Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES

1063 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-XW5000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 59 900:-
Sony VPL-XW7000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 154 900:-
1 relaterade trådar

#751

Postad 20 januari 2023 - 01:00

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Själv kan jag inte se en film längre utan tonemapping.

När jag ser på Netflix konverterar jag, via ATV, HDR>SDR.

Funderar fortfarande på en Hdfury för LLDV, men är väldigt nöjd med SDR.

Det är ju lite meck med HDfury, Hdmi kablar, nätverkskablar, längre Hdmi handskakning m.m.

Men tror nog ändå resultatet med lldv är grymt, så det blir nog det lite längre fram.

Så är det med allt.. När man går upp i kvalité är det svårt att backa igen.

 

Med XW5000 så känns det som man missar nått i ljusa scener om man konverterar till SDR.

Men sen blir ju mörka scener bättre. Det är lite ge och ta. Det man föredrar och prioriterar helt enkelt.



#752

Postad 20 januari 2023 - 22:37

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Snart ska jag testa 3D på min xw7000es. Fick tips från en fransk hembiosida. Här är länken
https://www.hi-shock...umber=SW10061.2
1400kr isf Sonys dyra lösning.

#753

Postad 20 januari 2023 - 23:50

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0
Trodde 7000 hade inbyggd transmitter. Dåligt de hade epsons 10.000 kr projar för 10 år sen

#754

Postad 21 januari 2023 - 01:20

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Snart ska jag testa 3D på min xw7000es. Fick tips från en fransk hembiosida. Här är länken
https://www.hi-shock...umber=SW10061.2
1400kr isf Sonys dyra lösning.

Lite billigare ja ;)

Du uppdatera tråden efter du testat.
 



#755

Postad 21 januari 2023 - 09:15

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Lite billigare ja ;)
Du uppdatera tråden efter du testat.

Det gör jag.

#756

Postad 21 januari 2023 - 11:37

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Det gör jag.

Vilka 3-d brillor har du?



#757

Postad 22 januari 2023 - 18:36

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Vilka 3-d brillor har du?


Jag har 4 st Black Diamond från Hi-Shock sedan tidigare.

#758

Postad 26 januari 2023 - 19:30

Cemo
  • Cemo
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Hello 

Is XW5000 a worthy upgrade from Sony 260ES? Or downgrade? Or equal?

My screen ise 136 inch 16:9 Dalite 0,9 gain with an Oppo 203. Completly black room

Thank you



#759

Postad 27 januari 2023 - 09:20

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 1

Snart ska jag testa 3D på min xw7000es. Fick tips från en fransk hembiosida. Här är länken
https://www.hi-shock...umber=SW10061.2
1400kr isf Sonys dyra lösning.


Igår kom 3D emittern och på kvällen anslöt jag den till projektorn enligt bifogade manual. Startade upp och satte i en 3D film (Sammys äventyr) och ……… det funkar!!! Projjen känner av 3D och har en särskild inställning för det formatet . Resultatet= bästa 3D jag har upplevt, härligt. Blir till att testa fler av mina 100 3D-filmer.

#760

Postad 27 januari 2023 - 11:51

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Igår kom 3D emittern och på kvällen anslöt jag den till projektorn enligt bifogade manual. Startade upp och satte i en 3D film (Sammys äventyr) och ……… det funkar!!! Projjen känner av 3D och har en särskild inställning för det formatet . Resultatet= bästa 3D jag har upplevt, härligt. Blir till att testa fler av mina 100 3D-filmer.

Bra att det funkade som det skulle.

Då vet man att man kan hitta en billigare lösning.



#761

Postad 09 februari 2023 - 10:35

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Vad betyder detta ? fattar inte o var ställer man i detta ?  1 meter ?? vilka komponenter ??

 

When installing the unit at high altitudes When using the unit in a location at an altitude of 1,000 m (approx. 3,280 feet) or higher, appropriately set “High Altitude Mode” in the Setup menu. Failing to do so could have adverse effects, such as reducing the reliability of certain components



#762

Postad 09 februari 2023 - 10:44

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Vad betyder detta ? fattar inte o var ställer man i detta ?  1 meter ?? vilka komponenter ??

