Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Robotdammsugare

1346 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Electrolux Trilobite ZA2 (Robotdammsugare) 5 7,25 (3) Inga priser
Siemens VSR8000 (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
Wilfa RVC17 (Robotdammsugare) 1 4 (1) Inga priser
iRobot Roomba SE (Robotdammsugare) 1 8,31 (12) Inga priser
iRobot Roomba 420 (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
iRobot Roomba 560 (Robotdammsugare) 2 8,25 (23) Inga priser
iRobot Roomba 530 (Robotdammsugare) 3 8,75 (7) Inga priser
iRobot Roomba 580 (Robotdammsugare) 0 8,1 (9) Inga priser
iRobot Roomba 505 (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
Kärcher RC3000 (Robotdammsugare) 2 7,5 (1) Inga priser
iRobot Roomba 563 (Robotdammsugare) 1 7,87 (7) Inga priser
iRobot Roomba 555 (Robotdammsugare) 1 8,57 (6) Inga priser
iRobot Roomba 581 (Robotdammsugare) 6 8,72 (17) Inga priser
iRobot Roomba 534 (Robotdammsugare) 1 6,2 (4) Inga priser
Samsung Navibot VC-RA84V (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
Samsung Navibot SR8855 (Robotdammsugare) 6 5,83 (5) Inga priser
Samsung Navibot SR8845 (Robotdammsugare) 3 5,67 (5) Inga priser
Samsung Navibot SR8895 (Robotdammsugare) 7 8,25 (3) Inga priser
iRobot Roomba 780 (Robotdammsugare) 8 8,41 (21) Inga priser
Neato Robotics XV-15 (Robotdammsugare) 4 8,19 (25) Inga priser
Neato Robotics XV-25 (Robotdammsugare) 4 7,79 (18) Inga priser
Neato Robotics XV Signature Pro (Robotdammsugare) 4 6,7 (53) Inga priser
LG VR62601LV (Robotdammsugare) 0 (0) Inga priser
Neato Robotics XV Signature (Robotdammsugare) 3 6,67 (14) Inga priser
iRobot Roomba 880 (Robotdammsugare) 3 8,82 (90) Inga priser
Neato Robotics Botvac 85 (Robotdammsugare) 6 7,61 (27) Inga priser
Neato Robotics Botvac 75 (Robotdammsugare) 9 7,29 (6) Inga priser
Neato Robotics Botvac 70e (Robotdammsugare) 5 8,8 (9) Inga priser
Miele Scout RX1 (Robotdammsugare) 9 3,9 (19) Inga priser
Samsung Powerbot SR20H9051U (Robotdammsugare) 2 7,33 (2) Inga priser
Neato Robotics Botvac D85 (Robotdammsugare) 6 4,67 (35) Inga priser
Neato Robotics Botvac D75 (Robotdammsugare) 7 7 (1) Inga priser
Neato Robotics Botvac Connected (Robotdammsugare) 9 6,7 (39) Inga priser
Neato Robotics Botvac D5 Connected (Robotdammsugare) 7 6,55 (30) Inga priser
Neato Robotics Botvac D3 Connected (Robotdammsugare) 4 7,43 (6) Inga priser
1 relaterade trådar

#101

Postad 21 december 2006 - 23:56

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Fortfarande väldigt nöjd med min Roomba. Ville bara dela med mig av en härlig video på en roomba med ett talande gorillahuvud på! :blink:

http://www.youtube.c...h?v=_hyzPvTiNDk

Jag skulle bli livrädd :unsure:

#102

Postad 04 januari 2007 - 15:08

McMagnus
  • McMagnus
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Vår Roomba kom i förrgår och golven känns banne mig renare att gå på. Den har väl gått 3 pass och har nog tagit sig igenom alla rum och en del flera ggr.

Men en grej va lite konstig, det låg en lapp i lådan om en uppdaterad laddningsprocedur som innebar att den skulle ladda sig 16 timmar första gången, men den verkade färdigladdad efter bara 2-3 timmar. Och första gången den körde ett pass tröttnade den efter 70-80 minuter utan alltför mycket jobbiga mattor.

Idag körde jag den nog uppåt 100 minuter tror jag, så det är nog ingen fara med batteritiden, men 120 minuter vet jag inte om den nånsin kan nå. Är det nån som regelbundet kan köra 120 min?

