Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server 2011 *

514 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Eng (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 6 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#51

Postad 15 mars 2011 - 20:57

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Kan detta vara info till nytta http://www.mswhs.com...tificate-error/. Har själv inte haft några problem men det verkar finnas de som haft.

Hade nog testat att aktivera hemgrupper för att se om det kan underlätta. Tycker att det underlättade mitt configande avsevärt, säkerheten är hög med lösen och allt och rättigheter till mappar kan man sätta ändå. I vart fall kan du ju testa och se om det underlättar kommmunikation mellan server och klient.

Skumt med skrivaren, har själv rakt motsatt uppfattning, WHS har hittat drivare till mina anslutna apparater utan några problem.


Problemet är att 2 av de datorer som inte hittas kör linux :)
Får väl pröva att slå på det är ju inte van vid hemgrupper, men man verkar inte kunna sätta ett eget lösen :P vilket är trist

Edit/ Hemgrupper löste i princip inget, kommer bara åt den media som administrator delar, det var inte precis vad jag vill ha, vill se det som mappar inte som media, använder ändå ingen form av mediadelning uatn går in i den mappen jag vill kolla i, alternativt pekar på mappen i tex media browser och musikbrowser, men eftersom att mapparna inte syns så kan jag inte peka på dem.
Hemgrupper löste dock problemet med delad skrivare nu när jag äntligen fått in drivare till den :)
Hoppas ni förstår vad jag menar.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 15 mars 2011 - 22:31.


#52

Postad 15 mars 2011 - 23:04

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Vad loggar du in som till RDP?, jag loggar in som "Administrator" och det lösen jag satt och inte som namngiven användare med administratörsbehörighet, har du testat det? Dela sedan ut mappar etc från detta konto, funkade för mig och när jag tänker tillbaka på min installation så undrar jag om jag inte hade liknande problem med att få till det med delade mappar.

Lite glädje i mörkret för dig Goldstar är i alla fall att jag upptäckt att med addin "Advanced Admin Console" som finns i beta för närvarande så funkar det att installera via Dashboard. Fönstret i dashboarden blir helt enkelt "Utforskaren". Upptäckte nu att jag till och med har tillgång till egentligen alla funktioner som Kontrollpanel, cmdpromt osv via samma addin. :)

Redigerat av spelevinken, 15 mars 2011 - 23:06.


#53

Postad 15 mars 2011 - 23:33

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Vad loggar du in som till RDP?, jag loggar in som "Administrator" och det lösen jag satt och inte som namngiven användare med administratörsbehörighet, har du testat det? Dela sedan ut mappar etc från detta konto, funkade för mig och när jag tänker tillbaka på min installation så undrar jag om jag inte hade liknande problem med att få till det med delade mappar.

Lite glädje i mörkret för dig Goldstar är i alla fall att jag upptäckt att med addin "Advanced Admin Console" som finns i beta för närvarande så funkar det att installera via Dashboard. Fönstret i dashboarden blir helt enkelt "Utforskaren". Upptäckte nu att jag till och med har tillgång till egentligen alla funktioner som Kontrollpanel, cmdpromt osv via samma addin. :)


Jag loggar också in som administrator/lösen men får bara 3 av 8 mappar tillgängliga :P Har slopat homegroup och ändrat till workgroup som arbetsgrupp så nu hittar alla datorer allt :) Gillar dock inte att använda standardnamn på nånting, inte för att det förhöjer säkerheten mycket men alltid stör det nån haha Sen skulle jag aldrig komma ihåg homegrouplösenordet i huvudet vilket gör det tämligen oandvändbart. Har min standardmetod för att komma på och komma ihåg lösen som ändå är svårknäckta. Börjar iaf få ordning på det nu, men lika lätt som WHSv1 blir det aldrig om de inte kommer på nått verkligt revolutionerande, körde ju WHSv1 som beta och det var helt stabilt redan då.

Försöker nu komma på hur man får diskar som man använder till backup av mappar och server, antar att det inte får ligga nått annat på disken då :wub: Har inga fler diskplatser kvar och de diskar jag skrapat ihop ger endast 1,5tb så det är svårt att köra nån jämförande test mot WHSv1 med närmare 10 tb lagrat.

#54

Postad 15 mars 2011 - 23:53

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Du behöver ju inte komma ihåg lösenordet för hemgruppen, anslut övriga datorer med det lösen du får från datorn som skapar hemgruppen sen lirar det och som sagt behörigheter ställer man in ändå.

Har du testat ställa in delningen via Dashboarden för mapparna? Under Server Folders And Harddrives så har du mapparna. Kika i någon av de fungerande mapparna och ställ sedan in övriga som dessa.

Sen kan man ju visst konstatera att gränssnitt och inställningar är nya och ovana i WHS 2, och att WHS 1 funkat bra är det inte tu tal om men för egen del så känns ändå WHS 2 fräscht och funktionellt. Märker också prestandaförbättring i nätverkstrafiken rent generellt.

#55

Postad 16 mars 2011 - 00:06

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Du behöver ju inte komma ihåg lösenordet för hemgruppen, anslut övriga datorer med det lösen du får från datorn som skapar hemgruppen sen lirar det och som sagt behörigheter ställer man in ändå.

Har du testat ställa in delningen via Dashboarden för mapparna? Under Server Folders And Harddrives så har du mapparna. Kika i någon av de fungerande mapparna och ställ sedan in övriga som dessa.

Sen kan man ju visst konstatera att gränssnitt och inställningar är nya och ovana i WHS 2, och att WHS 1 funkat bra är det inte tu tal om men för egen del så känns ändå WHS 2 fräscht och funktionellt. Märker också prestandaförbättring i nätverkstrafiken rent generellt.



Jo, det funkar ju med lösen nu, men jag ansluter ibland datorer som inte är permanet medlemmar i nätet och då får ju lösen anges vid tillfället och då gäller det ju att komma ihåg det. Med mitt sätt har jag en användare som bara har läsrättigheter på samtliga mappar den har tillgång till som jag tex lånar ut till kompisar och liknande.

Alla delningar är ställda via dashboard. Men som sagt nu behövs inte homegroup så problemet är löst. Kommer åt allt jag ska.

