Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ slutsteg A2-300 biwira/ampat, någon som provat?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 januari 2019 - 00:42

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

sitter och spanar på 2 av dessa då mina högtalare vill ha biwiring/amping

https://www.fyndbors...ge-a2-300-black


Rätt krävande högtalare på 6ohm sammanlagt 4st 10" basar och 2st mid 7" och 2st stora softdomediskanter


Är ju "ny" teknik detta med klass d, jag vill ju ha så rent och fint ljud som möjligt och är van vid att slutsteg som levererar kraftiga 2x200w+ kostar skjortan och väger bly.

SÅ någon som provat dessa?

Anläggningen är annars HiFi och inget dunka dunka tonårsstyle, så man har ju lite krav på soundet.

Kan ju klart beställa hem o prova, men är det redan klarlagt att det är no go grejjer så avstår jag gärna från det klyddet!



#2

Postad 07 januari 2019 - 12:35

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

jag har en Edge A2-300 och det är ett fynd för pengarna. Låter mycket trevlig och tar liten plats. Under 5000 kr rekommenderar jag mycket väl denna.

Edge A2-300 tråden så finns mätning på steget.

 

Jag kommer dock sälja mitt eftersom jag kommer gå över på integrerad

 

//Micke



#3

Postad 07 januari 2019 - 13:01

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Klass D är väl knappast någon ny teknik längre, och ice power är väl erkänt bra implementation. Jag skulle inte vara orolig för ljudkvaliteten.

 

Men bi-ampa/eller bi-wira skulle jag absolut inte göra, det finns ingen vinst med det om du inte samtidigt använder aktiva delningsfilter.



#4

Postad 07 januari 2019 - 13:19

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

jag har en Edge A2-300 och det är ett fynd för pengarna. Låter mycket trevlig och tar liten plats. Under 5000 kr rekommenderar jag mycket väl denna.

Edge A2-300 tråden så finns mätning på steget.

 

Jag kommer dock sälja mitt eftersom jag kommer gå över på integrerad

 

//Micke

 

Ok, tack för infon :)

Klass D är väl knappast någon ny teknik längre, och ice power är väl erkänt bra implementation. Jag skulle inte vara orolig för ljudkvaliteten.

 

Men bi-ampa/eller bi-wira skulle jag absolut inte göra, det finns ingen vinst med det om du inte samtidigt använder aktiva delningsfilter.

Har inget val, egentligen ska man tri wira dom här högtalarna, men bi ampa går det med, men är ett minimun! så jag har inget val



#5

Postad 07 januari 2019 - 13:50

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Ok, vad är det för högtalare?



#6

Postad 15 januari 2019 - 20:46

Unregisteredb64bd8dc
  • Unregisteredb64bd8dc
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Klass D är väl knappast någon ny teknik längre, och ice power är väl erkänt bra implementation. Jag skulle inte vara orolig för ljudkvaliteten.

 

Men bi-ampa/eller bi-wira skulle jag absolut inte göra, det finns ingen vinst med det om du inte samtidigt använder aktiva delningsfilter.

 

Hej. Jag förstår inte riktigt att bi-ampa inte ger nån vinst? Ett slutsteg till vardera högtalare ger väl dubbel effekt mot att bara ha ett steg till två högtalare? (menar inte att bi-ampa en bio receiver)

Seriös fråga då jag vill lära mig så mycket som möjligt.



#7

Postad 16 januari 2019 - 09:30

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0
M4x. Skriver i xtz 300 Edge tråden på nästa sidan.
Att han använder bi-amping och kör i mono läge
Och han verkar vara väldigt positiv med att köra med två slutsteg.
Visst ska du få mer effekt, när du kör med två slutsteg.
Jag har själv detta slutsteg men kör med ett bara.
Tycker det är väldigt bra ljud och det levererar verkligen för det priset.

#8

Postad 22 januari 2019 - 12:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Hej. Jag förstår inte riktigt att bi-ampa inte ger nån vinst? Ett slutsteg till vardera högtalare ger väl dubbel effekt mot att bara ha ett steg till två högtalare? (menar inte att bi-ampa en bio receiver)

Seriös fråga då jag vill lära mig så mycket som möjligt.

 

Nej det ger inte ökad effekt. Så länge vi inte pratar om aktiva delningsfilter innan förstärkarna så ser jag bara nackdelar med konceptet.

 

Här är en tråd som handlar om ämnet, bättre att du läser igenom den istället för att vi upprepar allt här.

 

https://www.minhembi...howtopic=291460


Visst ska du få mer effekt, när du kör med två slutsteg.

Rekommenderar dig också att läsa ovanstående tråd.



#9

Postad 04 februari 2019 - 23:32

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

jag har en Edge A2-300 och det är ett fynd för pengarna. Låter mycket trevlig och tar liten plats. Under 5000 kr rekommenderar jag mycket väl denna.
Edge A2-300 tråden så finns mätning på steget.

