Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

OLED - ljust rum & reflektioner?

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 24 november 2020 - 12:52

Unregisterede2794e9a
  • Unregisterede2794e9a
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Låter lovande. Sugen på en A87 själv. Hur tycker du TV:n är annars? Testat att spela något på den? Kommer den med nya bluethooth fjärren? Har en XF 9005 idag med gamla fjärren och den behöver man rikta rakt mot TV:n

 

Är i extas, tycker den är magisk(provat en del dolbyvision via netflix, grym rörelsehantering och uppskalning när man tittar på vanlig tv). Jag spelar inget tyvärr. Kontrollen fungerar var man än riktar den, bakgrundsbelyst kontroll som går igång när man flyttar på kontrollen så är väl någon typ av sensor som aktiveras vid rörelse. 



#52

Postad 24 november 2020 - 13:32

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Är i extas, tycker den är magisk(provat en del dolbyvision via netflix, grym rörelsehantering och uppskalning när man tittar på vanlig tv). Jag spelar inget tyvärr. Kontrollen fungerar var man än riktar den, bakgrundsbelyst kontroll som går igång när man flyttar på kontrollen så är väl någon typ av sensor som aktiveras vid rörelse.


Tack för svar. Det får nog bli ett köp 😀
Jag gissar att ni som beställt A87 har gjort det via MMs erbjudande. Jag befinner mig utomlands fram till den 7/12, så undrar om ni minns hur långt fram i tiden det gick att boka leveransen hem? Har för mig att man brukar kunna välja rätt sen leverans, men vill kolla för säkerhets skull.

#53

Postad 26 november 2020 - 17:04

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Jo, att det är sämre bild i dagsljus är fullt förståeligt, och jag ser så gott som aldrig på tv under dagen om det inte är typ fotbolls-vm eller liknande så det är inget större problem. Men eftersom det kommer att vara rätt så ljust även kvällstid från typ april-september så är det ändå intressant att se hur det kommer fungera då. Får väl simulera och testa det genom att titta på tv mitt på dagen i november - motsvarar kanske kl 19 i juni. Plus att det blir spännande att se hur pass störande reflektioner från lampor och/eller fönster (utan direkt solljus, bara en vanlig ljus himmel) kommer att vara.

Och tydligen kommer jag kunna testa detta snabbare än jag trodde då jag precis fick ett mail från MM att min TV har skickats. Får se om den hinner levereras innan helgen. :)

Jo, att det är sämre bild i dagsljus är fullt förståeligt, och jag ser så gott som aldrig på tv under dagen om det inte är typ fotbolls-vm eller liknande så det är inget större problem. Men eftersom det kommer att vara rätt så ljust även kvällstid från typ april-september så är det ändå intressant att se hur det kommer fungera då. Får väl simulera och testa det genom att titta på tv mitt på dagen i november - motsvarar kanske kl 19 i juni. Plus att det blir spännande att se hur pass störande reflektioner från lampor och/eller fönster (utan direkt solljus, bara en vanlig ljus himmel) kommer att vara.

Och tydligen kommer jag kunna testa detta snabbare än jag trodde då jag precis fick ett mail från MM att min TV har skickats. Får se om den hinner levereras innan helgen. :)


Fått hem den än? Beställde samma TV i tisdags och igår skickades den från MM, men inte hört någonting från DHL än. Är inte i Sverige på en dryg vecka så har inte bråttom, men skulle ändå vara kul att höra dina intryck.

#54

Postad 26 november 2020 - 17:42

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Det märks du inte har prövat den hemma, pröva det först

JÄTTE imponerad av denna bild från "rtings" NOT!

x900h-design-large.jpg


Vet du nått om korrekt bildåtergivning över huvudtaget?

#55

Postad 26 november 2020 - 17:43

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Faktiskt nöjd med jag vågade bryta OLED trenden pröva på LED

 

Ångrar det inte alls


Vet du nått om korrekt bildåtergivning över huvudtaget?

