Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server 2011 *

514 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Eng (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 6 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 05 februari 2011 - 07:17

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Nu är nya WHS ute som RC, och istället för dataduplicering (demigrator) som är det vi älskar mest med WHS så finns två nya guider som hjälper en att formatera nya diskar och flytta foldrar.

Det är alltså verkligen spikat nu att duplicering försvinner i WHS i kommande version. Suger fett gör det! Sällan att jag "uppgraderar". Vad jag kan förstå supportas WHS/Server 2003 med säkerhetsuppdateringar till 2015.

Redigerat av nima01, 27 mars 2011 - 18:03.


#2

Postad 05 februari 2011 - 08:39

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Är det bara det som ändras eller försvinner diskpoolen också?

#3

Postad 06 februari 2011 - 18:20

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Är det bara det som ändras eller försvinner diskpoolen också?


Diskpoolen (drive extender) försvinner. Vail förlåt Fail är därmed en helt värdelös produkt.

#4

Postad 07 februari 2011 - 20:07

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Står just i valet och kvalet om jag skall lägga in Vail RC på min Scaleo 2205. Har precis som politby irriterat mig på att drive extenderfunktionen försvinner. Samtidigt finns det väl en massa nya trevliga lösningar i Vail som kanske uppväger. En reflektion är också att med dagens stora diskar på 2 tb så är väl driveextenderfunktionen inte lika viktig.

Som sagt inte riktigt bestämt mig så tar gärna emot lite input.

#5

Postad 08 februari 2011 - 10:31

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Om du har annan metod för att ta backup på viktig data kanske drive extender inte är så viktig. Det är ju inte bara koncept med diskpool som DE är bra för, den ser ju även till att duplicerade shares alltid finns på två diskar så att man inte förlorar viktig data när en disk ryker (som regel går någon disk sönder för eller senare..).

Jag för min del skippar vail och när supporten går ut på den gamla får man väl se sig om efter en annan lösning än Homeserver.

#6

Postad 08 februari 2011 - 10:36

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Jag för min del skippar vail och när supporten går ut på den gamla får man väl se sig om efter en annan lösning än Homeserver.


+1

#7

Postad 08 februari 2011 - 21:25

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Om du har annan metod för att ta backup på viktig data kanske drive extender inte är så viktig. Det är ju inte bara koncept med diskpool som DE är bra för, den ser ju även till att duplicerade shares alltid finns på två diskar så att man inte förlorar viktig data när en disk ryker (som regel går någon disk sönder för eller senare..).

Jag för min del skippar vail och när supporten går ut på den gamla får man väl se sig om efter en annan lösning än Homeserver.


Köper resonemanget och har som sagt inte bestämt mig. Dupliceringen är en strålande funktion, alternativet i Vail är att köra backup på en hårddisk av de mappar som man tidigare kört folder duplication på och då är man ju faktiskt nere på timmar som olyckan kan vara framme på om man sätter det på daglig backup.

Inte lätt att bestämma sig :D

#8

Postad 17 februari 2011 - 21:41

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Diskpoolen (drive extender) försvinner. Vail förlåt Fail är därmed en helt värdelös produkt.

Håller med! Utan pool och duplicering är det ju värdelöst. Kan lika gärna köra på ren NAS i så fall.
Nää, jag skippar också Fail...
(Undrar hur MS resonerat kring Vail?)

#9

Postad 17 februari 2011 - 21:53

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Står just i valet och kvalet om jag skall lägga in Vail RC på min Scaleo 2205. Har precis som politby irriterat mig på att drive extenderfunktionen försvinner. Samtidigt finns det väl en massa nya trevliga lösningar i Vail som kanske uppväger. En reflektion är också att med dagens stora diskar på 2 tb så är väl driveextenderfunktionen inte lika viktig.

Som sagt inte riktigt bestämt mig så tar gärna emot lite input.


Hjälper ju inte om man har stora diskar, finessen med diskpolen är ju att man inte behöver bry sig om vilken disk som är full eller så, inte heller behöver man sitta och lägga in flera diskar och mappar i de andra datorernas uppspelare. Tex i media browser. Min htpc överför automatsikt alla inspelningar till servern om disken helt plötsligt tar slut när jag inte är hemma och om jag inte är hemma tar min ssd snart slut. Och sen vill jag inte klona hela diskar vissa saker duplicerar jag inte för då skulle diskarna bli fulla på nolltid.

#10

Postad 18 februari 2011 - 20:33

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Det kanske löser sig med diskpool i vail också.

Saxat ur ett mail från we got served

Windows Home Server 2011 May Offer Storage Pooling After All
(But Not With Drive Extender)
This week, WGS was contacted by three separate companies who are working on plans to offer Drive Extender-style storage pooling and data duplication in Windows Home Server 2011 and Windows Small Business 2011 Essentials. None of the three solutions are currently available, but are likely to arrive in beta form in the coming months before a final release around the same time as Microsoft's new operating systems emerge.
For more details on what's planned, check out these stories at We Got Served:

DataCore's Storage Virtualization to "Do More Than Replace Drive Extender"
Drive Bender Seeks to Bring Storage Pooling and Protection to All Versions of Windows
StableBit DrivePool Add-in Set to Bring Back Storage Pooling and Folder Duplication to Windows Home Server 2011
Of course, we'll be keeping a close eye on the development of all three solutions in the coming weeks. Make sure you stay tuned to find out whether they can make Windows Home Server 2011 a more compelling upgrade.



Mer info finns här

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 18 februari 2011 - 20:41.


