Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#1501

Postad 03 augusti 2020 - 18:53

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

  • 750 inlägg
  • 0

Gjorde samma sak på min förra onkyo rz900 med spotify! Ökade typ 3 snäpp lite fort och slutade med att receivern höjde till max! Så mitt råd är att inte använda mobilen som volymkontroll iaf!


Frågan är, om man satt ett max? blir det max också då? 

Tex max är 99, men satt att den aldrig ska gå upp till mer än 50. Så höjer jag nu, stannar den på 50. 

Men vågar fan inte testa haha... för det blir en sån j*vla smäll! 

 



#1502

Postad 04 augusti 2020 - 00:47

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0


Frågan är, om man satt ett max? blir det max också då?

Tex max är 99, men satt att den aldrig ska gå upp till mer än 50. Så höjer jag nu, stannar den på 50.

Men vågar fan inte testa haha... för det blir en sån j*vla smäll!


Gjorde liknande misstag med nuvarande rigg! 56kg bladelius som vart på full volym typ! Var pch fifflade i setupen på mitt linn försteg/streamer till att köras som rent försteg! Vart nån galen inställning som inte linnen gillade så den beslutade att stå stadigt på +90! När jag spelat så högt jag vågat har den varit på +65! Kan meddela att de var ett sjujäkla ljud som fick mig att bokstavligen dyka över soffan och slå av steget i luften! De konstiga var att de lät riktigt bra utan hörbar dist eller liknande! Var väl ren tur att inte nån bastung låt var på då! Allting klarade sig iaf

#1503

Postad 16 augusti 2020 - 17:28

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Ny fw 1.36 funkar med dirac 3.0.2 ;)

#1504

Postad 16 augusti 2020 - 18:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det är med i tråden, AVR10 och uppåt kan nu uppgraderas med Dirac bass control
Se en bit ner på sidan https://live.dirac.com/home-audio/ :)



#1505

Postad 30 augusti 2020 - 10:44

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Hej
Har en fråga om man har 2 rader med fotöljer recliners.
Hur placerar ni micken för att få till kalibreringen när man har 2 rader..?
Den bakre raden är ca 40cm högre upp.
Har 3 stolar på den främre raden och 2st på den upphöjda bakre raden.
Har en Arcam avr550.
Tacksam för all hjälp och info jag kan få..🙂

#1506

Postad 30 augusti 2020 - 11:00

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Jag sitter i samma båt :).
Jag tänker att man får väl välja sweetspoten själv men du kan inte få med den på mer än en plats ändå.
Så det är bara att gilla läget :), sedan har jag mött upp en sweetspot på alla platser för att se vart jag får bäst ljud....tog lite tid 6platser=6mätningar :). Där det låter bäst är där högtalarna som ger den naturliga sweetspoten...

Hoppas svaret hur jag tänker ger någon hjälp :)

#1507

Postad 30 augusti 2020 - 11:08

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Jag sitter i samma båt :).
Jag tänker att man får väl välja sweetspoten själv men du kan inte få med den på mer än en plats ändå.
Så det är bara att gilla läget :), sedan har jag mött upp en sweetspot på alla platser för att se vart jag får bäst ljud....tog lite tid 6platser=6mätningar :). Där det låter bäst är där högtalarna som ger den naturliga sweetspoten...

Hoppas svaret hur jag tänker ger någon hjälp :)


Tack för svar sweetspot jag har nu är mitten fotöljen fram..:-)

#1508

Postad 06 september 2020 - 12:01

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Hej, har någon listat ut hur de nya maskinerna mixar 15/16 rear sub?

dvs blir de inmixade med de övriga subkanalerna lr har de någon koppling mellan bakkanaler och LFE?

 

Varför rör de till det med ”rear sub” ettikett....

 

Jag har 4 subbar och vill ha dem alla mixade mot frontarna vid stereo och så klart LFE när sånt material spelas.



#1509

Postad 07 september 2020 - 09:53

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Om du inte har advanced bass management så är det samma mix till alla subbar .

#1510

Postad 07 september 2020 - 14:30

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hej gänget. 
Hoppas alla har det gott o inga problem.
Tyvärr slog ju blixten ner o slog ut en del. B.l.a min 550. Tog ett tag att få ett svar för verkstaden i Danmark, men det är inte lönt att laga. surt på en 6 mån gammal maskin.
Vet inte än hur försäkringsbolaget kommer göra.