Kom på nästa problem, kopierade över en del filer så nu har jag bara 2% ledigt på den ena disken :) Får flytta några filmer och det blir den andra film-mappen :P Kommer som sagt att bli problem om jag inte får igång nån diskpool, har inte hunnit med det än, vill se hur det funkar "out of the box" först. Har ju för avsikt att köpa ett externt diskchassie med plats för 8 diskar till :) Borde ju klara sig ett tag på 16 diskar :wub: Men först på agendan ligger att byta ut mina 1 tb-dikar mot 2tb. Har inte så bråttom med det, det mesta av min filmsamling är rippad nu så det växer inte lika fort längre.

Edit/ En fråga till, nån som testat WHS 2011 med 3TB diskar? Har för mig att stora diskar har ett annat system som kan ge problem, är väl tex svårt att installera windows på stora diskar? Det har jag ju inte behov av, men skulle vara fint att kunna använda större än 2 tb.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 16 mars 2011 - 01:05.


#56

Postad 16 mars 2011 - 14:04

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Lite mer tester utförda nu, vissa positiva saker har jag upptäckt, nätprestanadan är helt klart bättre, datorn jag kör WHS 2011 på har bara 100mbit/s nätverkskort och det klarar utan vidare att streama både 1 bd och och ett par sd-filmer samtidigt, funkade inte med WHSv1 utan att det blev lite hack, men i min ordinarie server har jag gb-nätverk så det har inte varit problem. Överhuvudtaget verkar 2011 vara ett lyft prestandamässigt. Det jag nu har störst frågetecken om är stabiliteten. Kan man glömma servern i sitt hörn i månader och allt bara fungerar. Har haft vissa smärre problem med WHSv1 sista tiden men de är lösta. Innan de problemen dök upp så har jag bara tagit ner servern när jag lagt till diskar eller uppdaterat windows.

Finns det nån addin till dashboard så man kan se disk-temp och få grafiskt hur de olika diskarna är utnyttjade? Mest för enkelhetens skull.
Finns det nått bra gratis antivirus som funkar med WHS 2011?

Funderingar på hur jag ska lösa diskfrågan så stabilt som möjligt pågår, de funderingar som finns är att köra diskarna som ska innehålla musik som raid1 och de som ska innehålla film som raid 10, nackdelen är att det går åt betydligt mer disk än vad jag har nu, större risk att köra raid 0 än dagens pool.
Ett annat alternativ är om nån av de som tänker släppa pool-lösningar får till det enkelt, läste om diskpool men det verkar hyffsat enkelt att lägga till diskar men inte lika enkelt som i WHSv1 att ta bort diskar ur poolen.
Får väl fundera lite till och läsa om de andra system som är på väg, tyvärr går det inte att testa alla då de inte tar in fler betatestare just nu. Helst vill jag kunna sköta allt från dashboard precis som man gjorde från console.

Får se vad det blir för lösning. Om nån hört talas om fler projekt för diskpool än de som redan nämnts i tråden så får ni gärna tala om det :D Särskilt om det verkar vara enkla och stabila lösningar.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 16 mars 2011 - 14:05.


#57

Postad 16 mars 2011 - 17:39

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Edit/ En fråga till, nån som testat WHS 2011 med 3TB diskar? Har för mig att stora diskar har ett annat system som kan ge problem, är väl tex svårt att installera windows på stora diskar? Det har jag ju inte behov av, men skulle vara fint att kunna använda större än 2 tb.


Tror du inte att lösningen i denna tråd skulle kunna lösa problemet med stora diskar, lite bökigt att göra men ändock ett alternativ. WHS 2 känns snarlikt Win 7 så kanske.

#58

Postad 16 mars 2011 - 17:45

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Finns det nån addin till dashboard så man kan se disk-temp och få grafiskt hur de olika diskarna är utnyttjade? Mest för enkelhetens skull.
Finns det nått bra gratis antivirus som funkar med WHS 2011?


Kan detta vara något, har inte testat själv än.

#59

Postad 16 mars 2011 - 19:35

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Tror du inte att lösningen i denna tråd skulle kunna lösa problemet med stora diskar, lite bökigt att göra men ändock ett alternativ. WHS 2 känns snarlikt Win 7 så kanske.



Har läst den men det primära är inte att installera windows på en stor hårddisk, det kan jag installera på en 1 eller 2tb, tänker mer som lagrings-diskar. Ju större diskar desto färre kataloger att hålla reda på om man inte hittar nått bra sätt att bygga nån form av pool. Säkerhet, stabilitet och enkelhet i att förstora lagringsytan är primärt. Är inte så kunnig med tex raidlösningar, om man kör tex raid 10 kan man då lägga till fler diskar utan att behöva tömma de man redan har och bygga upp arryn på nytt?

#60

Postad 16 mars 2011 - 21:10

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Har läst den men det primära är inte att installera windows på en stor hårddisk, det kan jag installera på en 1 eller 2tb, tänker mer som lagrings-diskar. Ju större diskar desto färre kataloger att hålla reda på om man inte hittar nått bra sätt att bygga nån form av pool. Säkerhet, stabilitet och enkelhet i att förstora lagringsytan är primärt. Är inte så kunnig med tex raidlösningar, om man kör tex raid 10 kan man då lägga till fler diskar utan att behöva tömma de man redan har och bygga upp arryn på nytt?



Är inte heller hemma på raid så där vågar jag inte uttala mig. WHS 2 supportar 3 tb diskar men gränsen är max storlek på 2040 gb så därför blir det två partioner. Så den enda besparingen blir då platser i datorlådan. Kika vidare på denna länk http://usingwindowsh...-video-edition/.

#61

Postad 16 mars 2011 - 21:24

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Är inte heller hemma på raid så där vågar jag inte uttala mig. WHS 2 supportar 3 tb diskar men gränsen är max storlek på 2040 gb så därför blir det två partioner. Så den enda besparingen blir då platser i datorlådan. Kika vidare på denna länk http://usingwindowsh...-video-edition/.



Hoppas de fixar det till finalrelease synd om de släpper ett os som redan är gammalt. Ska det ändå hålla några år så lär ju diskarna hinna upp i både 5 och kanske 10 tb.
Är ju ingen vinst för mig, där det största problemet är antal kataloger än hur många diskar jag får plats med, rent fysikst får jag plats med 11 diskar internt i servern med rätt sata-kort <_< och sen 8 i ett externt chassie.

