Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ultra HD Blu-ray, nästa generation Blu-ray

727 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
The Last Witch Hunter (UHD+BD) (US) (Blu-ray-filmer) 1 (0) Inga priser
Sicario (UHD+BD) (US) (Blu-ray-filmer) 1 7 (1) 448:-
The Expendables 3 (UHD+BD) (US) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Ender's Game (UHD+BD) (US) (Blu-ray-filmer) 1 (0) Inga priser
Lego: The Movie (UHD+BD) (Blu-ray-filmer) 1 8 (2) Inga priser
Mad Max: Fury Road (UHD+BD) (Blu-ray-filmer) 2 8,2 (9) 299:-
Pan (UHD+BD) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
San Andreas (UHD+BD) (Blu-ray-filmer) 3 6,29 (6) 228:-

#1

Postad 09 januari 2015 - 08:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1

Japp, Ultra HD Blu-ray, UHDB, blir det officiella namnet på nästa generation av Blu-ray standarden.



 

ultrahdbluraylogo-2.jpg

Spec (med nyckelbegrepp fetstilade):

1) HEVC (H265) ersätter AVC (H264) som codec. HEVC är mer effektiv och erbjuder därför bättre bild iförh till datamängden/bitraten.

Bifogad fil  hevc_h264.jpg   44,97K   0 Antal nerladdningar

 

2) Lagringsutrymme på upp till 100 GB, 3 st 33 GB lager ijmf med dagens 2 lager för totalt 50 GB. 4-lagers skivor på 128 GB (som BD XL-standarden) supportas ej.

3) Videobitrate på upp till 100 Mbps, ett kliv upp från dagens 40 Mbps. Mer specifikt tycks det vara så att total bitrate (video+ljud+data) för 2 lagers skivor (66 GB) är 108 Mbps och för 3 lagers (100GB) hela 128 Mbps.

4) Upplösning upp till och med 2160p60. BD klarar som max 1080p24/1080i60/720p60. Bio HFR, 48 fps, tycks inte supportas. Färgupplösning begränsas till 4:2:0, samma som för BD. Notera att det är UltraHD som avses, 3840*2160 sampels, inte 4K (4096*2160).

CMqxvQgUYAAjC0H.png
 

5) Bitdjupet utökas till 10 bitar, ijmf dagens 8 bitar. Poängen med bitdjup är förstås att minska risken för posterisering (ojämna färgövergångar, se bild nedan), något som blir extra vanskligt då man jobbar mot en större färgrymd och/eller HDR (se nedan). Idag används förövrigt ibland dithering för att minska posterisering så en sekundär bildvinst skulle även kunna vara att dithering-behovet minskar.

4K-Malas-image-2.png

 

6) Iprincip all HD-video av idag avses nyttja Rec709, HDTV färgrymden. UHDB supportar Rec2020, UltraHD färgrymden som möjliggör avsevärt mer mättade färger. Alla turer runt Rec2020 tycks inte vara spikade och det är inte troligt att man "går hela vägen ut". Förhoppningsvis stannar det hela vid att en display som motsvarar DCI P3, den färgrymd som används för digitalbio, räcker för 100%-ig färgkvalité. På displaysidan brukar man här prata om WCG (Wide Color Gamut), vilket idag betyder att displayen har en färgrymd som iaf nästan går ut till DCI P3. Lite mer info.

 

colorgamuts2.jpg

 

7) Vidare stöds det kanske största som hänt videomaterial sen HDTVs ankomst, High Dynamic Range, HDR. All video till dags dato är SDR, Standard Dynamic Range, vilket kraftigt begränsar möjligheten att samtidigt komponera bilder som täcker både lågdagrar och högdagrar. Vad HDR-video, tillsammans med en HDR-kapabel display, möjliggör är enkelt uttryckt bilder som bättre återspeglar den abnorma dynamik vi kan uppfatta i verkligheten.