Det har kommit nya uppdateringar till de nya och de verkar funka. Men är det nån som har har erfarenhet av AVR20? Den ska ha blåtand b.l.a. Ljudmässigt skall det väl inte vara nån större revolution? 



#1511

Postad 08 september 2020 - 20:49

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Om du inte har advanced bass management så är det samma mix till alla subbar .

Hej, tack för svaret. Jag har dirac bass managment...full version. Just nu har jag dock mina 4 subbar kopplade som 2 par på 13/14...men planen är att ha alla 4 på diskreta kanaler.

 

Hur mixar dirac/av40 subbarna om jag börjar använda 15/16 också?

 

jag har skickat frågan till harman`s helpdesk men inte fått svar....ännu



#1512

Postad 08 september 2020 - 21:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Hej, tack för svaret. Jag har dirac bass managment...full version. Just nu har jag dock mina 4 subbar kopplade som 2 par på 13/14...men planen är att ha alla 4 på diskreta kanaler.
 
Hur mixar dirac/av40 subbarna om jag börjar använda 15/16 också?
 
jag har skickat frågan till harman`s helpdesk men inte fått svar....ännu

Det är nog så nytt att få vet än, The Rock brukar vara snabba annars.
Glöm Inte att berätta hur det gick :)

#1513

Postad 09 september 2020 - 13:28

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Satt och kollade på Dunkirk (4k uhd) den har DTS-HD 5.1 har min avr550 inställd på Mode DTS HD 3/2.1 tyckte mig ändå kunna höra lite ljud uppifrån men var inte säker på om det var för att filmen helt enkelt är bra mixad så ställde mig på en stol med örat mot ena atmos högtalaren och det kommer verkligen ljud från den och de andra takhögtalarna också. Borde inte det var den inställning jag ska ha för att få 5.1 varför mixas det upp?

#1514

Postad 11 september 2020 - 11:29

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Här kom svaret från Harman supporten!

There would be nothing stopping you from placing all 4 subs from channel 13/14 15/16 at the front, however if you had directional bass tracks EG an LFE track specifically mastered for rear subs it would not sound good as the bass would be routed to the incorrect location. In most instances with .1 LFE tracks it should not make to much of a difference in terms of audio, as it would be distributed to 4 subs and EQ'd whilst being at the front.

In short, you can place all 4 subs at the front, but may not sound as good as it could. 



#1515

Postad 11 september 2020 - 12:04

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Stunt samma :) 


Redigerat av philipbtz, 12 september 2020 - 09:13.


#1516

Postad 11 september 2020 - 14:17

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Tycker det var ett svar som går att hantera, vad är ett skämt menar du?



#1517

Postad 11 september 2020 - 19:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag förstår heller inte skämtet, enlighten me.........



#1518

Postad 22 september 2020 - 00:51

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Konstigt. Ingen har någon AVR20 eller liknade. Ha det gött iaf.



#1519

Postad 10 oktober 2020 - 07:06

dante07
  • dante07
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Konstigt. Ingen har någon AVR20 eller liknade. Ha det gött iaf.


Googla "arcam avr20 owners thread" så förstår du varför. 🙂

#1520

Postad 25 oktober 2020 - 15:29

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Full fart med uppdateringarna nu för den nya generationen. 2 uppdateringar på någon månad. 1,42 ligger upp sen en vecka.



#1521

Postad 26 oktober 2020 - 09:51

dante07
  • dante07
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Full fart med uppdateringarna nu för den nya generationen. 2 uppdateringar på någon månad. 1,42 ligger upp sen en vecka.


Nya och nya. Ca. 1 år gammal. 🙂

#1522

Postad 26 oktober 2020 - 11:12

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Har följt Owners thread och det gäller att vara hängiven supporter för ägande av dessa. Nya uppdateringar var o varannan vecka med nya Buggs och omständig process med dessa. Men senaste versionen verkar lovande, f-n trot men vi får se. En del buggar återstår fortfarande.

#1523

Postad 26 oktober 2020 - 13:14

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Nya och nya. Ca. 1 år gammal.