Finnessen är ju som sagt att i WHSv1 har jag 8 delade mappar, varav 4 olika är för olika sortes filmer och det anser jag vara max, finns inte plats för fler åt gången i mediabrowser utan då får man skrolla och allt blir oöverskådligt.

Ser också en nackdel med flera diskar och kataloger i tex utforskaren då jag vill lista dem i bockstavsordning och det innebär en massa flyttande av filer om det ska funka över flera diskar.

För att behålla ripnas så har funderingarna gått till att bygga en ionburk med WHSv1 och bara ha för att rippa skivor med. Skulle vara en smidig lösning då jag slipper krypa in i garderoben varje gång jag fått musik. Finnessen med ripnas är att man helt enkelt inte behöver bry sig när man rippar, allt sköts helt automatiskt, inga musklick inget annat, bara stoppa i skivan och vänta, katalogstrukturen blir helt som jag vill eftersom att man kan ställa in vad som ingår i katalognamnet.

Edit/ Installerade driveinfo från wegotserved.com och får då reda på det man behöver veta om diskar och med diagram och allt :D
Synd att det bara verkar vara du och jag aktiva i tråden Spelevinken, men tackar för all hjälp och input du gett :P Tror att WHS 2011 kan bli riktigt bra på sikt, jag är väl onödigt gnällig men svårt att gå från nått som funkat väldigt bra till nått som inte har riktigt samma funktionalitet.
Börjar vänja mig vid dashboard, men även där är vissa saker inte lika smidiga, tex lägger driveinfo sig under mappar och diskar och inte som egen flik i huvudmenyn.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 16 mars 2011 - 22:19.


#62

Postad 17 mars 2011 - 00:14

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Håller med hade varit trevligt med några fler som gav input men vi får väl se oss som pionjärer :D .

Är inte riktigt med på vad du menar med mb, finns väl inga begränsningar på hur många platser man kan lägga till? Jag har själv lagt dit 5 platser och all dyker upp under namnet "Film" i mb. Lägger till mina mappar i högerdelen av configprogrammet och sedan har jag bara ett namn i vänsterdelen "Add your media" - funkar inte detta för dig eller har jag förstått dig fel?

Vad det gäller många mappar så har jag börjat använda biblioteksfunktionen mer och mer i Win 7, kan då lägga till hur många mappar från vilken disk eller plats som helst i nyskapat bibliotek (eller befintligt) och det ser ut som om de ligger i samma mapp om man väljer att gruppera efter namn.

Trist att du bara har plats för 11 diskar i ditt skal då kan du ju "bara" lagra 22 TB för nu :P . Får mig att tänka på min första dator som var j-igt dyr och bestyckad med en hårddisk på hela 540 MB, säljaren sa till mig "den kommer du aldrig att fylla" - eller hur??

#63

Postad 17 mars 2011 - 00:44

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Håller med hade varit trevligt med några fler som gav input men vi får väl se oss som pionjärer :D .

Är inte riktigt med på vad du menar med mb, finns väl inga begränsningar på hur många platser man kan lägga till? Jag har själv lagt dit 5 platser och all dyker upp under namnet "Film" i mb. Lägger till mina mappar i högerdelen av configprogrammet och sedan har jag bara ett namn i vänsterdelen "Add your media" - funkar inte detta för dig eller har jag förstått dig fel?

Vad det gäller många mappar så har jag börjat använda biblioteksfunktionen mer och mer i Win 7, kan då lägga till hur många mappar från vilken disk eller plats som helst i nyskapat bibliotek (eller befintligt) och det ser ut som om de ligger i samma mapp om man väljer att gruppera efter namn.

Trist att du bara har plats för 11 diskar i ditt skal då kan du ju "bara" lagra 22 TB för nu :P . Får mig att tänka på min första dator som var j-igt dyr och bestyckad med en hårddisk på hela 540 MB, säljaren sa till mig "den kommer du aldrig att fylla" - eller hur??


Jo, man kan addera hur många mappar som helst, har 5 nu iom test av nya servern, men när man är inne i mce och mb så får inte hela listan plats i bild utan för att se testmappen så får jag scrolla åt höger för att komma till den, tycker inte det är smidigt, waf faktorn du vet <_< Sen är ju den största nackdelen att man måste hålla reda på när varje enskild disk är full. Det har man ju inte behövt tidigare. Det är ju absolut värst när det handlar om recorded tv eftersom att det sköts automatiskt även om man inte är hemma.

Vet inte rikteigt om bibliotek är anvädbart i mitt fall, har aldrig gillat att ha tex musik i långa listor öppnar dem hellre från en enskild mapp i utforskaren, har en spellista som jag använder när jag tex slölyssnar på musik men inte annars, har inte hittat nått program som är enkelt att leta i en lång musiklista, men möjligt att det finns. Använder enbart mpc-hc i min bärbara och i speldatorn. Som det är nu lagrar jag musik i Artist/album lätt att hitta det man söker då. En annan nackdel är ju att ha ett bibliotek i den bärbara som ju inte alltid kommer åt biblioteket. Är jag inte hemma så får den ju ingen kontakt med servern och då vill jag ju bara se det som är loklat lagrat.

11 diskar kan ju låta mycket, men samtidigt så tar ju tex bd-iso extremt mycket plats och det blir ju några i månaden + att jag fortfarande köper en del dvd. Och dagen när jag behöver börja duplicera även bd-mapparna närmar sig snabbt, kommer ju att ta en evighet om det blir diskhaveri att återställa allt :P

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 17 mars 2011 - 00:47.


#64

Postad 17 mars 2011 - 12:36

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Förstår fortfarande inte riktigt hur du menar i mb. Jag har som sagt 5 platser addade i min mb men i MCE/MB så har jag bara en mapp att "scrolla" till som heter "Film". Går jag till den så finns alla filmerna från de 5 platserna sorterade efter namn som om det var ett enda bibliotek/mapp. behöver alltså inte scrolla höger för att se mina 5 mappar - alla finns under samlingsnamnet "Film" som jag då mappat i mb configurator.

Går jag in i mina biblioteksmappar så ser det precis ut som i utforskaren, ingen skillnad alls jämfört med utforskaren trots att jag har flera fysiska mappar addade i biblioteket. Har du din musik liggande utan mappar?

I biblioteket kan du lägga till både lokalt lagrade filer (som bärbar) och från servern, är du då inte hemma så kommer du ju naturligtvis inte åt serverfilerna.