Läs mer om HDR, här

Bifogad fil  HDR_SDRj.jpg   52,4K   3 Antal nerladdningar

 

8) För att visa en HDR-bild krävs info om hur signalen ska mappas i displayen. Denna info ligger lagrad i ett separat sk metadata. Överföring av HDR-metadata kräver att HDMI gränssnitten i både spelare och display (och ev. förstärkare däremellan) har support för det; något som tillkommit i version 2.0a av HDMI specen.

 

9) UHDB-spelare kommer ha HDCP 2.2 kopieringsskydd på HDMI utgången. Troligtvis innebär det att UHD material kommer kräva HDCP 2.2 kapabel display (gissningsvis är beslutet upp till program/filmbolaget). Enl info från Panasonic blir det så att inkoppling av icke-HDCP 2.2 kompatibel elektronik ger att signalen skalas ned till 1080p.
 

10) UHDB kommer, till skillnad från BD, sakna regionskodning. Ja, grisar kan tydligen flyga trots allt.

 

11) En UHDB spelare är bakåtkompatibel, dvs den ska kunna spela vanliga BD-filmer. Support för BD 3D inte ett krav.

 

12) I fråga om ljud så är stödet samma som för Blu-ray vilket iofs räcker väldigt långt eftersom det bl.a. innebär stöd för de nya formaten Dolby Atmos och DTS:X.

Följande delar är "optional":

13) UHDB har optional support för HDR/WCG-formatet Dolby Vision (checka även in Dolbys white paper). UHDB har även optional support för andra, alternativa, HDR-standarder.

14) Funktionen Digital Bridge innebär ett DRM-ramverk för säkerhetskopiering och uppspelning på annan media. Funktionen är uppdelad på två olika typer, Copy resp Export. Copy låter användaren säkerhetskopiera en bit-perfekt kopia (edit: Initialt tycks det vara så att denna funktion får vänta lite...Hollywood är väl skraja) till godkänd krypterad lagringsmedia (Flash/HDD). Kopian är knuten till spelaren och kan bara spelas upp i densamma. Export låter användaren expotera filmen till annan uppspelningsmedia (t.ex mediaspelare, surfplatta eller mobil). Exporten kommer dock inte vara bit-perfekt utan av sämre kvalité (komprimerad och/eller nedskalad).

 

 

Samsung är först ut med att annonsera en spelare, UHB-K8500. Detta blir europamarknadens första UHD Blu-ray spelare och den (och ett antal filmer) släpps i Europa runt Mars 2016, riktpris ca 500 Euro:

http://www.samsung.c...io/UBD-K8500/ZA

 

Övriga annonserade spelare är Panasonic DMP-UD900 (finns i specialversion i Japan som DMR-UBZ1) samt Philips BDP-7501 (Philips endast för USA, troligtvis).

 

Oppo och Sony har gått ut med info att de plannerar att släppa spelare senare under 2016.

 

 

Denna tråd är tänkt att användas för att diskutera UHDB och de nyheter som lär trilla in under året. Vill du diskutera olika distributionsformer för UHD använder du den här tråden.


Redigerat av pacman, 18 februari 2016 - 10:33.


#2

Postad 09 januari 2015 - 08:48

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Det ligger alltså inga andra standarder och ruvar i vassen för distribution av uhd på fysisk media?

#3

Postad 09 januari 2015 - 08:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 3
Det är rätt stor skillnad på HD och ultra HD när man jämför sida vid sida.
Postad bild

#4

Postad 09 januari 2015 - 09:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Det ligger alltså inga andra standarder och ruvar i vassen för distribution av uhd på fysisk media?

Kan jag inte tänka mig. Glöm Ultra HD DVD mao. ;)

#5

Postad 09 januari 2015 - 12:00

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Kan jag inte tänka mig. Glöm Ultra HD DVD mao. ;)


Kan du inte maila Toshiba och kolla :)?