Jag hittade i alla fall en procedur man kan köra för att verkligen "boota" om batteriet (på iRobot.com). Man tar ut batteriet och håller ner power-knappen i minst 5 sek. Sen stoppar man i batteriet och stoppar in laddningskabeln direkt i Roomban (inte i Home Base), och låter den ladda i 72 timmar (3 dygn). Då antar jag att den laddar ur/upp batteriet ett antal gånger för att motionera igenom det.

Frånsett denna lilla skavank, om det ens är en skavank, är jag grymt nöjd. Nästan lite sugen på att skaffa en Bluetooth-adapter och styra den från datorn. :)

#103

Postad 16 januari 2007 - 11:29

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Körde min Roomba igår för första gången och den tuggade sig runt i vardagsrummet som en lite iller och mycket riktigt plockade den upp en hel del damm, småskräp och tom några småstenar. Verkar funka bra. Den smet under soffan och gjorde sitt jobb också och man kan ju inte annat än stå med ett fånleende och studera hur den gör vid de hinder som är i vägen.
Ibland går den kanonsmart runt kanter och tvärs över rummet i logiska banor, och ibland tar den samma bana flera gånger. Kul också att den hittar extra smutsiga fläckar och tar några frivarv på stället för att göra riktigt rent.
En tröskel med två kanter klarade den inte av. Den var nog bortemot två centimeter hög så det var ju inte så konstigt, men de andra trösklarna jag har är lägre så där funkar det bra.

Däremot funderar jag på att sätta en isoleringslist i framkant så att den inte slår i mot alla möbler och främst subben lika hårt.

Ettrig liten rackare som gör grovjobbet åt en :)

Redigerat av Unregistered958, 16 januari 2007 - 11:30.


#104

Postad 25 januari 2007 - 12:19

Undergrounder
  • Undergrounder
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Hallå!
Denna tråden vart väldigt intressant!
Verkar som de flesta är nöjda med sina Roomba robotar.
Själv känns det som det lutar en del mot Trilobiten (kvalitet och städresultat på Roomba?), är det möjligtvis någon här som har en och kan berätta lite om vad de tycker om den.

Kanske någon av Roombaägarna övertygar mej att satsa på en sån om ni kan berätta vad ni tror om städmöjligheterna och resultatet i vårt hus?

Jag har ett 1 planshus med källare där det är ca 100m2 boyta med ganska öppen planlösning (ung. kök, hall och vardagsrum i ett). Sen är det 3 sovrum med låga trösklar och ett badrum med hög tröskel. Väldigt lite mattor överlag.
Jag vill att roboten skall kunna ta hand om den tråkiga vardagsstädningen då vi har 2 katter varav en (blå brittisk korthår) fäller rätt rejält med hår som lägger sej som dammråttor efter några dagar utan dammsugning. Till saken hör också att den andra katten är livrädd för den vanliga dammsugaren, han syns inte till på flera timmar när den kommer fram.. :angry:

Vill även kunna sätta ner den i källaren ibland och dra över hemmabiorum, korridor och gillestuga men då kan jag "övervaka" den.

Räknar kallt med att få ta fram den vanliga dammsugaren emellanåt och gå över hörn och lister etc oavsett vilken maskin jag köper.

Va tror ni, centraldamsugare, roomba lr trilobit? :)

#105

Postad 25 januari 2007 - 16:18

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
Jag är mycket nöjd med min Roomba, man får plocka upp en del från golvet, men sen gör den sitt jobb. Har en ganska komplicerad tröskel mellan kök och vardagsrum (välvd kabelkanal, sen 3cm 45 gradig-tröskel) som den klarar galant.
Den dammsuger renare än vad jag klarade för hand och har inte behövt använda vanliga dammsugaren för att den missat. Batteriet drar dock snabbt ur om man låter den stå utan att vara kopplad till laddaren även i 'power off' läge.

För mig var det ett kanonköp.

#106

Postad 25 januari 2007 - 16:28

McMagnus
  • McMagnus
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Jag har hört att Roomban är speciellt bra för folk med djur. Jag skulle tro att anledningen är borstarna under den som rullar emot varann och på det viset plockar upp bra mycket mer än en vanlig dammsugare. Nackdelen är ju att den även tuggar i sig fransiga mattor/mattkanter.

Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att Trilobiten har såna borstar, utan den gör sitt jobb med enbart sugkraft.

Så om man liksom du har djur i kombination med väldigt lite mattor tror jag att Roomban är klockren. Borstarna gör faktiskt underverk på plana golv, det blir en glattare, nästan vaxad yta.

