Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#4351

Postad 30 december 2016 - 10:03

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Jag har använt knosti i flera år. Har inte haft problem med att etiketter släppt i kanten. Skruvade du ihop klämman ordentligt?

Man kanske kan lägga en liten gummiremsa runt båda sidorna i klämman för att sen skall sluta helt tätt.

Eller pröva och byt till en ny.

#4352

Postad 30 december 2016 - 10:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Mina etiketter har aldrig lossnat. Ett tips är att köpa Isopropanol på Kjell & Co, det blir billigare så. 



#4353

Postad 30 december 2016 - 14:57

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Det kör jag också + destillerat vatten! Räcker hur länge som helst

#4354

Postad 04 januari 2017 - 10:53

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Samma här, har tvättat +2000 plattor med Knosti, aldrig att en etikett har släppt. Använder Glidtassens gamla recept, 3 delar Isopropanl, 7 delat renat vatten och en droppe Yes. Renat vatten kan man köpa på Apoteket i 5-litersdunk (beställningsvara)



#4355

Postad 16 januari 2017 - 17:09

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 903 inlägg
  • 0

Mina etiketter har aldrig lossnat. Ett tips är att köpa Isopropanol på Kjell & Co, det blir billigare så. 

Jag har haft ett par etiketter som har blivit lite skadade faktiskt. Jag har egentligen svårt att veta hur hårt man ska skruva dessa två plattor (med tillhörande gummipackningar) mot själva etiketten/skivan. För löst, känns det som om det rinner in vätska på etiketten, och drar man för hårt, riskerar man att dra sönder etiketten ändå. 

 

Är livrädd varje gång jag ska tvätta skivor med Knosti faktiskt, så funderar på att se mig om efter nåt annat, då man på de flesta skivorna ser spår efter just rengöringen, både ganska långt in på skivan, men att många etiketter har fått en lite mörkare färg. Nu använder jag dock det medlet som medföljde.

 

"3 delar Isopropanl, 7 delat renat vatten och en droppe Yes. Renat vatten kan man köpa på Apoteket i 5-litersdunk (beställningsvara)"

 

Är det det som gäller alltså?



#4356

Postad 16 januari 2017 - 17:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tråkigt att höra, har aldrig hänt med mina etiketter 



#4357

Postad 31 januari 2017 - 01:09

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 903 inlägg
  • 0

Så, nu har jag kört ett tag på min Rega RP3 2016 med tillhörande Elys 2. Till detta köpte jag en enkel Rega Phono Mini A2D för att komma igång med, men också med åtanken och vetskapen att jag snart skulle börja uppgradera mig. Just nu ligger jag på nivån rent ljudmässigt att det låter snäppet sämre än mitt iTunes-bibliotek och skulle vilja ha lite mer närvaro i musiken.

 

Nu vet jag inte riktigt var jag ska börja i uppgraderingen. Ska jag börja med en ny pickup, eller nytt RIAA? Jag planerar också att köpa en ny förstärkare i år, och gå från en gammal Pioneer VSX920 till Marantz 5011/6010-receiver.

 

Har sneglat lite på Schiit Mani, men är rädd att jag kanske snålar lite, även fast den verkar väldigt uppskattad. I pickup-väg landar jag nog kanske i Rega Exact eller Ortofon M2 Black.

 

Känner mig lite splittrad över var jag ska börja dra i för snöre.



#4358

Postad 31 januari 2017 - 01:20

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0

Så det ska alltså följa med gummipackningar till knostin? Jag fick inte med några :(



#4359

Postad 31 januari 2017 - 08:28

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Så det ska alltså följa med gummipackningar till knostin? Jag fick inte med några :(

Gamla modellen utan vev har inga gummipackningar, den nyare med vev känner jag inte till vad som levereras med.



#4360

Postad 31 januari 2017 - 19:47

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

nån som vet om nätdelen till thoren 16v, skulle vara bättre än . en nätdel på 24v.



