Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - NAD Master Series *

224 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
NAD M15 (Surroundförsteg) 1 9,11 (8) Inga priser
NAD M25 (Slutsteg) 1 9,17 (11) Inga priser
NAD M55 (DVD-spelare) 1 8,75 (11) Inga priser
NAD M3 (Stereoförstärkare) 6 9,47 (33) Inga priser
NAD HTR-M (Fjärrkontroller) 1 8,29 (6) Inga priser
NAD M5 (CD-spelare) 1 8,87 (7) Inga priser
NAD M4 (Tuners) 1 (0) Inga priser
LG BD390 (Blu-ray-spelare) 4 8,41 (87) Inga priser
NAD M15HD (Surroundförsteg) 3 (0) Inga priser
NAD M2 (Stereoförstärkare) 2 7,33 (2) Inga priser
NAD M56 (Blu-ray-spelare) 1 7,25 (3) Inga priser
28 relaterade trådar
NAD-klubben för oss som gillar kraft (169 inlägg) 3 år sedan
NAD M56 är en LG BD390 under skalet (277 inlägg) 9 år sedan
NAD C165bee + C275bee eller M3? (3 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - LG BD390 * (1533 inlägg) 10 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (62 inlägg) 11 år sedan
Nyhet från Nad! C390DD. (17 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - LG BD370 * (673 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Köpråd av Blu-Ray spelare (1 inlägg) 13 år sedan
Denon 2106, LG BD390, analogt 5.1, sprakar illa (12 inlägg) 13 år sedan
Nad m3, Nad m2 (32 inlägg) 13 år sedan
Förstärkare/slutsteg till B&W 804S + HTM3s (10 inlägg) 13 år sedan
Pioneer BDP-320 lr LG BD390 (1 inlägg) 13 år sedan
Recension: LG BD390 - Fullmatad Blu-ray (8 inlägg) 13 år sedan
xbox (2 inlägg) 13 år sedan
Val av bd-spelare (3 inlägg) 13 år sedan
NAD M15 vs Rotel 1098 (6 inlägg) 13 år sedan
Köpråd Blu Ray-spelare (8 inlägg) 13 år sedan
Recension: LG BD390 - bra på det mesta (4 inlägg) 13 år sedan
Prisvärda blu-ray-spelare synade (27 inlägg) 14 år sedan
Recension: LG BD390 - mer än bara en Blu-rayspelare? (2 inlägg) 14 år sedan
Recension: LG BD390 - en spelare som kan fungera till det mesta? (8 inlägg) 14 år sedan
Canton Vento 890DC tillsammans med NAD M3/M5 (8 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare till B&W 804s (56 inlägg) 14 år sedan
Tja! Är nära å ska köpa en Nad M15.... (14 inlägg) 15 år sedan
NAD M15 VS andra försteg/recievers (3 inlägg) 15 år sedan
Nad M25 (9 inlägg) 18 år sedan
NAD M55 (0 inlägg) 18 år sedan

#101

Postad 25 maj 2008 - 07:00

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det är mycket stor skillnad på M5 och M55 annars skulle inte en jäkel ha användning av M5an om det inte var så att den faktiskt är betydligt bättre på musik och det ändå inte skiljde så mycket i pris.
Ur ett rent musikperspektiv har du mycket mer utdelning av M5:an då den är en ren cd/sacd-spelare med betydligt bättre d/a-omvandlare samt balanserade utgångar osv, det skiljer ju bara 2000:- men en cd för 16 lök är betydligt bättre på cd/sacd än en DVD för 18 tusenlappar.

Tipset är att åka och lyssna så får du höra själv, jag har själv M55an och är nöjd med den med tanke på att jag har flera andra sätt att lyssna på musik vid sidan om och att jag inte är så kräsen som de riktigt inbitna och ville ha en multispelare med hög kvalitet.


Tycker du verkligen det är så stor skillnad?
Visst, M5an är ju en bättre musik spelare, och de balancerade utgångarna är ju kanon.
Men M15 är ju långt ifrån dålig på att spela musik. Som du säger så är M15 en riktigt bra Multi-spelare. Och NAD har ju alltid satsat på bra musikegenskaper i första hand.