#107

Postad 25 januari 2007 - 19:45

Undergrounder
  • Undergrounder
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Jag är mycket nöjd med min Roomba, man får plocka upp en del från golvet, men sen gör den sitt jobb. Har en ganska komplicerad tröskel mellan kök och vardagsrum (välvd kabelkanal, sen 3cm 45 gradig-tröskel) som den klarar galant.

<{POST_SNAPBACK}>



Kul att höra ännu en som är nöjd med sin roomba, bra att den klarade tröskeln så fint!

Förmodligen ställer man inte lika höga krav på en pryl som man lagt ut 3000 spänn på som en som man lägger nästan 9000 på. Jag blir nog vansinnig om jag köper en trilobit och den inte motsvarar förväntningarna. Roomban är nog ett bättre val vad det gäller pris/effekt.

Om man inte har mycket mattor, som förmodligen tar kräm ur batteriet, ungefärligt hur många kvadratmeter klarar roomban per laddning då tror ni?

Det här med borstarna är nog inte så dumt heller på roomban som McMagnus säger..

#108

Postad 25 januari 2007 - 20:04

Unregistered89ff21ed
  • Unregistered89ff21ed
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Ingen ännu som testat Ellos modell http://www.ellos.se/...SearchBackLink=,
eller Wilfas.

Skulle vara intressant att höra hur bra de upplevs och vad som skiljer de från de andra, dyrare modellerna och märkena.
För man är ju bra sugen på en sån här rackare nu. Kanske overkill i en 2 rums lght iof :D

#109

Postad 27 januari 2007 - 21:25

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Hallå!
Jag har ett 1 planshus med källare där det är ca 100m2 boyta med ganska öppen planlösning (ung. kök, hall och vardagsrum i ett). Sen är det 3 sovrum med låga trösklar och ett badrum med hög tröskel. Väldigt lite mattor överlag.
Jag vill att roboten skall kunna ta hand om den tråkiga vardagsstädningen då vi har 2 katter varav en (blå brittisk korthår) fäller rätt rejält med hår som lägger sej som dammråttor efter några dagar utan dammsugning. Till saken hör också att den andra katten är livrädd för den vanliga dammsugaren, han syns inte till på flera timmar när den kommer fram..  :huh:

Vill även kunna sätta ner den i källaren ibland och dra över hemmabiorum, korridor och gillestuga men då kan jag "övervaka" den.

Räknar kallt med att få ta fram den vanliga dammsugaren emellanåt och gå över hörn och lister etc oavsett vilken maskin jag köper.

Va tror ni, centraldamsugare, roomba lr trilobit?  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tror också att en Roomba duger. Det som kan bli ett problem är att batteriuppladdningen inte kommer att räcka till 100m2 på en gång. Jag använder min Roomba i ett 35m2 stort sovrum, samt delar av bottenvåningen (hall, gillestuga) på cirka 45m2...och ett sådant område verkar vara ungefär vad man klarar på en laddning. Resultatet är helt klart bra, även om det blir att ta fram ordinarie dammsugare ibland.

Om katten är rädd för den vanliga dammsugaren så lär den bli livrädd för Roomban. Min greyhound anser att Roomban är en mycket opålitlig varelse som det måste vaktas på :D.

Skit i Trilobiten, det är för mycket pengar helt enkelt.

mvh Manor

#110

Postad 27 januari 2007 - 22:41

Undergrounder
  • Undergrounder
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Ja Manor, tror nog att det kommer ta gott gäng timmar innan Staffan som han heter katten visar sej när man drar igång den..

Det jag läst och sett om denna gör att jag väl i princip bestämt mej för att satsa på en Roomba nu, försöker få en tjej i skåne att komma ner till ett lite rimligare pris på hennes oanvända Roomba SE.. Annars blir det till att beställa en ny..

Verkar som om kvalitetsintrycken går isär här i tråden, nån som använt sin ett längre tag kanske kan berätta om eventuella problem?

#111

Postad 27 januari 2007 - 23:45

Zark
  • Zark
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Det jag läst och sett om denna gör att jag väl i princip bestämt mej för att satsa på en Roomba nu, försöker få en tjej i skåne att komma ner till ett lite rimligare pris på hennes oanvända Roomba SE.. Annars blir det till att beställa en ny..

Är det Anna Johansson du menar?
"Pris 2300, prutat och klart." Hon verkar svårflörtad :)

Annars är tjejen i Värmland en typisk Blocket-optimist som försöker sälja för mer än vad nypriset är genom att ange ett nypris som aldrig funnits. Henne skulle jag kunna tänka mig ge ett "skambud" på 1500-2000:- men eftersom jag inte bor i närheten av Värmland så blir det nog inte så.

