Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken (HIFI) högtalare spelar högst/tyngst på marknaden?

209 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 06 mars 2013 - 21:19

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Finns det någon definition som avgör vad som är PA och vad som är HIFI? Jag menar, en kompetent "PA-högtalare" skall ju precis som med HIfi helst göra det som ljudteknikern tänkt sig, och inte addera eller dra ifrån något?
Därför tänker jag att de som har extrema behov, tex. Karlsson (i all välmening), kan väl med fördel titta på PA utrustning.


PA är designat för att kasta ljudet långt.
PA vid ett normalt lyssningsavstånd i hemmamiljö kan bli väldigt mycket "in your face".

#102

Postad 06 mars 2013 - 21:43

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

PA är designat för att kasta ljudet långt.
PA vid ett normalt lyssningsavstånd i hemmamiljö kan bli väldigt mycket "in your face".


Ljudet avtar väl ändå proportionellt med avståndet i kvadrat oavsett typ av element? Det som skiljer sig är väl spridningen och begränsad spridning tycker en del är bra i hifisammanhang.

#103

Postad 06 mars 2013 - 21:54

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Japp, men ju längre konen rör sig desto mindre linjär blir den, alltså uppstår distorsion.
Säg att Elacs element har en konyta på 140cm^2, så med 15mm slagländ har den VD på 210cm^3.
Ponera då att Cantons 10" element har en konyta på 350cm^2, så behöver den ha en släglängd på 6mm för att matcha Elac. Jag är ganska säker på att Cantons 10" element har en slaglängd längre än 6mm.

Canton flyttar alltså lika mycket luft vid 6mm som Elac gör vid 15mm, vad tror du ger mest distorsion?

Ett element med lång slaglängd kan dista mindre än ett med kortare om spider,spole och magnetsystemet är bättre optimerat och framför allt om konen är jävligt styv. Så är ju inte bara slaglängden som spelar roll. Dock bör canton ha fördel med den konarean. Men har läst tester där canton faktiskt inte har gått så djupt som specsen säger.

Redigerat av Unregistered79206920, 06 mars 2013 - 21:55.


#104

Postad 06 mars 2013 - 22:19

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Ett element med lång slaglängd kan dista mindre än ett med kortare om spider,spole och magnetsystemet är bättre optimerat och framför allt om konen är jävligt styv. Så är ju inte bara slaglängden som spelar roll. Dock bör canton ha fördel med den konarean. Men har läst tester där canton faktiskt inte har gått så djupt som specsen säger.


Ja, men nu eftersom vi inte vet vilket element som är bäst uppbyggt så får vi i våra beräkningar anta att dom är lika i det avseendet och isåfall har Canton en fördel pga större konyta.

Dock så är ju Elacs mindre element bättre på övre mellanregister pga mindre storlek.

#105

Postad 06 mars 2013 - 23:15

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Vilken slaglängd har då Canton's 10-tumselement om vi jämför dessa? Elacs 7-tumselement, (FS 249, BS 244) har ±15 mm som jag tror är ovanligt bra för den storleken.

Undrar förresten om Cantons 200k-modell med 12-tumselement kommer under 30Hz, något som inte 140k-modellen gör...


Jag vet inte vad 10-tumselementet har för slaglängd, men 12-tumselementet som sitter i 1.2 har +/- 30 mm har jag läst någonstans och mina egna ögon kan intyga att det ligger därikring. 10-tummaren borde ha något mindre kanske skulle jag gissa.

Gällande 1.2 så visar ett test av gamla Vento Ref 1 som är föregångaren -3db vid ca 29hz och - 6db vid ca 27hz i frifält. I lyssningsrum i testet med rumsstöd ner till ca 20hz innan avrullning och -3db kring 18 hz. 1.2 går minst lika djupt, troligen djupare.

http://www.stereophi...er-measurements

Läste även i ett tyskt test för 1.2 där de angav -3db @ 27hz och -6db @ 23hz.

När jag kör testskivor hemma så har jag output ner till strax under 20 hz, men under 25hz är det inte särskilt starkt i mitt rum. Skulle nog säga att ner till 25hz är det användbar output i mitt rum med 1.2.

Dock så är ju Elacs mindre element bättre på övre mellanregister pga mindre storlek.


Dock är det ett annat element än 10-tummarna som sköter det registret :)

#106

Postad 06 mars 2013 - 23:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

nämn en "topp" som du inte upplever begränsad då?
det som tråden handlar om;)

Tror man skulle kunna spela på TAD R1 rätt bra med några basar. Tyvärr fick vi inte spela på så mycket vi ville när vi var och lyssna på dem för verkligen veta.

#107

Postad 07 mars 2013 - 07:58

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Jag delar inte din åsikt eftersom jag upplever de flesta "toppar" som starkt begränsade i spl även med basar.


