Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7541 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#6451

Postad 05 juli 2020 - 10:11

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Nä, det är ju absolut inte gjort i en handvändning, och arbetsställningarna är inte roliga för en gammal rygg! :D

Sen är det en halv vetenskap att få loss alla plastpaneler utan att ha sönder allting. Men det är ganska kul terapiarbete om man har tid och plats att göra det.

Haha word, jag halv-låg i framöverläge och lödde och krympslangade så känner igenn mig :D



#6452

Postad 07 juli 2020 - 17:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

var och gjorde service på bilen idag. dock anmärkte dom på att det glappade lite i stabiliseringsstaget höger fram. 

ingen fara alls sa dom men jag har faktiskt börjat höra ett litet kluckande när jag kör på ojämn väg.

 

När jag söker på nätet så verkar det ibland heta krängningshämmare. 

 

Någon som vet om det är samma sak eller är det två olika saker?

 

På servicepapperet skrev han bara med bläckpenna "stab.stag höger fram glapp" 

Så jag har ingen riktig betäckning på delen.



#6453

Postad 07 juli 2020 - 17:31

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Det här är krängningshämmare
http://bildelsbasen....gshämmare/Fram/

Det här är stabilisatorstaget
http://bildelsbasen....ämmarstag/Fram/

Det brukar vara bussningarna till stabilisatorstaget som börjar glappa.

#6454

Postad 11 juli 2020 - 10:52

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Bmw X5 års 2013 någon som har erfarenhet av en sån

#6455

Postad 11 juli 2020 - 11:09

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Det här är krängningshämmare
http://bildelsbasen....gshämmare/Fram/

Det här är stabilisatorstaget
http://bildelsbasen....ämmarstag/Fram/

Det brukar vara bussningarna till stabilisatorstaget som börjar glappa.

Ja och dom kostar väldigt lite, dock så brukar det vara så jobbigt att byta bara gummit så dom flesta verkstäder byter ju ut hela delen, och då brukar det bli dyrt. Nu ser det lite annorlunda ut på volvo, men när jag bytte mina riktigt glappa til ett par med extra lång livslängd (något fastare) så blev det stor skillnad i vägbulor och annat, riktigt skönt att få gjort för komforten. Man får anmärkning på EU när det blir alltför dåligt.



#6456

Postad 11 juli 2020 - 13:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ja och dom kostar väldigt lite, dock så brukar det vara så jobbigt att byta bara gummit så dom flesta verkstäder byter ju ut hela delen, och då brukar det bli dyrt. Nu ser det lite annorlunda ut på volvo, men när jag bytte mina riktigt glappa til ett par med extra lång livslängd (något fastare) så blev det stor skillnad i vägbulor och annat, riktigt skönt att få gjort för komforten. Man får anmärkning på EU när det blir alltför dåligt.

 

hur dyrt brukar det bli att byta ut hela staget då?

känns ju inte som ett jättestort jobb för verkstaden. ?



#6457

Postad 11 juli 2020 - 13:20

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
200 kr kostade ett krängstag inkl frakt från autodoc för min lilla bil. Sitter fast med två knackade muttar, så det är "lätt" att byta - om du har rätt verktyg och friska knän. Domkrafta upp bilen och dit med ett vedträ el liknande som säkerhet. Bort med hjulet, skruva bort staget, sätt dit det nya.

Youtube is your friend here :)

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 11 juli 2020 - 13:21.


#6458

Postad 11 juli 2020 - 13:31

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Bmw X5 års 2013 någon som har erfarenhet av en sån

Har bara haft bekanta som ägt X5, och det verkar vara fantastiskt trevliga bilar om man har pengar i överflöd att kasta på den varje gång någonting går sönder och det är ganska ofta. :)

Men det skall väl kosta att ligga på topp som dom säger.

 

https://www.youtube....h?v=Dc0o6Cs96Kc



#6459

Postad 11 juli 2020 - 13:40

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Ok vilken års modell har dina bekanta ägt? Bilen i filmen är ju första modellen av x5 som kom år 2000 med stor V8 inte konstigt om den går sönder ofta och att det blir dyrt😃

#6460

Postad 11 juli 2020 - 18:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

hur dyrt brukar det bli att byta ut hela staget då?

känns ju inte som ett jättestort jobb för verkstaden. ?

 

 

200 kr kostade ett krängstag inkl frakt från autodoc för min lilla bil. Sitter fast med två knackade muttar, så det är "lätt" att byta - om du har rätt verktyg och friska knän. Domkrafta upp bilen och dit med ett vedträ el liknande som säkerhet. Bort med hjulet, skruva bort staget, sätt dit det nya.

