Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1201

Postad 05 april 2021 - 17:47

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 894 inlägg
  • 0

Är det inte också så att sättet att beställa tid på var/är att logga in på en hemsida med Bank-ID? För 75+?
Känns inte helt genomtänkt, om det är så.


Mina föräldrar fick ringa själva då fick de tid. Båda över 75 men ingen kallelse.

#1202

Postad 05 april 2021 - 17:49

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
I Stockholm?

https://omni.se/krit...ttvist/a/JJ88E6

Redigerat av SC-Zap, 05 april 2021 - 17:49.


#1203

Postad 06 april 2021 - 06:05

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Artikel i Expressen.

 

Norge stängde ner 12 mars. Danmark en dag senare och Finland meddelade nedstängning den 16 mars. Men Sverige? Vi införde knappt några åtgärder alls. Först den 1 april 2020 gav Folkhälsomyndigheten råd om att hålla avstånd.

För Sverige tror inte att det hjälper.

 

https://www.expresse...tt-det-hjalper/



#1204

Postad 06 april 2021 - 06:10

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Det är skönt att veta att de som mest ifrågasätter den Svenska hanteringen av Covid19 också är de som har svårast att förhålla sig till olika måttenheter, såsom en eller flera armslängder.

#1205

Postad 06 april 2021 - 06:17

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Det är skönt att veta att de som mest ifrågasätter den Svenska hanteringen av Covid19 också är de som har svårast att förhålla sig till olika måttenheter, såsom en eller flera armslängder.

Har du inget att säga om artikeln istället för att tramsa? Du har ju själv länkat artiklar skrivna av samma skribent.


Redigerat av Buddypresley, 06 april 2021 - 06:35.


#1206

Postad 06 april 2021 - 10:14

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 1

Nu kan ni lämna skyttegravarna, Olssons utspel är numer en icke-fråga;

https://www.gp.se/ny...oser-1.44212772


Redigerat av Unregisteredcec18524, 06 april 2021 - 10:15.


#1207

Postad 06 april 2021 - 10:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Nu kan ni lämna skyttegravarna, Olssons utspel är numer en icke-fråga;

https://www.gp.se/ny...oser-1.44212772

Sverige först  :)



#1208

Postad 06 april 2021 - 10:41

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 1

Sverige först  :)

Jag ser det mer som liknelsen vid tryckfall i flygplanskabinen, ta på din egen mask först innan du hjälper andra.

Typ win-win för de olika uppfattningarna här i tråden.

 

"Hallengren tillägger dock att man tecknat avtal för betydligt fler vaccindoser än vad Sverige behöver, om alla vaccinleveranser verkligen blir av och om alla beställda vacciner blir godkända.

– Då ska vi inte lägga dem i något lager här och låta dem förfaras, säger hon.

Då kan överblivet vaccin fördelas till andra länder framförallt genom EU.

– Men jag vill ändå vara väldigt tydlig med att säga att när vi har ett mål att vaccinera svenska folket så går det först, säger Hallengren."


Redigerat av Unregisteredcec18524, 06 april 2021 - 10:43.


#1209

Postad 06 april 2021 - 18:04

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Biståndsministerns uttalande var en viktig påminnelse om att vaccinationsnationalism är en dålig lösning. Vi borde som jag ser det som senast börja kunna dela med oss av vaccin redan efter att Svenska medborgare har fått chansen att ta sin första dos.



#1210

Postad 06 april 2021 - 18:55

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

En väldigt enkel sammanställning torde ju vara ett vaccin till alla som behöver det. Grupper som INTE anses tillhöra riskgrupper torde gå under radarn för vaccineringsprogrammet. Och då enligt all mänsklighetsfaktor borde medicin gå till de som har störst behov och inte de med minst behov.

 

Detta kaos utspelade sig även på Sabbatsbergs Sjukhus i förra veckan. De med mindre behov(friska och tämligen välnärda+70) trängde sig fram och mottog mediciner från många med större behov. Helt i linje med rådande affärsmodell. Man känner någon, som känner någon som.....

