Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köptråd: 4K DLP kring 20 - 30 kkr (Vivitek HK2288, Acer V7850, Optoma UHD65

53 svar till detta ämne 4K; Optoma UHD65; Vivitek HK2288; Acer V7850; Optoma UHZ65; Acer VL7860;
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Optoma UHD65 (Projektorer) 5 (0) Inga priser
Acer V7850 (Projektorer) 1 (0) Inga priser
Vivitek HK2288 (Projektorer) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 04 mars 2018 - 10:46

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Eftersom några av mina insta-buy titlar släpps som UHD BD senare i år så har jag börjat titta på att byta ut (eller komplettera med en till) min projektor.

 

Har satt 30 kkr som absolut smärtgräns men det är egentligen mer än jag är villig att betala. Har för närvarande en Benq W1070, tidigare hade jag en Optoma HD65 och innan dess en Infocus IN72.

 

Kör en biogrotta med mörka färger på väggar, golv och tak. Har en AT duk från Dreamscreen på 117" som äter lite ljus på grund av att jag bara använder 2 lager (vitt / svart).

 

Efter att ha lagt åtskilliga timmar på att läsa recensioner och forumtrådar på bl.a. avsforum så är jag ganska säker på att mitt bästa alternativ är en DLP med 0.66” TRP (snarar eän 0.47" som sitter i t.ex. nya Optoma UHD40) med RGBRGB färghjul. Andra kriteriet är 18 Mbit HDMI-portar.

 

​Hade jag varit villig att lägga 10-20 till så hade laser-versionerna av dessa varit tänkbara (Optoma UHZ65 eller Acer VL7860).

 

Viviteken har haft problem med HDR sync men finns numera en firmware som åtgärdar dessa problem för de flesta (förutom de som kör XBOX One som fortfarande verkar ha problem). Den är också i särklass billigast då man får köpa den från Amazon och totalpris ink frakt och moms är 17 500. 

https://www.viviteku...tdetail/HK2288/

 

 

Är sugen på att slå till men kommer kanske att avvakta lite till för att vara säker på att man får en enhet med åtgärdad firmware (dessa går inte att uppgradera själv utan måste skickas in på service).

 

Alternativ nummer två är Acer V7850. Samma DLP chip men i ett mycket kompaktare format med lägre vikt. Totalpris från Amazon är 22 500 (Svenskt pris är annars runt 28 000). Acern har fått fina testresultat i Hemmabio Nr 1/2 2018. https://www.acer.com...el/MR.JPD11.00C

 

Någon som har slagit till på någon av dessa projektorer? 

 

 

 



#2

Postad 04 mars 2018 - 11:04

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Skulle drista mig till att säga att ingen DLP i den klassen är särskilt bra val till en mörk biogrotta. Samtliga halkar efter rejält på svärtan, som är den kanske viktigaste bildegenskapen i ett mörkt rum. Vill du ha 4k stöd så är Epsons TW9300 ditt bästa val, även om den ligger något över din maxbudget.

Ett tips är att inte läsa dig till vad som blir bra utan åk och titta själv istället och jämför. Ytterberg har dock testat UHD60(eller om det var 65) i senaste Hemmabio och det var som vanligt konkret och informativt. Men bäst är ändå att titta själv.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#3

Postad 04 mars 2018 - 20:20

Unregistereda5252329
  • Unregistereda5252329
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Eftersom några av mina insta-buy titlar släpps som UHD BD senare i år så har jag börjat titta på att byta ut (eller komplettera med en till) min projektor.

Har satt 30 kkr som absolut smärtgräns men det är egentligen mer än jag är villig att betala. Har för närvarande en Benq W1070, tidigare hade jag en Optoma HD65 och innan dess en Infocus IN72.

Kör en biogrotta med mörka färger på väggar, golv och tak. Har en AT duk från Dreamscreen på 117" som äter lite ljus på grund av att jag bara använder 2 lager (vitt / svart).

Efter att ha lagt åtskilliga timmar på att läsa recensioner och forumtrådar på bl.a. avsforum så är jag ganska säker på att mitt bästa alternativ är en DLP med 0.66” TRP (snarar eän 0.47" som sitter i t.ex. nya Optoma UHD40) med RGBRGB färghjul. Andra kriteriet är 18 Mbit HDMI-portar.

​Hade jag varit villig att lägga 10-20 till så hade laser-versionerna av dessa varit tänkbara (Optoma UHZ65 eller Acer VL7860).

Viviteken har haft problem med HDR sync men finns numera en firmware som åtgärdar dessa problem för de flesta (förutom de som kör XBOX One som fortfarande verkar ha problem). Den är också i särklass billigast då man får köpa den från Amazon och totalpris ink frakt och moms är 17 500.
https://www.viviteku...tdetail/HK2288/


Är sugen på att slå till men kommer kanske att avvakta lite till för att vara säker på att man får en enhet med åtgärdad firmware (dessa går inte att uppgradera själv utan måste skickas in på service).