 

When installing the unit at high altitudes When using the unit in a location at an altitude of 1,000 m (approx. 3,280 feet) or higher, appropriately set “High Altitude Mode” in the Setup menu. Failing to do so could have adverse effects, such as reducing the reliability of certain components

1000 m. Tunn luft. Tror det varvar upp fläkten.



#763

Postad 09 februari 2023 - 11:05

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Settings [Level 2] Select when using the projector in a location at an altitude of 1,800 m (approx. 5,900 ft) or higher. [Level 1] Select when using the projector in a location at an altitude from 1,000 m (approx. 3,280 ft) to 1,800 m (approx. 5,900 ft). [Off] Select when using the projector on level ground. Hint When [Level 2] or [Level 1] is selected, fan noise becomes slightly louder since the fan rotation speed increases. In a high temperature environment, the laser light is automatically adjusted according to the intake air temperature, and the brightness will be slightly reduced.



#764

Postad 21 mars 2023 - 14:27

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Nu har min projektor gått 1500 timmar. Allt ser bra ut (y)



#765

Postad 22 mars 2023 - 15:19

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Nu har min projektor gått 1500 timmar. Allt ser bra ut (y)


Kul! Min har bara gått 1000 timmar

#766

Postad 22 mars 2023 - 19:38

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Kul! Min har bara gått 1000 timmar

 

Kul! Min har bara gått 1000 timmar

 

 

Nu har min projektor gått 1500 timmar. Allt ser bra ut (y)

 

Oj, min har bara gått 160h

 

Men då är det min 3e....



#767

Postad 28 mars 2023 - 15:15

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

https://www.youtube....h?v=SfkOvE2lYlo



#768

Postad 28 mars 2023 - 20:30

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Oj, min har bara gått 160h

 

Men då är det min 3e....

Oj, vilken modell har du? Och vad har det varit för fel på de andra två?



#769

Postad 28 mars 2023 - 21:23

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Oj, vilken modell har du? Och vad har det varit för fel på de andra två?

Tror han menar sin 3,e proj , inte 3e Sony laser ?



#770

Postad 28 mars 2023 - 21:44

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Tror han menar sin 3,e proj , inte 3e Sony laser ?


Min 3e xw7000.. Snart 4e

#771

Postad 29 mars 2023 - 05:16

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Min 3e xw7000.. Snart 4e

Du måste berätta mer :)



#772

Postad 29 mars 2023 - 07:38

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0
😳

#773

Postad 29 mars 2023 - 08:44

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Du måste berätta mer :)

För det första har jag en väldigt stor duk 4.1m bred. Det gör att minsta lilla fel syns mer tydligt än vid mer standard storlek på bild.

Minskar jag bilden till säg 3-3,5m bredd så syns mina fokus problem mycket lite eller inte alls. Så det är inget och oroa sig för om inte har över eller runt 4m i bredd skulle jag tro.

 

Nr 1 Hade fokus problem på ena sidan.

Skickade bilder och info till sony. De bytte ut den utan bråk. Fick behålla den tills den nya anlände. toppen service.

 

Nr 2 Snäppet bättre focus så det hade jag nöjt med mig. Men denna hade en vit punkt konstant i bild, syntes mest vid mörkare scener men oerhört störande. Även denna byttes ut direkt av sony, Fick behålla den tills den nya anlände. toppen service.

 

Nr 3 Fokus problem på ena sidan igen

 

Nu började tålamodet tryta lite,  det är ju ända rätt mycket pengar man lagt. Fokus problemen gör sig mer tydligt vid testbilder/kalibrering än vid normalt användande med film. Enligt SONY ska det ju inte vara så, för de har hela tiden bytt ut den.

 

Ska troligen få nr 4 i april/maj, denna gången ska den vara uppackad och testad med mina förutsättningar.

Har inte lust att byta ännu en gång.

 

Annars är jag supernöjd med bilden.

Jag använder min på max laser så finns ju inte mycket andra val för dessa pengar med samma ljusstyrka.

Funkar att sänka lasern till 80%, men man vill ju ha så bra bild som möjligt!!

 

Men man har ju lite funderingar på hur länge lasern håller ljusstyrkan på 100% istället för 80%


Redigerat av beatelund, 29 mars 2023 - 08:44.