#4361

Postad 19 april 2017 - 06:23

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0
Någon med intresse för ett Rega Fono MM MKII, RIAA steg?

#4362

Postad 21 juli 2017 - 07:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Denna tråd har stannat av en aning. 

 

Det var några år sedan jag köpte min Dynavector som jag älskar. Vad händer på vinylmarknaden idag med: riaa och puppor, har det kommit mycket nytt?

Jag vet att Rega har släppt lite nytt. 



#4363

Postad 21 juli 2017 - 12:47

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Känns inte riktigt som rätt tråd men here we go ändå:

 

Fick en nyhet länkad som var en översatt nyhet från en japansk musiktidning.

Det verkar som Sony är på gång att börja pressa vinyler igen under egen regi.

De insatta vet att det finns inga nya pressar. Alla pressar är gamla och slitna och går på övertid. Med vinylens uppsving är samtliga överbelastade. Men hitills har ingen viljat satsa på att bygga nya maskiner. Mediet ansås ju mer eller mindre dött.

Enligt artikeln skulle Sony satsa på att bygga nya maskiner, Utbilda ny personal med hjälp av de som redan kan processen. De skulle också utbilda fler att göra "master discarna" som krävs för at kunna pressa överhuvudtaget . Det är ett jobb som väldigt få personer i världen just nu behärskar till fullo. En av de bästa råkar vara japan som gör det hemma i garaget. Det verkade som Sony tänkt anlita honom för att utbilda.

 

Om det blir så och sony går hela vägen med det kan framtiden för vinyl bli mycket intressant. Nya maskiner med kunnig personal som kan hantera det. Borde kunna ge en riktigt bra produkt. Nya maskiner borde också kunna snabba upp processen något vilket skulle innebära att de kan göra större upplagor vilket borde innebära lägre priser. Kanske man snart slipper nya skivor med tråkig ljudbild då man bara försökt få fram produkten snabbt utan att bry sig om hur det låter.


Redigerat av bahama, 21 juli 2017 - 12:47.


#4364

Postad 21 juli 2017 - 13:54

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Låter väldigt spännande!

 

Fanns det någon länk sa du?



#4365

Postad 21 juli 2017 - 14:00

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Fick länken i en chat och har tyvärr inte kvar den..

 

Men kan kolla om jag hittar något igen.

 

 

EDIT: En länk till en uppdaterad sida om japanska satsningen.

 

https://www.theguard...n-japan-records

 

EDIT 2: En länk som förklarar grundproblemet just lite enkelt. Dock klart uppdaterat sedan jag läste hur hela branshen ser ut

 

https://www.economis...l-means-chronic


Redigerat av bahama, 21 juli 2017 - 14:30.


#4366

Postad 23 juli 2017 - 23:09

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 903 inlägg
  • 0

Denna tråd har stannat av en aning. 

 

Det var några år sedan jag köpte min Dynavector som jag älskar. Vad händer på vinylmarknaden idag med: riaa och puppor, har det kommit mycket nytt?

Jag vet att Rega har släppt lite nytt. 

Kika på mitt inlägg lite längre upp och se om du kan få lite liv i tråden, om du har lite bra tips gällande mina frågor. Förstärkaren har jag uppat i prisläge rejält vid inköp av sådan, även om jag inte fortfarande valt någon specifik modell ännu.



#4367

Postad 24 juli 2017 - 06:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kika på mitt inlägg lite längre upp och se om du kan få lite liv i tråden, om du har lite bra tips gällande mina frågor. Förstärkaren har jag uppat i prisläge rejält vid inköp av sådan, även om jag inte fortfarande valt någon specifik modell ännu.