#112

Postad 28 januari 2007 - 02:39

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Läste igenom tråden, men den där länken till Tysklands butiken såg jag ej och jag tror inte den hamnade på min blinda fläck heller.

Någon Pär eller annan, som har en länk ?

Det där med att Romba verkar dunsa in i grejor gör mig dock aningen, lite avskräckt.

#113

Postad 28 januari 2007 - 12:51

Undergrounder
  • Undergrounder
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Det jag läst och sett om denna gör att jag väl i princip bestämt mej för att satsa på en Roomba nu, försöker få en tjej i skåne att komma ner till ett lite rimligare pris på hennes oanvända Roomba SE.. Annars blir det till att beställa en ny..

Är det Anna Johansson du menar?
"Pris 2300, prutat och klart." Hon verkar svårflörtad :)

Annars är tjejen i Värmland en typisk Blocket-optimist som försöker sälja för mer än vad nypriset är genom att ange ett nypris som aldrig funnits. Henne skulle jag kunna tänka mig ge ett "skambud" på 1500-2000:- men eftersom jag inte bor i närheten av Värmland så blir det nog inte så.

<{POST_SNAPBACK}>


Yepp! Just denna Anna är det och hon verkar som du säger väldigt svårflörtad, men så får hon inte sålt sin sugmaskin heller :D

Drar direkt iväg ett skambud till den andra blocketoptimisten.. :huh:

#114

Postad 28 januari 2007 - 16:10

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Eller så har hon (kanske båda två) väl köpt en hel container utomlands med en massa Romba som hon säljer till överpris på blocket för att slippa jobba :huh: :)

#115

Postad 28 januari 2007 - 18:16

auToeXeC
  • auToeXeC
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
haha vilken löjlig sak. Men ändån något en äkta prylbög måste ha. .:)

#116

Postad 28 januari 2007 - 18:21

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
En polare har en iRobot, lever om ganska ordentligt så den bör köras när man inte är hemma. Själv behöver jag ingen sådan, jag har hemmafru :)

#117

Postad 28 januari 2007 - 18:24

auToeXeC
  • auToeXeC
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

En polare har en iRobot, lever om ganska ordentligt så den bör köras när man inte är hemma. Själv behöver jag ingen sådan, jag har hemmafru :)

<{POST_SNAPBACK}>


akta så här inte är fi medlemar.. :angry: hehe

#118

Postad 28 januari 2007 - 18:59

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

...Det där med att Romba verkar dunsa in i grejor gör mig dock aningen, lite avskräckt.

<{POST_SNAPBACK}>


Dunsa var nog att ta i. Vi pratar inte om något som rör sig i raketfart inte :). Själv har man ju både två barn och två hundar, så det där att vara rädd för "dunsar" är man rätt vaccinerad emot.

mvh Manor

#119

Postad 29 januari 2007 - 16:37

McMagnus
  • McMagnus
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Håller med Manor om dunsandet. Framdelen på Roomban är fjädrande och jag skulle nog tro att slitaget på möbler som "dunsas" mot är i samma storleksordning, eller snarare mindre, än när man själv "dunsar" emot saker när man dammsuger manuellt.

#120

Postad 30 januari 2007 - 11:52

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Vad gäller dunset så tog jag en bit isoleringslist (sån till fönstertätning) och satte fast i framkant. Jag satte den så att inte sensorerna på framsidan täcktes.

Nu har jag en Roomba som nästan inte låter alls när den slår i väggar, möbler och subbar. Billig och supersmart modd som borde vara standard.

#121

Postad 30 januari 2007 - 16:58

finderbot
  • finderbot
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Pratade med en läkare om damm där det visade sig att han på kliniken hade 4st Trilobit (han har ju lön därefter antagligen) på kliniken i olika rum som körs schemalagt efter stängning för att underhålla. Han skämtade om att de slapp betala polacker att dammsuga.

Blev smått intresserad eftersom man bla sett en massa filmer på nätet och eftersom jag redan har en Roomba så började forska lite om Trilobit, besökte bla Elx-huvudkontor på serviceavdelningen i Sthlm där de oxå hade hela Sveriges dammsugarverkstad så fick svar på tal samt se maskinen i verkstan körandes runt på en liten testbana med en massa väggar. Vet oxå att de har en utställning av produkter inne på huvudkontorets entré i samma byggnad fast där får nog inte vem som helst gå in tror jag såg en massa finklädda kostymnissar gå ut & in, vågade iaf inte gå in där.

