Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Söker 4k projektor, ska köpas inom 6 mån för 15-30k

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 september 2020 - 11:46

Velon
  • Velon
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Hej! Jag är på jakt efter en 4k projektor som i första hand ska användas till PS5 när den släpps i november men lika mycket för film framåt. Det är ingen brådska med inköpet så jag kan vänta in om det beräknas komma nya modeller under det kommande halvåret eller om någon tror att befintliga modeller kommer gå ner väsentligen i pris inom kort. 

Prislappen jag kan tänka mig är 15-30k och det viktigaste för mig är valuta för pengarna, jag är inte intresserad av att lägga 5k mer för en marginal förbättring av bilden men skulle gärna höra VARFÖR jag borde välja en dyrare framför en billigare modell. Vad jag kan se se nu initialt är att det är Epson 7000 / 7400 / 9400 projektorerna som tycks vara mest populära i prisintervallet. 

 

 

Jag kan egentligen inget alls om de tekniska detaljerna kring projektorer, har en gammal 1080p epson idag som jag köpte för att testa projektor och är nu frälst. Jag förstår att det inte är native 4k jag för de här pengarna utan någon typ "ful-4k", att gå över 30k är inte aktuellt så det får duga!

 

Lite om rummet

- Källarrum med perfekt mörkläggning

- Drygt 3½ m till duken (är det viktigt att veta vilken typ av duk det är? Även den begagnad och har ingen teknisk kunskap om dukar)

- Projektorn hänger precis ovanför soffan så bra om den är tyst

- Edit - Projektorn är enbart till för PS5 och filmtittande, för "vardagstittande" har vi en TV i vardagsrummet om det gör någon skillnad för rekommendationer 

 

Alla typer av tips och råd är mycket uppskattade, det behöver inte vara om en specifik modell utan kan vara kring vad jag ska tänka på eller prioritera. 


Redigerat av Velon, 21 september 2020 - 12:15.


#2

Postad 21 september 2020 - 18:44

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Billigaste 4k är sony 270es.

Men för dem pengarna är det 9400 bra kontrast och optik för pengarna.

#3

Postad 22 september 2020 - 21:05

Velon
  • Velon
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Billigaste 4k är sony 270es.

Men för dem pengarna är det 9400 bra kontrast och optik för pengarna.

 

Tack för rekommendationen, försöker förstå om 9400 är värt drygt 10´000kr mer än 7400 men hittar en del olika besked online.



#4

Postad 23 september 2020 - 06:37

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

I ett mörkt rum som du har så kommer en projektors styrkor och svagheter synas direkt. Dvs att en 9400 kommer verka mycket bättre än 7400 i ett mörkt rum än ett ljust rum. Svärtan och kontrasten kommer bli påtagligt bättre med en bättre projektor.

Finns ju butiker som kan dema detta, åk och kika ifall du är osäker. Men är rummet så svart som du säger så kommer det vara värt att köpa en bättre projje. 



#5

Postad 25 september 2020 - 07:48

Velon
  • Velon
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

I ett mörkt rum som du har så kommer en projektors styrkor och svagheter synas direkt. Dvs att en 9400 kommer verka mycket bättre än 7400 i ett mörkt rum än ett ljust rum. Svärtan och kontrasten kommer bli påtagligt bättre med en bättre projektor.

Finns ju butiker som kan dema detta, åk och kika ifall du är osäker. Men är rummet så svart som du säger så kommer det vara värt att köpa en bättre projje. 

 

Tack för input - Lär mig detaljer löpande här. Vad jag menar med "mörkt rum" är att det är i källaren och att de två små fönster som finns i rummet är lätta att helt täcka för. Men väggarna i rummet är fortfarande vita vilket skapar en viss reflektion från projektorns ljus. 

Ska iväg och titta på lite projektorer i helgen. I mitt fall är det så att jag dessutom har en chans att köpa begagnad 7400 för drygt 15k vilket gör att uppgraderingen till 9400 är dubbla priset.



#6

Postad 25 september 2020 - 19:22

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Ja vita väggar gör stor skillnad, väldigt mycket ljus reflekteras. Måla lite mörkare nyanser och täck för fönster så ska du se en 9400 kommer blomma ut. Finare sony och jvc modeller begagnade är ju också bra grejer.



#7

Postad 27 september 2020 - 12:19

Velon
  • Velon
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Att måla om kommer inte vara aktuellt inom åtminstone 5 år så måste jobba med vad jag har. Försöker hålla koll på begagnatmarknaden för att se om det dyker upp några fynd. 



#8

Postad 27 september 2020 - 13:41

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Att måla om kommer inte vara aktuellt inom åtminstone 5 år så måste jobba med vad jag har. Försöker hålla koll på begagnatmarknaden för att se om det dyker upp några fynd.


Bra alternativ är scenmolton (eller annat mörkt tyg) i takskena som går att dra för när det vankas film.

#9

Postad 27 september 2020 - 21:39

Velon
  • Velon
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Bra alternativ är scenmolton (eller annat mörkt tyg) i takskena som går att dra för när det vankas film.

 

Där är ett alternativ som definitivt blir lättare att få igenom! Ska absolut ses över framåt.

 

Har förresten mer eller mindre bestämt mig för en Epson 7400, kan få en begagnad för under 15k och det är halva priset mot 9400 nypris. Jag skulle absolut kunna ha is i magen och vänta (det är EGENTLIGEN ingen panik) men det kliar ju i fingarna... 



#10

Postad 28 september 2020 - 01:49

Unregistered290007ac
  • Unregistered290007ac
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Jag har haft både en 7300 och en 9400 och visst är det skillnad i en direkt jämförelse men 7300/7400 är en bra projektor. Inget snack om den saken. Dessutom är den vit om det skulle spelar ngn roll ( med tanke på att väggarna måste vara vita)

9400 är svart men finns i vitt oxå, dock är den dyrare..

 

Jag hade en liknande lösning och måla svart var inget alternativ. Dock köpte jag scenmolton och hängde upp i gardinskenor och det var en uppskattad lösning. Släcker ner ljuset enormt mkt och dämpar dessutom ljudet bra. 

Av en händelse så råkar jag ha ett par gardiner över. Skicka ett pm om du skulle vara intresserad





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.