Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sverige får en IMAX-salong!

485 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 08 november 2015 - 22:50

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Fast en galleria av den här storleken kan nog leverera en större elektronikkedja tycker jag allt. Gallerian i Sthlm har tex MediaMarkt och jag har sett Mediamarkt i massa inomhusgallerior i det flesta länder jag har besökt.

Ja, det är ju såklart din egen åsikt.

 

Själv har jag andra sådana...



#102

Postad 08 november 2015 - 22:52

Unregistered1b385464
  • Unregistered1b385464
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Fast en Teslabutik har Täby Centrum redan haft sen 2014 så...

 

Sen tror jag du kommer ha svårt att hitta butiker som just Elgiganten och Mediamarkt i inomhuscentrums då dessa brukar placeras vid öppna handelsplatser med egna hangarer som tex vid Kungens Kurva, Heron City osv...

 

Dvs "elllador utomhus".

 

 

Ja, det är ju såklart din egen åsikt.

 

Själv har jag andra sådana...

 

 Ok meningsfullt inlägg.


Disneystore är ju iallafall kul

 

Inte direkt my cup of tea men lite kul, de skall ju ha en legobutik också. Så det blir en del för kidsen.



#103

Postad 08 november 2015 - 22:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

 Ok meningsfullt inlägg.


 

Inte direkt my cup of tea men lite kul, de skall ju ha en legobutik också. Så det blir en del för kidsen.

Ok, så vad är meningsfullt för dig då menar du?

 

Men då det hela börjar bli rätt OT lämnar jag dig här...


Redigerat av masse70, 08 november 2015 - 22:56.


#104

Postad 08 november 2015 - 22:57

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Såg nu att fredag den 20/11 ska e visa nya Hungergamesfilmen i IMAX-salongen 11:30...och 11:45, hur har de tänkt där? Det lär ju stå upp till 800 personer och bråka om ~400 platser :)



#105

Postad 08 november 2015 - 23:04

Unregistered1b385464
  • Unregistered1b385464
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Såg nu att fredag den 20/11 ska e visa nya Hungergamesfilmen i IMAX-salongen 11:30...och 11:45, hur har de tänkt där? Det lär ju stå upp till 800 personer och bråka om ~400 platser :)

 

 

Man kanske är ute efter att simulera hungerspelen på riktigt. Låter som ett misstag på hemsidan. 



#106

Postad 09 november 2015 - 12:21

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Har du upplevt skillnaden rent upplevelsemässigt mellan 2K och 4K projektorerna. Vad innebär det i känsla enligt dig? Tråkigt att SF inte använder sig av den senaste tekniken vid ett nybygge.

 

 

ja skillnaden mellan imax digital och imax 70mm.  stor skillnad.  finns knappt nogon wow faktor kvar i imax digitalt. det ar ju bildforhollandet 1.44 som ger intryck plus ljudet saklart. 

 

http://www.slashfilm...d-imax-footage/


Redigerat av dealerovski, 09 november 2015 - 12:26.


#107

Postad 09 november 2015 - 12:41

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1
Salong 1 är Sveriges första IMAX-salong för spelfilm. Förutom den fantastiskt stora duken på 247 m2 kommer salongen att ha IMAX Immersive ljudsystem med 12.1 kanaler som ger ett mycket kraftfullt ljud. I salongen finns 421 fåtöljer.
 
Salongerna 2-4 med 331, 211 respektive 179 fåtöljer är SF Bios första salonger utrustade med Dolby Atmos, Det vill säga ett flertal kanaler som är utspridda i salongen. Med Dolby Atmos frångår man principen att separera ljudet i kanaler. Istället mixas ljudet i en virtuell tredimensionell modell. Denna ljudupplevelse kallas immersive sound och placerar publiken mitt i ljudbilden. Högtalarna är placerade fram, längs väggarna, baktill och i taket.
 
Salong 5-15 är utrustade med 4K-projektorer och 7.1-ljud för en förstklassig bioupplevelse. Sju av salongerna erbjuder också möjlighet att visa film i 3D-format.
 
VIP-salongerna 12-15 har mellan 37-50 komfortabla läderfåtöljer med egna bord, i anslutning till Restaurang Drama med tillhörande bar.
 


