Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför påverkas inte tv marknaden av den allmänna trenden att hutlöst höja

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 maj 2023 - 13:37

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Elektronikpriserna. Nytt försök. Ska vi se om vm i feltolkning fortsätter :D

Tämligen misslyckat för lång rubrik tydligen men galoppen borde hajas vid det här laget.


Redigerat av oqvist, 31 maj 2023 - 13:38.


#2

Postad 31 maj 2023 - 15:27

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Det kanske finns fler tv än köpare,eller att tv-apparater är den del i kedjan som är lättast att kompromissa med,den vanliga tv tittaren bryr sig nog inte om vrr,allm,refreshrate mm.Det är väl mest gamers som efterfrågsr sånt. De flesta jag känner (inkl.mig) ser ingen skillnad på en 10.000kr tv eller 30.000kr dito. Så,om det inte finns några superavancerade tv så väljer man nog en lite billigare modell om nöden så kräver och dom är det ingen brist på. Det är föga troligt att en scalper skulle köpa några 98” för 50-60.000 styck i hopp om att sälja dom för högre pris. Det skillnad på t.ex PS5 eller grafikkort som inte tar plats och efterfrågan skyhög


Redigerat av Askungen, 31 maj 2023 - 15:34.


#3

Postad 31 maj 2023 - 18:14

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Elektronikpriserna. Nytt försök. Ska vi se om vm i feltolkning fortsätter :D

Tämligen misslyckat för lång rubrik tydligen men galoppen borde hajas vid det här laget.

 

Hade det inte varit bättre att besvara frågorna i den förra tråden? Det är väl ingen vits att starta en ny tråd bara för att man inte lyckats göra sig förstådd i den första?

 

Samma sak som svarades där kommer att svaras här: Tillgång och efterfrågan har gjort att priserna är där de är, precis som för alla andra produkter på en fungerande marknad. Hade det funnits en brist på apparater hade priserna gått upp.

 

Exakt vad är det du tycker är märkligt med detta?



#4

Postad 31 maj 2023 - 18:46

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Elektronikpriserna. Nytt försök. Ska vi se om vm i feltolkning fortsätter :D

Med tanke på att du verkar drabbas av feltolkning relativt ofta kanske det är "felkod 60" som är problemet. Jag antar att den termen är bekant :) .

 

Edit: Jag kan som tillägg svara på din fråga. En "hutlös" prishöjning har förmodligen en negativ effekt på försäljningen. Det är väl inte många TV-apparater som har unika egenskaper som gör att dom kan sätta priset oberoende av sina konkurrenter. Som Loco.spk redan sagt, det är en fungerande marknad utan någon brist på varor.


Redigerat av Mr_Tom, 31 maj 2023 - 19:29.


#5

Postad 31 maj 2023 - 21:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jag har också en känsla av att det sällan kommer helt ny tv-teknik på samma sätt som en PS5 gentemot en PS4, (eller nya grafikkortsgenerationer). Tv apparater från en 5år tillbaka (iallafall flaggskeppen) är ungefär lika bra som de man kan köpa idag. Ja det är en del skillnader men inte alls samma som en PS5 mot en PS4 på det sättet att "gemene mann" bryr sig. Ingen i min vännkrets bryr sig om några hundra mer nits, bättre täckande DCI-P3, eller flera HZ.

 

När Plasma kom så menar jag att det var lite brist en stund, och det samma kan nog hända på TV igenn, men då måste en ny teknik komma som många anser vara riktigt mycket bättre/coolare än det de sett fram tills dess.

 

Så även om det kan verka vara "brist" på en tv med allt en nörd vill ha, så är det inte brist på att kunna "köpa sig en tv" så som de flesta människor handlar tv. Jag tror fortfarande många idag bara bestämmer sig - drar till Elgiganten - och köper den som ser ok ut för priset. Här man kan då välja bland flera generationer och nivåer utan att det igentligen märks så mycket på bilden.

 

När det var brist på PS5 så var det ju inte brist på "spelkonsoler". Om man bara skulle ha en "spelkonsol" så kunde man dra til vilken ellada som helst. Det sker sällan att alla ska dra och köpa en viss modell av tv sammtidigt. Det närmaste jag kan komma ihåg var att folk skulle ha en "Pioneer plasma" men inte ens då var det tydligen så viktigt med exakt modellbeteckning, även om det var stor skillnad på dom. Folk hade hört att just Pioneer var bra så en Pioneer skulle dom ha.