#11

Postad 24 februari 2011 - 09:47

Kvalster
  • Kvalster
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Jag hade också tänkt dissa WHS 2011, men jag har testat det nu och kommer att uppgradera när den går till RTM. Jag älskar DE och hade helst sett att den varit kvar, men den nya serverbackupen gör att min data blir lika säker som med WHSv1.

Jag har egentligen bara min bildmapp som jag är riktigt rädd om. Mina rippade filmer skulle vara tråkigt att förlora, men inte hela världen. I ärlighetens namn har jag inte ens duplicering på den mappen i WHSv1. Min bildmapp ligger på ca. 80GB och mina filmer just nu på 1TB.
Min WHS 2011 server har tre interna diskar, två 1GB och en 2GB. En av mina 1GB har jag avsatt till backup och på den andra har jag systemdisk, users och bildmappen. På 2GB disken ligger filmerna.
Den nya schemalagda backupen kör backup på systemdisk, users och bildmapp till backupdisken ett par ggr per dygn. På så sätt ligger min bildmapp hela tiden på två fysiska diskar, men även min systemdisk, vilken jag inte hade backup på tidigare.

Nu vet jag att denna setup inte passar alla, men för mig som inte har så mycket data så funkar den här lösningen lika bra som med DE och duplicering i WHSv1.

Det jag mest ser fram emot med WHS 2011 är att man kommer kunna köra Add-ins utvecklade för SBS 2011. Det borde ge mycket större utbud än till WHSv1. Framför allt inom molnlagring.

#12

Postad 24 februari 2011 - 10:45

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Det avgörande för mig är om det kommer diskpool, kan styras via en console och att ripnas uppdateras, ryktas på forumet att så inte kommer att ske.

Om inte de 3 sakerna uppfylls så kan jag lika gärna köra freenas. Det är just diskpoolen som skjíljer whs från andra naslösningar att man sen kan duplicera på mappnivå är nice då jag inte duplicerar allt. Men visst är det skillnad om man har 1-2 diskar i sin server eller när man som jag ligger på 6+ och det ökar hela tiden.

#13

Postad 27 februari 2011 - 17:27

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Tog mig friheten att döpa om Tråden. Vi kan väl försöka samla allt om WHS 2011 i denna tråd. Det kommer säkert bli en hel del diskussioner kring den framöver.

Skriv gärna mer ni som testat RC1 och som testat Drive Bender-betan t.ex.

#14

Postad 01 mars 2011 - 16:50

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jag hade också tänkt dissa WHS 2011, men jag har testat det nu och kommer att uppgradera när den går till RTM. Jag älskar DE och hade helst sett att den varit kvar, men den nya serverbackupen gör att min data blir lika säker som med WHSv1.

Jag har egentligen bara min bildmapp som jag är riktigt rädd om. Mina rippade filmer skulle vara tråkigt att förlora, men inte hela världen. I ärlighetens namn har jag inte ens duplicering på den mappen i WHSv1. Min bildmapp ligger på ca. 80GB och mina filmer just nu på 1TB.
Min WHS 2011 server har tre interna diskar, två 1GB och en 2GB. En av mina 1GB har jag avsatt till backup och på den andra har jag systemdisk, users och bildmappen. På 2GB disken ligger filmerna.
Den nya schemalagda backupen kör backup på systemdisk, users och bildmapp till backupdisken ett par ggr per dygn. På så sätt ligger min bildmapp hela tiden på två fysiska diskar, men även min systemdisk, vilken jag inte hade backup på tidigare.

Nu vet jag att denna setup inte passar alla, men för mig som inte har så mycket data så funkar den här lösningen lika bra som med DE och duplicering i WHSv1.

Det jag mest ser fram emot med WHS 2011 är att man kommer kunna köra Add-ins utvecklade för SBS 2011. Det borde ge mycket större utbud än till WHSv1. Framför allt inom molnlagring.


Precis så har jag också tänkt, det jag inte vill förlora är bilder, vissa dokument och lite annat smått och gott. Med WHS 1 kör jag folder duplication på dessa mappar men inte på rippade filmer och musik - i 2:an blir det istället backup.

Sedan kan man ju inte annat än hålla med hur korkat det är att slopa drive-extender funktionen.

Siktar på en uppgradering till helgen men väljer för säkerhets skull att låta min systemdisk vara intakt om jag återgår till WHS 1. Fram tills helgen läggs tiden på att överföra 3 tb data till andra lagringsenheter.

#15

Postad 03 mars 2011 - 17:40

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0
Ja, om nu Drive Bender funkar bra (bättre än i WHS) och blir stabil och pålitlig så kanske det blir en uppgradering ändå!

Det jag menar med bättre är att man själv skulle kunna välja när den skall duplicera osv.
Blir spännande att höra vad ni som testat har för åsikter!

#16

Postad 04 mars 2011 - 11:29

Unregistered31248d18
  • Unregistered31248d18
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
För egen del tycker jag inte att det ställde till så mycket problem att DE försvann. Hade lite problem med de-buggen som fanns i WHS 1. Tycker dessutom att tonläget är lite högt. Det kändes väl näst intill självklart att det skulle dyka upp appar som fyller tomrummet efter DE. Det intressenta är när man läser kommentarer på WGS att det tycks vara få som vågar testa apparna eftersom funktionen inte funkade helt pålitligt ens när microsoft funkade.

