Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elfordon, Bilar, Mc , Moped m.m

959 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 10 september 2019 - 21:44

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Mercedes S klass för överklassen

http://youtu.be/J_G4jmG4mBo

#52

Postad 10 september 2019 - 22:12

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Skoda presskonferens

http://youtu.be/5z6mk7jXOKs

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 10 september 2019 - 22:16.


#53

Postad 10 september 2019 - 22:48

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
För den stora familjen

http://youtu.be/BCuFyQ5NeCM

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 10 september 2019 - 22:49.


#54

Postad 11 september 2019 - 02:07

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Vision EQS ser fantastisk ut, men det är som sagt bara en vision. Kan väl dock visa hur en kommande S-klass kan tänkas se ut.

 

När de första koncepten till EQC visades tyckte jag den såg fantastisk ut, men är mer tveksam till utseendet på produktionsmodellen. Nu är jag ingen fantast av SUV överlag, men jag tycker den är lite tråkig; för lik vanliga GLC. Det är väl ett resultat av att de ska kunna producera dessa på samma linor.

 

Invändigt gillar jag den bättre, och mycket av tekniken känns både intressant och konkurrenskraftig. Jag är fortfarande rätt tveksam till att köra på el, och nyttan av det när man bor på landsbygd. Klarar den 30 mil på vintern så skulle det dock kunna funka för mig. Har sett att det finns firmor som annonserar på Blocket med leasing för c:a 11 kkr per månad. Räknar jag efter på alla kostnader för min E350CDI -12 så är det nog inte mindre, även om man lägger på lite el på de där 11 kkr...



#55

Postad 11 september 2019 - 09:07

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Vision EQS ser fantastisk ut, men det är som sagt bara en vision. Kan väl dock visa hur en kommande S-klass kan tänkas se ut.

När de första koncepten till EQC visades tyckte jag den såg fantastisk ut, men är mer tveksam till utseendet på produktionsmodellen. Nu är jag ingen fantast av SUV överlag, men jag tycker den är lite tråkig; för lik vanliga GLC. Det är väl ett resultat av att de ska kunna producera dessa på samma linor.

Invändigt gillar jag den bättre, och mycket av tekniken känns både intressant och konkurrenskraftig. Jag är fortfarande rätt tveksam till att köra på el, och nyttan av det när man bor på landsbygd. Klarar den 30 mil på vintern så skulle det dock kunna funka för mig. Har sett att det finns firmor som annonserar på Blocket med leasing för c:a 11 kkr per månad. Räknar jag efter på alla kostnader för min E350CDI -12 så är det nog inte mindre, även om man lägger på lite el på de där 11 kkr...

Mercedes EQC roadtrip till Frankfurt från Norge och imponerande laddtider enligt mig.

http://youtu.be/qB2mLgFMU9I

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 11 september 2019 - 09:07.


#56

Postad 11 september 2019 - 09:10

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Första Elbil som laddas med solpaneler

http://youtu.be/bSbWwn_YCr8

#57

Postad 11 september 2019 - 09:32

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Tesla modell Y och andra Suv modeller

http://youtu.be/XdMGV4M2Lfg

#58

Postad 11 september 2019 - 10:02

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Nio ES8 Kinesisk lyx suv med full support vid eventuella driftstopp kommer dom ut och fixar det på plats eller laddar upp bilen.

Batteri byte på några minuter via service partners.

Allt ingår vid köp av bilen verkligen unikt.

http://youtu.be/sskjvO9CnLM

http://youtu.be/BzoCvkRIBZk

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 11 september 2019 - 10:40.


#59

Postad 11 september 2019 - 13:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Har Drake001 bytt namn till Jonas1979? :D

#60

Postad 11 september 2019 - 13:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Vision EQS ser fantastisk ut, men det är som sagt bara en vision. Kan väl dock visa hur en kommande S-klass kan tänkas se ut.

Faktum är att det är två olika saker. Ny S-klass kommer, men det gör EQS oxå.

Inte för att man är spekulant direkt men det vore kul om Merca gick hela vägen och gör såväl en EQS Maybach som en EQS Pullman. :)

#61

Postad 11 september 2019 - 15:00

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag saknar en normal kombi i sortimentet. Vill ha stort bagageutrymme men jag vill helst inte ha en SUV och absolut inte en gräslig crossover. En ID.3 kombi hade suttit fint.