#774

Postad 29 mars 2023 - 10:08

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Jösses vilken otur du har haft.

Bra fråga angående laserns livslängd.

Det är väl 100% ljusstyrka och 20000 timmar den ska klara innan ljusstyrkan halveras?

Jag kör min på 60%, inbillar mig att då borde den hålla längre. 

För övrigt också mycket nöjd med min projektor. 

Hade också, som jag skrev tidigare, problem med ett missljud med min första.

Sony bytte den direkt och fick också behålla den gamla tills den nya kom.



#775

Postad 29 mars 2023 - 10:34

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0
Jag har en 5000. Kan köra ganska låg styrka på lasern men när jag kommer ner till 30-40 % varvar iofs fläkten ner men jag tycker fläkten har ett mer störande ljud på lägre varvtal... tyvärr

#776

Postad 17 april 2023 - 00:06

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Min 5000 är svår att stänga av.  Det har blivit värre tycker jag.

 

Efter valet att stänga av så stänger den oftast inte av, utan förblir på.

 

Tidigare upplevde jag det som att avstängningen stördes av att jag stängde av tvbox/bluray/receiver/appleTV eller HTPC, allt som ändrade något kring HDMI-signalen avbröt nedstängningen, så jag gorde det i en ordning så att det inte skulle störa projjen.

 

Nu verjar det inte spela någon roll, det kan krävas 4-5 försök att stänga ned den innan den till slut stängs.

 

Ngn annan som…?


Redigerat av AAKEE, 17 april 2023 - 00:07.


#777

Postad 17 april 2023 - 06:37

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0
Har märkt att det kan bli effekter på olika sätt när olika fjärr styr . Tex så måste jag göra en vis ordning för att få projektor bild från boxen annars stör tv. Se till så inget påverkar en knapp på en fjärr. Min var klämmd i en kudde en knapp var nere då balla andra ut

#778

Postad 17 april 2023 - 18:57

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0
Jag skalar upp i marantz sr 7015 och skickar en "4k" signal från denna vidare till projen dvs bild från telia box och netflix. Upplever skärpan bättre då än om projen skalar upp. Låter detta "rimligt"?

#779

Postad 20 april 2023 - 06:53

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 1

Jag skalar upp i marantz sr 7015 och skickar en "4k" signal från denna vidare till projen dvs bild från telia box och netflix. Upplever skärpan bättre då än om projen skalar upp. Låter detta "rimligt"?


Nej, det tycker jag inte att det gör - men om du gillar det mer så är väl det svaret på frågan hur du ska göra :)

#780

Postad 20 april 2023 - 08:23

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

JO men man börjar tveka på sin syn :) hör annars att man skall låta projen skala då den gör det bättre .

 

Finns det egentligen några tester som påvisar skillnader på hur o var man gör uppskalningen ?


Redigerat av nyborjare, 20 april 2023 - 08:25.


#781

Postad 21 april 2023 - 21:41

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

JO men man börjar tveka på sin syn :) hör annars att man skall låta projen skala då den gör det bättre .

Finns det egentligen några tester som påvisar skillnader på hur o var man gör uppskalningen ?


Ja, det finns massor av olika testpatterns. Kör t ex Spears and Munsil, DVE eller använd en testpatterngenerator.

Med vänlig hälsning,

/Pär

#782

Postad 22 april 2023 - 21:51

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Ska ta det med Sony, då den verkligen är tjurig på att stängas av. 



#783

Postad 23 april 2023 - 08:02

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Testa med annan prg bar fjärrkontroll

 

Vad händer ? du trycker en gång då kommer rutan direkt som frågar om du vill stänga av , tryck då en gång till 

 

Eller trilskas den vid första trycket , dvs rutan kommer inte ? 

 

Som andra skriver kolla vilket mottagaröga du har angett fram bak eller båda och


Redigerat av nyborjare, 23 april 2023 - 11:38.


#784

Postad 23 april 2023 - 10:58

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Ska ta det med Sony, då den verkligen är tjurig på att stängas av. 

