Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

4K bluffen

89 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 januari 2016 - 12:03

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 1
Vet inte om detta har postats här men det sammanfattar vad jag tycker om det nya formatet

http://www.highdefdi...-not-always-4k/

#2

Postad 17 januari 2016 - 12:18

bjornengqvist
  • bjornengqvist
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0
Intressant. Och förvånande. Jag hade ingen koll på att så många filmer spelades in i och redigerades i 2k.

Sen är det ju också förvånande att det ska vara så rörigt när man ska sätta en ny standard. Och att stöd för 3D saknas i specifikationen. Inte för att jag bryr mig om 3D, men Hollywood verkar ju gilla grejen? Man kanske vill göra 3D till bioexklusivt, för att locka besökare?

#3

Postad 17 januari 2016 - 12:27

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 7

"If you happen to be a fan of 3D (and it seems that fewer and fewer people are these days), you’re completely out of luck. The Ultra HD format does not support 3D. I say again for emphasis: The Ultra HD format does not support 3D. At all. Period. End of discussion. It’s not in the spec. Nobody has any interest in adding it to the spec anytime soon. As far as Ultra HD is concerned, 3D is dead."

 

Bästa jag läst på länge, äntligen slut på tramset.



#4

Postad 17 januari 2016 - 12:42

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Lawrence of Arabia kommer att se bättre ut än 95% av dom senaste 15 årens filmer. Gillar det men samtidigt så är det ju stort j*vla minusbetyg för branschen

#5

Postad 17 januari 2016 - 12:46

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Men nu är det väl så att 2k film i biosammang betyder 2048xnågonting pixlar, medans 2k hemma betyder 1920x1080, så antingen kastar man bort ungefär 6% av bilden, eller skalar man om från 2048->1920. Att skala om från så närliggande upplösningar sägs inte vara bra, så ger troligen bättre bild att gå från 2048->4096.



#6

Postad 17 januari 2016 - 13:22

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Tråkigt för oss som råkar gilla 3d men jag har ändå inte tänkt hoppa på 4k hypen! För de som gillade 48fps så ingår inte det heller i UHD enligt denna källa: http://www.flatpanel...l&id=1422517486

 

Mvh



#7

Postad 17 januari 2016 - 13:25

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Det är riktigt rörigt, man förstår varför Nolan filmar med 65 och 70mm fortfarande. 



#8

Postad 17 januari 2016 - 13:27

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Tråkigt för oss som råkar gilla 3d men jag har ändå inte tänkt hoppa på 4k hypen! För de som gillade 48fps så ingår inte det heller i UHD enligt denna källa: http://www.flatpanel...l&id=1422517486

 

Mvh

Ena bra nyheten efter den andra, happy days!  :)



#9

Postad 17 januari 2016 - 13:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Om filmerna är inspelade eller digitaliserade i 2K, så kan det ändå bli en klar skillnad, beroende på hur färgen komprimerades.

 

På Blu-ray (och alla vanliga videoformat för den delen) har färgen halva upplösningen både vertikalt och horisontellt (4:2:0), eftersom det går att komprimera bilden effektivare då. Ögonen är mer känsliga för upplösningen i gråskalan, men det syns även i färgen vid en direkt jämförelse.

 

Om ursprungsformatet är 4:2:0 och 1080p. så är det meningslöst med en uppskalning till 4K, men det får man ju hoppas att det aldrig är.

 

Det är lite kul att folk verkar förvånade. Det kommer att finnas många 4K Blu-ray med 2K-bild om några år ;) 


Redigerat av Ageve, 17 januari 2016 - 14:07.


#10

Postad 17 januari 2016 - 14:36

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Tråkigt för oss som råkar gilla 3d men jag har ändå inte tänkt hoppa på 4k hypen! För de som gillade 48fps så ingår inte det heller i UHD enligt denna källa: http://www.flatpanel...l&id=1422517486

 

Mvh

 

Den artikeln är ett år gammal, så det har ju varit känt länge. Ingen nyhet alltså. Just saying... :)



#11

Postad 17 januari 2016 - 14:43

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Missade det. Men var ju ändå matnyttigt info tydligen då jag inte var ensam om att ha missat att 4k inte kommer ha med 48fps. Mvh



#12

Postad 17 januari 2016 - 22:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Du får väl kika lite i UHD Blu-ray tråden då...första inlägget ;)

#13

Postad 18 januari 2016 - 12:46

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Ni som är early adopters, vad har ni att säga? Det är ju väldigt få filmer som kommer att kunna utnyttja upplösningen om dom är gjorda efter Lord of the rings. Det var då DI började har jag för mig och det börjades filma digitalt i samma veva också.