 

För att denna Covid19 eventuellt ska kunna hållas stången så gäller det att den inte får chans att muteras till förbannelse och omöjliggöra effektiv vaccinering, ens i Sverige. Borde, enligt min mening större satsning på vaccinering ske till de som faktiskt har akuta behov, inte de som lite tråkigt faktiskt måste ställa in semesterresan, igen... Inte helt olikt EU´s vaccinationsstrategi.

 

Någonstans idag läste jag om att EU eventuellt kunde se en möjlighet till lättnader i reseförbuden inom just EU(i och med pågående vaccinationsprogram). Har någon annan fått upp liknande information på mobil eller läsplatta?



#1211

Postad 06 april 2021 - 19:30

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

gjort många avtal med staten som på en sekund förändrats.

Hoppas med hela hjärtat att så inte är fallet idag, se till att alla doser, 

enligt plan, dyker upp. De övriga kan man dela med sig.



#1212

Postad 06 april 2021 - 20:37

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag blir inte speciellt förvånad när jag läser uttalandet från Lena Hallengren om vaccinfördelningen. Med tanke på det trassel som varit med leveranserna så var det knappast politiskt gångbart att ge bort vaccin innan vaccinationstakten i Sverige ökat avsevärt. Jag hoppas att det inte kommer fler bakslag i leveranserna utan att det nu kan komma igång ordentligt. Om man bara får vaccin från leverantörerna så kan det förhoppningsvis gå ganska snabbt att få ut det alla som önskar.

 

Jag hoppas att de lediga tiderna i helgen var orsakade av bristande information och inte av ovilja att vaccinera sig. Det sistnämnda vore ju i så fall ganska illa.

 

 

Vi får väl se vad Murphys lag hittar på härnäst  :) . Förhoppningsvis är det färdigt med bakslag nu.



#1213

Postad 06 april 2021 - 21:00

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

En väldigt enkel sammanställning torde ju vara ett vaccin till alla som behöver det. Grupper som INTE anses tillhöra riskgrupper torde gå under radarn för vaccineringsprogrammet. Och då enligt all mänsklighetsfaktor borde medicin gå till de som har störst behov och inte de med minst behov.

 

Det blir ju dock komplicerat eftersom även den som inte tillhör riskgrupp kan drabbas hårt av covid, plus att man behöver fördela upp vaccinationer över befolkningen så fort det blir möjligt så att R0-talet sjunker. Riskgrupperna måste ju prioriteras, men det går inte att avvakta för länge med vaccination av folk utanför riskgrupperna. Det bästa är ju att de som erbjuds vaccination faktiskt vaccinerar sig. Man skyddar ju inte bara sig själv utan förhoppningsvis även andra (givetvis kombinerat med existerande försiktighetsåtgärder). I synnerhet viktigt för de som måste ta sig till sina arbetsplatser kommunalt.



#1214

Postad 07 april 2021 - 00:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 2

Så mycket hyckleri att man får ont i sina ögon. Detta påminner om politikern som var helt emot privat vård och skola, samtidigt som hans barn gick i privatskola och han själv hade privat vård. Jag kan lova att var enda en av dessa som inte ser några problem att skänka bort en del av vår vaccin istället för att ge till den egna befolkningen skulle göra precis ALLT för att deras unge skulle få bästa cancervården, även om det finns länder med sämre cancervård man kunde hjälpa istället. 

Med tanke på dödstalen i Sverige mot våra grannar så kanske inte skänka bort vaccin är prio ett. 


Redigerat av MKarlsson74, 07 april 2021 - 00:20.


#1215

Postad 07 april 2021 - 00:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

En väldigt enkel sammanställning torde ju vara ett vaccin till alla som behöver det. Grupper som INTE anses tillhöra riskgrupper torde gå under radarn för vaccineringsprogrammet. 

Vilka är riskgrupper? Jag hade covid19, jag har en riskfaktor och jag fick en rätt lugn sjukdom. En 46-årig polare utan riskfaktorer hamnade på sjukhus med syrgas och var extremt farligt ute. Vilka av oss, som betalat skatt i 25 år, ska man undanta? Vilka av oss skulle man skippat ge vaccin och istället ge till ett annat land? 