Provat med nya batterier i fjärren? Det kanske bara finns energi för en signal och den andra för att bekräfta lyser dåligt? Kan hända om något ligger på fjärren så en knapp blir nertryckt länge. 



#785

Postad 23 april 2023 - 11:17

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Min 5000 är svår att stänga av.  Det har blivit värre tycker jag.

 

Efter valet att stänga av så stänger den oftast inte av, utan förblir på.

 

Tidigare upplevde jag det som att avstängningen stördes av att jag stängde av tvbox/bluray/receiver/appleTV eller HTPC, allt som ändrade något kring HDMI-signalen avbröt nedstängningen, så jag gorde det i en ordning så att det inte skulle störa projjen.

 

Nu verjar det inte spela någon roll, det kan krävas 4-5 försök att stänga ned den innan den till slut stängs.

 

Ngn annan som…?

har du kollat inställningen för ir reciever? Den kan ju ställas för front, back eller bägge ir-mottagarna aktiverade.



#786

Postad 23 april 2023 - 11:26

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Nej, det tycker jag inte att det gör - men om du gillar det mer så är väl det svaret på frågan hur du ska göra :)

Nu har jag testat o även låtit andra se , typ blindtest , utan tvekan är skärpan bättre när jag slå på 4k ut från Marantz SR 7015 än när jag väljer 1080 p o låter projen skala upp, så jag behåller denna "lösning":) 



#787

Postad 23 april 2023 - 16:34

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Nu har jag testat o även låtit andra se , typ blindtest , utan tvekan är skärpan bättre när jag slå på 4k ut från Marantz SR 7015 än när jag väljer 1080 p o låter projen skala upp, så jag behåller denna "lösning":)


Blindtest på bild är alltid spännande 😊

#788

Postad 23 april 2023 - 16:52

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Blindtest på bild är alltid spännande 😊


Haha!

#789

Postad 23 april 2023 - 17:43

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Ett torrt svar blir då :

Ett blindtest (blindning) innebär att hemlighålla vissa centrala omständigheter i en undersökning till dess att den är avslutad och resultaten skall bearbetas.

Blindtest kan användas vid produktjämförelser genom att testa en produkt av två eller flera producenter utan att provpersonerna vet vilken produkt som hör till vilken producent. Den som testar kan till exempel få fem numrerade muggar med julmust utan att veta mer om sorterna än vilket nummer muggen har. Här finns fortfarande en risk att försöksledaren påverkar provpersonerna eller tolkningen av deras svar.



#790

Postad 23 april 2023 - 19:26

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
Nybörjan blev visst ”lite lissen” eller stött ..
Nybörjan blev visst ”lite lissen” eller stött ..

#791

Postad 23 april 2023 - 21:37

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0
Herregud stött .jag är snart 70 år.. varit med om de mesta o hört de mesta.. skulle jag ta åt mig vad folk skriver eller tycker skulle jag inte ha tid för mig själv.jag bara tänkte att småpågarna kanske inte visste vad blindtest betyder..) man ska aldrig sluta förvånas... jag tillhör långt ifrån generation "krängt"

#792

Postad 24 april 2023 - 06:38

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Vad tycker ägarna om sina xw7000 hittills? Är ni nöjda och blev det som förväntat? Är det ngn som kör med extern bildprocessor på den också?



#793

Postad 24 april 2023 - 08:35

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Herregud stött .jag är snart 70 år.. varit med om de mesta o hört de mesta.. skulle jag ta åt mig vad folk skriver eller tycker skulle jag inte ha tid för mig själv.jag bara tänkte att småpågarna kanske inte visste vad blindtest betyder..) man ska aldrig sluta förvånas... jag tillhör långt ifrån generation "krängt"

Ett vanligt problem i forum är att det ofta är svårt att se när någon försöker vara skämta till det genom att vara ironisk. Perras skrattande emoji på slutet är i mitt tycke en tydlig indikation om att det var en lustighet, men jag har samtidigt full förståelse att det kan missuppfattas.

 

För oss som varit med ett tag vet att Perra1 är en av de mest erfarna inom ljud- och bildbranchen. Han var en av de drivande krafterna att införa och sprida isf-certifieringar i Sverige. :)


Och du måste hålla med om att ett "blindtest" för något man måste titta på är lite småironiskt. :)


Redigerat av boombaaz, 24 april 2023 - 08:37.