Mina övriga erfarenheter från Vail är att mediafunktionerna fungerar bra mycket bättre. Inga mer strul med att inspelade TV-program inte arkiveras på hemmaservern. Streaminfunktionerna wia webben fungerar strålande. Det enda jag saknar nu är ett antal trevliga appar.

Det enda som stör mig är egentligen inte relaterat till Vail. Jag kan inte begripa varför W7 homepremium inte går att fjärrstyras. Eftersom det är en hemmaserver borde man kunna utgå från att de allra flesta använder sig av hemmavarianten av W7.

#17

Postad 05 mars 2011 - 13:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

För egen del tycker jag inte att det ställde till så mycket problem att DE försvann. Hade lite problem med de-buggen som fanns i WHS 1. Tycker dessutom att tonläget är lite högt. Det kändes väl näst intill självklart att det skulle dyka upp appar som fyller tomrummet efter DE. Det intressenta är när man läser kommentarer på WGS att det tycks vara få som vågar testa apparna eftersom funktionen inte funkade helt pålitligt ens när microsoft funkade.

Mina övriga erfarenheter från Vail är att mediafunktionerna fungerar bra mycket bättre. Inga mer strul med att inspelade TV-program inte arkiveras på hemmaservern. Streaminfunktionerna wia webben fungerar strålande. Det enda jag saknar nu är ett antal trevliga appar.

Det enda som stör mig är egentligen inte relaterat till Vail. Jag kan inte begripa varför W7 homepremium inte går att fjärrstyras. Eftersom det är en hemmaserver borde man kunna utgå från att de allra flesta använder sig av hemmavarianten av W7.


Förstår helt enkelt inte varför man plötsligt ska behöva lita till utomstående för att få något som var grundläggande i WHSv1. Vad som inte heller framgår är hur lätt/svårt det är att rädda data från en krashad pool. Sitter man bara med 2-3 tb är ju inte problemet så stort men har man mycket lagrat så är sånna saker ganska avgörande, allt jag har är ingte heller lätt att återskapa, tex inspelade tvprogram, dem vill jag gärna ha duplicerade på separata diskar. Vore det inte för sånna saker skulle jag lika gärna kunna köra JBOD.

#18

Postad 07 mars 2011 - 20:53

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Fick då slutligen WHS 2011 RC installerat i helgen. Installationen gick oroväckande lätt på min Scaleo 2205, följde guiden som finns för Scaleo på WGS och det funkade första gången.

Första intrycket är att gränssnittet absolut fått sig ett lyft (skam vore väl annars). Ihop med Win7 och hemgrupper så är det suveränt enkelt att ansluta andra datorer. Mediastreaming har fått sig ett lyft inte minst genom webstreamingen av bild och ljud. Känns som om systemet är snabbare men det kan ju bero på en nyinstallation.

Ju mer jag tänker på det så är jag inte helt säker på att avsaknaden av duplicering är så allvarlig. Man har möjlighet att göra backup på valda mappar en gång i halvtimmen till annan fysisk disk och det bör ju räcka.

Vad jag dock saknar och antagligen kommer sakna än mer framöver är drive-extender funktionen, kan inte begripa varför MS valde plocka bort denna funktion. Petade i två fräscha 2 tb diskar och den ene är nästan full med rippade filmer redan.

Sammantaget känns det dock som att WHS 2011 är snäppet bättre än 1:an inte minst pga integrationen med hemgrupper i Win 7 och webstreaming. Får väl se efter några veckors körning om jag fortfarande är lika positiv.

Sen måste jag passa på att hålla med jepajo, väldigt konstigt att Win7 HP inte kan fjärrstyras - kass.

#19

Postad 07 mars 2011 - 21:08

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0
Jag kör med detta hack på min win7 hp installation.

How To Enable Remote Desktop Connection In Windows 7 Home Premium Edition

#20

Postad 08 mars 2011 - 09:29

nydan
  • nydan
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Hej!

Detta verkar ju ganska intressant ändå!
Funderar på att installera på min HP Data Vault x311, men är det någon som vet hur de fungerar med 3tb diskar där? Vet att det inte fungerat innan. Är det fortfarande hårdvaran som sätter stopp?

MVH
Mattias

#21

Postad 08 mars 2011 - 19:12

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jag kör med detta hack på min win7 hp installation.

How To Enable Remote Desktop Connection In Windows 7 Home Premium Edition


Ser ju ut att vara nästan för lätt. Funkar det så man kan connecta via WHS också?

Sen har man ju en inneboende skepsism att öppna upp portar för okänt skript kombinerat med att lämna lösen blankt. Någon datakunnig exempelvis du dFlex som kan förklara vad skriptet gör.

#22

Postad 08 mars 2011 - 20:10

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0
Vad det hacket gör är att kopiera en hackad termsrv.dll till din system32 katalog och ändrar i registret om man vill ha blankt lösenord och kunna använda flera användare via RDC.
Men man svarar ju bara NEJ på de frågorna så måste man använda lösen och bara 1 användare åt gången.

Sen behöver du ju inte öppna några portar utan bockar bara i att man vill använda fjärr hjälp under system egenskaper, vilket öppnar port 3389 i windows brandvägg, så gjorde jag iallafall.

Då jag har en router som inte släpper igenom några förfrågningar på den porten så är jag inte orolig.

Hur menar du? Om det går att ansluta från WHS till en Win7 HP.
Varför skulle det inte fungera; Bara windows datorn har RDC programvaran.

Redigerat av Unregistered36431, 08 mars 2011 - 20:13.