De där är en mera intelligent produkt jämfört med min Roomba som visserligen duger i mina ögon, Trilobit är smartare och har antagligen bättre kvalié osv kör inte slumpmässigt som min Roomba gör dvs flera ggr på samma ställe, Trilobite läser på nåt vis av rummet och vet vart den varit osv. Dock var den mera högjudd fast det förstår man då man ser hur hårt den suger i jämförelse, det är som en vanlig dammsugare den inte bara borstar. Fick som avslutning 3 länkar via email efter att ha ringt kundtjänsten jag kan dela med mig utav för den som vill läsa in sig som mig.

Katalog från deras hemsida: http://www.electrolu...obite_832kb.pdf

Produktblad: http://produktfakta......20ers ZA1.pdf

Bruksanvisning: http://www.electrolu...22/860101SV.pdf

Man kan oxå ringa verkstan på 0771-871212 och fråga deras tekniker om specifika frågor, de var enormt kunniga, man hade svårt att hänga med att få in allt i huvudet så ha anteckningsblock redo, ringde 2ggr själv.

Sugen på den där nu, fast är tyvärr nog så dyr för min börs, men kanske när Roomban gått sönder att man satsar på en Trilobit 2.0, ska iaf spara pengar så smått. Efter att ha sett och kännt sugeffekten så ser jag numera min Roomba som en sopborste i jämförelse, det är som dag & natt men det får gå. Men men, man får vad man betalar för som oftast, vill dock ha Trilobit 2.0 ngn gång i framtiden tillsvidare sopar min Roomba vidare ;) .

#122

Postad 31 januari 2007 - 13:14

Unregistered32408
  • Unregistered32408
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Efter att ha läst denna tråden nu så e man ju helt såld :P
Jag e bara orolig att jag likt förbannat kommer springa runt som en idiot å glo på den medans den jobbar, å då kunda ja ju i princip ha kunnat städa själv ;)

Liten fråga bara: Hur fungerar de om man har ett gäng rum? Säg att man har 3 rum. Om batteriet tar slut efter 2, sticker den å laddar å tar sista rummet efter de eller måste jag själv hålla på att flytta den till de specifika rummet ja vill ha städat?!

A ja... Måste ju bara ha en nu iaf :D

#123

Postad 31 januari 2007 - 21:09

Undergrounder
  • Undergrounder
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Trilobite läser på nåt vis av rummet och vet vart den varit osv.

Efter att ha sett och kännt sugeffekten så ser jag numera min Roomba som en sopborste i jämförelse, det är som dag & natt men det får gå. Men men, man får vad man betalar för som oftast, vill dock ha Trilobit 2.0 ngn gång i framtiden tillsvidare sopar min Roomba vidare  :P .

<{POST_SNAPBACK}>



Ähh, skit också, då var man ju tebax vid de däringa hiskeliga slantarna igen nu då.. ;)
Jag har inte förstått det som att trilobiten kommer ihåg var den har varit, det var en väldigt intressant upplysning..

#124

Postad 03 februari 2007 - 18:48

Zark
  • Zark
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Jag trillade "dit". ;)
Har beställt en Roomba SE från Robotshopen i tisdags. Ni som köpt från Robotshopen, hur lång brukar deras leveranstid vara?

#125

Postad 05 februari 2007 - 00:34

Kimpalainen
  • Kimpalainen
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Jag trillade "dit".  ;)
Har beställt en Roomba SE från Robotshopen i tisdags. Ni som köpt från Robotshopen, hur lång brukar deras leveranstid vara?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag beställde oxå en från robotshoppen.se. Gjorde det i fredags. Kanske skickar de våra robotar i samma försändelse. Jag bor i GBG... du?

#126

Postad 05 februari 2007 - 02:35

Zark
  • Zark
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Jag trillade "dit".  B)
Har beställt en Roomba SE från Robotshopen i tisdags. Ni som köpt från Robotshopen, hur lång brukar deras leveranstid vara?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag beställde oxå en från robotshoppen.se. Gjorde det i fredags. Kanske skickar de våra robotar i samma försändelse. Jag bor i GBG... du?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag bor i Stockholmstrakten så jag skulle i princip kunna kört och plockat upp en i Täby där de har sin adress men så blev det inte ;)

#127

Postad 05 februari 2007 - 18:26

Kimpalainen
  • Kimpalainen
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Jag trillade "dit".  ;)
Har beställt en Roomba SE från Robotshopen i tisdags. Ni som köpt från Robotshopen, hur lång brukar deras leveranstid vara?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag beställde oxå en från robotshoppen.se. Gjorde det i fredags. Kanske skickar de våra robotar i samma försändelse. Jag bor i GBG... du?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag bor i Stockholmstrakten så jag skulle i princip kunna kört och plockat upp en i Täby där de har sin adress men så blev det inte ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Jasså STHLM.... jaja, men då kan vi nog utesluta att det är samma försändelse... :D
Du kanske har fått din nu förresten...?