#108

Postad 09 november 2015 - 17:49

lillsowi
  • lillsowi
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

 

Förutom den fantastiskt stora duken på 247 m2 kommer salongen att ha IMAX Immersive ljudsystem med 12.1 kanaler som ger ett mycket kraftfullt ljud.

 

Hoppsan, tack för delningen, detta var ju glada nyheter. Såhär skrivs det mer utförligt om deras 12.1 system:

 

The new system also includes IMAX's next-generation sound technology that delivers even greater power and precision for ultimate audio immersion. It has been upgraded to 12 discrete channels plus sub-bass, and includes additional side channels as well as new overhead channels that will improve the system's ability to position sounds around the audience and further ensure every seat is the best in the house.

 

Nya overhead-högtalare alltså, mixar IMAX från Atmos numera måntro?


Redigerat av lillsowi, 09 november 2015 - 17:49.


#109

Postad 09 november 2015 - 21:05

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0
Det finns ju DTS:X och Auro-3D också utöver Dolby Atmos. Högtalare i taket är det nya 3D där alla vill vara med. ;)

#110

Postad 09 november 2015 - 23:25

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

SF Bios IMAX har dukstorleken ca. 11m x 22m alltså ca. 1:2,0 i bildförhållande.

 

Om de hade haft "riktig" IMAX så hade bildförhållandet varit 1:1,44 alltså en dukstorlek på ca. 15m x 22m.

 

Rätt?

 

SF Bios bild blir då beskuren jämfört med "riktig" IMAX och man får inte heller samma omslutande känsla, bildmässigt.

 

 

På torsdag får jag uppleva det hela själv, med egna ögon och öron.

 

Tre kvällar kvar innan premiären :)

 

 

 

... just nu är jag mest bekymrad över kaoset (?) som kommer att uppstå runt gallerian.

 

Trafikstockning, människor  som trängs överallt... kommer man komma in på bion i tid?

 

Bil/taxi är väl bara att glömma...

 

De har ju valt att öppna själva gallerian 20:00 (märklig tidpunkt kan tyckas) och filmen startar 21:00.

 

Gallerian kommer att ha öppet 20:00-24:00 under premiärkvällen.


Redigerat av FEA, 09 november 2015 - 23:26.


#111

Postad 10 november 2015 - 11:43

Unregistered1b385464
  • Unregistered1b385464
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

SF Bios IMAX har dukstorleken ca. 11m x 22m alltså ca. 1:2,0 i bildförhållande.

 

Om de hade haft "riktig" IMAX så hade bildförhållandet varit 1:1,44 alltså en dukstorlek på ca. 15m x 22m.

 

Rätt?

 

SF Bios bild blir då beskuren jämfört med "riktig" IMAX och man får inte heller samma omslutande känsla, bildmässigt.

 

 

På torsdag får jag uppleva det hela själv, med egna ögon och öron.

 

Tre kvällar kvar innan premiären :)

 

 

 

... just nu är jag mest bekymrad över kaoset (?) som kommer att uppstå runt gallerian.

 

Trafikstockning, människor  som trängs överallt... kommer man komma in på bion i tid?

 

Bil/taxi är väl bara att glömma...

 

De har ju valt att öppna själva gallerian 20:00 (märklig tidpunkt kan tyckas) och filmen startar 21:00.

 

Gallerian kommer att ha öppet 20:00-24:00 under premiärkvällen.

 

Ja det kan nog vara lite bökigt den dagen men tar du kollektivt skall det inte vara några problem. 


ja skillnaden mellan imax digital och imax 70mm.  stor skillnad.  finns knappt nogon wow faktor kvar i imax digitalt. det ar ju bildforhollandet 1.44 som ger intryck plus ljudet saklart. 

 

http://www.slashfilm...d-imax-footage/

 Tack för svaret. 


Hoppas nygamla filmstaden i Råsunda överlever den här konkurrensen, men jag tror det ändå. Lite mer lokalbiograf med en helt annan myskänsla (dock är ju säkerligen filmutbudet betydligt sämre).



#112

Postad 10 november 2015 - 16:45

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

  • 2 268 inlägg
  • 0

Artikel från DN idag.

http://www.dn.se/kul...ta-imaxbiograf/



#113

Postad 11 november 2015 - 09:25

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

 

Kul, kul... Damen har bokat nya Star Wars med Atmos. Kanske det blir två RC-L i taket i alla fall.  ^_^  :lol:



#114

Postad 11 november 2015 - 10:48

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Kul, kul... Damen har bokat nya Star Wars med Atmos. Kanske det blir två RC-L i taket i alla fall.  ^_^  :lol:

 

... bara så du vet, ATMOS-salongerna i Filmstaden Scandinavia är andra än IMAX-salongen (med tanke på ämnet i DN-artikeln), i de salongerna visas filmen i vanlig 3D.