#23

Postad 08 mars 2011 - 22:46

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Vad det hacket gör är att kopiera en hackad termsrv.dll till din system32 katalog och ändrar i registret om man vill ha blankt lösenord och kunna använda flera användare via RDC.
Men man svarar ju bara NEJ på de frågorna så måste man använda lösen och bara 1 användare åt gången.

Sen behöver du ju inte öppna några portar utan bockar bara i att man vill använda fjärr hjälp under system egenskaper, vilket öppnar port 3389 i windows brandvägg, så gjorde jag iallafall.

Då jag har en router som inte släpper igenom några förfrågningar på den porten så är jag inte orolig.

Hur menar du? Om det går att ansluta från WHS till en Win7 HP.
Varför skulle det inte fungera; Bara windows datorn har RDC programvaran.


Tackar för klarläggande, skall testa.

#24

Postad 11 mars 2011 - 15:50

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
En vecka med WHS 2 är nu till ända och lite reflektioner följer:

All config av kringutrustning är myckt enklare. Senaste drivisarna till min Scaleo går in direkt och nätverket är snabbare (faktiskt rätt mycket).

Streaming riktigt bra.

Saknaden av diskpool - buu - flytta rippade mkv mellan diskar tar precis så lång tid som det tar att flytta från en hårddisk till en annan. Det som tog ingen tid i WHS 1 tar nu flera minuter i WHS 2.

Kluven fortfarande, båda systemen har sina fördelar och nackdelar. För närvarande väger fördelarna med WHS 2 över och tyvärr är det nog så att MS har makten över oss användare. Jag menar vem av oss sitter fortfarande med Windows XP nu när Win 7 finns.

Just integrationen med WHS 7 är total i och med WHS 2 och ibland är det till och med så att man inte är säker på var man är med RDP (fjärrdatorn eller klienten).

För egen del är jag helt övertygad om att om jag fortsätter med MS lösningar i servermiljö så blir det 2:an.

#25

Postad 11 mars 2011 - 19:01

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Kluven fortfarande, båda systemen har sina fördelar och nackdelar. För närvarande väger fördelarna med WHS 2 över och tyvärr är det nog så att MS har makten över oss användare. Jag menar vem av oss sitter fortfarande med Windows XP nu när Win 7 finns.


Finns nog ganska många, såldes ju rätt många netbooks med win xp och tror inte att så många köpt en uppdatering till win 7 :)

Om inte poolen blir kvar eller om 3:e-partslösningarna kostar pengar blir det garanterat inget MS-system i servern, finns ingen anledning, kommer isf att köra WHSv1 så länge det stöds sen blir det nog freenas och nån raidlösning så man även i fortsättningen slipper hålla reda på hur full varej enskild disk är.

Det har också en praktisk betydelse i tex media browser som det är nu har jag 4 menyer med filmer.
Film (divx/xvid kortfilmer mm) Tv-serier (tvprogram och annat som jag köpt) Bluray (iso-filer på mina blurays) och DVD (rippar i dvd struktur dvs filmnamn/VIDEO_TS) Om man som jag sitter med 8 diskar så skulle det innebära i dagsläget att jag skulle få 5 kataloge eftersom att 5 av diskarna innehåller filmer, lite utrymme skulle väl iofs försvinna då jag duplicerar dvd-filmer. Jag har också ca 2tb recorded tv, som flyttas över automatiskt, även där skulle det bli problem då jag inte har nån större disk än 2TB, hur lösa det så att windows automatiskt arkiverar recordedTV när jag inte är hemma om diskutrymmet tar slut? Allt måste arkiveras i princip direkt, har inte mer än 20 gb att spela in på i htpc.

#26

Postad 12 mars 2011 - 09:38

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Det har också en praktisk betydelse i tex media browser som det är nu har jag 4 menyer med filmer.
Film (divx/xvid kortfilmer mm) Tv-serier (tvprogram och annat som jag köpt) Bluray (iso-filer på mina blurays) och DVD (rippar i dvd struktur dvs filmnamn/VIDEO_TS) Om man som jag sitter med 8 diskar så skulle det innebära i dagsläget att jag skulle få 5 kataloge eftersom att 5 av diskarna innehåller filmer, lite utrymme skulle väl iofs försvinna då jag duplicerar dvd-filmer. Jag har också ca 2tb recorded tv, som flyttas över automatiskt, även där skulle det bli problem då jag inte har nån större disk än 2TB, hur lösa det så att windows automatiskt arkiverar recordedTV när jag inte är hemma om diskutrymmet tar slut? Allt måste arkiveras i princip direkt, har inte mer än 20 gb att spela in på i htpc.


Kan inte annat än hålla med, kör själv med mediabrowser och precis så har jag fått göra, har delat upp filmmappen på flera diskar och mappat dessa i mb. Har ännu inte spräckt 2 TB med denna uppdelning men det kommer vad det lider. Har inte forskat i ämnet men det finns ju möjlighet att mounta en hårddisk i en mapp, skulle detta kunna vara lösningen?

Att avsaknaden av diskpooler är kass råder ingen som helst tvekan om och MS är nog väl medvetna om detta då de till och med promotar för tredje parts lösningar - sent skall syndaren vakna :)

#27

Postad 12 mars 2011 - 17:15

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
StableBit är ett företag som liksom DriveBender håller på och skruvar på en diskpool-lösning i WHS 2011.

Här kan man läsa mer hur de hade tänkt att lösa det hela. Ser rätt så bra ut när man läser vad som står här: http://blog.covecube...nical-overview/

Deras "DrivePool" har precis kommit ut i en öppen BETA.