Kan du redogöra för vilka "toppar" du testat i delat system och under vilka föursättningar det gjordes? Skulle vara intressant att veta hur väl du grundat detta påstående.

#108

Postad 07 mars 2013 - 10:18

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag vet inte vad 10-tumselementet har för slaglängd, men 12-tumselementet som sitter i 1.2 har +/- 30 mm har jag läst någonstans och mina egna ögon kan intyga att det ligger därikring.


Inte en chans. Det där får du hänvisa till något för att någon ska tro på det.
60 mm P2P är inte många subbaselement som slår linjärt..
Jag klämde lite på dom på mässan, och dom ser ut som traditionella hifi-element.

Hur kan du avgöra ett elements slaglängd genom att titta på det ?

Redigerat av Bakerman, 07 mars 2013 - 10:19.


#109

Postad 07 mars 2013 - 11:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Inte en chans. Det där får du hänvisa till något för att någon ska tro på det.
60 mm P2P är inte många subbaselement som slår linjärt..
Jag klämde lite på dom på mässan, och dom ser ut som traditionella hifi-element.

Hur kan du avgöra ett elements slaglängd genom att titta på det ?

Funkar utmärkt med stroboskopögon. Man håller vänster pekfinger på -polen och höger på+ och sedan tittar man väldigt koncentrerat. :D
Nej men 30 mm. slaglängd låter väl högst troligt. Ett sketet 4" element i SA Ranger master slår ju 12 mm. om jag minns rätt.

#110

Postad 07 mars 2013 - 15:20

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Japp, men ju längre konen rör sig desto mindre linjär blir den, alltså uppstår distorsion.
Säg att Elacs element har en konyta på 140cm^2, så med 15mm slagländ har den VD på 210cm^3.
Ponera då att Cantons 10" element har en konyta på 350cm^2, så behöver den ha en släglängd på 6mm för att matcha Elac. Jag är ganska säker på att Cantons 10" element har en slaglängd längre än 6mm.

Canton flyttar alltså lika mycket luft vid 6mm som Elac gör vid 15mm, vad tror du ger mest distorsion?


Utan test kan jag bara anta något. Utan test och om jag såg dem sida vid sida skulle jag anta att Canton Reference 2.2 DC spelar djupare än Elac FS 247. Test visar på motsatsen. Med detta känt skulle jag exempelvis kunna anta att Canton distar lätt när de är så ineffektiva på att reproducera djupbas. Eller håller de tillbaka djupbasen pga dist? Tror knappast det men denna ineffektivitet borde betyda något beträffande kvaliteten. Hmm, kom just på att jag läst att Canton klipper av basen helt under 20(?)Hz för att minska distorsionen men det kanske bara var för vissa högtalare.

Stresstestet, enbart visuellt visserligen, visar mycket stabilt beteende hos Elacs element. I mina ögon talar detta för kvalitet, så gör även förmågan att spela djupt. Men... ett mer rättvist test vore med Elac FS 509 som är i samma prisklass och har 8-tumsbasar, det största Elac hittills använt i golvare, men då blir det ytterligare skillnad i djupbasen mot Canton.

Jag har lite svårt för att ta till mig mätningen på canton...de är specade 18hz och canton om något märke brukar inte fuska med detta.
visst det är nog inga 18hz vid f3 kanske men de borde spela djupare och med massiv skillnad i luft förflyttning jämnfört med elac.

Nu har jag ju ingen erfarenhet av 2,2 what so ever så jag kan ha fel,men har svårt att tro detta efter att själv ägt både karat & rc-l och de spelar ner till 20hz utan problem och de är även specade så.


Av vad jag kollat så fuskar de en hel del. ;) I ärlighetens namn har jag dessvärre sett även Elac fuska men bara på några av deras lågbudgethögtalare där det såg ut på liknande sätt som hos Canton. Monitor Audio fuskade på de jag tittat på, B&W inte så mycket, Dynaudio var ungefär lika korrekt angivna som Elac (FS 247, FS 248, FS 210 CE). Heco var det någon +20k modell som dök upp nyligen och när jag jämförde med test var det fusk i stil med Canton.