För att vara Arcam så är det nytt då de inte släpper nya modeller varje år utan högst vart femte. :)



#1524

Postad 26 oktober 2020 - 15:22

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Känner att det var skönt att man satsade på Marantz 7705 och väntade med Arcam/JBL försteg.

Varför tar dessa buggar m.m. så lång tid?



#1525

Postad 26 oktober 2020 - 16:31

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Känner att det var skönt att man satsade på Marantz 7705 och väntade med Arcam/JBL försteg.

Varför tar dessa buggar m.m. så lång tid?

Köpte först en AV 40 den var fruktansvärt buggig blev ett återköp och en Yamaha CX-5200 istället sjukt nöjd.



#1526

Postad 28 oktober 2020 - 12:51

dante07
  • dante07
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

För att vara Arcam så är det nytt då de inte släpper nya modeller varje år utan högst vart femte. :)


Ja, på de 5 åren har Arcam verkligen hunnit testa allt. 😉

#1527

Postad 28 oktober 2020 - 13:00

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Ja, på de 5 åren har Arcam verkligen hunnit testa allt.


Fortfarande buggar på FMJ serien som luttrade ägare väntar på enl Ovners thread...

#1528

Postad 11 november 2020 - 08:28

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Nu är Avr 20 nere för 2909€ hos Hi FI Hut. Alltså Ca 30000 Skr. Får se hur och om priserna utvecklas här hemma. Mjukvaran är stadigare men en del buggar finns förmodligen kvar. Nya Anthems är på gång måhända känner Arcam flåset i nacken.

#1529

Postad 16 november 2020 - 20:13

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Köpte en AVR20 eftersom försäkringsbolaget stod för den. Kan inte säga att jag är direkt missnöjd, men nog var 550 för halva pengen mer värt. De har gjort några stora fuck ups enligt mig. Tagit bort on screen, så inställningar måste jag kika på stärkarn. Min står i en bänk längst ner, så det är bara att lägga sig på golvet för att se.
Vet inte om jag gjort bort mig, men går inte ha ha Apple TV på game ingången med HDR10 inställt. Samma box o kablar som förut och det funkade. 
Däremot har jag inte testat på annan modell eller annan Apple TV. 



#1530

Postad 17 november 2020 - 11:07

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Köpte en AVR20 eftersom försäkringsbolaget stod för den. Kan inte säga att jag är direkt missnöjd, men nog var 550 för halva pengen mer värt. De har gjort några stora fuck ups enligt mig. Tagit bort on screen, så inställningar måste jag kika på stärkarn. Min står i en bänk längst ner, så det är bara att lägga sig på golvet för att se.
Vet inte om jag gjort bort mig, men går inte ha ha Apple TV på game ingången med HDR10 inställt. Samma box o kablar som förut och det funkade. 
Däremot har jag inte testat på annan modell eller annan Apple TV. 

Menar du on screen som popar upp då man göra vissa enskilda inställningar? Det kan man slå av eller på på förra generationen. Vanlig on screen meny har den ju så antar att det inte är det du menar.



#1531

Postad 17 november 2020 - 13:11

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Den visar en rad längst ner på tv. Dirac av eller på, sub nivå, volym upp o ner. Går man in i inställningar så visar den en rad på tv:en men man ser inte vad man ska trycka eller göra. Får inte upp hela inställningsmenyn som visas nere på displayen. Går man in på högtalaravstånd t.e.x så får man kika nere på stärkarn vad avståndet är, Storlek högtalare, bi amp, likaså. Tror du förstår vad jag försöker säga. 
Arcam säger att nu har man så stor display på så man behöver inte se det på tv. 

The Rock skrev lite om det just när den skulle komma.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered1e7dcbe8, 17 november 2020 - 13:20.


#1532

Postad 17 november 2020 - 15:19

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 1

attachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpgDen visar en rad längst ner på tv. Dirac av eller på, sub nivå, volym upp o ner. Går man in i inställningar så visar den en rad på tv:en men man ser inte vad man ska trycka eller göra. Får inte upp hela inställningsmenyn som visas nere på displayen. Går man in på högtalaravstånd t.e.x så får man kika nere på stärkarn vad avståndet är, Storlek högtalare, bi amp, likaså. Tror du förstår vad jag försöker säga. 
Arcam säger att nu har man så stor display på så man behöver inte se det på tv. 