DriveBender är snart ut med sin BETA2.

Redigerat av Unregisteredbf364490, 12 mars 2011 - 17:19.


#28

Postad 12 mars 2011 - 18:10

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

StableBit är ett företag som liksom DriveBender håller på och skruvar på en diskpool-lösning i WHS 2011.

Här kan man läsa mer hur de hade tänkt att lösa det hela. Ser rätt så bra ut när man läser vad som står här: http://blog.covecube...nical-overview/

Deras "DrivePool" har precis kommit ut i en öppen BETA.

DriveBender är snart ut med sin BETA2.



Synd att man inte har en vettig dator som står och skräpar, då skulle jag testat med en gång :)

Edit/ Fins console kvar eller nåt liknande administrations verktyg?

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 12 mars 2011 - 18:17.


#29

Postad 13 mars 2011 - 12:36

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

The Dashboard, which replaces and enhances the Windows Home Server Console, is the command and control center for Windows Home Server 2011. From the Dashboard, you can perform all the management and maintenance tasks you need to control how your home server behaves on your network, who can access it, what information can be stored and retrieved, how it is organized, protected, streamed, and made available remotely. The Dashboard itself can be accessed remotely by users who have permission.
Like the Console it replaces, the Dashboard is organized around tasks that you may wish to perform, with different activities presented on different tabs. Each tab in the Dashboard contains more properties, giving you better control, while still making changes simple to understand and perform.

/W

#30

Postad 13 mars 2011 - 12:37

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Synd att man inte har en vettig dator som står och skräpar, då skulle jag testat med en gång :)

Edit/ Fins console kvar eller nåt liknande administrations verktyg?


Jepp heter i WHS 2011 "Dashboard" och har ungefär samma upplägg som Console men med lite funktionalitet ytterliggare.

#31

Postad 13 mars 2011 - 17:45

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jepp heter i WHS 2011 "Dashboard" och har ungefär samma upplägg som Console men med lite funktionalitet ytterliggare.



Det enda jag bryr mig om är att man kan fixa konton och rättigheter, kolla diskstatus och hantera add-ins som sqeezebox server och ripnas osv på ett enkelt sätt.

Alla datorer i mitt nätverk har sina "mina dokument" på servern, inget lagras lokalt i datorerna så det med rättigheter är väldigt viktigt att kunna hantera smidigt.

Edit/ har börjat fundera på att slita ur diskarna ur speldatorn och in med nåra andra och testa whs 2011 :D

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 13 mars 2011 - 17:59.


#32

Postad 13 mars 2011 - 21:21

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Det enda jag bryr mig om är att man kan fixa konton och rättigheter, kolla diskstatus och hantera add-ins som sqeezebox server och ripnas osv på ett enkelt sätt.

Alla datorer i mitt nätverk har sina "mina dokument" på servern, inget lagras lokalt i datorerna så det med rättigheter är väldigt viktigt att kunna hantera smidigt.

Edit/ har börjat fundera på att slita ur diskarna ur speldatorn och in med nåra andra och testa whs 2011 :D


Inga problem vad gäller "mina dokument" kör själv med detta. Vågar inte gå i god för vilka addins som funkar på WHS 2011 men de uppenbara funkar, exempelvis konton, rättigheter osv, vill till och med påstå att det är bättre i nya än i "gamla" WHS.

Vågar dock inte uttala mig om specifika addins, försökte själv lägga in firefly addin men det funkade inte (kan ha berott på SBS) eller 64-biten.

Tycker absolut att du ska testa WHS 2011 och har du en dator över så är ingen skada skedd. Själv har jag lagt undan min systemdisk med WHS 1 på om jag skulle ledsna på 2:an som nu rullar i min Scaleo 2205.

Kan ju kika på denna filmen som beskriver grunderna i WHS 2011 http://www.youtube.c...h?v=FmnFoI8iqC8, även om det beskriver Vail så ser det lika ut i RC 1:an.

Redigerat av spelevinken, 13 mars 2011 - 21:28.


#33

Postad 13 mars 2011 - 21:31

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Av det jag läst så ska mitt viktigaste addin (dbpoweramp ripnas) inte komma till 2011, men de kanske ändrar sig. Synd annars då det är det absolut smidigaste sättet att rippa musikcd.
Annars är det bara squeezebox server som är riktigt viktig. Men diskhanteringsadin så man ser temperatur och liknande på diskar behövs ju också om det inte ligger som standard i 2011.

Använder inte heller hemgrupp i nätverket utan kör gamaldags delning av kataloger. Bara 2 user har skrivrättigheter i mediamappar tex, 4 datorer till har läsrättigheter osv. Måste vara enkelt att administrera i w7 blir det ju lite segt att gå in på varje enskild mapp man vill dela och behöva gå in på varje användare, enklare i whs med sina lista på användare och bara klicka i rättigheten.

#34

Postad 13 mars 2011 - 21:44

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Av det jag läst så ska mitt viktigaste addin (dbpoweramp ripnas) inte komma till 2011, men de kanske ändrar sig. Synd annars då det är det absolut smidigaste sättet att rippa musikcd.
Annars är det bara squeezebox server som är riktigt viktig. Men diskhanteringsadin så man ser temperatur och liknande på diskar behövs ju också om det inte ligger som standard i 2011.

Använder inte heller hemgrupp i nätverket utan kör gamaldags delning av kataloger. Bara 2 user har skrivrättigheter i mediamappar tex, 4 datorer till har läsrättigheter osv. Måste vara enkelt att administrera i w7 blir det ju lite segt att gå in på varje enskild mapp man vill dela och behöva gå in på varje användare, enklare i whs med sina lista på användare och bara klicka i rättigheten.