Finns andra fördelar som kommer att ge bättre bild än BD men ultra HD blir det inte, eller 4K eller man kallar det för

Redigerat av budwhite, 18 januari 2016 - 13:35.


#14

Postad 18 januari 2016 - 13:13

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

  • 770 inlägg
  • 0

Intressant läsning. 8K år 2020 är med andra ord inget att behöva införskaffa med andra ord...

 

Dags att börja filma egna filmer med mobiler och videokameror som stödjer 4K. Kul att se på egna video klipp i 4K, not!



#15

Postad 18 januari 2016 - 14:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

Har lite svårt att se vad som är så speciellt med det här...?

 

Det är ALLTID (inte bara inom video) så att man INTE nyttjar standarders potential fullt ut i början. Det viktiga är att standarder och ramverk blir satta, med tiden kommer praktiska implementationer som sedan nyttjar dessa på ett bra sätt. Sånt tar som regel lite tid. Det är så verkligheten fungerar, givetvis är inte UHD något undantag.

 

Egentligen rätt obefintligt nyhetsvärde i att, om man ska vara krass, påpeka att samma sak som hänt 100 ggr förr kommer hända igen. 



#16

Postad 18 januari 2016 - 14:28

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

  • 770 inlägg
  • 0

Kan inte så mycket om filmning men trodde 35 och 70mm räknades lite annorlunda... Måste googla fram lite info

 

http://www.celco.com...KodakCineon.asp


Redigerat av Midnight, 18 januari 2016 - 14:32.


#17

Postad 18 januari 2016 - 14:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Nåja, de som köpte färg-tv 1970 blev säkert chockade när de upptäckte att inte allt var i färg heller. Så det är inte bara den tekniska historien som tenderar att upprepa sig... ;)


Redigerat av pacman, 18 januari 2016 - 14:33.


#18

Postad 18 januari 2016 - 14:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

Hittade den här ang färg-tv. :D

https://christiandah...rken-fick-farg/



#19

Postad 18 januari 2016 - 15:02

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 269 inlägg
  • 0

Hittade den här ang färg-tv. :D

https://christiandah...rken-fick-farg/

Haha sänd inga långfilmer i färg  :P



#20

Postad 18 januari 2016 - 15:33

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Vet inte om detta har postats här men det sammanfattar vad jag tycker om det nya formatet

http://www.highdefdi...-not-always-4k/

Det är inget fel på formatet. Det är fel på dem som ska leverera formatet. Så här är det alltid vid formatbyten. 



#21

Postad 18 januari 2016 - 15:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Zero>> Palme var ju skön...bättre folk köper ny tv istället för att åka utomlands, då stannar ju pengarna i landet. :)

 

Nått som det säkert kommer fuskas med är HDR. De kommer ju inte orka grade:a om filmerna (kan ju även vara så att det inte ens är önskvärt) så det lär bara köra filmen genom nån slags bildbehandling och så kommer de kunna smäcka på en HDR-logga på paketet. Lär väl bli Dynamic mode...fast bokstavligen inpräntat i skivan.  :o


Redigerat av pacman, 18 januari 2016 - 15:36.


#22

Postad 18 januari 2016 - 15:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Haha sänd inga långfilmer i färg  :P

"Sänd inte barnprogram i färg".. ? Vad skulle hända då? Skulle barnen hoppa omkring i rummet som om de druckit för mycket läskeblask..? :)



#23

Postad 18 januari 2016 - 15:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Zero>> Palme var ju skön...bättre folk köper ny tv istället för att åka utomlands, då stannar ju pengarna i landet. :)

 

Nått som det säkert kommer fuskas med är HDR. De kommer ju inte orka grade:a om filmerna (kan ju även vara så att det inte ens är önskvärt) så det lär bara köra filmen genom nån slags bildbehandling och så kommer de kunna smäcka på en HDR-logga på paketet. Lär väl bli Dyanmic mode...fast bokstavligen inpräntat i skivan.  :o

Du har nog väldigt rätt i det. Ungefär som fusk-3d. ingen orkar ta reda på om filmen verkligen filmades stereoskopiskt..



#24

Postad 18 januari 2016 - 15:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

"Sänd inte barnprogram i färg".. ? Vad skulle hända då? Skulle barnen hoppa omkring i rummet som om de druckit för mycket läskeblask..? :)

Skratta du. Tänk dig i framtiden när det växer upp en hel generation som matats med HDR Bolibompa. Vilka ******** otyg. Jag kommer vifta efter dem med käppen, var så säker på det!