Själv så valde jag M5an eftersom jag inte ansåg att jag har någon nytta av en Multi-spelare. Fler komponenter som kan gå sönder. :)
Sen ville jag ha de balancerade utgångarna..
Kan ju inte säg annat än att man är riktigt nöjd med spelaren.
Men om jag skulle höra någon skillnad på M5an och M15 vid ett test det kan jag ju knappast lova.. :(

#102

Postad 25 maj 2008 - 08:19

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Men om jag skulle höra någon skillnad på M5an och M15 vid ett test det kan jag ju knappast lova.. :(


Skönt med ärliga personer. Oftast är det för mycket antagande och lite erkännande. :)

// Sat

#103

Postad 25 maj 2008 - 09:31

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Jag lyssnade igenom olika förstärkare med Mentor 8 igår (se Mentor tråden) och vi alla kom fram till att Mentor lät bättre med Denon som försteg + NAD M25 än att köra med NAD M3. Mer detaljer i ljudet och skönare diskant med M25. Det känndes lite konstigt med tanke på att M3 har ju lagt betydligt mer krut på 2 kanaler.

Har ni testat M3 och M25 mot varann?

#104

Postad 28 maj 2008 - 12:56

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Tänkte bara meddela att mitt bekymmer nu är löst.. :)
Det behövdes verkligen en mono kabel??
Vilket egentligen är konstigt eftersom det enbart borde skickas en signal i mono kabeln, och ena fältet på stereo och mono är placerade på precis samma ställe på kontakten??

Men hur som.. En mono för 20kr och jag kan nu köra min M3/m5 kombo helt med M3ans fjärr.. ;)

#105

Postad 28 maj 2008 - 18:05

brewitz
  • brewitz
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Tycker du verkligen det är så stor skillnad?
Visst, M5an är ju en bättre musik spelare, och de balancerade utgångarna är ju kanon.
Men M15 är ju långt ifrån dålig på att spela musik. Som du säger så är M15 en riktigt bra Multi-spelare. Och NAD har ju alltid satsat på bra musikegenskaper i första hand.

Själv så valde jag M5an eftersom jag inte ansåg att jag har någon nytta av en Multi-spelare. Fler komponenter som kan gå sönder. :lol:
Sen ville jag ha de balancerade utgångarna..
Kan ju inte säg annat än att man är riktigt nöjd med spelaren.
Men om jag skulle höra någon skillnad på M5an och M15 vid ett test det kan jag ju knappast lova.. :(


Ja, jag hör skillnad, sen att man har stor möjlighet att faktist A/B-testa grejerna precis hur mycket man vill är ju inget fel heller då det kan ta tid att hitta skillnader på två bra maskiner, M3an är öppnare och lite skönare att lyssna på medan M55 ger (som nästan alla DVD-spelare) en snäppet dovare och mer basigare ljudåtergivning på cd...

MEN (jag det kommer alltid ett ABER) är det värt att skaffa båda maskinerna om man vill ha det bästa man kan få på både dvd eller cd; njae... Är man ute efter en cd-spelare så är det ingen tvekan om att cd-spelaren är det bättre köpet men är det så att man vill ha en bra allround-maskin och inte är sugen på att lägga ut 18+16lök för att få det värsta på båda hållen så är M55 ett klockrent köp trots sina små brister såsom 1080i enbart och inga balanserade utgångar.

#106

Postad 28 maj 2008 - 18:08

brewitz
  • brewitz
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Nu mina NAD ägar vänner så har jag ett litet problem för er att lösa.. :lol:

Har M5an fjärr nedpackad och kör bara med M3ans.. Detta gör att CD-spelaren måste tryckas igång direkt på spelaren.
Finns det någon lösning på mitt problem??

Såg att M3an har trigger out och M5an trigger in. Trodde detta skulle vara lösningen på mitt bekymmer.. Men Icke.. :(
Eller??
Är inte en triggerkabel bara en 3,5mm hörlursplugg till 3,5mm hörlursplugg? Måste kanske vara någon speciell kabel?


Räcker det inte med att helt enketl bara trycka på PLAY eller OPEN för att starta cd-spelaren??
Det värre problemet är ju att stänga av dem med fjärren utan monokabeln. Starta ska ju inte vara några ploblem.

#107

Postad 28 maj 2008 - 18:13

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0

Räcker det inte med att helt enketl bara trycka på PLAY eller OPEN för att starta cd-spelaren??
Det värre problemet är ju att stänga av dem med fjärren utan monokabeln. Starta ska ju inte vara några ploblem.