#128

Postad 05 februari 2007 - 23:01

Zark
  • Zark
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Jag fick min idag :) Ringde även till Robotshopen under dagen och kollade om dom hade skickat den. Tydligen skickar dom ut varor 1-2 ggr per vecka. I torsdag hade det gått iväg några och min var antagligen en av dom.

Jag hann inte testa så mycket eftersom det verkade som om den behövdes laddas och jag kom hem sent ifrån jobbet. Provkörde lite med halvladdat batteri och det såg mycket lovande ut det jag hann testa. När den väl var fulladdad tyckte jag att det var sent och jag ville inte riskera att störa grannarna. Den var inte speciellt högljudd men eftersom jag har mycket parkett och på den lät den mest så jag skippade att eventuellt uppröra mina grannar. (Det gjorde jag tillräckligt i helgen :D )

Lösa sladdar på golvet verkar inte vara någon höjdare. Dom släpas lätt med av borstarna. Mattor med långa fransar kan nog också ställa till problem eftersom dom borstas in i maskinen och stoppar upp framfarten. Ryamattor lär vara omöjligt av samma anledning.

Den älskar havregryns-högar som man slänger ut på golvet framför den. Då blinkar den med den blå lampan för att indikera att den hittat "the motherload" och gör en extra piruett på stället. :)

Den har lite kul ljud för sig också. När man startar ett program eller avslutar ett spelar den en liten truddelutt. Bäst är när man startar den från laddningsstationen. Då indikerar den på samma sätt som lastbilar att den har lagt in backen :D

Batteriet till själva Roomban följer naturligtvis med, men det följer inte med batterier till fjärren och dom elektriska avspärrarna. Till fjärren behövs 2 stycken "AA" (LR6) och till varje avspärrare 2 stycken "D" (LR20)

Redigerat av Zark, 05 februari 2007 - 23:04.


#129

Postad 07 februari 2007 - 00:15

Kimpalainen
  • Kimpalainen
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Kul att du fått din och att den verkar fungera bra! Å man tackar för informationen om batterierna. Visserligen har jag AA-batterier hemma, men ändå bra att veta. De elektriska "spärrarna" tror jag ändå inte att jag kommer behöva. Den får gärna ta så mkt den kan :unsure:
Förhoppningsvis kanske min kommer imorgon då om jag har tur, den som väntar får se... Alltid kul med nya leksaker!

#130

Postad 10 februari 2007 - 00:24

skrallan
  • skrallan
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Här finns en recension på Trilobiten som kanske kan bidra till valet:
http://se.pricerunne.../262930/reviews

#131

Postad 11 februari 2007 - 13:03

Raz0r-X
  • Raz0r-X
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Har själv en roomba och är helnöjd. Städar alla ytor bra. Många klagar på att den låter högt.. Tycker inte den låter mer än en vanlig dammsugare.

Brukar t om låta den dammsuga i köket medans jag själv är i vardagsrummet och lyssnar på musik genom hörlurarna utan att bli störd.

Man kan tänka på att inte ha så mkt kablar på golvet och möjligtvis lyfta upp gardinerna från marken :o så funkar det hur bra som helst.

#132

Postad 11 februari 2007 - 20:30

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
OK, eftersom det inte verkar finnas så många Trille-ägare, så får man väl skriva någon rad;

Har haft min i en fyra månader, och har sedan jag köpte den kört med vanliga dammsugaren en eller två gånger. Trappan är ju naturligtvis "manuell".

Tror att resultatet beror mycket på hur mycket möbler man har; många möbler/ben gör att maskingerna inte kan komma åt, jag brukar därför ställa upp stolarna på matbordet innan jag kör entren, mellanhall och köket (släpper ner Trille när jag går till jobbet).

Normalt sett har trille sitt hem i sovrummet, som därför städas automatiskt ett par gånger i veckan (enligt programmerat tidur).

Mina trösklar klarar han inte (~2,8 centimeter) utan fastnar ofta hängande på magen, så därför blev det magnetlister vid dessa trösklar.

Tycker att städresultatet är över förväntan, speciellt om man låter det jobba ofta, så dammet sugs upp innan det hamnar i hörnen.

