Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC 4K projektor modeller: DLA-N5, N7, NX9

941 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JVC DLA-N5 (Projektorer) 3 7 (1) 70 000:-
JVC DLA-N7 (Projektorer) 1 8,75 (3) 89 990:-
JVC DLA-NX9 (Projektorer) 1 (0) 199 990:-
1 relaterade trådar

#451

Postad 20 oktober 2019 - 08:56

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Jag har också en hw40 och har varit och jämfört mot N7. Notera att jag har inte mätt ljudnivån utan jag har bara en subjektiv upplevelse! Till att börja med så är jag helt nöjd med ljudinivån i låga lampläget för min hw40. Jag sitter direkt under projen. Jvc upplever jag som minst lika tyst, kanske tom tystare i låga lampläget! Den är som en viskning i låga lampläget, sannolikt nära 20 db. I höga lampläget förändras situationen och skillnaden i ljudnivå märks tydligare i Jvc som stegar upp mer. I höga lampläget så låter Jvc mer än hw40. Sen är frågan hur pass störande det är när man har ljudnivån på önskad nivå. Nu körde jag med låg volym i rummet för att just utvärdera ljudnivå från proj och så lågt kommer jag aldrig spela hemmavid. Men i lugna scener så kommer man höra Jvc om den går i höga lampläget och man installerar den nära positionen man sitter. Men i låga lampläget så vågar jag säga att nära ingen bör störas över den. Mycket tyst då! Sen är det så att om man har en större duk och vill köra HDR så ligger höga lampläget nära tillhands för att får maxiamalt pop i bilden men det kan nog vara värt det!

Sen är det bara att säga hatten av för Jvc. Jag har tittat ett par timmar på den och den är flawless. Bilden är grym oavsett om det är 4K eller blu-ray. Fina färger, svärta och hög o jämn skärpa över hela bilden. Tyst. Om man ska anmärka på något så är den lite långsam när man byter mellan picture mode och vid handskakningar men det går att leva med.

#452

Postad 20 oktober 2019 - 10:38

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Jag köpte en n7 i vecka och är jättenöjd med bilden ett stort steg upp från Sony vw520 framför allt i 4k hdr som nu är riktigt behagligt

 

Men en sak tittade i går på en inspelning från tv4 så mycket bättre och bilden var nästan obehaglig eftersläpningar och hack i panoreringar så jag undrar om det finns någon inställning som tar bort detta eller klarar inte denna projektor sämre upplöst material, tittade på hockey från cmore tidigare och där var det inget sådant eftersläpande.

 

Handskakandet har fortfarande Jvc betydligt längre tid än Sony men det går att leva med, ljudnivån i låga lampläget är riktigt lågt.



#453

Postad 20 oktober 2019 - 22:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Testa första filmen med nya uppdateringen. Hur ställer ni in färgen? Titta på MI Fallout och färgen är inget vidare, pastellfärger.

#454

Postad 23 oktober 2019 - 20:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Hur nära kan man ha projektorfronten mot en vägg? Ska ha projektorn i ett annat rum och vill veta.



#455

Postad 23 oktober 2019 - 20:15

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Testa första filmen med nya uppdateringen. Hur ställer ni in färgen? Titta på MI Fallout och färgen är inget vidare, pastellfärger.


Kalibrera kanske?:)

”Ställa in” utan att veta mot vad är ju ett rent lotteri.

Jag menar......varför köpa en så bra projje utan att få ut det bästa utav den?

//Micke

#456

Postad 24 oktober 2019 - 06:45

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Jag kikade på fallout i blu-rayformat och hade precis innan tittat på en 4K film med HDR och hade därför frame adapt på. Då såg färgerna hemska ut för bd men det var lätt åtgärdat genom att byta till ett visningsläge som är anpassat för blu-ray. Natural såg bra ut, utan att tweaka med inställningar. Om jag köper så kommer jag sannolikt betala för en isf kal, dels för att få ut potentialen men också för att jag vill lära mig mer om bild.

#457

Postad 24 oktober 2019 - 15:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Kalibrera kanske? :)

”Ställa in” utan att veta mot vad är ju ett rent lotteri.

Jag menar......varför köpa en så bra projje utan att få ut det bästa utav den?

//Micke

 

Kalibrering blir det senare, just nu undrar jag om det var någon speciell inställning för färgen man behöver ändra när man kör nya uppdateringen. 



#458

Postad 24 oktober 2019 - 16:44

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Häromdagen fick vi in även N7 för visning. Håller just nu på att ge den några timmar på lampan. Har gjort en första mätning för att snabbt kalibrera upp den och kikat lite grand. Det är spontant inga jättestora skillnader mellan N5 och N7 men ska fingranska dem mer när N7:an har gått lite mer.
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Hur ser du på skillnaden mellan N5 och N7 idag Marcus?

