Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Procella Audio P5?

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 17 januari 2015 - 16:49

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Sitter ju själv med P5 och tycker dom är suveräna. Dom är rätt neutrala med bra detaljskärpa. M6 valde jag främst bort för dom hade lite för mkt energi i diskantområdet samt att dom inte lät lika äkta på något sätt.
Att sedan P5 är mindre och dessutom fanns i vitt gjorde inte saken svårare.

Kul med din jämförelse.
Schysst av Marcus att ställa upp.
Sa han något hur han upplevde M6?

Redigerat av tomasgbg, 17 januari 2015 - 16:54.


#52

Postad 17 januari 2015 - 19:50

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Jag upplevde M6 som påträngande i början med upplever inte det alls nu.

Marcus kanske kan skriva lite själv vad han tyckte om M6.? :)

#53

Postad 17 januari 2015 - 20:32

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1
Jag försöker att inte skriva i trådar om högtalare alltför ofta eftersom ljud är väldigt subjektivt och jag tycker det är svårt att diskutera det på forum. Bild är mer konkret och lättare att ringa in vad som är bra och dåligt respektive rätt eller fel, men det går inte med ljud på samma sätt. Dessutom är jag partisk i denna diskussionen eftersom jag säljer det ena fabrikatet, men inte det andra.

Med det sagt så kan jag skriva några ord ändå, men ni får ta mina åsikter för vad det är.

Kul att få chansen att göra en riktig jämförelse av M6 eftersom jag har läst mycket om dem och det är kul att få möjlighet att testa hyllade produkter. M6 är riktigt välbyggd och gedigen högtalare och man får ju också klart fler element än med Procella P5 så rent krasst få får man ju mer för pengarna. M6 spelade också, i vårt rum med våra förutsättningar, väldigt välbalanserat och korrekt. Att den skulle vara burkig eller vass i diskanten stämde inte vid vår lyssning. Den spelade snarare väldigt bra med en fint lugn och en mustig återgivning och det fanns egentligen inte mycket att klaga på. Den påminner mig mycket om Jamo D600 i karaktär och prestanda, men möjligen en smula mer dynamisk.

Det Procella tillför är sin speciella karaktär precis som MikeVKR skriver. De spelar mer dynamiskt och det MikeVKR beskriver som realistiskt kanske jag istället väljer att beskriva som mer öppna och närvarande. Det går liksom att känna ljudet, inte bara höra det. När tex Smaug fnyser i skattkammaren så får jag med Procella känslan av att han verkligen finns i rummet och jag nästan kan ta på honom. Med XTZ så blir det lite mer återhållsamt och mjukare. Jag blir också mer sugen på att skruva upp volymen med P5 på ett annat sätt än vad jag blir med tex XTZ(men detta gäller även andra konkurrenter som tex M&K och Jamo THX).

Hur man föredrar att ljudet ska låta är som sagt subjektivt och det jag upplever behöver inte vara detsamma som för någon annan. Därför bör man testa högtalare själv och inte gå på vad jag, MikeVKR eller någon annan skriver. Det behöver inte heller bli samma resultat i ett annat rum, eller med annan elektronik.

Överlag var dock jag och MikeVKR överens om skillnaderna som fanns vid våran lyssning, det som skiljde oss åt var att jag tyckte att skillnaden var lite större än vad han upplevde. Det beror troligen på att jag är mer van att lyssna i vårt rum alternativt att vi helt enkelt upplever/uttrycker skillnaderna olika.

Tack till dig MikeVKR som tog sig tiden att komma med dina högtalare så att jag också fick möjligheten att kunna testa dem i en ,för mig, känd miljö. Ska bli spännande att höra om det blir ungefär samma resultat när du ska prova dem hemma hos dig eller om rummet och elektroniken ändrar intrycken.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#54

Postad 10 mars 2021 - 13:04

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Drar upp den här tok gamla tråden.

Är i valet och kvalet att skaffa P5or som LCR men vart lite avskräckt av att de endast är specade ner till 90 Hz, är det något man behöver bry sig i egentligen? Jag har mer eller mindre alltid tidigare delat vid 80Hz och eftersom dessa inte "ens" når ner dit blir jag lite fundersam. 



