Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är det värt med betal-antivirusprogram?

43 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 juli 2010 - 06:42

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Fick med 60 dagars norton antivirus när jag köpte ny dator och tiden är snart slut. Är det värt att betala 400-600 / år för detta? Finns ju en hel del gratis men jag antar att ett betalprogram naturligtvis är bättre/säkrare.

Men för normalanvändaren? Vanlig surf, bankärenden etc...

Brandvägg finns väl i windows som det är och jag som använder router (dlink 655) har väl någon form av brandvägg där också?

/Magnus

#2

Postad 05 juli 2010 - 06:50

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Betalningsalternativen som tex ESET´s och Symantecs produkter är förvisso mer avancerade och förmodligen "säkrare" än gratisalternativen. Dock så resonerar jag som du och har på senare år enbart nöjt mig med gratisvarianterna och är mycket nöjd med det.

Det är ju svårt att veta hur bra nåt är då man egentligen inte vet förrän man antingen blivit drabbad av virus eller i efterhand kan konstatera attt mn iaf inget märkt.

Jag har iaf inte märkt av ett endaste virus eller spyware etc sen jag haft dessa gratisvarianter.

Idag kör jag enbart med Microsofts Security Essentials och Windows inbyggda brandvägg bakom en router och det funkar tycker jag.

#3

Postad 05 juli 2010 - 17:10

Unregistered4c7220c0
  • Unregistered4c7220c0
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Håll dig undan från Norton, det drar resurser och är riktigt dåligt. Norton lyckas dessutom med att spärra POP3/IMAP/SMTP i var och varannan uppdatering. Jag jobbar på ett webbhotell och varje gång någon kund ringer in och har problem med sin e-post så kollar vi alltid om de har Norton, har de Norton så ber vi dem testa stänga av det, i 99 av 100 fall så är det Norton som spärrar. Kör med Esets NOD32, det är i särklass bäst.

#4

Postad 05 juli 2010 - 17:23

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Sluta att porrsurfa istället så klarar du dig med gratisprogram. Brandvägg är viktigast :)

#5

Postad 05 juli 2010 - 18:38

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0
Första frågan är väl om du är nöjd med hur det funkar idag, resursmässigt, inga virus o.s.v. ?
Sen skulle inte jag säga att Norton är specielt tungt idag jämnfört med andra produkter.
Äldre versioner (innan 2009) hade definitivt resursproblem men det har Symantec ändrat rejält sen dess.

#6

Postad 05 juli 2010 - 18:45

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

  • 574 inlägg
  • 0
Köp INTE. Det är helt onödigt för normalanvändaren. Skaffa en router med brandvägg och skaffa ett av gratisalternativen, tex AVG. Det räcker gott.

#7

Postad 05 juli 2010 - 19:11

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Jo jag har ju router med brandvägg. Annars har jag inte upplevt att norton segar ner systemet alls. Sägs att de blivit bättre.

Men som någon antydde surfar jag bara på seriösa sidor :)

Vad tror ni om microsofts nya gratisprogram, enligt mjukvara.se är den helt ok för att gratis? Sen har jag hört mycket positivt om avast.

/Magnus

#8

Postad 05 juli 2010 - 19:59

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Det finns ett ännu enklare gratisalternativ numera:
http://www.microsoft....aspx?mkt=sv-se

Själv kör jag sedan 6-7år Avast på samtliga maskiner, har aldrig krånglat och är också gratis!

#9

Postad 05 juli 2010 - 20:06

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Har kört med AVG i många år och det har funkat mycket bra (i kombination med viss medvetenhet om riskerna).

#10

Postad 05 juli 2010 - 21:31

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Det finns ett ännu enklare gratisalternativ numera:
http://www.microsoft....aspx?mkt=sv-se

Själv kör jag sedan 6-7år Avast på samtliga maskiner, har aldrig krånglat och är också gratis!


Har kollat in microsofts essetials, och kommer det från microsoft borde det vara ett bra program, eller? Men det jag försöker att klura ut är om det räcker? Har windows 7 och den brandväggen duger säkert bra. Sen har man väl alltid en brandvägg i routern?

Har som sagt norton antivirus internet security 2010 som trial. Det programmet har en väldans många olika parametrar, så det känns verkligen som att programmet har koll på allt. Men är det värt ca 500kr/år?

Om någon vill hacka sig in och luska fram mina koder etc klaras det säkert av oavsett program. Helst av allt vill man slippa maskar, trojaner och sånt elände. Sist jag fick det (då med att gammalt antivirusprogram) fick jag formatera om datorn för att bli av med det.