#6

Postad 09 januari 2015 - 14:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
En inte helt lyckad artikel men Avforums har iaf en dragning om HDR här:
https://www.avforums...-ces-2015.11039

Dolby är givetvis med på ett hörn med sitt Dolby Vision som för samman HDR och större färgrymder ala Rec2020:
https://www.avforums...interview.11043

Det är rätt stor skillnad på HD och ultra HD när man jämför sida vid sida.

Bra bild, även om det var oavsiktligt. Hade Phat-Paltrow varit HDR hade kanske inte håret drunknat i en överexponerad sörja... ;)

Redigerat av pacman, 09 januari 2015 - 15:10.


#7

Postad 11 januari 2015 - 09:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Uppdaterat första inlägget med lite ny info. Inkl att namnet är helt rätt, det heter Ultra HD Blu-ray, inte Ultra HD Blu-ray Disc. :)

#8

Postad 11 januari 2015 - 12:27

Edvon
  • Edvon
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Om jag förstått det hela rätt kommer det krävas en UHBD-spelare för att spela UHBD-skivor. Kommer därför filmer distribueras i både UHBD, BD och DVD framöver då? Många Svenssons har ju i dagsläget inte ens en BD-spelare och DVDerna säljer ju fortfarande. Finns det inte en risk för ganska stor förvirring på marknaden med tre olika format som ska säljas, i en tid där de fysiska formaten ändå ofta byts ut mot strömmat material? Kan detta hämma den generella försäljningen?

Jag tänker ju att det vore coolt om man kunde spela UHBD-skivor i vanliga BD-spelare, men då endast i 1080p. Jag är ingen tekniker och den tanken är väl kanske rätt mycket önsketänkande från min sida? Kan "Digital Bridge" åstadkomma detta på något vis? Kommer filmer kanske distribueras BD+UHBD i samma bundle eller vad tror ni?

#9

Postad 11 januari 2015 - 12:43

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Det tar väl några år sen kostar en bra spelare under 1000kr

#10

Postad 11 januari 2015 - 12:45

Mrossianolsson
  • Mrossianolsson
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
Det kanske är så att det är tid för att döda DVDn helt! De som inte har en bluray-spelare får väll då överväga att antingen köpa en bluray-spelare för en femhundring eller sluta kolla på film från skivor!

#11

Postad 11 januari 2015 - 17:56

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Nåt som jag undrar är, vi som sitter på en bra tv som en pioneer/panasonic plasma och köper en ultra hd blu-ray spelare, kommer vi att få bild alls eller blir det svart eftersom tvn saknar hdcp 2.2? Om så är fallet kan jag ställa in ultra hd blu-ray spelaren i 1080p och få någon vinst i bildkvalitet? Detta känns lite som när hd var nytt och många tv-apparater såldes utan stöd för 1080p osv..

#12

Postad 11 januari 2015 - 20:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Vet inte men jag TROR det kommer bli så att om ens display saknar HDCP 2.2, ja då gör man bäst i att inte köpa nån UHDB-spelare...

#13

Postad 11 januari 2015 - 20:44

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Så alla som har köpt en så kallad 4K tv kommer ej kunna köpa en UHDB-spelare, eftersom dessa även saknar hdcp 2.2, känns konstigt om det inte går att ställa in spelaren på 1080p och få bild, kommer bli många arga svenssons annars och missad försäljning...

Redigerat av Zero, 11 januari 2015 - 20:45.


#14

Postad 11 januari 2015 - 20:44

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Nåt som jag undrar är, vi som sitter på en bra tv som en pioneer/panasonic plasma och köper en ultra hd blu-ray spelare, kommer vi att få bild alls eller blir det svart eftersom tvn saknar hdcp 2.2? Om så är fallet kan jag ställa in ultra hd blu-ray spelaren i 1080p och få någon vinst i bildkvalitet? Detta känns lite som när hd var nytt och många tv-apparater såldes utan stöd för 1080p osv..


