Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver du hjälp med byggfrågor? Fråga oss Hantverkare här på forumet.

195 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 10 februari 2013 - 17:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Mycket bra tråd :)

Jag skall snart flytta in i en nybyggd bostadsrätt o hade tänkt att lägga klinker på balkongen.
Balkongen ligger högst upp i huset o kan inte glasas in, är därför ganska utsatt...den är 14m2

Nu till problemet. . . jag har pratat med 3 olika kakel firmor o fått VÄLDIGT olika offerter men också EXTREMT olika svar.
tät
Kaklare ett (dom som gör resten av kaklingen i hustet) ville lägga en 30x60cm klinkerplatta utan tätskikt..15.000:- arbetskostnad

Kaklare två ville lägga en skifferplatta 30x60, vilket kaklare ett sa va direkt olämpligt...5-6000:- arbetskostnad

Kaklare tre sa att stora plattor (30x60) är olämpliga ute o riskerar att spricka efter några år. . han ville lägga 30x30 granitkeramik plattor
o under det 2 lager 2-komponents tätskikt...6000:- för tätskikt inkl jobb o 6800:- för plattläggningen.

Så vad skall man lägga o behövs tätskiktet? Lät som kaklare tre mest visste va han tala om..o vad skall det kosta att lägga 14m2 plattor, dvs hur lång tid tar det?

Mvh
Thomas


Har lagt mycket plattor ute. Framför allt på yttertrappor.
Det viktigaste av allt är all vara noga med underarbetet. Betongen ska slipas ren först och främst.
Görs lättast med en handhållen slipmaskin med diamantbeläggning.
Sen ska det primas. Behövs det jämnas till måste man vara säker på att man använder avjämning avsett för utomhusbruk. Vanligt flytspackel eller handspackel tål inte vatten.

Tätskikt är direkt olämpligt att ha under plattor utomhus. Fogarna är inte täta och släpper igenom vatten.
Har du tätskikt under plattorna kommer vattnet ställa sej där, och spränga när vintern kommer.
Mycket dumt..

Om man vill använda hängslen och livrem så finns det en extra plasttillsats till dom flesta fästmassorna på marknaden. Dom är bra. Gör att fixet inte suger lika mycket vatten. Efter det så kan man foga med epoxyfog.
Den släpper inte igenom något vatten, och håller det då torrt under plattorna, som följd att inget kan frysa och spränga. Finns även tillsatser till vanlig fog som är billigare, men dock inte lika bra som epoxy.

Skiffer funkar alldeles utmärkt ute. Jättevanligt på yttertrappor på 60-talshus. Många av dom är fortfarande lika fina som när dom lades. Dock ligger ofta stenarna lösa för att vattnet har lakat ur cementen ur bruket som dom lade stenarna i då innan fixet kom på 80-talet.

Granitkeramik är klart bäst, och vanlig klinker av glaserad bränd lera ska alltid undvikas utomhus.

#52

Postad 10 februari 2013 - 18:36

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0
Stort tack för svaret även om det gör mig lite nerstämd. . .alla firmor jag frågat har alltså fel, hur gör man nu? Jag kan ju inte gärna gå till firman o säga till dom hur det skall göras.

Lite sorgligt att 3 firmor som har detta som jobb alla vill lägga plattorna på fel sätt...

Får la bli trätrall ändå..suck.

#53

Postad 11 februari 2013 - 01:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1
Skriv ut min inlägg och berätta att du vill ha det så.
Firman med bäst pris får göra jobbet ?
Jätteenkelt. ;)

#54

Postad 11 februari 2013 - 06:59

Unregistered7cc0da0c
  • Unregistered7cc0da0c
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Kan man fråga här direkt i tråden tro?

Isf undrar jag vad man måste göra för att kunna foliera MDF.

Dom högtalare som ska folieras har den gamla folieringen/plasten släpt från mdfen och då har jag tagit av allt så nu är det ren mdf. Att den behöver slipas med 200+ sandpapper förstår jag. men måste man göra någonting mera? Plasta?

Mvh//Tommy

#55

Postad 11 februari 2013 - 10:33

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Ska sänka innertaket i köket för att sätta spottar.