#1216

Postad 07 april 2021 - 05:46

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Vilka är riskgrupper? Jag hade covid19, jag har en riskfaktor och jag fick en rätt lugn sjukdom. En 46-årig polare utan riskfaktorer hamnade på sjukhus med syrgas och var extremt farligt ute. Vilka av oss, som betalat skatt i 25 år, ska man undanta? Vilka av oss skulle man skippat ge vaccin och istället ge till ett annat land? 

 

Alla levande har väl en riskfaktor, om vi ska dra det strået. Jag vet t ex inte hur aktiva medlemmar på detta forum lever sitt liv och vilka uppoffringar de gör på sina jobb. Men varje dag åsidosätter jag min risker till förmån för andra människor. Jag ser inget konstigt med det.

 

Jag hade Covid19 första veckan i mars 2020 och tillhör ingen riskgrupp vad jag vet. Men illa däran var jag. Likväl så inväntar jag ALLTID eventuell vaccinfördelning tills riskgrupperna fått sitt, även utanför människobyn jag bor i.  B) Min 96:åriga farmor fick vaccinet, hon bryddes inte alls, varken före eller efter. Apropå riskfaktor.

 

De höga dödstalen följer med hur vår sjukvård prioriteras, fungerar och rapporteras. Alla vi som jobbar betalar väl skatt, eller? Du är ju klok nog att förstå att andra funktioner bakom din och min inbetalda skatt som påverkar hur vaccin eventuellt når fram till dig, eller inte. Det har inte med mig att göra, tvärtom chefen. Ett ypperligt tillfälle att ta ansvar och göra något åt saken.  :)

 

 

 I synnerhet viktigt för de som måste ta sig till sina arbetsplatser kommunalt.

 

Där satte du huvudet på spiken. Har du läst något om denna grupp? Den grupp som INTE har råd eller kan jobba hemifrån eller kriga om parkeringsplatser på golfklubben om morgonen medans de går på lönebidrag. Jag vet inte hur den kommunala trafiken fungerar där alla andra bor, men i människobyn där jag bor släcker man ned bra fungerande direktlinjer med buss och tvingar således ned ALLA på centralstationen. Som om man verkligen vill skapa en flaskhals där alla möjliga virus och bakterier får maximal utdelning för smitta. Märkligt tyst om denna pendlande grupp och mycket oljud från pärmvändare.  :angry:



#1217

Postad 07 april 2021 - 06:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Så mycket hyckleri att man får ont i sina ögon. Detta påminner om politikern som var helt emot privat vård och skola, samtidigt som hans barn gick i privatskola och han själv hade privat vård. Jag kan lova att var enda en av dessa som inte ser några problem att skänka bort en del av vår vaccin istället för att ge till den egna befolkningen skulle göra precis ALLT för att deras unge skulle få bästa cancervården, även om det finns länder med sämre cancervård man kunde hjälpa istället. 

Med tanke på dödstalen i Sverige mot våra grannar så kanske inte skänka bort vaccin är prio ett. 

Dom flesta skulle göra allt. Sen finns det undantag också. Allt enligt Darwins teorier



#1218

Postad 07 april 2021 - 06:43

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Vilka är riskgrupper? Jag hade covid19, jag har en riskfaktor och jag fick en rätt lugn sjukdom. En 46-årig polare utan riskfaktorer hamnade på sjukhus med syrgas och var extremt farligt ute. Vilka av oss, som betalat skatt i 25 år, ska man undanta? Vilka av oss skulle man skippat ge vaccin och istället ge till ett annat land?


Hänger det på om man betalar eller har betalat skatt? Skall vi med den logiken undanta alla som lever på någon form av bidrag eller inte ”gör rätt för sig”?

Man blir ibland lite trött på människor som bara skall ha och ha och där det alltid handlar om jaget.

Då tycker jag att alla överviktiga, rökare, alkoholister, människor med osunda matvanor, människor som inte motionerar samt alla andra som utsätter kroppen för onödiga risker skall straffbeskattas och betala för sina egna kostnader.

#1219

Postad 07 april 2021 - 09:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Så mycket hyckleri att man får ont i sina ögon. Detta påminner om politikern som var helt emot privat vård och skola, samtidigt som hans barn gick i privatskola och han själv hade privat vård.