#62

Postad 11 september 2019 - 15:17

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 584 inlägg
  • 0

Jag saknar en bil med 4WD, hög markfrigång och dragkrok, och som kan dra en hästtransport.



#63

Postad 11 september 2019 - 15:52

Sffguy
  • Sffguy
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Jag saknar en bil med 4WD, hög markfrigång och dragkrok, och som kan dra en hästtransport.

 

Nästan alla El bilar av Suv modell har 4WD frågan är dock dragkrok och hur mycket dom får ta.

 

Rivian R1S borde dock uppfylla alla din krav här med 5000 kg Dragkraft, 4WD ,1 meter vatten klarar den, tänkt att utmana Range Rover och hög markfrigång.

 

14 000 nm Vridmoment och 360 mm Markfrigång bara ut i terrängen och lek.

 

Mercedes EQC & Audi E tron har dragkrok som möjlighet vet jag.

 

Vet ej hur det är med Kia E Niro och Hyundai Kona det får du kolla upp själv. 


Redigerat av Sffguy, 11 september 2019 - 16:41.


#64

Postad 11 september 2019 - 17:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Jag saknar en normal kombi i sortimentet. Vill ha stort bagageutrymme men jag vill helst inte ha en SUV och absolut inte en gräslig crossover. En ID.3 kombi hade suttit fint.

Amen. Det är uppåt miljonen eller Farmor Anka-bil som gäller.

Finns ingen vettig familjebil varför jag än så länge ser elbilar som rätt icke-relevanta. Nästa bil blir garanterat fossil.

Redigerat av pacman, 11 september 2019 - 17:50.


#65

Postad 11 september 2019 - 18:35

Sffguy
  • Sffguy
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Jag saknar en normal kombi i sortimentet. Vill ha stort bagageutrymme men jag vill helst inte ha en SUV och absolut inte en gräslig crossover. En ID.3 kombi hade suttit fint.

 

Tror dock inte det det tar länge innan vi ser Skoda Superb och Skoda Octavia och liknande som elbilar men känns som på deras presskonferans att dom ligger lite efter på denna biten en så länge men att dom jobbar på det.

 

Mellan 2020-2022 verkar allt hända om man ska tro vad bil tillverkarna själva säger.



#66

Postad 11 september 2019 - 19:02

Sffguy
  • Sffguy
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Volvo XC40 Electric är planerad att släppas i år om man ska tro koncernen.

 

https://www.nyteknik...il-xc40-6969394

 

Dock räknas väll dessa som Suv modeller som Q serien och Etron åt Audi men dessa som också är väldigt populära bland konsumenter och därför dom kommer först.

 

XC40 & XC60 som är Volvos storsäljare och sistnämda som sålt mest.


Redigerat av Sffguy, 11 september 2019 - 19:10.


#67

Postad 11 september 2019 - 19:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 1
Sverige behöver en folkkombi på el.
Räckvidd 40+mil .
Pris under 300k

#68

Postad 12 september 2019 - 04:08

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Mercedes EQC roadtrip till Frankfurt från Norge och imponerande laddtider enligt mig.

http://youtu.be/qB2mLgFMU9I

 

Tack för tipset! Det var dock en lång film, så jag får se den en annan dag. Av det man sett hittills så verkar EQC bra, men det är inte så många ute på vägarna än. Jag har dock följt en del av utvecklingen och det verkar som man satsa rejält på tester i olika klimat, med vintertester i Arvidsjaur. Värmepumpsteknik bådar gått gör att hålla ner energiförbrukningen för att hålla rätt temperatur i bilen.

 

Faktum är att det är två olika saker. Ny S-klass kommer, men det gör EQS oxå.

Inte för att man är spekulant direkt men det vore kul om Merca gick hela vägen och gör såväl en EQS Maybach som en EQS Pullman. :)

 

Det har du förstås helt rätt i! Jag tänker dock på EQS som en elektrisk S-klass, precis som att EQC känns som en elektrisk GLC. På den senare är väl skillnaderna rätt små, har läst att MB fått kritik för att man inte tagit ut svängarna mer och t.ex. inte tagit bort kardantunneln på EQC. En förklaring kan kanske vara att den behövs som förstämning av karossen, en annan att kunna producera dem på samma lina som GLC och därmed kunna anpassa produktionskapacitet efter efterfrågan. Förmodligen kommer skillnaden mellan EQ och övriga modeller skilja mer i framtiden, när det kommer fler modeller som utvecklats till elbilar från början.