:D :lol:
Det tänkte jag aldrig på.. haha..
Hur som.. 20kr för att få en trigger kabel så jag kan stänga av också.. Det var det allt värt.. :(

#108

Postad 11 augusti 2008 - 15:15

Domnerus
  • Domnerus
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Den där tunern har jag iof vetat om ett tag.. :P

Vad det gäller steg så vet jag om att NAD håller på med utvecklingen av heldigitala steg.. :lol:
Minns inte om det var via deras sida eller via Klubben jag fick reda på att NAD påbörjat ett samarbete tillsammans med något företag som höll på med digital teknik.
För att bekräfta det hela så mailade jag NAD så klart och fick där svaret att det var under utveckling..
Men om det kommer till Master series eller om det blir till nästa serie, det återstår att se..


Stämmer bra! Zetex heter firman. Dom har utvecklat ett chipset för Class D förstärkare som kommer ta "digitala förstärkare" till en helt annan nivå. http://www.zetex.com/audio/audio06.asp

#109

Postad 15 augusti 2008 - 14:58

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Nu känner även jag mig som en Master Series ägare, eftersom jag nu har både M15 och M25 till mina härliga Dali Mentor 8 :)

Härligt med en surround-serie som presterar så underbart bra i stereo!

#110

Postad 20 augusti 2008 - 14:15

svafo
  • svafo
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Ingen som hört något om ersättare till M15 eller M25?
Även lösa rykten och spekulationer välkomnas :)

Sålde min M3 när jag gick över till 5.1(Denon3808)
men nu börjar jag få Masterljuds-abstinens.
Snart måste jag nog koppla på ett M25 till min Denon. Eller vänta på ersättaren.
Fast det är nog svårt att göra M25 så mycket bättre.
Eller kommer de med en en Master integrerad multikanal-förstärkare? Vem vet?

#111

Postad 20 augusti 2008 - 17:26

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Ingen som hört något om ersättare till M15 eller M25?
Även lösa rykten och spekulationer välkomnas :)

Sålde min M3 när jag gick över till 5.1(Denon3808)
men nu börjar jag få Masterljuds-abstinens.
Snart måste jag nog koppla på ett M25 till min Denon. Eller vänta på ersättaren.
Fast det är nog svårt att göra M25 så mycket bättre.
Eller kommer de med en en Master integrerad multikanal-förstärkare? Vem vet?


Jag tvivlar starkt på att M25an byts ut. M15 däremot borde dom ju redan uppgraderat kan man ju tycka. Men de släppte T175 istället.

En integrerad Mastersapparat skulle bli TUNG (med tanke på 13kg försteg + 44kg slutsteg) :P

#112

Postad 20 augusti 2008 - 18:12

svafo
  • svafo
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

En integrerad Mastersapparat skulle bli TUNG (med tanke på 13kg försteg + 44kg slutsteg) :)


Med utrymmesbesparande/energisnål Class D-teknik(se Domnerus länk) kanske man kan klämma in M25'ans kraft i en integrerad?
Sen om det i praktiken skulle bli lika bra ljud är ju en annan fråga.

#113

Postad 29 augusti 2008 - 20:42

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Ingen som hört något om ersättare till M15 eller M25?
Även lösa rykten och spekulationer välkomnas :(

Sålde min M3 när jag gick över till 5.1(Denon3808)
men nu börjar jag få Masterljuds-abstinens.
Snart måste jag nog koppla på ett M25 till min Denon. Eller vänta på ersättaren.
Fast det är nog svårt att göra M25 så mycket bättre.
Eller kommer de med en en Master integrerad multikanal-förstärkare? Vem vet?



Tja!
I början av 2009 kommer en efterlängtad M15HD :D för er som inte visste det!!!!


Mvh Andreas

#114

Postad 29 augusti 2008 - 22:23

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Tja!
I början av 2009 kommer en efterlängtad M15HD ;) för er som inte visste det!!!!


Mvh Andreas


Kul att dom fortsätter med samma serie, nu när man själv lagt ganska stora pengar på den. Jag kommer dock inte byta upp mig till HD, får köra avkodningen i en bluray/dator eller dylikt om jag ska ha HD-ljud.

#115

Postad 24 september 2008 - 06:42

Zerblatt
  • Zerblatt
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jupp här är den, M15HD
http://www.stereophi...s/090508cedia1/

#116

Postad 19 december 2008 - 14:30

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Nuligen köpt mig M3 & M55 och kan inget annat än att rekommendera dem. Jag är jätteglad för dem :D De har varit lite av en dröm för mig enda sedan de kom ut.

