Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TV för 5000kr?

33 svar till detta ämne billig Samsung EU43RU
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 september 2019 - 19:28

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Jag har fått för min att köpa en ny TV. Den är tänkt som en vanlig vardagsrums-tv, men har också en projje för mer seriös filmtittande.

 

Nu har jag fått 5000kr över och undrar om jag kommer någonvart med det eller om det är bättre om jag sparar några tusen till? Jag förstår ju att jag inte får någon tv i premium-klassen för pengarna, men jag vill ju heller inte vara dumsnål.

 

Jag är egentligen ett Plasma-fan och gillade trycket och djupet i plasman. Och jag är lite allergisk mot mot den platta bilden utan djup och onaturliga färger och dålig svärta som billigare (och kanske också äldre) LCDer kan ge.

 

En tv som jag snubblade över var Samsung UE43RU.

Jag undrar om man kan få en hyfsad bild på dem. Sen undrar jag också över hur Smart-tvn är. Är den enkel att ha att göra med och hur är det med SVT-play?

 

https://www.netonnet...c/1009273.9115/


Redigerat av Alban, 06 september 2019 - 19:34.


#2

Postad 06 september 2019 - 19:45

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Det är ju svårt som tusan att svara på. Storlek,smarttv,4k,hdr mm.mm
Men ett tips är kolla icahemma.se,dom har bra priser på tv inom din budgetram. Har du dessutom icakort får du ju bonuspoints.. Värt att kolla upp.

#3

Postad 06 september 2019 - 20:06

riodee
  • riodee
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Finns tyvärr inget i närheten av den prisklassen som ger en bild med bra svärta. Plasma-tekniken har ju ersatts av OLED och de är betydligt dyrare. LED-TV med okej svärta (om du är kräsen) hittar du bara i de allra dyraste premiummodellerna mer eller mindre. Sen görs det ju inte många modeller av det bättre slaget i såpass små storlekar som 43". TVn du länkat till är en bas-TV helt enkelt som visserligen kan ge helt ok skärpa och 4K-upplösning men det kanske räcker? Steget upp i TV-modell (Samsung 7-serie) https://www.netonnet...c/1007287.9115/ har SVT-play enligt https://kontakt.svt....od-for-svtplay#

Hoppas du hittar något.



#4

Postad 06 september 2019 - 21:36

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Tack för svaren! :-) 

Askungen, tack för tipset! Men jag är lite tveksam för Luxor och inbillar mig att Samsung är mer framåt.

Riodee, Jo, okej bild räcker men kan man få betydligt bättre för några tusen mer vill jag heller inte vara dumsnål. Jag hade nog tänkt för ett tiotal år sedan att två jag köper idag skulle vara Qled och egentligen är det nog det jag helst vill ha. Men jag hade nog trott och hoppats på att de skulle ha sjunkit lite mer i pris och nu passar det mig varken prismässigt eller storleksmässigt. Men bara det inte blir grådassigt så får jag väl vara nöjd.

Men hur är skillnaden mellan denna och 7-serien? Är den värd de extra kronorna?



#5

Postad 06 september 2019 - 22:04

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Denna finns ju också. En Qled i rätt storlek för bara några tusen mer. Det kanske kan vara något?
https://www.elgigant...qe43q60rat-2019

#6

Postad 06 september 2019 - 22:17

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Denna finns ju också. En Qled i rätt storlek för bara några tusen mer. Det kanske kan vara något?
https://www.elgigant...qe43q60rat-2019

lite skillnad på 5k och 8k kr. ...

tråd flyttad

Behöver man inte TV-mottagare och smarta funktioner, kan ju denna vara ett alternativ.


Redigerat av frollic, 07 september 2019 - 05:55.


#7

Postad 06 september 2019 - 22:36

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Absolut! Men samtidigt vill jag ha okej grejer och inte nåt dumsnålt som jag ångrar sen. Bara hoppas att i så fall qed~tvn inte är dumsnål.

#8

Postad 06 september 2019 - 22:44

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Tack för svaren! :-) 
Askungen, tack för tipset! Men jag är lite tveksam för Luxor och inbillar mig att Samsung är mer framåt.
Riodee, Jo, okej bild räcker men kan man få betydligt bättre för några tusen mer vill jag heller inte vara dumsnål. Jag hade nog tänkt för ett tiotal år sedan att två jag köper idag skulle vara Qled och egentligen är det nog det jag helst vill ha. Men jag hade nog trott och hoppats på att de skulle ha sjunkit lite mer i pris och nu passar det mig varken prismässigt eller storleksmässigt. Men bara det inte blir grådassigt så får jag väl vara nöjd.
Men hur är skillnaden mellan denna och 7-serien? Är den värd de extra kronorna?