Youtube is your friend here :)

Som sagt annorlunda på min bil. Främre bussningarna sittre i bärarmarna så 10k cirka kostar det för mig. Det är ju goda nyheter om dina bara kostar några hundringar. Jag brukar alltid be dom om ett prisöverslag på allting dom hittar på servicen, då får jag komplett med delnummer, sen googlar och youtubar jag och ser vad jag kan göra själv. Du borde kunna få en pris om du ringer tillbaka?

 

( Förra året fick jag ett överslag på 30k att fixa bakluckan som inte längre fungerade elektriskt. Googlade lite, beställde 2 nya elektriska dämpare på ebay för 3k och bytte lätt som en plätt - funkar perfekt nu. )



#6461

Postad 12 juli 2020 - 11:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Tidig review av Polestar 2:
https://youtu.be/6DjSUZ_OTsk

Lite för liten tyvärr men annars verkar den vara rätt "vuxen". Högst troligt att jag skulle välja denna före Model 3.

#6462

Postad 15 juli 2020 - 10:10

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Ok vilken års modell har dina bekanta ägt? Bilen i filmen är ju första modellen av x5 som kom år 2000 med stor V8 inte konstigt om den går sönder ofta och att det blir dyrt

Vet inte exakt, men lite olika årsmodeller. Allt från 3-10 år gamla. Alla med samma erfarenheter, bl.a rasade växellådor, oljeläckage, mm. som kostar en hel del pengar att fixa.

 

Man blir lite mörkrädd när man söker runt på BMW + repair på Google och Youtube! :D

Som jag sa så är det väldigt fina bilar, men man bör ha ett stort reparationskonto om man skall äga dessa bilar. Går man upp på de större motorerna så börjar det vara ganska stora grejer som behöver göras där hela motorn måste ur och isär då bl.a. vevlagren är gjorda av begagnade makaroner!

Alltså inget man tar för sig själv på en helg även om man är någorlunda händig.



#6463

Postad 15 juli 2020 - 12:14

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Oj det låter konstigt att just x5an skulle vara så dålig. Själv har jag precis såld min sjunde Bmw har haft allt från 320 till M3 och har varit väldigt nöjd

#6464

Postad 15 juli 2020 - 12:46

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Är inte bara X5, verkar vara genomgående alla modeller med några få undantag som har mycket problem.

 

Nu vill jag inte trampa några BMW-fanboys på tårna här, vet att dom kan vara extremt känsliga.

Finns ett par BMW-fantaster på mitt jobb och dom har alla skumma problem, både helt nya tjänstebilar och begagnade.

 

Jag förstår dig om du varit nöjd! Att vara nöjd verkar inte ha någon korrelation öht till hur mycket bilen går sönder när det gäller BMW!

Det jag reagerat på är att många BMW-ägare står ut med en hel del skit från sina bilar och märkesverkstäder. Men om någon säger något ont om märket så går dom i taket direkt! :)

Jag känner väldigt många nöjda BMW-ägare men ingen som haft ett problemfritt ägande. Så därför har jag aldrig vågat mig in i det träsket även om man varit sugen ett par gånger.

 

Ber om ursäkt i förväg om det låter som att jag klankar ner på märket, vilket jag visserligen gör lite, men älskar bilar och BMW är ett fantastiskt bilmärke med själva körandet i fokus vilket dom skall ha stort cred för!!! Men måste dom göra precis ALLA bilar till tickande tidsinställda bomber?



#6465

Postad 17 juli 2020 - 13:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

var och provkörde en volvo s60 t3 automat 2018 förut.

Riktigt trevlig bil på alla sätt måste jag säga. tyst, mjuk och behaglig att köra. Blev också förvånad över hur pigg bilen var trots minsta motoralternativet. antar att den manuella lådan blir ännu piggare. Känns verkligen inte som att man behöver en större motor.  jag tänker inte lägga extra pengar på t4 eller t6 i alla fall.

 

kan tänka mig att köpa en sådan faktiskt. inte just denna bil då den hade en krockskada bak (som inte stod i annonsen) samt att det hade varit krångel med elektroniken på vänster fram och bakdörr samt backspegel. (åtgärdat dock)

Sen bjöd han för lite för min bil i inbyte. 

 

Det var heller ingen R-design som jag vill ha.