 

Med Gorden Wagener (kul att följa på Instagram) som chef för designen så känns det som att det kommer en hel del roliga koncept, sen återstår att se hur många som blir verklighet. De senare vagnarna du nämner vore förstås väldigt kul att se! Det finns trots allt en betydligt större marknad utanför vårt land där pengar inte är en begränsning.

 

Jag saknar en normal kombi i sortimentet. Vill ha stort bagageutrymme men jag vill helst inte ha en SUV och absolut inte en gräslig crossover. En ID.3 kombi hade suttit fint.

 

Amen. Det är uppåt miljonen eller Farmor Anka-bil som gäller.

Finns ingen vettig familjebil varför jag än så länge ser elbilar som rätt icke-relevanta. Nästa bil blir garanterat fossil.

 

Instämmer med båda ovan! Inte så intresserad av SUV överhuvudtaget, jag vill ha en stor kombi. Ska det vara elbil så får jag vänta på en EQE kombi. Är dock mer troligt att det blir en E-klass kombi med dieselmotor även nästa gång. Min E-klass från 2012 har bara gått 14 500 mil och jag kör inte mer än 1 500 mil/år, så den hänger med ett tag till. Har den utrustning jag vill ha, inte så mycket jag saknar av det som finns i nyare. Det mesta jag kör är landsväg i glesbygd, så miljövinsten med att jag byter till elbil lär vara marginell.



#69

Postad 12 september 2019 - 12:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Det är ju förövrigt inte utan att man undrar hur många tusentals laddstationer som måste byggas för att det inte ska bli trångt/förseningar när väl "alla" har elbilar... Att det inte är trångt idag kvittar, elbilar utgör en obetydlig del av totala bilflottan.

#70

Postad 12 september 2019 - 15:49

Sffguy
  • Sffguy
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Det är ju förövrigt inte utan att man undrar hur många tusentals laddstationer som måste byggas för att det inte ska bli trångt/förseningar när väl "alla" har elbilar... Att det inte är trångt idag kvittar, elbilar utgör en obetydlig del av totala bilflottan.

 

Infrastrukturen ökar alltid markant när många utnyttjar tekniken och den blir lönsam så är minsta problemet enligt mig.

 

Kolla Fiberutbyggnaden i Sverige och hur många som höll hårt kvar vid kopparnätet som något som funkat i alla tider.

 

Men idag klagar ingen på detta när det är gjort.

 

Edit: Kolla Norge där finns enormt många Snabbladdare pga det säljs mer Elbilar en något annat land men dom har även reduktion på momsen - 25% inköpspriset, fria vägtullar och fri parkering. (Stockholm tänk fria tullar och parkering)

 

Skulle Sverige genomföra samma fördelar för Elbilen som Norge.

 

Tror jag att fler skulle köpa det idag och som alltid är det plånboken som styr enlig min egen erfarenhet.

 

Folk kommer med bortförklaringar istället för att säga att just nu är priset för högt för min ekonomi och det kan väll alla förstå.

 

XC40 Lär väll landa mellan 460-500 000 kr ( - 60 000 Supermiljö premie ) är min uppskattning och detta är deras budget modell i XC familjen.


Redigerat av Sffguy, 12 september 2019 - 18:45.


#71

Postad 12 september 2019 - 16:32

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 1

Det är ju förövrigt inte utan att man undrar hur många tusentals laddstationer som måste byggas för att det inte ska bli trångt/förseningar när väl "alla" har elbilar... Att det inte är trångt idag kvittar, elbilar utgör en obetydlig del av totala bilflottan.

Visst behöver snabbladdningsnäten byggas ut. Men en av de stora fördelarna med elbil är ju att du till allra största del kan tanka/ladda i hemmet.
Laddstationer är ju mest kritiskt på långfärder.

#72

Postad 12 september 2019 - 21:04

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Visst behöver snabbladdningsnäten byggas ut. Men en av de stora fördelarna med elbil är ju att du till allra största del kan tanka/ladda i hemmet.

