Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spotify: Sonos vs. Logitech

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) (Mediaspelare) 6 9,18 (97) Inga priser
Logitech Squeezebox Touch (Mediaspelare) 9 8,07 (44) Inga priser
Logitech Squeezebox Radio (Radio) 7 7,74 (97) Inga priser
Sonos Play5 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,89 (95) Inga priser
21 relaterade trådar
SONOS (2436 inlägg) 1 år sedan
* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter (3221 inlägg) 3 år sedan
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg) 6 år sedan
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg) 7 år sedan
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg) 7 år sedan
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg) 8 år sedan
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Squeezebox Touch * (445 inlägg) 8 år sedan
Heos vs Sonos (7 inlägg) 8 år sedan
Vad är det som skiljer logitech UE smart radio och squeezebox radio? (27 inlägg) 9 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 10 år sedan
Squeezebox Radio (160 inlägg) 10 år sedan
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg) 10 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 11 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 11 år sedan
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg) 12 år sedan
trådlöst hem (1 inlägg) 13 år sedan
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg) 13 år sedan
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg) 14 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 14 år sedan
Logitech Squeezebox Touch (8 inlägg) 14 år sedan

#1

Postad 13 januari 2011 - 09:09

roblj689
  • roblj689
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Nu när Logitech fått stöd för Spotify, vad talar för att köpa Logitech förutom ett billigare pris istället för Sonos?

Kan man synka musik mellan två Logitech som man kan med Sonos?

Kan man få ut musiken via optisk eller USB till en DAC med Logitech?

Redigerat av roblj689, 13 januari 2011 - 09:09.


#2

Postad 13 januari 2011 - 09:16

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Nu när Logitech fått stöd för Spotify, vad talar för att köpa Logitech förutom ett billigare pris istället för Sonos?

Kan man synka musik mellan två Logitech som man kan med Sonos?


Ja.

Kan man få ut musiken via optisk eller USB till en DAC med Logitech?

Osäker, man kan ju få ut ljudet fixt och färdigt över opto till en förstärkare, men till en DAC vet jag inte.

#3

Postad 13 januari 2011 - 09:26

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Nu när Logitech fått stöd för Spotify, vad talar för att köpa Logitech förutom ett billigare pris istället för Sonos?

Kan man synka musik mellan två Logitech som man kan med Sonos?


Som what17ever redan svarat ja det går utmärkt.

Kan man få ut musiken via optisk eller USB till en DAC med Logitech?



Ja flera utav de olika sqeezebox modellerna har digitala utgångar, både optiskt och coax.

#4

Postad 13 januari 2011 - 09:28

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Som what17ever redan svarat ja det går utmärkt.




Ja flera utav de olika sqeezebox modellerna har digitala utgångar, både optiskt och coax.


Har för mig att man kan koppla en usb dac till Touch.

#5

Postad 13 januari 2011 - 09:40

roblj689
  • roblj689
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Kan man förvänta sig någon skillnad i ljudkvalitet mellan de båda systemen?

#6

Postad 13 januari 2011 - 09:45

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Kan man förvänta sig någon skillnad i ljudkvalitet mellan de båda systemen?


Det är nog beroende på vilka Squeezebox spelare du jämför med Sonos, skulle tänka mig att dessa har lite skillnad i ljud inbördes, avspeglar sig på priset:



Redigerat av what17ever, 13 januari 2011 - 09:46.


#7

Postad 13 januari 2011 - 10:49

roblj689
  • roblj689
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Det är nog beroende på vilka Squeezebox spelare du jämför med Sonos, skulle tänka mig att dessa har lite skillnad i ljud inbördes, avspeglar sig på priset:




Ja, det var lite skillnad :)

#8

Postad 13 januari 2011 - 11:55

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Det är nog beroende på vilka Squeezebox spelare du jämför med Sonos, skulle tänka mig att dessa har lite skillnad i ljud inbördes, avspeglar sig på priset:




I detta fallet beror det ju på att transporter har en ordentlig dac inbyggd, balanserade utgångar mm, ansluter man till en extern dac så är nog skillnaden minimal om man har en dac som motsvarar den inbyggda i transportern. Är dock osäker på om radio har digitalutgång, men tex classic, touch och duet har det. Som sagt det som skiljer mest är de inbyggda dacarna.