#794

Postad 24 april 2023 - 08:52

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Vad tycker ägarna om sina xw7000 hittills? Är ni nöjda och blev det som förväntat? Är det ngn som kör med extern bildprocessor på den också?

Jag kan bara svara på min erfarenhet ( vad annars) jag har en 5000 och min kollega en 7000, vi har ungefär samma förutsättningar samma duk , mörk grotta och nästan samma tum . Visst 7000 har en del fördelar och optiken är säkert ett strå vassare .

Men det tar inte ut det faktum att kollegan är lite "missnöjd" och anser att han borde valt en 5000, anledningen är precis det samma som anges i Hemmabio tidningens test dvs att 7000 är för stark i en grotta och mindre bildstorlek , det vattnar ut svärtan , den blir inte lika bra som på min proj och det är så klart mindre  roligt när den kostar dubbelt så mkt , inte alla prioriterar svärtan utan andra saker, men är svärtan prio anser i alla fall jag att 5000 är ett "bättre" val 



#795

Postad 24 april 2023 - 09:08

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 2

Ah, denna eviga om "Sharpness".

 

En bild kan inte bli skarpare. Däremot går det att applicera alla möjlig bildprocessning som godtyckligt kan tolkas och uppfattas som "skarpare" bild baserat på hur hjärnan strävar efter att urskilja konturer och strukturer – vilket också är just vad det handlar om. 

 

Reglagen heter väldigt, väldigt ofta just "sharpness" och "detail enhancement" och liknande vilket förstärker intrycket att reglaget faktiskt gör saker skarpare och detaljer mer framträdande. Effekten är snarare det omvända och kommer att minska den faktiska skärpan och mängden detaljer i bilden. Drar man i reglagen för långt kommer det dessutom alstra pseudostrukturer där inga strukturer egentligen ska finnas. Men hjärnan triggar på den tydligare konturen och tänker "Ah! Mer skärpa!". :D

 

Sony har redan ett i sammanhanget ganska sofistikerat reglage för att godtyckligt addera och framhäva strukturer i bilden och det kallas "Reality Creation". Den är från början ofta redan för högt ställd vilket syns tydligt i ansikten som gärna får lite skrovlig hy.

 

Nu kan det förstås vara sådant som synen som avgör. Förstärkta konturer hjälper en svagare syn att uppfatta strukturer. Men oftast är det bara en ovana, man har lärt sig fel hur bilden ska se ut.

 

Det man alltid ska fråga sig är följande: Om allt det här faktiskt gav skarpare bild och då skarpare än vad kameran och fotografen kunde skapa, borde då inte allt detta varit med från början redan när filmen gjordes? Borde inte Spielberg och Kamiński och hela Hollywood redan sitta där med Marantz-förstärkare ifall det nu faktiskt ger skarpare bild? ¯\_(ツ)_/¯


Redigerat av Ringblixt, 24 april 2023 - 09:18.


#796

Postad 24 april 2023 - 09:16

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Uttryckte mig kanske lite "fel" när jag skrev skärpan , de som tittade nämn de inte skärpa man sa endast att man uppskattade bilden mer , det räcker för mig .

 

Sen kan man djup dyka i  data och vad de olika reglagen gör och att visa bilder blir "fel" , jag anser att så länge tittaren är nöjd räcker det.

 

Tror knappast Spielberg i sin hemmabio sitter med en Sony 5000 och låter den skala upp i stället för en Marantz och det är oväsentligt vad Hollywood har för utrustning , det finns alltid någon som har bättre , jag kan bara ha åsikt om o testa den utrustning jag har .

 

Hur bilden skapades eller vad man åstadkom vid inspelningen lär ingen känna till.



#797

Postad 24 april 2023 - 09:22

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Uttryckte mig kanske lite "fel" när jag skrev skärpan , de som tittade nämn de inte skärpa man sa endast att man uppskattade bilden mer , det räcker för mig .

 

Sen kan man djup dyka i  data och vad de olika reglagen gör och att visa bilder blir "fel" , jag anser att så länge tittaren är nöjd räcker det.

