Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Canon EOS 450D *

669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 januari 2008 - 10:00

falken_007
  • falken_007
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Nu är det klart att det kommer en uppföljare!!

http://www.canon.se/..._450D/index.asp
EOS 450D

EOS 450D kombinerar orubbliga prestanda med enkel användning i ett lätt och ergonomiskt kamerahus. Beskriv världen på ditt speciella sätt med en 12,2 megapixels CMOS-sensor och de allra senaste teknikerna från Canon.


Egenskaper

12,2 megapixels CMOS-sensor
3,5 b/s
9-punkts autofokus med bred mätyta
Inbyggt rengöringssystem för CMOS sensorn
3,0" LCD med direktvisningsläge
DIGIC III-processor
Stor ljusstark sökare
Fullständig bildkontroll
Kompakt och lätt
Kompatibel med objektiven EF/EF-S och Speedlite EX blixtaggregat

12,2 megapixels CMOS-sensor
CMOS-sensorn på 12,2 megapixels tar med alla detaljer när du skriver ut affischformat och du får extra flexibilitet vid beskärning. Canons CMOS-sensorer arbetar i svagt ljus, ger praktiskt taget brusfria bilder och är dessutom förvånansvärt energieffektiva.

3,5 bilder per sekund
EOS 450D tar upp till 3,5 bilder per sekund i en bildserie på upp till 53 stora JPEG-bilder (6 RAW).

9-punkts autofokus med bred mätyta
De 9 punkterna ligger utspridda i autofokusområdet för att bättre kunna ta hand om objekt som ligger utanför bildrutans mitt. Den centrala autofokuspunkten är en korssensor med hög känslighet som ger snabb och korrekt fokus med f/2,8 och snabbare objektiv.

Integrerat rengöringssystem
I Canons dammförebyggande system används tre metoder för att få fläckfria fotografier. (1) Specifika material minskar dammalstringen inuti kameran. (2) En självrengörande sensorenhet skakar bort små dammpartiklar från sensorn varje gång du slår på eller av kameran. (3) Positionen för riktigt envisa dammpartiklar kartläggs och kan enkelt tas bort i programmet Digital Photo Professional.

3,0” LCD-skärm med direktvisningsläge
Den ljusa 3,0” LCD-skärmen ger skarpa bilder så att fokus och komposition kan kontrolleras, med 10x förstoring för finare detaljer. I trånga utrymmen eller besvärliga positioner kan du komponera bilden via LCD-skärmen, där också ett antal fokusalternativ visas.

DIGIC III-processor
Bildprocessorn DIGIC III är välkänd för korrekt vitbalansering och återger färger med briljant och verklighetstrogen precision. Bilderna bearbetas i 14 bitars färgdjup och får finare och jämnare nyanser. DIGIC III arbetar effektivt för att kunna minimera strömförbrukningen och ändå upprätthålla supersnabba svarstider.

Stor ljusstark sökare
Den stora sökaren med ljus och tydlig visning gör det enkelt att komponera motiven.

Fullständig kontroll över bilderna
De förhandsinställda bildstilarna gör att du får bekväm kontroll över parametrarna i bildbearbetningen. Kontrast, skärpa och mättnad kan anpassas i kameran eller via det medföljande programmet Picture Style Editor. När fotograferingen är klar har Canons programvara Digital Photo Professional för RAW-bildhantering allt som behövs för att du ska kunna hantera och bearbeta dina RAW-bilder.

Kompakt och lätt
EOS 450D är ergonomiskt utformad för en naturlig och intuitiv hantering och det kompakta kamerahuset väger bara 475 gram.

EF-objektiv och tillbehör
EOS 450D är kompatibel med mer än 60 EF/EF-S objektiv och med samtliga blixtaggregat i serien Speedlite EX.


vad tror ni är det värt att köpa denna istället för 400D?

#2

Postad 24 januari 2008 - 10:08

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Mer info och massor av bilder på 450D hos Digital Photography Review.

vad tror ni är det värt att köpa denna istället för 400D?

Nu kommer ju priserna att gå ner på 400D, så det är upp till dig. Vill du ha en förbättrad (dyrare) kamera eller räcker det med dagens modell (billigare)?