Canton Chrono Series 507 DC
The –3-dB point is at 59 Hz, and the –6-dB point is at 51 Hz.
enl. Canton: 25...40.000 Hz
http://www.hometheat...t-labs-measures

GLE 403
The –3-dB point is at 73 Hz, and the –6-dB point is at 58 Hz
enl. Canton: 38...30.000 Hz
http://www.hometheat...t-labs-measures

Ergo 620
The –3-dB point is at 62 Hz, and the –6-dB point is at 52 Hz
enl. Canton: 33...40.000 Hz
http://www.hometheat...t-labs-measures

Canton Reference 7.2 DC
~50...XX.XXX Hz (snäll bedömning utgående från uppgiven känslighet)
http://img.hifitest...._1281521638.jpg
enl. Canton: 22 - 40 000 Hz
http://www.hifitest...._72_dc_2295.php

GLE 490
~55...24.000 Hz (här ligger uppgiven känslighet istället högre än vad kurvan antyder så det blir snällare att utgå från kurvans högsta värde)
enl. Canton: 20...30.000 Hz
http://extreme.pcgam...ofer-gle490.jpg

GLE 490.2
~50...24.000 Hz (kurvans högsta värde och uppgiven känslighet ligger nästan lika)
enl. Canton: 20...30.000 Hz
http://img4.magnus.d...2b-46866959.jpg
http://nauscopio.wor...x-trasero-1991/

_________________________________________________________________________________________

Monitor Audio Gold Signature GS 20 Speaker System GS 20
The –3-dB point is at 47 Hz, and the –6-dB point is at 41 Hz
enl. Monitor Audio: 32 Hz - 43 KHz
http://www.hometheat...t-labs-measures

Monitor Audio PL300
The –3-dB point is at 41 Hz, and the –6-dB point is at 34 Hz
enl. Monitor Audio: 28 Hz - 100 KHz
http://www.hometheat...t-labs-measures
___________________________________________________________________________________________________

Dynaudio Focus 110 Speaker System Focus 110
The –3-dB point is at 52 Hz, and the –6-dB point is at 47 Hz
enl. Dynaudio: 45 - 25 000 Hz
http://www.hometheat...es-dynaudio-foc

Dynaudio Focus 220
The –3dB point is at 39 Hz, and the –6-dB point is at 31 Hz
enl. Dynaudio: 32 - 25 000 Hz
http://www.hometheat...t-labs-measures

Gällande 1.2 så visar ett test av gamla Vento Ref 1 som är föregångaren -3db vid ca 29hz och - 6db vid ca 27hz i frifält.

http://www.stereophi...er-measurements


Helt klart finns det lite olika sätt att avläsa dessa kurvor. Tycker detta skiljer sig från vad de har hos HT Labs Measures där de utgår från känsligheten. Lite oklart om de använder egen uppmätning av känsligheten eller uppgiven dock. Utgående från uppgiven känslighet hos Elac FS 247 hamnar -6dB på 30-31Hz som stämmer bra med uppgivna 30Hz. Elac FS 210 CE har -6dB vid 28Hz som är samma som uppgivet och samma som uppges för FS 249. Om jag däremot sätter in kurvan för Elac FS 247 på samma sätt som gjorts för Vento Ref 1 får jag -3dB vid 28Hz och -6dB vid 26Hz. Vento Ref 1 med striktare bedömning har -6dB högre än 30Hz...

Elac FS 210 CE
Postad bild
http://www.stereo.de/index.php?id=465


När jag kör testskivor hemma så har jag output ner till strax under 20 hz, men under 25hz är det inte särskilt starkt i mitt rum. Skulle nog säga att ner till 25hz är det användbar output i mitt rum med 1.2.


Låter ju inte så dumt. När jag spelar ett testsvep 30Hz ner till 20Hz på Elac FS 249 drivna av Primare A32 är volymen jämn ner till ~24Hz och sen hör man hur det tappar.

Ett sketet 4" element i SA Ranger master slår ju 12 mm. om jag minns rätt.


Men då är väl slaglängden ovanligt stor också. "the membrane's mobility is 3–5 times greater than an ordinary woofer" De anser att små element har fördelar jämfört med stora och gällande distorsion har de "a magnet system with built-in metal rings reduces distortion" så det går att hålla denna under kontroll. Har inte hört dessa men vore intressant att höra hur de lyckats. Finns det något test som visar hur djupt de lyckas komma med dessa element?

#111

Postad 07 mars 2013 - 15:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Funkar utmärkt med stroboskopögon. Man håller vänster pekfinger på -polen och höger på+ och sedan tittar man väldigt koncentrerat. :D
Nej men 30 mm. slaglängd låter väl högst troligt. Ett sketet 4" element i SA Ranger master slår ju 12 mm. om jag minns rätt.


Du får ju skilja på oneway eller P2P.
15 mm oneway för Canton, och 6 mm oneway för SA kan säkert stämma.
Xmech. Inte Xmax.

Redigerat av Bakerman, 07 mars 2013 - 15:31.


#112

Postad 07 mars 2013 - 16:12

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Inte en chans. Det där får du hänvisa till något för att någon ska tro på det.
60 mm P2P är inte många subbaselement som slår linjärt..
Jag klämde lite på dom på mässan, och dom ser ut som traditionella hifi-element.