Vet inte hur mycket musik du rippar men integrationen med Win 7 är totalt i och med WHS 2011, stoppa i en skiva i din klientdator och den rippar direkt till WHS:en. Det är ju naturligtvis inom MP:s begränsningar dvs att det blir mp3 alternativt wma-format, ute efter lossless så får du nog sikta på tredje partslösning.

Du kan välja köra hemgrupp eller som i gamla versionen med utdelade mappar. Inget av detta har blivit svårare eller mer komplicerat i WHS 2011 utan bara enklare. Hemgruppen funkar emellertid suveränt, den behörighet du delat ut för varje användare behålls i WHS så bestämmer du att "Kalle" endast kan läsa filer så behålls denna inställning på alla datorer som "Kalle" loggar in på - riktigt smidigt med hemgrupper tycker jag.

#35

Postad 13 mars 2011 - 21:57

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Vet inte hur mycket musik du rippar men integrationen med Win 7 är totalt i och med WHS 2011, stoppa i en skiva i din klientdator och den rippar direkt till WHS:en. Det är ju naturligtvis inom MP:s begränsningar dvs att det blir mp3 alternativt wma-format, ute efter lossless så får du nog sikta på tredje partslösning.

Du kan välja köra hemgrupp eller som i gamla versionen med utdelade mappar. Inget av detta har blivit svårare eller mer komplicerat i WHS 2011 utan bara enklare. Hemgruppen funkar emellertid suveränt, den behörighet du delat ut för varje användare behålls i WHS så bestämmer du att "Kalle" endast kan läsa filer så behålls denna inställning på alla datorer som "Kalle" loggar in på - riktigt smidigt med hemgrupper tycker jag.



MP3 är inget format, det är en svordom :) :D Rippar bara till Flac eftersom att det funkar i min mediaspelare från creative och min htc legend. Finessen med ripnas är att man inte behöver använda varken mus eller tangentbord, man stoppar i skivan i cdspelern på servern och väntar 4-6 min så kommer den ut B) dessutom har jag rippat en del i mediplayer och där saknas många av mina skivor när det gäller taggar, ripnas kollar mot 4 olika ställen har bara hittat 1 skiva som inte fanns taggar till och det var en cd jag fick med en tidning för ett antal år sen :D

Hemgrupper funkar dåligt med Linux vad jag vet :D Sen skulle jag helst vilja ha ännu hårdare inställningar så om kalle inte loggar in från rätt dator så ska han inte komma in på servern, men det är väl lite överkurs kanske :D

Nån som provat med drivare till floppyDTV dvb-t i whs 2011?

#36

Postad 13 mars 2011 - 22:09

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

MP3 är inget format, det är en svordom :) :D Rippar bara till Flac eftersom att det funkar i min mediaspelare från creative och min htc legend. Finessen med ripnas är att man inte behöver använda varken mus eller tangentbord, man stoppar i skivan i cdspelern på servern och väntar 4-6 min så kommer den ut B) dessutom har jag rippat en del i mediplayer och där saknas många av mina skivor när det gäller taggar, ripnas kollar mot 4 olika ställen har bara hittat 1 skiva som inte fanns taggar till och det var en cd jag fick med en tidning för ett antal år sen :D

Hemgrupper funkar dåligt med Linux vad jag vet :D Sen skulle jag helst vilja ha ännu hårdare inställningar så om kalle inte loggar in från rätt dator så ska han inte komma in på servern, men det är väl lite överkurs kanske :D

Nån som provat med drivare till floppyDTV dvb-t i whs 2011?


Anade nästan att du inte körde mp3 Goldstar :D, själv övergav jag flac när jag märkte att vare sig jag eller någon annan hörde någon skillnad på flac och mp3 (medveten om att jag svär i kyrkan) och då bor jag ändå i staden där "Guldörat" har sitt säte (googla och se var jag bor :D ).

Vad gäller drivare så är WHS 2011 helt annat än 1:an, min skrivare poppade upp direkt då jag anslöt via USB. Mitt Terrateckort som inte funkade i WHS 1 funkade direkt även ihop med ORB och DVB -Link. Har svårt att tänka mig att FDTV inte skulle funka i WHS 2.

#37

Postad 13 mars 2011 - 22:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Anade nästan att du inte körde mp3 Goldstar :), själv övergav jag flac när jag märkte att vare sig jag eller någon annan hörde någon skillnad på flac och mp3 (medveten om att jag svär i kyrkan) och då bor jag ändå i staden där "Guldörat" har sitt säte (googla och se var jag bor :D ).

Vad gäller drivare så är WHS 2011 helt annat än 1:an, min skrivare poppade upp direkt då jag anslöt via USB. Mitt Terrateckort som inte funkade i WHS 1 funkade direkt även ihop med ORB och DVB -Link. Har svårt att tänka mig att FDTV inte skulle funka i WHS 2.


Är mer vetskapen att det är förstörande än vad man kanske kan höra :D Men även att man aldrig kan återställa mp3 till orginal, för samtidigt så är ju det jag lagrar på servern en backup om skivan skulle försvinna eller gå sönder. Och musik i flac tar ju så lite diskplats så det spelar kanppt nån roll B) Knverterar ju inte bd och dvd heller, bd lagrar jag i iso och dvd i filmnamn/VIDEO_TS som jag säkert skrivit tidigare.