 

Roligt att ni alla skriver

 

Vad som erkänt brukar påverka ljudet i en vinylrigg är RIIA och Puppa. Ett av de största lyften som jag har fått var med mitt HEED Questar som köptes 2009 och jag har kvar det ännu. Just RIIAT är känsligt eftersom signalen från en skivspelare behöver mycket mer förstärkning, och därför finns det större risk för brus. Även jag har läst om Schiit men inte lyssnat på dessa själv, så jag antar att du får pröva?

 

Annars brukar Marantz ha fina inbyggda RIAA i sina integrerade förstärkare. Jag har själv kört tvåkanal i alla år för att jag vet hur mycket pengar som jag måste lägga för att bli nöjd med en hembioreceiver med musik. 

 

Bra puppor att börja med är annars: 2M Blue, Goldring 2200 som jag har haft i min ägo. Men om jag fick välja skulle valet landa på 2M Blue eftersom denna känns lite mer homogen och mindre ljus i tonen. 


Redigerat av Glidtassen, 24 juli 2017 - 06:16.


#4368

Postad 24 juli 2017 - 12:01

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Hur brukar ni göra för att rengöra nålen?

Använder ni enbart en liten borste inför varje skiva?

Eller kör ni med någon vätskerengöring typ 1 gång i veckan?

 

Vilken är den bästa skivborste ni provat på?

Kör ni med en kombinerat som har borstar och dyna? Eller kör ni separata?



#4369

Postad 24 juli 2017 - 12:21

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Hur brukar ni göra för att rengöra nålen?

Använder ni enbart en liten borste inför varje skiva?

Eller kör ni med någon vätskerengöring typ 1 gång i veckan?

 

Vilken är den bästa skivborste ni provat på?

Kör ni med en kombinerat som har borstar och dyna? Eller kör ni separata?

 

Har köpt en

Vinyl Passion Dust Buster Stylus Cleaner  det är en "kladdig" massa i en burk som man vilar nålen i en stund. Jag använder den kanske en gång i månaden beror lite på hur mycket jag lyssnar. Använder inga borstar o liknande på nålen.

 

Jag använder en jättegammal skivborste av märket

Allsop 3  Carbonoptic Record Brush.

 

Den har ganska styva strån som tar med sig det mesta. Egentligen allt som är löst. Hade en annan av märket Sadim men upplevde stråna i den som för mjuka då den släppte igenom partiklar.

Tar borsten några varv innan varje lyssning.

 

 

Har min orginal Rega filtmatta på skivtallriken. Den tar han om en hel del statisk laddning. Men det bästa mot det är fodrade innefickor i fodralen. Byter ut men sparar orginalinnerpåsarna undan för undan

 

Mycket intressant fråga som jag hopps fler svarar på.


Redigerat av bahama, 24 juli 2017 - 12:24.


#4370

Postad 24 juli 2017 - 19:06

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Jag använder ICA:s fläcksuddare ("magic eraser") , bara att doppa nålen ett par gg då och då. Fungerar perfekt!  Jag använder aldrig vätska. Kolfiberborsten

tar jag före speln. men det är väl mest för att hjälpa till att urladda skivan. Ett bra sätt är att som avslutn dra borsten över c-pinnen (om den är av metall!) Ett måste att byta till fodrade fickor som sagt! Men först o främst ska skivorna tvättas, även nya skivor ska tvättas, då försvinner den mesta statiska laddningen.

Jag har Rega spelare och deras filtmatta och den följer aldrig med skivan. Har läst lite då och då att somliga har problem med det.



#4371

Postad 25 juli 2017 - 21:07

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 903 inlägg
  • 0

Roligt att ni alla skriver

 

Vad som erkänt brukar påverka ljudet i en vinylrigg är RIIA och Puppa. Ett av de största lyften som jag har fått var med mitt HEED Questar som köptes 2009 och jag har kvar det ännu. Just RIIAT är känsligt eftersom signalen från en skivspelare behöver mycket mer förstärkning, och därför finns det större risk för brus. Även jag har läst om Schiit men inte lyssnat på dessa själv, så jag antar att du får pröva?