Menar du att du inte lagt till din musik i WMP eller annan uppspelare? I så fall har du missat något för enklare sätt att hitta låtar, artister, album eller spellistor finns inte. Kör själv med WMP och det går alldeles lysande, mappa WMP mot din musikmapp på servern och så fort det addas något nytt så uppdateras biblioteket i WMP. Alternativt kör jag även Firefly för min Soundbridge, firefly installerat på WHS-maskinen.

#65

Postad 17 mars 2011 - 13:17

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Så här ser det ut i config

Bifogad fil  Media_browser_config.JPG   83,55K   0 Antal nerladdningar


Så här ser det ut inne i MB i mce

Bifogad fil  Media_browser_mce1.JPG   38,36K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Mediabrowser_mce2.JPG   45,4K   0 Antal nerladdningar

Som du ser har det kommit fram ytterliggare ett arkiv på den nedre bilden som inte syns på den översta, det är det som retar mig, vill ha uppdelningen exakt som på första bilden inget mer.

WMP är ju tämligen kass iom att den inte klarar flac med alla taggar, det går att få den att spela upp flac och den klarar vissa av taggarna, men inte tex längd på låten.

Vet inte heller hur mycket musik du har, men jag börjar närma mig 1000 album.
Dessutom har jag märkt att om man låtit en spelare söka igenom nätet efter musik och sen tar den nånstans där den inte har tillgång till allt så ser man ändå all musik som man inte har tillgänglig.
WMP är heller inte särskilt bra om man tex tar bort filer som ligger i biblioteket vilket är jobbigt.

Klart att min musik ligger i mappar skrev ju ovan hur D:\shares\music\artist\album men musik är inte det största problemet, även om man har mssor med musik så får det lätt plats på en disk.

Men film, om du använder bibioteket hittar den då även film som ligger som BD.iso av fristånde spelare så är det väl i princip bara mpc-hc som hanterar bd och vad jag vet klarar den inte automount.

#66

Postad 17 mars 2011 - 22:09

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Vill du då att ditt bibliotek som heter "Videos Test inte skall finnas inne i MB meny i MCE så behöver du bara mappa den mappen till ett annat bibliotek.



Som du ser har jag tre platser mappade till biblioteket "Film" så i mitt mb ser det ut så här:



Bryr mig inte om att dela upp om det är DVD eller Bluray, så jag kör allt i samma bibliotek men det är ju en smaksak.

Vad gäller iso filer (antar att du talar om mb) så är det bara att lägga till ändelsen i configprogrammet under fliken "extenders + iso så hittas dessa också. Med Virtual Clone Drive och inställning under samma flik i mb så mountas bluray-iso (finns säkert andra också) och väljer du då exempelvis PowerDVD som external player (också i configprogrammet) så sköter mb resten. Klicka på din bluray.iso och VCD mountar och PowerDVD drar igång. Hoppas jag fattade dig rätt och det var det du undrade över.

#67

Postad 17 mars 2011 - 22:25

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Delar upp mitt svar i två delar så här kommer musikavdelningen.

Vad det gäller musik så ligger vi "neck-on-neck", kollade just för skojs skull och hade 981 album. Jag sköter all hantering av filer inne från WMP utom just taggningen. Använder "Tag & Rename" som är ett suveränt program för taggning. Hämtar info från bl a Amazon och det är valbart vilken info man vill ha, har ännu inte stött på problemet att info inte hittas. Man kan välja att köra manuell tilläggning eller automatisk. Man kan döpa om filerna och mapparna och det klarar att tagga "flac". Nu är det kanske inte aktuellt att tagga om dina 1000 album men skall du ha ett bra program för taggningen så rekommenderar jag T&R, kika på deras hemsida för mer info.

#68

Postad 17 mars 2011 - 22:37

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
I MB funkar iso utmärkt inga problem alls.

Men kan man tex slå ihop 2 mappar med dvd till en meny och 2 mappar med bluray till en annan meny, sller går det barta att slå ihop alla mappar i en meny? Video test är bara för att skilja den mappen från den vanliga servern egentligen, men risken är ju att det blir så i 2011 många diskar, därför skulle en sammanslagning vara praktisk, men vill fortfarande skilja på video, tv, dvd och bluray.


Frågan var om *.iso om man kör mediebibliotek i andra datorer med enbart mpc-hc som uppspelare. För de få gånger jag testat mediebibliotek tex i Mediaplayer så har den automatiskt sökt efter filmer och jag har inte lyckats stoppa det, emn hittar den inte alla filmer så är det ju värdelöst. Nu vet jag att mediaplayer inte funkar med BD, men mpc-hc gör ju det och likadant där, den har inte hittat iso och då är det ju kass. Spelar ju bd i min speldator om tvn är upptagen :rolleyes: och då använder jag mpc-hc till det.

Vilken lösning jag än ska köra så måste den funka i alla datorer inte bara i htpc.

Htpcn funkar ju perfekt som det är.

#69

Postad 17 mars 2011 - 22:57

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

I MB funkar iso utmärkt inga problem alls.

Men kan man tex slå ihop 2 mappar med dvd till en meny och 2 mappar med bluray till en annan meny, sller går det barta att slå ihop alla mappar i en meny? Video test är bara för att skilja den mappen från den vanliga servern egentligen, men risken är ju att det blir så i 2011 många diskar, därför skulle en sammanslagning vara praktisk, men vill fortfarande skilja på video, tv, dvd och bluray.

Frågan var om *.iso om man kör mediebibliotek i andra datorer med enbart mpc-hc som uppspelare. För de få gånger jag testat mediebibliotek tex i Mediaplayer så har den automatiskt sökt efter filmer och jag har inte lyckats stoppa det, emn hittar den inte alla filmer så är det ju värdelöst. Nu vet jag att mediaplayer inte funkar med BD, men mpc-hc gör ju det och likadant där, den har inte hittat iso och då är det ju kass. Spelar ju bd i min speldator om tvn är upptagen :rolleyes: och då använder jag mpc-hc till det.

Vilken lösning jag än ska köra så måste den funka i alla datorer inte bara i htpc.

Htpcn funkar ju perfekt som det är.


Nu har jag bara ett bibliotek i mb men jag antar att om du markerar exempelvis ditt "BluRay1" bibliotek och sedan går över till högerdelen och addar vilka platser/mappar du vill så kommer dessa dyka upp i ditt "BluRay1" bibliotek inne i MCE oavsett vilken plats eller mapp de ligger i. Markerar du sedan "dvd" och gör samma sak där så kommer de mappar/platser du valt dyka upp i "dvd" inne i MCE.