 

Men som sagt, riktigt riktigt trevlig bil att köra. :)



#6466

Postad 17 juli 2020 - 14:53

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Lucifer, jag har haft en BMW sedan ny i drygt sju år. Det första året var fyllt av besök till verkstan för alla möjliga skitfel och det förtog så klart en del av glädjen. Bilen som sådan var annars fantastisk och saknade motstycke. Sen gick bilen problemfritt i fem år. Sista året däremot så gick en del saker sönder. När jag bytte in bilen och återgav mina erfarenheter så möttes jag av förvåning. Men om det betyder att jag haft otur eller säljaren förskönar går bara att spekulera i. Det verkar helt enkelt som vissa exemplar strular och andra inte. 



#6467

Postad 19 juli 2020 - 11:05

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

DPC, jag tvivlar inte alls på att det är fina bilar att köra, det finns ju en anledning till att många är så enormt förtjusta i BMW!

Vet inte hur mycket erfarenhet du har från återförsäljare och märkesverkstäder, men oavsett märke så har jag samma erfarenhet som dig. Antingen så "har man aldrig hört talas om problemen" eller så är det inget fel "det är en feature". :D

 

Jag har ju viss förståelse för att man försvarar sitt eget märke som man säljer och servar, men när dom börjar sprida en massa skit om andra bilmärken som dom uppenbart inte har någon som helst koll på så tappar man lite förtroende för dom.

Alla bilar har sina problem, vissa mer än andra. Finns ingen bil som är felfri och lyckas man få fem problemfria år med en bil så är det ganska bra.



#6468

Postad 19 juli 2020 - 11:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Det finns ju en lista på hur ofta bilar är på reparation. Dock blir den lite missvisande, f.eks Volvo har ju 12års rostskyddsgaranti, och om du då lämnar in din 10år gamla Volvo för att byta framskärm för att det är lite orange på den så är ju detta gratis, en kosmetisk sak igentligen, och det blir ändå med i statistiken.

 

Jag skulle vilja se en lista över hur ofta bilar är på service pga fel som gör att man inte kan/får köra, alltså allvarliga fel - samt hur länge de är hos mekanikern dvs hur ofta och hur länge du står utan bil.


Redigerat av Demon Slayer, 19 juli 2020 - 12:00.


#6469

Postad 19 juli 2020 - 12:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det finns ju en lista på hur ofta bilar är på reparation. Dock blir den lite missvisande, f.eks Volvo har ju 12års rostskyddsgaranti, och om du då lämnar in din 10år gamla Volvo för att byta framskärm för att det är lite orange på den så är ju detta gratis, en kosmetisk sak igentligen, och det blir ändå med i statistiken.

Jag skulle vilja se en lista över hur ofta bilar är på service pga fel som gör att man inte kan/får köra, alltså allvarliga fel - samt hur länge de är hos mekanikern dvs hur ofta och hur länge du står utan bil.


Besiktningen har väl någon lista med bilar med mest och minst fel ?

#6470

Postad 19 juli 2020 - 19:33

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Alla listor är högst missvisande pga märkenas olika garantitider.

Mazda 10 år med vissa begränsningar

Kia 7 år

Ford, Hyundai mm 5 år

Många 3 år

Dyrmärkena 2 år

Statistiken visar alltså upp enormt bra siffror på upp till 5 år gamla bilar för de märken som har fem år eller längre garanti osv.



#6471

Postad 19 juli 2020 - 19:47

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

DPC, jag tvivlar inte alls på att det är fina bilar att köra, det finns ju en anledning till att många är så enormt förtjusta i BMW!

Vet inte hur mycket erfarenhet du har från återförsäljare och märkesverkstäder, men oavsett märke så har jag samma erfarenhet som dig. Antingen så "har man aldrig hört talas om problemen" eller så är det inget fel "det är en feature". :D

 

Jag har ju viss förståelse för att man försvarar sitt eget märke som man säljer och servar, men när dom börjar sprida en massa skit om andra bilmärken som dom uppenbart inte har någon som helst koll på så tappar man lite förtroende för dom.

Alla bilar har sina problem, vissa mer än andra. Finns ingen bil som är felfri och lyckas man få fem problemfria år med en bil så är det ganska bra.