#117

Postad 20 december 2008 - 01:51

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Var inne och kollade på ditt galleri för någon dag sedan e-lite och det såg ritkgit nice ut.. :P
Får man fråga varför du valde M55 och inte M5an??

Redigerat av Darth Tojayz, 20 december 2008 - 01:52.
tryckfelsnisse


#118

Postad 20 december 2008 - 08:44

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Var inne och kollade på ditt galleri för någon dag sedan e-lite och det såg ritkgit nice ut.. :P
Får man fråga varför du valde M55 och inte M5an??


Hej ;)

Jag var först inne på att köpa M5 och komplettera med en billigare NAD-dvd. Men efter att ha suttit ett par timmar hos hifi-klubben och lyssnat på både m5 och m55, växlat fram och tillbaka, så tyckte jag inte att det var så jättestor skillnad. Ibland på vissa skivor kunde jag tycka att m5 kanske var en liiiiten aningen tajtare i ljudet, men inte så att det var natt och dag. Efter mycket funderande tyckte jag m55 var en jättefin kompromiss för att både få riktigt bra cd-ljud och samtidigt kunna köra mina dvd-filmer. Jag blev riktigt nöjd med resultatet, även om m5 uppenbarligen är ett litet snäpp mer förfinad i sitt ljud. Men jag kan ju säg att m55 som dvd-spelare låter mycket bättre än många andra rena cd-spelare jag hört i 10.000-klassen :D Vad kan jag säg, jag är skitglad att ha denna underbara setup hemma nu!

#119

Postad 20 december 2008 - 09:17

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Någon som vet om det kommer att bli möjligt att uppgradera sin M15 till en M15HD. Antagligen inte men vill bara ställa frågan!

//Mats

#120

Postad 20 december 2008 - 09:32

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Någon som vet om det kommer att bli möjligt att uppgradera sin M15 till en M15HD. Antagligen inte men vill bara ställa frågan!

//Mats


Tyvärr inte då första M15 inte bygger på modular design!

#121

Postad 20 december 2008 - 09:36

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0

Hej :P

Jag var först inne på att köpa M5 och komplettera med en billigare NAD-dvd. Men efter att ha suttit ett par timmar hos hifi-klubben och lyssnat på både m5 och m55, växlat fram och tillbaka, så tyckte jag inte att det var så jättestor skillnad. Ibland på vissa skivor kunde jag tycka att m5 kanske var en liiiiten aningen tajtare i ljudet, men inte så att det var natt och dag. Efter mycket funderande tyckte jag m55 var en jättefin kompromiss för att både få riktigt bra cd-ljud och samtidigt kunna köra mina dvd-filmer. Jag blev riktigt nöjd med resultatet, även om m5 uppenbarligen är ett litet snäpp mer förfinad i sitt ljud. Men jag kan ju säg att m55 som dvd-spelare låter mycket bättre än många andra rena cd-spelare jag hört i 10.000-klassen ;) Vad kan jag säg, jag är skitglad att ha denna underbara setup hemma nu!


Att M55an är ruggit bra på musik det håller jag med om.. Är inte därför jag var så nyfiken.
Är egentligen mest pga det hela med Blue-Ray som gjorde att jag var tvungen att fråga.. hehe..

Kan lugnt säg att jag inte tror speciellt många skulle lyckas höra skillnad på de 2 spelarna..

Själv så blev valed M5an just för att man visste att DVD skulle bytas ut inom hyfsat kort framtid..
Men får säg att jag ångrat det ibland.. Hade varit kul att slänga i någon bra musik DVD vid tillfälle.. :D

Och förresten: Grattis till ett mycket bra köp. ;)

Redigerat av Darth Tojayz, 20 december 2008 - 09:36.


#122

Postad 20 december 2008 - 09:54

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Att M55an är ruggit bra på musik det håller jag med om.. Är inte därför jag var så nyfiken.
Är egentligen mest pga det hela med Blue-Ray som gjorde att jag var tvungen att fråga.. hehe..

Kan lugnt säg att jag inte tror speciellt många skulle lyckas höra skillnad på de 2 spelarna..