 

Annars brukar Marantz ha fina inbyggda RIAA i sina integrerade förstärkare. Jag har själv kört tvåkanal i alla år för att jag vet hur mycket pengar som jag måste lägga för att bli nöjd med en hembioreceiver med musik. 

 

Bra puppor att börja med är annars: 2M Blue, Goldring 2200 som jag har haft i min ägo. Men om jag fick välja skulle valet landa på 2M Blue eftersom denna känns lite mer homogen och mindre ljus i tonen. 

 

 

Tack för alla tips! :)

 

Har kikat lite på just 2M Blue, men lutar ändå åt 2M Bronze-varianten (eller känner jag mig själv rätt - Black, hehe)

Har kikat en del på Heeds RIAA, och det har lutat åt den också. Dock inte kommit till skott. I skrivande stund har jag också upptäckt att Hembiobutiken har börjat sälja Emotiva-produkter, vilket direkt får mig att snegla åt Emotiva BasX PT-100 också. Nu är det ju en lite mer allround-produkt, så frågan är om man betalar mer för just bells and whistles. Fast å andra sidan skulle jag inte tacka nej på att dra mig iTunes-bibliotek genom den i samma veva. Fasen också, nu är jag ännu mer kluven.



#4372

Postad 26 juli 2017 - 09:02

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Tack för alla tips! :)

 

Har kikat lite på just 2M Blue, men lutar ändå åt 2M Bronze-varianten (eller känner jag mig själv rätt - Black, hehe)

Har kikat en del på Heeds RIAA, och det har lutat åt den också. Dock inte kommit till skott. I skrivande stund har jag också upptäckt att Hembiobutiken har börjat sälja Emotiva-produkter, vilket direkt får mig att snegla åt Emotiva BasX PT-100 också. Nu är det ju en lite mer allround-produkt, så frågan är om man betalar mer för just bells and whistles. Fast å andra sidan skulle jag inte tacka nej på att dra mig iTunes-bibliotek genom den i samma veva. Fasen också, nu är jag ännu mer kluven.

 

Vad har du för skivspelare som du ska byta pickup på?

 

Heeds produkter är väldigt välbyggda och ordentliga för den peng man får betala.

De har dessutom möjlighet till att komplettera med externa strömförsörjningar.

 

Har du phonoingång i en förstärkare/ försteg av enklare modell så har du ofta inte möjligheten att optimera det för just din skivspelare.

Där av kan ett separat riaa vara att föredra för att få ut 100% av dina skivor.



#4373

Postad 26 juli 2017 - 09:26

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Tack för alla tips! :)

 

Har kikat lite på just 2M Blue, men lutar ändå åt 2M Bronze-varianten (eller känner jag mig själv rätt - Black, hehe)

Har kikat en del på Heeds RIAA, och det har lutat åt den också. Dock inte kommit till skott. I skrivande stund har jag också upptäckt att Hembiobutiken har börjat sälja Emotiva-produkter, vilket direkt får mig att snegla åt Emotiva BasX PT-100 också. Nu är det ju en lite mer allround-produkt, så frågan är om man betalar mer för just bells and whistles. Fast å andra sidan skulle jag inte tacka nej på att dra mig iTunes-bibliotek genom den i samma veva. Fasen också, nu är jag ännu mer kluven.

Om du nu ska köpa RIAA varför inte gå full in och gå för MC pu med``



#4374

Postad 28 juli 2017 - 14:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

För vinyltvätt använder jag Knosti Skivtvätt med blandningen:

 

7 dl Rent vatten - köpes på apoteket

3 dl Isopropanol

2-3 droppar diskmedel

 

Som jag skrivit förut: med tanke på att Knosti inte har en vattesug eftersom det är en manuell tvätt så stanna vissa lagringar kvar i spåren, även om dessa frilagts. Detta märks om man fått ur smutsen från en väldigt smutsig skiva. Första tillfället som den spelas kan man få en mindre beläggning på nålens huvud. Därför använder jag Onzow Zerodust också för att göra rent nålen, det är bara att doppa en gång. 