Stålreglar genomgående men funderar på primärregeln som ska sitta som en ram på väggen, 45 eller 70 mm?

Edit: Vill gärna sänka så lite som möjligt men inte om hållfastheten riskeras.

Redigerat av Sambuccashake, 11 februari 2013 - 10:52.


#56

Postad 11 februari 2013 - 21:54

michaelvecel
  • michaelvecel
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Nastynick: Det är ett återvinningsaggregat modell värre. Har glömt att kolla upp :unsure: . Men iaf det beror lite på vad för kåk du har, hur venten ser ut för tillfället och om de är bra isolerat runt fönster,dörrar,tak,golv osv . (Har pratat med min kollega som jobbat 17 år som vent.montör.)

Det här är vårt kontor jag dragit det på, dom har byggt ut det med 3 nya rum, från och tilluft i varje (det ska va noga, nära överdrift med luften där)

När vi drar ventilationen åt JM exempelvis så sitter frånluften i badrummen och alternativt klädkammare (5L), tilluften kommer via en ventil vid radiatorerna .

Lovar att jag ska ta reda på det nästa gång jag trillar in på kontoret.

Redigerat av michaelvecel, 11 februari 2013 - 21:57.


#57

Postad 11 februari 2013 - 22:53

Kofotone
  • Kofotone
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Nastynick: Det är ett återvinningsaggregat modell värre. Har glömt att kolla upp :unsure: . Men iaf det beror lite på vad för kåk du har, hur venten ser ut för tillfället och om de är bra isolerat runt fönster,dörrar,tak,golv osv . (Har pratat med min kollega som jobbat 17 år som vent.montör.)

Det här är vårt kontor jag dragit det på, dom har byggt ut det med 3 nya rum, från och tilluft i varje (det ska va noga, nära överdrift med luften där)

När vi drar ventilationen åt JM exempelvis så sitter frånluften i badrummen och alternativt klädkammare (5L), tilluften kommer via en ventil vid radiatorerna .

Lovar att jag ska ta reda på det nästa gång jag trillar in på kontoret.



Timmerkåk på 80 m2 som jag tänkt tilläggsisolera i vår/sommar (tänkt iaf...) blir ungefär 65mm extra isolering och ny fasad.
Idagsläget har jag utsug ur badrum samt självdrag över kamin som oftast är stängd. Men som de ser ut nu så läcker det nog lite här å var.
Men kommer ju bli tätare efter isolering, blir troligtvis även nya fönster då.
Är ju fukten man är orolig för, men en tanke jag fått, tar inte luft/luft värmepump bort fukt i nån mån?

http://www.blocket.s...270879.htm?aw=1

Denna är byggd för krypgrund, att ventilera ur den. Men eftersom min kåk är så pass liten så trycker jag den borde duga åt mig, alltså för hela kåken och inte krypgrund. Vad är egentligen skillnaden på dem?

En "vanlig":

http://www.blocket.s...474135.htm?aw=1

Redigerat av Kofotone, 11 februari 2013 - 23:01.


#58

Postad 14 februari 2013 - 08:28

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Har lite problem med golvvärmen i badrummet, märkte för någon månad sedan att jag fick stötar när jag duschade. Tänkte att det där måste jag kolla upp mer, det gick kanske en vecka så var det kallt på golvet då termostaten verkat balla ur. Snackade med han som bott där förut och han hade bytt termostat för ett år sedan ungefär, golvet är lagt 2009. Så två termostater på nästan 4 år.
Termostaten verkar gå lite när den vill så den har varit avstängd, men drog på iaf för att mäta upp mellan golvbrunn och blandaren och där var det 12V.
Någon som varit med om något liknande eller har ideer? Rent spontant känns det som att det är brott på "värmekabeln".

#59

Postad 14 februari 2013 - 09:41

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Det finns jordfelsbrytare va ?

#60

Postad 14 februari 2013 - 09:50

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Det finns jordfelsbrytare va ?


Japp!

#61

Postad 14 februari 2013 - 21:03

Dennis-A
  • Dennis-A
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
jag hade ringt thorin thorin så dom hade fått komma hem och mäta kabeln för att se vad det är för fel på den!