Själv så blev valed M5an just för att man visste att DVD skulle bytas ut inom hyfsat kort framtid..
Men får säg att jag ångrat det ibland.. Hade varit kul att slänga i någon bra musik DVD vid tillfälle.. :P

Och förresten: Grattis till ett mycket bra köp. ;)


Ah, okej jag förstår hur du menar. Alltså jag resonerade som så att jag har ju en samling dvd-skivor redan som jag vill kunna spela. Jag har ännu inte handlat några blueray skivor och ersatt mina DVD's. Dessutom tänkte jag att jag skulle komplettera med antingen NAD's nya blueray spelare (som jag tror är en sämmre CD-spelare än m55 ändå), eller så kompletterar jag med en playstation3 för blueray uppspelning. Sen vet jag inte riktigt, det verkar lite som blueray är lite av en fas bara innan det nya HiS-formatet tar över. Och HiS-spelarna (holografiska spelare) kommer ju även köra blueray, så jag kanske hellre väntar på en NAD masters HiS-spelare :D

#123

Postad 20 december 2008 - 09:58

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Någon som vet om det kommer att bli möjligt att uppgradera sin M15 till en M15HD. Antagligen inte men vill bara ställa frågan!

//Mats



Tyvärr inte då första M15 inte bygger på modular design!


Ok , anade nästan det.

#124

Postad 20 december 2008 - 09:59

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ah, okej jag förstår hur du menar. Alltså jag resonerade som så att jag har ju en samling dvd-skivor redan som jag vill kunna spela. Jag har ännu inte handlat några blueray skivor och ersatt mina DVD's. Dessutom tänkte jag att jag skulle komplettera med antingen NAD's nya blueray spelare (som jag tror är en sämmre CD-spelare än m55 ändå), eller så kompletterar jag med en playstation3 för blueray uppspelning. Sen vet jag inte riktigt, det verkar lite som blueray är lite av en fas bara innan det nya HiS-formatet tar över. Och HiS-spelarna (holografiska spelare) kommer ju även köra blueray, så jag kanske hellre väntar på en NAD masters HiS-spelare B)


Haha.. Låter som en plan..
En tredje Masters burk hade suttit.. :P
Själv väntar man bara på 2-kanals steget om det nu kommer.. hehe..
Man ska iaf titta på det, sen beror det på vilka talare som inhandlas i framtiden.. ;)

Fördel/nackdel för mitt val av M5an är att jag ser ju inte speciellt mycket på DVD..
Det jag gör kan jag köra via 360n..
Och ännu en avgörande faktor för mig kom jag på nu..
TV med bara 1 HDMI ingång, och där är ju 360n.. ;)

Men kommer det en Masters för nyare format än DVD så lär det få bli en sådan.. :D

Redigerat av Darth Tojayz, 20 december 2008 - 09:59.


#125

Postad 20 december 2008 - 10:37

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Dom har plockat bort NAD M15 ur sortimentet på Hifiklubben, men jag ser ingen NAD M15HD.. ..va mysko.

#126

Postad 20 december 2008 - 18:49

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Dom har plockat bort NAD M15 ur sortimentet på Hifiklubben, men jag ser ingen NAD M15HD.. ..va mysko.


Dyker upp i Januari enligt katalogen om jag minns rätt.
Var inne och klämde lite på Nad T587 i min lokala butik idag, kändes gedigen och välbyggd men navigeringshjulet till höger på spelaren kändes tyvärr ganska plastigt. Men bra bild och snabb på att läsa skivorna!

Spännande att se om det kommer nån tillslipning av Masters delar snart!

#127

Postad 22 december 2008 - 09:34

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
När jag skruvar på volymen på min M3 så har jag små små elektiska störningar i högtalarna. Om jag börjar från lägsta till det hösta och tillbaka så kan man svagt ana dessa störningar över hela volymregistret. Är det någon annan som har samma problem? Jag blir lite ledsen, det är en helt ny maskin, jag har inte köpt den begagnad. Jag ska ringa klubben när de öppnar och höra vad de säger.

#128

Postad 22 december 2008 - 11:11

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

När jag skruvar på volymen på min M3 så har jag små små elektiska störningar i högtalarna. Om jag börjar från lägsta till det hösta och tillbaka så kan man svagt ana dessa störningar över hela volymregistret. Är det någon annan som har samma problem? Jag blir lite ledsen, det är en helt ny maskin, jag har inte köpt den begagnad. Jag ska ringa klubben när de öppnar och höra vad de säger.


Så ska det knappast vara, be att få en ny.