Det beror nog lite på hur du bor. Der är ju inte bara att använda vilket väggurtag som helst :-).

#73

Postad 12 september 2019 - 21:59

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Problemet måste ju främst vara för de som bor i storstäder där alla inte har en egen stolpe att kunna göra om till laddstation.

#74

Postad 12 september 2019 - 22:15

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 1
Kan berätta att jag som bor hos Östersunds hem kan hyra Elbils laddstolpe via kommunens bostäder.

Kan tänka mig att fler följer efter när efterfrågan ökar och vet att Bostadsrätt föreningar redan byggt ut före pga detta.

Men därför att kommunens egna Leasing bilar går helt på El och profilerar kommunen med detta och Elbussar så förstår jag varför.

Men detta betyder också efter Leasing tiden kommer massa ut på begagnat marknaden efter 2-3 års tid från Företag och kommuner.

Här köper massa bilfirmor upp dessa bilar och säljer vidare och tjänar pengar.

Så vill ni slippa mellanhanden kontakta kommunen eller företag med Leasing bilar och försök köpa direkt istället.

Dessa är oftast på service avtal och i bra skick

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 12 september 2019 - 22:17.


#75

Postad 12 september 2019 - 22:25

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 1
Såg också att kommunala Jämtkraft gjort ett avtal med Volkswagen med Vattenkraft & Vindkraft till deras Elbilar.

Så nu när båda Mercedes och Volkswagen bygger infrastruktur tillsammans med andra märken via Ionity laddstolpar.

Så kommer detta eskalera liknande när Android ankom till mobilmarknaden.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 14 september 2019 - 17:12.


#76

Postad 12 september 2019 - 22:46

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2
Men Jonas, du bor i en obetydlig småstad.
Låt oss låtsas att alla i Stockholm, Göteborg eller Malmö skaffar elbil. Var ska då vi som bor i lägenhet ladda?
Och snälla, dra inte upp någon YT-video med fantasifakta som svar.

#77

Postad 12 september 2019 - 23:05

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Det beror nog lite på hur du bor. Der är ju inte bara att använda vilket väggurtag som helst :-).

..

Fast det går ju egentligen helt ok i de flesta fall. Det tar längre tid, men det fungerar alldeles utmärkt.

 

Mina tankar kring problemet är väl framöver kanske snarare att regionelnäten (eller whatever det kan heta) i och kring storstäderna sannolikt behöver byggas ut om det skall laddas 324090 elbilar i stockholm; detta är dock något som om jag inte missminner mig åligger nätägarna.

 

Dessutom behövs sannolikt att fastighetsägare ser över eldragningen i sina hus (många gamla hus i exvis Stockholm med mer än tveksam eldragning; hemmafix, hoptvinnade kabelskarvar, för små kabelareor etc.).



#78

Postad 12 september 2019 - 23:07

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 1

Men Jonas, du bor i en obetydlig småstad.
Låt oss låtsas att alla i Stockholm, Göteborg eller Malmö skaffar elbil. Var ska då vi som bor i lägenhet ladda?
Och snälla, dra inte upp någon YT-video med fantasifakta som svar.

På laddstolpar liknande motorvärmare alla hyr idag självklart vill Q-Park tjäna pengar i Stockholm med.

Dom som har parkeringen i småstaden Östersund också. Nycklar tillhandahålls från Stockholm kan jag informera.

Så om alla bilägare har en Elbil och vill hyra via Q-Park som du säger tror du att Q-Park inte fixar detta illa kvickt för att få hyra ut och tjäna in extra pengar ?

Dessa stolpar är dyrare pga högre elkonsumtion.

Eller påstår du att om Q-PARK kan öka sin omsättning med minst 50% via Elbils laddstolpar istället ej investerar i dessa om dom vet att efterfrågan finns.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 12 september 2019 - 23:16.


#79

Postad 12 september 2019 - 23:47

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 1

Dessutom behövs sannolikt att fastighetsägare ser över eldragningen i sina hus (många gamla hus i exvis Stockholm med mer än tveksam eldragning; hemmafix, hoptvinnade kabelskarvar, för små kabelareor etc.).

