Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Canon EOS 400D *

280 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 27 november 2007 - 17:28

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Till alla Canonister som ska köpa sig ett allround objektiv finns det bara ett alternativ, det nya 18-55 mm IS, det är skaprt som tusan! I samma klass som Canon L glas ... Vilket iofs äsger mer om Canons L glas ... :(

http://www.photozone...556is/index.htm

#252

Postad 27 november 2007 - 20:10

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
En bra sajt att kolla på när man letar objektiv är Pixel-peeper. Där kan man söka efter bilder på flickr.com som är tagna med ett speciellt objektiv och en speciell kamera. Man kan även söka efter bilder tagna med speciella brännvidder och bländare.

Här tex är 44 bilder tagna med 400D och Tamron 70-300mm f/4-5.6.

#253

Postad 28 november 2007 - 18:55

Triathlonman2000
  • Triathlonman2000
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Okey jätteshysst allihopa,
efter att ha lyssnat på er, speciellt Martin, så kommer jag köra på Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro for Canon .
Jag börjar med det, sen köper jag Canons fasta obj. som vi snackade om.
Verkar ju som man kan ta shyssta porträtt samt landskapsbilder med det.
Frågan är hur närbilder på typ blommor blir?

Tack än en gång, det här blir nog jättebra!

#254

Postad 29 november 2007 - 00:52

Triathlonman2000
  • Triathlonman2000
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Har kollat runt lite och märkt att Sigma har ett liknande objektiv som kostar ungefär lika mycket.
( SIGMA OBJEKTIV 70-300/4-5.6 DG MACRO CANON )

Det objektivet finns också i två varianter, en som heter APO som kostar mera. Är det värt typ 1000kr extra för att få APO? Vad är det? Nån som vet? Martin?

Redigerat av Triathlonman2000, 29 november 2007 - 03:08.


#255

Postad 29 november 2007 - 07:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag ska inte hålla på och gissa här, vet faktiskt inte vilken av dom som är "bäst".
Det lättaste är nog att googla runt lite, eller så kanske någon annan har svar.

Ang Sigmagluggarna så verkar den dyrare versionen ha annorlunda linser?! ... Vad jag kan se.

#256

Postad 29 november 2007 - 16:02

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
När jag skulle köpa ett 70-300 till min f.d. 400D i maj, stod det mellan ett tamron och ett sigma, men efter en del läsandes av tester visade det sig att tamrons verkade vara snäppet vassare, märkbart eller inte kan jag inte svara på, kan heller inte bevisa något men det var den uppfattningen många hade och för det priset kunde man knappast klaga.

#257

Postad 30 november 2007 - 20:23

Triathlonman2000
  • Triathlonman2000
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Okey, ja jag håller på att välja mellan Tamron och Sigma just nu...faan riktigt vårt,
Sigma SKA ju vara högra kvalitet men många anser ju att Tamrons 70-300 ska vara bättre..plus att det är lite billigare...vad ska man välja?!

#258

Postad 30 november 2007 - 20:44

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0
Tack stewed för länken :P

#259

Postad 28 december 2007 - 00:11

Kimgw
  • Kimgw
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej alla fotonördar :)

editerar hela texten :
jag är nu på jakt efter en kameracväska till min 400d!.
så, vilken väska är att rekomendera till en 400d +objektiv + 2extra objektiv?
helst inte över 600:- om det finns vill säga!

mvh kim, en ny minhembioforums användare ;)

Redigerat av Kimgw, 28 december 2007 - 17:00.


#260

Postad 02 januari 2008 - 10:20

Pana
  • Pana
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tänkte bara inleda det nya året med att tacka för alla goda idéer och tips som finns här. På inrådan i följande inlägg https://www.minhembi...s...t&p=1514819 köpte jag en Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 på B&H Photo i NY (hade turen att resa dit). Med 50$ rabatt gick den loss på 639 + skatt ~ 690 $ dvs runt 4500 SEK :-).