#459

Postad 25 oktober 2019 - 15:50

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1

Hur ser du på skillnaden mellan N5 och N7 idag Marcus?

Jag har inte kvar N7 i butiken, men jag kalibrerade dem båda och utvärderade dem mot varandra innan vi sålde vår maskin. (N5 finns kvar)

 

Jag tycker fortfarande det är mycket jämnt mellan dem och det är enbart i riktigt mörka biorum jag tycker det kan vara motiverat att gå upp på N7. Redan N5 är en mycket trevlig maskin, med extremt bra skärpa och dynamik för klassen. De sista procenten kostar mycket, för en ganska liten skillnad, enligt mig.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#460

Postad 25 oktober 2019 - 17:37

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Bugar och bockar för ditt svar Marcus. Jag uppskattar att du tar dig tid att svara, hamnar definitivt på mitt pluskonto!

#461

Postad 31 oktober 2019 - 10:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Hur har ni placerat projektorn? Takstativ eller på någon form av hylla?



#462

Postad 01 november 2019 - 12:50

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Takstativ blir det för mig. 



#463

Postad 06 november 2019 - 08:23

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Jag fick och packade upp min N5 i fredags. Noterade direkt att maskinen har märken på chassit, både på ovan och undersidan. Tog kort och gjorde så även på linsen men tittade inte så noga då, ville få upp den och prova. När jag väl startat upp den så tittar jag på linsen och ser att den har en repa i mitten av linsen.. Så tråkigt. Kan bara spekulera om hur det gått till men maskinen har märken på flera ställen och så ska det förstås inte vara. Linsen är förstås värst och helt oacceptabelt. Väntar nu på att ÅF ska agera. JVC produktionsprocess verkar inte vara där den ska i nuläget. 



#464

Postad 06 november 2019 - 08:36

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Ja nackdelen med riktigt glas är att det är känsligare än plastblandning under transport men repor på chassi är något från produktionsbandet troligen.

Trist är ju en grym projektor.

#465

Postad 06 november 2019 - 08:40

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Jag fick och packade upp min N5 i fredags. Noterade direkt att maskinen har märken på chassit, både på ovan och undersidan. Tog kort och gjorde så även på linsen men tittade inte så noga då, ville få upp den och prova. När jag väl startat upp den så tittar jag på linsen och ser att den har en repa i mitten av linsen.. Så tråkigt. Kan bara spekulera om hur det gått till men maskinen har märken på flera ställen och så ska det förstås inte vara. Linsen är förstås värst och helt oacceptabelt. Väntar nu på att ÅF ska agera. JVC produktionsprocess verkar inte vara där den ska i nuläget. 

 

Jobbigt. Är det ÅF som du vänder dig till eller blir man hänvisad direkt till JVC?



#466

Postad 06 november 2019 - 09:06

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Ja det dödade glädjen i helgen så att säga. Jag trodde glas stod emot yttre påverkan bättre än plastblandningen. Tror inte detta kommer från transporten utan det är troligen från produktion som allt härrör från. Men man kan nästan tro att den är begagnad..

 

Det är ÅF som gäller. Har fått besked om att maskinen byts ut rakt av så det känns bra. Så bara hoppas denna är frisk. 



#467

Postad 07 november 2019 - 20:31

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Nu har jag fått en ny maskin som verkar vara som den ska! Bra hanterat av ÅF. Nu ska det bli kul att laborera med maskinen.
 

update: har tittat lite mer nu och upplever bilden som ur fokus vid rörelser. Blir ansträngd i ögonen när jag tittar.


Redigerat av DPC, 09 november 2019 - 21:46.


#468

Postad 11 november 2019 - 08:22

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Nu har jag fått en ny maskin som verkar vara som den ska! Bra hanterat av ÅF. Nu ska det bli kul att laborera med maskinen.
 

update: har tittat lite mer nu och upplever bilden som ur fokus vid rörelser. Blir ansträngd i ögonen när jag tittar.

 

Skönt att du fick den utbytt så snabbt  :)

 

Ur fokus? Kör du en dedikerad BD-spelare? HDMI-kabel direkt från källan eller via reciever etc? Testa byt kabel. Se över inställningarna i spelaren, rätt format, upplösning (UHD auto är ett säkert kort) och color space (4:2:2).  På projektorn, kör mode Natural för BD. För UHD växlar projen automatiskt till HDR. Lägg in den nya firmwaren om du inte gjort det så du får användning av Frame Adapt. Själv tycker jag att "Scene by Scene" och HDR processing Medium lämpar sig bäst. Angående färg känns det som att JVC N-serien ligger väldigt bra nära D6500. High Bright intruducerar en grön push men det går att justera ner detta via de manuella reglagen, om man vill köra det läget.



