Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Slutsteg till basmoduler/passiva subbar

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 december 2008 - 09:07

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
I framtiden kommer jag nog att satsa på basmoduler och då måste man ju ha något att driva dem med. Beg-marknaden är en djungel och det vore bra med en tråd som tipsar folk om bra begköp och prisvärda nya slutsteg.
Det vore också bra om folk kunde tipsa på externa delningsfilter och basmoduler.

Men främst gäller det slutsteg.
Jag har hittat XTZ Sub Amp 1 som verkar ge hyfsade prestanda till ett bra pris. Ett sådant per basmodul kanske kan göra jobbet? Nu vet jag inte om dessa är något att ha.

Andra förslag?

#2

Postad 20 december 2008 - 09:39

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Behringer A500. Jag driver mina Ino Audio profundusX-2 med denna. Tidigare har samma steg drivit profundusY-2 hos två olika personer.

#3

Postad 20 december 2008 - 17:12

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
XTZan är ju bra, samma som i 12 & 10" subbarna om jag inte ser fel, med nån smärre modifiering.
Den har ju mycket som du inte får med andra moduler, såsom xlr för eventuell behringer-kompensering/EQ osv.

Innan den modulen började säljas lös så var jag inne på att handla en av deras 10" subbar (har iofs 1, hade 2 förut) och plocka steget ur den, tillockmed det är en kostnadseffektiv historia jämfört med att lägga liknande pengar på något annat, för det är svårt att hitta mer prisvärda som har samma "finesser".

Stegen lämnar runt 300W 4Ohm så det är bara att simulera eller räkna på dina moduler så ser du om det räcker till.

#4

Postad 20 december 2008 - 17:23

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Någon man bör tänka på, om man ska vara nogrann, är att steget helst inte ska börja tappa för tidigt. Många steg har begränsningar så dom kanske tappar hela 1 dB vid 20 hz, och sitter man med basmoduler som är spikraka till 16 hz så blir det en lite försämring.
Vad jag förstår så brukar man rek Nad 218, som brukar dyka upp på beg marknaden. Tror den är bra såvida den inte tappar för tidigt.

#5

Postad 20 december 2008 - 17:48

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Här har vi mätningen på 218:

Postad bild

Ser bra ut.
Här har vi på Halcro dm58 (dyra)

Postad bild

Här ser vi att den faller rätt tidigt och har man ett kapabelt system och spelar rejäl djupbas så kan man faktiskt höra att den faller.

#6

Postad 21 december 2008 - 00:37

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Med Xtz Sub Amp 1 så har du även högpass- och lågpassfilter med en branthet på 18db. Det kan vara till stor fördel och slippa ett passivt filter. Sen är det riktigt effektiv till priset. Riktigt läcker dessutom

#7

Postad 21 december 2008 - 06:06

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0

Någon man bör tänka på, om man ska vara nogrann, är att steget helst inte ska börja tappa för tidigt. Många steg har begränsningar så dom kanske tappar hela 1 dB vid 20 hz, och sitter man med basmoduler som är spikraka till 16 hz så blir det en lite försämring.
Vad jag förstår så brukar man rek Nad 218, som brukar dyka upp på beg marknaden. Tror den är bra såvida den inte tappar för tidigt.


Sant... att det levererar, säg 300W vid en test med ett standard-1000Hz säger inte speciellt mycket just för ett sub-steg, då det mycket riktigt kan vara en betydligt lägre summa som levereras vid exemplet på 16Hz eller 20Hz eller liknande.
Det är något som sällan kommer upp i dagen vid såna här diskussioner, om man får kalla det så... faktiskt.
En surroundreceiver som leverera exempelvis 140W 8Ohm i alla kanaler, testas typiskt vid 1000Hz och kan mycket väl klippa eller slå ifrån pga skyddkretsar när det kommer till mätning vid låga frekvenser. Och med sjunkande frekvens kanske summor som, säg 40W är vad som mäts. Helt taget ur luften, men det illustrerar vad som händer om man mäter vid olika frekvenser.

Edit: förtydligade.

