Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naim-klubben

366 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Naim Nait 5i (Stereoförstärkare) 2 9,36 (27) Inga priser
Naim NAC 202 (Stereoförsteg) 2 9,25 (7) 31 990:-
Naim SuperNait (Stereoförstärkare) 5 8 (9) Inga priser
Naim NAC 282 (Stereoförsteg) 2 7,5 (1) 71 990:-
Naim NAC 252 (Stereoförsteg) 2 7,5 (1) 102 990:-
Naim NAC 552 (Stereoförsteg) 3 7,5 (1) 339 990:-
Naim NAP 500 (Slutsteg) 6 (0) Inga priser
Naim NAP 300 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Naim NAP 250 (Slutsteg) 2 (0) 84 990:-
Naim HDX (Mediaspelare) 3 7,5 (1) Inga priser
Naim Nait XS (Stereoförstärkare) 4 8,5 (3) Inga priser
Naim Uniti (Stereoförstärkare) 4 7 (2) Inga priser
Naim NAC 152 XS (Stereoförsteg) 1 8,8 (4) 10 900:-
Naim NAP 155 XS (Slutsteg) 1 9,17 (5) Inga priser
Naim Nait XS-2 (Stereoförstärkare) 3 9,35 (25) Inga priser
Naim Ovator S-600 (Golvhögtalare) 3 (0) Inga priser
Naim DAC (DAC & hörlursförstärkare) 4 8,75 (3) Inga priser
Naim HiCap (Extern strömförsörjning för Hifi) 2 8 (2) Inga priser
Naim SuperCap (Extern strömförsörjning för Hifi) 1 7,5 (1) 71 990:-
Naim XPS 2 (Extern strömförsörjning för Hifi) 1 (0) Inga priser
Naim UnitiQute 24bit/192kHz (Stereoförstärkare) 6 7 (2) Inga priser
Naim UnitiServe 2TB (Mediaspelare) 1 7 (1) Inga priser
Naim n-SUB (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
Naim Ovator S-400 (Golvhögtalare) 7 8 (2) Inga priser
Naim NDX (Mediaspelare) 6 8,75 (3) 84 990:-
Naim SuperUniti (Stereoförstärkare) 4 (0) Inga priser
Naim ND5 XS (Mediaspelare) 1 8,5 (3) Inga priser
Naim Uniti 2 (Stereoförstärkare) 5 (0) Inga priser
Naim NAC-N 172 XS (Stereoförsteg) 4 8,33 (2) Inga priser
Naim UnitiLite (Stereoförstärkare) 1 (0) Inga priser
Naim Ovator S-800 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Naim NAP 100 (Slutsteg) 4 8,33 (2) Inga priser
Naim DAC-V1 (DAC & hörlursförstärkare) 3 9 (5) Inga priser
Naim UnitiQute 2 (Stereoförstärkare) 4 7,5 (1) Inga priser
Naim SuperNait 2 (Stereoförstärkare) 3 8,75 (3) Inga priser
Naim Nait 5si (Stereoförstärkare) 4 7 (6) 19 990:-
Naim Mu-so WiFi Bluetooth Högtalare (Bärbara Högtalare) 8 8,75 (7) Inga priser
Naim NAP 200 DR (Slutsteg) 5 9,29 (6) 25 990:-
34 relaterade trådar
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 2 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 4 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 5 år sedan
Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga. (1183 inlägg) 6 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 7 år sedan
Hegel H200 VS Naim Supernait , Naim Nait XS-2 (41 inlägg) 8 år sedan
Nya Naim XS serien! (130 inlägg) 9 år sedan
Förstärkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlägg) 9 år sedan
Naim nait 5i - problem med brummande ljud och IR lockup (3 inlägg) 10 år sedan
Lämplig förstärkare till Dali Epicon 6 (1 inlägg) 10 år sedan
Vilken passar bäst till Elac? Atoll IN100, Primare I22, Acram FMJ A28, Naim (22 inlägg) 10 år sedan
Stärkare till A P Scorpio 25 (10 inlägg) 10 år sedan
Naim HDX, Asus Essence ST, Linn Majik DS (87 inlägg) 10 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 11 år sedan
Marantz SR6006+Naim NAC 152 XS+Naim NAP 155 XS (4 inlägg) 11 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (62 inlägg) 11 år sedan
Bladelius Tyr vs. Hegel H1 MK4 (321 inlägg) 12 år sedan
XTZ A100 D3 Vs Naim nait 5i (7 inlägg) 12 år sedan
Naim Ovator (17 inlägg) 12 år sedan
Knaster i förstärkare (0 inlägg) 13 år sedan
Jordbrum Naim Nait 5i (13 inlägg) 13 år sedan
Tunga pjäser visades upp i München (2 inlägg) 13 år sedan
Berätta mer om Naim för mig (52 inlägg) 13 år sedan
Förslag på en bra stereoförstärkare för 10 papp (22 inlägg) 14 år sedan
Naim Nait XS2 (26 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare till Monitor Audio RS6? (36 inlägg) 14 år sedan
Naim Nait XS - ny integrerad förstärkare (36 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare till Focal 1007Be (9 inlägg) 14 år sedan
Dali Helicon 300 MK2 (14 inlägg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Stereoförstärkare (14 inlägg) 16 år sedan
Naim 2-kanal (5 inlägg) 16 år sedan
Ultimata förstärkare till MA RS8 (21 inlägg) 17 år sedan
Vincent SV-226MK eller SV-129? (10 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 21 februari 2012 - 09:46