Redigerat av FEA, 11 november 2015 - 10:49.


#115

Postad 11 november 2015 - 13:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Så...när börjar icke stereo-bild varianten av Star Wars IMAX att visas?

#116

Postad 11 november 2015 - 14:13

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Så...när börjar icke stereo-bild varianten av Star Wars IMAX att visas?

 

 

Så långt fram man kan se idag, till 7/1, så kommer den inte visas i 2D på IMAX.

 

Du får se SPECTRE istället i 2D IMAX ;)


https://www.youtube.com/watch?v=qAUZLAsFroo

 

David talar väl inte riktigt sanning när han säger att det är större benutrymme i IMAX-salongen.

 

Han sitter ju i en plusstol, det är väl bara i en sån det är större benutrymme, eller?


Redigerat av FEA, 11 november 2015 - 14:15.


#117

Postad 11 november 2015 - 14:18

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Om någon undrar, så funkar SF Bios företagsbiljetter även för IMAX, med ett tillägg på SEK 60:-



#118

Postad 11 november 2015 - 14:55

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Om någon undrar, så funkar SF Bios företagsbiljetter även för IMAX, med ett tillägg på SEK 60:-

 

Kan man boka en företagsvisning och välja se en riktig imax film som The Dark Knight eller Interstellar? 



#119

Postad 11 november 2015 - 15:24

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Om någon undrar, så funkar SF Bios företagsbiljetter även för IMAX, med ett tillägg på SEK 60:-

 

"Tillägget" är 40:- sedan kostar en guldstol 20kr. Däremot är tillägget inbakat i biljettpriset så man ser det inte specificerat. Det kan ju också vara så att en företagsbiljett bara fungerar upp till 170:-

Jämför man med priset i Atmos-salongen så koster en biljett där 160:-

På SF i Umeå utan Atmos kostar en biljett 150:-

Så ja, den är 60:- dyrare än normalpriset på 150:- men företagsbiljetten täcker upp till 170:-.

Så var det i alla fall för mig. :)



#120

Postad 11 november 2015 - 16:43

lillsowi
  • lillsowi
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Nope, inget brandat / det är Tannoy bio högtalare... Inte de allra exklusivaste på marknaden :ph34r:

 

Fråga SF om detta, fick svar idag:

 

 

Hej Alexander!

IMAX kommer absolut ha deras egna högtalarpaket, något annat får man inte ha på en IMAX salong. Det är IMAX själva som ansvarar för sina salonger och ser över att man inte har något annat än deras eget system. Det är alltså IMAX Immersive ljudsystem, det vill säga de kraftfullaste baksurroundhögtalare som finns.

Du kan läsa mer om IMAX på http://www.sf.se/bio...?city=stockholm

Hälsningar Robin, Kundservice

 

De nekar alltså till att det sitter Tannoy-högtalare i IMAX-salongen.



#121

Postad 11 november 2015 - 16:56

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

"Tillägget" är 40:- sedan kostar en guldstol 20kr. Däremot är tillägget inbakat i biljettpriset så man ser det inte specificerat. Det kan ju också vara så att en företagsbiljett bara fungerar upp till 170:-

Jämför man med priset i Atmos-salongen så koster en biljett där 160:-

På SF i Umeå utan Atmos kostar en biljett 150:-

Så ja, den är 60:- dyrare än normalpriset på 150:- men företagsbiljetten täcker upp till 170:-.

Så var det i alla fall för mig. :)

 

Jag skulle kanske ha förklarat hur jag kom  fram till summan 60:- :)

 

 

Jag betalade för en visning av Star Wars 7 IMAX i en plusstol. Det kostade 235:-

 

Jag registrerade min företagsbiljett och då återstod 60:- att betala.

 

Så i mitt fall var företagsbiljetten värd 175:-

 

 

Ett tips: om man som jag är medlem i Hyresgästföreningen (säkert har andra samma medlemserbjudande) kan man köpa SF Biobiljetter (företagsbiljetter) för 75:- styck, och kan alltså gå på bio för värdet 175:-, (spara 100:- alltså) ett riktigt bra erbjudande!