Redigerat av Glidtassen, 28 juli 2017 - 14:28.


#4375

Postad 28 juli 2017 - 16:27

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

För vinyltvätt använder jag Knosti Skivtvätt med blandningen:

 

7 dl Rent vatten - köpes på apoteket

3 dl Isopropanol

2-3 droppar diskmedel

 

Som jag skrivit förut: med tanke på att Knosti inte har en vattesug eftersom det är en manuell tvätt så stanna vissa lagringar kvar i spåren, även om dessa frilagts. Detta märks om man fått ur smutsen från en väldigt smutsig skiva. Första tillfället som den spelas kan man få en mindre beläggning på nålens huvud. Därför använder jag Onzow Zerodust också för att göra rent nålen, det är bara att doppa en gång. 

Hur många ggr använder du blandningen?

Endast 1 gång?

Hur många skivor räcker den till?

Hur länge snurrar du skivan i Knostin??



#4376

Postad 28 juli 2017 - 16:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag kan använda samma blandning till nog 20-30 skivor, men jag filtrerar vätskan mellan kaffefilter. Vi pratar ganska små mängder smuts med tanke på att det rör sig om ytan på en vinylskiva. Man snurrar 3 varv från sig, och 3 varv mot sig själv. Jag har fått strålande resultat med äldre skivor som jag knappt velat spela, och efter tvätt är dessa om nya. Det går att köpa större mängder isopropanol på Kjell & Co. 



#4377

Postad 31 juli 2017 - 23:00

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Jag fyller ett ställ, dvs 15 plattor, sen filtrerar jag vätskan igenom Melittafilter, samlar upp o återanvänder. 3+3 varv tycker jag är för lite, brukar köra 5 i vardera riktning men det beror ju också på hur skitiga plattorna är. Det går åt en del vätska så mängden man blandat minskar över tiden och påfyllning avv ny blandning brukar ge sig av sig självt, iaf om man tvätat många plattor. Har två Knosti så det blir 30 plattor för varje pass. Sen när de torkat blir det ny antistatisk innerpåse.



#4378

Postad 03 augusti 2017 - 15:48

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Har köpt en
Vinyl Passion Dust Buster Stylus Cleaner  det är en "kladdig" massa i en burk som man vilar nålen i en stund. Jag använder den kanske en gång i månaden beror lite på hur mycket jag lyssnar. Använder inga borstar o liknande på nålen.
 
Jag använder en jättegammal skivborste av märket
Allsop 3  Carbonoptic Record Brush.
 
Den har ganska styva strån som tar med sig det mesta. Egentligen allt som är löst. Hade en annan av märket Sadim men upplevde stråna i den som för mjuka då den släppte igenom partiklar.
Tar borsten några varv innan varje lyssning.
 
 
Har min orginal Rega filtmatta på skivtallriken. Den tar han om en hel del statisk laddning. Men det bästa mot det är fodrade innefickor i fodralen. Byter ut men sparar orginalinnerpåsarna undan för undan
 
Mycket intressant fråga som jag hopps fler svarar på.

Kommer lite sent in i denna diskussion...sorry för detta...

Intressant angående din skivborste- jag har en exakt likadan och den har jag haft sen 1987-88 någon gång. Har testat flera olika mer moderna skivborstar men jag har hela tiden återgått till min gamla hederliga Allsop 3 carbonoptiska skivborste. För egen del tror jag att det är just de optiska stråna som är hemligheten bakom att denna skivborste är så pass effektiv.

Håller i övrigt min pickup ren med hjälp av Onzow Zerodust som påminner om din Vinyl Passion Dust Buster- använder den efter varje spelad sida. Som komplement använder jag också Lyra SPT nålrengöringsvätska med jämna mellanrum, Zerodust räcker tyvärr inte mot den fastbrända blandningen av damm och vinylrester. Någon typ av nålrengöringsvätska gör gott emellanåt om man vill få ut mesta möjliga ur sin pickup.