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Tänkte att det måste finnas en klubb för oss Naim-ägare på forumet!

Började själv min "karriär" med Naim Nait 5i resten är historia och har nu en hyffsad mellanklass-anläggning.

Visst borde det finnas fler än jag som kör Naim på forumet?

#2

Postad 23 februari 2012 - 11:10

wZpr
  • wZpr
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Javisst gör det det - Är relativt ny ägare av en Naim Nait XS-2. I framtiden finns det planer på att köra bi-amping tillsammans med en NAP 155 XS eller NAP 200...

#3

Postad 25 februari 2012 - 20:13

caddy
  • caddy
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jo jag har också en Naim rigg, Nac 282 med Dual Teddycap med ett Nap250 steg och en Cds 3 med en Xps + ett Naim stage line Riaa till vinylen.

Sen har jag alla kablar i Nordost, Singnalkablar är Frey special gjorda med Din kontakter, Heimdall till högtalare, och Vishnu till strömen + en Nordost Quantum QB8, behöver inte vara Naims egna kablar detta fungerar också.

#4

Postad 27 februari 2012 - 20:23

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
wZpr - Antar att det är 155 XS som är matchad med XS2, har dock inte själv jämfört karaktären mellan 155XS och NAP 200. Antar att du känner att du behöver mer effekt?


caddy - Vi har ju nästan samma anläggning :) Min består av Nac 282, SuperCap, Nap 200, nDac och XPS2. Funderar på en NDX eller NDS som källa (kör en Oppo BDP-95 idag)

Hur upplever du skillnaden mellan Naims-kablage och Nordost?

#5

Postad 27 februari 2012 - 21:38

caddy
  • caddy
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ja du, nordost har jag alltid haft och bara provat naims bättre kablar en gång och jag snabbade mig och bytade tillbaks omgående, de var för mörka för min smak

Baldur eller Reddawn är allt för ljusa och metalliska medan Himdall eller ännu hellre Frey som signalkablar är mycket tillfredsställand, de är öppna och ett helt annat släpp, vad jag tycker så färgar de inte ljudet, men smaken är som baken.

Allt över Frey har de nog problem med att få in i en Din kontakt, så man får väl ge sig där, men jag har ett par RCA Frey och det var en STOR skillnad till fördel för Frey Din, ett helt annat botten drag

Det här med en NDX eller NDS är inget för mig, för mycket digital. jag håller till min cd spelare som låter helt ljuvligt.

#6

Postad 29 februari 2012 - 13:33

wZpr
  • wZpr
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

wZpr - Antar att det är 155 XS som är matchad med XS2, har dock inte själv jämfört karaktären mellan 155XS och NAP 200. Antar att du känner att du behöver mer effekt?


- Hej, det är framför allt mer dynamik jag är ute efter. Men det är inte så att jag är missnöjd med XS-2:an på nåt sätt, tänker mest att det kunde vara trevligt med mer av det goda, nån gång i framtiden.

#7

Postad 05 april 2012 - 18:05

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Hej.

Jag kör också Naim, och är mycket nöjd. :)
NAC 202
NAP 200
CD5x
NacA5
Dual TeddyCap
AudioVector Si3 Signature
AudioVector SiC Super
AudioVector KXX
Marantz SR6005
Marantz UD5005

#8

Postad 09 april 2012 - 18:53

sodamannen
  • sodamannen
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Halloj.