Alternativ nummer två är Acer V7850. Samma DLP chip men i ett mycket kompaktare format med lägre vikt. Totalpris från Amazon är 22 500 (Svenskt pris är annars runt 28 000). Acern har fått fina testresultat i Hemmabio Nr 1/2 2018. https://www.acer.com...el/MR.JPD11.00C

Någon som har slagit till på någon av dessa projektorer?


Nu ska jag rätta dig lite :-) jag beställde en Optoma UHD40 idag från hifiklubben .
Optoma UHD40 har samma chip som UHD60 och UHD 65 , d.v.s att det är TI 0.66 chippet .
Skillnaden på desa fvå är att 0.66 chip har inte en 1080p som den 4dubblar .Vilket resulterar i skarpare bild och bättre bild. Glaslins istället för plastlins som benq kör med och lensshift (10%) . Benq kostar 15490kr ink moms och en UHD40 kostar 14990 ink moms .

Helt såklart vilken modell man ska välja i detta fall !
Se bild nedan.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistereda5252329, 04 mars 2018 - 20:33.


#4

Postad 05 mars 2018 - 06:32

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Grattis till ditt köp. Du får posta dina upplevelser r du sätter i gång den. Har tyvärr mycket svårt att tro på att du har fått rätt informationen om spec.

Till andra har Optoma svarat: ”Ok, so I contacted Optoma and they responded (very quickly!) that the 40 and 300x are both on the 0.47" chip.”.

Baserat på köparnas upplevelser av UHD50 som är amerikanskt syskon så har jag svårt att se att det skulle vara 0.66”.

Ingen blir dock gladare än jag om det visar sig att Optoma har sänkt ribban för dessa med så
pass mycket pengar.

Edit: https://www.projecti...a-uhd40-dlp-4k/ bekräftar det jag skriver om UHD40.

Redigerat av fredl, 05 mars 2018 - 06:41.


#5

Postad 07 mars 2018 - 15:37

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Fick in UHD40 igår och har kikat snabbt på den. Fick vatten på min kvarn och kan konstatera att svärtan är ingen höjdare så ingen bra maskin för mörka biorum, som jag tidigare hintade om. (om man inte kollar enbart på animerat förstås). Till och med Epsons TW6700 har bättre svärta och den är ju inte heller någon höjdare i optimala rum.

Däremot så ger den väldigt skarp och fin bild för pengarna när man matar in 4k i den, företrädesvis då med ljust material. Så en kanonprojektor för den som ska titta på fotboll i UHD i vardagsrummet. Det saknas dock lite ljus i förhållande till TW6700 så det får man ta hänsyn till.

Det är förövrigt det lilla chippet i UHD40, så inte samma som i de större maskinerna.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#6

Postad 07 mars 2018 - 19:26

Unregistereda5252329
  • Unregistereda5252329
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Nu fick jag detta svar av Optoma !

Hej igen!

Jag fick ett snabbt svar, tyvärr motsägelsefullt mot vad jag fått innan:

It uses the new .47 DMD – 4way shift

Så det återstår att se hur den står sig mot Viewsonicen om nu denna använder sig utav dubblering. Håll mig gärna uppdaterad om vad du tycker om den!


Mvh/Br
Joacim Nielsen

Tråkigt med felaktig information från början må jag säga.
För övrigt så fick jag tag på en Vivitek Hk2288 från Irland för ca 14800 Svenska Kronor :)

Så återstår o se hur ett 0.66 chip fungerar mot en 0.47 chip :)

#7

Postad 08 mars 2018 - 11:13

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Intressant. Dela gärna länk om det är ett publikt erbjudande.

Törs inte köpa en HK2288 riktigt än på grund av firmware problemet som precis har åtgärdats. En bra ÅF har kanske koll på vilken version de har i lager.

#8

Postad 08 mars 2018 - 21:13

Kribba75
  • Kribba75
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Hur står sig UHD40 mot UHD60? Skall hämta upp en UHD40 imorgon är tanken. Jag har ett mörklagt biorum i källaren. Har en Sony VPL HW10 som jag haft i många år och ville uppgradera till en 4k projektor för max 20k men tänkte att skillnaden mellan 40 & 60 var liten så det inte är värt 6k extra för 60.



#9

Postad 08 mars 2018 - 22:28

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Hur står sig UHD40 mot UHD60? Skall hämta upp en UHD40 imorgon är tanken. Jag har ett mörklagt biorum i källaren. Har en Sony VPL HW10 som jag haft i många år och ville uppgradera till en 4k projektor för max 20k men tänkte att skillnaden mellan 40 & 60 var liten så det inte är värt 6k extra för 60.