Håller på att dra ner 2011 men det tar sin tid :D sen ska det brännas och speldatorn byggas om, lär inte bli förrän i morgon man kommer igång. Bara hoppas mitt sata-kort funkar i server, var lite problem i w7 med det.

Edit/ Funderar på om man kanske skulle köra en ssd som systemdisk, frågan är om det finns nån vinst med det.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 13 mars 2011 - 22:38.


#38

Postad 14 mars 2011 - 17:00

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Är mer vetskapen att det är förstörande än vad man kanske kan höra :D Men även att man aldrig kan återställa mp3 till orginal, för samtidigt så är ju det jag lagrar på servern en backup om skivan skulle försvinna eller gå sönder. Och musik i flac tar ju så lite diskplats så det spelar kanppt nån roll :angry: Knverterar ju inte bd och dvd heller, bd lagrar jag i iso och dvd i filmnamn/VIDEO_TS som jag säkert skrivit tidigare.

Håller på att dra ner 2011 men det tar sin tid :ph34r: sen ska det brännas och speldatorn byggas om, lär inte bli förrän i morgon man kommer igång. Bara hoppas mitt sata-kort funkar i server, var lite problem i w7 med det.

Edit/ Funderar på om man kanske skulle köra en ssd som systemdisk, frågan är om det finns nån vinst med det.


Tror inte vinsten med ssd är så stor. Du kan ju känna till att installationen själv skapar en partion på 64 gb där den lägger systemet på den disk du anslutit på SATA 1.

Lycka till med installationen.

#39

Postad 14 mars 2011 - 17:04

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Tror inte vinsten med ssd är så stor. Du kan ju känna till att installationen själv skapar en partion på 64 gb där den lägger systemet på den disk du anslutit på SATA 1.

Lycka till med installationen.



Tänkte mest om man fick nån prestandavinst, en sak jag inte gillar med WHSv1 är just att systemdisken blir första disken i poolen, pajjar systemdisken så är poolen ganska körd iaf har inte jag lyckats rädda resten av poolen då utan att sitta och kopiera allt från alla diskar i en annan dator, tar ju sin tid :D

#40

Postad 14 mars 2011 - 18:43

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Tänkte mest om man fick nån prestandavinst, en sak jag inte gillar med WHSv1 är just att systemdisken blir första disken i poolen, pajjar systemdisken så är poolen ganska körd iaf har inte jag lyckats rädda resten av poolen då utan att sitta och kopiera allt från alla diskar i en annan dator, tar ju sin tid :D

Detta tycker jag är väldigt intressant problem.
Är lite nybörjare vad gäller WHS. Finns det verkligen inget sätt att kopiera länkar/mappningar på något sätt för att backupa en system disk?

Har funderat på att lägga ett bakgrundsoperativ och köra virtual disk med Server. På så sätt kan man ju bara kopiera ISOn. Men skulle gärna slippa det.

Kör lite test med WHS2011.
Hur löser ni andra det?

/W

#41

Postad 14 mars 2011 - 19:13

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Detta tycker jag är väldigt intressant problem.
Är lite nybörjare vad gäller WHS. Finns det verkligen inget sätt att kopiera länkar/mappningar på något sätt för att backupa en system disk?

Har funderat på att lägga ett bakgrundsoperativ och köra virtual disk med Server. På så sätt kan man ju bara kopiera ISOn. Men skulle gärna slippa det.

Kör lite test med WHS2011.
Hur löser ni andra det?

/W



I whs 2011 bör man i princip kunna köra raid1 på systemdisken eftersom att poolen inte finns kvar. alla olika typer av raid bör funka då. WHSv1 fungerar ju helt annorlunda och medger därför inte raidlösningar.

#42

Postad 14 mars 2011 - 22:08

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Har stött på ett problem :D När jag ska installera dashboard på mina klienter så funkar inte det, står bara att programmet inte finns när jag klickar på servernamnet i andra enheter. Vad gör jag för fel?

#43

Postad 14 mars 2011 - 22:32

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Har stött på ett problem :D När jag ska installera dashboard på mina klienter så funkar inte det, står bara att programmet inte finns när jag klickar på servernamnet i andra enheter. Vad gör jag för fel?


Har du WHS Console installerat kan det bero på det. Vid något tillfälle startade jag om klientdatorn och efter omstart så funkade det.

#44

Postad 14 mars 2011 - 22:40

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Har stött på ett problem :D När jag ska installera dashboard på mina klienter så funkar inte det, står bara att programmet inte finns när jag klickar på servernamnet i andra enheter. Vad gör jag för fel?


Har du WHS Console installerat kan det bero på det. Vid något tillfälle startade jag om klientdatorn och efter omstart så funkade det.

Skriver du http://xxxx/connect (xxx=namnet på din WHS dator) i webfönstret?

#45

Postad 14 mars 2011 - 22:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Har du WHS Console installerat kan det bero på det. Vid något tillfälle startade jag om klientdatorn och efter omstart så funkade det.

Skriver du http://xxxx/connect (xxx=namnet på din WHS dator) i webfönstret?



Tackar det funnkade :D Ska det bara anslutas lite fler diskar och dras hem nått av de program som nämns ovan för att få pool :angry:

#46

Postad 14 mars 2011 - 22:56

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Tackar det funnkade :D Ska det bara anslutas lite fler diskar och dras hem nått av de program som nämns ovan för att få pool :angry:


Modigt av dig att köra pool direkt, är väl fortfarande betaversioner? Skall bli intressant att läsa lite feedback från det försöket.