Du kommer bara att kunna se material som inte är skyddat med HDCP 2.2 ifall din bildvisare inte stödjer det, dvs. du kommer fortfarande att kunna se blu-ray t.ex. Så fort bildvisaren känner av en HDCP 2.2 skyddad källa kommer den att leta efter en handskakning med spelaren och även andra enheter i kedjan om man t.ex har en förstärkare inkopplad också. Alla dessa måste ha HDCP 2.2 för att kunna se 4K UHD materialet.
HDCP 2.2 är inte bakåtkompatibel till skillnad från HDMI 2.0 vilket man bör tänka på vid framtida köp, många av de nyare förstärkarna har HDMI 2.0 men saknar stöd för HDCP 2.2 och kommer sannolikt inte att fungera tillsammans med spelare & bildvisare.

Det går heller inte att uppgradera nuvarande icke kompatibla HDCP 2.2 enheter via firmware eftersom det kräver byte av hårdvara.

Krångligt värre..

#15

Postad 11 januari 2015 - 20:51

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Kommer nog bli rättegångar över hela västvärlden om detta.

#16

Postad 12 januari 2015 - 08:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Edge of Tomorrow, Into the Storm och The Lego Movie är tydligen de första filmerna som släpps i Dolby Vision.

edit: Vilket media som är aktuellt nämns inte. Troligtivs nån/några streaming-tjänster men det ligger ju nära till hands att tro att de även har UHDB i åtanke...

Notera att Dolby Vision är en separat HDR-standard (som alltså är optional för UDHB) och att "UDHB HDR" är en annan HDR-standard - om jag förstått det hela rätt. Jag tror man kan likna dem med säg "PCM" resp "Dolby TrueHD" för ljud, dvs att UDHB HDR är en mer "öppen" standard utan någon specifik ägare, medans Dolbys grejjer är just Dolbys.

edit2: Finns många intryck om Dolby Vision, här är ett av de första ('imagic' är ingen newbie direkt), då Dolby hade en demo på CES för ett år sen:
http://www.avsforum....ces-2014-a.html

Redigerat av pacman, 12 januari 2015 - 11:41.


#17

Postad 12 januari 2015 - 09:23

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Vad betyder detta? Fortfarande en vanlig 1080p BD fast med någon slags förbättring?

#18

Postad 12 januari 2015 - 09:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
detta?

#19

Postad 12 januari 2015 - 10:12

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Dolby Vision. Aldrig hört om och förstod inget av ditt inlägg

#20

Postad 12 januari 2015 - 10:19

Unregisteredc58591b9
  • Unregisteredc58591b9
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
HDCP 2.2 är lurigt att veta om en prylar har tycker jag.
Jag tror att jag kanske har det i min Sony X9005b men det står ej med på deras hemsida i specifikationen.
Dock pratas det på Sony forum som att det skulle vara på det viset.

Jag hoppas i varje fall att jag kommer kunna köpa en UltraHD Blu-ray till min Sony kanske nästa år för att sedan uppgradera till ny TV nåt år eller två senare. Känns som man vill ha sin TV i 4-5 år innan man byter. (Till en fin platt 65" oled till bra pris förhoppningsvis)

Detta var ju dock en kalkylerad risk från min sida. :D

#21

Postad 12 januari 2015 - 10:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Dolby Vision. Aldrig hört om och förstod inget av ditt inlägg

Antar att du känner till Dolbys ljudformat Dolby Digital. Kort beskrivet så är Dolby Vision motsvarigheten för video. Ett videoformat för HDR och större färgrymder.

Adderade en länk om Dolby Vision i första inlägget.



Uppdaterar förövrigt förstainlägget allt eftersom ny info dyker upp. Hittar nån nått kul, hojta till så uppdaterar jag. Kan bli en rätt bra info-källa för det nya BD-formatet.

Redigerat av pacman, 12 januari 2015 - 10:27.