#469

Postad 27 februari 2020 - 09:41

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Jag köpte en n7 i vecka och är jättenöjd med bilden ett stort steg upp från Sony vw520 framför allt i 4k hdr som nu är riktigt behagligt

 

Men en sak tittade i går på en inspelning från tv4 så mycket bättre och bilden var nästan obehaglig eftersläpningar och hack i panoreringar så jag undrar om det finns någon inställning som tar bort detta eller klarar inte denna projektor sämre upplöst material, tittade på hockey från cmore tidigare och där var det inget sådant eftersläpande.

 

Handskakandet har fortfarande Jvc betydligt längre tid än Sony men det går att leva med, ljudnivån i låga lampläget är riktigt lågt.

 

Exakt min erferenhet - även såhär 6 månader efter din. Satt i fyra på med en Sony VW520 och var supernöjd - förutom med HDR. Jag bytte "ner" mig till en N5 som jag tycker på de flesta parametrar slår VW520 vilket jag aldrig trodde en JVC skulle kunna göra. 

 

N5 är skarpare, betydligt högre ljusflöde, betydligt högre upplevd kontrast, djupare 3D-känsla samt sist men inte minst en galet bra hantering av HDR med frame adapt. Nu tittar jag med glädje och hellre på UHD och HDR-versionen av film med Atmos som extra ljudbonus i mitt system än Blu-Ray. Trodde inte fyra år senare att jag skulle hoppas på JVC igen efter några år med en HD750.

 

Det finns ett aber med N5 och det är bildhanteringen som inte är lika mjuk och följsam som Sony. På UHD, Blu-ray eller streamat i hög kvalitet kan jag med ganska stor lätthet tänka bort det och inte leta efter det, likaså sportsändningar fungerar bra. Men viss vanlig linjärtv är nästan otittbart. Kollade t ex med ungarna (bra att ha att skylla på!) på melodifestivalen de senaste två helgerna. Fruktansvärd upplevelse (på alla sätt), eftersläpning, tappad skärpa och fokus så fort bilden är i rörelse. Börjar fundera på om utsändingen var märklig på ngt sätt. Alla gamla klipp såg bra ut såsom klipp ur gamla melodifestivaler,, men så fort i direktsändning så såg det allt annat än bra ut. I mitt tyckte otittbart. Alla slags bildförbättringsparamterar är så klart avstämngda och satta till OFF eller 0. MPC och allt annat. 

 

Så med vetskapen att N5s styrka inte är på sämre material, där presterar Sonyn outstandning, men då den är glimrande på allt annat är det ngt jag givetvis kan leva med.

 

Fråga till er: Upplever ni att era Ns bli bättre efter dryga 100 timmar? Hur är era upplevelser med lite sämre material?


Redigerat av lirsa, 27 februari 2020 - 09:42.


#470

Postad 27 februari 2020 - 11:11

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
När vi tittade på mello. Via stream på vår plasma hemma så syntes det även där att bilden var riktigt risig så jag gissar på dålig sändning.

#471

Postad 10 mars 2020 - 18:31

perra1971
  • perra1971
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Exakt min erferenhet - även såhär 6 månader efter din. Satt i fyra på med en Sony VW520 och var supernöjd - förutom med HDR. Jag bytte "ner" mig till en N5 som jag tycker på de flesta parametrar slår VW520 vilket jag aldrig trodde en JVC skulle kunna göra. 

 

N5 är skarpare, betydligt högre ljusflöde, betydligt högre upplevd kontrast, djupare 3D-känsla samt sist men inte minst en galet bra hantering av HDR med frame adapt. Nu tittar jag med glädje och hellre på UHD och HDR-versionen av film med Atmos som extra ljudbonus i mitt system än Blu-Ray. Trodde inte fyra år senare att jag skulle hoppas på JVC igen efter några år med en HD750.

 

Det finns ett aber med N5 och det är bildhanteringen som inte är lika mjuk och följsam som Sony. På UHD, Blu-ray eller streamat i hög kvalitet kan jag med ganska stor lätthet tänka bort det och inte leta efter det, likaså sportsändningar fungerar bra. Men viss vanlig linjärtv är nästan otittbart. Kollade t ex med ungarna (bra att ha att skylla på!) på melodifestivalen de senaste två helgerna. Fruktansvärd upplevelse (på alla sätt), eftersläpning, tappad skärpa och fokus så fort bilden är i rörelse. Börjar fundera på om utsändingen var märklig på ngt sätt. Alla gamla klipp såg bra ut såsom klipp ur gamla melodifestivaler,, men så fort i direktsändning så såg det allt annat än bra ut. I mitt tyckte otittbart. Alla slags bildförbättringsparamterar är så klart avstämngda och satta till OFF eller 0. MPC och allt annat. 

 

Så med vetskapen att N5s styrka inte är på sämre material, där presterar Sonyn outstandning, men då den är glimrande på allt annat är det ngt jag givetvis kan leva med.

 

Fråga till er: Upplever ni att era Ns bli bättre efter dryga 100 timmar? Hur är era upplevelser med lite sämre material?