Tänkte strax ta upp det i en tråd jag ska starta, men det var bra att du tog upp det, det är nog inget de flesta tänker på så ofta, men i det här fallet är det ju kanske relevant.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 22 december 2008 - 16:59.


#8

Postad 21 december 2008 - 08:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ett Nad c272 driver mina 4 st profundus X.
Man behöver inte direkt mycket kräm när känsligheten tillsammans ligger på ~ 106 db.

Ingvar rekommenderade "10 watt och uppåt"

#9

Postad 21 december 2008 - 09:33

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Sant... att det levererar, säg 300W vid en test med ett standard-1000Hz säger inte speciellt mycket just för ett sub-steg, då det mycket riktigt kan vara en betydligt lägre summa som levereras vid exemplet på 16Hz eller 20Hz eller liknande.
Det är något som sällan kommer upp i dagen vid såna här diskussioner, om man får kalla det så... faktiskt.
En surroundreceiver som leverera exempelvis 140W 8Ohm i alla kanaler, testas typiskt vid 1000Hz och kan mycket väl klippa eller slå ifrån pga skyddkretsar efter att endast ha lämnat, säg 40W vid så låga frekvenser.

Tänkte strax ta upp det i en tråd jag ska starta, men det var bra att du tog upp det, det är nog inget de flesta tänker på så ofta, men i det här fallet är det ju kanske relevant.

det är här dom flesta läser fel när det gäller effekt angivelser dom flesta steg är mäta under THD 20-20000 hz och har där en viss distorotions % sen mäter dom dom även vid 1khz och då får man mycket mera effekt ur ett steg men det blir skit när den skall prestera något nere vid 20hz
sen är inte 218 mät vid 1khz.
pa stegen om tillverkaren är lite seriös finns bägge mät metoderna med och även om det finns en begränsning i form av ett subsonic filter

#10

Postad 21 december 2008 - 20:07

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Det blev lite rörigt där, men ja precis, det stämmer.

Martin: 10W? inte mycket headroom för bastransienter där inte. Är det för hela systemet med frontare också eller?

Redigerat av Unregisteredb38af287, 21 december 2008 - 20:08.


#11

Postad 21 december 2008 - 20:54

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
X basmodulerna är väl specade till 95dB känslighet så har man 10 watt så klarar man av att spela rätt högt ändå, även om man nog bör ha en bit mer.

#12

Postad 21 december 2008 - 20:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Det blev lite rörigt där, men ja precis, det stämmer.

Martin: 10W? inte mycket headroom för bastransienter där inte. Är det för hela systemet med frontare också eller?

Med 4 st hamnar man på en känslighet på ~ 105-106 db/1 watt. Själv spelar jag nog inte så himla mycket högre än så även om man drar på rejält ibland :rolleyes:
Det Ingvar menade var väl i princip att man kan ha vad som helst, men om man ska utnyttja dom maximalt, då behöver man såklart rejälare prylar.

#13

Postad 21 december 2008 - 21:03

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

Ett Nad c272 driver mina 4 st profundus X.
Man behöver inte direkt mycket kräm när känsligheten tillsammans ligger på ~ 106 db.

Ingvar rekommenderade "10 watt och uppåt"


Får man fråga hur du kopplat?

#14

Postad 21 december 2008 - 21:08

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Två basar parallelt per kanal i mitt nad c272 matade med varsin kanal från cr80s.
cr80s matas med sub out och front pre-out från en Onkyo 886

#15

Postad 21 december 2008 - 21:12

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

Två basar parallelt per kanal i mitt nad c272 matade med varsin kanal från cr80s.
cr80s matas med sub out och front pre-out från en Onkyo 886


Ok, Tack så mkt. Slutsteg skulle alltså inte bli en särskilt stor del av mina utgifter om jag skulle få för mig att skaffa ett pX-4.

#16

Postad 21 december 2008 - 23:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nej, tex ett Behringersteg som A500 räcker långt!

#17

Postad 15 februari 2009 - 10:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Kan någon förklara varför Klass D-steg anses duga för basmoduler men inte vara lika bra för fullregisterhögtalare?
Varför är Behringer-stegen så billiga när de levererar så mycket effekt?