Har själv lyssnat på både squeezebox och sonos och med digital anslutning märker jag ingen skillnad med analog föredrar jag sonos. Sen beror det ju på om man vill ha ljudet trådlöst vilket alla squeezebox klarar via ditt vanliga wifi, medans sonos behöver en brygga för att sedan sätta upp sitt eget nätverk.

#9

Postad 14 januari 2011 - 13:02

roblj689
  • roblj689
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Är ute efter en apparat som kopplas till min DAC som sagt, för att sedan köra ut till min förstärkare och högtalare i vardagsrummet. "Flaggskeppet".

Antar att de här bör mötas i en match. Fördelen med squeezebox verkar vara displayen.




Dessa tre nedan bör vara ute efter att möta samma behov, nämligen att lira på altanen eller i köket. Fördelen här ser jag som skärmen igen på Squeezebox. Skiljer mkt i pris här. Antar att Sonos helt enkelt är bättre ljudmässigt?






Sen ska jag väl när jag får lite mer stålar och en högre prioritet hos sambon utöka med fler zoner, får se vad som blir aktuellt då.

Duet vet jag inte vilket behov det fyller.

Andra synpunkter?

#10

Postad 14 januari 2011 - 13:05

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Skärm finns på sonsokontrollen, i din dator eller på mobilen.
Duet är utmärkt om man vill slippa gå fram till stereon och flippa eller se vad det är som spelas.

#11

Postad 14 januari 2011 - 13:17

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Nu är jag långt ifrån uppdaterad på Logitechs grejer, men jag tittade på dem innan jag bestämde mig för Sonos.
Största skälet att jag valde sonos är att jag upplever det mer användarvänligt vid installation/konfigurering.
Mycket mindre pyssel med w-lan etc eftersom Sonos skapar sig ett eget. Riktigt enkelt.

Sedan behöver du inte Sonebridgen som någon nämnde, OM du kan dra en lankabel till 1 av dina sonos delar. Går inte det måste du ha bryggan.

#12

Postad 14 januari 2011 - 13:19

roblj689
  • roblj689
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Skärm finns på sonsokontrollen, i din dator eller på mobilen.
Duet är utmärkt om man vill slippa gå fram till stereon och flippa eller se vad det är som spelas.


Att betala för sonoskontrollen känns dyrt och onödigt. Att styra via datorn onödigt och klumpigt. Via telefonen går inte då jag kör android.

Duet kan jag ifs tänka mig funkar bra som komplement till en touchscreen OM den fungerar till alla logitech squeezebox-prylar?

#13

Postad 14 januari 2011 - 13:22

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Att betala för sonoskontrollen känns dyrt och onödigt. Att styra via datorn onödigt och klumpigt. Via telefonen går inte då jag kör android.

Det går att styra Sonos via Android.
Finns en app som heter "Andronos" som gör ett utmärkt jobb.

#14

Postad 14 januari 2011 - 13:26

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Duet kan jag ifs tänka mig funkar bra som komplement till en touchscreen OM den fungerar till alla logitech squeezebox-prylar?


Jag använder Duettens fjärr till både basenheten (SB receiver tror jag den heter ?) och som fjärr till SB Radio, använder även en Android app som fjärr ibland.

#15

Postad 14 januari 2011 - 13:32

roblj689
  • roblj689
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Jag använder Duettens fjärr till både basenheten (SB receiver tror jag den heter ?) och som fjärr till SB Radio, använder även en Android app som fjärr ibland.


nice, kan den även styra touch?