Kommer från Sony 260ES och är supernöjd med N5. Jag fick rådet att låta Bluray spelaren/Mediaspelaren göra uppskalningen till 4K, då projektorn inte funkar så bra för detta. Kan hålla med att vanlig TV ser ut som en potta skit, men man blir ju ganska bortskämd med bilden i övrigt ! Har nu ca 150 timmar på JVC´n. Det jag verkligen tycker att Ni alla ska testa är att köpa en Vertex2 och köra LLDV på projjen. Oppo 203 och Sony X800M2 går att forcera LLDV ut på, och sedan köra denna ut som HDR10(genom Vertex2)med Frame Adapt HDR på JVC. Bilden blir helt galet bra, även på dom flesta BluRay...



#472

Postad 20 mars 2020 - 11:48

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

I senaste numret (feb/mar 2020) av Sound & Vision så utser de NX9 till "Top Pick of the Year 2019": https://www.soundand...-top-picks-year

 

I samma tidning följer de även upp testet av denna projektor med att skriva om "Dynamic Tone Mapping Update": https://www.soundand...-mapping-update



#473

Postad 20 mars 2020 - 14:29

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Dynmic Tone Mapping är ju en mjukvaruuppgradering verkligen värt namnet. Den har ju funnits snart i ett halvår och jag har nu haft min N5 i dryga månaden och testat hiskeigt mycket och läst enomt mycket.

 

Kommer från Sony-land, den andra generationens 4K-projektorer VW-520 hade jag. Tyckte statisk tone mapping från Panasonic UB-820 fungerande hyfsat med långt ifrån tillfredställande - så när jag väl bestämde mig för att ge den nya generations JVCer en chans så tog det inte många minuter att se att N5/N7 var en rejäl uppdatering från min VW520. Framförallt skärpa, lumens och kontrast. Dock är rörelsehanteringen ngt sämre på JVC än på Sonyn, men med alla de andra fördelarna så kan jag med lätthet tänka bort att rörelsehanteringen inte är helt fläckfri. 

 

Så på vanligt SDR-material är N5 fantastisk - nästan så man inbillar sig en 135" stor cinemascope OLED i källaren nu :). Men jag skulle verkligen rekommendera ny generationen JVC också för sin HDR10 tone mapping. Jag köper i möjligaste mån nu UHD-filmer - då bilden blir snusikgt bra. Efter mycket test och labbande och läsande så har jag fastnat för att stänga av statisk tone mapping i UB-820 och skicka en dynamsikt okomprimerad bild till JVC'n. Då får HDR Frame Adapt jobba med hela omgånget vilket rent logiskt också måste bli det bästa resultatet. Sedan kan man ju labba vidare på JVCn, ska man köra på auto, low, medium eller high? Jag har valt medium. Jag har rätt så stor duk. Har du den på auto så läser den MAX CLL/MAX FALL, vilket oftast är felflaggat, men å andra sidan verkar auto oftast hamna på medium ändå. Alternerar mellan medium och high. Också provat att ändra DRA på HDR omptimizer på UB-820 som fungerar trots att omptimizer är på OFF. Verkar ändra Gammakurvan så du får en ljusare/mörkare bild. Inte så insatt i den och håller den ännu så länge på 0.

 

Sammantaget har jag kommit fram till att JVC bör få hela det dynamiska omfånget att jobba med i sin Frame Adapt därav är HDR omptiizer på UB-820 av. Resultatet med en ompitizer är ju alltid en komrpomiss - ett anpassat dynamiskt omfång till just den bildvisare jag har, men ungefär 100 nits i stället för kanske önskade 1000. Men måste säga att JVC har gjort det galet bra! Galet snuskigt bra bild - som utklassar min fyra år gamla VW520 som jag då aldrig trodde skulle kunna bli ersatt. Sedan kan man ju alltid ha en extren videoprocessor som Lumagen eller nya ENVY men JVC skickade med ATM gratis, vilket inte är fallt med en Lumagen eller ANVY (50k bara där). 

 

Min erfarenhet efter dryga månaden med n5 :)



#474

Postad 16 maj 2020 - 22:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag funderar på ett takfäste för min N5. Finns det något riktigt bra fäste ni kan rekommendera? Gärna ett som det finns viss möjlighet att flytta den lite i sidled. 



#475

Postad 17 maj 2020 - 18:51

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Jag funderar på ett takfäste för min N5. Finns det något riktigt bra fäste ni kan rekommendera? Gärna ett som det finns viss möjlighet att flytta den lite i sidled. 

Jag har ett Chief, med JVC-platta. Fungerar grymt!



#476

Postad 17 maj 2020 - 18:55

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Jag har ett Chief, med JVC-platta. Fungerar grymt!

Samma här och instämmer.