Jag har en del erfarenhet av ÅF och div auk service för lite olika märken och har definitivt möts av ”det har vi aldrig hört talas om”. Sen när jag påtalat igen så har det vid ett tillfälle dykt upp en kollega till kundmottagaren som snabbt fyllt i: vi hade ett sådant fall i förra veckan och det var du som tog hand om det! Så goddag yxskaft.. När det gäller Bmw så har jag en lokal, lite mindre men ändå auk verkstad som har skött sig exemplariskt. Alltid lyssnat, varit vetenskapliga vid felsökning och mycket service minded. De har aldrig dragit av tidigare nämnt citat (det var hos VW) och är en anledning till att jag beställt en till BMW. Håller med dig helt angående att alla märken och modeller har sina problem.



#6472

Postad 20 juli 2020 - 05:26

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Besiktningen har väl någon lista med bilar med mest och minst fel ?

En sån lista hade jag kunnat tro på fram tills nyss...

Fick en anmärkning (utan krav på efterbesiktning men det gjorde ändå bilen underkänd) på att mina bakre inre bromsbelägg var helt slut.
Jag tyckte det lät konstigt eftersom bilen hade varit inne på service några månader tidigare och att sånt brukar påpekas då.
Tänker inte mer på det och bokar helt enkelt en tid för byte och när bilen väl är inne ringer verkstan och undrar varför jag vill byta belägg som har runt 2500 mil kvar att rulla.

Åker sedan bort till Besikta och får efter lite gnäll från deras sida bort den felaktiga anmärkningen (de lyfte såklart upp bilen och kollade med).

#6473

Postad 20 juli 2020 - 10:08

Unregisteredf6c37a30
  • Unregisteredf6c37a30
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Alla listor är högst missvisande pga märkenas olika garantitider.

Mazda 10 år med vissa begränsningar

Kia 7 år

Ford, Hyundai mm 5 år

Många 3 år

Dyrmärkena 2 år

Statistiken visar alltså upp enormt bra siffror på upp till 5 år gamla bilar för de märken som har fem år eller längre garanti osv.

Det är väl väldigt få av de fel som bilprovningen påpekar som är rena garantifall hos den auktoriserade bilverkstaden. Så om biltillverkaren/generalagenten erbjuder 2 eller 10 års garanti på bilen tror jag knappast att det påverkar bilprovningarnas felprognoser och felstatistik.

Möjligtvis rostgarantin, men det vet vi alla att rostgarantin ändå inte är vatten värd. :angry:



#6474

Postad 20 juli 2020 - 12:34

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Vi har haft våran kia ceed 2013 i 3,5 år nu, 9000mil. Inga fel alls förutom flimmer led ljus fram som gick på garanti.

Koreanerna verkar kunna göra helt ok bilar nuförtiden



#6475

Postad 20 juli 2020 - 13:20

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Nu går det att beställa ID3 för hugade spekulanter:

https://www.volkswag...miljen/id3.html



#6476

Postad 20 juli 2020 - 15:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Ändå konstigt att de dyrare bilarna har kortast garanti .

 

Har hört att de med lång garantl är mycket petiga med att bilen ska servas innan den går de minsta över .

Får då slutar garantin att gälla .

 

Vet inte om det är en medveten strategi.

 

Som sagt bara vad jag hört ,läst .

Så hur sant det är vet jag inget 



#6477

Postad 20 juli 2020 - 19:10

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Ändå konstigt att de dyrare bilarna har kortast garanti .

 

Har hört att de med lång garantl är mycket petiga med att bilen ska servas innan den går de minsta över .

Får då slutar garantin att gälla .

 

Vet inte om det är en medveten strategi.

 

Som sagt bara vad jag hört ,läst .

Så hur sant det är vet jag inget 

Medveten stratergi? Man ska väl serva bilen när det e dax. jag servar alltid mina bilar i tid eller förtid  :)

 

Redigerat av mikkiz, 20 juli 2020 - 19:10.


#6478

Postad 20 juli 2020 - 20:12

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Letar första bil vore kul att prova något annat än BMW denna gång.
Någon som har erfarenhet av Audi A6 år 2015-2017?
Volvo v90?

#6479

Postad 20 juli 2020 - 21:07

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 1

Letar första bil vore kul att prova något annat än BMW denna gång.


??? Hur många ggr jag än läser detta så fattar jag inte🤔

#6480

Postad 20 juli 2020 - 21:23

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Letar första bil vore kul att prova något annat än BMW denna gång.
Någon som har erfarenhet av Audi A6 år 2015-2017?
Volvo v90?

Jobbarpolaren har en a6 tror det är 2018. Massa irriterande fel...

låsen fryser på vinter och dörren går inte öppna, fel på handbroms vid kyla, fel på div system vid kyla, ad blue systemet strulat m.m m.m

 

Har själv ägt 2 st Audi men a4. Det är de bilar jag haft mest fel på. Personligen håller jag mig långt från vag koncernen.....