#62

Postad 17 februari 2013 - 21:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

jag hade ringt thorin thorin så dom hade fått komma hem och mäta kabeln för att se vad det är för fel på den!


Var står det att han har en Thorin & Thorin ?
Även om han skulle ha det så åker definitivt inte en tillverkare av slingor hem till folk och mäter upp. Det gör en elektriker, annars kan han göra det själv om han äger en multimeter.

Redigerat av Bakerman, 17 februari 2013 - 21:44.


#63

Postad 18 februari 2013 - 08:08

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
Elektriker mellan 97-02, sedan dess bara sporadiskt hjälpt goda vänner :ph34r:


De stora värmekabeltillverkarna har samarbetspartner i form av elektriker som gör felsökning åt de. Så kontakta du tillverkarn av kabeln om du vet och fråga vem du skall kontakta för att få hjälp.

Redigerat av ers, 18 februari 2013 - 08:08.


#64

Postad 18 februari 2013 - 16:07

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Ja jag vet inte vilket märke och vilken modell det är på kabeln, men termostaten är en Ebeco. Mäta resistansen själv är ju inte heller något problem, men då jag inte vet vilken resistans den ska ha är det inte så lätt hur man ska tolka resultatet. Kan det stå en bit ner på kabeln kanske vilken modell det är tro, ska kolla när jag kommer hem.

#65

Postad 18 februari 2013 - 18:41

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Ebeco är tillverkaren av slingan också. Det är bra slingor.
Du kan nog gå ut på deras hemsida och kolla upp värdena där. Du vet ju hur många kvadrat ditt golv är på, och så mycket skiljer det inte.
Du ska ju i alla fall kunna få ett hum om det är i trakterna eller helt åt helevete.

#66

Postad 19 februari 2013 - 19:56

Dennis-A
  • Dennis-A
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Var står det att han har en Thorin & Thorin ?
Även om han skulle ha det så åker definitivt inte en tillverkare av slingor hem till folk och mäter upp. Det gör en elektriker, annars kan han göra det själv om han äger en multimeter.


ursäkta visste inte att de va den veckan i månaden.....


Men iaf. Hade de varit en thorin kabel så hade dom/någon elektriker dom anväder sig av kommit ut med sitt superdupermega instrument och mätt upp på centimern var kabeln är trasig JA!

Redigerat av Dennis-A, 19 februari 2013 - 19:57.


#67

Postad 19 februari 2013 - 20:59

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

ursäkta visste inte att de va den veckan i månaden.....


Men iaf. Hade de varit en thorin kabel så hade dom/någon elektriker dom anväder sig av kommit ut med sitt superdupermega instrument och mätt upp på centimern var kabeln är trasig JA!


Vad skulle det hjälpa i ett badrum menar du ?

#68

Postad 20 februari 2013 - 20:12

Unregistered02428d26
  • Unregistered02428d26
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0
<---- Målare , 12 år i yrket . jobbat på i princip alla typer av arbetsplatser och borde kunna svara på det mesta inom måleri.

#69

Postad 20 februari 2013 - 20:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

<---- Målare , 12 år i yrket . jobbat på i princip alla typer av arbetsplatser och borde kunna svara på det mesta inom måleri.

Varför i h-vete måste jag stå och rolla och rolla och rolla och rolla i timmar för att det ska täcka medan en målare bara smetar på med ett rollerstryk? Har ni speciella rollers eller speciell färg?

#70

Postad 21 februari 2013 - 09:39

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Varför i h-vete måste jag stå och rolla och rolla och rolla och rolla i timmar för att det ska täcka medan en målare bara smetar på med ett rollerstryk? Har ni speciella rollers eller speciell färg?

Jag tror (jag är inte målare) att de har bra färg i kombination att de stryker an väsentligt mycket flödigare än vad du gör.

#71

Postad 21 februari 2013 - 15:50

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 1

Varför i h-vete måste jag stå och rolla och rolla och rolla och rolla i timmar för att det ska täcka medan en målare bara smetar på med ett rollerstryk? Har ni speciella rollers eller speciell färg?


