Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd - XTZ, Arendal eller Magnat

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 februari 2021 - 15:00

Unregisteredaa73e6b4
  • Unregisteredaa73e6b4
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Tjena!

 

det är lite svårt nu i Corona-tider all gå och lyssna på olika system samt det är väldigt subjektivt, men jag försökt att få en bild över olika surround system och har kommit fram till de följande: (alla 5.2.2 surround)

 

1. Magnat Cinema Ultra - ca 53'000 SEK

 

2. XTZ Cinema (M6 LCR, S5 & S2) - ca 55'000 CHF SEK

 

3. Arendal 1723 S (Monitor Front, Atmos 1961, SW 1961 1V) - 53'000 SEK

 

4. SVS Ultra (Bookshelves, SW SB2000 Pro) - ca 60'000 SEK

 

 

Vad är som är viktigt är "best value", dvs vilket system ger "bäst" ljud för pengarna. 

 

Är det någon som har erfarenhet av dessa system? Vore också tacksam för råd om vilken förstärkare som skulle passa

 

Mvh

Evalo


Redigerat av Unregisteredaa73e6b4, 23 februari 2021 - 12:10.


#2

Postad 22 februari 2021 - 23:02

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Det enda jag kan säga med säkerhet är att jag hade inte köpt XTZ för det priset.

#3

Postad 23 februari 2021 - 00:19

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Det enda jag kan säga med säkerhet är att jag hade inte köpt XTZ för det priset.


Haha nej det är ju lite salt kanske 😅

Jag hade nog köpt Arendal då dom är snyggast och jag är övertygad om att dom låter riktigt bra fast Magnat paketet ser intressant ut faktiskt.

#4

Postad 23 februari 2021 - 06:44

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Arendal kör try & buy så är man inte nöjd kan man returnera till rimlig peng.

#5

Postad 23 februari 2021 - 10:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag stör mig lite på att Magnat har slavbasar på sidan, brukar sätta större krav på placeringen.

 

XTZ kitet plus sub blir blir 49200:-

Vill du ha dubbla subs 1x12 (det vill man) så blir 8000:- till

Hur mycket prutmån där är vet jag inte.

Tagit prisern här ifrån.

https://www.xtz.se/p...t/cinema-series


Redigerat av johan b-lund, 23 februari 2021 - 10:14.


#6

Postad 23 februari 2021 - 10:15

Unregisteredaa73e6b4
  • Unregisteredaa73e6b4
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Tack för svaren!

 

fick ett ganska bra erbjudande, Magnat + Denon AVR X4500h för 61'000 SEK

 

Try & buy är kanske lockande, men frågan om man kommer att först sätta upp allt (borra i betong och ha sig) för att sedan ta ner och skicka tillbaka... <_< 

 

var förresten ett skrivfel, XTZ är inte 55'000 CHF utan SEK  :rolleyes:

 

som jag förstår har Arendal, SVS & XTZ inga mellanhänder, vilket antagligen betyder att man för mer för pengarna (15...25%)



#7

Postad 23 februari 2021 - 11:56

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

 

som jag förstår har Arendal, SVS & XTZ inga mellanhänder, vilket antagligen betyder att man för mer för pengarna (15...25%)

Nja, SVS har ju t.ex. hembiobutiken som mellanhand som ska ha sin del av kakan.

Sen vet jag inte hur mkt det ligger i att "vi säljer direkt till kund så det blir mkt billigare" argumentet. Allt kostar och alla vill ha så stor vinst som möjligt. ;)

 

Personligen hade jag gått på Arendal. Har bara hört gott om dem och kul att gynna relativt lokalt märke.


Redigerat av Supernaut77, 23 februari 2021 - 11:58.


#8

Postad 23 februari 2021 - 12:11

Unregisteredaa73e6b4
  • Unregisteredaa73e6b4
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Jag stör mig lite på att Magnat har slavbasar på sidan, brukar sätta större krav på placeringen.

 

XTZ kitet plus sub blir blir 49200:-

Vill du ha dubbla subs 1x12 (det vill man) så blir 8000:- till

Hur mycket prutmån där är vet jag inte.