Kan kanske skilja lite men min lokala maxi har även philips och LG. Jag tror att de är nåra kronor billigare än ladorna på just den typ budgettv och dessutom pointsen.

#9

Postad 07 september 2019 - 14:30

Roltan
  • Roltan
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Kan bli knepigt med den budgeten. För att en lcd/led ska komma i närheten av plasma eller oled så behövs det nästan alltid att den är bakbelyst och har VA-panel. Då måste du dubbla budgeten. Är det just samsungs qled som du är intresserad av? Annars har ju LG, Philips, Sony och flera andra samma teknologi som qled står för, fast med andra namn ( sony = triluminos disyplay heter det hos dem). Om du vill komma så nära plasma som möjligt så ska du ju kolla på oled istället, men det är ju också lite dyrare. Annars kan väl en smart idé vara att köpa begagnat. 



#10

Postad 07 september 2019 - 17:03

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Nu har vi varit och kollat på Samsungen!

Men jag har en fråga:
Säljaren (Elgiganten) menade att Samsung har ett annat format än exempelvis Sony. Det innebär att deras bild i butiken är missvisande, för att det (till skillnad mot Sony) har ett bildformat som bara de själva använder. Sony skulle då, enligt säljaren, ha samma format som exempelvis Netflix och deras demobild skulle vara mer rättvisande. Sedan menade han att Samsung var snabba med att visa på mycket färg, som (om jag förstod det rätt) inte var helt rättvis. Ligger det något i detta och skulle det vara någon nackdel med Samsung?

Jag tänker väl att demobilden ändå borde visa vad tvn går för, exempelvis hur mörk svärta bilden har. Jag minns när jag köpte min förra tv för ca 10 år sedan, att jag visade filmen Avatar för att visa bilden för en kompis. Självklart fick jag inte samma bild från ett Aktuellt-inslag. Och det är väl samma med detta.



#11

Postad 07 september 2019 - 17:42

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Nu har vi varit och kollat på Samsungen!

Men jag har en fråga:
Säljaren (Elgiganten) menade att Samsung har ett annat format än exempelvis Sony. Det innebär att deras bild i butiken är missvisande, för att det (till skillnad mot Sony) har ett bildformat som bara de själva använder. Sony skulle då, enligt säljaren, ha samma format som exempelvis Netflix och deras demobild skulle vara mer rättvisande. Sedan menade han att Samsung var snabba med att visa på mycket färg, som (om jag förstod det rätt) inte var helt rättvis. Ligger det något i detta och skulle det vara någon nackdel med Samsung?
Jag tänker väl att demobilden ändå borde visa vad tvn går för, exempelvis hur mörk svärta bilden har. Jag minns när jag köpte min förra tv för ca 10 år sedan, att jag visade filmen Avatar för att visa bilden för en kompis. Självklart fick jag inte samma bild från ett Aktuellt-inslag. Och det är väl samma med detta.

Är läget superakut? Två och en halv månad till BF. Kanske kan vänta och kunna lägga undan en tusing eller nåt i månan fram till dess och göra ett klipp. Bara en tanke. Eller degen brinner i fickan?

#12

Postad 07 september 2019 - 18:19

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Nu har vi varit och kollat på Samsungen!
Men jag har en fråga:
Säljaren (Elgiganten) menade att Samsung har ett annat format än exempelvis Sony. Det innebär att deras bild i
butiken är missvisande, för att det (till skillnad mot Sony) har ett bildformat som bara de själva använder.
Sony skulle då, enligt säljaren, ha samma format som exempelvis Netflix och deras demobild skulle vara mer
rättvisande. Sedan menade han att Samsung var snabba med att visa på mycket färg, som (om jag förstod det rätt)
inte var helt rättvis. Ligger det något i detta och skulle det vara någon nackdel med Samsung?

Låter som sedvanlig sälj-gojja för att förvilla kunden.

Kan han inte förklara det så att du/kunden fattar, vet han antingen inte vad han
pratar om, eller så är det bara blaj.

Redigerat av frollic, 07 september 2019 - 18:19.