 

Tror knappast Spielberg i sin hemmabio sitter med en Sony 5000 och låter den skala upp i stället för en Marantz och det är oväsentligt vad Hollywood har för utrustning , det finns alltid någon som har bättre , jag kan bara ha åsikt om o testa den utrustning jag har .

 

Hur bilden skapades eller vad man åstadkom vid inspelningen lär ingen känna till.

Tycker inte du behöver ursäkta dig, du gjorde en observation och reagerade.

 

Jag gjorde en resa på sent 90-tal med min först egna 28-tums CRT (En Philips på rea för övrigt) och min första DVD-spelare. Hittade reglaget "Skärpa" och drog i den. Alla strukturer blev så mycket tydligare. Wow! Tog väl en film eller två med ansikten som såg ut som sårskorpor innan det klickade. :)


Redigerat av Ringblixt, 24 april 2023 - 09:23.


#798

Postad 24 april 2023 - 09:29

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Jag kan väl addera: 

 

Synen avgör en del och därför är testmönster så bra. När börjar man se konturförstärkning runt linjer och text på testbilderna. Då har man dragit reglaget för långt. Två personer kommer inte sätta den gränsen på exakt samma nivå på reglagen eftersom man inte är exakt lika i synen men heller inte riktigt lika tränade i att uppfatta när det är lite fel. 

 

I de fall jag är ute och kalibrerar gör jag inställningen med kunden och ger två förslag: det jag ser utifrån hur testbilder påverkas och det kunden ser som sin gräns från soffan.



#799

Postad 24 april 2023 - 09:39

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Jag har en extern videoprocessor - Lumagen Radaince Pro - som för dryga året sedan släppte en sharpness-funktion. Den påminner som Sonys egna, men är mer sofistikerad och du kan styra sharpness både horisontellt och vertikalt.Jag har den faktiskt på on, även om jag ogillar att addera saker i bilden som sinte finns, men har den på superlågt läge. Drar man på får man massa artefakter som sämre rörelsehantering och annat.

 

Det man kan göra är jusom Ringblixt och Perra är inne på, kalibrera och ge projektorn så bra förutsättningar det går, t ex panelaligna blått, rött och grönt och sätta skärpa efter en kalibreringsskiva. Att addera ngt från t exe en processor låter generellt som en sämre ide då de förmodligen har sämre bildship en vad som sitter i Sony.



#800

Postad 24 april 2023 - 09:42

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Hur bilden skapades eller vad man åstadkom vid inspelningen lär ingen känna till.


Verkligen ingen - Förutom de som arbetar med filmproduktion eller förstår hur filmproduktion går till. Vi är ett gäng. ;)

Vad Ringblixt, Perra mfl försöker förklara för dig är att det finns tonvis av funktioner hos projektorer, TV-apparater, förstärkare, videoprocessorer, Blu-Rayspelare med mera som förvanskar och ändrar bilden till det sämre. Med sämre menas att resultatet kommer längre ifrån den givna intentionen.

Om man ska vara lite pragmatisk så kan jag visserligen ge dig en poäng i att olika uppskalningsalgoritmer kan lämpa sig olika bra beroende på innehåll och vilken upplösning man utgår ifrån samt ens målsättning. Att gå från 1920x1080 till 3840x2160 pixlar fungerar _inte_ genom att multiplicera varje pixel fyra gånger bortsett från viss 2D-grafik. En bilinjär filtrering är oftast säkrast, men ibland ger bikubisk lite bättre resultat rent subjektivt men kan också kvadda bilden (i synnerhet om bildkällan är analog film).

Om bilden blir påtagligt skarpare genom din Marantz låter det dock mer som att ett skärpereglage spökar. Objektivt sett gör den bilden sämre och är inget jag rekommenderar att använda. Istället för att göra blindtest eller A/B-test skulle jag rekommendera att testa och jämföra över lite längre tid. Då kommer du inte bara lägga märke till kvantitativa skillnader utan även kvalitativa ditton.

Sedan är du givetvis alltid fri att göra hur du vill med din hemmabio, oavsett vad standarder och kalibrering innebär. Det är bara väldigt svårt att ge råd när målet inte är en korrekt bild utan vad ”man gillar”. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.