Tagit prisern här ifrån.

https://www.xtz.se/p...t/cinema-series

tack för svaret!

ja, 2 subbar, tyckte jag fick ett bra erbjudande från XTZ (inkl. Transport) då jag inte bor i Sverige 



#9

Postad 23 februari 2021 - 12:15

Unregisteredaa73e6b4
  • Unregisteredaa73e6b4
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Nja, SVS har ju t.ex. hembiobutiken som mellanhand som ska ha sin del av kakan.

Sen vet jag inte hur mkt det ligger i att "vi säljer direkt till kund så det blir mkt billigare" argumentet. Allt kostar och alla vill ha så stor vinst som möjligt. ;)

 

Personligen hade jag gått på Arendal. Har bara hört gott om dem och kul att gynna relativt lokalt märke.

 Jag fick en offert direkt från SVS Tyskand

 

är antagligen som du säger angående "direkt-anbud", men det låter ju bra  :D 

 

Magnat & XTZ är ju lite "äldre" system också var SVS ultra och Arendal 1723 S är ju lite "yngre", men det spelar kanske lite mindre roll då dom är THX "auktoriserade"



#10

Postad 23 februari 2021 - 12:27

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Om man ska gynna de lokala märkena lär man väl ändå påstå att xtz är mer lokalt än Arendal.
Och tittar man på fyndbörsen (som äger xtz) så är deras paketpris mycket billigare än vad som diskuteras här?
https://www.fyndbors...en-5-1-sub-1x12
Edit: ok läser som en apa, det är inte helt fel pris som diskuteras i tråden.. ursäkta.


Arendal tror jag dock är riktigt riktigt trevliga med, fråga dem om paketpris med innan du bestämmer dig.

Och slutligen hör med hembiobutiken om ett fint paket ifrån SVS, deras vilja att gå en kund till mötes är top notch! Du kan säkert få ett bra pris där med, fråga dom!

Redigerat av nimman, 23 februari 2021 - 12:30.


#11

Postad 23 februari 2021 - 14:38

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Tack för svaren!

fick ett ganska bra erbjudande, Magnat + Denon AVR X4500h för 61'000 SEK

Try & buy är kanske lockande, men frågan om man kommer att först sätta upp allt (borra i betong och ha sig) för att sedan ta ner och skicka tillbaka... <_<

var förresten ett skrivfel, XTZ är inte 55'000 CHF utan SEK :rolleyes:

som jag förstår har Arendal, SVS & XTZ inga mellanhänder, vilket antagligen betyder att man för mer för pengarna (15...25%)


Om du planerar att spela hög musik ibland kan det vara bra om du kollar efter ett slutsteg till dina front högtalare med, jag har den Denon receivern i mitt vardagsrum och har tyvärr haft sönder 2 högtalare när jag hade tagit några drinkar för mycket och ville lyssna på hög musik, efter jag köpte ett slutsteg till fronthögtalarna så har jag inte haft sönder några fler högtalare.

#12

Postad 23 februari 2021 - 15:29

Unregisteredaa73e6b4
  • Unregisteredaa73e6b4
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Om du planerar att spela hög musik ibland kan det vara bra om du kollar efter ett slutsteg till dina front högtalare med, jag har den Denon receivern i mitt vardagsrum och har tyvärr haft sönder 2 högtalare när jag hade tagit några drinkar för mycket och ville lyssna på hög musik, efter jag köpte ett slutsteg till fronthögtalarna så har jag inte haft sönder några fler högtalare.

tack för rådet! 



#13

Postad 01 mars 2021 - 23:31

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Hade valt Arendal alla dagar i veckan :)  

 

Du kommer inte att bli besviken eller att ångra dig. 



#14

Postad 18 mars 2021 - 12:16

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Hej!
Nu kanske du redan valt högtalare, men det här är mina intryck. (jag är nog en av få, som haft både Magnat Cinema Ultra och XTZ Cinema).

 

Summa summarum presterar båda dessa i absolut toppklass i förhållande till kostnad. Ljudmässigt för min del, var Magnat det bästa alternativet med en naturligare återgivning. Dom och är också Betydligt större i både låda och element, vilket jag tyckte förhöjde upplevelsen av ljudet.