Redigerat av Demon Slayer, 31 maj 2023 - 21:37.


#6

Postad 01 juni 2023 - 08:28

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag har också en känsla av att det sällan kommer helt ny tv-teknik på samma sätt som en PS5 gentemot en PS4, (eller nya grafikkortsgenerationer). Tv apparater från en 5år tillbaka (iallafall flaggskeppen) är ungefär lika bra som de man kan köpa idag.


Detta stämmer helt och hållet. Många fokuserar alltför mycket på kvantitativa egenskaper vilka alltid blir passe förr eller senare, medan kvalitativa egenskaper kan hålla i sig långt mycket längre.

Detsamma gäller den professionella sektorn. En tio år gammal Dolby PRM-4220 kan visserligen inte ge mer än ca 600 nits i HDR och är begränsad till 2K, men bilden den lyckas alstra är fortfarande mycket bra och tillförlitlig såvida den är korrekt kalibrerad. Att nå den helheten är långt mycket svårare än vad många inser.

#7

Postad 01 juni 2023 - 11:42

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Scalping, det som TS första tråd handlade om i rubrik är den gråzon där (främst) privatpersoner under tveksamma former köper upp eftertraktade varor i bulk och säljer dem vidare mycket dyrare. Scalping drabbar typiskt sådant som kortsiktigt är högt eftertraktat och finns i begränsad mängd. Konsert-biljetter, vissa märkeskläder och olika typer av samlarobjekt med finit upplaga.

 

Under 2020-22 började scalpers också med grafikkort och Playstation 5 eftersom det då fanns en enorm efterfrågan men begränsad tillgång förstärkt av världsläget. Allt var en kombination av flera ovanliga omständigheter staplade på varandra som nu verkar normaliserat. 

 

TV-apparater har väldigt sällan varit en bristvara. TV-apparater är inte som Beyoncé-biljetter eller Limitid Edition Dior-skor. Kommer ständigt nya TV-modeller och de nya är ofta lite bättre och lite billigare (se dock längre ned).

 

Tvärtom finns det snarare en överproduktion med TV. Så pass stor att det varje år blir en rea runt Black Friday och mellandagarna med så mycket som -50% på priserna. Detta plus att scalpers säkert kan fylla sin lägenhet med 50 boxar PS5:or och 100 Air Jordan-pjuck. Men kanske som mest får in 5–10 TV-apparater på samma yta.

 

Vem vill bunkra 85-tummare som två månader senare tappat 15 000 kronor i pris? Duh?

 

----

 

Jag gissar att TS nya tråd har en inkomplett rubrik om "...den allmänna trenden att hutlöst höja [priserna]", vilket förstås inte har med scalping att göra men förstås kan blandas ihop med scalping eftersom det handlar om priser man av olika anledningar ogillar, oftast för att man inte har råd eller inte anser sig ha råd pga prioriteringar.

 

"Allmän trend" – Jag har inte räknat eftersom det är komplext – men hög inflation är ett nu ett tydligt faktum. +18,66% mot 2019 när jag frågade Google.

 

Visst svider det att jag måste betala tusenlappar extra för att nå samma produktnivå idag som för några år sedan. Särskilt som jag har sämre köpkraft genom att lön, arvode etc. inte ökat motsvarande nivå. Samtidigt som Bregott och formfranska nu också kostar mer.

 

Så vad är då definitionen för hutlöst? Är det 20 procent? Då är det inflationen. Är det 50 procent? Jag ser inte mycket sådant längre, även om jag anekdotiskt alltid kan jämföra med något gammal reafynd pre-pandemi.

 

Eller är "hutlöst" kanske en definition som handlar om en känslomässig reaktion, förmodligen sprungen ur de ständiga shitstorm-feedback-loop-diskussionerna runt priser sedan pandemin?

 

-------

 

Väldigt vanligt att man blandar ihop diskussionen runt ämnet med det faktiska ämnet. Om allt man läser är gnäll om priser och utbrott om giriga företag är det enkelt att bilda uppfattningen att det är en "allmän trend" att öka priser. För det är ju vad många säger. I affekt dessutom. En shitstorm-feedback-loop.

 

Hur det verkligen ligger till vet jag inte. Tar väldigt långt tid och mycket energi att reda ut komplexa ämnen. Mycket enklare att bara spela på känslorna, clickbaita om priserna och bli en del av shitstorm-feedback-loopen. Blir ju fler som läser och kommenterar dina artiklar på det sättet.