UHD60 är framförallt ljusstarkare vilket gör den mer lämplig om du har större duk eller ska använda projektorn i en ljus mijlö. Ingen av dem har däremot särskilt hög kontrast eller bra svärta så båda är direkt olämpliga i en mörk biogrotta. Resultatet man får är en ganska grådassig bild. Matar man dem med ljust UHD material så ger de rätt ok resultat, men så fort man ska se något mer mörka eller halvmörka sekvenser blir det fort tråkigt. UHD40 är dessutom ganska ljussvag så den klarar inte så stor bild heller. Jag mätte upp 13fL efter kalibrering idag i Ecoläge på en vit Grandviewduk med 230cm bildbredd. (Som jämförelse så lämnade vår Epson TW6700 35fL)

 

Tyvärr var det helt omöjligt att få till en vettig gammakurva. Väljer man Gamma 2.2 så blir bilden alldeles för ljus i botten(mörka delen av gråskalan) och väljer man 2.4 så blir bilden för mörk i mitten av kurvan och beckar igen. Med mätverktyg kan man tweaka 2.2 kurvan lite grand och reducera problemet men det känns som att hoppa tillbaka 5-10 år i tiden. Defaultkurvan "Cinema" var ett snäpp sämre(ljusare) än 2.2 kurvan.

 

En Sony HW45 eller 65 fullständigt pulveriserar alla dessa DLP UHD maskiner i bild, trots avsaknad av stöd för UHD, om rummet är hyfsat mörkt. Det är dessutom samma summa pengar ungefär. På köpet får man också en mycket tystare och mer välbyggd maskin.

 

Så mitt tips är i första hand att åka och titta och avgöra själv. Tips två är att välja projektor efter bildkvaliteten inte hur många pixlar panelen i den har eller kan hantera.

 

För hugade spekulanter så är UHD40 uppe för visning i butiken, kalibrerad och klar för direktjämförelse.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 08 mars 2018 - 22:32.


#10

Postad 09 mars 2018 - 10:03

Kribba75
  • Kribba75
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jag har beställt den på Hifi Klubben så kan prova den hemma innan jag bestämmer mig. Tar kanske hem en 60 också som de har och jämför.

 

Jag har även funderat på HW45 då varit mycket nöjd med HW10 i många år. Det känns dock surt att inte få 4K/HDR om man nu skall uppgradera. Jag vet att kontrasten är mycket viktig för hur bilden uppfattas men tänker mig också att det är en prioriteringsfråga. För 15k kanske det är tillräckligt bra svärta för man får ju massa annat. Är det värt att dubbla priset för att få bättre svärta?

 

När det gäller kontrast och biogrotta (detta är säkert svarat på en miljon gånger i andra trådar). Hur kan det vara sämre för kontrasten i ett mörk rum i detta fallet? Känns som det borde vara lättare att göra svart om rummet är svart och mörkt?



#11

Postad 09 mars 2018 - 10:18

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

 

För hugade spekulanter så är UHD40 uppe för visning i butiken, kalibrerad och klar för direktjämförelse.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Bra där Marcus. Då kan folk se och avgöra med egna ögon.



#12

Postad 09 mars 2018 - 10:23

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

När det gäller kontrast och biogrotta (detta är säkert svarat på en miljon gånger i andra trådar). Hur kan det vara sämre för kontrasten i ett mörk rum i detta fallet? Känns som det borde vara lättare att göra svart om rummet är svart och mörkt?


Det är precis som du säger - när rummet är ljuskontrollerat så KAN man få det ordentligt svart. Alltså ställs högre krav på att projektorn kan producera ordentlig svärta (eller ja, avsaknad av ljus om man så vill). Enkelt beskrivet så spelar det mindre roll i ljusare miljöer hur bra projektor är på svärta, då du ändå inte kan utnyttja det fullt ut. Marcus kan dock förklara mycket bättre än jag.

#13

Postad 09 mars 2018 - 10:27

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Jag har beställt den på Hifi Klubben så kan prova den hemma innan jag bestämmer mig. Tar kanske hem en 60 också som de har och jämför.

 

Jag har även funderat på HW45 då varit mycket nöjd med HW10 i många år. Det känns dock surt att inte få 4K/HDR om man nu skall uppgradera. Jag vet att kontrasten är mycket viktig för hur bilden uppfattas men tänker mig också att det är en prioriteringsfråga. För 15k kanske det är tillräckligt bra svärta för man får ju massa annat. Är det värt att dubbla priset för att få bättre svärta?

 

Jag tror att alternativet till UHD40 snarare är Acer M550, Acer V7850 eller Optoma UHD65 (om vi pratar 4K DLP). UHD60 har högre ljusstyrka och ett annat färghjul som fungerar bättre i andra miljöer än en mörk biogrotta.

 

Jag tror verkligen på det Marcus skriver om att för sådana miljöer så får man en bättre bioupplevelse med en riktigt bra 1080p projektor.