#129

Postad 22 december 2008 - 13:02

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Jag har fått tips om att byta nätsladden samt vända den ett halvt var så jag bytar polerna. Ska testa detta när jag kommer hem ikväll.

#130

Postad 23 december 2008 - 12:20

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Okej, nu har jag varit och rattat på en annan M3 och den gör likadant. NAD själva förklarar att det är normalt på grund av det digitala försteget i M3'an. De digitala "knäppen" kommer var 10 dB på -12.5 -22.5 -32.5 -42.5 för att sedan på -52.5 och neråt bli helt ohörbara. Detta beror på att efter varje 10dB bytar volymkretsen "rail" eller "dämpled" till nästa steg i dämpningen. De förklarar också att oftast är det inte hörbart om man har högtalare med "normal" verkningsgrad, typ 86-90dB. Mina Klipsch har en verkningsgrad på 97dB vilket gör att på tomgång framträder dessa digitala "knäpp" tydligare på mina högtalare än på andra högtalare med mycket lägre verkningsgrad. Inne på hifiklubben talade jag med en av killarna som själv har en M3'a hemma, och hans gör likadant. Skönt att få detta utklarat iallafall :) By the way, M3'an gör sig ännu mer rättvisa när den fått köra sig lite varm en timme eller så, nu börjar den låta ännu bättre!

#131

Postad 23 december 2008 - 12:29

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Okej, nu har jag varit och rattat på en annan M3 och den gör likadant. NAD själva förklarar att det är normalt på grund av det digitala försteget i M3'an. De digitala "knäppen" kommer var 10 dB på -12.5 -22.5 -32.5 -42.5 för att sedan på -52.5 och neråt bli helt ohörbara. Detta beror på att efter varje 10dB bytar volymkretsen "rail" eller "dämpled" till nästa steg i dämpningen. De förklarar också att oftast är det inte hörbart om man har högtalare med "normal" verkningsgrad, typ 86-90dB. Mina Klipsch har en verkningsgrad på 97dB vilket gör att på tomgång framträder dessa digitala "knäpp" tydligare på mina högtalare än på andra högtalare med mycket lägre verkningsgrad. Inne på hifiklubben talade jag med en av killarna som själv har en M3'a hemma, och hans gör likadant. Skönt att få detta utklarat iallafall :) By the way, M3'an gör sig ännu mer rättvisa när den fått köra sig lite varm en timme eller så, nu börjar den låta ännu bättre!


Intressant.. ..Jag har ju M15 och M25, har aldrig hört något sådant, ska testa nu, Nix skruvade upp till nästan maxvolym, högtalarn är helt tyst.

Mina prylar låter också bättre efter att dom fått upp värmen, men jag märker bara hörbar skillnad på hög volym dom 5 första minuterna eller så. :lol:

#132

Postad 23 december 2008 - 12:41

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Intressant.. ..Jag har ju M15 och M25, har aldrig hört något sådant, ska testa nu, Nix skruvade upp till nästan maxvolym, högtalarn är helt tyst.

Mina prylar låter också bättre efter att dom fått upp värmen, men jag märker bara hörbar skillnad på hög volym dom 5 första minuterna eller så. :)


Men det är inte konstant, det är ett jättekort micro-knäpp just när du passerar 22.5, 32.5, 42.5. Dessutom, som jag skrev ovan, det är inte hörbart på tröga högtalare som dina dali till exempel.

#133

Postad 31 december 2008 - 21:03

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Samtliga NAD masters prylar har blivit prishöjda. M3 gick upp 3.000 och M55 gick upp 2.000. Skönt man han köpa innan prishöjningen och spara nästan 5.000.- :lol:

#134

Postad 01 januari 2009 - 07:10

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0

Samtliga NAD masters prylar har blivit prishöjda. M3 gick upp 3.000 och M55 gick upp 2.000. Skönt man han köpa innan prishöjningen och spara nästan 5.000.- :lol:


Det är ju kanon.. Då kan man helt plötsligt motivera sitt stereo köp som en god investering om damen skulle klaga.. :D

#135

Postad 02 januari 2009 - 00:02

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Haha, klockrent. Men var är deras nya förstärkare då, M2 som jag har hört rykten om!

#136

Postad 02 januari 2009 - 06:38

Domnerus
  • Domnerus
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Undrar varför dom höjer priserna.. pundet är ju rekordlågt.. Trist.

