Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Backup av DVD till fil

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 februari 2017 - 15:20

Unregistered148fa9f1
  • Unregistered148fa9f1
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Jag har börjat samla på mig en sanslöst stor mängd dvd-filmer. Skulle behöva lägga ner dessa filmer på en hårddisk så att jag får plats med mina blu-ray i hyllan, och så kan de andra filmerna stuvas in i källaren.

Nu till frågan.
Skulle vilja ha ett program där man kan kopiera ner så att man får en avi-fil eller liknande. Man ska kunna välja vilken text man vill ha på filen och kunna välja vilket ljudspår man vill ha.
Vet att det ska finnas, men hittar inte på det. Har hittat ett som rippa till ISO fil.

Kan ni hjälpa mig?

#2

Postad 12 februari 2017 - 15:27

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
MakeMKV

#3

Postad 12 februari 2017 - 16:56

Unregistered148fa9f1
  • Unregistered148fa9f1
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

MakeMKV


Funkar även den mot kopieringsskyddade skivor?

#4

Postad 12 februari 2017 - 17:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag hade probs med vissa skivor med MakeMKV och satsade på DVDFab som inte har svikit mig än så länge.



#5

Postad 12 februari 2017 - 17:21

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Dvdfab använde jag nog mig av, och det funkade fint.

#6

Postad 12 februari 2017 - 17:36

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Funkar även den mot kopieringsskyddade skivor?


Har hittills inte stött på några problem med de Blu-rays jag rippat (300+).

#7

Postad 15 februari 2017 - 07:22

Unregistered148fa9f1
  • Unregistered148fa9f1
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Har hittills bara provat MakeMKV, och det fyller mina krav. Jag kan få olika ljudspår och textspår i samma fil, smart!

Men jag hittar inte på vart man kan ( eller om man kan ) ställa in kvaliteten på filmen. Filen blir så rackans stor.

 

Ska prova DVDFab om det funkar bättre på den frågan.



#8

Postad 15 februari 2017 - 07:33

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Det är lite grejen med MKV, lyfter in filmen och filstrukturen och packar i en MKV container utan att komprimera. Plats är billigt per GB och normalt sett så borde man vilja prioritera kvalitet framför kvantitet, ska man endast kolla via padda/mobil men ska man titts via tv/proj så tycker jag absolut inte att man skall komprimera filmen.

#9

Postad 15 februari 2017 - 07:44

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Det är lite grejen med MKV, lyfter in filmen och filstrukturen och packar i en MKV container utan att komprimera. Plats är billigt per GB och normalt sett så borde man vilja prioritera kvalitet framför kvantitet, ska man endast kolla via padda/mobil men ska man titts via tv/proj så tycker jag absolut inte att man skall komprimera filmen.

 

Ja och nej, sitter man på 1500 Blu-Ray och 500 DVD filmer så är utrymmet inte lika billigt längre om du ska rymma det på disk. Det faktum står jag inför nu...

 

 

Har hittills bara provat MakeMKV, och det fyller mina krav. Jag kan få olika ljudspår och textspår i samma fil, smart!

Men jag hittar inte på vart man kan ( eller om man kan ) ställa in kvaliteten på filmen. Filen blir så rackans stor.

 

Ska prova DVDFab om det funkar bättre på den frågan.

 

Du kan låta MKV-rippen ta en runda i Handbrake med preset satt till "High Profile". Då får du riktigt bra kvalité samtidigt som du minskar filstorleken till 1/2-2/3 av ursprungliga filstorleken i normala fall.



#10

Postad 15 februari 2017 - 08:00

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
I praktiken blir ju dock MKV mindre än originalet då man oftast väljer bort spanska/franska och andra ljudspår än engelska, även extramaterial kan ju väljas bort vilket landar en 44GB Blu-ray på runt 25GB. Är tanken att komprimera filmerna och avstå från typ DTS-MA så ser jag ingen fördel mot streaming kontra lokala backuper.

Tänker bara att det är lite surt man man komprimerat filmerna för hårt och endast behållt en DD ström i låg bitrate om man sitter på 100"+ och Atmos....

#11

Postad 15 februari 2017 - 08:42

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

I praktiken blir ju dock MKV mindre än originalet då man oftast väljer bort spanska/franska och andra ljudspår än engelska, även extramaterial kan ju väljas bort vilket landar en 44GB Blu-ray på runt 25GB. Är tanken att komprimera filmerna och avstå från typ DTS-MA så ser jag ingen fördel mot streaming kontra lokala backuper.

Tänker bara att det är lite surt man man komprimerat filmerna för hårt och endast behållt en DD ström i låg bitrate om man sitter på 100"+ och Atmos....

 

Nu behöver man ju inte tumma på ljudet vid en komprimering, det är inte där GB ligger på en Blu-Ray sett till det stora hela. En väl avvägd komprimering kan faktiskt halvera storleken men behålla en kvalité som räcker väldigt långt även på 100".

 

Men visst det är väl aldrig fel att ha gott om utrymme. Men det kan bli rätt rejäla summor om man vill lagra 40 TB film, helst med RAID5/RAID6 så att man i alla fall har någon form av failsafe och slipper göra om allt vid ett diskfel.

 

Men nu var det ju inte vad det här tråden handlade om =)

 

Det bästa vore väl om TS själv skapade en komprimerad variant och spelade upp på sin anläggning för att se om han ser någon skillnad. Byter han i framtiden utrustning så har han ju alltid skivorna kvar.



#12

Postad 15 februari 2017 - 10:01

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Japp, blev väldigt OT.. sorry för det :) Kör vilda västern här hemma och ingen redundans på film, skulle bara gråta en kort stund om de gick förlorade :)

#13

Postad 15 februari 2017 - 21:24

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Själv tillhör jag de som kört många av DVD:erna via MakeMKV till disk för att slippa menyerna och ha filmerna smidigt i Kodi.

En del har krånglat, de har jag löst med DVDDecrypter eller fått leva med att enbart ha de på skiva.

Blu-ray har jag valt att köra från skiva eftersom jag inte vill få sämra kvalitet...
Men varje gång jag sätter in en disk och sen måste se på vilseledande propaganda, skippa trailers, välja rätt ljud- och textspår och till slut starta filmen ångrar jag mig...

Men har svårt att hitta tiden att sätta mig och testa fram inställningar där man med HEVC kan få typ 98% kvalitet.

Åtminstone 7-kanals ljud kan man använda Flac till, ska få ner storleken lite.

Redigerat av qahwa, 15 februari 2017 - 21:25.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.