Låter som att du snålar. Både när du köper, och när du rollar, din färg :)

#72

Postad 21 februari 2013 - 18:08

Unregistered02428d26
  • Unregistered02428d26
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0

Varför i h-vete måste jag stå och rolla och rolla och rolla och rolla i timmar för att det ska täcka medan en målare bara smetar på med ett rollerstryk? Har ni speciella rollers eller speciell färg?

Ofta så använder folk alldeles för lite färg och står och torrullar väggarna. Snåla aldrig på färgen! . Köp bra färg, billig färg av sämre kvalitet innehåller ofta mer vatten och mindre pigment vilket gör att det blir sämre täckning på färgen samt att det kan vara svårare att få en jämn fin yta som inte ser flammig ut.
skippa tråg och rolla direkt från burken och lägg på ordentligt med färg på väggen och rolla sedan ut färgen jämt över väggen. rolla på färg nån meter på väggen så det ligger jämnt med färg över väggen och släta ut färgen från taket och nedåt. Spara alltid upp väggen med pensel innan du börjar rolla.
skjysta verktyg är oxå A och O .

#73

Postad 21 februari 2013 - 21:06

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Låter som att du snålar. Både när du köper, och när du rollar, din färg :)

Nja, brukar sällan snåla (dock inte köpa det värsta heller). Är det något jag lärt genom åren är att det inte finns NÅGOT som är både billigt och bra. Däremot kanske det är som ni båda skriver att jag tar för lite färg på rollern, tycker det slabbar så mycket annars.

Ofta så använder folk alldeles för lite färg och står och torrullar väggarna. Snåla aldrig på färgen! . Köp bra färg, billig färg av sämre kvalitet innehåller ofta mer vatten och mindre pigment vilket gör att det blir sämre täckning på färgen samt att det kan vara svårare att få en jämn fin yta som inte ser flammig ut.
skippa tråg och rolla direkt från burken och lägg på ordentligt med färg på väggen och rolla sedan ut färgen jämt över väggen. rolla på färg nån meter på väggen så det ligger jämnt med färg över väggen och släta ut färgen från taket och nedåt. Spara alltid upp väggen med pensel innan du börjar rolla.
skjysta verktyg är oxå A och O .

Brukar använda tråg, det är alltså no-no? Brukar tycka det slabbar så otroligt när man drittlar i hinken, men det är väl för att man inte har vanan inne. Tack för råden iaf :)

#74

Postad 21 februari 2013 - 22:06

Unregistered02428d26
  • Unregistered02428d26
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 1

Nja, brukar sällan snåla (dock inte köpa det värsta heller). Är det något jag lärt genom åren är att det inte finns NÅGOT som är både billigt och bra. Däremot kanske det är som ni båda skriver att jag tar för lite färg på rollern, tycker det slabbar så mycket annars.

Brukar använda tråg, det är alltså no-no? Brukar tycka det slabbar så otroligt när man drittlar i hinken, men det är väl för att man inte har vanan inne. Tack för råden iaf :)

Du kan använda tråg men grejjen är juh att du får i så lite färg i rullen, du kommer få fylla på i trågen hela tiden. prova att att ta det lugnt och rulla rollern direkt i burken. Du behöver inte doppa ner rullen så mkt rulla den på ytan så du får färg över hela rullen. Och använd alltid skaft om det inte är extremt trångt så det inte går. Och efter du rullat rollern i färgburken på ytan så du fått färg över hela så kan du antingen rulla rollern lite mot dig på insidan av kanten på burken eller så snurrar du på rullen lite innan du tar upp den helt bort från burken så kommer det inte att drälla.

#75

Postad 22 februari 2013 - 17:10

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Ett tips kan ju vara att stoppa ner en skiva, lite bredare än rollern, av plyfa eller liknande, direkt ner i hinken.
Då blir det som ett stående tråg som man inte behöver fylla på.
Lite enklare än att doppa i hinken för den som inte är van. :)

#76

Postad 11 mars 2013 - 11:40

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0
Ingen riktig byggfråga, mer en rengöringsfråga.
Har ofta problem med att röret mellan badkar och brunn blir igensatt av hår.
Gör rent röret och 1-2 månader senare så badar man fötterna igen efter att ha duschat.
Röret blir inte helt igensatt, det rinner sakta men säkert ut.