Hur kan du avgöra ett elements slaglängd genom att titta på det ?


Jag har inte sagt att det är linjärt, men Canton uppgav 60mm P2P.

Så här står det gällande föregångaren Ref 1:

"The Vento Reference 1 DC employs a sophisticated 3-1/2-way design that makes optimal use of its five drivers. Deep bass is handled by a pair of 12-inch aluminum cone woofers, which have a linear excursion range of 2-3/8 inches (60 mm) for exceptional response and power handling."

http://www.avrev.com...oudspeaker.html

Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 07 mars 2013 - 16:29.


#113

Postad 07 mars 2013 - 16:21

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Utan test kan jag bara anta något. Utan test och om jag såg dem sida vid sida skulle jag anta att Canton Reference 2.2 DC spelar djupare än Elac FS 247. Test visar på motsatsen. Med detta känt skulle jag exempelvis kunna anta att Canton distar lätt när de är så ineffektiva på att reproducera djupbas. Eller håller de tillbaka djupbasen pga dist? Tror knappast det men denna ineffektivitet borde betyda något beträffande kvaliteten. Hmm, kom just på att jag läst att Canton klipper av basen helt under 20(?)Hz för att minska distorsionen men det kanske bara var för vissa högtalare.


Hur djupt en högtalare spelar beror väl först och främst på hur djupt man vill att den ska spela och konstruerar den för, det har inget med inneffektivitet att göra. Hade de velat hade de kunnat göra en annan avstämning på t.ex 2.2 så de hade spelat djupare. Djupare betyder lägre spl-förmåga och alla konstruktörer gör val och avvägningar. Canton har något de kallar för DC, vilket är ett filter som skär av vid 18hz.

#114

Postad 07 mars 2013 - 16:40

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Hur djupt en högtalare spelar beror väl först och främst på hur djupt man vill att den ska spela och konstruerar den för, det har inget med inneffektivitet att göra. Hade de velat hade de kunnat göra en annan avstämning på t.ex 2.2 så de hade spelat djupare. Djupare betyder lägre spl-förmåga och alla konstruktörer gör val och avvägningar. Canton har något de kallar för DC, vilket är ett filter som skär av vid 18hz.

nej, allt hänger samman, låda, element, avstämning, storlek på porten, placering av port, placering av element osv osv osv,
man kan inte "bara" ändra en avstämning. se det som en figur med ett antal hörn, varje hörn är en lokal optimal punkt för en specifik avstämning. att då ändra en parameter till ett värde som är optimal för ett annat hörn gör att du flyttar dig från det lokala maximat till en icke optimal punkt i figuren. mao något är inte bra och basreflex är ett känsligt system som inte trivs om man inte är nära ett optimum.
parameter i detta fall kan tex vara:
volym på låda
basrörets längd
basrörets diameter
element
ändring av tänkt placering av låda

*edit:
Det är tex enkelt att konstruera två lådor med samma element där den högre avstämda av de kommer att säga stopp först.

Redigerat av gsson, 07 mars 2013 - 16:42.


#115

Postad 07 mars 2013 - 16:46

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

nej, allt hänger samman, låda, element, avstämning, storlek på porten, placering av port, placering av element osv osv osv,
man kan inte "bara" ändra en avstämning. se det som en figur med ett antal hörn, varje hörn är en lokal optimal punkt för en specifik avstämning. att då ändra en parameter till ett värde som är optimal för ett annat hörn gör att du flyttar dig från det lokala maximat till en icke optimal punkt i figuren. mao något är inte bra och basreflex är ett känsligt system som inte trivs om man inte är nära ett optimum.
parameter i detta fall kan tex vara:
volym på låda
basrörets längd
basrörets diameter
element
ändring av tänkt placering av låda

*edit:
Det är tex enkelt att konstruera två lådor med samma element där den högre avstämda av de kommer att säga stopp först.


Jo, jag vat och jag menade inte att bara ändra avstämningen. Mitt svar syftade mer på att hade Canton velat att 2.2 skulle spela sjupare hade de konstruerat högtalaren för det. Att dra slutsatser om dist och inneffektivitet för att en högtalare inte går djupt blir fel.

#116

Postad 07 mars 2013 - 17:05

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Hur djupt en högtalare spelar beror väl först och främst på hur djupt man vill att den ska spela och konstruerar den för, det har inget med inneffektivitet att göra. Hade de velat hade de kunnat göra en annan avstämning på t.ex 2.2 så de hade spelat djupare. Djupare betyder lägre spl-förmåga och alla konstruktörer gör val och avvägningar. Canton har något de kallar för DC, vilket är ett filter som skär av vid 18hz.