#22

Postad 12 januari 2015 - 10:37

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 1
Ni försöker alltså säga att jag inte kan vänta på att nuvarande LG OLED går ner i pris, utan jag måste vänta tills en kommande generation, med HDR-stöd, går ner i pris? :mellow:

Postad bild

Redigerat av jaQoB, 12 januari 2015 - 10:42.


#23

Postad 12 januari 2015 - 10:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1

Ni försöker alltså säga att jag inte kan vänta på att nuvarande LG OLED går ner i pris, utan jag måste vänta tills en kommande generation, med HDR-stöd, går ner i pris? *Känner mig som ekorren i Ice Age...* :mellow:

Postad bild

#24

Postad 12 januari 2015 - 10:48

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0

Antar att du känner till Dolbys ljudformat Dolby Digital. Kort beskrivet så är Dolby Vision motsvarigheten för video. Ett videoformat för HDR och större färgrymder.

Adderade en länk om Dolby Vision i första inlägget.



Uppdaterar förövrigt förstainlägget allt eftersom ny info dyker upp. Hittar nån nått kul, hojta till så uppdaterar jag. Kan bli en rätt bra info-källa för det nya BD-formatet.


Så filmerna du nämner kommer i nyutgåvor med Dolby Vision som ända skillnad?

#25

Postad 12 januari 2015 - 10:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Jupp.

#26

Postad 12 januari 2015 - 11:04

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Ok ok. Trodde först det var UHDB men det dröjer väl innan dom första filmerna kommer eller ens utannonseras

#27

Postad 12 januari 2015 - 11:06

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Ni försöker alltså säga att jag inte kan vänta på att nuvarande LG OLED går ner i pris, utan jag måste vänta tills en kommande generation, med HDR-stöd, går ner i pris? :mellow:

Postad bild

Sen när allt lugnat ner sig med ultra-hd så kommer det riktiga 4k formaten och panelerna ;)

#28

Postad 12 januari 2015 - 11:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Ok ok. Trodde först det var UHDB men det dröjer väl innan dom första filmerna kommer eller ens utannonseras

Ahh, förtydligar mig där...

Nämde det i den här tråden för att lyfta fram att det faktiskt pågår saker som kan komma UHDB till godo.

#29

Postad 12 januari 2015 - 11:29

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Hur är det på majoriteten av 4K aparater som säljs idag ? de flesta har väll inte stöd för HDCP 2. som jag förstått det?

#30

Postad 12 januari 2015 - 16:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Har ingen större koll men ovan nämnda Sony X9B och flera av LGs 2014 års modeller har det iaf.

Redigerat av pacman, 12 januari 2015 - 16:15.


#31

Postad 12 januari 2015 - 16:47

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Med tanke på hur tufft det har varit för BD att ta över från DVD så tror jag att det blir ännu tuffare för detta format. Det har gått 8½ år sedan de första Blu-rayfilmerna började säljas och "vanligt folk" tycker som regel att DVD och streaming är bra nog.
Den här gången får de inte ens draghjälp av en ny populär spelkonsol med innbyggd spelare och dessutom är streaming jättestort nu jämfört med 2006.
Dessutom är det troligtvis bra mycket större lyft från DVD till BD än från BD till UHDB.

Redigerat av hassesolo, 12 januari 2015 - 16:49.


#32

Postad 12 januari 2015 - 16:54

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Jo, att gå från DVD till BD är lite som att gå från kassett till CD. BD till UHBD är nog lite som CD till SACD, eller DVD-A. Väldigt överflödigt i de flesta fallen med andra ord, men en fördel är att det kan komma nya (förhoppningsvis bättre) masters i 4K för många filmer som aldrig har sett överdrivet bra ut på Blu-Ray. Tänker på bland annat Terminator 2...

#33

Postad 12 januari 2015 - 18:38

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Fattar inte varför Cameron lägger så otroligt mycker tid på sina filmer för att sedan inte bry sig så mycket efter biovisningen är avklarad. T2 är ju en 10-15 år gammal master och det märks. Abyss släpptes väl aldrig anamorfiskt på DVD och finns inte på BD heller.