/Magnus

#11

Postad 15 juli 2010 - 18:43

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Om man har en router (som blockar inkommande anrop som du inte önskar) räcker det med en enkel antivirus som uppdateras ofta. AVG, Avast! och MS Essentials funkar allihop och är bra. Du skall INTE köra utan något antivirus.

Det funkar lika bra med Windows inbyggda brandvägg. Har du både och så...

Jag är sedan länge allergisk mot Norton (McAfee med), och gillar inte brandväggar ovanpå Windows egen. Brandväggen i Win7 har (till skillnad från XP) utmärkta inställningsmöjligheter när man vill göra undantag.

När det gäller detektering så kan jag säga att jag exvis sett exempel på flera trojaner som McAfee med många flera triggar på efter upp till en vecka. Hittar man en skum fil är det alltid kul att ladda upp den på Virustotal och sedan kolla igen efter en vecka.

#12

Postad 15 juli 2010 - 18:49

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Har nu tre dagar kvar tills trialperioden är över. Jag har kommit fram till att köra på gratisvarianterna. Har laddat ner microsofts egna på en annan dator och tycker den verkar göra ett bra jobb.

Som en vanlig "normal" surfare tror jag det räcker. Känner att 500 kr/år är onödiga pengar.

Facit kanske kommer senare, om man har oturen att drabbas av något. Fast det ärju inte säkert att ett betalprogram skulle hindrat det heller.

En router med brandvägg, windows 7 samt microsoft antivirus räcker nog gott.

/Magnus

#13

Postad 15 juli 2010 - 19:09

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Det finns ett ännu enklare gratisalternativ numera:
http://www.microsoft....aspx?mkt=sv-se

Själv kör jag sedan 6-7år Avast på samtliga maskiner, har aldrig krånglat och är också gratis!

ms programet tar för mycket minne

#14

Postad 15 juli 2010 - 19:13

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Avast Home Edition.. funkar bra :)

http://www.avast.se/laddaner.htm

Regga och ladda ner Homeversionen då denna är gratis för vanliga hemanvändare

Redigerat av uzzi, 16 juli 2010 - 09:31.


#15

Postad 15 juli 2010 - 19:23

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

ms programet tar för mycket minne


Ja, hela 2 MB, vilket resursslöseri.

#16

Postad 15 juli 2010 - 19:38

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Microsofts Security Essentials ... inget mer att säga. Har använd denna från dagen det släpptes och har aldrig varit så nöjd.

Norton är som virus. Man märker det hela tiden. Det drar resurser och stör. Microsofts Security Essentials existerar liksom inte trots att det jobbar hela tiden.

De som säger annat är till 99% folk som inte riktigt vet hur man hanterar en dator.

#17

Postad 15 juli 2010 - 21:46

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Om sanningen skall fram byter jag också till Essential i sakta takt (alla nyinstallationer)
Tack AVG, men Essential får upppdateringar via Windows Update, det känns mera integrerat och verkar ha låg "overhead" på mina system iaf.

#18

Postad 16 juli 2010 - 07:07

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Ja, hela 2 MB, vilket resursslöseri.

Inte vid mig då den käkade minne hela tiden och som mest så hade den käkat upp 953mb .

#19

Postad 16 juli 2010 - 07:55

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Inte vid mig då den käkade minne hela tiden och som mest så hade den käkat upp 953mb .

Du måste mena nåt annat, t ex Windows Swapfil, för MS Sec Ess. tar då inte (nästan) en Gig minne inte!

Tryck Ctrl-Alt-Del och öppna Windows Task Manager och titta på fliken Processes, så ser du hur mycket
minne MS Sec. Ess. tar, ligger runt 2Mb bara.

#20

Postad 16 juli 2010 - 08:47

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Dolde inlägg som inte hade med diskussionen att göra.

Tänk också på att anmäla de inlägg ni anser bryta mot reglerna istället för att ta det i forumet, alternativt pm till moderator för forumet.

#21

Postad 16 juli 2010 - 09:25

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0
Helt onödigt att köpa när det finns gratis så vidare man inte laddar ner massa konstiga program/annat som innehåller virus "högrisk". Brukar följa tester och antivirusprogrammet nedan brukar vinna. Dessvärre får man inte länka till deras test, men det är tyskt om du söker på google


Dessa 2 saker är inte fy skam

http://download.cnet....html?tag=mncol

http://download.cnet....html?tag=mncol

#22

Postad 16 juli 2010 - 13:43

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
Personligen kör jag med Avast på vissa datorer och AVG på vissa... (gillar Avast lite mer). Båda har dock funkat klanderfritt i massor av år och som privatperson finns det ingen anledning att betala pengar för antivirusprogram.