 

Sony kommer säkert att släppa maskiner med native 4K paneler i de prislägen som HW65 kostade från början, men blir det i år? Högst tveksamt. Tror de kanske tillkännages någonstans mellan 9 och 18 månader från nu. Har gärna fel dock. 

 

Vill man kunna köra en skarp och livlig 4K bild (framför allt till ljusa filmer såsom animerat, planet earth och så vidare) och samtidigt ha bra filmisk upplevelse så kanske det inte är en projektor för 30kkr man ska köpa utan två. En HW45 och en av de billigare .66" DLP XPR med RGBRGB färghjul som jag listar längre upp. Med lite magiskt tänkande klarar man 30 kkr gränsen då om man köper sin DLP utomlands (t.ex. Vivitek HK2288). Alla kanske inte har möjlighet att ha två projektorer monterat, men med goda möjligheter till Lenseshift på vissar LCD/LCOS så borde det gå. :)


Redigerat av fredl, 09 mars 2018 - 10:28.


#14

Postad 09 mars 2018 - 10:50

Kribba75
  • Kribba75
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Man får vad man betalar för, så är det alltid :) Jag hade inte tänkt lägga så mycket som 30k just nu. Kanske blir det så att jag kör en HW45/55/65 till det blir vettiga priser för en projektor som har både bra kontrast, 4k och kostar <20k. Jag kollar bara på film, ingen teve eller spel så kontrast är förstås hög prio.


Redigerat av Kribba75, 09 mars 2018 - 10:51.


#15

Postad 09 mars 2018 - 16:32

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

 Jag mätte upp 13fL efter kalibrering idag i Ecoläge på en vit Grandviewduk med 230cm bildbredd. (Som jämförelse så lämnade vår Epson TW6700 35fL)

Oj, lämnar inte Tw6700 mer ljus än så. Är det 200cm bredd du annars brukar mäta på?



#16

Postad 09 mars 2018 - 17:05

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Oj, lämnar inte Tw6700 mer ljus än så. Är det 200cm bredd du annars brukar mäta på?

Precis, men zoomomfånget räckte inte till på UHD40 så jag fick kalibrera och mäta den med större bild än normalt. Startade TW6700 direkt efter för att få en jämförelse. Tre gånger mer ljus är ändå rätt mycket, tycker du inte? :)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#17

Postad 09 mars 2018 - 19:13

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Precis, men zoomomfånget räckte inte till på UHD40 så jag fick kalibrera och mäta den med större bild än normalt. Startade TW6700 direkt efter för att få en jämförelse. Tre gånger mer ljus är ändå rätt mycket, tycker du inte? :)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Jodå, tre gånger mer är en hel del. Upplevs den ljusstarkare än x5900, tw9300?



#18

Postad 09 mars 2018 - 19:32

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Lite, men det är en försumbar skillnad skulle jag säga.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#19

Postad 09 mars 2018 - 20:04

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Lite, men det är en försumbar skillnad skulle jag säga.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

ok, bra att veta. Där får jag köpa grisen i säcken. Men svårt att slå tw6700 i ljusstyrka i den prisklassen, eller?



#20

Postad 09 mars 2018 - 22:18

Kribba75
  • Kribba75
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Nu har jag fått hem och kört UHD40 ett par timmar. Kollade även på UHD60 i butiken. Har inte jämfört dem sida vid sida men tycker mig inte se någon skillnad. Så frågan om är om det är värt 6k till för en 60 i ett mörkt rum, tror inte det för mig i alla fall.
 
Svärtan är som sagt inte den bästa men bättre än min HW10 i alla fall. Jag körde en del 4K HDR material och det ser för det mesta mycket bra ut i mina ögon, fina färger och mycket detaljer. Tex. Oblivion och Mad Max. Det är i väldigt mörka scener som det inte är kanske så bra som man kan önska men vad kan man få för 14k? Det är skilland på 4K och 1080p material så uppenbarligen ger det förbättring om man matar med en bättre källa. Ljudnivån stör inte mig det minsta, har nu haft den typ en meter från örat på en piedestal för att den inte passade i min befintliga rigg. Var orolig för det efter vad andra skrivit men man undrar vilka krav som folk har då, skall det vara helt ljudlöst?
 
Får ju ha den i två veckor och prova, skall fundera på om jag kan leva med svärtan mot att få de andra fördelarna. Spontant känns det som jag behåller den.
 
Har även en begagnad HW55 för 14k på gång. Skall försöka ge mig iväg och se en HW45 eller 65 in action för att se ur svärtan är.

Redigerat av Kribba75, 09 mars 2018 - 22:23.


#21

Postad 10 mars 2018 - 05:31

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Jag bytte nyligen från en HW10 till HW65 och det är en enorm skillnad i svärta. Det blir dock inte lika svart som jag upplevt på JVC maskiner, det var dock några år sedan så kan ha haft andra referensramar då.