Har införskaffat lite naimgrejer för några månader sedan och jag kan bara säga att jag blir mer och mer nöjd för varje dag som går.
Mina grejer är:

CD5i-2
Nait XS-2
Naims högtalarkabel
Dynaudio audience 42
Dynaudio sub 250

Nu kan jag inte låta bli att fundera på att byta till CD5XS spelaren och har även kikat runt lite på extern nätdel. Var först inne på Flatcapen men är nyfiken på teddycap. Hur eller hur så är det angenäma funderingar i ett redan välljudande system. Vad det gäller högtalarna så måste jag avvakta. Har smått som gillar att trycka in diskanterna.

#9

Postad 10 april 2012 - 20:44

sirius227
  • sirius227
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Hej! Kul initiativ :-) @ sodamannen, vi har ju nästan samma prylar.. Jag har också funderat på cd5xs, men för tillfället känns det som rätt mycket pengar. Tycker 5i:n är så pass bra ändå, kan iofs sakna digital utgång. Kommer hellre lägga pengar på Flatcap, kanske en ND5XS och definitivt ett par Ovator S-400 i Black Zebrano så fort budgeten tillåter....
Har haft planer på att gå över till nätverksspelare men gillar att spela fysiska skivor både CD och vinyl. En lösning som däremot lockar är HDX eller en UnitiServe, HDX:en är ju rätt dyr men har kollat upp Olive 03HD som man får kalla en "sneakvariant" av HDX:en.. Klart intressant, dessutom är den i svart med grön slot-in inte helt fel för ett naim-freak ;-)
Sen har vi ju naimdac:en.... ;-/

#10

Postad 28 april 2012 - 23:52

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Får väl hänga på jag också då..
Har idag:

Nac 152 xs
Nap 155 xs
Audiovector si3 super

Ska inhandla ett flatcap inom en snar framtid och sen uppgradera högtalarna till signature men det dröjer nått år..

#11

Postad 07 maj 2012 - 10:01

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Jag vill också vara med!
Naim 202 & 200 med ND5 XS spelare, sen Napsc och en dual teddycap. Högtalare är beställda men inte kommit ännu :)

#12

Postad 04 juni 2012 - 11:27

ljudpuff
  • ljudpuff
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Härligt!
Äger nait 5i och cd 5i sedan flera år tillbaka, som har gett mig många många timmar av njutning :)
Har blivit lite sugen på en uniti-2 nu, någon som vet vad priset kommer hamna på i Sverige?

#13

Postad 11 juni 2012 - 14:40

Genglevanh
  • Genglevanh
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 1
Har precis fått in naim nac 282+ napsc+hicap2+nac250 + naca5 samt hdx ssd högtalar kabel på 7 meter högtalare sonu faber cremona auditor m + b&w 802 diamond samt proac repone 1sc

Redigerat av Genglevanh, 11 juni 2012 - 14:41.


#14

Postad 03 juli 2012 - 01:55

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej, bra idé med en naimklubb på forumet och för att ge lite mer kött på bena så vore det kul om ni som vill berättar lite hur det kom sig att ni just fastnade för Naim. Jag kan ju börja. För min egen del berodde det på att jag var i Göteborg för ca 2-3 år sedan för att kolla på "vanligt" 2-kanalsljud på hifiklubben. De demade på med ett antal varianter, allt lätt helt ok, vissa grejer till och med bra, men inte mer än så. Några dagar innan resan till Gbg hade jag surfar runt lite och då stött på Ågrens hifis hemsida, så efter besöket på hifiklubben bestämde jag mig för att kolla in ågrens när jag ändå var i gbg. När jag kom in i butiken, (den ligger på teatergatan för er som inte vet det) så träffade jag på en riktig ljudnörd ; ) till försäljare (har tyvärr glömt hans namn) han demade på och när han kom fram till NAC282/NAP200/CDX2 med Audiovector S3 serien, som vid det tillfället just hade kommit ut på marknaden, DÅ BLEV DET HAKSLÄPP! Maken till ljud hade jag aldrig hört tidigare och ju mer komplex musiken var desto mer visade systemet vad det kunde! Det var bara så helläckert ; )

Hälsn/Jazzå

#15

Postad 06 juli 2012 - 23:42

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Kan säga det samma fick höra naim med audiovector si3 super i butiken fick haksläpp så jag köpte som sagt si3 super och 152 xs 155 xs sen ska det uppgraders till Signature och 202. och 200 heter de väl serien över mitt....men en lite fråga fattar ju att det blir varmt men kände på slutsteget nu grymt varmt ändå har det fullt blås inte instängd gott om luft så en enkel fråga ni som har slutseget blir det väldigt varmt hos er oxå?