Oftast går Parkeringen på egna strömlinor som är kopplade direkt till egna transformator skåp.

Dessa har inget med hyreshuset egna elnät.

Sett när dom haft underhåll på parkeringen då har elektrikern gått till transformator skåpet och stängt av detta och påverkar enbart parkeringen egna elnät.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 12 september 2019 - 23:48.


#80

Postad 13 september 2019 - 01:05

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Så är det ju naturligtvis. Jag är insnöad på villatänket då jag bor i villa :)



#81

Postad 13 september 2019 - 02:59

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 1

Jag bor i villa så det är väl iofs inget problem att installera en laddare hemma. Som en del skrivit ovan så kan man i princip ladda från vilket uttag som helst, det tar bara olika lång tid. Vill man ha snabb laddning så lär det gå en hel del ström.

 

Mitt hus har huvudsäkringar på 16 A och det är lite på gränsen om bergvärmepumpen ska gå med tillsats när det är riktigt kallt, men det funkar. För några år sen så kollade jag vad det skulle kosta att säkra upp till 20 A och det var flera tusen per år bara i fast avgift.

 

Med en laddare för elbil hemma skulle jag säkert behöva säkra upp för att kunna ladda på vintern. Om det t.ex. kostar 3000 kr/år och jag kör 1500 mil/år så blir det 2 kr/mil bara där! Något man kanske inte ska glömma i kalkylen.

 

En annan sak jag funderar på är hur det skulle funka när jag åker till fjällen på vintern. Nästan alla längre resor jag kör är till fjällen, oftast till kompisars stuga i Sälen. Som många andra fjällstugor så värms den med direktverkande el och vedeldning när man är på plats. Redan nu är det lite på gränsen, är det kallt ska man inte köra bastun och spisen samtidigt som man gör slut på en del varmvatten. Jag tror inte de vill säkra upp för att jag ska kunna ladda min elbil. Det här lär gälla många stugor i många liknande områden. Jag har svårt att tro att elnätet i dessa stugbyar är dimensionerat för att klara en massa elbilar också. Det blir nog till att köra på diesel ett tag till! :)



#82

Postad 13 september 2019 - 06:43

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Angående att säkra upp hus, jag vet inte om det är beroende på vilken distributör du har , men tex Vattenfall tar inget extra att säkra upp ett hus om det sker inom det intervall man redan ligger, https://www.vattenfa...ring/#Intervall        

Tex att säkra upp från 16A till 25A kostar ingen extra månadsavgift, dock är det en engångskostnad för elektrikern som ska inspektera anläggningen.

Sedan bör man köpa en laddbox med lastbalansering, som har koll på att inte förbrukningen i.o.m bil-laddningen inte överstiger husets huvudsäkring.

 

Men att ladda från en bil från ett vanligt schuko-uttag är ingen bra ide, ok att de är specade tex för 16A när uttagen typgodkänns. Men det är ingen garanti, för de är typade för att dra den lasten under 1 eller var det 2 timmar, inte 6-9 timmar som en laddfas kan ta. "Stor" risk att de blir överhettade och börjar brinna. Det har hänt i mitt relativt nybyggda villaområde redan, en schuko brann upp vid elbils laddning...

 

Edit: jag har oxså samma "problem" med fjällresor, och jag är helt inställd på att när jag byter till elbil så får jag helt enkelt hyra en isbjörns-dräpar-bil under fjällresan...


Redigerat av what17ever, 13 september 2019 - 06:56.


#83

Postad 13 september 2019 - 08:34

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 1

Jag har svårt att tro att elnätet i dessa stugbyar är dimensionerat för att klara en massa elbilar också. Det blir nog till att köra på diesel ett tag till! :)

Kan lova dig att Sälen och Åre med liknande har grymma El nät som är ett expansivt område som påkostas hela tiden.

Bor i Östersund och har nära till Åre som ägs av Sälen stjärnan koncernen.

Norska och Stockholm överklassen kör Tesla S och får det att funka har jag märkt.

Företag lever på dessa områden enbart och åkeri branschen frodas med massa leveranser pga fjällen.

Byggbranschen också 😀

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 13 september 2019 - 08:52.