The Rock skrev lite om det just när den skulle komma.

Men fy tusan så korkat. Så då visas bara halva menyn på tvn. helt värdelöst. jag har tom min stärkare i ett stängt skåp längst bak i rummet och åt fel håll i skåpet så jag kan omöjligt se displayen på min. Tur det inte är så på AVR550 då hade jag grinat dagligen.



#1533

Postad 17 november 2020 - 17:10

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Ja, man är väl inte helt nöjd kan man säga om man ska säga det ett fint sätt. Vet inte vad det är för kalvhjärna som tänkt till. Tycker det skulle vara möjligt med en uppdatering som löser det.

Angående uppdateringarna som är sån diskussion om. Försökte uppdatera den innan han kom och skulle kalibrera den. Ingenting funkade, så jag tänkte han har mer i skallen än jag. Han hämtade den dagen innan från diracs hemsida. Efter 30 min gav han upp o ringde till dom. Det visade sig att den uppdateringen aldrig skulle kommit ut. Fick på mail en ny. Körde den. Klart. Trodde vi. Då kopplar den upp med världens sämsta hastighet o laddar ned allt nytt. 2 timmar tog det. Kan säga han var inte så nöjd när han for. 

Ljudmässigt skall det väl vara teoretiskt bättre, eftersom det är bättre dacar. Men jag tvivlar bra mycket. Vet inte riktigt om blåtand är så viktigt heller, eftersom den har Spotify connect. Skulle vara att man kan ha ett filmläge o ett musikläge på diracen. Visst, en större display är väl inte fel. Men nån revolution är det absolut inte.
Den är ju inte dålig på nåt sätt så, tycker visa lösningar är så klantiga bara. Hade det funnits en ny 550 så hade jag hellre lagt 20 på den. 



#1534

Postad 18 november 2020 - 07:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Tanken är att man ska konfigurera de nya maskinerna över en web-browser, tex med en padda eller laptop. FW1.40 var riktigt dålig men de släppte ganska snabbt därefter 1.42 som är relativt stabil och kalibreringen fungerar också helt ok nu.

Tycker de nya maskinerna är rätt trevliga nu när jag har jobbat en del med dem, men helt klart så släppte de dem alldeles för tidigt. Nu ett år senare hade varit mer lagom för det tar tid att få till stabil mjukvara.

/Marcus, The Rock

Redigerat av Marcus_TheRock, 18 november 2020 - 07:42.


#1535

Postad 18 november 2020 - 08:30

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Satt just och funderade på om man inte kunde göra inställningar från en dator, och det kunde man ju! :)

 

Till min gamla Meridian från 2004 har jag ett konfigurationsprogram där jag göra alla inställningar. Man kan spara filer med inställningar på datorn och ha som backup, eller om man vill ha alternativa inställningar. Vill man ändra något kan man göra det i en sparad fil, och sen föra över den till försteget. Jag skulle ha svårt att tänka mig någon annan lösning. Inställningar på skärmen (OSD) eller ett litet fönster på förstärkaren (försteget) känns väldigt opraktiskt.



#1536

Postad 18 november 2020 - 23:11

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Har laddat ned dirac till paddan men inte öppnat o kikat. Kalibreringen är ju klar på det sättet. Åskan ställde ju till det som sagt, och det var ett litet knäppande i högtalarna som kom sporadiskt, därför var jag inne o skulle pilla lite. Bi amp. och ev automatiskt dirac på ingångarna osv. måste man väl i displayen. Tog minst 300 tim. innan den var inspelad, och när den väl var det så är det slutstegens tid, eftersom jag tog bort steget. Tycker det blir lite fel om jag börjar labba nu. Men när det är dags så är datorn det som gäller.

Min kritik är ju inte att den låter dåligt på nåt sätt, 550 var min 1 bekantskap med Arcam o det var en så trevlig bekantskap dessutom till ett sånt fantastiskt pris, så jag kanske hade lite för höga förväntningar.

Mitt största problem är ju teknisk engelska så att försöka begripa boken är ju kört.