#16

Postad 08 juli 2012 - 14:04

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Kan säga det samma fick höra naim med audiovector si3 super i butiken fick haksläpp så jag köpte som sagt si3 super och 152 xs 155 xs sen ska det uppgraders till Signature och 202. och 200 heter de väl serien över mitt....men en lite fråga fattar ju att det blir varmt men kände på slutsteget nu grymt varmt ändå har det fullt blås inte instängd gott om luft så en enkel fråga ni som har slutseget blir det väldigt varmt hos er oxå?


Hej floyd! Kul att du hakade på. Steget ovanför ditt heter mkt riktigt NAC 202 (försteget) och NAP 200 (slutsteget). Om man följer diskussionerna i forumet på naims hemsida, vilket jag gör till och från, så räcker
NAC 202 inte riktigt till för att ge det rätta naim ljudet. Förstegsuppgraderingen därefter, dvs till NAC 282, anses därför generellt vara den bästa uppgraderingen i hela naimtrappan. Slutsteget NAP 200 däremot har många förespråkare och många föredrar NAP 200 framför nästa steg på slutstegssidan, dvs NAP 250. Detta beror på att 200an har en ljusare, snabbare och mer lättlyssnad ljudbild jämfört med 250 som har en mörkare och mer kompakt ljudbild. En riktigt bra naimuppsättning, som föredrar av många engelska "naimianer", blir då NAC282, inkl nätdelen NAPSC som ingår i priset, samt NAP200. Har man kommit hit behöver man i princip inte gå högre upp i naimhirarkin tycker en del. Ljudet blir i princip "bara" mer kontrollerat härefter och därför för mycket åt det korrekta och tråkiga hållet. Denna uppfattning håller jag för egen del helt med om. Det som däremot ger en bra effekt är att lägga till en nätdel till försteget, dvs en Hi-cap eller en Supercap. (Dessa har ju dessutom helt nyligen, bara för några veckor sedan, genomgått den största uppgraderingen på 35 år.) Du undrar ju också om värmeutvecklingen på ditt slutsteg. Svaret är nog helt enkelt att du belastar det för hårt. Steget är effektmässigt naims svagaste och det får alltså arbeta en hel del för att driva de golvhögtalare du har. Tips: Låna hem och koppla in en NAP 200 och jämför själv så får du uppleva skillnaden.

Vi höres, ha det gott!

Jazzå

#17

Postad 13 juli 2012 - 10:34

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Jag får väl göra en liten uppdatering här på klubbsidan nu när mina grejer är ordentligt inspelade.

Högtalarna jag köpte till min Naimrigg var alltså System Audio Explorer Master.

Är fantastiskt nöjd med anläggningen.

Körde tidigare med För/slutstegs kombon i XS serien med CD5XS tillsammans med AV S3 Super. Uppgradering är massiv ljudmässigt, dessutom passar de nya högtalarna MIG betydligt bättre i karaktären :)

#18

Postad 16 juli 2012 - 22:01

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Jag får väl göra en liten uppdatering här på klubbsidan nu när mina grejer är ordentligt inspelade.

Högtalarna jag köpte till min Naimrigg var alltså System Audio Explorer Master.

Är fantastiskt nöjd med anläggningen.

Körde tidigare med För/slutstegs kombon i XS serien med CD5XS tillsammans med AV S3 Super. Uppgradering är massiv ljudmässigt, dessutom passar de nya högtalarna MIG betydligt bättre i karaktären :)


Hej PD! Vore roligt om du kunde berätta lite om hur du tycker att de bägge högtalarna skiljer sig åt? Funderar själv på om AV Si3 vore det bästa köpet för mig med naimriggen 282/200. Undrar därför nyfiket vilken skillnad du tycker det gjorde i din rigg med Explorer Master?

Hälsn/Jazzå

Redigerat av Unregistered4303fcea, 16 juli 2012 - 22:02.


#19

Postad 19 juli 2012 - 07:51

pt96hni
  • pt96hni
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Vår man vara med?
Själv så har jag just uppgraderat min 202/200/Hicap/napsc & CD5SX anläggning med en NDX. Kör med Asset Upnp som server efter lite testande av olika alternativ ink UnitiServe.

/Håkan

#20

Postad 19 juli 2012 - 12:39

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Vår man vara med?
Själv så har jag just uppgraderat min 202/200/Hicap/napsc & CD5SX anläggning med en NDX. Kör med Asset Upnp som server efter lite testande av olika alternativ ink UnitiServe.