Jag kommer att prova att till en början driva mina blivande Ino Profundus Y-4 med min 10 år gamla stereoförstärkare (Denon PMA-915R) som är en klass A förstärkare och levererar 2 x 80W i 8 Ohm och 2 x 130 W i 4 Ohm. Det borde väl räcka en bra bit? Två parallellkopplade Profundus Y per kanal ger väl ett motstånd på ca 5 ohm.

Tacksam för åsikter om detta. :)

Redigerat av hassesolo, 15 februari 2009 - 10:20.


#18

Postad 15 februari 2009 - 10:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Kan någon förklara varför Klass D-steg anses duga för basmoduler men inte vara lika bra för fullregisterhögtalare?

Det är någon dipp vid 10.000 hz eller liknande som förstör ljudet. Om man nu är ute efter neutralt ljud och höra det som finns på skivan :)

Varför är Behringer-stegen så billiga när de levererar så mycket effekt?

Det är PA-steg och inte hifi, det är väl bara i hifibranchen man betalar sjuka överpriser för saker.

Har haft både EP2500 och A500, mycket kompetenta steg båda två.

Jag kommer att prova att till en början driva mina blivande Ino Profundus Y-4 med min 10 år gamla stereoförstärkare (Denon PMA-915R) som är en klass A förstärkare och levererar 2 x 80W i 8 Ohm och 2 x 130 W i 4 Ohm. Det borde väl räcka en bra bit? Två parallellkopplade Profundus Y per kanal ger väl ett motstånd på ca 5 ohm.

Det kommer nog fungera fint i början. Till mig rekommenderade Ingvar "något som har 10 watt eller mer" :)
Känsligheten blir ju så hög så det behövs inte mycket kräm för att spela riktigt högt.

#19

Postad 15 februari 2009 - 10:56

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Tack för info. :)
Vad är det som skiljer ett PA-steg från ett Hi-Fi-steg? Finns det någon tydlig definitionsskillnad?

#20

Postad 15 februari 2009 - 15:03

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Tack för info. :)
Vad är det som skiljer ett PA-steg från ett Hi-Fi-steg? Finns det någon tydlig definitionsskillnad?

Det som skiljer är normalt utseendet och att PA-steg normalt väsnas eftersom fläktar brukar användas friskt och ofta inte är diskreta.

Anledningen till att Behringer EP2500 är så pass billigt är att pga Behringers något bekymmerslösa inställning till att rakt av plagiera andras design och konstruktioner, för att sedan producera det till betydligt lägre priser och med deras skal.

MVH
/Chuck

#21

Postad 15 februari 2009 - 15:35

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Intressant.
Så PA-stegen är lite mer "bruksiga" eller vad man skall säga. Rent spontant känns PA-steg som en bra lösning till basmoduler om man kunde komma runt fläktljudet. Är det vanligt att folk som använder PA-steg till hemmabruk moddar dem med tystare fläktar osv? Låter som en intressant lösning om det inte är för krångligt.
Det jag inte vill ha är en stärkare som såter som en hårfön. Det skulle sabba rätt mycket. :)

#22

Postad 15 februari 2009 - 16:51

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
EP2500 skulle jag säga är det bästa du kan hitta på marknaden för att driva basmoduler i närheten av det priset, det är mer eller mindre identiskt med ett QSC-steg som säljs betydligt dyrare.

Men för hemmabruk måste du antingen plocka bort fläkten eller byta till en diskretare fläkt: Quieter Fan Mod for Behringer EP2500

MVH
/Chuck

#23

Postad 15 februari 2009 - 17:07

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

EP2500 skulle jag säga är det bästa du kan hitta på marknaden för att driva basmoduler i närheten av det priset, det är mer eller mindre identiskt med ett QSC-steg som säljs betydligt dyrare.