#22

Postad 14 mars 2018 - 09:18

Unregistereda5252329
  • Unregistereda5252329
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Materiell lycka :-)

Nu får vi hem o testa den och se hur den fungerar 😃
0.66 chippet förövrigt , ska bli spännande 😃😃

Bifogad fil(er)



#23

Postad 14 mars 2018 - 11:29

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Materiell lycka :-)

Nu får vi hem o testa den och se hur den fungerar
0.66 chippet förövrigt , ska bli spännande

 

Intressant! Det gick snabbt att få hem dem. Stod det något på förpackningen vilken firmware det var i den eller har du kopplat upp och kollat?

 

Skriva gärna (eller skicka PM) var du beställde ifrån.



#24

Postad 14 mars 2018 - 12:47

Unregistereda5252329
  • Unregistereda5252329
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Intressant! Det gick snabbt att få hem dem. Stod det något på förpackningen vilken firmware det var i den eller har du kopplat upp och kollat?

 

Skriva gärna (eller skicka PM) var du beställde ifrån.

 

Ja , Tog ca 3 dagar.

Skickades den 9:e sen har det varit helger imellan men ca 3-4 dagar från Irland.

På paketet stod det inget o firmware, dock ska jag hålla dig uppdaterad när jag kopplat upp den med aktuell version .

Du har PM om köpstället .



#25

Postad 14 mars 2018 - 19:57

Unregistereda5252329
  • Unregistereda5252329
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Här kommer några bilder!
Detta är dock enbart i 1080p då jag inte fått min 4k kabel ännu:-)

Bifogad fil(er)



#26

Postad 14 mars 2018 - 20:14

Unregistereda5252329
  • Unregistereda5252329
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Här är bilder från en 4k film med HDR.
Källa : Xbox One S och en billig hdmi kabel.
Kommer få en fiber optics hdmi kabel i slutet av nästa vecka :)

Bifogad fil(er)



#27

Postad 14 mars 2018 - 21:44

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 1
Hej! Hoppas det fungerar bra för dig och att du blir nöjd. På AVS står följande om
Firmware:
OLD: 1. MS019f 2. DD18 3. MC20
NEW: 1. MS020d 2. DD19 3. MC20

Så det verkar som att du har den senaste som
ska ha löst Sync problemen som fanns i tidigare. version så det är ju grymt bra.

#28

Postad 15 mars 2018 - 09:36

Unregistereda5252329
  • Unregistereda5252329
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej:-)
Jag tror inte den nya Firmware löste problemet heller, igår klippte det HDMI 1 inputen som slutade fungerar med xbox. Startade upp projektorn imorse och allt fungerade utmärkt.
Tydligt har detta uppmärksammats på AVS också, så får invänta ny firmware. Annars fungerar den galant.
Och ljudmässigt , ärligt talat.. att folk klagar på det.
Den är ju tyst som bara den ..jag är mer än nöjd för dom pengarna :)

#29

Postad 18 mars 2018 - 16:49

Brumbrum14
  • Brumbrum14
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Fick in UHD40 igår och har kikat snabbt på den. Fick vatten på min kvarn och kan konstatera att svärtan är ingen höjdare så ingen bra maskin för mörka biorum, som jag tidigare hintade om. (om man inte kollar enbart på animerat förstås). Till och med Epsons TW6700 har bättre svärta och den är ju inte heller någon höjdare i optimala rum.

Däremot så ger den väldigt skarp och fin bild för pengarna när man matar in 4k i den, företrädesvis då med ljust material. Så en kanonprojektor för den som ska titta på fotboll i UHD i vardagsrummet. Det saknas dock lite ljus i förhållande till TW6700 så det får man ta hänsyn till.

Det är förövrigt det lilla chippet i UHD40, så inte samma som i de större maskinerna.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Har helt tappat koll på projektorer på senare tid och har kvar min Epson TW3200 fortfarande, rent spontant hur skulle du eller någon annan här säga ett en UHD40 eller nån av dom andra billiga nya 4k projektorerna mäter sig mot en sån i ett rum utan full mörkläggning.



#30

Postad 19 mars 2018 - 14:33

Unregistereda5252329
  • Unregistereda5252329
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Hej! Hoppas det fungerar bra för dig och att du blir nöjd. På AVS står följande om
Firmware:
OLD: 1. MS019f 2. DD18 3. MC20
NEW: 1. MS020d 2. DD19 3. MC20

Så det verkar som att du har den senaste som
ska ha löst Sync problemen som fanns i tidigare. version så det är ju grymt bra.

 

 

Har nu varit i kontakt med Vivitek´s support gällande min projektor .

förövrigt har dom riktigt grym o snabb support .

 

Jag har lite "missbildningar"  i min skärm som ni ser .

Längst ner till vänster är bilden toppen , längst ner i högre hörnet så är bilden förskjuten uppåt och det är en mörk svart skugga .

I mitten av bilden ser man en liten fläck..

Allting går mot att linsen i projektorn är förskjuten för alla andra sidor är raka och linsen kan inte hamna mer i mitten än vad den nu är.