#477

Postad 20 maj 2020 - 22:28

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Jag kommer från hot roddade CRT 9518 till vad jag tror blir min nästa projektor och en JVC N7. Har några frågor som ni kanske kan svara på.

 

1. HDR10 bara?  Dolby Vision är väl det dominerande HDR därute så varför bara HDR10?

 

2. Vad är ryktet gällande 2020 års JVC projektorer? Kommer de eller hoppar man över ett år denna gången?

 

3. Toksvart i rummet leker vi.. hur "svart" är svart då? Kan du se handen framför dig med en helt svart filmscen? Har ni CARS så se öppningscenen där det växlar mellan fullt ljus och kolsvart.. bra övning för din digitala projektor. :D 

 

4. Var det rea ifjol på Black Friday?

 

 Hoppas på svar. Sugen som sagt på en N7 trots allt. 


Redigerat av Marquee, 20 maj 2020 - 23:16.


#478

Postad 25 maj 2020 - 06:21

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 1
DOLBY Vision är INTE generell standard - Dolby vision fungerar inte på projektor, då den standarden arbetar med kända nivåer av ljus i referens mot en Specifik display. Då en projektor inte kan ha en känd nivå, beroende på storlek av bild (ju större bild, ju mindre ljus och tvärtom) så faller den tekniken.

HDR är förövrigt rätt begränsat på projektor, i jämförelse mot en bra Monitor - mer som SDR remappad för att likna HDR... Har sett flera ”plågsamma” HDR försök...

Med vänlig hälsning,

/Pär

#479

Postad 25 maj 2020 - 18:02

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Jag kommer från hot roddade CRT 9518 till vad jag tror blir min nästa projektor och en JVC N7. Har några frågor som ni kanske kan svara på.

1. HDR10 bara? Dolby Vision är väl det dominerande HDR därute så varför bara HDR10?

2. Vad är ryktet gällande 2020 års JVC projektorer? Kommer de eller hoppar man över ett år denna gången?

3. Toksvart i rummet leker vi.. hur "svart" är svart då? Kan du se handen framför dig med en helt svart filmscen? Har ni CARS så se öppningscenen där det växlar mellan fullt ljus och kolsvart.. bra övning för din digitala projektor. :D

4. Var det rea ifjol på Black Friday?

Hoppas på svar. Sugen som sagt på en N7 trots allt.


Lär inte komma någon i år eller nästa år tror jag.

Vision är 4000-10000 nits n7 är kanske 100 nits beroende på storlek.

Men n serien med deras tonmaping hanterar hdr best av alla projektorer.

Jag har bäst svärta för pengarna.

#480

Postad 07 juni 2020 - 20:10

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Tack för svar, nu är jag med om Tone mapping och det är ju en bra lösning direkt i projektorn. Ska göra ett försök att köpa en n7 frågan är mer vars man lånar till avbetalningen lämpligast särskilt som 30000 tillbaka på Skatten dröjer till augusti. Gå in på en vanlig bank och visa lönebesked osv är nog bästa.

#481

Postad 08 juni 2020 - 06:51

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Tack för svar, nu är jag med om Tone mapping och det är ju en bra lösning direkt i projektorn. Ska göra ett försök att köpa en n7 frågan är mer vars man lånar till avbetalningen lämpligast särskilt som 30000 tillbaka på Skatten dröjer till augusti. Gå in på en vanlig bank och visa lönebesked osv är nog bästa.


Klarna och ecster brukar inte vara så knepiga , då dem egentligen lever på att om man inte kan betala så brukar dem bevilja det mesta därav 0% ränta på 1 eller 2 år.

Annars kan du nog få bra villkor på ett privatlån på din vanliga bank om du visar deklarationen som du säger.

#482

Postad 10 juni 2020 - 00:33

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Klarna och ecster brukar inte vara så knepiga , då dem egentligen lever på att om man inte kan betala så brukar dem bevilja det mesta därav 0% ränta på 1 eller 2 år.

Annars kan du nog få bra villkor på ett privatlån på din vanliga bank om du visar deklarationen som du säger.

 

Jag har kollat med UC när dem uppdaterar min årsinkomst och det är April, Juni, Augusti, September och December. Har jag tur blir det juni.  Ska kontakta UC igen lite längre fram och höra om dem kan bekräfta att 2019 är inne innan jag provar ecster eller Klarna. Med en sån prislapp som 90 tusen får man vara lite eftertänksam med att prova, tänker t o m ringa Klarna först och ha ett samtal om det innan jag försöker.