/Gelmax

#23

Postad 17 juli 2010 - 08:12

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0
Är verkligen gratis programen så bra som ni vill ha det till klarar dom att avlägsna maskar och trojaner eller tracking cokies jag har annan erfarenhet av dom
och det är inget vidare .
det finns virus som dom inte klarar att ta bort eller tracking cokies
kör med avg för tillfället och den klarar inte att ta bort tracking cokies.
men har inte lust att infektera den och se vad avg går för infekterade en annan maskin som det var avast på och avasten klarade inte att ta bort viruset utan det var att gå ut och hämta en prova på version av kaspersky för att få bort masken.

#24

Postad 17 juli 2010 - 20:46

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Tracking cokies är ju harmlösa filer har aldrig varit med om att dom orsakat skada.
Dessa kan du ju ta bort manuellt om du villl dölja ditt surfande, vidare kan du ställa om explorern att inte acceptera cokies. Har AVG på 2 datorer och Nod32(betalar jag för) på den tredje. Surfa med omdöme så är AVG gratisversion ett bra program som inte slöar ner datorn heller. Jag har inte haft problem med att AVG inte kunna rensa bort oönskade saker (trojaner och virus) det viktigaste är att programet är "up to date"!

Kan inte säga att det ena är bätttre än det andra om jag jämmför AVG med Nod.
Har ju båda, undvik Norton, Panda, F-secure och finnns andra också.
Dom som är bäst på att utveckla antivirusprogram är östeuroperna.

Redigerat av RedMarathon, 17 juli 2010 - 20:52.


#25

Postad 17 juli 2010 - 20:50

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Är verkligen gratis programen så bra som ni vill ha det till klarar dom att avlägsna maskar och trojaner eller tracking cokies jag har annan erfarenhet av dom
och det är inget vidare .
det finns virus som dom inte klarar att ta bort eller tracking cokies
kör med avg för tillfället och den klarar inte att ta bort tracking cokies.
men har inte lust att infektera den och se vad avg går för infekterade en annan maskin som det var avast på och avasten klarade inte att ta bort viruset utan det var att gå ut och hämta en prova på version av kaspersky för att få bort masken.


Cookies kan du ta bort i mappen för cookies. Alternativt se till att webbläsaren inte hämtar sidor med cookies, fast då försvinner tillgängligenheten för en stor del av alla sidor på webben.

Använder du firefox finns en add-on här

Redigerat av JetJaguarr, 17 juli 2010 - 20:58.


#26

Postad 17 juli 2010 - 20:55

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Du måste mena nåt annat, t ex Windows Swapfil, för MS Sec Ess. tar då inte (nästan) en Gig minne inte!

Tryck Ctrl-Alt-Del och öppna Windows Task Manager och titta på fliken Processes, så ser du hur mycket
minne MS Sec. Ess. tar, ligger runt 2Mb bara.


Så, nu var norton avininstallerat och mse installerat. Kolla hur mkt minne den tog. Enligt taskmanagern var 5344 kb, vet inte om det är bra eller dåligt. Man får väl ha i åtanke att den är på realtid.

/Magnus

#27

Postad 17 juli 2010 - 20:59

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Så, nu var norton avininstallerat och mse installerat. Kolla hur mkt minne den tog. Enligt taskmanagern var 5344 kb, vet inte om det är bra eller dåligt. Man får väl ha i åtanke att den är på realtid.

/Magnus


5 MB ungefär, väldigt lite då du antagligen har tusentals MB i minne.

#28

Postad 17 juli 2010 - 21:01

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Jorå, många mb igång här. Efter en kort stunds användande känns datorn lite snabbare (kan vara önsketänkande) än innan.

Får testa detta ett tag och utvärdera. Om jag slipper betala 500 kr är jag mer än nöjd.

/Magnus

#29

Postad 18 juli 2010 - 10:45

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Tracking cokies är ju harmlösa filer har aldrig varit med om att dom orsakat skada.
Dessa kan du ju ta bort manuellt om du villl dölja ditt surfande, vidare kan du ställa om explorern att inte acceptera cokies.