/Håkan


Hej Håkan!

Nice rigg du har ; ) Vad tyckte du om NDXen jämfört med CD5X? Valet föll på Asset framför Unitiservern, bara prisskillnaden eller även andra skäl? Vore kul om det kunde komma igång med lite diskussioner här i klubben om lite olika tyckanden å smak om naims, numer nästan oöverskådliga, riggmöjligheter, eller hur?

Ha de!

Björn

#21

Postad 19 juli 2012 - 13:42

pt96hni
  • pt96hni
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Hej Håkan!

Nice rigg du har ; ) Vad tyckte du om NDXen jämfört med CD5X? Valet föll på Asset framför Unitiservern, bara prisskillnaden eller även andra skäl? Vore kul om det kunde komma igång med lite diskussioner här i klubben om lite olika tyckanden å smak om naims, numer nästan oöverskådliga, riggmöjligheter, eller hur?

Ha de!

Björn


Orsaken till att det blev Asset som upnp server var att jag hade en squeezebox server från början (7.7 stödjer upnp) som fungerade helt ok med NDX:en. Dock så märkte jag att album bilderna var nedskapade i ipad:en trots att jag visste de har högupplösta. Testade att installera Asset på min stationära för att se som det var servern eller filerna och då blev de högupplösa så de var servern som skalade ner den. Dessutom så dök det upp lite andra menyalternativ i NDX:en som spela alla låtar av en artist, med squeezebox servern gick det bara att spela en skiva. Provade med mediaservern på min Readynas Ultra 4 och där så fick jag oxå spela alla fast nedskalade bilder. Mailade lite med återförsäljaren med vad man får upp på en Unitiserve men fick inget bra svar så jag körde dit och provade helt enkelt och kör man en Unitiserve över upnp så kan man bara spela upp en skiva i taget. Spela alla låter alternativet och lite annat intressant som Asset har finns inte över upnp på en Unitiserve. Det finns om man kör digitalt mellan NDX och Unitiserve men då kan man inte styra allt med n-stream appen. Så istället för en unitiserve så blev det ett fläktlöst Shuttle barebone med en Intel Atom processor och SSD som musik lagring och Asset UPNP (betalversionen). Fungerar perfekt det lilla jag testat dessutom så kan man köra blandad musik vilket jag saknat tidigare.

Har inte jämfört mellan NDX och CS5XS men ska se om jag kan prova det nu när upnp servern är på plats.

/Håkan

#22

Postad 22 juli 2012 - 20:01

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej Håkan! Har surfat runt lite och kollat på de grejer du valde och det verkar ju vara riktigt goda val du gjorde. För min egen del gillar jag den fysiska hanteringen så det kommer krävas rätt mycket bättre välljud för att jag ska överge den fysiska cd skivan framför hårddisklagrad musik. Tar därför med nöje emot dina erfarenheter i jämförelsen mellan NDX och CD5XS. (I den rigg jag har i tankarna kommer fokus ändå att att centreras runt den rent analoga musikåtergivningen, dvs vinyl, och då kommer det nog bli lättare att släppa cd skivan trots allt)

hälsn Björn

#23

Postad 23 juli 2012 - 08:57

pt96hni
  • pt96hni
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Hej Håkan! Har surfat runt lite och kollat på de grejer du valde och det verkar ju vara riktigt goda val du gjorde. För min egen del gillar jag den fysiska hanteringen så det kommer krävas rätt mycket bättre välljud för att jag ska överge den fysiska cd skivan framför hårddisklagrad musik. Tar därför med nöje emot dina erfarenheter i jämförelsen mellan NDX och CD5XS. (I den rigg jag har i tankarna kommer fokus ändå att att centreras runt den rent analoga musikåtergivningen, dvs vinyl, och då kommer det nog bli lättare att släppa cd skivan trots allt)

hälsn Björn


Hej!

Jämförde lite med en Sophie Zelmani skiva mellan NDX och CD5SX (båda utan strömuppgradering för min Hicap är kopplad till 202:an) och NDX:en låter bättre. Känns som om mer detaljer kommer fram med den.

Själv så har jag inte gett upp cd-skivor bara för jag kör hårddisklagrad musik, utan all musik till NDX:en består av cd-skivor som jag rippat med dbpoweramp till flac. Har inga planer på att sluta köpa cd-skivor.