#84

Postad 13 september 2019 - 08:41

Lunna
  • Lunna
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 1

Det är inga problem med elbil till fjällen. Finns många sätt att lösa det på. Bor man i stuga som är nära backen kan bilen ladda på dagen eller natten när det ändå är låg belastning i huset. Behöver man åka mellan stuga och backe så finns det ofta laddstolpar vid parkeringen. Annars får man ladda på natten. Går ju självklart också justera effekten efter vad man har tillgång till i stugan också. Är det ett schuko så kanske man ska nöja sig med max 8A pga varmgång.

 

8h laddning på 6A ger ungefär 5mil så man behöver egentligen inte bry sig alls utan ladda på natten och man går lite plus varje dag på räckvidden sen är det helt fullt tills man ska hem.


Redigerat av Lunna, 13 september 2019 - 08:45.


#85

Postad 13 september 2019 - 08:42

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 1
Hemma laddare har man kunnat ansökt bidrag för via Naturvårdsverket upp till ett visst belopp.

Detta har införts pga underlätta övergången till Elbilar.

#86

Postad 13 september 2019 - 18:44

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Angående att säkra upp hus, jag vet inte om det är beroende på vilken distributör du har , men tex Vattenfall tar inget extra att säkra upp ett hus om det sker inom det intervall man redan ligger, https://www.vattenfa...ring/#Intervall        

Tex att säkra upp från 16A till 25A kostar ingen extra månadsavgift, dock är det en engångskostnad för elektrikern som ska inspektera anläggningen.

Sedan bör man köpa en laddbox med lastbalansering, som har koll på att inte förbrukningen i.o.m bil-laddningen inte överstiger husets huvudsäkring.

 

Men att ladda från en bil från ett vanligt schuko-uttag är ingen bra ide, ok att de är specade tex för 16A när uttagen typgodkänns. Men det är ingen garanti, för de är typade för att dra den lasten under 1 eller var det 2 timmar, inte 6-9 timmar som en laddfas kan ta. "Stor" risk att de blir överhettade och börjar brinna. Det har hänt i mitt relativt nybyggda villaområde redan, en schuko brann upp vid elbils laddning...

 

Edit: jag har oxså samma "problem" med fjällresor, och jag är helt inställd på att när jag byter till elbil så får jag helt enkelt hyra en isbjörns-dräpar-bil under fjällresan...

 

Det var ju intressant! Så är det inte hos Ellevio (tidigare Fortum) som jag har. Kollade vad som gäller nu i mitt område här: https://www.ellevio...._171201_v19.pdf

16 A kostar 485 kr/månad, 20 A 620 kr/månad, 25 A 780 kr/månad och 35 A 1150 kr/månad.

16 till 20 A blir 1620 kr/år, 20 till 25 A blir 1920 kr/år och 25 till 35 A 4440 kr/år. 

 

Jag förstår att det finns en lastbalansering för detta, men är det då kallt så blir det inget kvar att ladda bilen med. Självklart är detta lite extremfall då det sällan är riktigt kallt, men jag vill att saker ska fungera i alla lägen.

 

Hemma har jag fått ett 16 A CEE-uttag 1-fas monterat som jag använder till bilens uppvärmning. Har även monterat en sådan hane på en Defa-kabel, för att helt slippa Schuko i den kedjan.



#87

Postad 13 september 2019 - 18:53

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1

En annan sak jag funderar på är hur det skulle funka när jag åker till fjällen på vintern. Nästan alla längre resor jag kör är till fjällen, oftast till kompisars stuga i Sälen. Som många andra fjällstugor så värms den med direktverkande el och vedeldning när man är på plats. Redan nu är det lite på gränsen, är det kallt ska man inte köra bastun och spisen samtidigt som man gör slut på en del varmvatten. Jag tror inte de vill säkra upp för att jag ska kunna ladda min elbil. Det här lär gälla många stugor i många liknande områden. Jag har svårt att tro att elnätet i dessa stugbyar är dimensionerat för att klara en massa elbilar också. Det blir nog till att köra på diesel ett tag till! :)


Bastar, duschar, och lagar ni mat dygnet runt, eller finns det möjligtvis några stunder på dygnet när det finns några ampere över?

Redigerat av Loco.spk, 13 september 2019 - 18:54.


#88

Postad 13 september 2019 - 19:03

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Kan lova dig att Sälen och Åre med liknande har grymma El nät som är ett expansivt område som påkostas hela tiden.

