Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ändrar betoning på live-låtar

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 april 2019 - 02:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

varför envisas artister med att ALLTID ändra betoning på alla ord på liveframträdanden? är det för att dom inte kan sjunga live eller vill dom göra något nytt?

 

märker det nästan daglingen när jag kollar livemusik på youtube att dom nästan alltid sjunger sämre live. inte just tonerna men melodin och ur dom uttalar orden.

 

Det är ju väldigt ofta så att man fäster sig vid vissa ord och på vilket sätt dom sjunger just dom  orden och att det är just det som gör hela låten, sen letar man upp som live och man får inte alls samma känsla. 

 

Tror faktistmatt ALLA vill höra låtarna så som man känner igen dom och inte i någon ny sämre tappning.



#2

Postad 22 april 2019 - 08:27

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
I studion gör man kanske 5, 10 eller 50 omtag innan man blir ”nöjd”.
Live har man ett försök och det är ”här och nu”.

Själv uppskattar jag livemusik betydligt mer än studiomusik mest på grund av helt annan dynamik och helt enkelt mer ärligt sound. Istället för det helt perfekta studiosoundet där precis allt ska vara i perfekt synk osv.
Sen är det en sanning med modifikation då det även finns band som fortfarande spelar in live i studion istället för att lägga ett instrument åt gången.

#3

Postad 22 april 2019 - 09:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0
Bara för att man i studion väljer att en viss tagning skall ingå på plattan så betyder det inte att artisten väljer att sjunga likadant live vid senare tillfällen. Tur är det för det skulle bli tråkigt. Sen finns det så klart artister som inte kan sjunga live det dom gjort i studion p.g.a. massa trix vid inspelningen.

#4

Postad 22 april 2019 - 11:29

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1

Det är ju väldigt ofta så att man fäster sig vid vissa ord och på vilket sätt dom sjunger just dom  orden och att det är just det som gör hela låten, sen letar man upp som live och man får inte alls samma känsla. 

 

Hmm. Varför lyssnar du inte bara på studioversionen då?

 

 

Tror faktistmatt ALLA vill höra låtarna så som man känner igen dom och inte i någon ny sämre tappning.

 

ALLA håller nog inte med dig om att ALLA förändringar gör en låt sämre? Det du eftersöker är playback och det är det inte många som brukar uppskatta på en concert  :rolleyes:



#5

Postad 22 april 2019 - 12:56

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 076 inlägg
  • 0

I studion kan man gör musik som inte är lätt att spela live så de kan vara en av orsakerna.

 

Redan Beatles på sin tid gjorde studioinspelningar som var svåra att spela live.



#6

Postad 22 april 2019 - 13:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

varför envisas artister med att ALLTID ändra betoning på alla ord på liveframträdanden? är det för att dom inte kan sjunga live eller vill dom göra något nytt?


Du nämner ju inga artister, men:

Kanske för att musik nuförtiden ofta är extremt överproducerad på albumen, med massor av effekter, kompression och autotune. Rösten är dessutom ofta ett ihopklipp från 10-20 olika tagningar.

Redigerat av Ageve, 22 april 2019 - 14:34.


#7

Postad 22 april 2019 - 15:46

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 1

För min egen del så tycker jag det finns en del artister som är betydligt bättre live än på album. Muse är det tydligaste exemplet.



#8

Postad 22 april 2019 - 16:30

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag tycker att det är DE som gör LIVE så underbart, låter annorlunda än de man är van att lyssna på i CD/radio 1000ggr innan.

Live är till 95% för min smak alltid bättre(så länge artisten/gruppen haft en bra live uppträdande med bra inspelning)..

Live i 5.1 låter också så mycket bättre tycker jag (nästan alltid)... mer dynamik, mer liv, mer själ...

 

Jag tar live konserter 100ggr för original CD/radio inspelning med samma låt..