Den där bilden hade skrämt mig köpa LED



#56

Postad 26 november 2020 - 21:27

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0

Fått hem den än? Beställde samma TV i tisdags och igår skickades den från MM, men inte hört någonting från DHL än. Är inte i Sverige på en dryg vecka så har inte bråttom, men skulle ändå vara kul att höra dina intryck.

 

Beställde i måndags kväll, på tisdag fick jag meddelande från MM att dom skickat den, på tisdag kväll fick jag meddelande från DHL att jag kunde välja leveransdag, onsdag eller torsdag (dagtid på bägge). Valde torsdag och idag levererades den. Har den stående i hallen ouppackad än så länge, kommer nog inte att få upp den förrän på lördag eller söndag. Hoppas jag kan använda samma väggstativ som jag har på min nuvarande 55" Sony men vi får väl se (den väger i alla fall minde än nuvarande 55").

 

Detta är mitt första steg i OLED-världen efter en vända med LCD (Sony) efter plasma i flera år (Pioneer och Samsung) där jag varit nöjd med alla. Den nuvarande Sonyn är riktigt bra, det enda som är lite sämre är betraktningsvinkeln som är blaskig och vek om jag t.ex. är i köket och vill se lite tv (har öppen planlösning), men inga problem när jag sitter i soffan, att undertexter får lite blooming i mörka scener och att Dolby Vision inte riktigt har det tryck jag förväntar mig och hoppats på. I övrigt är det en mycket bra tv, men jag var sugen på en större variant och har varit nyfiken på OLED i några år nu.

 

I slutändan stod det mellan följande alternativ (med min uppfattning om hur dom fungerar):

  • Sony A8 -
    + Riktigt bra bild, bäst rörelshantering, mycket filmisk bild, bra färger, Android.
    - Den inte har lika bra tryck i  HDR som andra alternativ
  • Sony XH9505:  
    + Bra bild, bra svärta för LCD, ljusstyrka, billigare, bra HDR, Android (bryr mig inte om petitesser som HDMI 2.1 med tanke på att jag inte spelar PC-spel och det lilla jag spelar på konsol ändå inte verkar nyttja dessa funktioner på ett bra tag ännu oavsett om man kör XSX eller PS5).
    - Betraktningsvinklar, blooming och icke-avgrundsdjup svärta.
  • Panasonic HZ1000 (alt. 1500) 
    + Bäst bild (av mina alternativ), bäst färger, bra tryck i HDR.
    - Ingen Android vilket är synd då jag gillar det, och tydligen lite sämre rörelsehantering (vilket kanske inte skulle störa mig då jag ser på sport under typ en vecka vartannat år), dyrare
  • Philips 855:
    + Bra bild (efter kalibrering), bra tryck i HDR, Android, ljusstyrkan, Ambilight.
    - Kvalitetskontrollen (läser en del om diverse problem både med hård- och mjukvara) och eventuell kundservice samt att den verkar kräva en hel del mer vid konfigurering då man kan behöva stänga av/justera en hel del för att få den där bra bilden, men det går att få till det mesta man vill ha som jag tolkat det.

LG CX hoppade jag över även om den verkar helt ok - möjligen hade jag köpt GX om den funnits kvar i lager när jag skulle beställa tv i måndags kväll då den är grymt snygg väggmonterad. Ser inget behov av HDMI 2.1 annat än eARC på ett bra tag framöver.

 

Hade Panasonic sänkt priset till under 20k hade det blivit förstahandsvalet, men än så länge har Sony och Philips varit dom med bäst BF-pris (och LG GX också, men - som sagt - den hade tagit slut när jag kände att jag behövde lägga en beställning). Nu kommer säkert flera av dessa tv att bli ännu billigare i morgon (typiskt!  :rolleyes:), men nu är valet gjort och jag hoppas och tror jag blir nöjd med min Sony A8 när jag väl packar upp den och får se hur den levererar. Återkommer med mer input när jag har något att säga om vad den presterar.