Filmer kör jag inte i via WMP:s bibliotek men vill du inte att programmet skall söka i vissa mappar är det bara att exkludera dem från biblioteket. Du hittar inställningarna under "Ordna" - "Hantera bibliotek", där talar du om var WMP/MCE skall leta, inställningarna du gör här slår igenom i MCE också.

#70

Postad 17 mars 2011 - 23:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Nu har jag bara ett bibliotek i mb men jag antar att om du markerar exempelvis ditt "BluRay1" bibliotek och sedan går över till högerdelen och addar vilka platser/mappar du vill så kommer dessa dyka upp i ditt "BluRay1" bibliotek inne i MCE oavsett vilken plats eller mapp de ligger i. Markerar du sedan "dvd" och gör samma sak där så kommer de mappar/platser du valt dyka upp i "dvd" inne i MCE.

Filmer kör jag inte i via WMP:s bibliotek men vill du inte att programmet skall söka i vissa mappar är det bara att exkludera dem från biblioteket. Du hittar inställningarna under "Ordna" - "Hantera bibliotek", där talar du om var WMP/MCE skall leta, inställningarna du gör här slår igenom i MCE också.



Har helt plockat bort muiskbiblioteket från mce då jag inte använder det använder music browser istället som är klart bättre, särskilt om man kör flac.
Orginalstripparna för musik och film i mce är dolda så de inte ens syns :D Problemet med windows orginalspelare är deras formatstöd, man kan få både mce och mediaplayer att spela upp flac, men stödet är extremt dåligt. De format du föreslaget tex wma lossless funkar inte då jag varken hittat nått program till telefonen eller min creative mp3spelare hanterar just wma lossless, antagligen pga att det inte är ett öppet format och att konvertera nått enbart för att ha det i en mediapelare eller telefon är inget alternativ. Särskilt inte till telefonen då jag laddar ner musiken via wifi direkt från servern till telefonen. Vanlig förstörande wma kan jag dock spela upp i båda.

Dessutom anser jag nog att mediaplayer är onödigt krävande och otymplig att ha på skärmen. Mpc-hc passar mig bättre :rolleyes:

Edit/ Så här ser Mitt mce ut, vissa saker tex voddlerpluginet är borttaget då det sluta funka när de bytte till flashspelare.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 17 mars 2011 - 23:17.


#71

Postad 20 mars 2011 - 13:40

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Delar upp mitt svar i två delar så här kommer musikavdelningen.

Vad det gäller musik så ligger vi "neck-on-neck", kollade just för skojs skull och hade 981 album. Jag sköter all hantering av filer inne från WMP utom just taggningen. Använder "Tag & Rename" som är ett suveränt program för taggning. Hämtar info från bl a Amazon och det är valbart vilken info man vill ha, har ännu inte stött på problemet att info inte hittas. Man kan välja att köra manuell tilläggning eller automatisk. Man kan döpa om filerna och mapparna och det klarar att tagga "flac". Nu är det kanske inte aktuellt att tagga om dina 1000 album men skall du ha ett bra program för taggningen så rekommenderar jag T&R, kika på deras hemsida för mer info.



Hade visst missat det här inlägget tidigare.
Har också tag & rename i en burk. Men finessen med dbPoweramp ripnas är att ingen som helst extra handpåläggning behöver göras, inga extraprogram behöver användas, ingen mus, inget tangentbord, bara i med skivan och vänta tills den kommer ut. Har varit ett 10-tal omslag den inte hittat, kan bero på att skivorna levererats utan sådant :lol: allar taggar och annat har blivit rätt. En annan bra sak med ripnas är att det utomatiskt skickar signal till Sqeezebox servern att uppdatera biblioteket så att jag direkt får upp de rippade skivorna i sqeezeboxen.
Innan ripnas så körde jag EAC + tag & rename, men det var en massa meck + att man var beroende av mus och tangentbord. Brukar beställa uppemot 30 album i taget när jag köper musik. Så det blir en del rippande. Det innebär också att jag får använda min speldator för att göra jobbet och det är rätt tråkigt att bara sitta och kolla staplar på en skärm när man kan sitta i tvrumet och kolla tv medans servern rippar :) servern står i en garderob i tv/biorummet :D

Så på nått sätt kommer jag säkert att behålla WHSv1 enbart för det, kan ju samtidigt köra sqeezebox servern på den, då de inte uppdaterat det till 2011 än, man får köra den vanliga winservern och då kan man inte styra det via dashboard.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 20 mars 2011 - 13:46.


#72

Postad 20 mars 2011 - 13:50

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Har nu börjat med det stora jobbet att tömma min pool för att testa WHS 2011 fullt ut och se om jag kan hitta nått system att få det att funka som jag vill. Tar väl sin tid att tömma poolen till att börja med :D

Mycket jobb blir det. Behåller systemdisken med WHSv1 intakt så man enkelt kan återgå till det om man skulle vilja.

Spelevinken: Kör du nått antivirus och isf vilket? Läste att symantec Endpoint security skulle funka, tänkte testa det men trail varar ju inte så länge :lol:

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 20 mars 2011 - 15:02.


#73

Postad 20 mars 2011 - 15:16

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Har nu börjat med det stora jobbet att tömma min pool för att testa WHS 2011 fullt ut och se om jag kan hitta nått system att få det att funka som jag vill. Tar väl sin tid att tömma poolen till att börja med :D

Mycket jobb blir det. Behåller systemdisken med WHSv1 intakt så man enkelt kan återgå till det om man skulle vilja.

Spelevinken: Kör du nått antivirus och isf vilket? Läste att symantec Endpoint security skulle funka, tänkte testa det men trail varar ju inte så länge :)


Kör inget AV :lol:. Som du säkert märkt så är säkerheten i WHS nästan "over the top", körde med samma config i min WHS 1:a och ser ingen anledning till att ändra. Laddar jag ner filer via min desktop PC så säger antivirusprogrammet ifrån även om jag lagrar på WHS.

Klart man skall ha AV men ibland känns det som hängslen och livrem, har inget sensationellt på min HD, mitt OS på klienterna är minimalt och jag ominstallerar med jämna mellanrum.