Men för hemmabruk måste du antingen plocka bort fläkten eller byta till en diskretare fläkt: Quieter Fan Mod for Behringer EP2500

MVH
/Chuck


Tack för tipset! Det kanske blir ett sådant i framtiden om jag känner att min nuvarande förstärkare är för klen. :)

#24

Postad 16 februari 2009 - 13:29

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Kan någon förklara varför Klass D-steg anses duga för basmoduler men inte vara lika bra för fullregisterhögtalare?
Varför är Behringer-stegen så billiga när de levererar så mycket effekt?



Därför många av dom distar rätt mycket högre upp i registren. Ibland så ser man att man specar class D steg vid 1khz istället för 10 khz för det ska se bättre ut. Men för basmoduker, som inte är beroende hur det låter så högt så spelar det ingen roll.

#25

Postad 13 april 2009 - 08:10

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

  • 1 095 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som inte får denna stärkare att stänga av sig själv efter en stund utan insignal? Min lyser nämligen blått hela tiden.

#26

Postad 13 april 2009 - 08:29

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som inte får denna stärkare att stänga av sig själv efter en stund utan insignal? Min lyser nämligen blått hela tiden.

om det äe behringern så är det att den tömmer kondnings banken

#27

Postad 13 april 2009 - 20:22

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

  • 1 095 inlägg
  • 0
Nej, det är XTZ Sub Amp1.

#28

Postad 21 augusti 2009 - 01:08

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Det står i manualen att det inte är rekommenderat att gå under 4ohm totalt med XTZ Sub Amp 1, Alltså lämpar denna inte sig till att driva dubbla W12.18 eftersom att de är på 4 ohm styck. Varför har XTZ producerat en förstärkare som inte går att använda till deras passiva sub?! Otroligt korkat. De har ju specat den till 400W i 2 ohm men detta klarar den alltså inte... iaf inte kontinuerligt om man ska tro på manualen.

Vad tror ni, kommer förstärkaren ryka om man kör den i 2ohm? Eller kommer det kanske bara låta skit?

Och sen en annan fråga, Behringer A500, är det ett klass-d steg? Det väger ju enbart 8kg men ska ju enligt spec lämna bra effekt?

#29

Postad 21 augusti 2009 - 08:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Och sen en annan fråga, Behringer A500, är det ett klass-d steg? Det väger ju enbart 8kg men ska ju enligt spec lämna bra effekt?


Det tror jag är en VÄLDIG glädjespec...

#30

Postad 21 augusti 2009 - 11:15

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det tror jag är en VÄLDIG glädjespec...


Ja det är mycket möjligt... Men om det är klass-d så skulle det ju kunna förklara den låga vikten. XTZ Sub Amp väger ju 16kg men har bara en kanal... Visserligen hyffsat specad effekt men som sagt totalt värdelöst om den inte kan köras i 2ohm imho.

#31

Postad 21 augusti 2009 - 12:23

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Vikten har föga med saken att göra. Hurvida A-500 kan lämna sin specade watt vet jag inte, jag har spelat rejält högt med den jag hade men jag har även spelat så högt att den började klippa (till Ino audio profundus Y-2).

#32

Postad 21 augusti 2009 - 12:30

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Tycker vikten är ett ganska bra riktmedel på hur välbyggd en stärkare är... självklart inte i alla fall men generellt. Men om det är klass-d så faller det ju.

Behringer A500 är nog ett bättre val än XTZ men jag behöver något som man kan ha framme, har ingen plats att gömma undan stegen B)

#33

Postad 22 augusti 2009 - 10:17

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0

Det står i manualen att det inte är rekommenderat att gå under 4ohm totalt med XTZ Sub Amp 1, Alltså lämpar denna inte sig till att driva dubbla W12.18 eftersom att de är på 4 ohm styck. Varför har XTZ producerat en förstärkare som inte går att använda till deras passiva sub?! Otroligt korkat. De har ju specat den till 400W i 2 ohm men detta klarar den alltså inte... iaf inte kontinuerligt om man ska tro på manualen.

Vad tror ni, kommer förstärkaren ryka om man kör den i 2ohm? Eller kommer det kanske bara låta skit?

Och sen en annan fråga, Behringer A500, är det ett klass-d steg? Det väger ju enbart 8kg men ska ju enligt spec lämna bra effekt?