#47

Postad 14 mars 2011 - 23:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Modigt av dig att köra pool direkt, är väl fortfarande betaversioner? Skall bli intressant att läsa lite feedback från det försöket.



Har ju allt i min primära server, så jag riskerar ju inte att förlora något.
Kommit på att jag inte gillar dashboard något vidare, console var smidigare och tydligare tycker jag. Men det är kanske en vanesak. Har innet heller kommit på hur man installerar addins men det löser sig väl det också, är bara sqeezebox server jag behöver till att börja med för att se hur det funkar. Får väl bli ett projekt i morgon :D

Tyvärr har den dator jag använder nu enbart 2 sata-kontakter + om jag får igång mitt sata-kort ytterliggare 2 kontakter. Kör en hederlig ide-disk som systemdisk enbart för att kunna få i så många som möjligt, blir inte så mycket utrymme ändå pga att jag bara har nåra gamla 320-640 gb liggande.


EDIT/ Nu har jag ytterliggare problem, kan inte starta dashboard när jag är inloggad via RDP, får upp den gröna rutan sen bara krashar det verkar det som, händer inget mer och det försvinner från aktivitetslisten, nån som har en lösning på det?

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 15 mars 2011 - 00:13.


#48

Postad 15 mars 2011 - 09:03

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Har ju allt i min primära server, så jag riskerar ju inte att förlora något.
Kommit på att jag inte gillar dashboard något vidare, console var smidigare och tydligare tycker jag. Men det är kanske en vanesak. Har innet heller kommit på hur man installerar addins men det löser sig väl det också, är bara sqeezebox server jag behöver till att börja med för att se hur det funkar. Får väl bli ett projekt i morgon :D

Tyvärr har den dator jag använder nu enbart 2 sata-kontakter + om jag får igång mitt sata-kort ytterliggare 2 kontakter. Kör en hederlig ide-disk som systemdisk enbart för att kunna få i så många som möjligt, blir inte så mycket utrymme ändå pga att jag bara har nåra gamla 320-640 gb liggande.


EDIT/ Nu har jag ytterliggare problem, kan inte starta dashboard när jag är inloggad via RDP, får upp den gröna rutan sen bara krashar det verkar det som, händer inget mer och det försvinner från aktivitetslisten, nån som har en lösning på det?



Vad det gäler add-ins så är det bara att ladda ned och installera som ett vanligt program sedan dyker det upp i dashboarden.

För övrigt har jag också märkt att vissa program behöver ligga på C när de installeras, har inte sett något mönster i vilka eller varför vissa program skall göra det men så uppför sig i alla fall mitt system.

Skumt med dashboarden via RDP, har inte stött på det problemet själv. Loggar du in till RDP från klientdator med konto som du lagt behörigheter på i WHS?

#49

Postad 15 mars 2011 - 10:51

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Vad det gäler add-ins så är det bara att ladda ned och installera som ett vanligt program sedan dyker det upp i dashboarden.

För övrigt har jag också märkt att vissa program behöver ligga på C när de installeras, har inte sett något mönster i vilka eller varför vissa program skall göra det men så uppför sig i alla fall mitt system.

Skumt med dashboarden via RDP, har inte stött på det problemet själv. Loggar du in till RDP från klientdator med konto som du lagt behörigheter på i WHS?



Ja datorn har rättigheter på whs, men det ska ju inte spela nån roll när man kör RDP, funkar inte med dashboard ens som jag sitter vid servern och inte har andra datorer i nätet igång :angry: Problemet dök upp efter att jag bytte arbetsgrupp på servern :ph34r:

Vad gäller addins så var det ju en klar försämring, låter som att man måste logga in med RDP för att installera dem, till skillnad från WHSv1 där man bara la dem i rätt katalog så dök de upp som valbara i console och kunde installeras.
En klar nackdel om man vill installera nått när man inte är hemma, tillåter inte RDP utifrån, spärrat i routern.

Edit/ Hittar bara en massa problem, min skrivare finns inga drivers till och väljer man söka på nätet så hittar den inget en vanlig Samsung ML-1540, verkar inte som WHS 2011 alls letar driver spå nätet fast man begär att den ska göra det. Säkert nån säkerhetsinställning. Webläsaren är så hårt ställd att surfning i princip är omöjlig. Och så skicklig som jag är på Internet Explorer så lär det ta tid, endast servern jag använder det i :D

Att byta arbetsgrupp verkar omöjligt då det medför att dashboard lägger av, tror det har nått med att man får stänga av certifikat :ph34r: Och när jag kör workgroup i servern så hittas inte alla datorer i nätet som ligger under en annan arbetsgrupp. Gamla WHSv1 var betydligt mycket enklare att sätta upp helt klart, tog inte mer än 10-20 min efter att systemet var installerat tills allt funka.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 15 mars 2011 - 12:39.


#50

Postad 15 mars 2011 - 16:53

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Kan detta vara info till nytta http://www.mswhs.com...tificate-error/. Har själv inte haft några problem men det verkar finnas de som haft.

Hade nog testat att aktivera hemgrupper för att se om det kan underlätta. Tycker att det underlättade mitt configande avsevärt, säkerheten är hög med lösen och allt och rättigheter till mappar kan man sätta ändå. I vart fall kan du ju testa och se om det underlättar kommmunikation mellan server och klient.

Skumt med skrivaren, har själv rakt motsatt uppfattning, WHS har hittat drivare till mina anslutna apparater utan några problem.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.