Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES

1063 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-XW5000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 59 900:-
Sony VPL-XW7000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 154 900:-
1 relaterade trådar

#51

Postad 27 april 2022 - 21:58

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Han verkar imponerad :lol:

https://www.youtube....h?v=fZ4PkTHCdwI



#52

Postad 28 april 2022 - 07:29

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Första videon så kan man som Mike är inne på fundera över kal, åtminstone för färgerna. Så ingen kommentar där. Men det mina ögon ser är en projektor som har en skärpa och detaljer på en annan nivå. Sen alltid svårt med jämförelse på skärm förstås. 



#53

Postad 28 april 2022 - 11:18

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

Tänkte skriva några rader om visningen som jag nyss var på i London. Det som fanns uppställt var en XW5000 och en XW7000. På ena kortsidan satt det en 220cm bred SI Black Diamondduk i 16:9 format och på motsatta sidan var det en fyra meter bred Euroscreen med matt vit väv i cinemascope. Rummet hade helt svarta väggar av tyg men taket var vitt. De hade dock satt upp ett svart tyg i taket framför den stora vita duken men helt optimalt var det ändå inte då en del ströljus studsade på de vita ytorna runt tyget i taket. Mestadels visades XW5000 på Black Diamond och när den visades så var det ibland helt mörkt och ibland med ströljus på. En tämligen onödig del av visningen eftersom vi mest då tittade på dukens egenskaper och med tanke på hur mycket shine det finns i Black Diamond så fick jag mest ont i ögonen B)  (Vi vände projektorerna så de bytte duk på 5000 när vi var där dag 2) Materialet var i stort sett uteslutande HDR. Jag frågade om de hade något med SDR också som referens men jag kunde lika gärna frågat efter VHS :D

 

Om vi börjar med ljudnivån så gick båda maskinerna i fullt läge mesta delen av tiden och de var båda två väldigt tysta i detta läget. Ungefär som VW790 är med 79-80% laser, precis innan den går upp det sista i styrka. Så ett ganska stort steg fram på den punkten, trots att de är lite mindre i formatet. En viktig punkt som jag inte har sett någon nämna än är att de numera har sitt utblås bak. Det gör dem tyvärr inte så lämpade att sätta för nära en bakvägg, uppskattningsvis inte närmare än 10cm. De har också insug på sidorna så man bör även undvika väggar för nära sidorna. Det finns numera en tempmätare i meny som visar inkommande lufttemperatur. 

 

Eftersom jag inte har någon referens att jämföra bilden mot så blir det svårt för mig att dra några riktiga slutsatser om prestandan. Men jag kan säga XW7000 fyller en 4m bred duk med HDR! Jag skriver det en gång till...XW7000 fyller en 4m bred duk med HDR! :)  Det gör varken VW890 eller JVZ-Z1(eller någon av de nya NZx) så vi har här en ganska rejäl brytpunkt på marknaden för de som kör med stor duk. Den gjorde dessutom med bravur, en klarhet och skärpa i bilden som jag tidigare aldrig har sett i denna prisklassen. Detta ihop med Sonys fina bildhantering och korrekta färger var en mäkta imponerande visning. Sony har tagit fram en ny variant på justering av tonkurvan för HDR. De mäter nu på objekt i bilden istället för hela frames. Det gör att de slipper platta ihop tonkurvan för att efterlikna SDRs powerkurva utan kan istället ge en bild som är tänkt att ge en upplevelse av hur HDR ska se ut. I praktiken gör den också detta, men jag kunde se att den krossade igenom i svart på vissa sekvenser så det kommer säkert att finns utrymme för diskussion kring detta. Maskinerna var inte kalibrerade så kan också vara en justering av svartnivån som behövdes. Ett rejält lyft mot Sonyns tidigare HDR-hantering såg det däremot ut att vara överlag.

 

Även XW5000 gav samma typ av bild med väldigt hög upplevd kontrast och skärpa. Även den trycker på bra med "kalibrerat" ljus! Vi provade den på den stora duken och även om den inte fixade HDR på så stor duk på ett optimalt sätt så gjorde den inte bort sig på något sätt. Den behöll skärpan över hela ytan och med SDR skulle den absolut fixat även den stora duken. På HDR skulle jag säga att gränsen ligger kring 3m, ungefär där den ligger för VW790ES. Men vi snackar nu en maskin för 65 papp...