Ok, Cantons stora överdrifter för frekvensresponsen har fått mig att tro att de önskar att de ska gå djupt men inte kan åstadkomma detta. Eftersom de spelar på det sätt de önskar borde de uppge mer reell frekvensrespons imo men då riskerar de väl att tappa kunder. Misstänker att många tittar på "22...40.000 Hz" och inte på denna:

Canton Reference 7.2 DC
Postad bild

#117

Postad 07 mars 2013 - 17:12

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Jo, jag vat och jag menade inte att bara ändra avstämningen. Mitt svar syftade mer på att hade Canton velat att 2.2 skulle spela sjupare hade de konstruerat högtalaren för det. Att dra slutsatser om dist och inneffektivitet för att en högtalare inte går djupt blir fel.

Fast det är inte lätt att läsa ut av
"...Hade de velat hade de kunnat göra en annan avstämning på t.ex 2.2 så de hade spelat djupare. Djupare betyder lägre spl-förmåga..."

Vad menar du ang slutsaster om dist och att en högtalare inte spelar djupt?

#118

Postad 07 mars 2013 - 17:17

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Men ok djupbasen är väl inte allt men jag är fortfarande förvånad efter att ha ägt rc-l.... dessa hade både hyffsad spl och djupbas, men å andra sidan låter ju reference bättre i övrigt.

#119

Postad 07 mars 2013 - 17:43

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Ok, Cantons stora överdrifter för frekvensresponsen har fått mig att tro att de önskar att de ska gå djupt men inte kan åstadkomma detta. Eftersom de spelar på det sätt de önskar borde de uppge mer reell frekvensrespons imo men då riskerar de väl att tappa kunder. Misstänker att många tittar på "22...40.000 Hz" och inte på denna:


Angående specificeringen håller jag med dig att Canton är väldigt otydliga med djubbasförmågan.

#120

Postad 08 mars 2013 - 08:15

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0
har för mig att ett ganska nytt nr från hifi och musik testade en canton golvare modell större.
där gjorde den inte bra ifrån sig djupbasmässigt trotts rumsstöd.
ska kolla upp mer specifikt vad där stod:)

#121

Postad 01 juli 2020 - 21:39

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Gammal tråd👍 Letar info vad slaglängden är på ref 2k el 3k? Känns som att den borde vara rätt lång! Nån som sett någon mätning vad -3 och -6db mätningarna visar vid vilka hz? 2k spelar sjukt djupt, men vad visar riktiga specen för jag hittar då ingen förutom 18hz från fabriksspecen!

#122

Postad 02 juli 2020 - 11:26

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Specar kan vara förvirrande och man vet ju inte om alla tillverkare mäter på samma vis, mina b&w 683 s2 Specar på 52 hz vilket låter heluselt på pappret, men tycker de prestera mer bas än vad specen anger, känns nästan lite underspecat, visserligen går de inte jätte djupt, och det hör jag på en del musik som går djupt, men inte alls så illa som specen anser, högtalarna som diskuteras här i tråden är ju givetvis på helt annan nivå, det är ju inte lätt att hitta hifi högtalare som spelar nära öronbedövande, vilket jag inte bryr mig om heller, men headroom är ju bra, du kan köpa cw billigt som kan spela vansinnigt högt, men dom låter apa, tycker ett ljudtryck runt 85-95 db är lagom för mina behov, tycker runt där är volymen härlig men inte för hög så det skär i öronen, men en extra headroom är ju riktigt bra, man verkar inte heller kunna räkna ut ljudtrycket heller med en högtalares känslighet mot effekttålighet, där är så mycket annat som spelar in som impedans och vilken frekvens som spelas upp.


kan tänka mig att canton ref spelar riktigt bra, ljudkvaliteten tycker jag går långt före ljudtrycket, högtalare verkar handla mycket om kompromiss, ju mindre bättre men oftast väldigt dyra, kan även tänka mig att b&w 800 d3 kan spela på rätt höga nivåer med rätt elektronik bakom, men tycker dom är för dyra och riktigt fula, man kan ju lätt påstå att det är långt förbi min maximala budget

Redigerat av Andreas3200, 02 juli 2020 - 11:29.


#123

Postad 02 juli 2020 - 17:32

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Gammal tråd Letar info vad slaglängden är på ref 2k el 3k? Känns som att den borde vara rätt lång! Nån som sett någon mätning vad -3 och -6db mätningarna visar vid vilka hz? 2k spelar sjukt djupt, men vad visar riktiga specen för jag hittar då ingen förutom 18hz från fabriksspecen!

Hittar inte 2k, men 5k är specad 20-20000 men mäter tydligen såhär. Ganska långt från spec. Jag tror inte du ska förvänta dig några 18Hz från dina 2k tyvärr.

https://www.hifitest...rence_5_k_15241

canton-reference-5-k-lautsprecher-stereo-45762.jpg


Redigerat av Supernaut77, 02 juli 2020 - 17:33.