#3

Postad 24 januari 2008 - 10:23

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Det verkar vara rätt ordentliga förbättringar:

+ Spotmätning
+ Live View
+ Nytt kitobjektiv (18-55mm med bildstabilisering, som lanserades i slutet av 2007)
+ Mycket större monitor
+ m.fl.

#4

Postad 24 januari 2008 - 10:24

pt96hni
  • pt96hni
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Några vikliga skillnader mot 400D

  • SD kort i stället för CF som i 400D
  • Annat batteri än i 400D
  • Nytt batterigrepp än det till 400D
/Håkan

#5

Postad 24 januari 2008 - 10:28

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Jag undrar vad användare av t.ex. 400D som ska byta upp sig tycker om att Canon byter minneskort?

#6

Postad 24 januari 2008 - 10:34

falken_007
  • falken_007
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Jag undrar vad användare av t.ex. 400D som ska byta upp sig tycker om att Canon byter minneskort?


ptja idag gör det nog inte jätte mkt när minneskort är så pass billiga endå!

#7

Postad 24 januari 2008 - 10:35

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
Låter som Canon tycker att nuvarande 400D ägare ska byta upp sig till 40D :) Sedan kanske de vill locka över mer Point & Shoot folk till 450D.

Jag har aldrig sett Secure Digital som ett seriöst alternativ till Compact Flash. Att även Sony börjat tillverka Compact Flash känns som ett tecken på att dessa minneskort är vad proffsen föredrar (och seriösa systemkameror). Vilken fotograf som tar kritiska bilder vill fumla med små SD-kort ute i fält?

#8

Postad 24 januari 2008 - 10:43

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag har aldrig sett Secure Digital som ett seriöst alternativ till Compact Flash. Att även Sony börjat tillverka Compact Flash känns som ett tecken på att dessa minneskort är vad proffsen föredrar (och seriösa systemkameror). Vilken fotograf som tar kritiska bilder vill fumla med små SD-kort ute i fält?

Klokt sagt :)

#9

Postad 24 januari 2008 - 11:00

falken_007
  • falken_007
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
hittade detta på fotosidans forum

Rek pris inkl moms:
EOS 450D hus: 7.700 SEK
EOS 450D + 18-55mm IS: 8.700 SEK
Säljstart: Mars 2008

Kommer från Canon.

#10

Postad 25 januari 2008 - 11:41

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Märkligt att inte Canon valde att ha kvar Compact Flash, man kan ju faktiskt ha både Compact Flash och Secure Digital samtidigt; då hade ju alla varit nöjda och glada.

Min Olympus t.ex. har dubbla kortplatser.

#11

Postad 25 januari 2008 - 12:07

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Denna ser ju onekligen intressant ut! Är den redan släppt? När kommer den i butik?

#12

Postad 25 januari 2008 - 12:23

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

hittade detta på fotosidans forum

Rek pris inkl moms:
EOS 450D hus: 7.700 SEK
EOS 450D + 18-55mm IS: 8.700 SEK
Säljstart: Mars 2008

Kommer från Canon.

:)

#13

Postad 25 januari 2008 - 17:40

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0



#14

Postad 27 januari 2008 - 22:24

ishacka
  • ishacka
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Någon som har säljstart för andra delar av världen? Har inte hittat nåt på Canons globala sida.

#15

Postad 28 januari 2008 - 08:09

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Ser helt klart intressant ut. Men lite mjukvara och en och annan spec-ändring tycker inte jag är något som säger att det är dags att byta sin 400D mot denna En investering i ett L-objektiv är helt klart mycket smartare och ger med stor säkerhet bättre resultat.
Ett år till med 400D... minst!

450D är väl för de som ännu inte äger en SLR(?). Då lär det bli 1:a valet. Precis som 400D var förra året. Vi får se!

Redigerat av Mille2000, 28 januari 2008 - 08:12.