 

Och varför påverkar det inte TV-apparater? Lanseringspriserna är faktiskt märkbart högre för 2023-TV som ett tydligt trendbrott mot förr. Som flera beskrivet tidigare: TV-apparater är ingen bristvara. Prisdiskussionerna kommer, fast de tar aldrig fart. "Alla" vet att du spar tusenlappar på att vänta ett tag med TV-köpet till reaperioden.

 

Det är vad som i skiljer sig: den där diskussionen finns inte där, man läser aldrig hundra foruminlägg och artiklar i veckan där det gnälls på TV-priserna. Därför bildar man uppfattningen att TV-priserna på något sätt är ett undantag från en "allmän trend". De är det inte och den allmänna trenden är global inflation. Bara att just denna kategori tack och lov slipper shitstorm-feedback-loopen. :D


Redigerat av Ringblixt, 01 juni 2023 - 11:43.


#8

Postad 01 juni 2023 - 19:15

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Enkelt sagt är att marknaden är mättad. Så gott som alla har en platt TV och behöver ingen ny. Det är bara byten av de gamla som packat ihop eller att man vill uppgradera till en större storlek. 



#9

Postad 07 juni 2023 - 09:11

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

 De flesta jag känner (inkl.mig) ser ingen skillnad på en 10.000kr tv eller 30.000kr dito. 

 

Eller hur. Är det lite som med hifi, att det finns ett oändligt premiumsegment. Som ingen, utan de med övernaturliga förmågor, kan se skillnad på?

Vart ligger i så fall konkurrensprisbilden på tv? I vilket prissegment får vi ut mest tv per krona utan att gå ner i kvalitet alltså.



#10

Postad 08 juni 2023 - 18:36

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Är det lite som med hifi, att det finns ett oändligt premiumsegment. Som ingen, utan de med övernaturliga förmågor, kan se skillnad på?

Analogier om "övernaturliga förmågor" och liknande gällande hifi har jag hört ett antal gånger under årens lopp. Ofta har det då handlat om kablar :) .

 

Men att det skulle gälla generellt, d v s allt över en viss prisnivå "premium" låter samma. Det var något nytt. Var sätter man då den gränsen för olika komponenter och hur tar man fram det?

 

 

Gällande tv är väl ofta prisskillnader kopplade till antingen tekniken LED/OLED osv eller storleken på tv. Och det sistnämnda ser nog de flesta skillnad på :) .

 

Jag tycker det är lite lustigt att frågan kommer samtidigt som vi för första gången på många år får en märkbar inflation. Och inflation ger prishöjningar eftersom pengarnas värde sjunker. Om samtidigt räntenivåerna normaliseras så blir det en dubbel effekt. Det kan nog förklara mycket av det som händer.



#11

Postad 08 juni 2023 - 23:01

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 495 inlägg
  • 0

. De flesta jag känner (inkl.mig) ser ingen skillnad på en 10.000kr tv eller 30.000kr dito.

Men vi är ändå på ett filmforum, gissar att de flesta här ser skillnad på OLED och LCD? Och är villiga att betala för skillnaden.

Antingen är det svart, eller inte. För mig var valet enkelt.



#12

Postad 09 juni 2023 - 08:21

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Problemet med att jämföra produkter ut prissynpunkt, "30 kkr vs. 10 kkr" och så vidare, är att priserna varierar enormt under en TV:s liv på prislistorna.

 

Det gör att du idag (2023-06-09) för ca 8 000 kronor kan få tag på LG 50UR8100 vilket är LG:s 2023-version av deras basmodell – deras "sämsta" modeller om man så vill – där man verkar kunna spara 500 kronor på att välja UR7-modellen vilket är samma TV fast i (ännu) plastigare utförande och utan gyrofjärren.

 

Idag kan man också köpa en OLED 48A2 för 7990 kr vilket förstås är den fullständigt överlägsna TV:n på alla punkter. I fråga om bildkvalitet är det skillnaden mellan bland det bästa mot det enklaste – för samma pris.

 

Ser man inte skillnaden mellan en LG OLED och en LG UR-modell, då är man på sätt och vis lyckligt lottad, för då spelar bildkvalitet ingen roll. meningslöst att ens diskutera bildkvalitet. Då är det också dumt att betala 8000 kronor för den kvalitetsnivå man kan få med den i stort sett identiska 2022-modellen 50UQ7500 vilken idag säljs för 4 490 kronor. :D


Redigerat av Ringblixt, 09 juni 2023 - 08:24.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.