 

Designmässigt går ju segern helt klart till XTZ. Små, nätta högtalare som har ett förhållandesvis stort ljud / bra bubbla , dock med lite mer energi i toppen.

 

Magnat subben är också otroligt potent, och det går inte riktigt att jämföra med en Cinema 1x12. Där är det klar seger till magnat, men den är också klart dyrare.

Efter flytt sålde jag dock mitt magnat-system i tron att jag inte skulle bli mer bio.... Nu har jag istället Klipsch LCR i baffelvägg bakom duk. Otrolig dynamik presentationen, men såklart inte lika runda i klangen som en soft-dome.

 

Arendal har jag inte någon åsikt om, men kan tänka mig att de likt Klipsch är väldigt bra till BIO.

 

edit. lägger till en liten länk här till en annan tråd där du kan se dom brevid varandra. Kanske inte bästa bilden, men de är ganska stor skillnad på dem fysiskt.

 

https://www.minhembi...=314956&page=55


Redigerat av DialSquare, 18 mars 2021 - 12:48.


#15

Postad 18 mars 2021 - 12:45

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Hade valt Arendal alla dagar i veckan :)  

 

Du kommer inte att bli besviken eller att ångra dig. 

 

Hur vet du det?

 

Värt att ta i beaktning med Arendal:

 

84db känslighet och 4ohm nominell impedans (dippar säkerligen en del lägre, inte orkar kolla) , inget jag skulle driva med en vanlig hemmabioreciever direkt.... Här är det mycket watt(riktiga watt då,) och gärna ett rejält slutsteg som gäller. Så det kommer kosta lite mer än om du väljer ett system med högre känslighet. t.ex. Magnat.

Även XTZ Cinema är hyfsat effekt-slukande.



#16

Postad 18 mars 2021 - 13:09

Patrik899
  • Patrik899
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Hur vet du det?

 

Värt att ta i beaktning med Arendal:

 

84db känslighet och 4ohm nominell impedans (dippar säkerligen en del lägre, inte orkar kolla) , inget jag skulle driva med en vanlig hemmabioreciever direkt.... Här är det mycket watt(riktiga watt då,) och gärna ett rejält slutsteg som gäller. Så det kommer kosta lite mer än om du väljer ett system med högre känslighet. t.ex. Magnat.

Även XTZ Cinema är hyfsat effekt-slukande.

Nja trögdrivna är dom förvisso men 1723 THX S Monitor och Center ligger på 88,7 dB,1961 height ligger på 84 dB.



#17

Postad 18 mars 2021 - 17:12

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Så dom behöver då 12watt RMS för att spela 90db (med 12db headroom) på 3m, det är -10 på många dagens recievers.



#18

Postad 18 mars 2021 - 17:58

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Så dom behöver då 12watt RMS för att spela 90db (med 12db headroom) på 3m, det är -10 på många dagens recievers.

Säger inte emot matematiken där :). (Efter att läst nedanstående inlägg kanske jag gör det :))
Men I dare you, kör 12watt på M6:or.
De behöver mer headroom

Redigerat av nimman, 18 mars 2021 - 19:22.


#19

Postad 18 mars 2021 - 18:51

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Nja trögdrivna är dom förvisso men 1723 THX S Monitor och Center ligger på 88,7 dB,1961 height ligger på 84 dB.

 

Ah , jag kanske kollade på bookshelfen :-). Fel av mig isf!

 

 

Så dom behöver då 12watt RMS för att spela 90db (med 12db headroom) på 3m, det är -10 på många dagens recievers.

 

öh ? Hur har du räknat fram det .... :-).

 

om vi räknar med 88db 8ohm 1m. (branschstandard).

 

Så det ger 82db på 2m och ca 79db på 3m. (kanske något mer om vi räknar med rumseffekt, men de skippar vi för enkelhetens skull).

Så vi räknar.

(vi börjar på 2w eftersom din högtalaren är 4ohm.

2w 79db

4w 82db

8w 85db

16w 88db

32w 91db

64w 94db (peak) , men så behöver man lite headroom också.