AV-program spelar på vår okunskap om virus, känns lite som att betala med betalkort på internet. Vad är risken kontra vinsten?

#74

Postad 20 mars 2011 - 16:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Kör inget AV :D. Som du säkert märkt så är säkerheten i WHS nästan "over the top", körde med samma config i min WHS 1:a och ser ingen anledning till att ändra. Laddar jag ner filer via min desktop PC så säger antivirusprogrammet ifrån även om jag lagrar på WHS.

Klart man skall ha AV men ibland känns det som hängslen och livrem, har inget sensationellt på min HD, mitt OS på klienterna är minimalt och jag ominstallerar med jämna mellanrum.

AV-program spelar på vår okunskap om virus, känns lite som att betala med betalkort på internet. Vad är risken kontra vinsten?



Har inte gjort någon ominstall av windows sen jag körde 2000, annat än om jag haft diskkrash då förståss eller bytt till en ny windows. min speldator kör samma installation som jag gjorde när jag köpte win7 som jag fick första dagen det var släppt :lol: Har aldrig sett behovet av att installera om det när det inte krånglar, har inte heller märkt av nån minskad prestanda.

Beror ju lite på hur öppen du har din server, kör emellanåt lite publika servrar på min whs, bla ftpserver och spelserver för lite äldre spel. Har haft några virus på min whs tidigare så jag slopar inte gärna AV.

#75

Postad 20 mars 2011 - 20:39

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Har inte gjort någon ominstall av windows sen jag körde 2000, annat än om jag haft diskkrash då förståss eller bytt till en ny windows. min speldator kör samma installation som jag gjorde när jag köpte win7 som jag fick första dagen det var släppt :lol: Har aldrig sett behovet av att installera om det när det inte krånglar, har inte heller märkt av nån minskad prestanda.

Beror ju lite på hur öppen du har din server, kör emellanåt lite publika servrar på min whs, bla ftpserver och spelserver för lite äldre spel. Har haft några virus på min whs tidigare så jag slopar inte gärna AV.


Eftersom du är tveksam till hemgrupper så förstår jag din oro :D. Brukar tänka som så här:

Vad ligger oskyddat på mina datorer?

Spelar det någon roll om någon får tillgång till det?

Vad gör jag om datorn slutar funka`?

Har planer för samtliga scenarios och inget av de är katastrof. Hävdar återigen att ingen är intresserad av vad du har på din dator, är man intresserad så är det datorkraft eller möjligen att gå via din dator. För oss vana användare så tror jag att vi direkt märker om någon använder vår dator och med WHS känner jag mig helt trygg.

Undanber mig nu alla svar om att risken för att "bla, bla" om "bla,bla" inte är korrekt så sker bla, bla". Sticker jag ut hakan - prove me wrong!!

#76

Postad 20 mars 2011 - 21:34

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Eftersom du är tveksam till hemgrupper så förstår jag din oro :D. Brukar tänka som så här:

Vad ligger oskyddat på mina datorer?

Spelar det någon roll om någon får tillgång till det?

Vad gör jag om datorn slutar funka`?

Har planer för samtliga scenarios och inget av de är katastrof. Hävdar återigen att ingen är intresserad av vad du har på din dator, är man intresserad så är det datorkraft eller möjligen att gå via din dator. För oss vana användare så tror jag att vi direkt märker om någon använder vår dator och med WHS känner jag mig helt trygg.

Undanber mig nu alla svar om att risken för att "bla, bla" om "bla,bla" inte är korrekt så sker bla, bla". Sticker jag ut hakan - prove me wrong!!



Skeptisk till att jag skulle märka om nån använde min dator om det inte tog jättemycket bandbredd, är ju inte inne och kollar i servern varje vecka :lol: Och som sagt ibland öppnar jag ju frivilligt servern för anrop utifrån iom att polare och andra spelar på den.

#77

Postad 22 mars 2011 - 15:22

Unregistered31248d18
  • Unregistered31248d18
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Har nu börjat med det stora jobbet att tömma min pool för att testa WHS 2011 fullt ut och se om jag kan hitta nått system att få det att funka som jag vill. Tar väl sin tid att tömma poolen till att börja med ;)

Mycket jobb blir det. Behåller systemdisken med WHSv1 intakt så man enkelt kan återgå till det om man skulle vilja.

Spelevinken: Kör du nått antivirus och isf vilket? Läste att symantec Endpoint security skulle funka, tänkte testa det men trail varar ju inte så länge :P


Borde väl gå att köra Microsoft Security Essentials på WHS 2011?? Gratis och bra.

#78

Postad 22 mars 2011 - 17:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Borde väl gå att köra Microsoft Security Essentials på WHS 2011?? Gratis och bra.


Testade den först, men både 32 och 64-bitars säger att det är fel version på OS tyvärr, även om det är beta tycker man ju att MS borde fixa nån beta till antivirus också om de vill att folk ska använda deras säkerhetsprodukter alltså ;)

Kör MS Security Essentials i mina andra datorer och det funkar bra.

#79

Postad 22 mars 2011 - 18:43

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Testade den först, men både 32 och 64-bitars säger att det är fel version på OS tyvärr, även om det är beta tycker man ju att MS borde fixa nån beta till antivirus också om de vill att folk ska använda deras säkerhetsprodukter alltså ;)

Kör MS Security Essentials i mina andra datorer och det funkar bra.


Får precis samma svar, tror att man tidigare kunde testa en betavariant av MSE för WHS men den verkar bara bortplockad nu från nedladdnigssidan.

#80

Postad 22 mars 2011 - 19:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Får precis samma svar, tror att man tidigare kunde testa en betavariant av MSE för WHS men den verkar bara bortplockad nu från nedladdnigssidan.



Symantec endpoint security funkar dock utmärkt, har dock inte kollat vad det kostar, får köra till 1/5 på trail har jag för mig ;)

Tar tid att tömma mina diskar i den gamla whs, men borde bli installation av 2011 på den inatt eller i morgon :P
Sen blir det att försöka hitta ett vettigt system för att få allt att funka utan att diskarna överfylls, men det ska nog gå :D

#81

Postad 22 mars 2011 - 22:37

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Symantec endpoint security funkar dock utmärkt, har dock inte kollat vad det kostar, får köra till 1/5 på trail har jag för mig :)

Tar tid att tömma mina diskar i den gamla whs, men borde bli installation av 2011 på den inatt eller i morgon :o
Sen blir det att försöka hitta ett vettigt system för att få allt att funka utan att diskarna överfylls, men det ska nog gå :D


Har du bestämt dig för att lämna version 1?