#16

Postad 14 januari 2011 - 13:40

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Med en iphone, ipad eller ipod touch och appen ipeng kan du styra squeeze box riktigt enkelt. Du får en knivskarp skärm med skivomslag. Spotify fungerar utmärkt till duett och classic med ett plugin som är gratis. Jag upplever dock att squeezebox kan vara ganska instabil mot nätverket ibland, och det är lite trixande. Tror sonos är bättre och användarvänligare när det gäller installation och stabilitet mot nätverket.

#17

Postad 14 januari 2011 - 14:15

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0
Sålde precis min Squeezebox Classic och Duet och håller precis på att installera Sonos.

Orsaken till mitt byte är att fjärrkontrollen till Dueten har urusel kvalitet och de program jag kört till min iPhone och iPad inte fungerar 100% utan har ganska många buggar. Jag har provat iPeng och SqueezePad.

Spotify till Classic och Duet fungerar inte heller 100% men det kan man ju leva med...

Totalt sett tycker jag att Sonos är en bättre produkt men om det är värt merpriset är upp till var och en.

Jag har inga illusioner om att det kommer låta bättre/sämre med Sonos men användarvänligheten blir bättre!

#18

Postad 14 januari 2011 - 14:19

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

nice, kan den även styra touch?


Jag skulle tro det men då jag inte har touch så kan jag inte ta gift på det..

#19

Postad 14 januari 2011 - 14:26

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

nice, kan den även styra touch?


Ja, den kan styra alla Squeezeboxar. Det kan du göra även med Serverns WebGUI, appar för iPhone, iPod Touch, iPad och Android mm.

Själv styr jag mina fantastiska boxar :) med den lika fantastiska Harmony ;) fjärren (fast den klarar inte Dueten då den inte har ir).

#20

Postad 04 maj 2011 - 14:01

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Är ute efter en apparat som kopplas till min DAC som sagt, för att sedan köra ut till min förstärkare och högtalare i vardagsrummet. "Flaggskeppet".

Antar att de här bör mötas i en match. Fördelen med squeezebox verkar vara displayen.




Dessa tre nedan bör vara ute efter att möta samma behov, nämligen att lira på altanen eller i köket. Fördelen här ser jag som skärmen igen på Squeezebox. Skiljer mkt i pris här. Antar att Sonos helt enkelt är bättre ljudmässigt?






Sen ska jag väl när jag får lite mer stålar och en högre prioritet hos sambon utöka med fler zoner, får se vad som blir aktuellt då.

Duet vet jag inte vilket behov det fyller.

Andra synpunkter?


S5 låter inget vidare imo, tänk dig en oversized klockradio, så har du ljudbilden.
Själv tänkte jag skaffa zoneplayer, så jag själv kan ansluta vettig utrustning i änden.

#21

Postad 04 maj 2011 - 14:27

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
fungerar spotify 49kr/mån varianten på någon av sonos eller logitech?

#22

Postad 05 maj 2011 - 10:21

roblj689
  • roblj689
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Priserna har sänkts rejält senaste tiden på bla S5. Är det nån ny modell på g?

#23

Postad 07 maj 2011 - 06:15

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Ska rigga musik i kommande villan, och planlösningen vardagsrum/kök är ganska öppen, men med en murstock i mitten så det ändå är avdelat. Det kommer finnas trådad nätverksåtkomst i vardagsrummet, men troligen inte i köket. Musik kommer finnas på en Windows home server (v1), och eventuellt via Spotify. I dagsläget spelas musiken via en iPod touch. Har tidigare haft en soundbridge, som hustrun inte gillade så mycket (svårt att få överblick över vilken musik som fanns etc).

Så till mina frågor som naturligtvis rör valet mellan Sonos / Squeezebox.

Är det korrekt att jag kan sätta en Sonos ZP90 i vardagsrummet, där jag har en förstärkare, utan att köpa någonting annat? Detta då jag kan ansluta den med nätverkskabel, och borde kunna styra den med iPoden samt androidmobiler. Sen kan jag eventuellt komplettera med en S5 i köket och så ansluter den trådlöst till ZP90? Kostnaden för detta blir då ca 6.000:- men kommer fungera, och verkar vara stabilare/mer användarvänligt än squeezebox.