#16

Postad 31 januari 2008 - 21:21

Hajken
  • Hajken
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Undra ifall man ska byta upp sig från 350d...;)

#17

Postad 01 februari 2008 - 08:41

Unregistereda81e51e2
  • Unregistereda81e51e2
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hepp, dags för mig att ta steget till systemkamera världen och sitter och velar mellan denna och Sonys alfa 200. Orkar inte vänta på alfa 300/350, Så frågan är det värt och vänta 1 extra månad på sin kamera för att få en eos 450 samt så kostar den ju mer ?
3" skärm, Live view samt högre upplöst sensor låter dock onekligen bra och då känns inte 1500kr så mycket eller ?

edit: kunde inte hålla mig, då var den beställd hoppas jag slipper vänta alltför länge på den och att jag inte kommer att sakna inbyggd IS :)

Redigerat av Unregistereda81e51e2, 04 februari 2008 - 10:12.


#18

Postad 05 februari 2008 - 17:59

cpt
  • cpt
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Myth: Kom gärna med feedback sen - jag är också på g att köpa kamera och jag lutar åt antingen den här, Sony Alpha 200 eller Nikon D40x. :)

#19

Postad 06 februari 2008 - 08:16

Unregistereda81e51e2
  • Unregistereda81e51e2
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
cpt: självklart, men blir definitivt ingen teknisk djupdykning iom att det är min första DSLR ;-) . Just nu står leverans datum på den 12 februari! (har möjlighet köpa direkt från dist), men svårt och tro att dem kan leverera före Mars.
2st Sandisk 4GB Extreme III är iaf beställda nu gäller det även och hitta en väska :(

#20

Postad 16 februari 2008 - 17:07

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Mmm, av vad jag har hört och läst så verkar 450d vara en mycket bra systemkamera för nybörjare! Därför så blir denna min första systemkamera! =) Men då undrar jag om objektiv..

Duger det att köpa 450d med kitobjektivet? Eller borde jag köpa annat objektiv?.. Vad jag är ute efter är att kunna ta snygga bilder på min tjej, resebilder, landskap, stadsmiljöer osv. Duger kitobjektivet till detta? Denna djungel av olika objektiv gör mig helt snurrig. Har ju alltid använt kompaktkamera och där behöver man ju inte fundera så mycket på objektiv. Hehe :)

Hur som helst, ska bli skönt att äntligen säga adjö till kompaktkameran! Bilderna blir ju så mycket bättre med systemkamera! :wub:

Redigerat av osiriz, 16 februari 2008 - 17:09.


#21

Postad 16 februari 2008 - 18:55

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Jag tycker du gott och väl kan köra med paketobjektivet, så dåligt är det inte.

Hur som helst, så är det bättre än objektivet på en kompaktkamera :P

Använd paketgluggen i några månader och lär dig det, sen kan du så småningom fundera på att skaffa vidvinkligare objektiv eller teleobjektiv, beroende på vad du fotar.

Ett paketobjektiv (normalzoomen) är ju gjord för att vara mångsisdigt, och det är det.

#22

Postad 16 februari 2008 - 20:00

alfin
  • alfin
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Kitgluggen som medföljer 450D är ej samma som till 350/400. Den nya 18-55 IS har inbyggd bilstabilisator och även betydligt bättre glas än föregångaren!

#23

Postad 16 februari 2008 - 20:25

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Ok =) tack för svaren! Då vet jag!

#24

Postad 18 februari 2008 - 12:00

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Hmm. Hoppas att det är en ny sensor på 450d, med tanke på att dom har klämt in 12 MP i den.

400d = 10mp
450d = 12mp

Om 450d har samma sensor som 400d så finns de ju risk för brus? :/ iaf då man ska fota med högre iso inställningar.

Redigerat av osiriz, 18 februari 2008 - 13:08.


#25

Postad 18 februari 2008 - 12:43

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Större lär den inte vara. Canon har nog 1.6x i crop på denna med.

#26

Postad 18 februari 2008 - 13:39

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Denna verkar också väldigt intressant! Men jag tror att k20d tar första platsen.

#27

Postad 18 februari 2008 - 15:55

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
Ingen som vet vilket datum den kommer ut i butik?