 

V90 har väl oxå haft lite barnsjukdomar på de första årsmodellerna...elektronik och infortainment och även verkar bakljusen gå sönder. Sett flera st som har släckt led på ena sidan.



#6481

Postad 21 juli 2020 - 05:37

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

??? Hur många ggr jag än läser detta så fattar jag inte🤔


Haha läs igen sakta, borde inte vara så svårt?

Redigerat av sebb_1, 21 juli 2020 - 05:44.


#6482

Postad 21 juli 2020 - 05:56

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Jobbarpolaren har en a6 tror det är 2018. Massa irriterande fel...
låsen fryser på vinter och dörren går inte öppna, fel på handbroms vid kyla, fel på div system vid kyla, ad blue systemet strulat m.m m.m

Har själv ägt 2 st Audi men a4. Det är de bilar jag haft mest fel på. Personligen håller jag mig långt från vag koncernen.....

V90 har väl oxå haft lite barnsjukdomar på de första årsmodellerna...elektronik och infortainment och även verkar bakljusen gå sönder. Sett flera st som har släckt led på ena sidan.


Ja vag har ju inte jättebra ryckte så du gör nog rätt i att hålla dig borta😃

#6483

Postad 21 juli 2020 - 07:06

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Letar första bil vore kul att prova något annat än BMW denna gång.
Någon som har erfarenhet av Audi A6 år 2015-2017?
Volvo v90?

Gissar att det inte är din första bil du köper utan att du har någon slags rangordning mellan flera bilar du äger? Jag förstår att det kan misstolkas när det skrevs så...

Varför fundera på något annat än BMW? Du kommer bara ångra dig. 😁

/r

Redigerat av zephir, 21 juli 2020 - 07:07.


#6484

Postad 21 juli 2020 - 07:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1

Letar första bil vore kul att prova något annat än BMW denna gång.
Någon som har erfarenhet av Audi A6 år 2015-2017?
Volvo v90?

Det är särskrivningen som ställer till det. ”Första bil” och ”förstabil” betyder två helt olika saker. Jag tyckte också det var förvirrande först, men jag börjar bli van vid dessa former av skrivfel så poletten trillade ned rätt omgående.



#6485

Postad 21 juli 2020 - 07:45

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Jo klart det går att misstolka. Men om man läser flera gånger utan att poletten trillar ner. Ja då kanska man bara vill spela dryg.

#6486

Postad 21 juli 2020 - 07:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

Jo klart det går att misstolka. Men om man läser flera gånger utan att poletten trillar ner. Ja då kanska man bara vill spela dryg.

Eller så lär du dig grundläggande svensk grammatik så slipper man misstolkningar.

#6487

Postad 21 juli 2020 - 08:09

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Jo jag får väl göra det om det blev så svårt att förstå. Men om det är första bil eller förstabil spelar ju egentligen ingen roll i detta fallet. Då jag frågar om kvaliteten på Audi A6 och Volvo v90.

#6488

Postad 21 juli 2020 - 16:43

muraren
  • muraren
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Kvalitetsmässigt vet jag inte men v90 är i mina ögon en läcker bil. Har själv en xc90-14 och tycker att volvia erbjuder bra försäkringar samt garanti om man servar på volvo.

#6489

Postad 21 juli 2020 - 16:46

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Hade en V90 och det var mycket barnsjukdomar och karosspassningsproblem.

Tycker V60 är avsevärt snyggare och storleksmässigt skiljer inte mycket, baksätet är väl det som påverkas mest mellan de två.



#6490

Postad 21 juli 2020 - 19:36

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Håller med om att v60 e snäppet snyggare...men baksätet är klart bättre/större i v90.



#6491

Postad 21 juli 2020 - 22:20

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Bara jag som tycker S90 är mycket snyggare ?

Tycker V90 ser konstig ut .

Typ för lång



#6492

Postad 22 juli 2020 - 00:23

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Det är särskrivningen som ställer till det. ”Första bil” och ”förstabil” betyder två helt olika saker. Jag tyckte också det var förvirrande först, men jag börjar bli van vid dessa former av skrivfel så poletten trillade ned rätt omgående.

Bra, Hasse! Jag förstod inte heller.
Men som du skriver; förstabil är inte alls samma sak som första bil.
Det är milsvid skillnad mellan de två begreppen.

