Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Måla hel vägg och köra utan ram

6 svar till detta ämne måla färg duk ramspänd S1500 matt väggar
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 december 2017 - 23:41

Oliver-
  • Oliver-
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Hej alla,

 

är det någon som har testat att måla hela sin vägg med färg, typ S1500, och köra utan ram? Jag funderar på om detta skulle vara en smidig lösning. Men efter att ha sökt lite på forumet verkar det som att de flesta rekommenderar att man kör med en ramspänd duk, eller åtminstone bygger en egen med MDF skiva och kör med någon svart ram runt om.

 

En anledning till att jag funderar på att köra ramlöst är att man skulle kunna ställa in storleken på bilden fritt. Detta skulle vara önskvärt p.g.a att bilden hamnar på en dörr (om öppen) och kan även hamna på en om man sitter framför datorn som är i hörnet intill bildytan. Så om ingen sitter framför datorn och om dörren kan vara stängd skulle bilden kunna vara maxad, annars kan man minska den. Sen skulle det bli billigare, och tjejen är inte så glad för att ha en permanent ram på väggen.

 

Om det blir duk funderar jag på denna, eller en vit variant:

https://www.amazon.d.../dp/B00KNUH0D2/

 

Vad är fördelarna med respektive alternativ, någon som avråder något av dem? Tack!



#2

Postad 12 december 2017 - 00:38

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Köp en billig plastduk från Pesienbutiken istället blir inte så många kronor dyrare än färgen i flera lager! Dessutom blir resultatet överlägset.



#3

Postad 12 december 2017 - 09:44

Oliver-
  • Oliver-
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Köp en billig plastduk från Pesienbutiken istället blir inte så många kronor dyrare än färgen i flera lager! Dessutom blir resultatet överlägset.

 

Har du någon länk seller bild om visar vad du menar?

 

Undrar för övrigt också hur man ska veta vilken färg på duken som passar bäst? Har en Epson EH-TW6700, som används i vardagsrummet, som aldrig är helt mörklagt. Väggar och tak är vitt, men vi funderar på att måla en eller flera väggar i grått. Ska man då helst måla väggen bakom duken mörkgrå? Eller ska man exempelvis ha en ljusgrå vägg med ljusgrå skärm?



#4

Postad 12 december 2017 - 11:26

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

ta en titt på i mitt album. Jag kör S1500-N målat på skiva, samt monterat eget ambilight. Väggen bakom är målat i S0500-N.



#5

Postad 12 december 2017 - 20:10

Oliver-
  • Oliver-
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Blev fel.


Redigerat av Oliver-, 12 december 2017 - 20:20.


#6

Postad 12 december 2017 - 20:19

Oliver-
  • Oliver-
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

ta en titt på i mitt album. Jag kör S1500-N målat på skiva, samt monterat eget ambilight. Väggen bakom är målat i S0500-N.

 

Riktigt snyggt! MDF skiva antar jag? Har du testat med duk också? Undrar hur en "riktig" duk presterar jämfört med en vanlig vägg.

 

Blir dock fundersam, alla dukar kommer med en svart ram, eftersom detta ska hjälpa med den upplevda kontrasten. För det andra, gör inte ljuset bakom duken att färgerna blir sämre, eftersom det blir mer ljus i rummet (ambient light)?



#7

Postad 13 december 2017 - 15:18

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Varför tung dyr MDF ? Saknar du slät vägg så ta en vanlig gipsskiva billigare, slätare, lättare. Jag kör med en gips med snygg ram runt och experimenterade rätt mycket med ytan och nyansen, resultatet blev bäst för mitt ändamål med rät matt vit nyans men riktigt torr rullat med korthårig hård roller så ytan blir sträv likt något mellan 80-120 korns sand papper. 

 

Såg någon nämnde många lager färg, ta istället så lite som möjligt max två lager torrt och tunnt så ytan blir sträv ev försiktigt efterrulla torrt för att resa ytan. 

 

Vid kommande projektorbyte kommer det nog bli samma lösning men nu finns ny slätt gipsvägg så då blir det målning direkt på.


Redigerat av Unregistered03bafabb, 13 december 2017 - 15:22.





Även taggad med måla, färg, duk, ramspänd, S1500, matt, väggar

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.