#28

Postad 18 februari 2008 - 16:40

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Ingen som vet vilket datum den kommer ut i butik?

mars :blink:

#29

Postad 20 februari 2008 - 22:25

skoog84
  • skoog84
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Behöver man det snabbaste SD minnet (20mb/sec vad jag kan hitta) för att utnyttja kameran maximalt ?!

#30

Postad 21 februari 2008 - 00:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nja, det är väl om du ska fota massa sport och saker och ta massvis med bilder jättefort.

Själv kör jag med en gammal micro-drive i min 40D som jag slaktade från en mp3 spelare, mycket saktare än så blir det inte ;)
Men kamerans buffert är tillräckligt stor för mina behov ändå :)

#31

Postad 21 februari 2008 - 02:45

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Hmm har 450d släppts i något land ännu? Har försökt leta efter bilder tagna med kameran, men allt jag hittar är bilderna på canons egen hemsida. Dom litar jag inte en sekund på! :) Bilderna är förmodligen redigerade.

Vill se bilder tagna av en vanlig "svensson" med kit-linsen.

#32

Postad 21 februari 2008 - 09:36

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Den ska väl släppas i slutet av mars eller början på april.

Jag läste på ett Canon-forum att den enligt en butiksanställd ska släppas i början på april i USA.

Camera Labs är annars en av de första sajterna som tagit sig en titt på kameran; och även jämfört den med konkurrenterna.

Camera Labs förhandstitt på 450D

#33

Postad 24 februari 2008 - 11:08

Unregistereddd5f474b
  • Unregistereddd5f474b
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Provbilder tagna med 450D:

http://masterchong.c...ple-photos.html

Vet dock inte hur det är med tillförlitligheten på dessa bilder då bilden som tagits på cyklisten uppges ha tagits med slutartiden 1/5000. Kamerans kortaste slutartid är specad till 1/4000s. Så jag vet inte om det är "fejkbilder" eller bara ett skrivfel...

#34

Postad 24 februari 2008 - 11:28

Unregistereddd5f474b
  • Unregistereddd5f474b
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Här hittade jag vad som verkar vara "Ursprungskällan" via canons foto-forum och här verkar också slutartiderna stämma. Framförallt är bilderna intakta så att bildinformationen/inställningarna går att se i bildegenskaperna....

http://cweb.canon.jp.../sample2_j.html

#35

Postad 25 februari 2008 - 09:56

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Nu blir ju detta min första systemkamera, så jag undrar över en sak.

Trots att det är en systemkamera, kan man ändå använda den på full auto vid nödfall? Alltså att kameran anpasar sig helt efter situationen.. Kan ju vara bra att ha auto då man skiftar mellan utomhus och inomhus hela tiden. T.ex om man är och besöker ett gammalt slott / borggård.. Där blir det ju en hel del skiften mellan att vara utomhus & inomhus.

I sån situation kan det ju vara snabbt & skönt med auto?

Tacksam för svar! :blink:

Redigerat av osiriz, 25 februari 2008 - 10:01.


#36

Postad 25 februari 2008 - 10:00

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Trots att det är en systemkamera, kan man ändå använda den på full auto vid nödfall?

Ja, det kan man med alla systemkameror.

#37

Postad 25 februari 2008 - 10:38

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Nu blir ju detta min första systemkamera, så jag undrar över en sak.

Trots att det är en systemkamera, kan man ändå använda den på full auto vid nödfall? Alltså att kameran anpasar sig helt efter situationen.. Kan ju vara bra att ha auto då man skiftar mellan utomhus och inomhus hela tiden. T.ex om man är och besöker ett gammalt slott / borggård.. Där blir det ju en hel del skiften mellan att vara utomhus & inomhus.

I sån situation kan det ju vara snabbt & skönt med auto?

Tacksam för svar! :blink:


Tja alltså så länge du inte kör på M så sköter ju kameran exponeringen och justerar inställningarna där efter, t.ex vid S läget bestämmer du slutar tiden, kameran väljer därefter bländare bla och eventuellt ISO.

Vid A väljer du bländare och kameran justerar slutartid...


Systemkameror är inte jobbiga saker där man måste göra allt manuellt ;) Handhavandet är faktiskt mycket enkelt, speciellt på instegskamerorna. Det krävs inte heller mycket kunskap alls för att kunna styra bilderna.