#124

Postad 02 juli 2020 - 22:00

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Dem går djupt, de både känns och hörs! Har provat med tongenerator ända ner till 18hz! Blir ju inte mycke ljud men får elementen att hoppa ut ur lådan om man vill👍 Skakar dock rejält! 22-23 hz och uppåt börjar de låta rätt bra! Så nog går dem djupt, säkerligen även 18hz, men vid vilken db är ju frågan! Har då själv aldrig hört så mycke djupbas som när jag köpte dessa 2k! Hade tidigare ett par jbl med dubbel 10:or som har typ 35hz på pappret! Djupbaslåtarna jag körde på dessa hade ingen djupbas alls! Däremot discodunk bas hade dem! Samma låtar har istället nu enorm djupbas som blir för mycke istället! Kan ju knappt spela halvhögt så vill basarna hoppa ut!

#125

Postad 03 juli 2020 - 00:47

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte mycke hur eller vad för sorts mätning du länkar till! Är totalt ny inom detta med mätning och gjorde en egen med rew eq! Mätt från 18hz och uppåt med emotivas medföljande mic till xmc-2 processorn i rew eq wizard på 3.2meters avstånd i lyssningsposition! Har inte korrigerat nåt utan detta är ett svep med subsignal genom ref2k på sjukt hög volym med hörselkåporna på👍 Sen vad dehär går att jämnföra med har jag inte den blekaste aning heller!

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered6091989c, 03 juli 2020 - 00:59.


#126

Postad 03 juli 2020 - 01:02

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Använd web versionen, bilden blir ju suddig och utdragen med mobilversionen!

#127

Postad 03 juli 2020 - 05:15

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Du behöver skala om y-axeln så det ska bli läsbart. 50dB per streck är ju inte direkt användbart :)

Och har du typ -30 vid 80Hz?

Redigerat av Supernaut77, 03 juli 2020 - 05:19.


#128

Postad 03 juli 2020 - 10:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte mycke hur eller vad för sorts mätning du länkar till! Är totalt ny inom detta med mätning och gjorde en egen med rew eq! Mätt från 18hz och uppåt med emotivas medföljande mic till xmc-2 processorn i rew eq wizard på 3.2meters avstånd i lyssningsposition! Har inte korrigerat nåt utan detta är ett svep med subsignal genom ref2k på sjukt hög volym med hörselkåporna på Sen vad dehär går att jämnföra med har jag inte den blekaste aning heller!

 

Den där mätningen säger inte så mycket om dina högtalare som den gör om rummet. I.s.f. hade de varit usla med den dippen vid 80Hz :)  Mätningen supernaut visade är gjord i ett ekofritt (anechoic) rum för att enbart visa högtalarens frekvenskurva. Du har sannolikt ett rum som hjälper till en hel del runt 20Hz och stjälper vid 80.

 

Ytterligare en sak som kan ställa till det är mikrofonen du använt. Går den ens ner till 20Hz med rak frekvensgång eller har Emotiva kompenserat för det i sin förstärkare? Vanligtvis skaffar man en kalibrerad mikrofon till detta om man vill ha användbara värden.

 

Dessutom har Supernaut rätt i att du bör ändra skalan så den blir lättare att läsa. Gissar dessutom att det är en hel del "smoothing" på vilket också tar bort detaljer (tillräckligt mycket och du har ett rakt sträck).



#129

Postad 03 juli 2020 - 10:55

anttoon
  • anttoon
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Rummet kan även göra så att de lägre tonerna förstärks. Vill du veta vad högtalaren ger så måste du mäta väldigt nära. Jag är ingen expert men så är det då jag har mätt mina basar, de ska dala från från 32hz men i rummet så är de spikrak ner till 9hz pga av stöd från rummet flyttar du micken 1m så kommer du säkert få ett helt annat resultat. Men som sagt tidigare så måste du ändra om så att du har 5db mellan strecken. Och ingen smoothing.

#130

Postad 03 juli 2020 - 11:30

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Här hittade jag kalibreringsfil för emotiva mic: https://www.dropbox....cCalOA.txt?dl=0

Verkar hände en del neråt i frekvens och lägre än 29Hz saknas. Sen om man ska lägga till eller dra ifrån kalibreringstabellen från det uppmätta är en annan fråga :)

 

 