EDIT: Har kommit på att i köket sätter man förstås en ZP120, som kan driva egna högtalare. Dvs. förutsatt att ZP120 då kan ansluta trådlöst till ZP90 som har ethernetkabel.

Alternativet är att köpa en Squeezebox receiver till vardagsrummet (ansluta med ethernet) á ca 1.000 kr, samt en squeezebox Boom á 2.000:- för köket (trådlöst). Dvs. ca halva priset, men med större risker för användarsvårigheter. Dessutom är Boomen fulare då den bara finns i pojkrumssvart. Även här styrning via iPod/mobiltelefoner.

Redigerat av bjogul, 07 maj 2011 - 20:30.


#24

Postad 07 maj 2011 - 22:28

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Priserna har sänkts rejält senaste tiden på bla S5. Är det nån ny modell på g?


Undrar samma sak, de nuvarande modellerna har hängt med ett tag och känns som om det borde komma ut lite nytt snart. Har inte hittat så mycket info om uppdateringar av hårdvaran men står lite på WhatHiFi (whathifi) men inga detaljer.

#25

Postad 09 maj 2011 - 22:16

roblj689
  • roblj689
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Undrar samma sak, de nuvarande modellerna har hängt med ett tag och känns som om det borde komma ut lite nytt snart. Har inte hittat så mycket info om uppdateringar av hårdvaran men står lite på WhatHiFi (whathifi) men inga detaljer.


Idag köpte jag ett bundle ;) Frågade varför priserna sjunkit så mkt, och svaret var av två oberoende hifiklubben snubbar, att de har priskrig med nån annan affär och vill vara billigast. S5an är sweet, android appen lite seg (eller om det är spotify tjänsten bakomliggande).

Ska rigga musik i kommande villan, och planlösningen vardagsrum/kök är ganska öppen, men med en murstock i mitten så det ändå är avdelat. Det kommer finnas trådad nätverksåtkomst i vardagsrummet, men troligen inte i köket. Musik kommer finnas på en Windows home server (v1), och eventuellt via Spotify. I dagsläget spelas musiken via en iPod touch. Har tidigare haft en soundbridge, som hustrun inte gillade så mycket (svårt att få överblick över vilken musik som fanns etc).

Så till mina frågor som naturligtvis rör valet mellan Sonos / Squeezebox.

Är det korrekt att jag kan sätta en Sonos ZP90 i vardagsrummet, där jag har en förstärkare, utan att köpa någonting annat? Detta då jag kan ansluta den med nätverkskabel, och borde kunna styra den med iPoden samt androidmobiler. Sen kan jag eventuellt komplettera med en S5 i köket och så ansluter den trådlöst till ZP90? Kostnaden för detta blir då ca 6.000:- men kommer fungera, och verkar vara stabilare/mer användarvänligt än squeezebox.

EDIT: Har kommit på att i köket sätter man förstås en ZP120, som kan driva egna högtalare. Dvs. förutsatt att ZP120 då kan ansluta trådlöst till ZP90 som har ethernetkabel.

Ja, det borde funka.

#26

Postad 15 maj 2011 - 21:24

miki2
  • miki2
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Snackade med supporten på sonos i fredags. Är rätt sugen på en zoneplayer90 till stereon i v.rum och en s5 i köket.
Om jag förstått det rätt spelar det ingen roll vilken burk som är kopplad till nätverket med kabel, bara en är det.
Någon kanske kan svara på dessa frågor,
1. Jag har idag en audiopro Porto go, (heter den så? Den med radio). Har egentligen varit rätt nöjd med den förutom den ruttna batterilösningen samt den usla radiomottagningen. Tänkte därför ersätta den med en S5a men undrar om den motsvarar portons ljudkvalitet?
2. Eftersom sonos kör sitt eget WLAN race undrar jag hur långt ifrån varandra man kan ställa enheterna? 10-15m + en yttervägg, kan det fungera?

/Miki

Kom på en fråga till, spotify... Hur funkar det? Måste man ha ett betalkonto eller funkar gratiskontona?