 

Nej, det är du som förutsätter att det påminner om det. Du menar att jag, som sagt att jag kan vänta en stund om vaccinet gör mer nytta annorstädes, ljuger? Det gör jag inte. Jag kan utsätta mig för en liten nackdel, om det innebär en stor fördel för någon annan.

 

 

Jag kan lova att var enda en av dessa som inte ser några problem att skänka bort en del av vår vaccin istället för att ge till den egna befolkningen skulle göra precis ALLT för att deras unge skulle få bästa cancervården, även om det finns länder med sämre cancervård man kunde hjälpa istället. 

 

En totalt horribel jämförelse. Du jämför alltså att slopa vård för ett cancersjukt barn med att en fullt frisk person utanför riskgrupper väntar med att vaccinera sig? Svårt att argumentera mot en så oärlig retorik. Vänder vi på det då så antar jag att du enligt ditt eget resonemang tar den sista tårtbiten, tränger dig in och tar sista platsen på bussen framför äldre damer, etc etc. Vad  oskön du verkar vara ;)

 

 

Med tanke på dödstalen i Sverige mot våra grannar så kanske inte skänka bort vaccin är prio ett. 

 

Gjorde du just ytterligare ett rätt fult argument? Är det till våra grannar det talas om att skänka vaccinet? Eller var det till länder som har det ännu värre?

 

 

Vilka är riskgrupper? Jag hade covid19, jag har en riskfaktor och jag fick en rätt lugn sjukdom. En 46-årig polare utan riskfaktorer hamnade på sjukhus med syrgas och var extremt farligt ute. Vilka av oss, som betalat skatt i 25 år, ska man undanta? Vilka av oss skulle man skippat ge vaccin och istället ge till ett annat land? 

 

Vilka riskgrupper som finns är väl hyfsat fastställt nu. Det innebär förstås inte att ALLA i riskgrupperna blir svårt sjuka, eller att ALLA utanför blir lindrigt sjuka. Vi pratar förstås om sannolikheter vilka dina anekdotiska bevis förstås inte förändrar.

 

Oavsett detta så handlar ju inte detta enbart om välgörenhet. Som tidigare skrivits så anser man att det kan vara ett bättre bruk av vaccinet för Sverige i stort om det används för att stoppa stor smittspridning utomlands. Jag är exempelvis inte sugen på att få tillbaka en muterad version om något år där vaccinet vi har nu inte fungerar. Jag väntar hellre lite till nu, fullt frisk och uttråkad, än att behöva genomlida ytterligare ett år av detta.

 

Så, om experterna kommer fram till att det är en god idé så tycker jag att vi bör göra det. Och nej, jag hycklar inte när jag säger så.



#1220

Postad 07 april 2021 - 10:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Biståndsministerns uttalande var en viktig påminnelse om att vaccinationsnationalism är en dålig lösning. Vi borde som jag ser det som senast börja kunna dela med oss av vaccin redan efter att Svenska medborgare har fått chansen att ta sin första dos.

Ja, hon måste vara ond



#1221

Postad 07 april 2021 - 10:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Ja, hon måste vara ond

 

Eller politiker ;)



#1222

Postad 07 april 2021 - 10:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Eller politiker ;)

Hon tar nog sista tårtbiten utan att tänka på andra



#1223

Postad 07 april 2021 - 11:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Hon tar nog sista tårtbiten utan att tänka på andra

 

Det var inte vad jag menade, jag menade att de allt som oftast tar beslut eller gör uttalanden av politiska skäl snarare än baserat på fakta.



#1224

Postad 07 april 2021 - 14:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Att sprita av ytor har väldigt liten effekt, om denna studien stämmer:

 

https://www.business...ow/81932898.cms


Redigerat av Ageve, 07 april 2021 - 14:18.


#1225

Postad 07 april 2021 - 14:55

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 894 inlägg
  • 0

Att sprita av ytor har väldigt liten effekt, om denna studien stämmer:

 

https://www.business...ow/81932898.cms

Udda artikel. Undantag då någon med covid har vart där och tagit på grejerna senaste 24 timmarna? Väldigt motsägelsefullt mot vad de säger innan.