#483

Postad 10 juni 2020 - 06:04

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Är du säker på att inte en N5 duger bra, skiljer ju nån krona mellan dom. För din ekonomis skull 😊

#484

Postad 10 juni 2020 - 08:07

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Är du säker på att inte en N5 duger bra, skiljer ju nån krona mellan dom. För din ekonomis skull 😊

Håller med.
Låter som väldigt hög ekonomisk risk om det är så tight/svårt att få till en finansiering.
Det är helt ok att ta en finansiering om det är bra villkor, tex räntefritt. Då kan det faktiskt vara bättre än att casha upp en stor summa. Men jag tycker nog man ändå inte ska köpa dyrare grejer än man faktiskt har egna pengar till, på ett ungefär.
Vad händer med en högt belånad projektor som måste säljas av någon anledning, man blir sittande med en restskuld som kan vara riktigt sur betala av.
Det finns ju t.o.m. billigare projektorer än N5

#485

Postad 10 juni 2020 - 19:56

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Bildmässigt så brukar det krävas sitt rum om man ska se någon skillnad på olika jvc. Billigare än N5 finns det ju såklart, men då hamnar vi väl i en annan bildklass också, vilket mycket väl kanske duger för Marquee, det kan ju bara han avgöra. Men att välja N7 över N5 utan att veta om det det blir verklig skillnad i sitt egna rum verkar knas, speciellt om man lånar pengar för det. Köpjävulen är bedrövlig, det känner vi alla till :) Hoppas du blir nöjd oavsett.



#486

Postad 10 juni 2020 - 23:14

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Med det namnet så är det nog höga krav.

#487

Postad 11 juni 2020 - 11:57

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Bara som input: Jag gick från en Sony VW520 till JVC N5 och jag har ändå ett HELT ljuskontrollerat rum som kan vara becksvart. Jag skulle kunna haft nytta av den extra färgrymden på N7, men till bekostnad av ljusstyrka. 

 

Men JVCs HDR-lösning frame adapt så blir även en UHD-film helt vansinnigt bra. 

 

JAg känner inte att jag saknar ngt med en JVC N5, galet totalbra kontrast och svärta som Vw520 inte kom i närheten av, en HDR-bild som VW520 inte kom i närheten av. Men möjligen en ngt sämre rörelsehantering och "digitalare" bild - där var VW520 oslagbar.

 

Undrar om inte JVC N5 är mest bang for the buck under 100k långt ett år efter release. Jag har ännu efter dryfa 250 timmar inte hittat ngt som jag inte kan leva med. Supernöjd!



#488

Postad 11 juni 2020 - 17:05

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Ska jag vara lite uppriktig med inkomster så var 2018 endast 170 tusen, medan 2019 var 398 tusen - för att köra buss. Sen har jag lite lån i bagaget men petat in 60 tusen på dem den här månaden inför att köpa just N7 - för att det ska se "bra" ut från UC synpunkt s a s.

 

Likafullt, inget kunde få mig att köpa en N5 för den har vi i här stan, Umeå, och det var en kornig historia men ganska bra svärta. Knappast kalibrerad och valde att sätta mig en stolrad längre bak men föga imponerad. En grön Hulk ska nog inte se så dov ut i färgerna heller så tänker mig en medarbetare som gör lite för att sälja dessa JVC N5. 

 

Låt mig börja på en ny rad.. och direkt från start.. bor du nära Umeå kom in på RC Ljud och Bild i Umeå för deras korniga N5. Jag vart demad från dator först Blade Runner som var kornig nåt jävulskt. Frågade ska det vara så här kornigt? Men han sa det är en gammal film, så lät det vara. Sen vart det The Incredible Hulk 2008 och blev missnöjd direkt för givetvis lika kornig nu.. fattar inte. Själva rummet är till 95 % svart med tyger och så men själva svärtan var ändå ganska bra; men dålig nog för att aldrig befatta mig med N5 igen. 

 

Redigerar mig själv igen. Jag blandar ofta ihop svärta och kontrast.. vad är en filmsnutt med säg en flyby runt Saturnus ur Prometheus? Är det svärta eller kontrast? Eller båda?


Redigerat av Marquee, 11 juni 2020 - 17:39.


#489

Postad 12 juni 2020 - 07:05

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Bara för att klargöra: Det är likadana paneler och det är exakt samma lins. N% är absolut inte kornigare än N7, den som säger det försöker lura dig att köpa ngt dyrare, för det där är helt enkelt inte sant.

 

Det som skiljer mellan N7 och N5 är att du har en mgt större färgrymd i N7 (som du endast kan ha nytta av om du kör HDR) men detta är inte bara fördelar, bilden blir mörkare också. Samt att N7 har 100 lumnes mer i ljus. Flera som har mätt har inte kunna mäta den ljusskillnaden.

 

Jag är rilktigt kräsen och skulle N7 gett ett mer värde och en bättre bild hade jag tagit den. Den är absolut inte värd sina 20000 extra.

 

Glöm det där med "kornigare" bild, det där existerar inte i någon verklighet :)



#490

Postad 12 juni 2020 - 19:51

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Men visst har andra skrivit att N5/N7 varit kornig med vanlig dvd och annat "lågupplöst". Den är till för bluray och 4K helt enkelt. Kolla igenom tråden.