 

128w 97db

256w 100db

 

rek på Arendals sida är 300W 4ohm , din reciever tröttnar runt 50W/ch med flertalet kanaler drivna.


Redigerat av DialSquare, 18 mars 2021 - 18:53.


#20

Postad 18 mars 2021 - 20:07

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Samtidigt litar jag mer på Arendals känslighets-spec än andra.



#21

Postad 18 mars 2021 - 20:54

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Ah , jag kanske kollade på bookshelfen :-). Fel av mig isf!

 

 

 

öh ? Hur har du räknat fram det .... :-).

 

om vi räknar med 88db 8ohm 1m. (branschstandard).

 

Så det ger 82db på 2m och ca 79db på 3m. (kanske något mer om vi räknar med rumseffekt, men de skippar vi för enkelhetens skull).

Så vi räknar.

(vi börjar på 2w eftersom din högtalaren är 4ohm.

2w 79db

4w 82db

8w 85db

16w 88db

32w 91db

64w 94db (peak) , men så behöver man lite headroom också.

 

128w 97db

256w 100db

 

rek på Arendals sida är 300W 4ohm , din reciever tröttnar runt 50W/ch med flertalet kanaler drivna.

Hela poängen är att det är överdrivet att säga att 88,7 är tungdrivet och behöver ordentliga slutsteg för att drivas korrekt. Normal känslighet på en högtalare är 85-90.

 

Hur ofta spelar man 90db? Jag älskar hemmabio men kan med handen på hjärtat säga att jag sällan (aldrig?) spelar så högt..

 

Högtalaren spelar 88,7db med 1w. På 3m behövs det 9w vilket ger 12w i 90db. Med 12db headroom för peaksignaler så behövs det lite under 200w i korta bursts.

 

De flesta vanlige Yamaha och Marantz t.ex klarar över 200w kontinuerligt i 4ohm (min 3060 kom upp i 228w i 4ohm vid 0.1% dist)

(i tester visar dom en 50% effektminskning med 5 kanaler drivna, men detta är ett simulerat scenario där alla högtalare spelar en enormt kraftig burst sammtidigt, något som jag aldrig tror jag själv upplevt så det är inte realworld scenario).

 

Jag själv har ett slutsteg så jag ska inte säga att det är fel, men jag är ganska övertygad om att jag lätt skulle kunna leva utan det. Tänk på att han också lagt til en subwoofer, det är vanligt att dela vid 80hz så det behövs ännu mindre kraft till högtalarna.

 

Arendal skriver "opp til" och det betyder: "Upp till" 300 RMS vilket inte betyder att dom minimum vill ha 300w, utan det betyder att dom garanterar att högtalarna tål 300w kontinuerligt över längre tid. Om vi verkligen skal anpassa en förstärkare efter dessa så måste vi ju också veta vad dom tåler för peak. Jag menar att detta är onödigt och med en subwoofer och normal användning (normalt rum och normal sittavstånd) så kommer det låta helt fint med en vanlig reciever.



#22

Postad 18 mars 2021 - 22:28

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
God kväll, fast jag skrev ju 84db 😊, jag tittade på fel högtalare haha det är faktiskt rätt trögdrivet. Så de var fel från min sida 😊

Sen är jag absolut inte någon höglyssnare själv, men jag har ju faktiskt haft högtalarna själv (XTZ M6) och där märkte man ganska stor skillnad när de fick lite mer Watt bakom sig.... även om specen säger annorlunda 😊

Själv har jag en känslighet på runt 97db på mina, matar man på med 10-20W blir man ju nästan döv... ändå gott med ett dedikerat slutsteg , kanske är gammal inbillning, men jag gillar lugnet och dynamiken i ett bra steg. Tycker faktiskt man blir bra mycket mer lyssningstrött med en reciever (när
Man spelar ”högt”

#23

Postad 18 mars 2021 - 22:52

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Det är ganska många flera faktorer som påverkar och som du säger så har ju inte en högtalare en rak ohm-kurva utan den dippar både upp och ned efter frekvens. Det finns ju nån regel om att den inte ska dippa mer än 20% men sammtidigt dippar olika högtalare olika mycket (och över olika stor del av frekvensgågen) så det blir oavsett ganska spekulativt.