Bor i Östersund och har nära till Åre som ägs av Sälen stjärnan koncernen.

Norska och Stockholm överklassen kör Tesla S och får det att funka har jag märkt.

Företag lever på dessa områden enbart och åkeri branschen frodas med massa leveranser pga fjällen.

Byggbranschen också 😀

 

Låter bra om det är så! Jag hade bara inte riktigt förhoppningen att man dragit så väldimensionerade elnät i stugbyarna i Sälen fjällen, eller andra fjällbyar.

 

Jag är väl förtrogen med Skistar, och vilka anläggningar de har. :) Tyvärr blir det inte av att åka till Åre så ofta, har bara varit där en gång. Har 70 mil till Åre, 27 till Trysil och Sälen samt 35 mil till Hemsedal. Då blir det lite enklare att åka till de senare.

 

Kan tänka mig att det börjar bli tätt mellan elbilarna i Åre, men i Sälenfjällen ser man inte så många än. I Trysil är det väl lite fler, men inte så värst många tycker jag.

 

Det är inga problem med elbil till fjällen. Finns många sätt att lösa det på. Bor man i stuga som är nära backen kan bilen ladda på dagen eller natten när det ändå är låg belastning i huset. Behöver man åka mellan stuga och backe så finns det ofta laddstolpar vid parkeringen. Annars får man ladda på natten. Går ju självklart också justera effekten efter vad man har tillgång till i stugan också. Är det ett schuko så kanske man ska nöja sig med max 8A pga varmgång.

 

8h laddning på 6A ger ungefär 5mil så man behöver egentligen inte bry sig alls utan ladda på natten och man går lite plus varje dag på räckvidden sen är det helt fullt tills man ska hem.

 

Det beror som sagt lite på hur man tänker använda bilen på plats. När jag kommer fram till kompisarnas stuga i Tandådalen så har jag kört minst 27 mil, då lär det vara rätt lite kvar i batteriet på elbilen. Alla dagar det är fint väder så åker vi till Trysil, 45-50 min enkel väg. Att stå och ladda lite hela veckan vid stugan skulle inte funka särskilt bra för oss. De dagar vi åker i Sälen så tar vi bussen ibland, men oftast blir det bil där med. Jag har inte sett särskilt många laddplatser vid backarna i varken Sälen eller Trysil än, men det kanske är på gång.

 

Som du kan se i mitt förra inlägg så håller jag helt med angående belastning av Schuko. :)



#89

Postad 13 september 2019 - 19:07

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Bastar, duschar, och lagar ni mat dygnet runt, eller finns det möjligtvis några stunder på dygnet när det finns några ampere över?

 

Dagtid är det sällan någon som gör något av detta, men då är bilen sällan vid huset. Under kvällen pågår dessa aktiviteter under några timmar. På natten går den övriga förbrukningen ned, och om vi eldat ordentligt så varar det nog en bit in på natten. Dock är det oftast kallast på natten, vilket kan ge mindre över till laddning. Det är möjligt att det går att få att funka, men det känns lite tveksamt.



#90

Postad 13 september 2019 - 20:40

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Angående att säkra upp hus, jag vet inte om det är beroende på vilken distributör du har , men tex Vattenfall tar inget extra att säkra upp ett hus om det sker inom det intervall man redan ligger, https://www.vattenfa...ring/#Intervall
Tex att säkra upp från 16A till 25A kostar ingen extra månadsavgift, dock är det en engångskostnad för elektrikern som ska inspektera anläggningen.
Sedan bör man köpa en laddbox med lastbalansering, som har koll på att inte förbrukningen i.o.m bil-laddningen inte överstiger husets huvudsäkring.

Men att ladda från en bil från ett vanligt schuko-uttag är ingen bra ide, ok att de är specade tex för 16A när uttagen typgodkänns. Men det är ingen garanti, för de är typade för att dra den lasten under 1 eller var det 2 timmar, inte 6-9 timmar som en laddfas kan ta. "Stor" risk att de blir överhettade och börjar brinna. Det har hänt i mitt relativt nybyggda villaområde redan, en schuko brann upp vid elbils laddning...