Den stora fördelen med Trille, som jag ser det, är att den först kör kackerlackestilen (går runt längs rummets kanter med precision, sedan, efter ett varv, så kör den kycklinglogiken. I och med att den mäter avstånd med ultraljud, så anpassar den farten efter hur nära den är väggar o möbler, vilket är lite kul, om än kanske inte nödvändigt. Trille laddar sig själv om det behövs, och fortsätter när han är färdigladdad (vet inte om Romban gör detta, men jag antar att den gör det).

Filtren är lätta att byta, och verkar vara av bra kvalitet, men kanske en aningen små, man måste byta relativt ofta, men dom verkar funka bra, för motorfiltret är fortfarande som nytt.
Ska nog köpa en laddstation till, eller kanske helt enkelt ytterligare en maskin till nedervåningen.
Jag är absolut nöjd, men det kanske beror mer på att jag avskyr att dammsuga...

#133

Postad 14 februari 2007 - 14:17

Bigscreentv
  • Bigscreentv
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Har precis lagt en order på en ROOMBA SE.
Har lånat hem och testat en lite snabbt av en elkedja i närheten, men den hade seriösa problem. Laddade inte och höll på och pep hela tiden. Det lilla vi fick igång den skötte den sig dock fint och jag ser fram emot att ha det lite mer städat under bl a köksbordet där det blir en del smulor vareviga dag.

Återkommer när jag fått den och testat den ett tag.

Några fler nyblivna ROOMBA-ägare därute?

#134

Postad 15 februari 2007 - 15:07

Unregistered32408
  • Unregistered32408
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Nej inte än men jag hoppas på ett köp under Mars månad! Grymt sugen! :P

Ni som har haft eran Roomba ett längre tag: Har ni märkt att den har blitt sämre eller nått sånt ju äldre den bli?! Sämre batteritid? Uppför sig skumt?! Eller matar den på som aldrig förr fortfarande?

#135

Postad 15 februari 2007 - 18:09

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

  • 1 097 inlägg
  • 0
Har läst den här tråden nu och har på allvar börjat överväga en roomba. Flyttar in i ny lgh i mars och har ingen dammsugare alls, skulle därför kunna vara värt att skaffa mig en, även om det bara är en 1:a. Dock oroas jag över att jag har en ryamatta mitt på golvet som den inte lär palla. Stämmer in med föregående postare i förfrågningar om kvalitétsförsämringar med tiden hos er som haft era en längre tid.

#136

Postad 15 februari 2007 - 19:25

JimmyTHEsaint
  • JimmyTHEsaint
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Ok, thats it...
Jag köper en.

#137

Postad 18 februari 2007 - 18:43

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Det där med att Romba verkar dunsa in i grejor gör mig dock aningen, lite avskräckt.

<{POST_SNAPBACK}>


Kan upplysa att ljudet ifrån "dunsarna" är till stor del ifrån maskinen så att säga, det är ingen större kraft i "dunsarna", det är ju svårt att förklara, men när den har kört på ens fot för första gången så kan man sedan andas ut och behöver inte oroa sig för möblemanget längre ;)

Är man fortfarande inte övertygad så kan man väl limma på en gummilist eller liknande.

#138

Postad 26 februari 2007 - 00:07

Unregisteredc5d9bbe1
  • Unregisteredc5d9bbe1
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Efter att ha läst denna tråd blir man ju klart sugen... Har dock en liten fråga innan jag slår till:

- Damm-SUGER den verkligen, eller bara borstar(sopar) den? Finns det en SUG funktion och en borstfunktion?

Nån som köpt en Roomba som kan svara på detta?

#139

Postad 26 februari 2007 - 08:34

Zark
  • Zark
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Efter att ha läst denna tråd blir man ju klart sugen... Har dock en liten fråga innan jag slår till:

- Damm-SUGER den verkligen, eller bara borstar(sopar) den? Finns det en SUG funktion och en borstfunktion?

Nån som köpt en Roomba som kan svara på detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Den både suger och borstar. "Borstarna" består av en roterande borste och en roterande gummiskrapa som tillsammans lyfter in smutsen i damsugaren. Bakom borstarna sitter ett damsugarmunstycke som suger in finare smut. Jag hittade lite bilder. Tyvärr var den med text i minsta laget men du borde kunna se var det står vacuum och vart den pekar.

Postad bild

På bilden nedan ser man det blå damsugar-munstycket lite bättre:
Postad bild

Redigerat av Zark, 26 februari 2007 - 08:56.