Är mycket nöjd med objektivet!!

#261

Postad 22 januari 2008 - 06:54

exiz
  • exiz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Okey, ja jag håller på att välja mellan Tamron och Sigma just nu...faan riktigt vårt,
Sigma SKA ju vara högra kvalitet men många anser ju att Tamrons 70-300 ska vara bättre..plus att det är lite billigare...vad ska man välja?!


Hej jag köpte ett Tamron 70-300 och jag är väldigt nöjd..det ända är väll att autofokusen är lite slö ibland men annars är det utav väldigt bra kvalite!

#262

Postad 24 januari 2008 - 09:57

falken_007
  • falken_007
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Nu är det klart att det kommer en uppföljare!!
http://www.canon.se/..._450D/index.asp
EOS 450D

EOS 450D kombinerar orubbliga prestanda med enkel användning i ett lätt och ergonomiskt kamerahus. Beskriv världen på ditt speciella sätt med en 12,2 megapixels CMOS-sensor och de allra senaste teknikerna från Canon.


Egenskaper

12,2 megapixels CMOS-sensor
3,5 b/s
9-punkts autofokus med bred mätyta
Inbyggt rengöringssystem för CMOS sensorn
3,0" LCD med direktvisningsläge
DIGIC III-processor
Stor ljusstark sökare
Fullständig bildkontroll
Kompakt och lätt
Kompatibel med objektiven EF/EF-S och Speedlite EX blixtaggregat

12,2 megapixels CMOS-sensor
CMOS-sensorn på 12,2 megapixels tar med alla detaljer när du skriver ut affischformat och du får extra flexibilitet vid beskärning. Canons CMOS-sensorer arbetar i svagt ljus, ger praktiskt taget brusfria bilder och är dessutom förvånansvärt energieffektiva.

3,5 bilder per sekund
EOS 450D tar upp till 3,5 bilder per sekund i en bildserie på upp till 53 stora JPEG-bilder (6 RAW).

9-punkts autofokus med bred mätyta
De 9 punkterna ligger utspridda i autofokusområdet för att bättre kunna ta hand om objekt som ligger utanför bildrutans mitt. Den centrala autofokuspunkten är en korssensor med hög känslighet som ger snabb och korrekt fokus med f/2,8 och snabbare objektiv.

Integrerat rengöringssystem
I Canons dammförebyggande system används tre metoder för att få fläckfria fotografier. (1) Specifika material minskar dammalstringen inuti kameran. (2) En självrengörande sensorenhet skakar bort små dammpartiklar från sensorn varje gång du slår på eller av kameran. (3) Positionen för riktigt envisa dammpartiklar kartläggs och kan enkelt tas bort i programmet Digital Photo Professional.

3,0” LCD-skärm med direktvisningsläge
Den ljusa 3,0” LCD-skärmen ger skarpa bilder så att fokus och komposition kan kontrolleras, med 10x förstoring för finare detaljer. I trånga utrymmen eller besvärliga positioner kan du komponera bilden via LCD-skärmen, där också ett antal fokusalternativ visas.

DIGIC III-processor
Bildprocessorn DIGIC III är välkänd för korrekt vitbalansering och återger färger med briljant och verklighetstrogen precision. Bilderna bearbetas i 14 bitars färgdjup och får finare och jämnare nyanser. DIGIC III arbetar effektivt för att kunna minimera strömförbrukningen och ändå upprätthålla supersnabba svarstider.

Stor ljusstark sökare
Den stora sökaren med ljus och tydlig visning gör det enkelt att komponera motiven.

Fullständig kontroll över bilderna
De förhandsinställda bildstilarna gör att du får bekväm kontroll över parametrarna i bildbearbetningen. Kontrast, skärpa och mättnad kan anpassas i kameran eller via det medföljande programmet Picture Style Editor. När fotograferingen är klar har Canons programvara Digital Photo Professional för RAW-bildhantering allt som behövs för att du ska kunna hantera och bearbeta dina RAW-bilder.