 

Jag vet inte om eventuella 3D-glasögon täcks av biljetten, men eventuell plusstol vet jag ingår.


Fråga SF om detta, fick svar idag:

 

De nekar alltså till att det sitter Tannoy-högtalare i IMAX-salongen.

 

Synd, det är alltså inte klangmatchat med min hemmabio ;)

 

... undras var Perra1 fick sin uppgift från...?


Redigerat av FEA, 12 november 2015 - 00:35.


#122

Postad 11 november 2015 - 16:59

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0
" det är alltså IMAX immersive ljudsystem, det vill säga de kraftfullaste baksurroundhögtalarna som finns" ...va, bak?!? " Baksurroundhögtalarna". ...fram då??

Lustigt svar...extremt konstigt ordval...

#123

Postad 11 november 2015 - 17:04

lillsowi
  • lillsowi
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

 

... undras var Perra1 fick sin uppgift från...

 

Eftersom det är ett 12.1-system så är det kanske höjdhögtalarna och sånt som är av annat märke och det ursprungliga 5.1-IMAXsystemet består.

 

 

De nekar alltså till att det sitter Tannoy-högtalare i IMAX-salongen.

 
Jag skulle nog ändå inte riktigt ta SFs kundtjänst riktigt på orden, så kunniga är de ju inte och om Perra1 varit och pillat omkring i salongen vet han ju såklart bättre.

Redigerat av lillsowi, 11 november 2015 - 17:08.


#124

Postad 11 november 2015 - 17:11

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag ska lyssna noggrant... imorgon! :D



#125

Postad 11 november 2015 - 22:34

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

http://www.byggvarld...2968/nyhet.html

 

–  Filmduken är 22 meter bred och 11 meter hög och går från vägg till vägg. Den är totalt 247 kvadratmeter, vilket är 58 procent större än Sveriges idag största filmduk, som finns i Uddevalla.

 

Jonas Yngfalk, affärsutvecklingschef och ansvarig för teknik- och byggfrågor på SF Bio

 

Sant?



#126

Postad 12 november 2015 - 00:26

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Ni som går dit kan ju kolla vilka högtalare som sitter... Det är Tannoy som är diskuterade, accepterade, projekterade, och fakturerade... Har dock inte sett vad som monterats, ännu..... :rolleyes:

#127

Postad 12 november 2015 - 07:44

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Blev riktigt sugen på att prova IMAX då jag aldrig har sett en kommersiell film på en sådan biograf, så jag bestämde mig för att se Spectre på tisdag. Inte för att jag bryr mig om Bondfilmerna utan för att det var det minst ointressanta som kommer att visas där inom kort så liiite spännande är det iaf. ;)



#128

Postad 12 november 2015 - 11:33

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Alldeles nyss sände P4 Stockholm ett inslag om bl.a. IMAX-salongen.

 

Radions Björn Lindberg var inte imponerad av IMAX-salongen.

 

Märkligare var att SF Bios VD Maria Skoglund (i samma radioinslag) inte heller var det, hon skulle hellre för egen del välja en av de andra salongerna på Filmstaden Scandinavia (!)


Redigerat av FEA, 12 november 2015 - 11:35.


#129

Postad 12 november 2015 - 11:41

Mr.Blonde
  • Mr.Blonde
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Kan bara säga att Star Wars i 3D i IMAX salongen kommer bli en stor besvikelse! mitt tips är att se den i näst största med ATMOS istället.

 

Då salongen använder dubbla 2K för 3D projektion är det vad som i folkmun i USA kallas LieMAX, och det är helt ärligt bedrövligt.. 

 

Tips, se den i 2D i en annan salong alternativt åk till London och BFI som är en riktig IMAX, och som jag förstått det får dom dessutom en riktig IMAX kopia.

 

Förhoppningen är att man i alla fall använder dubbla 4K för 2D projektion, så 2D filmer kommer med lite tur se relativt bra ut i alla fall, men det är inte helt säkert det heller. Använder man bara 1st 4K projektor för 2D blir det inte bra med dukstorleken man valt.


Redigerat av Mr.Blonde, 12 november 2015 - 11:46.