Ja, det är ju synd att vi är så korkade och försiktiga...Texten i manualen är kanske överdrivet "försiktig". Visst klarar Sub Amp 2 ohms last, annars skulle vi inte redovisat effekten den lämnar i det läget. Det är många kunder som kör två basar parallellt med en Sub Amp 1/Sub Amp 1 DSP. Inte ett enda steg har gått sönder så här långt i alla fall.

#34

Postad 22 augusti 2009 - 12:57

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Ja, det är ju synd att vi är så korkade och försiktiga...Texten i manualen är kanske överdrivet "försiktig". Visst klarar Sub Amp 2 ohms last, annars skulle vi inte redovisat effekten den lämnar i det läget. Det är många kunder som kör två basar parallellt med en Sub Amp 1/Sub Amp 1 DSP. Inte ett enda steg har gått sönder så här långt i alla fall.


Jag tvivlar inte på att det inte går att köra 2 subbar med högre impedans, men det handlade om 2st W12.18 som tillsammans blir 2ohms last. Genom att läsa manualen kan jag kan ju inte annat än att utgå ifrån att det inte går att driva en 2 ohms last på ett bra sätt, det måste ni ju hålla med om? Men det är ju skit bra att inget steg har gått sönder, för jag har nämligen köpt 1st Sub Amp 1 plus 2st W12.18 nu.

EDIT: På baksidan av på mina W12.18 står det 8ohm, men manualen säger 4? Mysko. Vad är det som gäller XTZ AB?

Redigerat av ekon, 22 augusti 2009 - 14:14.


#35

Postad 22 augusti 2009 - 15:29

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Köp ett T.amp TA 2400 MK-X och ett aktivt filter så har du 2x650w 8ohm 0,05%THD, 2x1200w 4ohm 0,05%THD, 500 i dämpfaktor och 25kg nettovikt!
Då har du så det räcker och blir över under 4000kr (med filter) ;)
Mvh

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 22 augusti 2009 - 15:29.


#36

Postad 23 augusti 2009 - 11:32

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Hmm, nu har jag ju visserligen redan köpt en Sub Amp 1 men blev såklart sugen på en T.Amp nu. Men förstår inte riktigt varför jag behöver ett aktivit filter. Jag använder ju filtret i min receiver och kopplar via sub pre-out.

Dock kanske du inte riktade ditt svar till mig.

#37

Postad 25 augusti 2009 - 10:24

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0

Jag tvivlar inte på att det inte går att köra 2 subbar med högre impedans, men det handlade om 2st W12.18 som tillsammans blir 2ohms last. Genom att läsa manualen kan jag kan ju inte annat än att utgå ifrån att det inte går att driva en 2 ohms last på ett bra sätt, det måste ni ju hålla med om? Men det är ju skit bra att inget steg har gått sönder, för jag har nämligen köpt 1st Sub Amp 1 plus 2st W12.18 nu.

EDIT: På baksidan av på mina W12.18 står det 8ohm, men manualen säger 4? Mysko. Vad är det som gäller XTZ AB?



Det lät verkligen mysko med 8 ohm stämplat på baksidan av 99W12.18P så jag kollade, och mycket riktigt - det står 8 ohm! Det är ett tryckfel, det sitter 4 ohms-element i alla våra basar och det står rätt i manualen också. Kolla med en multimeter om du vill vara säker.

Texten i manualen formulerades för maximal försiktighet, men det är fullt tekniskt möjligt att driva 2 ohms last med Sub Amp 1 vilket många gör. Samtidigt måste vi ändå upplysa om att ökad belastning alltid ökar risken för problem även om vi hittills inte sett några bekymmer med slutstegen, de är kraftigt dimensionerade.

/XTZ

#38

Postad 25 augusti 2009 - 11:04

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det lät verkligen mysko med 8 ohm stämplat på baksidan av 99W12.18P så jag kollade, och mycket riktigt - det står 8 ohm! Det är ett tryckfel, det sitter 4 ohms-element i alla våra basar och det står rätt i manualen också. Kolla med en multimeter om du vill vara säker.