Redigerat av Horrabin, 26 november 2020 - 21:30.


#57

Postad 26 november 2020 - 21:41

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Beställde i måndags kväll, på tisdag fick jag meddelande från MM att dom skickat den, på tisdag kväll fick jag meddelande från DHL att jag kunde välja leveransdag, onsdag eller torsdag (dagtid på bägge). Valde torsdag och idag levererades den. Har den stående i hallen ouppackad än så länge, kommer nog inte att få upp den förrän på lördag eller söndag. Hoppas jag kan använda samma väggstativ som jag har på min nuvarande 55" Sony men vi får väl se (den väger i alla fall minde än nuvarande 55").

Detta är mitt första steg i OLED-världen efter en vända med LCD (Sony) efter plasma i flera år (Pioneer och Samsung) där jag varit nöjd med alla. Den nuvarande Sonyn är riktigt bra, det enda som är lite sämre är betraktningsvinkeln som är blaskig och vek om jag t.ex. är i köket och vill se lite tv (har öppen planlösning), men inga problem när jag sitter i soffan, att undertexter får lite blooming i mörka scener och att Dolby Vision inte riktigt har det tryck jag förväntar mig och hoppats på. I övrigt är det en mycket bra tv, men jag var sugen på en större variant och har varit nyfiken på OLED i några år nu.

I slutändan stod det mellan följande alternativ (med min uppfattning om hur dom fungerar):

  • Sony A8 -
    + Riktigt bra bild, bäst rörelshantering, mycket filmisk bild, bra färger, Android.
    - Den inte har lika bra tryck i HDR som andra alternativ
  • Sony XH9505:
    + Bra bild, bra svärta för LCD, ljusstyrka, billigare, bra HDR, Android (bryr mig inte om petitesser som HDMI 2.1 med tanke på att jag inte spelar PC-spel och det lilla jag spelar på konsol ändå inte verkar nyttja dessa funktioner på ett bra tag ännu oavsett om man kör XSX eller PS5).
    - Betraktningsvinklar, blooming och icke-avgrundsdjup svärta.
  • Panasonic HZ1000 (alt. 1500)
    + Bäst bild (av mina alternativ), bäst färger, bra tryck i HDR.
    - Ingen Android vilket är synd då jag gillar det, och tydligen lite sämre rörelsehantering (vilket kanske inte skulle störa mig då jag ser på sport under typ en vecka vartannat år), dyrare
  • Philips 855:
    + Bra bild (efter kalibrering), bra tryck i HDR, Android, ljusstyrkan, Ambilight.
    - Kvalitetskontrollen (läser en del om diverse problem både med hård- och mjukvara) och eventuell kundservice samt att den verkar kräva en hel del mer vid konfigurering då man kan behöva stänga av/justera en hel del för att få den där bra bilden, men det går att få till det mesta man vill ha som jag tolkat det.
LG CX hoppade jag över även om den verkar helt ok - möjligen hade jag köpt GX om den funnits kvar i lager när jag skulle beställa tv i måndags kväll då den är grymt snygg väggmonterad. Ser inget behov av HDMI 2.1 annat än eARC på ett bra tag framöver.

Hade Panasonic sänkt priset till under 20k hade det blivit förstahandsvalet, men än så länge har Sony och Philips varit dom med bäst BF-pris (och LG GX också, men - som sagt - den hade tagit slut när jag kände att jag behövde lägga en beställning). Nu kommer säkert flera av dessa tv att bli ännu billigare i morgon (typiskt! :rolleyes:), men nu är valet gjort och jag hoppas och tror jag blir nöjd med min Sony A8 när jag väl packar upp den och får se hur den levererar. Återkommer med mer input när jag har något att säga om vad den presterar.

Har själv en Sony XF9005 och har liknande intryck. Bra TV överlag, men upplever också en del blooming med undertexter. Tror vi kommer bli nöjda med denna.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.