Med NDX:en så hittar man skivor och låtar som man inte spelade på cd-spelaren eftersom man glömt bort skivan eller så. Nu ser man ju vilken musik man har, dessutom så kan man sätta på en längre spellista när man håller på med något annat och vill ha lite bakgrundsmusik.

Dessutom så har ju NDX:en samma höjd som 202/200:an.... :lol:

/Håkan

#24

Postad 25 juli 2012 - 21:33

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Ja, utan tvekan finns det klara fördelar med den rippade musiken men för egen del håller jag nog kvar den manuella hanteringen, skiva för skiva, helt enkelt för att jag gillar det. Ps Det är ju absolut snyggast med samma höjd : )

För egen del funderar jag på denna:

Postad bild

eller eventuellt denna (lite för dyr dock)


Postad bild
/Björn

#25

Postad 31 juli 2012 - 15:16

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Nu är jag tillbaka :)

Si3 upplever jag mer korrekt än Explorer Master, men inte för att SA på något vis tappar detaljer och bredd för det, bara att den förstärker det roliga lite, plus att den faktiskt är ytterligare snabbare i botten.

Båda är riktigt bra och heller inte helt olika varandra.

Men ni som lyssnar på mest rock/ metal vill jag nog ändå slå ett slag för SA tillsammans med naim :)

#26

Postad 12 augusti 2012 - 19:19

pt96hni
  • pt96hni
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Naim har släppt Ovator S-800
Postad bild

http://www.naimaudio...ts/ovator-s-800
http://www.naimaudio...udspeaker-s-800

#27

Postad 13 augusti 2012 - 12:31

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Nä, jag väntar nog till dom släpper Ovator S-1000 :P

#28

Postad 13 augusti 2012 - 12:55

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Hoppas dom är bättre än 600 som jag tycker underpresterar sett till priset.

#29

Postad 13 augusti 2012 - 14:46

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Underpresterar?? <_< Hur tänker du då?? I en lämplig naimrigg så låter ju 600 an bättre än det mesta i den prisklassen. Så vad menar du egentligen?? :blink: :rolleyes: :P :lol:

#30

Postad 13 augusti 2012 - 15:44

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Underpresterar var kanske fel val av ord, det jag menar är att det finns mycket för mindre/lika mycket pengar som enligt mig låter bättre.

#31

Postad 13 augusti 2012 - 18:50

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Mycket? Såsom vadå? :rolleyes: <_< :rolleyes:

#32

Postad 13 augusti 2012 - 19:02

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
För övrigt... Det ryktas om att en uppgradering av S-400 är på gång. Bättre och djupare basförmåga sägs det. En "bieffekt" av utvecklingsarbetet med S-800. Det vore verkligen uppskattat om så är fallet tycker jag, då den enda egentliga bristen med S-400 är just att den inte spelar tillräckligt djupt. Hoppas! :) :P :D :lol:

#33

Postad 13 augusti 2012 - 19:07

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Naim Superuniti eller Uniti-2 + Uppgraderade S-400 högtalare. Det räcker nog och blir över! Mumma! :) :) :)

#34

Postad 14 augusti 2012 - 05:10

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Mycket? Såsom vadå? :rolleyes: <_< :rolleyes:


Under samma veva så lyssnade jag bland annat på Audio Physic Scorpio II som imponerade mycket mer på mig. Även det jag hört från Vienna Acoustics, Sonus Faber, System Audio och Dynaudio ger mer ljud för pengarna tycker jag.

#35

Postad 14 augusti 2012 - 10:43

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Under samma veva så lyssnade jag bland annat på Audio Physic Scorpio II som imponerade mycket mer på mig. Även det jag hört från Vienna Acoustics, Sonus Faber, System Audio och Dynaudio ger mer ljud för pengarna tycker jag.


Audio Physic Scorpio känner jag inte till men de övriga du nämner har jag lyssnat till. Dock är det ju knappast fruktbart att svepande tala om märken då det är uppsättningen och alla dess beståndsdelar som avgör vilket ntryck man får vid varje givet lyssningstillfälle. Och som vanligt.... Slutligen handlar det bara om en enda sak... ens högst personliga tycke och smak som avgör vad man uppfattar som bra - dåligt. :rolleyes:

#36

Postad 20 augusti 2012 - 17:23

sodamannen
  • sodamannen
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Har tidigare funderat på att byta min cd5i spelare mot cd5xs och koppla på en extern nätdel. Nu har jag bestämt för att göra det också, men senare. För först blir det till att byta mina Dynaudio audience 42 och sub 250 mot ett par Focus 260.