 

Jag håller med om att de flesta högtalare blomstrar med bra effekt, men sammtidigt sitter vi ganska ofta och levererar under 1w när vi lyssnar så....skulle va kul att mäta hur mycket man faktiskt använder, de som har gjort det rapporterar milli och microwatt. Ganska sjukt. För min egen del undrar jag verkligen hur mycket jag avlastar genom att dela vid 80hz för det blir ju lite tungt att räkna ut bara sådär.

 

Men när man ser på billig vs dyrare även på recievers så är det olika bra kvalitet på själva ljudchippen också, där dom ofta endast använder deras bästa i flaggskeppet.



#24

Postad 19 mars 2021 - 06:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Hög känslighet med stärkare med lägre antal watt.

Eller låg känslighet med stärkare med högre antal watt.

Det blir lite same same så länge grejerna klarar av det.

Och bättre kvalitet gör sitt med.

 

Men jag är allergisk mot lägre känslighet och lågt ohm värde.

Hjärnspöke, absolut men lättdrivet har något jag har fastnat för.

 

En sak jag skulle vilja tillägga.

Har man ett dedikerat biorum som är akustiskt treatat då slutar det lätt med att man spelar långt starkare än vad man tror.

Här hemma hamnar vi ofta lite under under ref volym.


Redigerat av johan b-lund, 19 mars 2021 - 06:34.


#25

Postad 19 mars 2021 - 08:40

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Det håller jag absolut med om, blir ett mera behagligt ljud som man tål (vill ha) mer volym av.

Jag bara tror att trådskaparen ligger mer i nivå på att en ok reciever kommer passa han helt fint.

#26

Postad 19 mars 2021 - 09:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det håller jag absolut med om, blir ett mera behagligt ljud som man tål (vill ha) mer volym av.

Jag bara tror att trådskaparen ligger mer i nivå på att en ok reciever kommer passa han helt fint.

Absolut, det var mer en fotnot :)



#27

Postad 19 mars 2021 - 14:15

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

 

"Men när man ser på billig vs dyrare även på recievers så är det olika bra kvalitet på själva ljudchippen också, där dom ofta endast använder deras bästa i flaggskeppet."

 

Absolut! Den största skillnaden jag märkte när jag gick över till dedikerat försteg, var faktiskt det stora lyftet i bildkvaliten. Men även ljudet fick sig ett litet lyft, och jag inbillar mig att det är lite mer "kräm" i pre-outsen som också spelar renare än tidigare.

 

Håller med er båda också, att när man tar ned den "jobbiga" energin för öronen (i för mycket reflektioner) blir det väldigt mycket "goare" att smälla på med lite extra volym. Samtidigt som man också måste kasta en hel del watt på högtalarna när det absorberas i t.ex. akustiktak, heltäckningsmatta, möbler, osv... 

 

Då är hög sens att föredra för min del.... Även om det ställer högre krav på kringutrustningen.



#28

Postad 19 mars 2021 - 14:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Tänker du på brus nu? Är det nånting som kan bli en issue med högtalare med hög känslighet? Mina är 90db och om jag kopplar MiniDsp HD 2x4 til Centern så brusar det faktiskt ur den om jag står närma. Har den endast till subbarna nu.



#29

Postad 19 mars 2021 - 15:06

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Ja precis(BRUS), det är i alla fall för mig otroligt viktigt med att stegen och övrig inkopplad utrustning är knäpptysta... annars stör jag mig oerhört på detta... och blir klart hörbart.
Men om jag kopplar samma steg till mina trögdrivna (mycket) stativhögtalare, är det försumbart :-).


Redigerat av DialSquare, 19 mars 2021 - 15:07.


#30

Postad 19 mars 2021 - 15:52

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Ja det är väldigt viktig för mig med. Fick chock när jag installerade slutsteg och högtalare i bilen, det var katastrof, så efter lite bättre jordning och mera gain-tuning så blev det bra men snacka om att förstöra upplevelsen om man inte får det till.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.