Vittjade mailen nyss och blivit inveterad att betatesta DriveBender som kommit i en ny version. Var inne och kikade i forumet och signalen man får där är att det känns väldigt laggigt med diverse problem. Blir nog till att avvakta testandet.

Redigerat av spelevinken, 22 mars 2011 - 22:55.


#82

Postad 22 mars 2011 - 23:01

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Har du bestämt dig för att lämna version 1?

Vittjade mailen nyss och blivit inveterad att betatesta DriveBender som kommit i en ny version. Var inne och kikade i forumet och signalen man får där är att det känns väldigt laggigt med diverse problem. Blir nog till att avvakta testandet.


Måste ju testa i stor skala för att se hur det funkar +att det var lite småjobbigt att ha saker spridda över 2 servrar och lite annat strul. Behåller WHSv1 systemdisk intakt så är det bara att plugga in den och bygga upp poolen igen.

Har inte kommit med för att testa drivebender än, men det blir i testservern när jag väl får tillgång till det. Tänkte testa de andra programmen också när jag väl får tillgång till dem, men allt är ju betor så det är klart det blir vissa problem.

#83

Postad 23 mars 2011 - 23:08

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Då var den stora servern uppe och den mesta datan inlaggd i rätt foldrar, htpcn omkonfigurerad så den pekar mot rätt mappar.

Nästa steg blir att plocka ihop en ripnas för att ha som ripstation för audiocd. Letar delar till den i gömmorna :D

Saknar en hel del plugin i dashboard som jag hade i WHSv1 tex möjlighet att fixa och övervaka antivirus, ripnas, kan inte konfigurera och styra Squeezebox server mm. Får väl hoppas att de snart blir uppdaterade. Att inte kunna installera plugin direkt via dashboard är en katastrof, antar att man inte heller kommer att kunna se när det kommer uppdateringar som man kunde med whsv1 :)

Kommer att ta ett tag att vänja sig vid att man måste använda RDP så ofta :P

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 23 mars 2011 - 23:10.


#84

Postad 25 mars 2011 - 13:10

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Efter ytterligarenån dags användning så är mina erfarenheter övervägande positiva, dock kommit på ytterligare en svaghet om man jämför med WHSv1 och det gäller att lägga till och ta bort mappar från serverbackup. Att behöva gå igenom hela guiden varje gång och välja diskar man redan valt en gång känns som en extra omväg.

Men överlag fungerar allt bra och stabilt och prestanda mot whsv1 är helt klart markant, särskilt nätverksprestanda. Saknar som sagt en hel del, men med tanke på att systemet är nytt och det tar ett tag att uppdatera plugin och program så kommer det säkert att förbättras.

#85

Postad 25 mars 2011 - 13:31

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Då var den stora servern uppe och den mesta datan inlaggd i rätt foldrar, htpcn omkonfigurerad så den pekar mot rätt mappar.

Nästa steg blir att plocka ihop en ripnas för att ha som ripstation för audiocd. Letar delar till den i gömmorna ;)

Saknar en hel del plugin i dashboard som jag hade i WHSv1 tex möjlighet att fixa och övervaka antivirus, ripnas, kan inte konfigurera och styra Squeezebox server mm. Får väl hoppas att de snart blir uppdaterade. Att inte kunna installera plugin direkt via dashboard är en katastrof, antar att man inte heller kommer att kunna se när det kommer uppdateringar som man kunde med whsv1 :)

Kommer att ta ett tag att vänja sig vid att man måste använda RDP så ofta :P


Kan detta vara något? http://www.wegotserv...emote-launcher/, inte helt säker på hur det funkar.

#86

Postad 25 mars 2011 - 13:53

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Kan detta vara något? http://www.wegotserv...emote-launcher/, inte helt säker på hur det funkar.



Nä, det verkar ge tillgång till hela datorn, då kan jag lika gärna köra rdp. Att kunna installera och hantera plugin är det jag saknar i dashboard. Samt att med systemet i console så såg man direkt när det kom uppdateringar och man kunde uppdatera dem enkelt.

RDP har jag blockerat i routern så man inte kommer åt utifrån eftersom att jag inte vill kunna administrera allt utifrån, har inget behov av det. Men dashboard vill jag kunna använda via från min bärbara oavsett var jag är och då är det bara enklare funktioner som behövs.

#87

Postad 25 mars 2011 - 17:51

yamaha_acer
  • yamaha_acer
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Har 5 datorer på jobbet som backupas av en WHS 1 vilket har fungerat klockrent i några år.
Men har dock ingen backup på servern, finns det någon inbyggd funktion av detta i 2011?

Eller rekommenderar ni en extern raid av Windows?

#88

Postad 25 mars 2011 - 18:03

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Har 5 datorer på jobbet som backupas av en WHS 1 vilket har fungerat klockrent i några år.
Men har dock ingen backup på servern, finns det någon inbyggd funktion av detta i 2011?

Eller rekommenderar ni en extern raid av Windows?



I 2011 kan man välja att ta backup på själva systemet också. Det är en av de positiva saker som finns. Man väljer själv ut en eller flera diskar som används för backup och sen syns inte de i tex utforskaren. Man behöver dashboard för att se dem. Finns många saker som fungerar riktigt bra i 2011, nåra som inte funkar lika smidigt som i whsv1.

#89

Postad 25 mars 2011 - 19:38

yamaha_acer
  • yamaha_acer
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

I 2011 kan man välja att ta backup på själva systemet också. Det är en av de positiva saker som finns. Man väljer själv ut en eller flera diskar som används för backup och sen syns inte de i tex utforskaren. Man behöver dashboard för att se dem. Finns många saker som fungerar riktigt bra i 2011, nåra som inte funkar lika smidigt som i whsv1.

Låter riktigt bra, hoppas inte att servern kraschar innan SBS 2011 kommer ut då.

#90

Postad 25 mars 2011 - 20:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Låter riktigt bra, hoppas inte att servern kraschar innan SBS 2011 kommer ut då.



WHS 2011 finns ju som publik beta och verkar stabil :) Har kört den i en testserver i flera dagar utan något som helst problem.