#55

Postad 10 mars 2021 - 13:52

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Nej du behöver inte bry dig anser jag. Jag har tio P5V som surround och atmos, dom faller av mellan 55-90 Hz beroende på placeringen. Eller rättare sagt kanske lite lägre nivå mellan 55-90 på dom som går djupast i frekvens.


Redigerat av macman, 10 mars 2021 - 13:54.


#56

Postad 10 mars 2021 - 15:18

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Tackar, skönt att höra.

#57

Postad 19 mars 2021 - 18:12

fenix71
  • fenix71
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 1

Jag har också dessa som LCR och delar på 80hz och det fungerar ypperligt.



#58

Postad 20 mars 2021 - 10:57

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Är inne på att byta ut mina XTZ Cinema M6 mot Procella P5 (vita). Tanken är då att sätta LR på sidorna om duken och C under. (även om det inte blir ett byte så kommer M6orna att få flytta till de positionerna)

Jag blir lite nojig dock att p5orna kommer låta mindre eftersom dom ju faktiskt är så mycket mindre rent fysiskt och att jag kommer sakna nånting i ljudet från XTZorna.

 

Bifogad fil  94268389_10219084879967234_2618616031085592576_o.jpg   115,91K   0 Antal nerladdningar



#59

Postad 20 mars 2021 - 11:36

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag tror det är bättre att behålla din nuvarande placering av högtalarna. På mässa i Lund för några år sen så hörde jag P5 med just den placeringen och jag tycket det lät riktigt bra. Sätter du på sidorna och under så tror jag att dialogen kommer att ligga för lågt samt att det blir konstigt vid panorering av ljudet. Möjligtvis om du sätter sidohögtalarna rätt lågt och kanske vinklar upp alla tre lite. Prova själv innan du bestämmer dig för att ändra.

 

Angående storlek kan jag inte jämföra med Cinema M6 så jag inte lyssnat ordentligt på dem, bara kort på mässa. P5 låter dock betydligt större än de tar plats. Lite lagom nedvinklade så kommer de förmodligen att låta bra hos dig. Jag har även hört P5 på stativ i NSHT:s demorum, lät också mycket bra. De hade precis kommit in, och inte blivit monterad då.



#60

Postad 20 mars 2021 - 12:13

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Hade tänkt sätta dem med diskanten i öronhöjd vilket är ganska lågt när vi sitter i soffan bara runt 75-80 cm upp. Synd att p5orna inte har hål för vesa fäste så det funkar med nästan vilket fäste som helst, blivit lättare att vinkla och greja då.

#61

Postad 20 mars 2021 - 12:26

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Det funkar säkert, men jag har hört själv att P5 funkar bra även över duken.. Jag har själv golvhögtalare på sidorna och centern uppvinklad. Det funkar, men dialogen ligger lite lågt i bilden.



#62

Postad 20 mars 2021 - 12:37

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Ja jo så blir det så klart. Men å andra sidan ligger den högt nu. Jag kommer testa båda. Nu när jag ändå byter är det lätt att testa lite.

#63

Postad 20 mars 2021 - 15:28

fenix71
  • fenix71
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Hade tänkt sätta dem med diskanten i öronhöjd vilket är ganska lågt när vi sitter i soffan bara runt 75-80 cm upp. Synd att p5orna inte har hål för vesa fäste så det funkar med nästan vilket fäste som helst, blivit lättare att vinkla och greja då.


Sitter själv med dem i öronhöjd och Centern under tvn funkar väldigt bra då spridningen på ljudet är bra.
Ang fäste så finns ett som passar till p5orna som är vinklingsbart.

#64

Postad 22 mars 2021 - 08:54

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Hämtade upp dem igår och har spritt ut dem sporadiskt i vardagsrummet som är i totalt kaos för tillfället. Provlyssnat lite gran, ska bli mycket spännande att höra hur det blir när allt kommer på plats och är kalibrerat.



#65

Postad 02 maj 2021 - 10:30

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

I förgår fick jag äntligen min ersättningsprojektor från Epson och har därför först nu kunnat placera ut högtalarna så som jag tänkt ha dem. Har inte hunnit kalibrera ännu. Vet att det ser ut som dom sitter helt sjukt lågt men det är med diskanterna i öronhöjd.

 

Bifogad fil  IMG_20210501_153545.jpg   100,02K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Hays, 02 maj 2021 - 10:38.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.