#25

Postad 18 januari 2016 - 15:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ha ha...ungarna springer omkring fyllda av HD och tycker att all text i samhället är för stor. Ingen över 40 kan längre se vad som står i laptopen, som är upp i 16K...

 

Ja..herregud..



#26

Postad 18 januari 2016 - 17:32

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0

Det är inget fel på formatet. Det är fel på dem som ska leverera formatet. Så här är det alltid vid formatbyten.

Fast inget lär ändras på filmer från 01 och framåt. Dom kommer inte göra om DI i 4K på dom som är gjorda i 2K och dom som är filmade i 2K kan man inte göra något åt alls.

Det är såklart ingen jättenyhet. Har vetat om detta länge men folk verkar glömma eller inte bry sig. Ett nytt format är viktigast just nu trots att det inte kommer leverera på ett stort antal filmer. Och det är väl oftast just nya filmer som säljer bäst

Och som det verkar så kommer dom flesta nya filmerna fortsatt ha DI i 2K.

Lite som SD BD. Ganska många musikfilmer som är i SD PÅ BD men ljudet är iaf i HD

Redigerat av budwhite, 18 januari 2016 - 17:47.


#27

Postad 18 januari 2016 - 18:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Man ska iofs inte utesluta att man scannar om vissa filmer för en 4K DI.

Ironin är ju dessutom att 4K DI krävs för att nyttja vanlig Blu-ray fullt ut. :)

#28

Postad 18 januari 2016 - 18:53

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Scannar? Så enkelt är det väl inte. Dom måste göra om allt dom gjorde fast i 4K, effekter och färgkorrigering osv. Eller?

För en supernishad hemmamarknad som är på nivå med Laserdisc? Tillåt mig att tvivla i vilket fall

Redigerat av budwhite, 18 januari 2016 - 19:08.


#29

Postad 18 januari 2016 - 18:55

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

"If you happen to be a fan of 3D (and it seems that fewer and fewer people are these days), you’re completely out of luck. The Ultra HD format does not support 3D. I say again for emphasis: The Ultra HD format does not support 3D. At all. Period. End of discussion. It’s not in the spec. Nobody has any interest in adding it to the spec anytime soon. As far as Ultra HD is concerned, 3D is dead."

 

Bästa jag läst på länge, äntligen slut på tramset.

 

+1  :)



#30

Postad 18 januari 2016 - 19:10

emiltinebo
  • emiltinebo
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 2
Synd, jag gillar faktiskt 3D...

#31

Postad 18 januari 2016 - 19:17

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
The Force Awakens är filmad på 35mm och har DI i 4K, men om ni såg den på bio i 3D så är det bara 2K

Redigerat av budwhite, 18 januari 2016 - 19:18.


#32

Postad 18 januari 2016 - 19:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Scannar? Så enkelt är det väl inte. Dom måste göra om allt dom gjorde fast i 4K, effekter och färgkorrigering osv. Eller?

För en supernishad hemmamarknad som är på nivå med Laserdisc? Tillåt mig att tvivla i vilket fall

Effekter och sånt som gjordes optiskt kommer nog se lika illa ut som innan. Men det har jag räknat med. Datoranimerade filmer borde gå att omarbeta till 4K. Datoreffekter i vanliga filmer (Contact) vet jag inte vad man gör med.

 

Man får väl titta extra noga på omslagen på framtidens Uhd. Står det "Native Resolution" och hur många pixlar filmen filmades i är jag nöjd. Sedan har vi förstås hela karusellen med linser och hur bra de är. Undrar hur bra anamorfiska linser är på 4K..?


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 18 januari 2016 - 19:26.


#33

Postad 18 januari 2016 - 19:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Scannar? Så enkelt är det väl inte. Dom måste göra om allt dom gjorde fast i 4K, effekter och färgkorrigering osv. Eller?
För en supernishad hemmamarknad som är på nivå med Laserdisc? Tillåt mig att tvivla i vilket fall

Ja det krävs förstås mer än att scanna men jag menade att det var början...

Rendera nya effekter lär aldrig göras om men ny färgkorrigering är inte långsökt. Inte minst om de ska göra en HDR version.

#34

Postad 18 januari 2016 - 20:11

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

Ja, något måste bolagen göra för att få in lite pengar. Fast sammanlaget blir det nog bättre kvalitet även om det i vissa fall är 2k.