#91

Postad 26 mars 2011 - 09:37

yamaha_acer
  • yamaha_acer
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

WHS 2011 finns ju som publik beta och verkar stabil :) Har kört den i en testserver i flera dagar utan något som helst problem.

Windows Small Business Server Essential är väll det som mest liknar WHS och finns väll inte ute ännu?

#92

Postad 27 mars 2011 - 10:54

yamaha_acer
  • yamaha_acer
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Någon av er som vet om WHS 2011 har stöd för Media Extenders?
Så extendern tar direkt ifrån servern istället för att ha en vanlig W7 pc igång.

#93

Postad 27 mars 2011 - 11:08

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Någon av er som vet om WHS 2011 har stöd för Media Extenders?
Så extendern tar direkt ifrån servern istället för att ha en vanlig W7 pc igång.



Beror på, den kan dela musik och film via upnp och jag tror även dnla. Men den har inget inbyggt stöd för att transcoda on the fly. Men det är ju lösbart genom att installera en serverprogramvara som fixar det om det behövs.

#94

Postad 28 mars 2011 - 19:22

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Någon av er som vet om WHS 2011 har stöd för Media Extenders?
Så extendern tar direkt ifrån servern istället för att ha en vanlig W7 pc igång.


Kör med Firefly som mediaserver och det funkar utan problem med min Soundbridge för musik. Menar du sedan att spela upp film så funkar WHS som vilken annan dator som helst. Jag når alla mina filmer från min Samsung-TV och all musik från min ONKYO-receiver.

Menar du streaming så tror jag det klarar det också WMP finns installerat i grunden så DLNA funkar. Mitt intryck är att nya WHS egentligen är som vilket Windows operativsystem som helst.

#95

Postad 28 mars 2011 - 19:35

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Kör med Firefly som mediaserver och det funkar utan problem med min Soundbridge för musik. Menar du sedan att spela upp film så funkar WHS som vilken annan dator som helst. Jag når alla mina filmer från min Samsung-TV och all musik från min ONKYO-receiver.

Menar du streaming så tror jag det klarar det också WMP finns installerat i grunden så DLNA funkar. Mitt intryck är att nya WHS egentligen är som vilket Windows operativsystem som helst.



Instämmer helt, förutom att WHS 2011 har lite mer eller iaf lättare och komma åt konfiueringsverktyg och lite annat så funkar det som vilket W7 som helst. Har inte heller hittat något program än som inte gått att installera även om det var nått jag fick dra hem versionen för server 2008.

Jag är otroligt nöjd med det mesta, saknar som jag tidigare skrivit bara DE och en del plugin, att man kan köra det mesta som fristående program är ju bra men att inte kunna hantera dem från dashboard är lite sunkigt.

#96

Postad 29 mars 2011 - 19:49

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jag är otroligt nöjd med det mesta, saknar som jag tidigare skrivit bara DE och en del plugin, att man kan köra det mesta som fristående program är ju bra men att inte kunna hantera dem från dashboard är lite sunkigt.


Har precis testat att installera via Dashboard och via min homeserversida med add-in "Advanced Admin Console" som jag tipsade om innan och det funkade utan problem. Testa det.

Har emellertid stundtals problem med att nå min media via homeserversidan och misstänker att jag inte har min router korrekt inställd. Jag har reserverat ip-nummer och ställi in port forwarding men jag är inte helt säker på att jag kör med rätt inställningar. Någon som kan tipsa om rätt inställningar med portar (tcp/udp) osv?

#97

Postad 29 mars 2011 - 19:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Har precis testat att installera via Dashboard och via min homeserversida med add-in "Advanced Admin Console" som jag tipsade om innan och det funkade utan problem. Testa det.

Har emellertid stundtals problem med att nå min media via homeserversidan och misstänker att jag inte har min router korrekt inställd. Jag har reserverat ip-nummer och ställi in port forwarding men jag är inte helt säker på att jag kör med rätt inställningar. Någon som kan tipsa om rätt inställningar med portar (tcp/udp) osv?



Jo men jag kolla på hemsidan för programmet och där verkar det som att man får tillgång till absolut allt inklusive tex regedit mm. Skulle aldrig vilja ha sånt nåbart utifrån eftersom att jag inte behöver det. Om jag skulle behöva så avancerade saker verkar det klart säkrare att använda rdp. Jag vill absolut inte öppna hela datorn utifrån. Bara lite enklare funktioner.

#98

Postad 30 mars 2011 - 17:09

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Nu verkar WHS 2011 vara på gång!

http://www.nordichar...pa-technet.html

#99

Postad 30 mars 2011 - 17:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Nu verkar WHS 2011 vara på gång!

http://www.nordichar...pa-technet.html



Japp, verkar så, frågan är bara vad det kommer att kosta och när det kommer att finnas stabila applikationer som ger drive extender. Bla backup-möjligheterna är jag inte nöjd med i betan och de lär ju inte ändrat det nu iaf. Klart sämre än i v1.

#100

Postad 30 mars 2011 - 20:51

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Är inte alls insatt i "raid-världen" , vad menas med "Med WHS 2011 krävs det RAID-funktionalitet för att slippa unika enhetsbeteckningar för varje tillagd hårddisk." som det står i artikeln från NH. Är det helt enkelt en seriekoppling av hårddiskar så att flera hårddiskar dyker upp som en gemensam eller?

Trevligt att se att MS förstått att Sverige är ett av de länder som är snabbast att anamma ny teknik och att vi välsignas med ett eget språkpaket i den färdiga produkten.

Sen håller jag med Goldstar att visst är det så att man saknar vissa funktioner från v1 där drive-extenderfunktionen är den mest saknade. Är det någon som vet varför man valde att överge det?, har förstått att det var strul i tidigare betaversioner i 2:an men samtidigt kändes det ju oerhört stabilt i 1:an, vad gick fel?

För övrigt har jag nu superstrul med fjärranslutningen (internet) till min WHS. Kombinationen WHS 2011, D-link 655 och Telia ADSL verkar inte vara helt kompatibla. Tar fortfarande tacksamt emot förslag enligt min tidigare frågestälning kring port forward/virtual server. Kör jag med automatiska i WHS utan inställningar i d-linken så funkar det för det mesta men tappar ibland helt omotiverat möjligheten att nå min WHS. Försöker jag med manuella inställningar i d-linken så är det Telias portar som ställer till det. Som sagt alla ideér är välkomna.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.