#1226

Postad 07 april 2021 - 15:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Artikeln spelar ingen roll iofs. Här är källan:

https://www.cdc.gov/...ansmission.html

Findings of these studies suggest that the risk of SARS-CoV-2 infection via the fomite transmission route is low, and generally less than 1 in 10,000, which means that each contact with a contaminated surface has less than a 1 in 10,000 chance of causing an infection

found that hand hygiene could substantially reduce the risk of SARS-CoV-2 transmission from contaminated surfaces, while surface disinfection once- or twice-per-day had little impact on reducing estimated risks.

Redigerat av Ageve, 07 april 2021 - 15:10.


#1227

Postad 07 april 2021 - 17:43

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 894 inlägg
  • 0

3 dagar säger de i den artikeln. Så finns absolut vits att sprita då för de som utbildar sig med simulatorer etc. After a person with suspected or confirmed COVID-19 has been in an indoor space, the risk of fomite transmission from any surfaces is minor after 3 days (72 hours).

Sen så tvivlar jag inte på att hostare är public enemy nr 1 :)



#1228

Postad 07 april 2021 - 20:35

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag kan lova att var enda en av dessa som inte ser några problem att skänka bort en del av vår vaccin istället för att ge till den egna befolkningen skulle göra precis ALLT för att deras unge skulle få bästa cancervården, även om det finns länder med sämre cancervård man kunde hjälpa istället. 
 

Jag tycker du missar en ganska väsentlig sak i ditt resonemang. Cancervård för barn och även vuxna sker väl normalt inom landet. Men en global pandemi är något annat och går inte att hantera på nationell nivå. Där måste vi hjälpas åt globalt, det fungerar inte annars.

 

Om, som exempel, alla hade hållit i sina vaccindoser, hur mycket vaccin hade vi haft i Sverige då? Tycker du andra gör fel som delar med sig :) ?

 

Hon tar nog sista tårtbiten utan att tänka på andra

Biståndsministern är väl en man? Hur hade du själv gjort med sista tårtbiten, du kanske försåg dig tidigt istället :) ?



#1229

Postad 08 april 2021 - 00:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Hänger det på om man betalar eller har betalat skatt? Skall vi med den logiken undanta alla som lever på någon form av bidrag eller inte ”gör rätt för sig”?

Man blir ibland lite trött på människor som bara skall ha och ha och där det alltid handlar om jaget.

Då tycker jag att alla överviktiga, rökare, alkoholister, människor med osunda matvanor, människor som inte motionerar samt alla andra som utsätter kroppen för onödiga risker skall straffbeskattas och betala för sina egna kostnader.

Det hänger ihop att vi skattebetalare ska ha vaccinet INNAN man delar ut det till icke-medborgare. Det är inte svårare än så. Du kan ge bort all vård för din familj till någon utanför Sverige men jag tänker inte göra det. 



#1230

Postad 08 april 2021 - 00:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Jag tycker du missar en ganska väsentlig sak i ditt resonemang. Cancervård för barn och även vuxna sker väl normalt inom landet. Men en global pandemi är något annat och går inte att hantera på nationell nivå. Där måste vi hjälpas åt globalt, det fungerar inte annars.

 

Om, som exempel, alla hade hållit i sina vaccindoser, hur mycket vaccin hade vi haft i Sverige då? Tycker du andra gör fel som delar med sig :) ?

Nej. Det finns cancer överallt. 
Poängen är detsamma. Det är medborgare som först skall ha vaccinet. Punkt slut. När alla har fått så kan man hjälpa andra länder. 



#1231

Postad 08 april 2021 - 04:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1

skratt,

 

kom att tänka på ett ordspråk från Sicilien.

 

När det brinner i grannens hus, skaffa vatten till ditt eget. Om flera hus börjar brinna, sväljer elden även ditt egna. B) Så mycket för egoismens begränsade insikt. :lol:

 

Jag är fortfarande överlycklig för att experter på virus och epidemier lägger upp strategi och taktik för vaccinering. Alla andra får ta på sig foliehatten.  :P



#1232

Postad 08 april 2021 - 05:48

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

skratt,

 

kom att tänka på ett ordspråk från Sicilien.