Fler färger, HDR, högre bitrate. Tillräkligt för att folk ska köpa om några av sina filmer :)



#35

Postad 18 januari 2016 - 20:27

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Ultra HD Alliance information; http://www.uhdbdinnumbers.com/



#36

Postad 18 januari 2016 - 21:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Av de 4k material jag matat upp på duken har sett fantastiskt ut, dock ej provat hdr ännu men på g :)



#37

Postad 20 januari 2016 - 13:18

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0

Du har nog väldigt rätt i det. Ungefär som fusk-3d. ingen orkar ta reda på om filmen verkligen filmades stereoskopiskt..

 

http://realorfake3d.com/

 

Jag kollar alltid den innan jag ser filmen!



#38

Postad 21 januari 2016 - 03:07

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
"Many of the new colors in the expanded gamut are beyond the range of human vision – and of those that are visible, most of today’s two-tone, digitally graded, teal-and-orange movies will never use them."

#39

Postad 21 januari 2016 - 07:40

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

"Many of the new colors in the expanded gamut are beyond the range of human vision – and of those that are visible, most of today’s two-tone, digitally graded, teal-and-orange movies will never use them."


Jag älskar att artikelförfattaren är lika cynisk som jag när det gäller hur filmer faktiskt ser ut kontra potentialen med WCG. :P

#40

Postad 21 januari 2016 - 08:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 2

Ja för DCI valde ju sin större färgrymd bara för att det var roligt...eller oxå inte.

 

Det finns naturligtvis ingen nackdel i att inte längre behöva "skala ner" färgrymden när man går från digitalbio till hemmet. Att detta sen, beroende på film, har måttlig eller ingen effekt(en DCI-version av "Bron" lär gå igenom opåverkad :)) må så vara men det viktiga ligger man tar bort begränsningar, inte minst för framtiden.

 

Bortom DCI kan nog däremot betraktas lite som en överkurs tillsvidare.

 

Överlag en ganska "salty" artikel som bygger på ett stort feltänk: den tittar bara bakåt istället för framåt. Den typen av tankesätt brukar sluta rätt grinigt, rekommenderas ej. :)


Redigerat av pacman, 21 januari 2016 - 09:00.


#41

Postad 11 februari 2016 - 09:17

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Hur stor del av UHD-BD utgåvorna kommer att vara i 4k inom 2 år? 5, 10 eller kanske 20%?

Någon med en bra gissning? Dom flesta filmerna före -00 har väl potentialen men är det inte nyare filmer dom kommer satsa på mest?

Undrar också hur märkningen på fodralen kommer att vara? Ingen alls gissar man på. Jag tror inte att dom kommer skriva att LotR är i 2k på omslaget direkt.

Gillar inte det ljugs och är så mycket felinformation.
Måste vara unikt också att ett nytt format inte kan utnyttjas till fullt av nya filmer men däremot utav gamla.
Nej jag är inte imponerad av branschen efter Lucas gjorde den digital med sina prequels.

Jag vet att det finns andra fördelar med nya formatet men det är 4k som är säljpunkten och det som folk känner till. Men som väldigt få har sett i verkligheten. Jag har förmodligen inte sett det på bio ens.

Just nu känns det som att dom kunde byggt in HDR och annat i blu-ray när så få filmer kommer/kan utnyttja den högre upplösningen som 4k ger, och istället väntat till filmbolagen och biograferna kommer ikapp med 4k på bio

Redigerat av budwhite, 11 februari 2016 - 10:04.


#42

Postad 11 februari 2016 - 09:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Eller 50+%? Svårt att sia om.

 

Skulle iaf tippa på att 90+% har en teknisk kapacitet som överstiger vad som är möjligt med vanlig Blu-ray vilket mer än väl ger nya standarden ett existensberättigande.



#43

Postad 11 februari 2016 - 09:52

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Det är som att blu-ray i början mestadels skulle vara i SD men ljudet i HD och att man slipper byta skiva på långa filmer och så finns det pop up menu. Wow!

Redigerat av budwhite, 11 februari 2016 - 09:59.


#44

Postad 11 februari 2016 - 10:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Det är som att blu-ray i början mestadels skulle vara i SD

Nej det är det inte.

 

Men att gnälla på UHD Blu-ray för att filmstudios såhär dag 0 ännu inte har fulländad teknisk kapacitet är lite som att såga HD-standarden bara för att BD-versionen av House of flying daggers såg ut som skit då det begav sig 2005 nånstans. Korkat och kortsiktigt mao.

 

Och lite så är det väl över artikeln överlag, "välkommen till år 2005, här tänker vi inte längre än vad näsan räcker". :D

 

Det tycks förövrigt vara så att de flesta (alla troligtvis) releasefilmer på UHD Blu-ray en bildmässig teknisk kapacitet som överstiger vad som är möjligt på vanlig Blu-ray.