Kompakt och lätt
EOS 450D är ergonomiskt utformad för en naturlig och intuitiv hantering och det kompakta kamerahuset väger bara 475 gram.

EF-objektiv och tillbehör
EOS 450D är kompatibel med mer än 60 EF/EF-S objektiv och med samtliga blixtaggregat i serien Speedlite EX.

#263

Postad 25 januari 2008 - 11:24

Unregisteredb354b1db
  • Unregisteredb354b1db
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Jag blir lite sugen, men vet inte om dom uppgraderingarna gör det värt att byta riktigt än.

#264

Postad 28 januari 2008 - 10:19

dudek
  • dudek
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Jag är nybliven ägare till en 400d, och jag är mycket nöjd med kameran. Förutom kitobjektivet, 18-55, skaffade jag Canons 50/1,8 som jag är otroligt glad över. Bilderna blir fantastiska! En otrolig lyster och skärpa, och du slipper blixt inomhus i de flesta lägen.

Nu funderar jag på ytterligare något objektiv. Men finns det något som är lika självklart som Canons 50/1,8? Ett objektiv som är billigt, och som samtidigt gör riktigt bra ifrån sig...
Funderar lite på att ersätta kitobjektivet med ett 18-55/3,5-5,6 IS, men det känns lite surt att redan nu ersätta det. Det fungerar ju helt ok, om än ljussvagt.

Utifrån vad jag har just nu är det mest intressant med vidvinkel, tele och macro. Kom gärna med produkttips!

Redigerat av dudek, 28 januari 2008 - 10:38.


#265

Postad 28 januari 2008 - 13:19

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Nya 18-55 IS är ju lika ljussvagt det :blush:

#266

Postad 28 januari 2008 - 13:30

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Men finns det något som är lika självklart som Canons 50/1,8? Ett objektiv som är billigt, och som samtidigt gör riktigt bra ifrån sig...

Vilka krav! :blush:

Svaret blir tyvärr ett "nej"... en ljusstark 50 mm är verkligen speciell på det viset.

Det som som hindrar är förstås priset. Det finnns ljusstarka vidvinklar som är ännu bättre för inomhusfotografering som du verkar gilla. 50 mm inomhus är ju rätt begränsat vad gäller bildvinkel, du får ju inte med särskilt mycket med ett sånt objektiv, som motsvarar ett kort tele på en DSLR.

Det blir knepigt om du ska fota interiörer eller ta gruppfoton... du måste backa in i ett hörn och ändå räcker det inte, liksom...

Egentligen är ju din normalzoom verkligen mångsidig, förutom ljusstyrkan, som du påpekar.

Mitt tips är att du använder de objektiv du har i några månader, och så småningom kommer du att inse vilka objektiv du verkligen behöver. Skynda långsamt :P

#267

Postad 28 januari 2008 - 13:36

dudek
  • dudek
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Nya 18-55 IS är ju lika ljussvagt det :blush:


Ja, det är ju sant. Men med IS borde man kunna fotografera med något längre slutartider ändå.

#268

Postad 28 januari 2008 - 13:51

dudek
  • dudek
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Men finns det något som är lika självklart som Canons 50/1,8? Ett objektiv som är billigt, och som samtidigt gör riktigt bra ifrån sig...

Vilka krav! :blush:

Mitt tips är att du använder de objektiv du har i några månader, och så småningom kommer du att inse vilka objektiv du verkligen behöver. Skynda långsamt :P


Det är nog ett ganska klokt tips!

Flera i tråden har skrivit om hur svårt det kan vara att få interiörer eller grupper i mindre utrymmen med det fasta 50/1,8. I det sammanhanget vill jag väga upp detta med att objektivet är lysande för porträtt eller mindre grupper. Så gillar man den typen av fotografering så bör man inte tveka.