#140

Postad 26 februari 2007 - 10:03

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0
Är det någon som har katter (eller andra husdjur) och en roomba? Våra katter är ju extremt nyfikna, vill inte att dom ska klösa sönder den isåfall.. Men dom kanske inte bryr sig om den? :huh:

#141

Postad 26 februari 2007 - 10:10

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Är det någon som har katter (eller andra husdjur) och en roomba? Våra katter är ju extremt nyfikna, vill inte att dom ska klösa sönder den isåfall.. Men dom kanske inte bryr sig om den? :huh:

<{POST_SNAPBACK}>



Vad har du för katter , har aldrig sett en katt hoppa på en damsugare förut . Mina katter brukar hålla sig på säkert avstånd när man damsuger .

#142

Postad 26 februari 2007 - 14:00

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Exakt, om du har katter som vågar attackera dammsugaren så har du nog stora problem. Mina springer långt bort när dammsugaren åker fram.

Jag undrar däremot hur ofta man behöver tömma den om man har katter, det blir ju en hel del katthår.

#143

Postad 26 februari 2007 - 14:22

LoRRy
  • LoRRy
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Härlig grej : )

#144

Postad 26 februari 2007 - 17:17

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0
Givetvis springer dom iväg. Men efter ett tag när roomban går fram och tillbaka kommer dom att våga sig fram.. Kommer dom att kunna ignorera den efter ett tag när den rör sig.. :huh:

#145

Postad 26 februari 2007 - 23:18

finderbot
  • finderbot
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Givetvis springer dom iväg. Men efter ett tag när roomban går fram och tillbaka kommer dom att våga sig fram.. Kommer dom att kunna ignorera den efter ett tag när den rör sig.. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>


Här kan du se en del skojiga filmer med Roomba & en del husdjur: Länk1

PS: Intressant amerikanskt-forum för Irobot's produkter: Länk2 Intressanta närbilder över hur undersidan ser ut: Länk3
DS: Inte funnit ngn i Sverige som säljer den andra maskinen från samma firma fast den ser skoj ut: "Scooba" Länk4

Redigerat av finderbot, 26 februari 2007 - 23:43.


#146

Postad 26 februari 2007 - 23:44

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Givetvis springer dom iväg. Men efter ett tag när roomban går fram och tillbaka kommer dom att våga sig fram.. Kommer dom att kunna ignorera den efter ett tag när den rör sig.. :(

<{POST_SNAPBACK}>


Den låter ju en hel del, så jag tror inte den blir en rolig leksak då den låter ganska mycket (dock så är den lilla roterande sidoborsten som ser ut som en råttsvans säkert ganska lockande för en katt att utforska), och är ganska stor.. det skall till en modig katt att attackera den, och om de väl gör ett utfall så kan de som värst lyckas pricka "powerknappen" på ovansidan, den är ganska tung, så jag tvivlar starkt på att en katt lyckas välta den :P

Jag har inga husdjur förutom dammråttor, som den håller i schack mycket bra, men tydligen skall den göra ett bra jobb med hår ifrån husdjur. Dock är min sambo ganska långhårig till skillnad mot mig så hennes långa hårstrån hittar den och de fastnar i borstvalsen under roomban, men man får ett ypperligt verktyg med för att rensa den, och det funkar finfint och man behöver inte göra det särskilt ofta, verktyget ser ut som en såndär "slit av bilbältes-grej".

Postad bild

Hittade ingen bra bild, men den funkar med samma princip som denna tingest :blink:

Redigerat av Unregistered8147b14e, 26 februari 2007 - 23:51.


#147

Postad 27 februari 2007 - 20:35

skum
  • skum
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Den har ju en "husdjursfunktion" vilket gör att den stängs av om t.ex en hund går loss på den.

#148

Postad 28 februari 2007 - 12:21

niklasson
  • niklasson
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Gjorde en beställning på en Roomba SE i förmiddags, också från Robotshoppen.se.
Håller tummarna på snabb lev.tid nu :)

#149

Postad 04 mars 2007 - 17:35

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 0
Hur fasen programerar man den att köra när man inte är hemma igentligen?

#150

Postad 05 mars 2007 - 21:50

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Hur fasen programerar man den att köra när man inte är hemma igentligen?

<{POST_SNAPBACK}>


Med min modell går det inte (roomba SE), men man kan ju alltid starta den med fjärrkontrollen när man är på väg utanför dörrn :) Trilobiten har mycket större möjlighet för att schemaläggas vad jag vet.

Redigerat av Unregistered8147b14e, 05 mars 2007 - 21:50.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.