Hade en V90 och det var mycket barnsjukdomar och karosspassningsproblem.
Tycker V60 är avsevärt snyggare och storleksmässigt skiljer inte mycket, baksätet är väl det som påverkas mest mellan de två.

Men nog är V90 mycket större, både i baksätet och i bagaget?

#6493

Postad 22 juli 2020 - 04:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Bara jag som tycker S90 är mycket snyggare ?
Tycker V90 ser konstig ut .
Typ för lång


Håller med. Men för mig gäller det typ alla bilar. Sedan eller halvkombi är alltid snyggare än kombi enligt mig 😊

#6494

Postad 22 juli 2020 - 06:56

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Men nog är V90 mycket större, både i baksätet och i bagaget?

31 liter skiljer men formen är bättre på V60. Baksätet är större absolut.



#6495

Postad 22 juli 2020 - 09:54

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 1

S60 e riktigt snygg, gillar inte s90



#6496

Postad 22 juli 2020 - 13:10

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag såg också på v60 eftersom den var snygg, men den är ju så lång och ändå har den "lite plats" för att den lixom är äggformad. V90 är bara 20cm längre. Jag hamnade på xc60 som är lika lång (eller kortare?) än v60 men med betydligt mer plats där jag värdesätter det.

Nu är ju inte längden allt, för en del kan bredden också vara viktigt, men det var en av sakerna jag tänkte på iaf när jag valde bil.

V60 drar kanske mindre drivmedel dock, xc60 har ganska mycket mer luftmotstånd så om man ofta kör långt så kan ju det vara nått att tänka på.

#6497

Postad 27 juli 2020 - 12:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

vad hade ni köpt för bil och varför?

 

- Max 200k

- årsmodell från 2017

- behålla max 3 år

- enda bilen ni ska äga under perioden



#6498

Postad 27 juli 2020 - 12:36

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Om det bara är för transport och kostnader så kanske:

https://www.blocket....15_dsg/91081019

 

eller Kia Ceed.

 

Även roligt kanske ngt sånt här:

https://www.blocket....egance/88131253

https://www.blocket...._250hk/89132594



#6499

Postad 27 juli 2020 - 13:07

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

vad hade ni köpt för bil och varför?

- Max 200k
- årsmodell från 2017
- behålla max 3 år
- enda bilen ni ska äga under perioden


Vad är användningsmönstret och vad värdesätter du?

1-2 vuxna eller är det barn med också?
Vill du kunna dra lass?
Ska du kunna ta stora saker i bilen eller räcker det med släp?
Vill du ha AWD?
Är kvalitet viktigt f.eks bryr du dig om skillnaden i känslan när du växlar med en Subaru mot en Citroen?
Hur är användningsmösnteret....mest jobb och butik och så nån lång tur en gång i månaden...isåfall hur långt?

#6500

Postad 27 juli 2020 - 18:18

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Om det bara är för transport och kostnader så kanske:

https://www.blocket....15_dsg/91081019

 

eller Kia Ceed.

 

Även roligt kanske ngt sånt här:

https://www.blocket....egance/88131253

https://www.blocket...._250hk/89132594

 

Eftersom jag precis köpte en sådan så skulle jag säga Honda Civic!

Jag värdesätter driftssäkerhet, vill inte bli stående i tid och otid och vill bestämma själv när jag vill skruva i mina bilar!

Gillar att den känns någorlunda bekväm, lite mer premiumkänsla än många andra budgetbilar och 180hk som lätt går att chippa en bit över 200 om man är sugen på det. Sen att jag snittat under ca 0,67 l/mil på drygt 300 mil är helt okej. Och då har jag kört mestadels stadstrafik och den är långt ifrån inkörd.

 

Det jag gjort på min bil är att ljudisolera alla dörrar, koffert samt under baksätet med bitumen-plattor samt lite skum vilket gjorde en ganska stor skillnad. Tyvärr är däcken som levereras med bilen lite bullriga men har inte några planer att köpa nya däck till en splitterny bil.

Bytte även ut högtalarna i dörrarna till Focal (som blev ett enormt lyft) och resten GAS (vilket var lite dumsnålt). Inte för att bakhögtalarna har så stor betydelse, men det blev bara marginellt bättre. Skulle behövas slutsteg samt ny bas till hatthyllan, men får se om man ids få det gjort i år eller nästa år eller om man hinner byta bil innan dess. :)

I stort är jag väldigt nöjd med bilen efter uppgraderingarna. Går väldigt snålt och relativt tyst och bekvämt nu. Inget fartmonster, men det var jag inte ute efter heller.






Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.