 

Dom ska enligt support skicka ut en helt ny projektor till mig då jag enbart har haft den i 2 dagar totalt .

Förhoppningsvis fungerar den ny bättre :)

 

kunde inte snurra på bilderna så ni får vrida på huvudet istället :-)

 

Ha det gott!

Bifogad fil(er)



#31

Postad 19 mars 2018 - 15:55

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Tycker det ser ut som att du inte monterat projektorn rakt mot duken och eventuellt att den tiltar lite grann. Sen kanske inte dukens bildyta är perfekt heller?

Har du kollat med vattenpass så den är rakt monterad? Sen måste fronten på projektern ligga i perfekt linje med dukens vinkel, ofta samma som väggen bakom, men inte säkert.

Fläcken i bildens mitt är ju svårt att avgöra, ingen bild?



#32

Postad 19 mars 2018 - 16:06

Unregistereda5252329
  • Unregistereda5252329
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Tycker det ser ut som att du inte monterat projektorn rakt mot duken och eventuellt att den tiltar lite grann. Sen kanske inte dukens bildyta är perfekt heller?

Har du kollat med vattenpass så den är rakt monterad? Sen måste fronten på projektern ligga i perfekt linje med dukens vinkel, ofta samma som väggen bakom, men inte säkert.

Fläcken i bildens mitt är ju svårt att avgöra, ingen bild?

 

Projektor linsen är så mittenmonterad som det bara går . jag har mätt med mätstav och mätt med vattenpass på projektor .

allting är rakt och i mitten , linsen diffar kanske på max 5 mm åt höger/vänster men inget mer .

 

Bilden är spikrak längst upp både höger och vänster , och längst ner till vänster är det rakt och fint men till höger längst ner är det blurrig och sne .

d.v.s. att det kan inte ha med projektorns position och köra .

Har mätt upp duken och den diffar inte ens en millimeter och jag har mätt projektorns båda sidor .

den är 38 cm från väggen på båda sidorna :)

Så , eftersom projektorn är svartblurrig på höger sida så är det bara projektorns lins som kan diffar :)

 

Experimentera i 2 dagar innan jag kom fram till att projektorn är defekt :)

 

Glömde nämna , har testat med olika källor , blur-ray , uhd skivor , tv samt Youtube och viaplay .. alla har den svarta fläcken i hörnet.

Har även testat zomma in och ut , samma grej där :)


Redigerat av Unregistereda5252329, 19 mars 2018 - 16:07.


#33

Postad 19 mars 2018 - 21:39

Unregisteredf8f21456
  • Unregisteredf8f21456
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Har helt tappat koll på projektorer på senare tid och har kvar min Epson TW3200 fortfarande, rent spontant hur skulle du eller någon annan här säga ett en UHD40 eller nån av dom andra billiga nya 4k projektorerna mäter sig mot en sån i ett rum utan full mörkläggning.


Jag är faktiskt i precis samma situation med samma projektor och undrar samma sak.

#34

Postad 20 mars 2018 - 11:02

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Angående gamla TW3200 och nyare modeller jämfört med DLP i budgetklass så är det i grund och botten samma svar som det varit i flera år nu. Olika produkter med olika förutsättningar.

 

DLP:erna är ljusstarkare och matchar därför ett dåligt mörklagt rum bättre. Problemet är snarare den omvända situationen, när man sitter med en TW3200 i biogrotta och vill ha något som matchar den typen av rum. Då är det svårt att finna ersättare i samma prisklass. DLP:erna idag ger ljusstyrka och medioker kontrast vilket blir gråblaskig svärta i en biogrotta.

 

TW3200 och liknande LCD:er har dock andra funktioner och former som inte finns på en budget-DLP. Likt en komplett lens shift och stort zoomomfång. Hos DLP:erna är "Lens shift" endast en variabel offset som ger 1-2 decimeter vertikal justering. Annan zoomoptik gör också att att du inte kan räkna med bara byta ut projektorn rakt upp och ned i samma fäste eller placering.

 

På det kommer också de stora skillnaderna i fråga om hur bilden skapas med färghjul och pulsbreddmodulering. Bilden kan uppfattas som betydligt mer "orolig" jämfört med en LCD. Färgmässigt och kadensmässigt (24p etc.) kan en DLP avsedd för hemmabiobruk vara lika bra. Gäller bara att välja med omsorg och inte köpa en DLP avsedd för klassrum och liknande.

 

DLP-4K-modellerna är alltså samma sak. Endast fler pixlar. Men den "wobbulerande" upplösningen kan uppfattas som ytterligare en nivå av oroligheter i bilden.

 

Vill man bokstavligen ersätta en TW3200 rakt upp och ned och har ett ljust rum som inte är en biogrotta, då är det TW6700 och liknande som gäller.


Redigerat av Ringblixt, 20 mars 2018 - 11:03.