#269

Postad 18 mars 2008 - 17:38

Unregistered1351ad90
  • Unregistered1351ad90
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0
Är ute efter en kamera som kommer att användas lite som en point and shoot kamera. Främst til för fest och resor. Ska man satsa på EOS 450D eller räcker det gott o väl med en EOS 400D?

Vilket objektiv passar bäst för mitt ändamål?

Tänkte köpa kameran i Chicago. Är det någon som mot förmodan kan rekommendera ett ställe?¨

Tack på förhand.

/
Christian

#270

Postad 24 mars 2008 - 10:42

Unregistered9a8a4998
  • Unregistered9a8a4998
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Jag skall byta min analoga EOS500N till en EOS400D och vill veta om mina gamla objektiv passar till den nya?

Jag har ett Canon EF 28-80 1:3.5-5.6 och ett Sigma 75-300 1:4-5.6.

Någon som vet?

#271

Postad 20 maj 2008 - 22:10

Pekker
  • Pekker
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Jag har ett Canon EF 28-80 1:3.5-5.6 och ett Sigma 75-300 1:4-5.6.


Alla EF-objektiv passar på 400D och således passar även din Sigma-glugg på nyss nämnda kamera.
Detta finns att läsa på Canons hemsida, kolla där!

#272

Postad 12 juni 2008 - 08:54

tomas_we
  • tomas_we
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
har nyss vart o införskaffat mig en 400D o gillar den skarpt.. fick den för ett ganska bra pris oxå..

har en fråga ang. när man har kameran på läge M. Då blir korten alldeles för mörka. Ser knappt om man tar inomhus. Har ändrat slutartid o bländartid men inget hjälper.. bara om man ökar slutartiden till över 1 sek.. men då blir de ju skak på bilden...

Antar att de har något o göra med exponeringen men den kan jag inte ställa om på M. Utan den ställer sig på -2 oavsett slutartid o bländartid... Gillar ju att kunna ställa in inställningarna precis som jag vill ha de...


Förästen sågon som har någon bra internetsida med nån liten behändig "fotokurs" man kan läsa?

#273

Postad 12 juni 2008 - 09:13

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

har nyss vart o införskaffat mig en 400D o gillar den skarpt.. fick den för ett ganska bra pris oxå..

har en fråga ang. när man har kameran på läge M. Då blir korten alldeles för mörka. Ser knappt om man tar inomhus. Har ändrat slutartid o bländartid men inget hjälper.. bara om man ökar slutartiden till över 1 sek.. men då blir de ju skak på bilden...

Antar att de har något o göra med exponeringen men den kan jag inte ställa om på M. Utan den ställer sig på -2 oavsett slutartid o bländartid... Gillar ju att kunna ställa in inställningarna precis som jag vill ha de...


Förästen sågon som har någon bra internetsida med nån liten behändig "fotokurs" man kan läsa?


Jag har i o f s ingen 400D, men det låter märkligt att du inte skulle kunna ändra exponeringen i M-läge. Kolla instruktionsboken. I M-läge skall man väl i princip kunna ändra alla inställningar. M står väl för Manual!?

/Andreas

#274

Postad 12 juni 2008 - 09:52

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Antar att de har något o göra med exponeringen men den kan jag inte ställa om på M. Utan den ställer sig på -2 oavsett slutartid o bländartid... Gillar ju att kunna ställa in inställningarna precis som jag vill ha de...

Kameran ställer inte in sig på -2, utan det är du som ställt in en kombination av bländare och slutartid som kameran bedömmer kommer ge för mörka bilder, vilket den visar med -2. Så det du då behöver göra är att öppna bländaren mer och/eller ställa in en längre slutartid.