#130

Postad 12 november 2015 - 11:50

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Japp star wars på BFI i London blir nog sista chansen att få se en riktig imaxfilm 70mm analogt innan även dom byter ut till fullt digitalt.  Möjligtvis att dom kör ett dark knight trilogi nattrace en sista gång. 

 

Fast visar dom filmen i 3D är det samma projektorer som i sthlm,  rätta mig om jag har fel? 


Redigerat av dealerovski, 12 november 2015 - 11:55.


#131

Postad 12 november 2015 - 12:01

Mr.Blonde
  • Mr.Blonde
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Japp star wars på BFI i London blir nog sista chansen att få se en riktig imaxfilm 70mm analogt innan även dom byter ut till fullt digitalt.  Möjligtvis att dom kör ett dark knight trilogi nattrace en sista gång. 

 

Fast visar dom filmen i 3D är det samma projektorer som i sthlm,  rätta mig om jag har fel? 

 

Troligen byter man aldrig ut den analoga projektorn där! den kommer alltid få stå (har en del kontakt med en som jobbar där). BFI och även den IMAX som finns i Science Museum i London kommer nog köra äkta analoga kopior av Star Wars. Dark Night Rises 70mm IMAX på BFI är nog fortfarande den mäktigaste biografupplevelse jag haft, inget i lilla Sverige kommer i närheten..

 

Annars skulle jag väl tro bästa kvalitet du kan få är i Bromölla, det är fortfarande troligen Sveriges bästa biograf. Iom det är en eldsjäl som driver den så går alla vinster rakt in i biografupplevelsen igen. Såg Sagan om Ringen trilogin där och det var inte att leka med! bara att han har en perfekt kurva på sin duk gör mycket för upplevelsen. Där är det inte heller snack om att köpa in nå billigare högtalare eller billigare slutsteg för att spara pengar!

 

3D projektorn i Solna är IMAX egen och troligen samma som när BFI kör 3D, om man inte bytt upp på BFI! minns inte helt men har för mig de även lanserade ett system med dubbla 4K för 3D, men jag har inte satt mig in lika mycket i det där då det ändå bara suger i jämförelse med 70mm! (Eller Laser)

 

Det man kommer göra är att byta till laserprojektion (Som även hade varit möjligt för SF om man pungat upp pengarna..), som komplement till den analoga, och har man väl sett laser är det svårt att gå tillbaka till något annat, det är en sådan skillnad mot de digitala projektorer man använder nu så det är bara löjligt... :)

 

Edit: det ska även sägas att hur mycket SF och IMAX själv säger att duken är IMAX så är det bara rent struntprat! den har helt fel förhållande för sin storlek, och det är ju bara en begränsning för att byggnaden ser ut som det gör. En korrekt IMAX ser ut som tex BFI i London.

 

"The BFI London IMAX is the largest cinema screen in Britain. It measures 26m by 20m with a total screen size of 540m². However, if showing a film with an aspect ratio of 2.39:1, only 283m² of the screen will be in use, or 365m² for a 1.85:1 film. The auditorium seats 485.[6]"


Redigerat av Mr.Blonde, 12 november 2015 - 12:16.


#132

Postad 12 november 2015 - 13:45

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Jag tror dessvärre man lätt kan bli lurad om man åker ända till London för Star Wars.  Jag var där 2012 och såg Hobbit filmen på BFI i 3D och då var inte hela duken använd som texten ovan säger och jag vet att dom använder digitala 2k projektorer där för DMR filmer.   


Redigerat av dealerovski, 12 november 2015 - 13:46.


#133

Postad 12 november 2015 - 13:51

Mr.Blonde
  • Mr.Blonde
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Jag tror dessvärre man lätt kan bli lurad om man åker ända till London för Star Wars.  Jag var där 2012 och såg Hobbit filmen på BFI i 3D och då var inte hela duken använd som texten ovan säger och jag vet att dom använder digitala 2k projektorer där för DMR filmer.   

 

Science Museum (udda att BFI inte är med på listan dock) Får en äkta 2D 15/70mm kopia på Star Wars... Inget digitalt skräp! :)

 

http://www.imax.com/...ts-on-sale-now/

 

http://www.sciencemu...e-force-awakens

 

Kanske glider ifrån ämnet lite här men kan vara intressant för folk som är sugna på IMAX.


Redigerat av Mr.Blonde, 12 november 2015 - 13:53.