Är en tracking kaka så harm lös som du säger tror inte på det varför är den då spårande och det är prisjakts kakor som är värst hade det varit en porr sida så hade jag väl förståt det men då stänger man av både java script och kakor.
Tracking cookies may be used to track internet users' web browsing habits. This can also be done in part by using the IP address of the computer requesting the page or the referrer field of the HTTP header, but cookies allow for a greater precision. This can be done for example as follows:

1. If the user requests a page of the site, but the request contains no cookie, the server presumes that this is the first page visited by the user; the server creates a random string and sends it as a cookie back to the browser together with the requested page;
2. From this point on, the cookie will be automatically sent by the browser to the server every time a new page from the site is requested; the server sends the page as usual, but also stores the URL of the requested page, the date/time of the request, and the cookie in a log file.

By looking at the log file, it is then possible to find out which pages the user has visited and in what sequence. For example, if the log contains some requests done using the cookie id=abc, it can be determined that these requests all come from the same user. The URL and date/time stored with the cookie allows for finding out which pages the user has visited, and at what time.

Third-party cookies and Web bugs, explained below, also allow for tracking across multiple sites. Tracking within a site is typically used to produce usage statistics, while tracking across sites is typically used by advertising companies to produce anonymous user profiles (which are then used to determine what advertisements should be shown to the user).

A tracking cookie may potentially infringe upon the user's privacy but they can be easily removed. Current versions of popular web browsers include options to delete 'persistent' cookies when the application is closed.









Cookies kan du ta bort i mappen för cookies. Alternativt se till att webbläsaren inte hämtar sidor med cookies, fast då försvinner tillgängligenheten för en stor del av alla sidor på webben.

Använder du firefox finns en add-on här

Addonet fungerar inte med firefox 3,6,6

Redigerat av Unregistered1728, 18 juli 2010 - 10:47.


#30

Postad 18 juli 2010 - 18:00

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Vi har Symantec (Norton) på jobbet. Det första jag gör varje morgon är att stänga av programmet helt. Annars går det inte ens att läsa sina mail som kommer från kollegor i samma slutna nätverk och innehåller inget annat än text. Det kan lätt ta 5 sekunder per mail bara att öppna! Tur att man har administratörsbehörighet.

Personligen har jag aldrig blivit drabbad av ett virus. Enda gången en av mina hemmadatorer havererade totalt var när F-Secure som jag hade kostnadsfritt i ett år via BBB klassade en av dem viktigaste windowsfilerna som virus. Då var det bara att återställa hela burken till fabriksinställningarna. Det tog 3 dagar att få in alla program och uppdateringar. Problemet drabbade hundratusentals datorer bara i Sverige!

Jag har till och med kört helt utan antivirus ett tag. Inga problem där heller. Trots att man tankade ner en hel del material.

Det handlar om att TÄNKA INNAN man trycker och klickar på länkar runt om på nätet. Och är man en riktigt korkad användare som endast använder den mörka sidan av nätet då kan man glömma att något antivirus kan rädda en.

Skål! :)

Redigerat av master_of_rock, 18 juli 2010 - 18:00.


#31

Postad 18 juli 2010 - 18:19

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
Jag kör följande skydd:

Comodo Internet Security (gratis):
http://www.comodo.co...et-security.php

SpywareBlaster (gratis):
http://www.javacoolsoftware.com

Ser ingen anledning till att betala för antivirus då gratisprogram ofta fungerar ännu bättre (jfm Norton).

#32

Postad 18 juli 2010 - 20:34

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0

Är en tracking kaka så harm lös som du säger tror inte på det varför är den då spårande och det är prisjakts kakor som är värst hade det varit en porr sida så hade jag väl förståt det men då stänger man av både java script och kakor.


Att man använder mitt surfande till att registera statestik och anpassad reklam stör mig inte det minsta, det infekterar inte min dator registerar inte inslagna tangenter i samband med internet betalningar.

"Genom att titta på loggfilen, är det sedan möjligt att ta reda på vilka sidor som användaren har besökt och i vilken ordning. Till exempel, om den innehåller några förfrågningar görs med hjälp av cookie id = abc, kan det avgöras om att ansökningarna om alla kommer från samma användare. Adressen och datum / tid lagras tillsammans med cookien gör det möjligt att ta reda på vilka sidor som användaren har besökt, och vid vilken tidpunkt.

Cookies från tredje part och webb buggar, som förklaras nedan, också möjliggöra spårning över flera webbplatser. Spårning inom en webbplats används vanligtvis för att producera användarstatistik, medan spårning över webbplatser används vanligtvis av reklam företag att producera anonyma användare profiler (som sedan används för att avgöra vad som annonser ska visas för användaren).

En cookie kan eventuellt inkräkta på användarens integritet, men de kan enkelt tas bort. Aktuella versioner av populära webbläsarna omfatta alternativ att ta bort "ihållande" cookies när programmet avslutas."