Sist men inte minst bör man satsa på att hålla skivorna rena, en skivtvätt av något slag är en god investering för både skivor och pickup. Knosti eller Spin Clean är en perfekt start men det är med en halvautomatisk sugtvätt typ Okki Nokki eller Pro-Ject VC-S som man får det verkliga lyftet. Har man ett par hundra vinylplattor eller fler så är det absolut värt att titta på en sugtvätt av något slag.

Redigerat av GyroSE, 03 augusti 2017 - 15:54.


#4379

Postad 05 augusti 2017 - 07:58

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Har just beställt en skivtvätt. Efter att ha kikat, surfat runt, läst mycket inlägg så landade det till slut på en tvätt från Kanada...
http://www.squeakycleanvinyl.com

Valde att inte köpa en Knosti eller Spin Clean - jag tyckte att det såg lite meckigt ut att hantera dem. Sedan blev det lite väl dyrt med en VPI, Project, Moth eller liknande.

Vi får se vad notan landar på men cirka 1400kr inkl frakt till Sverige. Om farbror staten vill ha sin del så blir set några hundra ytterligare.

#4380

Postad 08 augusti 2017 - 09:30

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Har just beställt en skivtvätt. Efter att ha kikat, surfat runt, läst mycket inlägg så landade det till slut på en tvätt från Kanada...
http://www.squeakycleanvinyl.com

Valde att inte köpa en Knosti eller Spin Clean - jag tyckte att det såg lite meckigt ut att hantera dem. Sedan blev det lite väl dyrt med en VPI, Project, Moth eller liknande.

Vi får se vad notan landar på men cirka 1400kr inkl frakt till Sverige. Om farbror staten vill ha sin del så blir set några hundra ytterligare.

 

Blir kul att hör vad du tycker om den när du testat den. Den är dock ganska lik ett bygge som finns här på forumet.

Kommer inte ihåg var man hittar det.

Jag har dock för mig det är patternmaster som gjort det.

 

 

Ett helt annat ämne.

Krympplast. Varför envisas vissa bolag med etta otyg. Har idag skärt upp ett antal av dessa styggelser.

Problemet är att de fortsätter krympa. Oftast ger sig omslagen innan plasten vilket ger veck och annat på omslagen.



#4381

Postad 08 augusti 2017 - 10:11

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Appropå nålrengöring. Audio Technica hade en sån här men det är många år sedan den slutade tillverkas. Nu finns en ny modell från Flux att hitta.

Finns hos Akkelis bla. Har själv köpt en men inte hunnit testa än.

31163651-origpic-b2d7da.jpg



#4382

Postad 08 augusti 2017 - 14:53

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Blir kul att hör vad du tycker om den när du testat den. Den är dock ganska lik ett bygge som finns här på forumet.

Kommer inte ihåg var man hittar det.

Jag har dock för mig det är patternmaster som gjort det.

 

 

Ett helt annat ämne.

Krympplast. Varför envisas vissa bolag med etta otyg. Har idag skärt upp ett antal av dessa styggelser.

Problemet är att de fortsätter krympa. Oftast ger sig omslagen innan plasten vilket ger veck och annat på omslagen.

Det är mycket riktigt min hemslöjdade skivtvätt man kan se här på forumet, kolla mina bilder. Jag har kört med den apparaten några år och den funkar klockrent. Man får byta sammetsremsorna ibland men det är väl enda slitaget. 

Billigt var det också, en hundring eller lite till kanske. Dammsugaren har man ju redan.  Ingenting man har framme hela tiden i vardagsrummet kanske , men jag snyggade till den för ett tag sen och

målade den vit, alltid nåt!



