Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Viasat IPTV via netgear X6S extender

4 svar till detta ämne viasat iptv netgear extender
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 februari 2019 - 14:57

Unregisteredb5419738
  • Unregisteredb5419738
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej

kanske fel plats i forumet men jag skulle vilja ha hjälp av någon som förstår sig på IPTV och hur allt ska kopplas.

 

Jag bor i ett hus där anoden en CTS HES-3109 finns. Dock så har jag tv i källaren med en digitalbox från Samsung. Finns kabel dragen dit, Allt funkar fint med kabel direkt från anod till digitalbox, dock så är WiFi inte så bra där nere så vill sätta dit en Netgear Nighthawk X6S Extender s¨å jag kopplar kabel från anod till extender och sen kabel till digitalboxen och ex apple TV.

 

Jag får detta inte att funka tyvärr.

 

Någon som har någon ide om hur detta ska fungera eller hur jag ska sätta upp de hela.

 

Finns bild nedan om hur jag skulle vilja ha de...

 

 

 

Bifogad fil(er)



#2

Postad 16 februari 2019 - 07:56

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Du måste koppla allt ( förutom TV-boxarna) via din router. Du kan inte koppla en extender direkt till tjänstefördelaren.

Den enklaste åtgärden är att du kopplar de framdragna kablarna direkt till Samsung boxarna och kör dina extenders trådlöst mot routern.

Den bästa åtgärden är att du drar fram två kablar till. En som går till boxen och en som går till din extenders. Boxarna ska sitta direkt i tjänstefördelaren och extenders konfigureras som AP (Acess-Point) och kopplas till routern.

Vill du inte dra nya kablar så *KAN* man köra IPTV och Internet i samma kabel men det kommer kräva konfigurering från din sida med olika VLAN ( har aldrig gjort detta själv).

#3

Postad 16 februari 2019 - 09:49

Unregisteredb5419738
  • Unregisteredb5419738
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tack för svaret.
Jag har idag kabel till där extenderna och digitalboxarna står, dock bara en. Wi-fi för att köra koppla ihop eztendarna funkar inge vidare bra, har testat detta.
Så då blir alternativ att skapa ett Vlan.
Då är bara frågan hur man sätter upp detta!

#4

Postad 16 februari 2019 - 15:09

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Stora problemet är väl att du just köpt extenders, vilket inte är det självklara valet här.
Problemet är dessutom att du riskerar att skapa loopar i nätet, iom att du kopplar ihop dina extenders
med routern med både kabel och wifi.

Hade varit bättre att köra routers i AP-läge.

Redigerat av frollic, 16 februari 2019 - 20:15.


#5

Postad 16 februari 2019 - 16:25

Unregisteredb5419738
  • Unregisteredb5419738
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Går att köra dem som AP läge samt switch. De jag behöver är att öppna upp VLAN och prioritet för att få de att funka. Där behöver jag veta vilket VLAN och prioritet Fibra och Viasat använder för att få det att fungera.






Även taggad med viasat, iptv, netgear extender

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.