Ser inte över huvudtaget detta som ett problem. Jag har inget att dölja, även om man slunkit in på någon "fulsida"! :)

#33

Postad 18 juli 2010 - 23:41

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Addonet fungerar inte med firefox 3,6,6


Jo. Funkar för mig, står även i beskrivningen att det ska fungera. Du har gjort något annat konstigt om du inte kan få den att fungera.
Alternativt kan du tryck ctrl+shift+delete för att få upp en meny för att ta bort cookies.

Redigerat av JetJaguarr, 18 juli 2010 - 23:45.


#34

Postad 02 augusti 2010 - 13:22

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 1
MSE duger alldeles utmärkt...

http://www.av-compar...vc_report26.pdf
http://www.av-compar...vc_report25.pdf

Hemsida.
http://www.av-comparatives.org/

#35

Postad 04 augusti 2010 - 15:50

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
lägger en röst för Avast. Riktigt bra.

/W

#36

Postad 16 januari 2017 - 11:01

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0

Väcker liv i denna tråd.

 

Mitt antivirus (F Secure via Telia) löper ut nu och då jag inte har Telia kvar som leverantör så funderar jag på vad som är prisvärt.

Har modern router med brandvägg men det lär väl inte räcka?



#37

Postad 16 januari 2017 - 11:21

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Nej, ett antivirus är nog att rekommendera. Vet inte vilka som är bra för tillfället. Med bra menar jag att det inte äter för mycket CPU samtidigt som det faktiskt gör nytta.

Jag hoppas att de där antivirus-programmen  börjar plocka lite fler "cryptolocker" snart. Det är alldeles för många som drabbats av de där postnord, telia och liknande sakerna...



#38

Postad 23 januari 2017 - 13:42

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Windows 10 kommer med ett gaming mode som jag fattar det och det ska tydligen döda alla onödiga processer i bakgrunden, återstår att se hur vida det även blockerar bort antivirusprogram under tiden det är aktivt.



#39

Postad 02 februari 2017 - 19:28

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0

Jag testar ESET AV10 just nu, gratis i en månad. Programmet hittade flera hot som mitt F-Secure inte flaggat...



#40

Postad 02 februari 2017 - 20:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag testar ESET AV10 just nu, gratis i en månad. Programmet hittade flera hot som mitt F-Secure inte flaggat...

... som ?

#41

Postad 03 februari 2017 - 19:03

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0

Ett av dem var hidensend.exe, verkar inte kunna se loggar i demoversionen.



#42

Postad 14 februari 2017 - 14:26

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Ni som är ute efter nytt AV.

 

Kaspersky Internet Security 5 Devices 2017 - Download $20 US, nerladdningsbar licens (dvs ingen fysisk media som skickas),

med kod EMCRCBH39.

 

Går att betala med PayPal.


Redigerat av frollic, 14 februari 2017 - 14:29.


#43

Postad 19 februari 2017 - 19:57

x1xett
  • x1xett
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Snart kommer det som ofta kallas "Next Generation Anti virus", eller "Next gen AV" även för slutkonsumenter. Dessa är ibland helt signatur lösa, vilket innebär att dom har förmåga att stoppa helt nya malwares (zerodays).

En uppstickare är Cylance som jobbar med matematiska algoritmer istället för signaturer. En väldigt fin demo dom kör sammanfattas så här:

1. Ladda 4 datorer med 120st kända (gamla) virus, trojaner, cryptolockers mm. Ena datorn har Cylance, en Trend, en Mc Affee och sista har Symantec. Cylance knep alla, övriga hittade mellan 40-60%.

2. Gör om alla filer så dom blir "nya" (de ändrade checksumman bara).

3. Skjut på dessa 120 zero days på samtliga datorer.
Cylance tog 99%, övriga AV tog bara mellan 0-10%.

Signaturbaserat skydd fungerar inte mot nya hot längre, bara för att filtrera bort gammalt brus.
För 3-4 år sen skapades 200-300K nya signaturer om året för att möta vardagen. Idag upptäcks nästan 200.000 nya malwares OM DAGEN. Trots att det sitter arméer med folk som inte gör annat än att skriva signaturer hela dagarna så fungerar det inte längre....

Redigerat av x1xett, 19 februari 2017 - 19:58.


#44

Postad 19 februari 2017 - 20:06

x1xett
  • x1xett
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Sunt förnuft, skeptisk före godtrogen och backuper kommer man längst på som privatperson. Detta är grundbultarna och kan inte täckas upp av någon konsumentprodukt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.