#137

Postad 02 januari 2009 - 08:59

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Undrar varför dom höjer priserna.. pundet är ju rekordlågt.. Trist.


Hm, men vad har pundet med priset på NAD-grejor att göra ? NAD är väl ändå Canadensiskt ?

Haha, klockrent. Men var är deras nya förstärkare då, M2 som jag har hört rykten om!


En M2 ? Vad skulle det vara för sorts förstärkare då ? Var har du läst om denna ?

#138

Postad 02 januari 2009 - 15:46

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

En M2 ? Vad skulle det vara för sorts förstärkare då ? Var har du läst om denna ?


Det borde röra sig om ett tvåkanalssteg om man följer deras tidigare namngivning. Fast då borde M15 och M25 heta M17 och M27 :)

Historiskt så har NAD följande förstasiffra:

1: Försteg
2: Slutsteg
3: Integrerad förstärkare (2-kanals)
4: Radio
5: CD/DVD
6: Kassettbandspelare
7: Integrerad förstärkare (hemmabio)
9: CI (bl.a. De hade ju 917 som inte riktigt följer reglerna...)

#139

Postad 02 januari 2009 - 18:59

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Hm, men vad har pundet med priset på NAD-grejor att göra ? NAD är väl ändå Canadensiskt ?



En M2 ? Vad skulle det vara för sorts förstärkare då ? Var har du läst om denna ?


Jepps, verkar som att det kommer vara en digital stereo-förstärkare, vet inte dock om det är en integrerad eller bara steget. Lurvas här på forumet har varit inne lite på det tidgiare och läste även en snabb notis på denna sida om "M2 Digital amp".

https://www.minhembi...howtopic=213171

#140

Postad 02 januari 2009 - 19:19

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Se där..

Vad jag hört av klubben och som jag förstått det av NAD supporten så ska det komma ett semi till heldigitalt slutsteg.. Dock var det inte säkert att det skulel komma till Masters serien..

Känns som att det är läge att kontakta NAD igen eftersom de tyvärr uppdaterar deras hemsida lite väl långsamt.. :)

Redigerat av Darth Tojayz, 02 januari 2009 - 19:20.


#141

Postad 02 januari 2009 - 19:48

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Har varit på och tjatat på NAD jag med men inte fått nåt vettigt svar av dom!
Otroligt lite information om M2 att få fram.

#142

Postad 02 januari 2009 - 20:17

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Hoppas M2 är ett digitalt slutsteg i 1000watt-klassen :) Då kommer jag ta en titt på detta kan jag lova!

#143

Postad 02 januari 2009 - 22:57

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Hoppas M2 är ett digitalt slutsteg i 1000watt-klassen :) Då kommer jag ta en titt på detta kan jag lova!


Vi får gå ihop o försöka oss på ett gruppköp när det kommer ;)

#144

Postad 03 januari 2009 - 00:28

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Om det ligger på 1000watt så lär det ju verkligen vara en dräpare.. :)

Men jag skulle kunna tänka att det hamnar på 180 - 250 digitala NAD watt.. Och det är verkligen inte attt leka med..
Är så att det vattnas lite i munnen.. ;)

#145

Postad 03 januari 2009 - 01:07

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
låter soma tt det är minst 3 m3or som dyker upp på marknaden den dag m2 släpps :)

#146

Postad 03 januari 2009 - 01:20

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Ahhh nä.. Jag hoppas ju M2 är ett stereosteg att hänga på min M3a.. :)

#147

Postad 03 januari 2009 - 01:24

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Är inne på samma linje, dags att trakassera NAD + HFK med andra ord!
Behöver mer information om denna kommande pjäs + eventuell Master BluRay (inte hört något om en sådan dock).

#148

Postad 04 januari 2009 - 15:18

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Var runt på ett annat forum och snubblade över denna slående likhet mellan NAD M3 och Mark Levinson 383, vad tror ni om detta? Ser suspekt ut.

Bifogad fil(er)



#149

Postad 04 januari 2009 - 16:01

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Ruggit lika ja. :)

Rätt intressant med tanke på att skulle jag någonsin byta min NAD så är det en Levinson som lockar.. :P

#150

Postad 16 januari 2009 - 08:07

Zerblatt
  • Zerblatt
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hitta en länk om Nad M2
http://blog.stereoph...ces2009/go_nad/
250w/kanal , digitala förstärkare låter de bra?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.