Du får nog kolla upp tariffkostnaderna också så ser du att det påverkar årskostnaden.
https://www.vattenfa...g/elnatspriser/

Har du mer info om schukon som brann upp i ditt område, eller är det där det var en timer inkopplad?

#91

Postad 14 september 2019 - 05:58

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Du får nog kolla upp tariffkostnaderna också så ser du att det påverkar årskostnaden.
https://www.vattenfa...g/elnatspriser/

Har du mer info om schukon som brann upp i ditt område, eller är det där det var en timer inkopplad?

Lurigt med tarifferna..
Schukon som brann har jag inga detaljer om, bara att de hade lyckats släcka i carporten när brandkåren kom dit. Om jag skulle killgissa så antar jag att en timer var inblandad..

#92

Postad 14 september 2019 - 10:18

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Fully charged genomgång från Frankfurt.

Tydligen är Ionity Charger ett samarbete med BMW, Porsche, Volkswagen, Audi, Mercedes mfl.

Så helt öppet laddning oavsett om du kör en Hyundai, Kia, Mini, Opel eller ovanstående märken antar jag att det blir som Android vs Apple.

Tesla mot Ionity Charger.

350 Kw är nya laddarna 2.7 m höjd med LED-belysning riktad neråt. (Porsche Taycan S vid laddaren)

150 kw är dagens laddare som Tesla Bjørn från Norge väljer i första hand på Mercedes EQC video jag delar och finns redan i Norge, Sverige, Danmark.

http://youtu.be/JEUV3Hy6M3c

#93

Postad 14 september 2019 - 11:20

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Volkswagen id3

http://youtu.be/6ex28SVZXW0

Polestar 2

http://youtu.be/XfUNFBt8qAU

#94

Postad 14 september 2019 - 12:01

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Seat Elborn ( liknande id3 VW )

http://youtu.be/QVbeRvj2gIc

VW E-up

http://youtu.be/a5Ot_suq9Hs

Skoda E-Citigo kopia av E-up pga Vw äger Skoda

http://youtu.be/INiFLq65B5U

Opel Corsa-E

http://youtu.be/rt7wGZQm8t0

Mercedes EQV-300

http://youtu.be/OKf3U3-jPiY

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 14 september 2019 - 12:04.


#95

Postad 14 september 2019 - 12:05

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Själv tycker jag att Volkswagen id3 känns väldigt intressant när jag kollat igenom Ev från Frankfurt mässan.

#96

Postad 14 september 2019 - 12:28

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 1
Åh vad jag skulle vilja ha en Id.3 som andra bil
Id.3 verkar ju vara en mycket intressant bil...Gillar den skarpt .
Hoppas svenska priserna inte drar iväg så mycket

#97

Postad 14 september 2019 - 16:23

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Håller med dig fullständigt bra utrymmen och mycket alternativ på motorstorlek och Batteri storlek.

Design mässigt tycker jag Honda E är snyggaste i denna storleken och mest nytänkande.

Men mest praktiska bilen är Volkswagen id3.

#98

Postad 14 september 2019 - 17:24

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
E-bubbla...
https://www.greencar...-beetle-ev-kits

#99

Postad 14 september 2019 - 19:19

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 1

Håller med dig fullständigt bra utrymmen och mycket alternativ på motorstorlek och Batteri storlek.

Design mässigt tycker jag Honda E är snyggaste i denna storleken och mest nytänkande.

Men mest praktiska bilen är Volkswagen id3.

 

Honda E är jättefulsnygg.



#100

Postad 14 september 2019 - 21:25

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Fast det går ju egentligen helt ok i de flesta fall. Det tar längre tid, men det fungerar alldeles utmärkt.

Nja, ett äldre flerfamiljshus där de boende börjar ladda elbilar med förlängningssladd från väggurtaget. Det tror jag kan få mindre trevliga konsekvenser. Det finns ju exempel på bränder som startat pga att man laddat en elbil i villagaraget: https://www.nyteknik...i-huset-6934241

Någon kanske skrattar men en kollega till mig berättade att han såg något liknande nyligen, bor i Göteborg. Det tråkiga är ju att det oftast måste hända någon olycka innan man förstår problemet. "Det händer inte mig".

Men att det kommer lösningar är jag övertygad om.


Redigerat av Mr_Tom, 14 september 2019 - 21:42.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.