Har bott i Umeå och varit på RC, dom är bra på ljud. punkt.

Att du skulle bli missnöjd med en N5 under rätt förutsättningar låter helt fel. Tar du bussen förbi sthlm så stanna på en demo i en hembiobutik.



#491

Postad 12 juni 2020 - 21:49

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Du ser kornighet mer pga den extremt bra skärpan i projektorn . Kolla på en film som inte ehar movie grain så kommer det inte synas .
Många filmskapar vill ha kvar grain för att bilden ska kännas mer naturell/analog.

#492

Postad 12 juni 2020 - 22:45

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Du ser kornighet mer pga den extremt bra skärpan i projektorn . Kolla på en film som inte ehar movie grain så kommer det inte synas .
Många filmskapar vill ha kvar grain för att bilden ska kännas mer naturell/analog.

 

Jag vill hålla med Audiostar här för filmerna var upplagd som ett register och högst troligt, men kan ha fel, nedladdade 1080p men även 4K där så inget fel på mina ögon. Tvärtom kan 4k maskiner kanske avslöja brus eller så i bilden? Det är inte otänkbart.

 

Den kan hända att själva nedladdningen inte var att högsta kvalitet heller. Jag frågade om jag kunde komma förbi igen en 3:e gång med mina egna 4k discar och det kunde jag så klart. Men att det var DVD är helt uteslutet, det var 1080p som allra minst. Givetvis tar jag dessa 2 demos som kanske handhavadefel..(?) det kanske inte säljer nog många för att motivera en professionell kalibrerare?

 

Jag gick genom ekonomin och behöver nog sansa mig 4-6 månader innan en N7 är aktuell. Måste få ner skulder jag redan har till en mer angenäm nivå först. Förlåt mina utlägg om kostnader och så men är det konstigt när projektorn kostar som en bättre  begagnad bil? Jag skulle jubla om jag kunde köpa N7 på 24 månader till 0% ränta idag. 

 

En pesudofråga.. hur skulle en 0,9 gain skärm se ut i ett bäcksvart rum med high lamp? Just för att mejsla ut det sista ur svärtan.


Redigerat av Marquee, 12 juni 2020 - 23:04.


#493

Postad 12 juni 2020 - 23:12

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tänk så olika man kan tänka! Jag köper mina filmer på Blu-ray, inget "nedladdat" då jag tycker att de som gjort filmen ska få betalt för sitt arbete. Jag kör på med min gamla Sony VPL-VW95ES för att jag tycker att bilden är helt OK än. Jag sneglar på nya projektorer och kunde väl köpa en i dag (utan lån), men har även andra intressen. Att köpa något som faller så fort i värde som en projektor på avbetalning finns inte på kartan för mig.



#494

Postad 12 juni 2020 - 23:32

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Tänk så olika man kan tänka! Jag köper mina filmer på Blu-ray, inget "nedladdat" då jag tycker att de som gjort filmen ska få betalt för sitt arbete. Jag kör på med min gamla Sony VPL-VW95ES för att jag tycker att bilden är helt OK än. Jag sneglar på nya projektorer och kunde väl köpa en i dag (utan lån), men har även andra intressen. Att köpa något som faller så fort i värde som en projektor på avbetalning finns inte på kartan för mig.

 

Det är därför jag inte köper en dyr bil som bara tappar i värde. Motsägelsefullt kan man tycka för jag gör exakt samma med min elektronik.. så bäst köpa det närmaste toppen man kan och vara glad. Min C9 Oled 65 är färdigutvecklad som TV och inge kornighet här inte så rätt säker både en N5+N7 är nära toppen också. En laser vore välkommet och kanske kommer de under 100 tusen om säg 4-5 år?

 

Om det händelsevis finns Umeåbor intresserad av JVC hör av dig så åker vi och tittar. På impuls köpte jag en biljett till Elton John 20 september.. vore en bra idé att kika på ALLA JVC  där och då.. även 9:an!

 

En sista sak.. jag ser ur er presentation av era grejer att ni antingen är chefer eller välbärgade företagare och är det något jag beundrar så är det att "lyckas!" Så säg vad ni gör så gör ni mig sällskap. Kör som sagt buss bara men mycket övertid för ingen vill vara det längre.. bra för mig! :D


Redigerat av Marquee, 12 juni 2020 - 23:52.


#495

Postad 13 juni 2020 - 21:01

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Beror väl på hur många intressen man har och hur livssituationen ser ut. Även om man tjänar bra så är 90000:- mycket pengar, och med hus och familj kan man inte unna sig i den nivån hur enkelt som helst.

Vore jag singel och inga andra utgifter hade jag säkert kunna tänka mig att unna mig något dyrt om det är mitt största intresse. Men för det flesta går det inte att prioritera så. Så vad du har råd med kan ju ingen annan avgöra, vi försöker bara tipsa om att tänka till före så du inte köper för mer än du har råd med helt enkelt. Och inte köper dyrare än vad du har behov eller förutsättningar för.