Har beställt och väntar på att få ge min anläggning ett lyft...

#37

Postad 21 augusti 2012 - 17:50

pt96hni
  • pt96hni
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Ny firmware för NDX och ND5 XS blandad annat, ger möjlighet till spellistor i n-Stream appen.

http://www.naimaudio...s-playlists-all

#38

Postad 22 augusti 2012 - 09:11

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Nån som lyssnat på uniti2 än?

#39

Postad 22 augusti 2012 - 09:14

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0

Ny firmware för NDX och ND5 XS blandad annat, ger möjlighet till spellistor i n-Stream appen.

http://www.naimaudio...s-playlists-all


Läste lite om detta, det krävs en usb till miniusb för att uppgradera nd 5 xs eller?
Är det bara att tanka ner mjukvaran till datorn, sen över till spelaren eller? :)

#40

Postad 22 augusti 2012 - 10:34

pt96hni
  • pt96hni
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Läste lite om detta, det krävs en usb till miniusb för att uppgradera nd 5 xs eller?
Är det bara att tanka ner mjukvaran till datorn, sen över till spelaren eller? :)


Det är en vanlig mini-usb till usb sladd japp.
När du kopplar in Naim spelaren till datorn så dyker den upp som en USB Com port, behöver du en drivrutin så ska det vara denna. http://www.silabs.co...2K3_Vista_7.exe
Ladda hem och installera programvaran på en dator, koppla denna och Naim spelaren till samma nätverk via sladd.
Starta programvaran och välj comporten som motsvarar spelaren.
Uppdatera

Enkelt va.... :ph34r:

/Håkan

Redigerat av pt96hni, 22 augusti 2012 - 10:35.


#41

Postad 23 augusti 2012 - 15:24

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Hej floyd! Kul att du hakade på. Steget ovanför ditt heter mkt riktigt NAC 202 (försteget) och NAP 200 (slutsteget). Om man följer diskussionerna i forumet på naims hemsida, vilket jag gör till och från, så räcker
NAC 202 inte riktigt till för att ge det rätta naim ljudet. Förstegsuppgraderingen därefter, dvs till NAC 282, anses därför generellt vara den bästa uppgraderingen i hela naimtrappan. Slutsteget NAP 200 däremot har många förespråkare och många föredrar NAP 200 framför nästa steg på slutstegssidan, dvs NAP 250. Detta beror på att 200an har en ljusare, snabbare och mer lättlyssnad ljudbild jämfört med 250 som har en mörkare och mer kompakt ljudbild. En riktigt bra naimuppsättning, som föredrar av många engelska "naimianer", blir då NAC282, inkl nätdelen NAPSC som ingår i priset, samt NAP200. Har man kommit hit behöver man i princip inte gå högre upp i naimhirarkin tycker en del. Ljudet blir i princip "bara" mer kontrollerat härefter och därför för mycket åt det korrekta och tråkiga hållet. Denna uppfattning håller jag för egen del helt med om. Det som däremot ger en bra effekt är att lägga till en nätdel till försteget, dvs en Hi-cap eller en Supercap. (Dessa har ju dessutom helt nyligen, bara för några veckor sedan, genomgått den största uppgraderingen på 35 år.) Du undrar ju också om värmeutvecklingen på ditt slutsteg. Svaret är nog helt enkelt att du belastar det för hårt. Steget är effektmässigt naims svagaste och det får alltså arbeta en hel del för att driva de golvhögtalare du har. Tips: Låna hem och koppla in en NAP 200 och jämför själv så får du uppleva skillnaden.

Vi höres, ha det gott!

Jazzå


Länge sen jag var här tack för info ska testa de olika delarna när den tiden kommer men just nu blir det nog högtalarbyte istället jag klarar inte av diskanten riktigt på mina super den blir för påfrestande har lyssnat på signaturen för att se om det blev bättre blev en liten skillnad vad jag hörde men fundera på att byta märke istället kollar just nu på Dynaudio focus 340 eller system audio explorer master..

#42

Postad 24 augusti 2012 - 15:08

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Länge sen jag var här tack för info ska testa de olika delarna när den tiden kommer men just nu blir det nog högtalarbyte istället jag klarar inte av diskanten riktigt på mina super den blir för påfrestande har lyssnat på signaturen för att se om det blev bättre blev en liten skillnad vad jag hörde men fundera på att byta märke istället kollar just nu på Dynaudio focus 340 eller system audio explorer master..