#1537

Postad 18 november 2020 - 23:21

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Det som jag kan bli så förbannad på är att släppa en produkt innan den är färdig. Man låter kunderna som betalar för prylarna vara de som klagar och vara försökspersoner så utvecklarna kan fixa problemen. 
Arcam släpper prylar som mjukvaran inte funkar på. 
Canal Digital som jag har, släpper en box som skulle vara så bra, men mjukvaran är så tragisk att man får en stroke. 
Tyvärr är det mer regel än undantag numera. 



#1538

Postad 22 november 2020 - 09:39

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

1.42 verkar funka bra. En annan fråga, jag har en LG OLED 77cx och när jag kör eARC så vägrar ljudet (TV streamat mtrl) koppla upp med Pass thru och därmed atmos. lite oklart om det är TVn lr Arcamsidan som felar. Använder en Supra AOC 8K fiber HDMI. så nu kör jag med "vanlig" ARC och Passthru för att få atmos från TV´n till Arcam...och visst det funkar fint men verkar ju konstigt. skulle inte eARC vara "bättre" än vanlig ARC.


Redigerat av Triggerhappy, 22 november 2020 - 09:40.


#1539

Postad 25 november 2020 - 23:49

dante07
  • dante07
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

1.42 verkar funka bra. En annan fråga, jag har en LG OLED 77cx och när jag kör eARC så vägrar ljudet (TV streamat mtrl) koppla upp med Pass thru och därmed atmos. lite oklart om det är TVn lr Arcamsidan som felar. Använder en Supra AOC 8K fiber HDMI. så nu kör jag med "vanlig" ARC och Passthru för att få atmos från TV´n till Arcam...och visst det funkar fint men verkar ju konstigt. skulle inte eARC vara "bättre" än vanlig ARC.

Du har inte Atmos utan Dolby Digital+ som är max över vanlig ARC (dvs motsvarande Optisk 5.1). Har för mig att Bitrate:n ligger på max 1.5 Mbit/s i linje med gamla DTS.

Inte för att vara sån party pooper men vem vid sina sinnens fulla bruk köper en AVR 20 för 40 lax i Sveariket? Hur många räknar Arcam med att sälja i vårt avlånga land 1, 3 eller hela 5 stycken? Eller är det bara jag? 🙂

PS Ja, jusst det, kan nån förklara varför senaste Arcams AVR har On-Screen-Display som påminner om Commodore 64 eller ZX Spectrum tiden? Eller är det återigen bara jag? 🙂

Redigerat av dante07, 26 november 2020 - 00:10.


#1540

Postad 26 november 2020 - 07:56

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Du har inte Atmos utan Dolby Digital+ som är max över vanlig ARC (dvs motsvarande Optisk 5.1). Har för mig att Bitrate:n ligger på max 1.5 Mbit/s i linje med gamla DTS.

Inte för att vara sån party pooper men vem vid sina sinnens fulla bruk köper en AVR 20 för 40 lax i Sveariket? Hur många räknar Arcam med att sälja i vårt avlånga land 1, 3 eller hela 5 stycken? Eller är det bara jag?

PS Ja, jusst det, kan nån förklara varför senaste Arcams AVR har On-Screen-Display som påminner om Commodore 64 eller ZX Spectrum tiden? Eller är det återigen bara jag?

 

Om man t ex som jag har Procella P610 fullrange och egentligen skulle ha en Trinnov för att matcha så är helt pltösligt en Arcam AVR20 ganska överkomlig dessutom får du Trinnov light i och med Dirac Live och nu med riktig BAss Management (som iofs kostar yterliggare 5k).

 

Vad jag vill ha sagt är att vi alla har olika perspektiv och kan vrida och vända på allt. Så för mig är alternativet Arcam AVR20 (sitter med 390 nu) mitt absolut nästa alternativ om inte 390 levererar fullt ut.



#1541

Postad 26 november 2020 - 09:11

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 1
Angående web-hantering av inställningar istället för on-screen så tycker jag det är helt rätt val.
Har det på min AVR-4520 och saknar det på AVR-550.
Varför vill man se inställningar på skärmen när det går så mycket snabbare och är mindre störande för övriga i rummet att hantera det på en annan skärm?