Texten i manualen formulerades för maximal försiktighet, men det är fullt tekniskt möjligt att driva 2 ohms last med Sub Amp 1 vilket många gör. Samtidigt måste vi ändå upplysa om att ökad belastning alltid ökar risken för problem även om vi hittills inte sett några bekymmer med slutstegen, de är kraftigt dimensionerade.

/XTZ


Jag tror er, jag läste även manualen för elementet och där står det ju 4ohm så vore ju konstigt om ni hade någon special 8ohms version =) Det står även att den kan nå 3ohm minimum, har ni någon koll på vid vilken frekvens den gör det?

Ja, jag förstår ju att det är utifrån ren försiktighet och inte dumhet som ni skriver som ni gör, ni är ju inte ensamma om att vara väldigt försiktiga i manualerna vad gäller laster med låg impedans. Jag var bara lite upprörd över att jag inte skulle kunna använda min tänkta förstärkare när jag skrev inlägget, fullt förståeligt eller hur? :)
Iaf så verkar det ju fungera utmärkt med en Sub Amp 1 och två W12.18, inte stött på några problem hittills.

Men skulle ni gå så långt att rekommendera en till Sub Amp 1? Vad skulle jag tjäna på det anser ni, enbart högre ljudtryck?

Redigerat av ekon, 25 augusti 2009 - 11:04.


#39

Postad 25 augusti 2009 - 11:22

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0
Det finns en dip hos Peerless-basen ner till dryga 3 ohm, men jag har ingen möjlighet att kolla just nu vid vilken frekvens. Det är ett ganska smalt område så det är ingen hög medelenergi normalt sett, och det är inget problem för Sub Amp 1. Självklart förtår vi frustrationen med manualen, och det är ju därför vi försöker klargöra ev frågor som dyker upp. :)

Att köra en Sub Amp 1 till är ju alltid ett sätt, det man tjänar är lite mer effekt men kanske framförallt stereoinformation även i subbas-området. De flesta hör inte riktning under ca 80 Hz, så betydelsen av det är nog begränsad, men vi har ju kunder som är smått fanatiska High End-entusiaster som gärna vill ha stereo hela vägen ner till under gränsen, och då är det ju ett alternativ med dubbla slutsteg. Effektmässigt blir inte skillnaden så stor, nu lämnar steget 400 watt - 200 per bas alltså. Två steg lämnar med 4 ohms belastning på varje 300 watt till varje bas. Visst, det är skillnad men knappast avgörande. Det motsvarar bara några få dB i nivå.

:)

#40

Postad 25 augusti 2009 - 11:39

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Okey tack för snabbt svar. Stereo i basområdet är jag inte intresserad av så då kör jag nog på med "endast" ett steg =)

#41

Postad 14 oktober 2009 - 12:02

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Fråga till någon som är kunnigare på PA-stärkare och xlr:

Kan jag koppla en Behringer ep-1500 med monosignal till 2 st XTZ 12.18p? Är det så att man då kopplar från lfe-utgången på recievern till ingång 1 på slutsteget, via en rca - xlr och ställer in slutsteget på paralellkörning?

Har jag fattat rätt? Är ep-1500 ett ok substeg?

Redigerat av Frostbitaren, 14 oktober 2009 - 12:41.


#42

Postad 14 oktober 2009 - 16:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Fråga till någon som är kunnigare på PA-stärkare och xlr:

Kan jag koppla en Behringer ep-1500 med monosignal till 2 st XTZ 12.18p? Är det så att man då kopplar från lfe-utgången på recievern till ingång 1 på slutsteget, via en rca - xlr och ställer in slutsteget på paralellkörning?

Har jag fattat rätt? Är ep-1500 ett ok substeg?


Varför inte y-splitta sub out till höger och vänster på behringern ? ;)
Rca y-split till två rca-xlr. Funkar utmärkt. Jag kör två EP 2500. Dom funkar bra. Lite mer kraft än lillebror 1500.

Redigerat av Bakerman, 14 oktober 2009 - 16:10.