#4383

Postad 14 augusti 2017 - 11:15

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Köpte mig en Knosti för att kunna tvätta mina kära vinyler men ganska omgående stötte jag på problem. Eftersom "hållaren" som man skruvar på skivan läcker in vätska så blir ytterkanterna av labeln blöta och limmet löses upp, det blir att se rätt tråkigt ut  :(

Är det den medföljande rengöringsvätskan som är för stark? Vad använder ni?

 

Edit: jag såg glidtassens recept en bit upp, kan vätskan komma på labeln utan att den gör någon åverkan?

 

Blev lite skeptisk till Knostin  när jag läste detta och har aldrig kommit mig för att prova min förrän nu.

Jag får typ samma problem. Får en kant runt hela ettiketten som är fuktig/blöt. Har provat med att dra åt hårdare men går inte. Det syns dock inget när skivan torkat igen.

 

Har googlat lite och hittat fler som har fått samma problem dock verkar alla få det lika som jag att det inget märks när skivan väl torkat.

 

Hittade du någon lösning på problemet??

Jag funderar på att köpa vanliga gummiband och lägga in under packningarna för att höja dem lite och se om det hjälper.



#4384

Postad 14 augusti 2017 - 13:15

Cowboy109
  • Cowboy109
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Finns en ny generation av Knosti som har just packningar för att skydda etiketterna.

Mer info hos vinylbutiken.

 

Finns även tredjepartslösning på detta ämne.


Redigerat av Cowboy109, 14 augusti 2017 - 13:17.


#4385

Postad 19 augusti 2017 - 13:01

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Finns en ny generation av Knosti som har just packningar för att skydda etiketterna.

Mer info hos vinylbutiken.

 

Finns även tredjepartslösning på detta ämne.

Tack för tipsen.

Men i mitt fall rör det sig om en MK2 alltså den nya modellen.

Får en fuktrand precis där gummipackningen är , inget innanför den.

Som också nämns på sidan med tredjeparts lösningen är själva klämman i minsta laget också.

 

Tredjepartslösningen är klart intressant men priset är i högsta laget. Är ju nästan hälften av vad hela "tvätten" kostade där jag köpte den...



#4386

Postad 29 augusti 2018 - 12:29

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Också nu (äntligen) köpt en Knosti G2. Och jäklar vilken skillnad det blir på många plattor efter tvätt, snacka om att detaljer och klarhet i ljudet kommer fram  :D  Har inga problem med att packningen på hållaren släpper igenom fukt eller lämnar annat avtryck på etiketten.



#4387

Postad 29 augusti 2018 - 14:07

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Trevligt.

En liten uppdatering visade sig att jag var lite för försiktig när jag spände fast skivorna så nu är alla fuktproblem ett minne blott-



#4388

Postad 29 augusti 2018 - 14:18

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Trevligt.

En liten uppdatering visade sig att jag var lite för försiktig när jag spände fast skivorna så nu är alla fuktproblem ett minne blott-

 

Ja, viktigt dra åt ordentligt. 

 

Jag ska köpa till ett till ställ minst, lika bra göra rent fler än 7 plattor åt gången medan man ändå håller på  :)



#4389

Postad 29 augusti 2018 - 14:22

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Personligen tyckte jag stället var skit men har inte kommit på något alternativ heller....



#4390

Postad 29 augusti 2018 - 14:33

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Också nu (äntligen) köpt en Knosti G2. Och jäklar vilken skillnad det blir på många plattor efter tvätt, snacka om att detaljer och klarhet i ljudet kommer fram  :D  Har inga problem med att packningen på hållaren släpper igenom fukt eller lämnar annat avtryck på etiketten.