Abyss finns iofs nu i en fin HD variant som har visats på TV i USA så den är eller var säkert på G men nu så väntar han säkert på 4K!?

Blir intressant att se hur mycket UHDB gör i skillnad. Jag tänker mest att det kommer bli lyft för dom som har riktigt stora skärmar. Medans dom som sitter 5m ifrån på 50" inte borde besvära sig. På det avståndet ser DVD bra ut

#34

Postad 12 januari 2015 - 18:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Upplösningen är ju nästan den minsta poängen UHD... Skillnaden mellan HDR och SDR (och i viss mån rec709 vs DCI) kan ju en halvblind se även om denne sitter 5m från en 25 tummare. :)


Redigerat av pacman, 10 februari 2016 - 14:07.


#35

Postad 12 januari 2015 - 19:06

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Abyss släpptes väl aldrig anamorfiskt på DVD och finns inte på BD heller.

Jodå, i Kina gavs en anamorfisk DVD ut men det samma master som användes för DVD:erna fast inzoomad. Intressant nog är det den allra första officiella THX-mastern någonsin på konsumentvideo, så tidigt som 1993 på Laserdisc (Apocalypse Now släpptes något år tidigare men då användes en prototyp vid masteringen och därav fick den inte THX-certificat). Nog om det. :)

Då nästan alla ljudfilmer är inspelade i 24 bilder per sekund så kommer den högre bildfrekvensen inte att utnyttjas i de allra flesta fallen, men om man slipper banding så är det nog värt att uppgradera (åtminstone vissa titlar) enligt mig.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 12 januari 2015 - 19:06.


#36

Postad 12 januari 2015 - 19:11

crocodile
  • crocodile
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Det skulle vara intressant att veta om 2.35:1-filmer kommer lagras anamorfiskt eller inte. Antar att ingen vet än...
Det är något jag har saknat med Blu-Ray nu när man sitter med 2.35 duk/projektor.
Hoppas också på att man kan flytta undertexter som man kan göra med Blu-Ray på vissa spelare men även kunna ändra storlek. Texten kan bli lite för stor om man sitter med stor duk på ganska nära håll....

#37

Postad 12 januari 2015 - 19:40

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Folded Space har ju utvecklat en teknik kallad MFE (Multiformat Encoding) som möjliggör både en letterbox version & en anamorfisk lagrad bredfilm på samma skiva. Hurvida detta kommer att användas på kommande UHD BD återstår att se.
http://www.panamorph.com/folded-space/

#38

Postad 12 januari 2015 - 20:55

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
En annan sak som jag har funderat över på är regionskodning. Kommer det att vara detsamma som på Blu-Ray eller slipper vi skiten?

#39

Postad 12 januari 2015 - 22:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1

Det skulle vara intressant att veta om 2.35:1-filmer kommer lagras anamorfiskt eller inte. Antar att ingen vet än...

Googlade fram:
http://www.avsforum....-horizon-5.html

Verkar komma med mao. Upplösningsmässigt finns det ju inte att hämta från 4K masters dock. edit: Ahh, tydligen börjar de använda anamorfiska linser även till 4K, najs!

Redigerat av pacman, 13 januari 2015 - 09:17.


#40

Postad 13 januari 2015 - 08:44

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 1

Googlade fram:
http://www.avsforum....-horizon-5.html

Verkar komma med mao. Upplösningsmässigt finns det ju inte att hämta från 4K masters dock.


Länkad i den diskussionen var denna tråd som jag tyckte var väldigt intressant:
http://www.avsforum....l#post_24324946

#41

Postad 13 januari 2015 - 09:16

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Gissar på Laserdisc siffror i försäljning av det här. Nerladdning är inte på väg bort och streaming kommer öka lavinartat.

Och som någon skrev så kommer väl dvd att finnas kvar samtidigt.