#27

Postad 16 maj 2011 - 08:13

valhall
  • valhall
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Snackade med supporten på sonos i fredags. Är rätt sugen på en zoneplayer90 till stereon i v.rum och en s5 i köket.
Om jag förstått det rätt spelar det ingen roll vilken burk som är kopplad till nätverket med kabel, bara en är det.
Någon kanske kan svara på dessa frågor,
1. Jag har idag en audiopro Porto go, (heter den så? Den med radio). Har egentligen varit rätt nöjd med den förutom den ruttna batterilösningen samt den usla radiomottagningen. Tänkte därför ersätta den med en S5a men undrar om den motsvarar portons ljudkvalitet?
2. Eftersom sonos kör sitt eget WLAN race undrar jag hur långt ifrån varandra man kan ställa enheterna? 10-15m + en yttervägg, kan det fungera?

/Miki

Kom på en fråga till, spotify... Hur funkar det? Måste man ha ett betalkonto eller funkar gratiskontona?



Som jag förstått det så måste man ha Spotify Premium efter llite efterforskningar.
Skaffade själv det för ett tag sedan när jag köpte mina första SONOS produkter :P

Ser inte avståndet + väggen som problem. Har själv några väggar och en bit och det funkar utmärkt, men är inte helt säker hur känsligt SONOS nätverket är...

#28

Postad 16 maj 2011 - 20:40

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
fungerar spotify 49kr/mån varianten på någon av sonos eller logitech?
sonos verkar inte funka enliggt tråden men logitech?

#29

Postad 17 maj 2011 - 09:05

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

fungerar spotify 49kr/mån varianten på någon av sonos eller logitech?
sonos verkar inte funka enliggt tråden men logitech?

Fungerar inte på Logitech heller, det är Premium som gäller.

#30

Postad 17 maj 2011 - 09:06

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

fungerar spotify 49kr/mån varianten på någon av sonos eller logitech?
sonos verkar inte funka enliggt tråden men logitech?

unlimited är endast för att slippa tidsbegränsningar och reklam...

#31

Postad 17 maj 2011 - 11:35

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

unlimited är endast för att slippa tidsbegränsningar och reklam...

stör mig inte på reklamen och använder inte spotify utanför hemmet.
men för 49kr/mån hade det helt klart varit värt att bygga upp ett sonos eller logitech system. :)

#32

Postad 22 augusti 2011 - 12:06

Ahrgh
  • Ahrgh
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Nån som vet om det går att spela en låt från spotify i vardagsrummet och en annan i köket, samtidigt?
Olika enheter men samma Spotify-konto
Med touch'en?
Med Sonos ZP90/120?

/M

#33

Postad 22 augusti 2011 - 12:16

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Det går alldeles utmärkt med sonos......

#34

Postad 24 februari 2012 - 10:25

roffekock
  • roffekock
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Det kostar att ligga på topp Därav SonoS. Har ett system som funkar helt super. Och om du får någon form av problem finns en oslagbar support som hjälper dej på skärmen och kör fullständig diagnos över din anläggning. Det kallar jag support av klass. Jag styr anläggningen över min Galaxy s II med nerladdad app. MMMMMMMMMMMMM

#35

Postad 15 mars 2012 - 15:24

Unregistered5af95823
  • Unregistered5af95823
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej,
Jag har lusläst en hel del trådar men ändå inte riktigt fått klart för mig hur jag bäst löser mitt problem. Min tanke är att installera en enkel musikanläggning i sovrummet, med det uttalade önskemålet att köra Spotify Premium genom en separat förstärkare. Trådlöst nätverk finns. Jag kör WF100 från datorn till ordinarie anläggningen, men är i övrigt dessvärre väldigt dåligt bevandrad inom nätverkslösningar.

Ett par grundkriterier:
- Datorn ska inte behöva dras in i rummet, alls. Den stör för lätt - i sovrummet vill jag endast sova, ha sex, kanske läsa. Och lyssna på musikaliska godnattsagor.
- Det ska gå att hålla Spotify's maxkvalitet, dvs 320 kbps. Att streama via mobilen är därför inte ett alternativ.