Så om on-screen ser ut som C64 är ett ickeproblem för mig, har aldrig haft on-screen igång på någon av mina receivers. Det kräver dessutom en hantering av bildsignalen som sällan är till fördel.

#1542

Postad 26 november 2020 - 10:16

dante07
  • dante07
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Ok, tack för svaren. Tydligen så finns det köpare och Arcam lyckas kränga maskiner. Hur länge återstår att se.

Hantering av bildsignaler blir svårt eliminera helt. Tendensen är tvärtom med tanke på Dolby vision och HDR10. Själv föredrar jag att styra med hederlig fjärrkontroll och inte ha dator/padda/mobil igång konstant.

#1543

Postad 27 november 2020 - 03:44

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Nu är jag ju en gammal gubbe. Men det var väl inte så längesen man bara fick ut 2.0 dolby digital? Nu kör jag allting genom stärkarn så tv blir ju en monitor. Köpte en LG 65 oled, helt ok.

Däremot har jag så skumma fel så jag tror snart att det slår slint. Zappar man på nån av dekodrarna så försvinner ljudet ibland. Byter man källa till andra dekodern, radio, höjer volymen så är det fortfarande tyst. Stänger man av den på fjärren så går ljudet upp till tv genom pass trough. Hjälper inte slå på den med fjärren, måste slå av den fram på brytaren o låta den vara av i några min. Mitt liv i ett nötskal. 
 

Förresten så hittade jag web inställningen på paddan. Betydligt enklare än ligga o kräla på golvet. 


Redigerat av Unregistered1e7dcbe8, 27 november 2020 - 03:53.


#1544

Postad 27 november 2020 - 03:51

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Har en annan fråga, helst utan att starta världens diskussion och åsikter. Ska rippa ner mina cd på en hårddisk. Försökte läsa på ett annat ställe här, men folk hade så starka åsikter så jag kom inte fram till nåt.

Drog hem ett program från poikosoft som nån rekommenderade. Fanns ett antal olika komprimeringar och råformat. Tog en skiva i högen på 596 M o provade några. Waw raw verkade vara helt okomprimerad, nån sa att jag skulle spara dem i flac loseless, men då blev den på 250 M. Samma gubbe sa jag skulle dra hem eac. Om jag ska sitta o rippa ner 500 skivor så vill jag ju ha rätt format, o inget MP3 skit. Finns det nån klok människa som kan bringa klarhet?



#1545

Postad 27 november 2020 - 06:02

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Flac är lossless, det är som en waw fil nerzippad, dvs att informationen är intakt men ihoppackad för att ta mindre utrymme.

#1546

Postad 27 november 2020 - 14:07

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Ok. Men den blir lika bra ljud på dem båda? Det jag spelar upp på behöver liksom inte jobba ihjäl sig på att packa upp o processa som en galning



#1547

Postad 28 november 2020 - 07:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Eac är nog det vanligaste programmet när det kommer till att rippa skivor.

Och Flac vs wave/original är så nära varandra det bara går.

När formatet släpptes för ett gäng med år sedan sa puristerna att allt som är komprimerat är dåligt.

Men till skillnad mot mp3 så är det stört på omöjligt att höra skillnad.



#1548

Postad 28 november 2020 - 09:40

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Jag har en Vincent 234 och Integra 40:1. Hade gärna velat gå ner till en maskin och då gärna Dirac men blir osäker när jag läser om både NAD och Arcam och deras kvalitetsbekymmer. Arcam var tanken 390 och NAD 758. Kommer jag bli besviken?

#1549

Postad 28 november 2020 - 13:31

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Eac är nog det vanligaste programmet när det kommer till att rippa skivor.

Och Flac vs wave/original är så nära varandra det bara går.

När formatet släpptes för ett gäng med år sedan sa puristerna att allt som är komprimerat är dåligt.

Men till skillnad mot mp3 så är det stört på omöjligt att höra skillnad.

Tack för hjälpen. Jättesnällt. då ska jag fixa det.


Redigerat av Unregistered1e7dcbe8, 28 november 2020 - 13:31.


#1550

Postad 28 november 2020 - 13:35

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Tack för Johan. Uppskattar det.






Även taggad med Dirac

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.