Vad jag nu undrar är om det finns någon fin kemikalie man kan hälla ner någon gång i månaden som löser upp detta hår så jag slipper ligga och svära där varannan månad...

#77

Postad 11 mars 2013 - 11:41

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
https://www.google.c...iw=1059&bih=748

Eller hederlig mekanisk rensing.

#78

Postad 11 mars 2013 - 11:48

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

https://www.google.c...iw=1059&bih=748

Eller hederlig mekanisk rensing.

Låter som det kan vara något att testa.
Vart köper man detta enklast? Finns det på t.ex. Ica Maxi?

Löser detta även hår som sitter fast?

Redigerat av MartinAberg, 11 mars 2013 - 11:48.


#79

Postad 11 mars 2013 - 17:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1
Låter som att det är gammalt. Köp ett nytt rör. Lär inte kosta mycket mer än en massa kemikalier. ;)

#80

Postad 12 mars 2013 - 00:05

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Låter som att det är gammalt. Köp ett nytt rör. Lär inte kosta mycket mer än en massa kemikalier. ;)

Kommer ju behöva göra rent det tids nog ändå ju :P
Ne, får ta tjuren i hornen under veckan och plocka ner och göra rent igen.

#81

Postad 12 mars 2013 - 01:49

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Har Precis Samma problem här hemma. Finns inget annat än att göra som Bakerman säger. Jag har bytt röret under badkaret tre Gånger under de 11 åren som jag bott här. funderar på om ett rör i pvc plast kan underlätta framtida bekymmer eller om det finns rör i järn med teflonerad insida? det jag har kört med är galvat under badkaret. Blir till att fråga rörmokaren på jobbet om denna saken, så återkommer!

#82

Postad 13 mars 2013 - 07:18

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Jag har en ramspänd filmduk som jag vill sätta upp med gångjärn framför min tv (sitter på väggen) så att den går att fälla upp i taket. Jag kommer behöva göra en ram att sätta fast dukramen på, dels för att fästning och dels för att stabilisera dukramen så att den inte skevar när man viken upp den. Jag tänker 75mm träreglar som skruvas ihop till en fyrkant och fästes på ramen, lagom stort för att 50" tvn får plats i. Vad tror ni, blir det stabilt?

#83

Postad 13 mars 2013 - 09:22

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Har Precis Samma problem här hemma. Finns inget annat än att göra som Bakerman säger. Jag har bytt röret under badkaret tre Gånger under de 11 åren som jag bott här. funderar på om ett rör i pvc plast kan underlätta framtida bekymmer eller om det finns rör i järn med teflonerad insida? det jag har kört med är galvat under badkaret. Blir till att fråga rörmokaren på jobbet om denna saken, så återkommer!

Har PVC-plast nu, bara det att det är idiotiskt konstruerat så det långa skarvröret träs in i böjen, det träs inte över böjen.
All skit fastnar i kanten som bildats och snipp snapp snut, så rinner inget vatten ut...

#84

Postad 13 mars 2013 - 13:59

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Ja konstruktionen är rätt ur Fackmannarätt synvinkel. Men håller med om att det är ett rent **** att som jag ligga och krypa på golvet en gång i halvåret för att rensa skiten. Jag går i tankarna att försöka dra en plast/gummislang på något vis från badkaret till avloppet. Den kan man ju forma hur man vill, får se hur man löser detta bästa möjliga sätt. ska fråga bror min som är rörnisse om han har några bra tips att ge. plast blir ju allt vanligare vid nyinstallationer (tyvärr)

#85

Postad 13 mars 2013 - 21:46

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Finns ju flexslang. :)

#86

Postad 13 mars 2013 - 23:24

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0
Jag tror att jag hade tur tidigare.
Testade att fylla halva badkaret med gummipropp i.
Slet sedan bort proppen och hörde ett lite *sklunk* och helt plötsligt lät det som att det började rinna ordentligt som det ska.
Har ju bara duschat innan så då blir det ju inte samma vattentryck ner.
Märker vid dushningen imorgon om tryckökningen fick bort hårklumpen...

Redigerat av MartinAberg, 13 mars 2013 - 23:25.