 

Att sen vissa har en hang-up på vilken den ursprungliga DI:n har för upplösning (man undrar förövrigt om informationen i artikeln är korrekt här, den innehåller en rad fel iövrigt iaf) påvisar bara att man inte har förstått helheten. Och det må så vara men det är knappast ett tekniskt argument.

 

Med det sagt så vore det fint om 4K DI blir vanligare, det vore till godo inte bara för UHD Blu-ray (8K DI vore optimalt här) utan även för vanlig Blu-ray. Kanske, kanske är det så (läs: det troliga är) att den utvecklingen accelererar tack vare att bättre standarder finns tillgängliga för konsument? Så var tacksam att det rullar på...



#45

Postad 11 februari 2016 - 11:31

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 1
Du kan sockra dina inlägg hur du vill. Jämförelsen med SD bild på BD är bra.

Att vara blind faith dyrkare och köpa om halva filmsamlingen igen för minimal uppgradering är korkat.
Men vi får väl se vad som händer och vad resultaten blir...

VHS>DVD>BD hade tydliga förbättringar på både ljud och bild. Med BD>UHD-BD så får man verkligen läsa på om vilken film som kommer att kunna utnyttja det nya. UHD-BD har väl heller inget lyft i ljudväg eller har jag missat något?

Redigerat av budwhite, 11 februari 2016 - 11:34.


#46

Postad 11 februari 2016 - 12:01

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det skulle vara Atmos i så fall..



#47

Postad 11 februari 2016 - 12:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Den är inte bra eftersom den är inkorrekt. Inte minst eftersom den missar att den här gången är det INTE statisk upplösning som är främsta poängen. På tiden att folk lär sig att en bild består av mer än ett visst pixelantal.

 

Men du har rätt i att, precis som överallt annars, så är det så att desto mer något utvecklas, desto mer når man risken att folk upplever "diminishing returns". För vissa var DVD redan där, för andra Blu-ray medans andra kräver mer än så. Hade kortsiktiga bakåtsträvare fått bestämma hade vi väl i bästa fall suttit med VideoCD vid det här laget...

 

Men vi får väl se vad som händer och vad resultaten blir...

Japp och det enda vi kan vara säkra på är att resultaten kommer variera från film till film och intrycket av resultaten kommer variera från betraktare till betraktare (inte minst pga vilken utrustning de använder) så att i detta tidiga skede tala om "minimal uppgradering" och "bluff" är på tok förhastat, för att uttrycka sig så snällt och osockrat som möjligt.



#48

Postad 11 februari 2016 - 13:54

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0

Det skulle vara Atmos i så fall..


Finns redan på BD som du vet

#49

Postad 11 februari 2016 - 14:14

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Snabb fråga: om vi bortser från 4k, kan man implementera HDR och annat på BD? Det jag vill veta är om vi får ett helt nytt format enbart på grund av upplösning(som ofta inte kommer att utnyttjas ändå)?

DVD var fantastiskt när det kom, kanonbild och 5.1 DTS och man kunde byta text/ljud/kapitel osv. BD var stort lyft när det gäller bilden och delvis ljudet men annars var allt likt.

Nu känner jag inget för UHD-BD och det är tråkigt. Beror också på tappat tekniskt intresse och och att BD fortfarande efter 10 är så pass bra.

Antar att jag inte är ensam om att tycka att det är rörigt också. Vissa förstärkare stödjer den grejen, projektorer/tv har den finessen och inget verkar vara helt klart.

1080p och HD-ljud var enkelt och tydligt

#50

Postad 11 februari 2016 - 14:19

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Synd, jag gillar faktiskt 3D...

Samsung och LG räknar med att sluta med eller dra ned kraftigt på tillverkningen av 3D-TV. Antar att det inte blir hållbart med 2 olika TV-spår, ett för 3D och ett för 4K.

http://www.techspot....end-3d-tvs.html

En annan hint är att Netflix i det tysta avvecklar 3D och satsar på 4K.

Uppenbarligen finns det ingen efterfrågan på 3D för hemmabruk. Det kan jag mycket väl förstå. Ett vardagsrum är ingen biosalong för majoriteten. Därtill tror jag att imponator-faktorn som 3D hade i butik skönk som en sten när folk insåg att de satt och tittade in i en låda när de såg en 3D-film. Vart tog alla dinosaurier och rymdskepp som skulle komma ut ur TVn vägen? Nej, just det, konceptet levde inte upp till förväntningarna och självdog.


Redigerat av agpath, 11 februari 2016 - 14:20.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.