29.000000 -8.242461
30.000000 -7.916679
31.000000 -7.390016
32.000000 -6.870154
33.000000 -6.355476
34.000000 -5.882960
35.000000 -5.443989
37.000000 -4.692105
38.000000 -4.388116
39.000000 -4.199557
41.000000 -3.878963
42.000000 -3.762044
43.000000 -3.750103
45.000000 -3.855670
46.000000 -4.009131
48.000000 -4.511608
50.000000 -4.994400
51.000000 -4.956714
53.000000 -4.281576
55.000000 -3.317983
57.000000 -2.754299
59.000000 -2.471597
61.000000 -2.339683
63.000000 -2.291441
65.000000 -2.142083
67.000000 -1.901771
69.000000 -1.540048
71.000000 -1.128951
74.000000 -0.750535
76.000000 -0.630734
79.000000 -0.566522
82.000000 -0.526432
84.000000 -0.486079
87.000000 -0.392697
90.000000 -0.267694
93.000000 -0.123265
96.000000 0.037483
100.000000 0.256436

Redigerat av Supernaut77, 03 juli 2020 - 11:39.


#131

Postad 03 juli 2020 - 12:09

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Har en kalibreringsfil! Rummet förstärker mycket riktigt på låga frekv och stjälper vid 80hz ordentligt!

#132

Postad 03 juli 2020 - 12:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Kör gated measurement i rew så får du iaf lite ärligare svar.
https://www.minidsp....er-measurements

Jag har nämnt det innan o gör det igen, det finns bara ett fåtal golvhögtalare som verkligen klarar 20hz (aktiva ej inräknat)

#133

Postad 03 juli 2020 - 18:30

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Kör gated measurement i rew så får du iaf lite ärligare svar.
https://www.minidsp....er-measurements

Jag har nämnt det innan o gör det igen, det finns bara ett fåtal golvhögtalare som verkligen klarar 20hz (aktiva ej inräknat)


Finns de inbakat i rew? Håller på och mäta o tjorva men får inte till de! Om jag kör gated är de bara för att mäta upp och få ett ärligt svar på vad dem spelar eller går de att använda till mina filter för bättre ljud?

#134

Postad 04 juli 2020 - 07:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Finns de inbakat i rew? Håller på och mäta o tjorva men får inte till de! Om jag kör gated är de bara för att mäta upp och få ett ärligt svar på vad dem spelar eller går de att använda till mina filter för bättre ljud?

Bara följ guiden jag länkade till du kan även googla REW Gated measurement för mer info.

Man ställer in tiden micken lyssnar så rummets påverkan blir mindre, basen kommer dock fortfarande bli "fel" men man får en ärligare bild.

Tyvärr så gäller elofritt/utomhus för 100% basmätning.



#135

Postad 04 juli 2020 - 09:47

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Tycket de är sjukt svårt de här med rew! Fick dock till mina filter efter min mätning! Körde bara basområdet till 180hz! Men fattar inte riktigt, så vadå efter jag mätt och skapat filtrerna och fört över dem till försteget, är de klart? Ska man inte jämna ut kurvan så de blir rakare? Eller göra de automatiskt i eq funktionen i rew när man trycker "match response to target"?

#136

Postad 04 juli 2020 - 12:06

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tycket de är sjukt svårt de här med rew! Fick dock till mina filter efter min mätning! Körde bara basområdet till 180hz! Men fattar inte riktigt, så vadå efter jag mätt och skapat filtrerna och fört över dem till försteget, är de klart? Ska man inte jämna ut kurvan så de blir rakare? Eller göra de automatiskt i eq funktionen i rew när man trycker "match response to target"?

Bara en fråga. Vad är meningen med att veta det här. Hur mycket musik har de här 18 hertz. Gissar på väldigt liten andel.

#137

Postad 04 juli 2020 - 14:01

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tycket de är sjukt svårt de här med rew! Fick dock till mina filter efter min mätning! Körde bara basområdet till 180hz! Men fattar inte riktigt, så vadå efter jag mätt och skapat filtrerna och fört över dem till försteget, är de klart? Ska man inte jämna ut kurvan så de blir rakare? Eller göra de automatiskt i eq funktionen i rew när man trycker "match response to target"?

Du hittar en massa guider på minidsp sida

Utsläckningar ska du INTE höja upp och var försiktig i lägsta basen, slutsteget går snabbt på knä och elementen kan du få i knät.


Redigerat av johan b-lund, 04 juli 2020 - 14:01.


#138

Postad 04 juli 2020 - 15:47

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Vart faktiskt rätt bra nu med dessa nya filter! Stoppade maxboosten på 3db och att filtret ska bli så rakt som möjligt! Alltså valde 1db på flatness! Så ymern borde stå ut lite till👍

#139

Postad 04 juli 2020 - 16:51

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Bara en fråga. Vad är meningen med att veta det här. Hur mycket musik har de här 18 hertz. Gissar på väldigt liten andel.