T.om vid M så har du ju kameran inbyggda exponeringmätare som du kan se på om du får en enligt kameran god exponering.

Redigerat av ekke, 25 februari 2008 - 10:41.


#38

Postad 25 februari 2008 - 11:05

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Nu blir ju detta min första systemkamera, så jag undrar över en sak.

Trots att det är en systemkamera, kan man ändå använda den på full auto vid nödfall? Alltså att kameran anpasar sig helt efter situationen.. Kan ju vara bra att ha auto då man skiftar mellan utomhus och inomhus hela tiden. T.ex om man är och besöker ett gammalt slott / borggård.. Där blir det ju en hel del skiften mellan att vara utomhus & inomhus.

I sån situation kan det ju vara snabbt & skönt med auto?

Tacksam för svar! :blink:


Tja alltså så länge du inte kör på M så sköter ju kameran exponeringen och justerar inställningarna där efter, t.ex vid S läget bestämmer du slutar tiden, kameran väljer därefter bländare bla och eventuellt ISO.

Vid A väljer du bländare och kameran justerar slutartid...


Systemkameror är inte jobbiga saker där man måste göra allt manuellt ;) Handhavandet är faktiskt mycket enkelt, speciellt på instegskamerorna. Det krävs inte heller mycket kunskap alls för att kunna styra bilderna.

T.om vid M så har du ju kameran inbyggda exponeringmätare som du kan se på om du får en enligt kameran god exponering.


Eftersom vi snackar Canon så heter det: Av (A) och Tv (S) så att ingen blir förvirrad. ;)

#39

Postad 25 februari 2008 - 12:25

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Nu blir ju detta min första systemkamera, så jag undrar över en sak.

Trots att det är en systemkamera, kan man ändå använda den på full auto vid nödfall? Alltså att kameran anpasar sig helt efter situationen.. Kan ju vara bra att ha auto då man skiftar mellan utomhus och inomhus hela tiden. T.ex om man är och besöker ett gammalt slott / borggård.. Där blir det ju en hel del skiften mellan att vara utomhus & inomhus.

I sån situation kan det ju vara snabbt & skönt med auto?

Tacksam för svar! :blink:


Tja alltså så länge du inte kör på M så sköter ju kameran exponeringen och justerar inställningarna där efter, t.ex vid S läget bestämmer du slutar tiden, kameran väljer därefter bländare bla och eventuellt ISO.

Vid A väljer du bländare och kameran justerar slutartid...


Systemkameror är inte jobbiga saker där man måste göra allt manuellt ;) Handhavandet är faktiskt mycket enkelt, speciellt på instegskamerorna. Det krävs inte heller mycket kunskap alls för att kunna styra bilderna.

T.om vid M så har du ju kameran inbyggda exponeringmätare som du kan se på om du får en enligt kameran god exponering.

Aha ;) Tack för den informationen.

Ok, så S (Tv) ställer in slutartiden och sen väljer kameran ISO.. Men vilket läge använder jag om jag vill ställa in både slutartid och ISO? :lol: Då jag t.ex ska ta bild på ett landskap i mörker.

#40

Postad 25 februari 2008 - 12:36

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
På Tv ställer inte kameran in ljuskänslighet (mätt i ISO), det gör man själv.

Vill du att kameran ska ställa in ljuskänslighet ska välja ett läge som heter AUTO ISO (eller liknande)

Så det är bara att ställa in ljuskänslighet själv i läget Tv om du vill.

#41

Postad 25 februari 2008 - 12:37

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

På Tv ställer inte kameran in ljuskänslighet (mätt i ISO), det gör man själv.

Vill du att kameran ska ställa in ljuskänslighet ska välja ett läge som heter AUTO ISO (eller liknande)

Så det är bara att ställa in ljuskänslighet själv i läget Tv om du vill.



men ställer inte det ISO, men kör man kameran på auto ISO ställer kameran även in det.

Jag fick intrycket att han trodde en systemare krävde mycket manuellt arbete med alla inställningar, det stämmer inte :blink:

Redigerat av ekke, 25 februari 2008 - 12:38.