Jag kommer dock sälja mitt eftersom jag kommer gå över på integrerad

//Micke


Vad vill du ha för steget? 😄

#10

Postad 07 september 2019 - 12:43

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Nej det ger inte ökad effekt. Så länge vi inte pratar om aktiva delningsfilter innan förstärkarna så ser jag bara nackdelar med konceptet.

Här är en tråd som handlar om ämnet, bättre att du läser igenom den istället för att vi upprepar allt här.

https://www.minhembi...howtopic=291460

Rekommenderar dig också att läsa ovanstående tråd.

Tull og strunt. linken din dreier sej omm hembio biamping där man kopplar et liten kanal med en front.

Här snackar vi om 2x300 watt biampet i mono.

Det är något helt annat enn at koppla om på en svak Avr.


Med Xtz så blir det to steg i mono drift.
Presis som dom i linken också sejer.

Det är däremot lite mindre effekt i basen of mellanregister om jag minns mens diskant har mera.

Kommer inte ihåg men tror det är för att basen kräver mera watt.

Redigerat av Danke, 07 september 2019 - 12:47.


#11

Postad 07 september 2019 - 13:24

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Vad pratar du om? "bi-ampat i mono"?

 

Hur som helst spelar det ingen roll, du har fel om du påstår att bi-ampning ger högre effekt. För att uppnå en effektökning måste du bryggkoppla (i serie) två steg. Parallellt ger de samma effekt vilket är väldigt enkelt att förstå om man kan det minsta lilla om ellära.

 

Enda anledningen jag kan se för att bi-ampa (eller tri-ampa för den delen) en högtalare är om man sköter frekvensdelningen aktivt innan förstärkarna för att på så sätt minska de problem att passivt delningsfilter inför.

 

Men det ger inte heller en effektökning (och det går inte heller på de flesta högtalare för delningsfiltren går inte att koppla förbi).



#12

Postad 07 september 2019 - 15:22

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Vad pratar du om? "bi-ampat i mono"?
 
Hur som helst spelar det ingen roll, du har fel om du påstår att bi-ampning ger högre effekt. För att uppnå en effektökning måste du bryggkoppla (i serie) två steg. Parallellt ger de samma effekt vilket är väldigt enkelt att förstå om man kan det minsta lilla om ellära.
 
Enda anledningen jag kan se för att bi-ampa (eller tri-ampa för den delen) en högtalare är om man sköter frekvensdelningen aktivt innan förstärkarna för att på så sätt minska de problem att passivt delningsfilter inför.
 
Men det ger inte heller en effektökning (och det går inte heller på de flesta högtalare för delningsfiltren går inte att koppla förbi).

ok "Loco" jag lyssnar.

Ge en Link där det står att biamping av to amper 150-150 i mono drift är gynnlöst? Jag vet att man inte får lika mycket som brygg. Men det ger klar vinst.

Jag tänker inte på en svag Avr somm kopplas om en utgång till front.

#13

Postad 07 september 2019 - 15:38

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jag provar...

https://sound-au.com/bi-amp.htm

#14

Postad 07 september 2019 - 16:07

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Bi-wira holder jag med om.

Men bi-amping är nogåt totalt annorlunda.

Med mycket watt, så avlastar du amperna, resultat vinst skulle jag mena är mer kraft till högtalare.

Inte dubbelt typ, men det är betydligt vinst.

#15

Postad 07 september 2019 - 19:49

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

 

Fast det beskriver bi-amp efter ett elektroniskt delningsfilter..

 

Citat:

 

"Do I need to disconnect the passive crossover in my speakers?"
The answer is ... Yes, otherwise you are not really biamping at all.



#16

Postad 08 september 2019 - 15:44

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Fast det beskriver bi-amp efter ett elektroniskt delningsfilter..

Citat:

"Do I need to disconnect the passive crossover in my speakers?"
The answer is ... Yes, otherwise you are not really biamping at all.

Xtz har mono switch, Det gjør alt annerledes.
https://www.lowbeats...endverstaerker/

https://youtu.be/mzTV_vABhSQ

Redigerat av Danke, 08 september 2019 - 15:46.


#17

Postad 08 september 2019 - 15:49

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Når begge er tilkoblet, vil inngangskretsen utføre den elektriske summeringen av venstre og høyre kanal (ekte mono). Mono-modus er spesielt nyttig for bi-amping-systemer, der en XTZ Edge A2-300 er ansvarlig for venstre og høyre høyttalere (vertikal bi-amping, se grafikk).


Den moderate prisen og det lille fotavtrykket gjør det mer enn rimelig å bruke to XTZ A2-300 i den to-amping dobbelpakken. Etter de positive hørselstestresultatene kunne vi ikke motstå denne fristelsen og bestilte en ny kopi.

Uansett lønner denne investeringen seg med tanke på lyd: selv om en XTZ Edge A2-300 allerede har en dynamisk ytelse på grunn av sin spontane kraftlevering, gir den mer brukervennlighet og kraft i spill som en dobbel pakke. Bare i bassen var ekstremt kraftkrevende titler som "Earth Drums" av He Xun Tian tunge kraftforsterker-tykke skip som Nubert nuPower A i det ultra- lavtone området, virket litt mer massivt og nådeløst.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.