#87

Postad 14 mars 2013 - 00:40

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Finns ju flexslang. :)


Jo vi går i samma banor Bakerman!. Blir till att kränga en bit från min bror! Det borde väll gå att fästa skiten med en slangklämma!? inte precis estetiskt men... det gör väll förhoppningsvis sitt jobb. ;)

Redigerat av Unregistered424f6ab7, 14 mars 2013 - 00:47.


#88

Postad 14 mars 2013 - 00:44

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Jag tror att jag hade tur tidigare.
Testade att fylla halva badkaret med gummipropp i.
Slet sedan bort proppen och hörde ett lite *sklunk* och helt plötsligt lät det som att det började rinna ordentligt som det ska.
Har ju bara duschat innan så då blir det ju inte samma vattentryck ner.
Märker vid dushningen imorgon om tryckökningen fick bort hårklumpen...


Får hoppas på att "sklunket" var verklighet då! ;)

#89

Postad 14 mars 2013 - 00:53

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0
Japp, får hoppas "sklunk"et var min propp i röret.

Jo vi går i samma banor Bakerman!. Blir till att kränga en bit från min bror! Det borde väll gå att fästa skiten med en slangklämma!? inte precis estetiskt men... det gör väll förhoppningsvis sitt jobb. ;)

Slangklämma borde gå utmärkt.
Tänk dock på att försöka använda så slät flexslang som möjligt, kan ju bli jobbigt för smutsen att ta sig över för stora kanter...

#90

Postad 14 mars 2013 - 00:58

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Japp, får hoppas "sklunk"et var min propp i röret.


Slangklämma borde gå utmärkt.
Tänk dock på att försöka använda så slät flexslang som möjligt, kan ju bli jobbigt för smutsen att ta sig över för stora kanter...


Jo!. Det finns ju helt slät med en stålstrådsarmering i om jag inte är helt fel ute. En sådan kanske kan fungera ;)

#91

Postad 14 mars 2013 - 01:16

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Om det är rätt fall på röret så skall det inte bli stopp i det. Man behöver absolut inte köpa ett nytt rör om det är pvc, bara ta bort det och spola rent det med t ex duschslangen. Om ni får stopp så är felet troligen att håret fastnar någonstans. Det är nästan alltid hår som täpper till det. Dock så har vissa badkar sjukt j*vla smala rör. Det är klart inte optimalt. Men problemen är nästan alltid innan eller efter själva röret till brunnen. Alltså konstruktionen som röret sättes fast i eller stopp i brunnen. Fast är det stopp i brunnen rinner ju vattnet ut på golvet. Hade varit lättare att säga något med en bild dock

Redigerat av Johan_i_burken, 14 mars 2013 - 01:20.


#92

Postad 17 mars 2013 - 16:33

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Tänkte sätta upp en hylla här hemma. Vikten med hylla och det som skall vara på kanske blir en 15-20kg max. De enda skruvar jag hittar hemma som passar är lång spikplugg. Skuvarna skall gå igenom själv hyllan som är rätt tjock så dessa skruvar var de enda som var så långa och smala som jag hade hemma. Väggen är rätt stabil, har min tv upphängd på den. Sista jag borra kom det ut något rödaktigt material. Funkar det med dessa spikplugg tror ni? Kommer väl vara en ca 5cm som sitter i väggen. Skruven är på ca 10cm.

Mvh

/Genis

#93

Postad 17 mars 2013 - 21:34

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Det röda som kommer när du borrar är troligtvis tegel som väggen är uppbyggd av. För att montera en hylla som vikten är allt som allt 15-20kg på så kan spikplugg vara ett sämmre alternativ om nu väggen är uppbyggd av tegel eftersom teglet är så sprött. Köp istället En så kallad aligatorplugg, använder den till det mesta inom mitt yrke och den fungerar mycket bra. Fråga i ditt byggvaruhus efter sådan plugg och skruv.

Redigerat av Unregistered424f6ab7, 17 mars 2013 - 21:36.