#35

Postad 20 mars 2018 - 11:24

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Har helt tappat koll på projektorer på senare tid och har kvar min Epson TW3200 fortfarande, rent spontant hur skulle du eller någon annan här säga ett en UHD40 eller nån av dom andra billiga nya 4k projektorerna mäter sig mot en sån i ett rum utan full mörkläggning.

Såg din fråga nyss och Ringblixt har precis svarat så jag har egentligen inte mycket att tillägga. TW3200 mäter omkring samma ljusflöde när den är nedbländad(Cinemaläget/eco) som UHD40 ger kalibrerad i ecoläge. Så TW6700 levererar en helt annan punch, med bortåt tre ggr mer ljus, i bilden i den klassen. Vill man ha bättre bild, med både högre ljusflöde och bättre svärta så är Sonys HW45/65 nästa steg upp, då blir det ett rejält bildmässigt lyft. Den kommer dock bäst till sin rätt om rummet är skapligt mörkt.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 20 mars 2018 - 11:25.


#36

Postad 20 mars 2018 - 12:43

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Så en Tw6700 med högkontrastduk måste bli ganska bra med andra ord :)

Köpte precis en sådan (tw6700) som ska användas på dagen vid Tv tittande.

Jvc x5900 får agera ensam som filmprojektor.



#37

Postad 20 mars 2018 - 14:19

Unregisteredf8f21456
  • Unregisteredf8f21456
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Angående gamla TW3200 och nyare modeller jämfört med DLP i budgetklass så är det i grund och botten samma svar som det varit i flera år nu. Olika produkter med olika förutsättningar.
 
DLP:erna är ljusstarkare och matchar därför ett dåligt mörklagt rum bättre. Problemet är snarare den omvända situationen, när man sitter med en TW3200 i biogrotta och vill ha något som matchar den typen av rum. Då är det svårt att finna ersättare i samma prisklass. DLP:erna idag ger ljusstyrka och medioker kontrast vilket blir gråblaskig svärta i en biogrotta.
 
TW3200 och liknande LCD:er har dock andra funktioner och former som inte finns på en budget-DLP. Likt en komplett lens shift och stort zoomomfång. Hos DLP:erna är "Lens shift" endast en variabel offset som ger 1-2 decimeter vertikal justering. Annan zoomoptik gör också att att du inte kan räkna med bara byta ut projektorn rakt upp och ned i samma fäste eller placering.
 
På det kommer också de stora skillnaderna i fråga om hur bilden skapas med färghjul och pulsbreddmodulering. Bilden kan uppfattas som betydligt mer "orolig" jämfört med en LCD. Färgmässigt och kadensmässigt (24p etc.) kan en DLP avsedd för hemmabiobruk vara lika bra. Gäller bara att välja med omsorg och inte köpa en DLP avsedd för klassrum och liknande.
 
DLP-4K-modellerna är alltså samma sak. Endast fler pixlar. Men den "wobbulerande" upplösningen kan uppfattas som ytterligare en nivå av oroligheter i bilden.
 
Vill man bokstavligen ersätta en TW3200 rakt upp och ned och har ett ljust rum som inte är en biogrotta, då är det TW6700 och liknande som gäller.

Tack för jättebra svar!

#38

Postad 21 mars 2018 - 22:06

Kribba75
  • Kribba75
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Har nu haft uhd40 hemma ett tag. Lämnade tillbaka då jag gick tag i en demo uhd550 på komplett för 13k. De har för övrigt tre till för 14k. Den har bättre zoom än 40 så den passade i mitt takfäste vilket 40 inte gjorde.

 

Nu en reflektion. Jag tycker kontrasten var helt ok på 40 men ännu bättre på 550 om man skruvar lite. Hdr ser ännu bättre ut och då har jag ändå en rätt bra 4k tv som klarar hdr premium standard att jämföra med. Man blir ju livrädd när man läser vad som skrivs om dessa, att de skall vara grådassigt. Det upplever inte jag. Som en normal konsument tror jag 95% skull vara mer än nöjda med båda dessa för de pengar de kostar.



#39

Postad 07 april 2018 - 02:01

Unregistered4c67fa7e
  • Unregistered4c67fa7e
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Fick hem min UHD60 idag och efter 8 timmars hårdtestande kan jag inte säga annat än att jag är grymt besviken.

Först och främst är Lens Shiften på tok för begränsad. Den är endast vertikal åt ett håll(uppåt om du har den ståendes på en bokhylla). Den saknar också Keystone helt och hållet vilket gör att den är oerhört svårplacerad om du inte vill ha den i taket.

Vad gäller bildkvalité på 1080p material gör den sitt jobb ok, men ser i ärlighetens namn ingen större skillnad på min BenQ W1090 från förra året.

Den har dessutom väldigt hög inputlag(54ms vill jag minnas) vilket nästan är det dubbla från min BenQ.