Jag tänker att detta borde gå att lösa inom en rimligt budget, men jag är inte smart nog att räkna ut hur det bäst görs ;)
Sonos? Logitech? Sonos? Logitech?...

/Mvh
Dr S.

#36

Postad 15 mars 2012 - 16:06

Unregistered6525baea
  • Unregistered6525baea
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Hej.

Om du väljer Sonos så behöver du:
1 Sonos Bridge (498:-) att kabel-koppla till din nätverksrouter. Då får du trådlös streaming av musik till valfritt antal klienter.
1 Sonos PLAY:3 - klient (2 698:-) som du sätter i sovrummet och spelar upp musiken i. Den innehåller både förstärkare och högtalare.
Om du istället (eller även) vill använda din befintliga förstärkare kan du istället (även) köpa en Sonos CONNECT (2 898:-) som du kopplar till din förstärkare (analogt eller digitalt). Eller en Sonos CONNECT:AMP (4 198:-) som även innehåller förstärkare - koppla bara in dina högtalare.

Om du har nätverksuttag i sovrummet eller vid din stärkare kan du skippa Bridgen vad jag förstår.

Du fjärrkontrollerar enklast och billigast detta med din favorit iOS- eller Android-mackapär med gratisappen Sonos. Jag köpte begagnade iPods på Blocket för detta (funkar även med 1st gen iPod).

Musikkällor: Spotify Premium, Wimp (nytt), internetradio, från egen lagring.(rippat)

Funkar kanonbra, jag har en Bridge, två PLAY:5 (en var till barnen), och en CONNECT till min gamla 80-talsförstärkare och kan nu spela 3 olika Spotify-strömmar till olika platser i huset.

Jag har inte provlyssnat PLAY:3 (fanns inte när jag köpte)

Har total nollkoll på Logitechs lösningar men för mig passar Sonos perfekt.

Redigerat av Unregistered6525baea, 15 mars 2012 - 16:07.


#37

Postad 15 mars 2012 - 19:40

Unregistered5af95823
  • Unregistered5af95823
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej.

Om du väljer Sonos så behöver du:

/ / / / /


Hej Mojoten!

Tack för ett föredömligt begripligt svar :) Då har jag ju lite koll var gäller Sonos. Märket verkar ha en nöjd fanclub. Om ngn vänlig själ orkar beskriva alternativen gällande Logitech/Squeeze närmar jag mig ngn form av beslut.
Jag har såklart försökt läsa på på andra ställen på webben, men det känns oftast som att vissa antaganden/förkunskaper är underförstådda i beskrivningarna. Annars borde jag ha fått ett bättre sammanhang.

Tack på förhand!

Mvh
Dr S.

#38

Postad 16 mars 2012 - 08:26

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Hej Mojoten!

Tack för ett föredömligt begripligt svar :) Då har jag ju lite koll var gäller Sonos. Märket verkar ha en nöjd fanclub. Om ngn vänlig själ orkar beskriva alternativen gällande Logitech/Squeeze närmar jag mig ngn form av beslut.
Jag har såklart försökt läsa på på andra ställen på webben, men det känns oftast som att vissa antaganden/förkunskaper är underförstådda i beskrivningarna. Annars borde jag ha fått ett bättre sammanhang.

Tack på förhand!

Mvh
Dr S.


Squeezebox använder det befintliga WiFi nätet och är väldigt stabilt OM ditt nätverk är det. Jag har en SB3 (Classic) sedan den kom för några år sedan och den strular aldrig. Den har också ett vanligt nätverkskort inbyggt.

SBT (Squeezebox Touch) behöver en server för att fungera. Ska du inte spela upp musik från din dator så kan du koppla upp den mot molnet (http://www.mysqueezebox.com) och köra tex Spotify den vägen helt utan dator.

Vill du spela upp musik från din dator installerar du programmet Logitech Media Server (LMS) på den. Då får du all funktioner som "molnet" har plus att du kan spela din lokala musik i alla möjliga format och möjlighet att installera plugins.