#134

Postad 12 november 2015 - 16:38

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Märkligare var att SF Bios VD Maria Skoglund (i samma radioinslag) inte heller var det, hon skulle hellre för egen del välja en av de andra salongerna på Filmstaden Scandinavia (!)

http://sverigesradio...artikel=6299056

Verkar snarare ha och göra med smak av film än själva bioupplevelsen. Jag skulle iofs också hellre se en film av Jim Jarmusch på en mindre biograf än Star Wars på valfri IMAX men det är bara jag... ;)



#135

Postad 12 november 2015 - 16:56

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0


http://sverigesradio...artikel=6299056

Verkar snarare ha och göra med smak av film än själva bioupplevelsen. Jag skulle iofs också hellre se en film av Jim Jarmusch på en mindre biograf än Star Wars på valfri IMAX men det är bara jag... ;)

 

Sant... men hon sa även

 

- det är kanske helgerån att säga så

 

:)

 

Rättelse: Björn Jansson pratade om IMAX, Björn Lindberg pratade om Mall of Scandinavia i stort.



#136

Postad 12 november 2015 - 19:15

lillsowi
  • lillsowi
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Jag tror dessvärre man lätt kan bli lurad om man åker ända till London för Star Wars.  Jag var där 2012 och såg Hobbit filmen på BFI i 3D och då var inte hela duken använd som texten ovan säger och jag vet att dom använder digitala 2k projektorer där för DMR filmer.   

 

Det är rätt så galet att BFI inte fick 15/70mm-kopian. Men det verkar som det går efter samma tema i USA där det är mest museum och sånt som fått kopian, Hade jag sett Force Awakens i London hade jag sett den på Empire med deras laserprojektor.

 

Kan bara säga att Star Wars i 3D i IMAX salongen kommer bli en stor besvikelse! mitt tips är att se den i näst största med ATMOS istället.

 

Haha det kan jag lova att jag inte kommer tycka att den är. 



#137

Postad 12 november 2015 - 19:52

Mr.Blonde
  • Mr.Blonde
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Det är rätt så galet att BFI inte fick 15/70mm-kopian. Men det verkar som det går efter samma tema i USA där det är mest museum och sånt som fått kopian, Hade jag sett Force Awakens i London hade jag sett den på Empire med deras laserprojektor.

 

 

Haha det kan jag lova att jag inte kommer tycka att den är. 

 

Nähh kanske inte filmen, men som IMAX upplevelse är det nog knappast "top of the line" direkt i Solna :)

 

Ang. Laser Vs riktig 15perf så väljer jag nog analog, men det beror ju helt på hur mycket som är inspelat i det formatet, tvivlar det är i närheten samma mängd som Dark Knight Rises! Minns inte hur stor duken var på Empire faktiskt, men lär väl inte vara så mycket mindre än BFI.

 

Fortfarande med bara 4k Laser i IMAX projar är dom än så länge mil ifrån "upplösningen" på sådant som är filmat i full 70/15!



#138

Postad 12 november 2015 - 20:27

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

15/70mm vs IMAX laser projektion återstår att bedöma med egna ögon!   Är det 4k< med 100.000.000:1 kontrast är jag nog nöjd även om det är digitalt. :)  



#139

Postad 12 november 2015 - 21:00

lillsowi
  • lillsowi
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Nähh kanske inte filmen, men som IMAX upplevelse är det nog knappast "top of the line" direkt i Solna :)

 

Ang. Laser Vs riktig 15perf så väljer jag nog analog, men det beror ju helt på hur mycket som är inspelat i det formatet, tvivlar det är i närheten samma mängd som Dark Knight Rises! Minns inte hur stor duken var på Empire faktiskt, men lär väl inte vara så mycket mindre än BFI.

 

Fortfarande med bara 4k Laser i IMAX projar är dom än så länge mil ifrån "upplösningen" på sådant som är filmat i full 70/15!

 

Självfallet inte top of the line när det kommer till upplösningen, då 2K självfallet är för lite för att köras på dukar av denna kaliber. Dock så är ju ljusstyrkan och 3Dn flera gånger bättre än vad man får från en projektor. Mycket av Liemaxhatandet borta i staterna beror på att deras dukar knappt är större än en traditionell bioduk, men i Solna blir det top of the line jämnfört med resten av Sverige, bortsett från att det kommer se ut som att kolla igenom en skärmdörr (barn-door effect).