Förstår precis, men är du verkligen säker på att det är högtalarens "fel" att diskanten blir för påfrestande? Det verkar mer troligt att det beror på att slutsteget är för svagt och så fort du då spelar på lite börjar slutsteget dissa vilket gör att det låter vasst. (Och då spelar det ju ingen roll om du byter högtalare, det kommer ju hända igen.) Om jag vart du skulle jag låna hem ett 200-slutsteg och pröva först. Då slipper du lägga pengarna på nya högtalare och får ett starkare slutsteg istället. Om du sen vill byta högtalare har du så mycket mer att välja på eftersom du kan driva betydligt fler än vad du kan i dag.

Redigerat av Unregistered4303fcea, 24 augusti 2012 - 15:23.


#43

Postad 24 augusti 2012 - 16:09

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Förstår precis, men är du verkligen säker på att det är högtalarens "fel" att diskanten blir för påfrestande? Det verkar mer troligt att det beror på att slutsteget är för svagt och så fort du då spelar på lite börjar slutsteget dissa vilket gör att det låter vasst. (Och då spelar det ju ingen roll om du byter högtalare, det kommer ju hända igen.) Om jag vart du skulle jag låna hem ett 200-slutsteg och pröva först. Då slipper du lägga pengarna på nya högtalare och får ett starkare slutsteg istället. Om du sen vill byta högtalare har du så mycket mer att välja på eftersom du kan driva betydligt fler än vad du kan i dag.


Nja borde verkligen slutsteget vara för svagt?! Nu är väl audiovector ganska kända för att kunna ha det känns som antigen gillar man den diskanten eller inte. Har lyssnat på min setup med Dynaudio högtalare och då har jag inte fått den känslan att diskanten tog överhand..behöver inte spela högt alls för att jag ska tycka det blir för mycket här hemma just nu.

#44

Postad 24 augusti 2012 - 23:59

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Ja du gör ju naturligtvis som du vill, men om jag vore du skulle jag pröva först innan jag bestämmer mig för att byta. Lovar att du kommer uppleva en avsevärd skillnad i både bas,-mellanregister, och diskant med samma högtalare som du har nu, har själv gjort den erfarenheten mellan dessa bägge slutsteg. Om du sen beslutar dig för att byta så vet du ju så mycket mer. Men som sagt, det är naturligtvis din sak. Vilket fall som helst, lycka till!

#45

Postad 03 september 2012 - 19:51

discohund
  • discohund
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!

Som nysmittad av Naim-sjukan sökes nu lämplig medicin i form av tips på passande högtalare!

#46

Postad 03 september 2012 - 21:25

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
http://www.naimaudio...ts/ovator-s-800 :rolleyes:

#47

Postad 04 september 2012 - 21:03

Unregistered4303fcea
  • Unregistered4303fcea
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej!

Som nysmittad av Naim-sjukan sökes nu lämplig medicin i form av tips på passande högtalare!


Beror helt och hållet på vilka naimgrejer du köpt, 5i serien = stativare, Naim XS serien = Lättdrivna golvare, Classic = Mer av allt ju högre du går. Tips på mycket bra golvare = Senaste nummret av Hifi&Musik.

Av dessa tillverkare ska du absolut lyssna på System Audio och Wienna Acustics sortiment. Kompletterar varandra bra ljudmässigt beroende på vilket ljudideal man föredrar. Elacs olika högtalare fungera också mycket bra med Naim.

Lite lätt slentrianmässigt har ju tyvärr Naim här i sverige kopplats ihop med Audiovectors högtalare som i och för sig inte är dåliga men klart bättre matchningar tillsammans med Naim elektroniken är som sagt inte så svåra att hitta.

#48

Postad 10 september 2012 - 10:36

sodamannen
  • sodamannen
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Har nu precis införskaffat ett par Dynaudio Focus 260 till min nait xs och cd5i. Spelat in högtalarna ca 100 timmar och jag känner bara mer och mer glädje. Herrejösses!
Väl värda att lyssna på för er andra som jagar högtalare till era system.

Redigerat av sodamannen, 10 september 2012 - 10:37.


#49

Postad 11 september 2012 - 08:17

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Jag väntar på ett par Dynaudio confidence c1 mark I ska bara sälja mina först...Gillar Dynaudio´s ljud så hoppas dessa blir kvar hos mig länge.

#50

Postad 14 september 2012 - 16:19

roysen123
  • roysen123
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
går med i klubben med Unitiserve och HDX



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.