Att du avvaktar låter klokt! :)



#496

Postad 14 juni 2020 - 20:50

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Beror väl på hur många intressen man har och hur livssituationen ser ut. Även om man tjänar bra så är 90000:- mycket pengar, och med hus och familj kan man inte unna sig i den nivån hur enkelt som helst.
Vore jag singel och inga andra utgifter hade jag säkert kunna tänka mig att unna mig något dyrt om det är mitt största intresse. Men för det flesta går det inte att prioritera så. Så vad du har råd med kan ju ingen annan avgöra, vi försöker bara tipsa om att tänka till före så du inte köper för mer än du har råd med helt enkelt. Och inte köper dyrare än vad du har behov eller förutsättningar för.
Att du avvaktar låter klokt! :)


Jag har hus familj hund och en n7. Men jag har en billig bil, många jag känner har bilar för flera hundratusen vilket vara standard idag även Volvo kostar ju hur mycket som helst av dem nyare modellerna .
Nånga tar på leas med det kostar också flera tusen i månaden .
Jag har hellre en billig bil och dyr projektor än tvärtom men man prioriterar olika.

#497

Postad 17 juni 2020 - 16:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Om pengar är tajt så är det galet att lägga 20 papp extra för N7 när du inte kommer få någon nytta av den lilla fördelen den har mot N5. 
Korninghet kan vara allt från filmens naturliga kornighet, till diverse inställningar på projektorn som skapar kornighet (ökad sharpness, graphic mode, enhance, etc) .



#498

Postad 20 juni 2020 - 23:21

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Jag tog aldrig den där n5 på seriöst allvar jag tänkte hela tiden det måste vara nåt handhavandefel. Jag tycker n7 är så nära n9 i cr att det vore galet att köpa n5 som ger en halvering av kontrast så priset motiverar det extra 20000 kr det innebär. För 2 dar sen provade jag att lägga om de 2 lånen till 1 via Freedom Finance och till min stora glädje hade 2019-års inkomst kommit ut så fick ta det bästa budet som vart 10,72% effektivt mot nuvarande 20%. Nu kan jag peta in minst 10000 på det här och börja snegla på n7 kanske runt Jul men framför allt svarta fredagen. Men tror Jvc inte är med på det så 90 är vad det kostar. Jag vill dessutom köpa detta på 24 månader räntefritt och för det behöver jag nog ett facit vad jag lägger på överdrivet amorterande. Ringa och prata först med Klarna att hälften kanske finns kontant. Dem slår ju på hela beloppet jämt och blir alltid 20% minst.

#499

Postad 21 juni 2020 - 03:05

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Jag har planer på att åka till Hembiobutiken i sommar och tar för givet de har en bat cave? Kanske t o m med flera duksorter att jämföra med. Min är en slätstruken 1,0 gain 2,35 duk så inga svart/grå sorgkanter med en film i det lättaste. Har en släkting jag inte sett på åratal Uppsala så det blir ett andrum där sen följer han med då han är lika tokig i film och elektronik som jag. Nästan. Han gillar hi-fi-ljud mera medan jag nöjer mig med so-so-ljud men istället top notch bas. Han är tvärtom. Jag köpte förresten en SVS subbas då gamla PC12 gav upp och kunde inte kommit lägligare då PB16 Ultra sänktes ner till 29 tusen på Black Friday så det var bara att slå till. Likafullt, jag tror inte JVC skulle tillåta att priset sänks ett endaste nickel inför årets event eller nånsin. Har inget minne det skedde ifjol heller.  

 

Apropå ljuskontroll, så har jag en stor sektion av taket i rollat svart, och jag vet det är galenskap särskilt som det är en hyreslägenhet (!) och mörkrollade väggar. Svarta fyrkanter till ett golv men endast persienner. Det har hittills fingerat väldigt bra nattevis och vintervis med min CRT men har planer på att sätta upp 230 cm höga gardiner jag har i en låda och som är svarta på baksidan och då bör det nog mörklägga även sommartid. Funkar inte det får jag så lov att sätta upp fler gardiner o ledstänger och blockera ut resten av det vita taket.      


Redigerat av Marquee, 21 juni 2020 - 03:25.


#500

Postad 21 juni 2020 - 10:09

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Att måla väggar och golv är inte galet alls, 2 drag med täckfärg innan du flyttar så är det borta. Det var värre när jag limmade fast ljuddämpning i taket i min hyreslägenhet.....svart dessutom - var tvungen att spackla och måla för att det skulle bli hyffsat, jag hade en Barco 808 (i taket!) och ville också blockera ljuset. I nästa lägenhet målade jag svart 60cm framför duken, målade sidorna av högtalarna svart och hade CRTn på golvet, det gick mycket snabbare att fixa vid flytt.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.