 

Analogt skulle jag välja om majoriteten av filmen varit inspelad i det formatet, som Interstellar, men Force Awakens har en enda scen på runt 15 minuter inspelad i 70mm. Då går faktiskt laser före med mycket bättre svärta och ljusstyrka (vad jag har hört). Atmos vs IMAX kan jag inte väga in på förrän jag sett något i båda formaten (17 och 18 december) men det verkar ju som IMAX försöker kliva in på marknaden med objektplacerat ljud med sitt 12.1-system.

 

edit: Tror ni SF kommer kunna plocka in IMAX-klassiker i framtiden när Star Wars spelat färdigt? Skulle absolut åka de 20 milen jag har för att se Gravity och Interstellar.


Redigerat av lillsowi, 12 november 2015 - 21:04.


#140

Postad 12 november 2015 - 21:23

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Kollade runt lite på SFs hemsida och det verkar omöjligt att kombinera 4k-2D-atmos trion..  Jag antar då att alla deras 3D system är 2K, rätt mig om jag har fel?   Annars skulle faktiskt 4k-3D-atmos kombon fungera för mig. 



#141

Postad 12 november 2015 - 21:26

lillsowi
  • lillsowi
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Kollade runt lite på SFs hemsida och det verkar omöjligt att kombinera 4k-2D-atmos trion..  Jag antar då att alla deras 3D system är 2K, rätt mig om jag har fel?   Annars skulle faktiskt 4k-3D-atmos kombon fungera för mig. 

 

Det stämmer, 4K 3D är ej möjligt i dagsläget. 4K och Atmos fungerar dock utmärkt och är installerat i salong 2 och 3 i MoS.



#142

Postad 12 november 2015 - 21:38

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

salong 2 och 3 har endast 3D visningar.  

 

4k 3D är inte omöjligt om dom bara valt att installera 2st 4k projktorer i samma salong. så som dom gör med övriga 2K 3D salonger.  


Redigerat av dealerovski, 12 november 2015 - 21:39.


#143

Postad 12 november 2015 - 21:47

lillsowi
  • lillsowi
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

salong 2 och 3 har endast 3D visningar.  

 

4k 3D är inte omöjligt om dom bara valt att installera 2st 4k projktorer i samma salong. så som dom gör med övriga 2K 3D salonger.  

 

Jorå, en 4K-projektor kan visa 3D, men det finns inga 4K3D-filmer. Så man matar den med en 2K-signal när det ska visas 3D-film, som på Rigoletto.

Det är endast IMAX som använder sig av två projektorer bland biokedjorna.



#144

Postad 12 november 2015 - 22:18

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

15/70mm vs IMAX laser projektion återstår att bedöma med egna ögon!   Är det 4k< med 100.000.000:1 kontrast är jag nog nöjd även om det är digitalt. :)

 

Här har vi en person som testat båda och säger att imax laser är det bästa han sett inkl 15/70mm.  Själv håller jag nog med om att laser ger bättre kontrast än vad analog film projektor kan prestera.

https://www.youtube.com/watch?v=fQ-hyG2nU3c 

 

Bossarna över hos imax co försöker verkligen sälja in sin laser teknik hos producenterna här. 

https://www.youtube.com/watch?v=t2plLOLkJPQ


Redigerat av dealerovski, 12 november 2015 - 22:46.


#145

Postad 12 november 2015 - 22:29

lillsowi
  • lillsowi
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Här har vi en person som testat båda säger imax laser är det bästa han sett.  Själv håller jag nog med om att laser ger bättre kontrast än vad analog film projektor kan prestera.

 

 

Laser, och digital bio för övrigt, vinner stort över analogt när det kommer till hållbarhet. Vi har både du och jag varit och sett Dark Knight trilogin i 70mm i London och de stackars filmrullarna är så välspelade att det blir direkt störande. 



#146

Postad 12 november 2015 - 22:39

Mr.Blonde
  • Mr.Blonde
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Självfallet inte top of the line när det kommer till upplösningen, då 2K självfallet är för lite för att köras på dukar av denna kaliber. Dock så är ju ljusstyrkan och 3Dn flera gånger bättre än vad man får från en projektor. Mycket av Liemaxhatandet borta i staterna beror på att deras dukar knappt är större än en traditionell bioduk, men i Solna blir det top of the line jämnfört med resten av Sverige, bortsett från att det kommer se ut som att kolla igenom en skärmdörr (barn-door effect).