 

även om artisten sjunger ganska likt originalet, låter live nästan alltid bättre, en annan känsla, 

som detta: https://www.youtube....h?v=dWwEi4SNf1M

 

men jag har inget alls emot att live låter väldigt annorlunda..

som detta: https://www.youtube....h?v=uoGdx3I3dPE

 

live för hela slanten, lysnnar väääldigt sällan på original längre(förutom 80 tals musik)



#9

Postad 22 april 2019 - 17:18

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Jag tycker inte om att det låter som en studioinspelning på konsert.

Lämnade en Takida spelning en gång av just känslan att de lika gärna kunde satt på skivan och lämnat scenen. 



#10

Postad 22 april 2019 - 17:53

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Jag tycker inte om att det låter som en studioinspelning på konsert.
Lämnade en Takida spelning en gång av just känslan att de lika gärna kunde satt på skivan och lämnat scenen.


Jag hade lämnat Takida även om de låtit annorlunda än på skiva ;)

#11

Postad 22 april 2019 - 17:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

när jag pratar om Live inspelningar menar jag så klart definitivt i första hand de som kommer ut på bluray(dvd) och har genomgått vissa krav på att låta bra rent tekniskt/bra mix samt att just den konserten var lyckad från artisten, i de fallen tycker jag oftast att 5.1 liveinspelningar är att föredra före original låtar från cd/radio som alla hört 100ggr om....

 

Hurvida en live-speling som man personligen var på plats och lyssnade på lät är så klart en helt annan historia, och inte de jag menade, och hoppas inte det var de som TS menade...



#12

Postad 23 april 2019 - 07:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Bob Dylan är ett exempel på en artist som i stort sett alltid levererar andra versioner live gentemot studioinspelningarna.



#13

Postad 23 april 2019 - 08:32

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Sen finns det ju folk som t.ex Devin Townsend vars livespelningar låter bättre än studioversionen av någon anledning :D



#14

Postad 23 april 2019 - 09:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Sen finns det ju folk som t.ex Devin Townsend vars livespelningar låter bättre än studioversionen av någon anledning :D

Med den arsenalen av backing tracks han kör med så är det inte så konstigt.

Utan det så hade det behövts +30 pers till på scenen  :D



#15

Postad 23 april 2019 - 12:00

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 076 inlägg
  • 0

jag tycker att det är DE som gör LIVE så underbart, låter annorlunda än de man är van att lyssna på i CD/radio 1000ggr innan.
Live är till 95% för min smak alltid bättre(så länge artisten/gruppen haft en bra live uppträdande med bra inspelning)..
Live i 5.1 låter också så mycket bättre tycker jag (nästan alltid)... mer dynamik, mer liv, mer själ...
 
Jag tar live konserter 100ggr för original CD/radio inspelning med samma låt..
 
även om artisten sjunger ganska likt originalet, låter live nästan alltid bättre, en annan känsla, 
som detta: https://www.youtube....h?v=dWwEi4SNf1M
 
men jag har inget alls emot att live låter väldigt annorlunda..
som detta: https://www.youtube....h?v=uoGdx3I3dPE
 
live för hela slanten, lysnnar väääldigt sällan på original längre(förutom 80 tals musik)

Jag har i mitt liv varit ljudmixare till en grupp och även mixad på de musikfester vi var med på. Vi fick under den tiden en kurs av Sveriges bästa mixare som kan vara samma som mixade Måndagsbörsen. Kolla på U2 spelningen i Måndagsbörsen på SVTplay och lyssna till ett fantastiskt ljud när de spelar live. Jag filmar också så i TV sändningar eller inspelningar med olika grupper och med publik så är de två mixargrupper, en för liveljudet och en för TV ljudet. En rolig sak. När Foreigner spelar så riktar sångaren mikrofonen mot publiken och de som mixar liveljuden måste vara som reptiler att ta bort ljudet just då annars blir det rundgång. Vad vi också fick lära oss i kursen är att inte styra över anläggningen om det blir succé utan bara höja basen några dB.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.