Den musiken jag lyssnar på har i princip varenda låt information i 20hz regionen! Sen vill jag veta på riktigt vad specen säger! Slaglängden vill jag oxå veta mest för att jag är nyfiken! Försöker tareda på vars gränsen går ungefär basmässigt hur högt man törs spela! För inte låter de ens lite högt innan de ser ut som att basarna ska hoppa upp i famnen. Är väl lite därför jag vill veta hur långt ut dem kan röra sig utan problem för inte tänker jag öka tills de låter dåligt iaf! De här är vid raka läget utan tonkontroller m.m så har inte ökat basen nåt! Vart lite bättre faktiskt efter rew filtrerna!

#140

Postad 04 juli 2020 - 17:27

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

QSE Biograf högtalare https://www.qsc.com/...ound/products/#

 

HPS 4000 för stora biografer+ https://www.hps4000....fortyfive_.html



#141

Postad 04 juli 2020 - 17:42

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Den musiken jag lyssnar på har i princip varenda låt information i 20hz regionen! Sen vill jag veta på riktigt vad specen säger! Slaglängden vill jag oxå veta mest för att jag är nyfiken! Försöker tareda på vars gränsen går ungefär basmässigt hur högt man törs spela! För inte låter de ens lite högt innan de ser ut som att basarna ska hoppa upp i famnen. Är väl lite därför jag vill veta hur långt ut dem kan röra sig utan problem för inte tänker jag öka tills de låter dåligt iaf! De här är vid raka läget utan tonkontroller m.m så har inte ökat basen nåt! Vart lite bättre faktiskt efter rew filtrerna!

Du lyssnar på mycket datagjord musik?
Tror ej jag har hört en basgitarr gå så lågt.

#142

Postad 04 juli 2020 - 18:04

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

Orgel kan gå til 8hz



#143

Postad 04 juli 2020 - 18:28

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Japp mycke elektronisk musik! Och ska jag vara ärlig så är de för att jag tycker de låter helt fantastiskt! Sen att man igentligen gillar hårdrock/metall m.m men de låter ju inte vidare snyggt nånstans oavsett vilken anläggning man har!

#144

Postad 04 juli 2020 - 19:14

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Om jag förstått det rätt så kan för mycket basrörelse i konen orsaka problem med spolen på sikt då,

Jag håller med lite elektroniskt kan låta bättre än många metal och rock låtar, kan också vara lite häftig musik att lyssna på, själv uppskattar jag infected mushroom då jag gillar deras sound på en hel del låtar, i am supervisor och kafkaf är 2 e.x

Redigerat av Andreas3200, 04 juli 2020 - 19:18.


#145

Postad 04 juli 2020 - 19:35

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Japp mycke elektronisk musik! Och ska jag vara ärlig så är de för att jag tycker de låter helt fantastiskt! Sen att man igentligen gillar hårdrock/metall m.m men de låter ju inte vidare snyggt nånstans oavsett vilken anläggning man har!

Ok. Lyssnar mest på rock, country och pop. Bas bryr jag mig inte så mycket om. Är det en bra högtalare så kommer basen bara vara där när den behövs. Mer ute efter en helhet och där går många högtalare bort sig. I många låtar är der trummor, gitarr och röst som låter mest och är det viktigaste. Basisten är mest ofta bara utfyllnad.

#146

Postad 04 juli 2020 - 20:52

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

Jag menar en bra sub gör att bas-gången kommer fram tydligt, driver låten fram och kan vara otroligt bereoendeframkallande. Jag brydde mig inte heller så mycket om basisten förr och var mer för elgitarren, men efter jag började med hemmabio på DVD-tiden och la till en subb (och speciellt nu med Arendal sub) så är en god bas sjukt intressant. Men den skal vara korrekt och detaljerad - då blir det kul.



#147

Postad 04 juli 2020 - 21:00

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Märkte nu att de skränar från diskant/mellan med filtrerna! Blir tokig på de här equandet! Nån med tips på göra filter i rew?

#148

Postad 04 juli 2020 - 21:09

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

Du skapar kurvan du vil ha (blått streck) och så trycker du på "match response to target".

 

Allting står steg för steg här:
https://www.minidsp....uto-eq-with-rew



#149

Postad 04 juli 2020 - 21:27

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Alltså inte konstigt de inte lirar så bra, måste jag ha en dsp? Kör ju bara med emotiva xmc-2 processorn! Måste jag alltså köpa en mini dsp?

#150

Postad 04 juli 2020 - 22:31

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0
Det är väl en dsp eller filter möjligheter i emotivan, så den sista biten måste du läsa spesifikt för den om (nån annanstans) jag menade mest hur du justerar och flatar ut dippar i kurvan du mätt, med eq modulen i rew och skapar filter, sen måste du kunna exportera och importera i emotivan på nått sätt.

Redigerat av Demon Slayer, 04 juli 2020 - 22:32.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.