När det kommer till spel så upplever jag dessutom mer eftersläpningar i panoreringarna.

Visst, den producerar 4K dugligt, men med en prislapp på över 20k förväntade jag mig en betydligt bättre premium maskin än vad den är.

Att den dessutom saknar elementära funktioner som keystone/lens shift är för mig tämligen förbryllande, då jag förväntar mig att sådant ska finnas med i den här prisklassen.

#40

Postad 07 april 2018 - 10:40

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Japp, i grunden är 4K-DLP:erna same same som de alltid varit. Fast med fler pixlar och kanske upplever man en del nya nackdelar som följt av hur de fungerar. Utöver högre prislapp då också förstås.



#41

Postad 07 april 2018 - 11:28

Brumbrum14
  • Brumbrum14
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Fick hem min UHD60 idag och efter 8 timmars hårdtestande kan jag inte säga annat än att jag är grymt besviken.

 

Först och främst är Lens Shiften på tok för begränsad. Den är endast vertikal åt ett håll(uppåt om du har den ståendes på en bokhylla). Den saknar också Keystone helt och hållet vilket gör att den är oerhört svårplacerad om du inte vill ha den i taket.

 

Det här är väl ändå nånting man kollar noga innan man köper då det varierar kraftigt mellan modeller.


Redigerat av Brumbrum14, 07 april 2018 - 13:29.


#42

Postad 07 april 2018 - 13:35

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

DLP-modellerna sedan många år tillbaka har ingen lens shift som jag ser det. De har en variabel offset, på en 10-15% av bildens höjd vilket blir ungefär 12-18 cm justering vid 90 tum. Vilket är långt ifrån den lens shift många väntar sig baserat på LCD och LCOS-modellerna där det snarare handlar om att flytta 1-2 meter i höjd men också sidled. Det är snarare undantag än regel att det finns större justeringsmån på DLP-modeller.

 

Same, same - fast fler pixlar och högre pris. Räkna inte med något fantastiskt i denna kategori.



#43

Postad 07 april 2018 - 17:27

Unregistered4c67fa7e
  • Unregistered4c67fa7e
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
@Brumbrum14:

Jo,vilket jag försökte göra. Kollat ett gäng reviews som beskrev lens shiften som generös vilket är total bogus.

Köpte från hembiobutiken och i deras beskrivning av objektet så framgick det att den hade 15% i vertikal LS. Men de förtydligade inte att det endast var +15%, inte +/-.

Och oavsett, så tycker jag att en projektor i den här prisklassen ska ha bättre LS och ffamförallt keystone.

#44

Postad 07 april 2018 - 17:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

NI kan lägga till nya Jvc:n som dessutom kommer att ha en generös linsshift :)

 

https://www.minhembi...howtopic=335618



#45

Postad 07 april 2018 - 17:43

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 1
Ja, keystone på en 4k-proj...
Enklaste sättet att förstöra bilden.
Montera den rätt stället. Eller köp en proj som har tillräcklig lensshift.
4k för 20k ÄR budget, även om det inte är äkta 4k.

#46

Postad 07 april 2018 - 18:16

Unregistered4c67fa7e
  • Unregistered4c67fa7e
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jo, har ju blivit medveten om det nu. Sur mina att gå på, men då vet man det till nästa gång.

Tråkiga är att jag i ärlighetens namn inte blev särskilt imponerad av 4K bilden heller.

Körde Thor 3 i UHD och jämförde direkt med BR. Visst, den högre upplösningen och bättre färgerna är markant bättre. Däremot förlorade bilden ljusstyrka och punch REJÄLT. Var som att kolla med solglasögon i förhållande till BR utgåvan.


Men ja, verkar onekligen som att den allmänna uppfattningen är att den här typen av begränsningar ska finnas i en DLP för 20-25k.Jag vill iaf ha mer för mina pengar.

#47

Postad 07 april 2018 - 19:53

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Slå av HDR i din spelare så får du tillbaka ljusstyrkan.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#48

Postad 07 april 2018 - 20:57

Unregistered4c67fa7e
  • Unregistered4c67fa7e
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
@Marcus:Ah, tack för tipset. Ska testa det. För jag kan lätt offra HDR:en till förmån för mer ljusstyrka.

#49

Postad 14 april 2018 - 08:44

Unregistereda5252329
  • Unregistereda5252329
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Idag fick jag min utbytesenhet vilket resulterade i att jag fick den nya firmware som släpptes bara för några dagar sen och den felaktiga bilden är även helt väck.
Vivitek hk2288.. toppen grej för ett helt ok amatörbygge.

#50

Postad 20 maj 2018 - 19:48

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Idag fick jag min utbytesenhet vilket resulterade i att jag fick den nya firmware som släpptes bara för några dagar sen och den felaktiga bilden är även helt väck.
Vivitek hk2288.. toppen grej för ett helt ok amatörbygge.


Vad tycker du när lite tid har gått?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.