 

När det brinner i grannens hus, skaffa vatten till ditt eget. Om flera hus börjar brinna, sväljer elden även ditt egna. B) Så mycket för egoismens begränsade insikt. :lol:

 

Jag är fortfarande överlycklig för att experter på virus och epidemier lägger upp strategi och taktik för vaccinering. Alla andra får ta på sig foliehatten.  :P

Så det är egoistiskt att tycka att svenska folket ska vaccineras först för att sen hjälpa andra?



#1233

Postad 08 april 2021 - 07:54

Ryssen
  • Ryssen
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 1
Varför är det så svårt att inse att det finns godhet och osjälviskhet i världen?
I alla tuffa situationer ser vi folk som ställer sig mellan angriparen och de angripna eller björnen och parkbesökarna. Folk som lämnar sin plats i kön till någon som har mer bråttom. Folk som lägger sin privata tid på ideellt och volontär-arbete.
Alla behöver inte vara Captain America och slänga sig över granaten, men att ge upp en liten del vaccin för att hjälpa mer behövande är väl inte mer en rimligt. Speciellt inte om det handlar om en avvägning där vi kanske får en bättre situation här för att vi hjälper till på en annan plats. Vi ger ju redan stora summor i bistånd varje år för att såväl vara solidariska som att hjälpa till på plats för att om möjligt undvika t ex en flyktingvåg.
Jag tror att många hade hoppat ett pinnhål ner på transplantationslistan om man hade två år kvar att leva till förmån för någon i en akut situation även om det inte var så att man var tvungen och oavsett om man kände personen eller inte.

Att *alltid* sätta sig själv, sina och det egna landet först tror jag verkligen inte är en långsiktigt bra lösning eller en inställning som jag respekterar.
Självklart måste vi skilja på ett läge där det handlar om överlevnad, men där är vi ju, som land, inte just nu.

#1234

Postad 08 april 2021 - 08:31

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Nej. Det finns cancer överallt. 
Poängen är detsamma. Det är medborgare som först skall ha vaccinet. Punkt slut. När alla har fått så kan man hjälpa andra länder. 

Du missade i alla fall hela min poäng. 



#1235

Postad 08 april 2021 - 10:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

 

Biståndsministern är väl en man? 

Det ser ut så



#1236

Postad 14 april 2021 - 10:21

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Sverige har högst smittotal i Europa just nu. Otur eller vad beror det på?



#1237

Postad 14 april 2021 - 10:35

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Sverige har högst smittotal i Europa just nu. Otur eller vad beror det på?

 

Svenskarna klarar inte av att ta ansvar eller offra något för någon annan, så de kör på som vanligt.



#1238

Postad 14 april 2021 - 14:06

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Sverige har högst smittotal i Europa just nu. Otur eller vad beror det på?


För att de hela tiden valt fel strategin av diverse anledningar .

Först var det inte så farligt,ungefär som en vanlig influensa ,vi skulle satsa på flockimunitet.
Sen när smittan spreds så gjordes ingenting .
Resenärer tilläts resa in i Sverige hur som helst .
Testning och smittspårning under all kritik.
Karantän,stenhård smittspårning skulle ha använts från dag 1 inkl ansiktsmask,begränsningar i affärer osv .
Och vaccin skulle vi inte ha litat på från EU,skulle ha förhandlat själva också som tex England .

Nu är väl vissa saker lätt att vara efterklok om men..När de efter så här lång tid fortfarande inte fungerar så borde någon ta sitt ansvar ...Regeringen borde avgå .
De har det yttersta ansvaret

#1239

Postad 15 april 2021 - 19:55

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Sverige har högst smittotal i Europa just nu. Otur eller vad beror det på?

Handlar det inte också om dagsnoteringar? Jag kan inte se att vi ligger högst men vi ligger högt. Backar vi en vecka såg det bättre ut.

 

Mitt intryck är att när situationen blir bättre så minskar respekten för restriktionerna och så vänder det uppåt igen. Detta kommer inte att lösas med restriktioner, testning eller liknande. Men förhoppningsvis får man fart på vaccinationen så det inte kommer tillbaka igen i höst som det gjorde förra året. Det är nog tyvärr enda lösningen som faktiskt fungerar. 

 

Fram till dess så handlar det om individens ansvar. Och som MSB kommenterade på dagens presskonferens, det finns utrymme för förbättringar :) .