SBT har även en inbyggd server där du kopplar in en USB-disk (helst med egen strömförsörjning). Då behöver du ingen dator men kan inte installera plugins.

Jag kör Vortexbox (gratis) på en gammal dator och det funkar kanon. Det är en NAS med LMS förinstallerat. En riktig installera och glöm bort lösning. https://www.minhembi...howtopic=292157

SBT har COAX, optiskt och analoga utgångar. Du kan köra digitalt och analogt samtidigt.

Det finns många möjligheter att styra SBT. IR (perfekt för oss Harmony lovers), iPhone, iPad, Android, från datorn och direkt på displayen.

Det går att ha flera zoner, synka dem och styra alla spelare från ett ställe.

De fördelar som avgjorde valet för mig var

IR
Display
Plugins
ReplayGain och Gapless playback
Priset

Exempel på plugins

Väderstation när den inte används
Youtube (ljud endast)
Facebook
Albumreview
Biografi
och mycket mer.

Redigerat av Unregisteredc082866f, 16 mars 2012 - 09:09.


#39

Postad 16 mars 2012 - 20:20

Unregistered5af95823
  • Unregistered5af95823
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Stort tack för era svar!
Känns som SBT ligger väldigt bra till för mina behov.

Mvh
Dr S.

#40

Postad 17 mars 2012 - 10:33

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Går det att stänga av "Volume normalization" i Spotify när man använder Sonos nu?

Det var en fråga som diskuterades på en del forum för något år sen, bl.a. av Triode som skapat tredjeparts-pluginen för Spotify till Squeeebox (som jag anser är överlägsen Logitechs egna).

Citat från en tråd på Spotifys support:

Postad bild
EMPLOYEE





Jude (Official Rep) 12 months ago

Sorry for the delay. I had another chat, in light of Triode1's investigations. All I can do is confirm these findings about normalisation in Libspotify:

Intel - Yes
ARM - No

Any changes to this will have to wait for the next release of Libspotify. I don't know when that will be, or whether that will mean switching off normalisation in the Intel version, or adding an option switch for both version (preferable, obviously).

Squeezebox - uses ARM, so we are still officially with "No normalisation"

Sonos - Not absolutely sure here

I would still very much recommend contacting Logitech or Sonos if there are any doubts.




Om bästa möjliga ljud från Spotify är en viktig fråga så kan det alltså fortfarande finns en fördel för Squeezebox här.

Vill man läsa lite mer om att använda Spotify i Squeezebox så har jag skrivit lite på ett annat forum här, men det var ett tag sen så en del har ändrats sen dess.

#41

Postad 20 mars 2012 - 13:46

kewbab
  • kewbab
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Musikkällor: Spotify Premium, Wimp (nytt), internetradio, från egen lagring.(rippat)

Funkar kanonbra, jag har en Bridge, två PLAY:5 (en var till barnen), och en CONNECT till min gamla 80-talsförstärkare och kan nu spela 3 olika Spotify-strömmar till olika platser i huset.

Jag har inte provlyssnat PLAY:3 (fanns inte när jag köpte)

Har total nollkoll på Logitechs lösningar men för mig passar Sonos perfekt.


Hej

1. Kan man med ett Spotifypremium konto spela upp olika låtar samtidigt i olika zoner med sonos. T.ex en låt i köket på sin Play:5 och en annan låt på sin Play:3 i kontoret ?

2. Någon som vet om detta går med Logitechs alternativ?

Redigerat av kewbab, 20 mars 2012 - 13:47.


#42

Postad 20 mars 2012 - 13:59

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Hej

1. Kan man med ett Spotifypremium konto spela upp olika låtar samtidigt i olika zoner med sonos. T.ex en låt i köket på sin Play:5 och en annan låt på sin Play:3 i kontoret ?

2. Någon som vet om detta går med Logitechs alternativ?


1. Ja. Maxgränsen är 32 zoner samtidigt.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.