#13

Postad 07 september 2019 - 19:46

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Tack för svaren!
Askungen, värt att tänka på

Frollic: Jo, men det är så lite så. Man vet inte riktigt vad säljarna går efter. Får de högre marginal på vissa av märkena eller är det något annat som ligger bakom deras rekommendationer, Därför känns det bra att stämma av med er, som är pålästa och förhoppningsvis neutrala. Han rekommenderade en Philips, men för min del har jag nog haft problem med varenda Philips-produkt jag ägt.

#14

Postad 08 september 2019 - 13:41

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Blir det för stort med 55"? Blir det bara vanlig tv i 1080P eller köra serier på Netflix i 4k med? Tänkte om du behöver HDR och DV?


Redigerat av Gallo69, 08 september 2019 - 13:43.


#15

Postad 13 september 2019 - 20:32

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Ja, det får jag inte plats med på väggen. Däremot så drar det iväg lite, då jag nu börjar överväga 49" (först tänkte jag bara 43"). 
HDR och DV är jag inte påläst på. Det kan jag i och för sig ta reda på själv, men vad är det för något? Behövs det för att se exempelvis Netflix i 4K?



#16

Postad 13 september 2019 - 21:46

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

En del serier sänder väl i 4K, men mer och mer kommer med HDR 10 och Dolby Vision på Netflix.Så om man vill få ut maximalt av Netflix så är ju kul om man har en tv som klarar det. Tyvärr har ju inte Samsungs tvs DV än bara HDR 10 och HDR 10+.

Info om HDR 10, HDR 10+ och DV..https://www.digitalt...us-hdr-formats/


Redigerat av Gallo69, 13 september 2019 - 23:10.


#17

Postad 14 september 2019 - 07:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Pratar vi budget tv-apparater behöver man inte fundera så mkt runt HDR. De har ändå inte prestandan för att det ska bli nån större poäng med det.

Verkar som om många glömt bort generella råd tråden förövrigt. :)

#18

Postad 14 september 2019 - 09:31

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Pratar vi budget tv-apparater behöver man inte fundera så mkt runt HDR. De har ändå inte prestandan för att det ska bli nån större poäng med det.

Verkar som om många glömt bort generella råd tråden förövrigt. :)

Så är det ju, men nu när Alban börjat kollat på 49" börjar det ju bli bättre förutsättningar. Som tex.Sony XF9005. Som för sig inte är nån budget tv. :)



#19

Postad 14 september 2019 - 10:47

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Tack för input!

Jo, det är ju lite så - jag fick 5000kr över. Och där vi är nu, föräldraledig fru, nyinflyttade och har en del renoveringsplaner så är det rätt mycket pengar för mig just nu. Och i början, innan man har börjat researcha, så är det ju lite att "det räcker för oss". Men när man börjar kika så - 'nja, vi ska ändå ha den ett tag'. Så kom väl begreppet "dumsnål", att jag vill ändå inte ha billigaste billig som bara är plastig och grumlig bild. Så det vore nog bara dumt att köpa något i den prisklassen. Utan jag vill krama ur mina investerade pengar så mycket som möjligt. Så jag vill ha en okej tv - inte premium.

 

Så där jag är nu, så är jag kvar på Q60 på min lista, men kommer nog att gå upp till 49". Sen har jag också funderat över om Black Friday skulle det göra det möjligt att gå upp ett snäpp till en Q70, om den då skulle hamna under 10 papp. Så nu ligger väl budgeten snarare 10000kr. Önskvärt är väl också om man kan få ett väggfäste i priset också, men jag vet inte - det är inget måste.

 

Sen av någon anledning har jag hamnat på Samsung. Varför vet jag inte egentligen, men det är kanske dags att lyfta blicken lite. Några märken som dock går bort direkt är Philips och LG. Phillips hade jag problem med för ca 15 år sen, då varenda grej gick sönder och hade en väldigt kort livslängd. Så aldrig mer! LG är det fortfarande GoldStar-stämpeln på. Jag har förstått att det inte är så längre där, men det känns inte bra helt enkelt (mer känsla än verklighet har jag förstått). 

Så nu ska ta ett kik på Gallos tips - Sony XF9005  :)



#20

Postad 20 september 2019 - 08:53

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Två nya frågor har dykt upp:

Vad är det för skillnad på Samsungs Q60-serie och Q64 eller Q65?
Är det samma sak eller är det olika generationer eller nåt?

 

Sen när det gäller bildstorlek. Vi sitter knappt 2.8 meter från ett väggupphängd tv. Är 49" för stor då?

Då pratar vi alltså om vanligt TV-tittande och inte någon hembio eller så.