#1240

Postad 16 april 2021 - 04:36

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

* Inväntar ett gemensamt format från EU gällande insamling och tolkning av Coronadata *

 

All kritik mot Svensk hantering handlar om samlad mobb med olika agenda.

 

1. Den ena sidan önskar öppet samhälle oavsett. Staten gör fel som begränsar rörelsefrihet.

2. Den andra sidan vill ha hård lock-down. Staten gör fel som inte stänger ned allt. Och tror att Corona på något magiskt sätt ska försvinna/gå över.

 

Båda dessa sidor får alldeles för mycket utrymme. De borde istället fokusera på att själva göra en insats på sjukhus eller hjälpa till med äldreomsorgen i kommunen de bor i. Ofta, troligen även här, grundar sig kritik på utanförskap och okunskap. 

 

Agnes Wold är en virolog med huvudet på skaft. Googla och kolla in intervjuer.

 

Att göra tidiga kritiska uttalanden på Coronaeffekt/spridning i vitt olika förutsättningar för datahanteringen är inte bara dumt, det visar på en ovilja alternativt oförmåga att ta in flera avgörande(idag kanske kända/okända) aspekter i en samlad modell för att nå sanningen.

 

:)



#1241

Postad 16 april 2021 - 08:05

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 685 inlägg
  • 1

Svenskarna klarar inte av att ta ansvar eller offra något för någon annan, så de kör på som vanligt.

 

Exakt detta! Folk klagar för att de vill att regeringen ska lösa allt åt dem. Ta ansvar för era egna liv för en gångs skull!



#1242

Postad 23 april 2021 - 07:16

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 894 inlägg
  • 0

Fascinerande hur effektivt det sprids ändå. 20 av 28 i Björklöven är smittade. Lär inte orka med Timrå efter detta :(



#1243

Postad 23 april 2021 - 16:46

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Fascinerande hur effektivt det sprids ändå. 20 av 28 i Björklöven är smittade. Lär inte orka med Timrå efter detta :(


De kanske gör en Bajen och klarar biffen ändå?

#1244

Postad 23 april 2021 - 17:33

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag var på jobbet en sväng i veckan för första gången på kanske ett halvår. Jag har varit där emellanåt men detta besöket  var på kontorstid. Vi satt några få i ett stort konferensrum men det var ett möte som var lämpligt att ta "in person".

 

Mitt intryck är att ungefär samma personer går ofta till jobbet. Dom har svårt att jobba hemifrån eller kanske inte är riktigt villiga att göra det. Dock var det flera som tyckte "funkar det för dig så kör på". Realistisk var det flera som bedömde att vi ses troligen inte så mycket förrän efter semestern. Lite lustigt men det är ju ändå skönt att kunna se en viss "komik" i detta läget. Man kan få en del sköna kommentarer när man inte visat sig på jobbet på ett halvår  :) .

 

Jag har några kollegor som nu fått vaccin och ytterligare några som bokat tid. Det är då 65+ eller 60+ som är aktuella. Vaccinfrågan upplever jag som en fråga om hur snabbt man kan få det snarare än om man skall ta det. Eller så är dom skeptiska mera tystlåtna :) .

 

Förhoppningsvis kan detta nu lugna ner sig i vår och med vaccin kanske man kan undvika att då ökar igen i höst. Men läget just nu verkar inte vara något positivt för dom som jobbar i vården. Vi är väl alla påverkad men dom har det nog jobbigare en de flesta. Så länge jag inte blir sjuk har jag ingen anledning att klaga över detta i alla fall  :) .


Redigerat av Mr_Tom, 23 april 2021 - 17:35.


#1245

Postad 23 april 2021 - 19:03

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Extremt provocerande med Fas2 medborgare som aktivt väljer bort att vaccinera sig för att inte få Astra Zeneca. Jag såg precis på Rapport hur man i Trollhättan fått stänga en mass-vaccinerings central pga av uteblivna bokningar. Bortskämda j_vla 40-talister förnekar sig inte!

Ställ dem som tackar nej i Fas2 sist i kön tills vi vi i Fas4 är färdig vaccinerade och låt dem sitta hemma och ruttna i sin isolering.
Dessa vuxenbarn ur 40-talist-generationen har glidit igenom hela livet på en räkmacka...