Skivtvätt av något slag lyfter i slutänden ljudet ett par rejäla snäpp. Om man har några hundra vinylplattor eller fler eller kanske tänker satsa på vinyl så kan jag varmt rekommendera att man skaffar en halvautomatisk skivtvätt typ Okki Nokki eller Pro-Ject VC-S. Tvättar man sina skivor med hjälp av en sådan skivtvätt så blir de än renare och tystare än om man använder en Knosti eller Spin Clean. Det svider till lite i plånboken när man gör investeringen men det glömmer man snart när man hör hur tysta skivorna blir efter en runda uppe på tvätten. En klart överlägsen lösning om man vill titta bortom Knosti och/eller Spin Clean.

Redigerat av GyroSE, 29 augusti 2018 - 14:36.


#4391

Postad 29 augusti 2018 - 15:17

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Jo det är klart man får vad man betalar för.. Uppgraderingsjävulen brukar ju komma efter ett tag iaf 



#4392

Postad 29 augusti 2018 - 19:04

mostling
  • mostling
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Personligen tyckte jag stället var skit men har inte kommit på något alternativ heller....

Den här borde funka.

https://www.ikea.com...ducts/70387258/

 

Screen_Shot_2018_08_29_at_20_03_04.png


Redigerat av mostling, 29 augusti 2018 - 19:05.


#4393

Postad 29 augusti 2018 - 21:07

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Den här borde funka.
https://www.ikea.com...ducts/70387258/
 
Screen_Shot_2018_08_29_at_20_03_04.png

Är rören som sticker upp och som man ställer skivorna mellan klädda med plast eller är de bara lackade?

#4394

Postad 29 augusti 2018 - 22:11

mostling
  • mostling
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Skulle tro att dom är lackade men man kan lätt klä dom i krympslang.



#4395

Postad 30 augusti 2018 - 06:51

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Skulle tro att dom är lackade men man kan lätt klä dom i krympslang.

Ja det är nog nästan nödvändigt om man vill undvika att skada skivorna när man ställer dem i torkstället.

#4396

Postad 30 augusti 2018 - 06:55

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jo det är klart man får vad man betalar för.. Uppgraderingsjävulen brukar ju komma efter ett tag iaf

Man får möjlighet att verkligen få skivorna rena djupt ner i skivspåren med en halvautomatisk skivtvätt- har tvättat flera tidigare knappt lyssningsbara skivor och fått dem nära nog helt tysta vad det gäller knaster och knäpp. Metoden är synnerligen effektiv.

#4397

Postad 29 november 2018 - 09:51

mostling
  • mostling
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Vinylskivans dag idag, vad de nu innebär?

Hur firar ni det?



#4398

Postad 29 november 2018 - 21:09

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Vinylskivans dag idag, vad de nu innebär?
Hur firar ni det?

Hade flax då jag hittade en UK förstapressning av Pink Floyds finfina album "Animals" i kanonskick i den lokala skivbutiken. Känner mig rätt nöjd... ;)

Redigerat av GyroSE, 29 november 2018 - 21:11.


#4399

Postad 14 januari 2019 - 20:33

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Tänkte köpa skivtvätt.
Okki nokki eller pro-ject vc-s?
Följer det med skydd för etiketterna på ON? På bilderna ser den lite väl liten ut och verkar inte alls skydda. Behöver man köpa på sig mer saker eller får man med sllt?

//Micke

#4400

Postad 14 januari 2019 - 21:25

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Tänkte köpa skivtvätt.
Okki nokki eller pro-ject vc-s?
Följer det med skydd för etiketterna på ON? På bilderna ser den lite väl liten ut och verkar inte alls skydda. Behöver man köpa på sig mer saker eller får man med sllt?

//Micke

Smaksak vilken man väljer mellan i det här fallet- de är mer eller mindre likvärdiga. Du får med allt du behöver till Okki Nokki, den gängade klämman som man får med täcker inte etiketten men det har jag aldrig sett som något problem. Gäller bara att vara försiktig när man lägger på rengöringsvätskan och skulle man råka spilla lite på etiketten så löser man det enkelt genom att ha en bit hushållspapper tillhands.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.