#21

Postad 20 september 2019 - 14:21

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
49" på 3m är skitlitet :)

#22

Postad 20 september 2019 - 18:01

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Bra, tack!
Jag har inte plats för mer på väggen, så bra. Då är det inte för stort i varje fall

#23

Postad 13 oktober 2019 - 18:53

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Ny fundering,
Samsungs 49tums modeller tycks, tillskickad från de större modellerna bara ha 60hz.

Någon som vet hur det kommer sig, för det borde ju rimligtvis vara samma tv om det är samma modellnamn?
Är det samma grej som på gamla tjocktv apparater som flimrade om de bara hade 50hz?

Är det skäl att avstå köp?

#24

Postad 14 oktober 2019 - 06:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Köp en 55 tums tv istället, ofta bättre prisvärde i dem.

Nej en "upp tom 60 Hz"-tv flimrar inte.

Ang varför 49" stannar vid 60 Hz: Troligtvis för att det inte fanns nån ekonomi i att tillverka 120 Hz kapabla LCD-paneler i den storleken. Då har tv-tillverkaren (som i Samsungs fall inte är samma som panel-tillverkaren) inte så mkt val.

#25

Postad 14 oktober 2019 - 13:14

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Sony 49" XF9005 är ett av få undantag som kör med 120 Hz Panel.

Samsungs 49" verkar bara ha 60 Hz Panel,och stöder inte FreeSync enligt Rtings.


Redigerat av Gallo69, 14 oktober 2019 - 13:21.


#26

Postad 15 oktober 2019 - 12:02

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Tack för svaren!

 

Men man tycker ju att är det samma modellbeteckning, så ska det vara samma prestanda. Men tolkar jag det rätt, så är det inte så stort problem ändå (?).
Ang. 55" så får jag helt enkelt inte plats med den på väggen. 49" blir max tyvärr...



#27

Postad 15 oktober 2019 - 15:28

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Finns (i princip) ingen kommersiell media i > 60Hz, så det är ju inte precis ett jätteproblem.

#28

Postad 15 oktober 2019 - 15:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Rtings förklarar 60 Hz vs 120 Hz
 

120 Hz panel i sig garanterar inte att rörelsehanteringen håller hög klass men man kan iaf konstatera att det är bara tv-apparater med 120 Hz panel som får höga "Motion"-betyg.



#29

Postad 28 november 2019 - 23:55

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Nu har jag lite ångest...
Jag köpte tv igår kväll (torsdag), då Elegiganten sålde Samsung Q70 55" för 9990kr. Jag har legat och följt prisutvecklingen på 49" länge och haft stora förväntningar på Black Friday. Och de infriades ju!

 

I onsdags var jag på Elgiganten och såg att de skulle rea ut hela serien, men inte just 49" som jag ville ha. Så vi gick hem och mätte vår vägg en gång till och såg att den skulle nog gå in ändå trots allt. Så nu slog jag alltså till, men ser nu att 49" har släps på Hifiklubben för ett mycket bra pris. 

Så nu är jag i valet och kvalet om jag ska lämna tillbaka 55":aren. Det är ju kul med stor bild, men kommer den att bli för stor?

 

Vi sitter ju ca 2.8 meter från TVn, vilket väl är hyfsat nära.

Så nu är min undran om en 55":are blir stor på det avståndet för helt vanligt tv-tittande med familjen?



#30

Postad 29 november 2019 - 00:02

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Inga problem med 55" på 2.8 m, min 65" är för liten för 2.8-3.0 m.. :)



#31

Postad 29 november 2019 - 00:08

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Tack Gallo69!

Men då kanske du ser mest på film och så? Eller fungerar Idol och Aktuellt också bekvämt?



#32

Postad 29 november 2019 - 00:16

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Det är blandad, serier på netflix mm..fotboll på kabel-tv och vanlig tv med. Man blir van fort, och vill ha större. :)

Sen är 49" 60hz panel och 55" 120Hz..https://www.rtings.c...e-60hz-vs-120hz


Redigerat av Gallo69, 29 november 2019 - 00:23.


#33

Postad 29 november 2019 - 00:29

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Toppen tack!
Då känns det inte onormalt stort i varje fall, utan lite mer Svensson.

 

Tack än en gång - nu sover jag lite bättre



#34

Postad 29 november 2019 - 23:22

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Nu är den uppackad och jag ångrar inte en sekund att jag behöll 55”. Riktigt skön storlek och bra bild

Nu är det bara att få upp den på väggen kvar, vilket jag bävar lite inför






Även taggad med billig, Samsung EU43RU

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.