.



#248

Postad 29 september 2019 - 07:49

Klatten
  • Klatten
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Det låter som en alldeles för lång tidsrymd varan sålts till rea-pris. Finns mer att läsa i länken.

 

https://www.hallakon...h-nedsatt-pris/



#249

Postad 29 september 2019 - 09:15

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Det låter som en alldeles för lång tidsrymd varan sålts till rea-pris. Finns mer att läsa i länken.

https://www.hallakon...h-nedsatt-pris/


Punkt 3 i länken är något som nästan alla gör. Höjer priset strax innan och sedan kallar sitt ordinarie pris för rea.

#250

Postad 29 september 2019 - 09:31

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

En allmän fråga om en vilseledande sak.... Får man verkligen sätta priser på det sätt som XTZ / fyndborsen gör?

 

Det har alltid stått att ord. pris på edge är 5990kr, men produkten har ju aldrig kostat det. den har ju varit på "rea" konstant i 1,5år....

 

Jag tänkte på det nu, eftersom det är riktig rea på produkten 700kr... (3990) Men de får de ju att framstå som att den är nedsatt sjukt mkt mer.

 

Absolut fusk, de tog 4790.- från första början, tror ingen betalat mer. XXL har ju torskat för fusk med priser nyligen, i och för sig i Norge, kanske dax för XTZ / fyndbörsen nu?






Även taggad med Edge

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.