Om jag tittar på folk som jag umgås med så är det bara en som har en shysst anläggning och bryr sig om ljud och bild när det laddas ner. alla andra hyr, kör netflix eller swefilmer i tvn eller i pcn

#42

Postad 13 januari 2015 - 09:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 3
Givetvis är det en entusiast-format, kommer aldrig bli mainstream det här, det förstår nog alla.
Laserdisc är en ganska bra liknelse och det är nödvändigtvis inte nått dåligt, utbudet var ju ganska bra på Laserdisc. :)

#43

Postad 13 januari 2015 - 09:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Ang anamorf... I HDMI v2.0 tillkom en ny funktion, "Support for the wide angle theatrical 21:9 video aspect ratio".
Vet inte riktigt vad den gör men kanske är det nått UHDB kan ha nytta av.

Redigerat av pacman, 13 januari 2015 - 09:26.


#44

Postad 13 januari 2015 - 09:52

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Är inte 21:9 samma som 2:35:1.. ? Vad det inte så Philips, när de fanns, kallade sina långsmala tv-apparater?

#45

Postad 13 januari 2015 - 10:04

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 1

Är inte 21:9 samma som 2:35:1.. ? Vad det inte så Philips, när de fanns, kallade sina långsmala tv-apparater?


Min uppfattning är att 21:9 används lite som samlingsnamn för allt i intervallet 2.30-2.40:1, alla filmer har tydligen inte exakt samma aspect ratio även om de är ungefär 2.35:1

#46

Postad 13 januari 2015 - 10:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Exakt. Och poängen med att man valde "21:9" var förstås att man ville bygga vidare på ett vedertaget begrepp, nämligen "16:9". Att den sen inte stämmer på decimalen med verkligheten (~2.37:1) kunde man leva med. :)

Redigerat av pacman, 13 januari 2015 - 10:15.


#47

Postad 14 januari 2015 - 11:33

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 1

Ni försöker alltså säga att jag inte kan vänta på att nuvarande LG OLED går ner i pris, utan jag måste vänta tills en kommande generation, med HDR-stöd, går ner i pris? :mellow:


Jag var rätt så nära att skaffa en billigare 4K Sony, men tror jag håller mig till 1080p några år till, tills dom fått ordning på den här skiten.
Det kommer ju att bli kaos av det här, när de som köpt en ny 4K TV inte kan använda sig av nya Blu-Ray formatet :D

Kan va värt att vänta ett par år, och se om det överhuvudtaget blir nåt av det, eller om det floppar snabbt likt "D-Theater" ;)
Jag brukar va snabb att haka på nytt format, men denna gången har jag inte samma sug, så kan som sagt ge det lite tid att mogna.
Sen vill jag inte brottas med några barnsjukdomar igen, fick nog av det på HD-DVD och Blu-Ray i början :D

#48

Postad 14 januari 2015 - 11:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
UHDB-specen verkar bra, de tycks försöka begränsa sig så lite som möjligt. Men nått som sticker ut är att det bara pratats om 100 GB än så länge.

Rimligtvis borde det sluta på 128 GB. Om inte annat av det enkla skälet att om man kan ha ~2.5 ggr högre bit-rate så borde man oxå kunna kräva att ha ~2.5 ggr större lagringsutrymme. :)

#49

Postad 14 januari 2015 - 12:04

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0
Känns ju som att dessa storlekar borde passa bättre för 4K. Men det blir väl först när 8K Ultra Voltron Blu-Ray knackar på dörren kanske ;)
http://www.digitaltr...-storage-discs/

Vore iaf skönt om man slipper se några kompimeringsartefakter på UHDB.
Hade hoppats på att slippa se detta när BD kom, men icke då ;)

Redigerat av Svante Skoog, 14 januari 2015 - 12:05.


#50

Postad 14 januari 2015 - 12:30

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 3
Kan vi inte bara köra blu-ray med disc-dimensionerna från laserdisc, blir ju mycket fräckare fodral också :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.