Redigerat av Unregisteredcec18524, 23 april 2021 - 19:12.


#1246

Postad 23 april 2021 - 19:37

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Extremt provocerande med Fas2 medborgare som aktivt väljer bort att vaccinera sig för att inte få Astra Zeneca. Jag såg precis på Rapport hur man i Trollhättan fått stänga en mass-vaccinerings central pga av uteblivna bokningar. Bortskämda j_vla 40-talister förnekar sig inte!

Jag såg det också men jag vet inte hur vanligt det är. Förhoppningsvis är det ju undantag snarare än regel. Men visst är det provocerande :) .

 

Men jag förstår inte heller hur folk resonerar. Tydligen är det större risk att få blodpropp av covid-19 än av vaccinet. För mig är det ganska logiskt eftersom båda sakerna triggar igång immunförsvaret och det är ju tydligen grundproblemet. En del individer får ett starkare immunsvar vilket kan ge blodproppar. Så hur man resonerar för att slutsatsen ska bli att det är säkrare att inte vaccinera sig förstår jag inte :) . Då ju ju alternativet att fortsätta isolera sig.



#1247

Postad 23 april 2021 - 20:26

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag såg det också men jag vet inte hur vanligt det är. Förhoppningsvis är det ju undantag snarare än regel. Men visst är det provocerande :) .

 

Men jag förstår inte heller hur folk resonerar. Tydligen är det större risk att få blodpropp av covid-19 än av vaccinet. För mig är det ganska logiskt eftersom båda sakerna triggar igång immunförsvaret och det är ju tydligen grundproblemet. En del individer får ett starkare immunsvar vilket kan ge blodproppar. Så hur man resonerar för att slutsatsen ska bli att det är säkrare att inte vaccinera sig förstår jag inte :) . Då ju ju alternativet att fortsätta isolera sig.

 

det är ju media som skrämmer upp folk om blodproppar så egentligen är det inte konstigt att folk är rädda och vill välja bort AZ.

 

idagsläget så läser jag inte så mycket om covid  längre, jag har tröttnat.  men vet du om det är slumpen som avgör vilket vaccin man får eller beror det på vart i landet man bor eller beror det på vilken grupp du tillhör?



#1248

Postad 23 april 2021 - 20:39

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

det är ju media som skrämmer upp folk om blodproppar så egentligen är det inte konstigt att folk är rädda och vill välja bort AZ.

 

idagsläget så läser jag inte så mycket om covid  längre, jag har tröttnat.  men vet du om det är slumpen som avgör vilket vaccin man får eller beror det på vart i landet man bor eller beror det på vilken grupp du tillhör?

AstraZenecas vaccin används för närvarande, tror jag, endast till gruppen över 65 år. Den omtalade biverkan med blodproppar har väldigt få fall i den gruppen. Fördelarna med immunitet mot covid-19 överväger alltså riskerna med vaccinet tydligt och den biverkan är väldigt ovanlig i den gruppen.

 

Sedan tycker jag inte du skall skylla på media. Det är att göra det väldigt enkelt för sig, Detta handlar alltför ofta om att många inte kan göra en vettig riskvärdering. Du har ju själv tidigare uttryckt skepsis mot vaccin baserat på ganska otydliga skäl :) .

 

Jag läser inte heller lika mycket längre men riskvärderingar vet jag en del om av andra orsaker.



#1249

Postad 23 april 2021 - 22:24

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

det är ju media som skrämmer upp folk om blodproppar så egentligen är det inte konstigt att folk är rädda och vill välja bort AZ.

 

Häri ligger ju problemet, gissningar.... gissningar... Så länge folk stödjer gissningar kan du lika gärna luta dig på religiösa vinklingar. Har emellanåt gissat att du var smartare än så.  :)



#1250

Postad 23 april 2021 - 22:32

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 894 inlägg
  • 0

De kanske gör en Bajen och klarar biffen ändå?

Tja tydligen lyckades de smitta Timråspelare samtidigt så utgången kanske inte är så given ändå. Hockeytacklingar, handskar i munnen, spottandet i golv och andra fulknep de kör sprider covid effektivt.

 

Känns som covid bör få match penalty och flera decenniers avstängning för osportsligt uppträdande. 

 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.