#42

Postad 25 februari 2008 - 12:41

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

men ställer inte det ISO, men kör man kameran på auto ISO ställer kameran även in det.

?

Om du kör på Tv så ställer kameran in bländarvärdet baserat på vilken slutartid du ställt in.

Om du kör Tv+ AUTO ISO ställer kameran in bländarvärdet baserat på vilke slutartis du ställt in, samt ljuskänsligheten.

(Ljuskänslighet mäter man i ISO)

#43

Postad 25 februari 2008 - 12:43

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

men ställer inte det ISO, men kör man kameran på auto ISO ställer kameran även in det.

?

Om du kör på Tv så ställer kameran in bländarvärdet baserat på vilken slutartid du ställt in.

Om du kör Tv+ AUTO ISO ställer kameran in bländarvärdet baserat på vilke slutartis du ställt in, samt ljuskänsligheten.

(Ljuskänslighet mäter man i ISO)


Man ställer inte in skall det stå.

#44

Postad 25 februari 2008 - 12:44

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag fick intrycket att han trodde en systemare krävde mycket manuellt arbete med alla inställningar, det stämmer inte

Jo, det stämmer.

... om man vill ha det så :blink:

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har alla systemkameror ett full-autoläge.

Även proffskamerorna kan köras på full-auto om man vill det.

Redigerat av FEA, 25 februari 2008 - 12:45.


#45

Postad 25 februari 2008 - 12:47

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Jag fick intrycket att han trodde en systemare krävde mycket manuellt arbete med alla inställningar, det stämmer inte

Jo, det stämmer.

... om man vill ha det så :blink:

Som jag skrev i mitt första inägg så har alla systemkameror ett full-autoläge.

Även proffskamerorna kan köras på full-auto om man vill det.



Tja, A och S lägena är istortsätt fullautomatik! du ställer bara inte bländare resp. slutartid, sedan sköter kameran resten ... Kan inte bli enklare ;) därefter kan du "offsetta" exponeringen via exponerings kompositionen samt justera bländaren ytterligare om bilden så kräver.

#46

Postad 25 februari 2008 - 12:51

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

därefter kan du "offsetta" exponeringen via exponerings kompositionen

Va? ;)

Nu blev det krångligt ;)


Jag gillar att köra allt manuellt vid vissa tillfällen.


Ofta kan det vara befriande skönt att låta kameran göra alla inställningar :blink:

... bara titta och trycka!


[ jag tänkte mest på eventuella nybörjare som läser tråden och undrar över all utrikiska "offsetta exponeringen" och sen menar du säkert "exponeringskompensation", komposition har inget med exponeringen att göra; återigen med tanke på nybörjare. Komposition är alltså hur man komponerar bilden, hur man vill att bilden ska se ut ]

Redigerat av FEA, 25 februari 2008 - 13:10.


#47

Postad 25 februari 2008 - 13:05

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

därefter kan du "offsetta" exponeringen via exponerings kompositionen

Va? ;)

Nu blev det krångligt :lol:


Jag gillar att köra allt manuellt vid vissa tillfällen.


Ofta kan det vara befriande skönt att låta kameran göra alla inställningar :blink:

... bara titta och trycka!


Ja kameran utgår från 0 sedan kan du justera exponeringen, du vet vad det är. Mitt ordval kanske förvirrade det hela.

nu får vi sluta med detta offtopic snack ;)

#48

Postad 25 februari 2008 - 13:12

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

nu får vi sluta med detta offtopic snack

Japp :blink:

#49

Postad 09 mars 2008 - 12:24

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag går i tankarna på att skaffe en systemkamera och är väl i valet å kvalet mellan dessa 2.
Vilken av dessa skulle man välja??
Jag är med på att 450D är en bättre kamera men behöver man verkligen den bättre?
Ni som kan detta finns det någon anledning till att man skall vilja 400D framför 450D?

/Sebbe


Det står en del i den här tråden :)

#50

Postad 09 mars 2008 - 15:30

rasunda
  • rasunda
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Som nybörjare skall man då ta och satsa på 450D i stället för 400D?

Redigerat av rasunda, 09 mars 2008 - 15:31.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.