#94

Postad 17 mars 2013 - 23:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Det röda som kommer när du borrar är troligtvis tegel som väggen är uppbyggd av. För att montera en hylla som vikten är allt som allt 15-20kg på så kan spikplugg vara ett sämmre alternativ om nu väggen är uppbyggd av tegel eftersom teglet är så sprött. Köp istället En så kallad aligatorplugg, använder den till det mesta inom mitt yrke och den fungerar mycket bra. Fråga i ditt byggvaruhus efter sådan plugg och skruv.


Tack för svar!

Kanske överdrev vikten en smula. Hyllan kanske väger 5 kilo. Sen beror det på vad jag kommer ha på den såklart men säg max 10-12 kilo kanske. Nu blev det så att jag drog i spikpluggen ändå för ingen hade svarat och jag var sugen på att få upp den :) . Verkar sitta bra i alla fall. Tror det håller så länge jag inte lastar den apfull med tunga saker. Alligatorplugg....skall komma ihåg det till nästa gång!

Tack!

mvh

/Genis

#95

Postad 10 april 2013 - 16:27

Unregistered841c4cb1
  • Unregistered841c4cb1
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
<------------- Målare 10 år i yrket. =)

#96

Postad 10 april 2013 - 17:18

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Om det är rätt fall på röret så skall det inte bli stopp i det. Man behöver absolut inte köpa ett nytt rör om det är pvc, bara ta bort det och spola rent det med t ex duschslangen. Om ni får stopp så är felet troligen att håret fastnar någonstans. Det är nästan alltid hår som täpper till det. Dock så har vissa badkar sjukt j*vla smala rör. Det är klart inte optimalt. Men problemen är nästan alltid innan eller efter själva röret till brunnen. Alltså konstruktionen som röret sättes fast i eller stopp i brunnen. Fast är det stopp i brunnen rinner ju vattnet ut på golvet. Hade varit lättare att säga något med en bild dock

Det är sambons långa hår som orsakar stoppen hela tiden.
Har dock påbörjat att tillverka ett snyggt litet filter att ha uppe i badkaret för enkel rengöring, men man måste ju skynda långsamt ibland ;)

#97

Postad 10 april 2013 - 21:57

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
HEHE ett filter ja det finns att köpa skaffade ett själv och nu fungerar allt klockrent :)

#98

Postad 16 april 2013 - 21:47

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
WTF!

Trodde Beckers färger var bra.. Har ägnat två dagar åt att måla om ena sovrummet. Torkade av väggen från eventuellt damm, underlaget är en tidigare målad strukturtapet. Målade ett varv igår kväll och lät det torka över natten. Målade på ett varv till vid 18-tiden idag och skulle ta bort maskeringstejpen för en stund sedan.

Tejp-****t drar med sig lite av färgen som känns något gummiaktig skit :angry:

Vad har jag gjort för fel?

#99

Postad 16 april 2013 - 23:56

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

WTF!

Trodde Beckers färger var bra.. Har ägnat två dagar åt att måla om ena sovrummet. Torkade av väggen från eventuellt damm, underlaget är en tidigare målad strukturtapet. Målade ett varv igår kväll och lät det torka över natten. Målade på ett varv till vid 18-tiden idag och skulle ta bort maskeringstejpen för en stund sedan.

Tejp-****t drar med sig lite av färgen som känns något gummiaktig skit :angry:

Vad har jag gjort för fel?


Hej
Det du upplever som gummiaktigt är med all sannolikhet färgen själv. Du använder dig av vattebasserad färg antar jag? Den färgen kan upplevas lite "gummiaktigt" när den inte helt torkat. Min fråga är: väntade du med att dra bort tejpen tills färgen hade torkat? Troligtvis om du gjort så kan felet ligga där. Dra bort tejpen genast när du målat annars är risken stor att tejpen torkar in i färgen och du drar med dig färg. Troligtvis inget fel på färgen utan det är tejpen och torktiden som har strulat till det för dig.

#100

Postad 17 april 2013 - 09:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Ja, nog är det färgen alltid :angry: och ja, det är vattenbasserad färg.

Jag väntade tills färgen torkat något efter andra målningen. Annars måste man ju rycka maskeringen direkt och maska om på nytt vid andra stykningen. Fast det kanske är meningen?

Tacksam för ytterligare tips, har ett rum till att fixa.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.