Som nybörjare så har man inte mycket att vinna på att använda helt manuella inställningar, utan det är bättre att använda tidsautomatik eller bländarautomatik och bara ändra den ena av slutartid eller bländare och låta kameran ställa in den andra. Om du då upplever att bilden blir för mörk eller ljus så använd exponeringskompensationen för att justera det. Normalt så är det sällan man behöver ställa in både slutartid och bländare manuellt och för nybörjaren så blir det nog för mycket att hålla reda på på en gång.

#275

Postad 12 juni 2008 - 10:31

DåktorPepper
  • DåktorPepper
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

har en fråga ang. när man har kameran på läge M. Då blir korten alldeles för mörka. Ser knappt om man tar inomhus. Har ändrat slutartid o bländartid men inget hjälper.. bara om man ökar slutartiden till över 1 sek.. men då blir de ju skak på bilden...
Förästen sågon som har någon bra internetsida med nån liten behändig "fotokurs" man kan läsa?

Ställde du alltså ”Bländartiden” på max (f22) å ÄNDÅ :) blev det för mörkt… hmm, solklart garantiärende!

Skämt åsido, här har du en sida som förklarar det där med Slutartider och Bländare (och ISO):
http://www.mappis.se...-slutartid-iso/

(Alltså, LITET f-tal (t.ex.f2.8) släpper in mycket ljus…)


PS. Ber om ursäkt om jag skojar till det och det faktiskt ÄR :) fel på kameran…

#276

Postad 12 juni 2008 - 11:24

tomas_we
  • tomas_we
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
tack för tipsen +sidan!

blir nog till att köra med läge Tv o Av i fortsättningen..

#277

Postad 12 juni 2008 - 11:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

tack för tipsen +sidan!

blir nog till att köra med läge Tv o Av i fortsättningen..

Gör det i alla fall nåt år tills du är bergsäker på vad du ska använda manuellt i alla situationer.

Jag kan det inte efter ett antal år. På ett ungefär men ibland så blir det lite fel exponerat ändå.

M använder jag bara till speciella situationer med väldigt konstiga ljusförhållanden där inte kameran förstår själv.

#278

Postad 18 maj 2009 - 08:29

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
Tja!

Är på g att köpa en begagnad 400D, säljaren skriver i annonsen "mindre än 10 000 exponeringar", är det mycket eller lite? Vad är livslängden på en sån här kamera?

#279

Postad 18 maj 2009 - 09:25

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Den borde klara betydligt mer, vet inte riktigt vilken storleksordning som gäller bara, har för mig jag hört siffror runt 50 000 exponeringar(??). Men till slut åker man väl på att byta ut lite rörliga delar i den kanske.

Själv är jag uppe i 15000 exponeringar nu och tycker fortfarande att min kamera är ganska ny ju. ;)


Edit: Stavfel

Redigerat av Unregistered8b705007, 25 maj 2009 - 11:45.


#280

Postad 25 maj 2009 - 10:13

pezmannen
  • pezmannen
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Är en begagnas 400d en bra kamera för en nybörjare? Tänkte först köpa en Lumix lx3 men är rätt sugen på en systemkamera

#281

Postad 25 maj 2009 - 11:50

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Ja det tycker jag absolut att det det är. Men det gäller att du får tag på en till ett bra pris, annars kan du lika gärna köpa nytt. Många på Blocket exempelvis vill ha ut väl mycket för sin gamla kamera och tror att den ska stå sig i samma pris som de en gång köpte den för näst intill.

Jag tror att du kan göra de bästa klippen om du hittar ett paket med kamera och massa tillbehör som någon säljer iväg i klump. Framförallt en extra blixt och kanske ett 50 mm eller lite längre teleobjektiv kan du hålla utkik efter. Canons egna blixtar 430 och 580 EX är rätt dyra om du ska köpa dem löst, så vissa paket folk säljer blir rätt prisvärda tack var det. Kolla alla priser på grejer mot prisjakt, så har du en uppfattning om priset idag och kan avgöra om annonsören har koll på läget eller ej.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.