 

Analogt skulle jag välja om majoriteten av filmen varit inspelad i det formatet, som Interstellar, men Force Awakens har en enda scen på runt 15 minuter inspelad i 70mm. Då går faktiskt laser före med mycket bättre svärta och ljusstyrka (vad jag har hört). Atmos vs IMAX kan jag inte väga in på förrän jag sett något i båda formaten (17 och 18 december) men det verkar ju som IMAX försöker kliva in på marknaden med objektplacerat ljud med sitt 12.1-system.

 

edit: Tror ni SF kommer kunna plocka in IMAX-klassiker i framtiden när Star Wars spelat färdigt? Skulle absolut åka de 20 milen jag har för att se Gravity och Interstellar.

 

Mycket av hatet kom ju även ifrån att IMAX stenhårt höll fast vid att det inte var någon skillnad på deras nya digitala IMAX och den gamla analoga! och vägrade mångt och mycket att ens säga vilken version som fanns var! det var något kunder själva fick ta reda på... Dom verkar ju ha bättrat sig något på senare år Men efter att ha hängt på Filmtech i många år så har man fått höra sådana skräckhistorier om IMAX som företag så det är svårt att tro på en del saker som är helt bisarra...

 

Men som sagt, Laser är utan tvekan framtiden! har sett det två gånger, dels på mässa och sedan när Christie hade sin projektor i Bergen Kino ett tag (innan man som jag förstod det tog tillbaka den av någon anledning), och var djupt imponerad båda gångerna.

 

https://www.christie...Laser-Projector

 

Tyvärr kan IMAX inte riktigt tävla med ATMOS när det kommer till inlevelse med ljud, dock är det fortfarande mycket mycket bra! ATMOS däremot när det är gjort fullt ut (Finns grader av systemet) är löjligt bra om man satsat på bra hårdvara till! Sedan handlar det faktiskt om filmen också... det finns helt värdelösa ATMOS mixar och helt galet bra som tex Gravity! Skit in = skit ut!, vilket är ett problem för någon kan då gå på en ATMOS som är dåligt gjord och sen tycka det var ju inte alls imponerande! sedan går någon annan i samma salong med en annan film som är bra gjord... 

 

Finns definitivt en glimma hopp att man tar in andra på SF igen då man satsar mycket på att visa äldre filmer igen, och ser man en lucka att köra en IMAX när ingen annan storfilm finns så kan det definitivt hända! Dock sitter proppen ofta inte alls hos SF, utan det är filmbolagen.. ibland när man hör många kasta skit på SF så är det filmbolagen som ska ha skiten.. men SF är ju fronten så..


Redigerat av Mr.Blonde, 13 november 2015 - 10:34.


#147

Postad 12 november 2015 - 22:43

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Ja det är helt klart framtiden.   Det bästa vore nog om dom fortsatte spela in filmerna med analoga imax kameran så långt det är möjligt och sedan konvertera och distribuera ut det till biosalongerna med imax laser projektorer.    

 

Undrar just om dom konverterat dom analoga imax 2D kopiorna digitalt till dom få imax biografer som redan har laser tekniken i bildformatet 1:1.44?  


Redigerat av dealerovski, 12 november 2015 - 22:44.


#148

Postad 12 november 2015 - 22:46

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Mera nördsnack om imax

https://www.youtube.com/watch?v=r2PZBeEquLs



#149

Postad 13 november 2015 - 00:05

lillsowi
  • lillsowi
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Undrar just om dom konverterat dom analoga imax 2D kopiorna digitalt till dom få imax biografer som redan har laser tekniken i bildformatet 1:1.44?  

 

Vad som ryktet säger så kommer första Laserfilmen som öppnar upp till 1.44:1 vara just The Force Awakens med IMAXs första 4K-pipeline. Men de borde ju absolut ha i sikte att scanna in och remastra i stort sett samtliga 15/70mm de har för att kunna skicka runt till Lasersalongerna.



#150

Postad 13 november 2015 - 00:13

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

IMAX20151112001.jpg

 

 

Direkt efter visningen: filmen: 4/5

IMAX:... mäh...


Vidareutveckling kommer...


Redigerat av FEA, 13 november 2015 - 05:17.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.