#43

Postad 15 oktober 2009 - 12:09

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
@ bakerman; tack för svaret, men varför splitta? Tjänar jag något på det? Som jag förstår manualen så ska man endast koppla via ingång 1 om man ska köra ep1500/ep2500 om man ska köra deras interna slutsteg paralellt och mata vardera subba med en egen monosignal. Eller har jag fel? Om jag har rätt borde jag kunna plocka ut ca 400 watt/4 ohm per subba.

#44

Postad 15 oktober 2009 - 15:08

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

@ bakerman; tack för svaret, men varför splitta? Tjänar jag något på det? Som jag förstår manualen så ska man endast koppla via ingång 1 om man ska köra ep1500/ep2500 om man ska köra deras interna slutsteg paralellt och mata vardera subba med en egen monosignal. Eller har jag fel? Om jag har rätt borde jag kunna plocka ut ca 400 watt/4 ohm per subba.


Du har allså tänkt att brygga steget och paralellkoppla lådorna på samma utgång ? Bryggar du det får du ju bara ut effekt i en kanal ? Kommer inte riktigt fram till hur många ohm dom ligger på ? 4 ?
Vad jag kommer fram till så ger det steget 2 x 400 watt i 4 ohm. Bryggar du det och kör basarna seriekopplade på en kanal får dom 800 watt i 8 ohm. Allså bör du köra en bas per kanal. Då gör du lättast som jag skrev. Så har jag gjort själv.
Rca y-split från stärkaren och sen två stycken rca till xlr in i ep 1500. Då får du 400 watt per bas i 4 ohm.
Signalen blir ju mono ändå, men steget jobbar i stereo.

Redigerat av Bakerman, 15 oktober 2009 - 15:09.


#45

Postad 15 oktober 2009 - 19:39

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Nej nej inte brygga. Som jag fattar det kan ep1500/2500 antingen köras som vanlig stereo, bryggas eller så kan slutstegen köras paralellt men oberoende av varandra i ett läge som just Behringer kallar paralelläge. I princip borde detta motsvara att man delar signalen via y-split och matar två monoslutsteg som i sin tur driver varsin subba. DEt är lite detta jag försöker få bekräftat eftersom jag ännu inte äger en.

#46

Postad 15 oktober 2009 - 19:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Nej nej inte brygga. Som jag fattar det kan ep1500/2500 antingen köras som vanlig stereo, bryggas eller så kan slutstegen köras paralellt men oberoende av varandra i ett läge som just Behringer kallar paralelläge. I princip borde detta motsvara att man delar signalen via y-split och matar två monoslutsteg som i sin tur driver varsin subba. DEt är lite detta jag försöker få bekräftat eftersom jag ännu inte äger en.

Det stämmer. I alla fall på 2500.

#47

Postad 15 oktober 2009 - 19:51

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Tack! Då fattade jag den inte helt solklara manualen rätt! Då lär det nog bli ett köp för ep1500 verkar vara perfekt för ett par xtz 99 w12.18p.

#48

Postad 15 oktober 2009 - 23:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ja det blir nog kanon. Körde som du tänker göra innan jag skaffade ett externt delningsfilter som splittar subkanalen till 2 där.

#49

Postad 16 oktober 2009 - 08:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det stämmer. I alla fall på 2500.


Hehe.. Fan vad dumt... Det hade jag inte en aning om... :P Hade jag vetat det hade kabelhärvan blivit lite mindre... :P

#50

Postad 31 oktober 2009 - 11:24

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Någon som vet hur A-500 står sig rent hifi mässigt mot tex Nad slutsteg i samma effektklass? Har för närvarande en Nad c320 som lämnar 2x50W (visserligen Nad W) Har nu ett tillfälle att köpa ett A-500 för ca 1200 tänkte driva mina frontar med detta och se om det ger ett lyft eller inte? Eller bör man satsa på något annat? Det som inte talar för A-500 är ju utseendet, som är enligt mig under all kritik. Man kan ju visserligen dölja det ordentligt.

Mvh Victor


Ps min avatar har börjat fungera igen efter ca ett år :-D

Redigerat av wictor, 31 oktober 2009 - 11:26.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.