 

Nu ska jag sluta raljera...Frågor på detta?

 

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 28 april 2022 - 11:39.


#54

Postad 28 april 2022 - 14:15

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Vet inte Marcus hur du har det 100% med bildminne, men om vi bollar lite tankar som hur XW5000 resp XW7000 ligger till mot VW790? Skärpa och overall upplevelse av billd? HDR är av mindre intresse som bekant eftersom jag tror och killgissar att Sonys tonmappning eller vad de dnu väljer att kalla den inte står sig mot umagen eller i vilket fall som helst hrjag ju den. 

 

Skulle så klart tjäna på ett rejält högre ljusflöde då Lumagen har ett större spann att jobba med - givetvis.

 

Detta är absolut egentligen inte alls vad jag vill höra :)



#55

Postad 28 april 2022 - 14:17

cii02ma7
  • cii02ma7
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Marcus_TheRock : Efter mässan i Lund var jag inställd på en JVC z5 (eller 7) pga jag tyckte att de modellerna hade överlägset bäst bild, mestadels pga svärtan. De gamla Sony var avsevärt sämre än min befintliga JVC x7000 i mina ögon.

 

Men, nu dyker Sony upp med ny modell: Hur står sig z5/z7 mot Sony WX7000 vad gäller svärta och kontrast?



#56

Postad 28 april 2022 - 14:43

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Vet inte Marcus hur du har det 100% med bildminne, men om vi bollar lite tankar som hur XW5000 resp XW7000 ligger till mot VW790? Skärpa och overall upplevelse av billd? 

 

Det är inte bildminnet som är svårigheten utan att jag inte har sett dem i samma rum med samma förutsättningar. Därför kan jag inte heller säga hur stora skillnaderna kommer att vara mellan dem. Men det är helt klart så att Sony har tagit några rejäla kliv framåt vad gäller dynamik och skärpa.

 

HDR är av mindre intresse som bekant eftersom jag tror och killgissar att Sonys tonmappning eller vad de nu väljer att kalla den inte står sig mot Lumagen eller i vilket fall som helst har jag ju den. 

 

Sonys objektbaserade hantering ger en annan typ av bild, åt det hållet som den tidigare HDR dynamic enhancern gav fast nu bättre. Större upplevt dynamsikt omfång än du får med din Lumagen, men med risk att en del toner i bilden syns för svagt eller beckar igen. Din Lumagen blir ju aldrig överflödig eftersom du med den kan välja hur du vill hantera omfånget och alltid göra ett bra resultat av det.

 

/Marcus


Redigerat av Marcus_TheRock, 28 april 2022 - 14:53.


#57

Postad 28 april 2022 - 14:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Marcus_TheRock : Efter mässan i Lund var jag inställd på en JVC z5 (eller 7) pga jag tyckte att de modellerna hade överlägset bäst bild, mestadels pga svärtan. De gamla Sony var avsevärt sämre än min befintliga JVC x7000 i mina ögon.

 

Men, nu dyker Sony upp med ny modell: Hur står sig z5/z7 mot Sony WX7000 vad gäller svärta och kontrast?

Jag behöver kalibrera och se dem på samma plats för att kunna uttala mig om detta. Men Sony har definitivt jobbat hårt på att förbättra sig på JVCs paradgrenar som är bottensvärta och skärpa. Sony själv hade gjort mätningar mot JVC där även XW5000ES hade högre ansi-kontrast än JVC NZ7. Men Sony själv är ju ganska partiska så det får man nog ta med en nypa salt :rolleyes:  Men eftersom de skröt med detta så får man i alla fall en hint om vart de hade siktet när de skapade den nya lineup:en.

 

XW7000ES kan jag nog med ganska stor säkerhet ändå säga kommer att ge en högre kontrast än NZ7 och NZ8 med tanke på att den lämnar mer ljus och såg ut att gräva bra djupt i svärtan precis som JVC. Den är dessutom rimligt tyst när man vill ta ut max ljusflöde, vilket är svårt att säga om JVC.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#58

Postad 28 april 2022 - 16:29

lädderlappen
  • lädderlappen
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Markus, kommer du ta in både 5000 och 7000 för demo?

#59

Postad 28 april 2022 - 16:53

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0
Finns det något bekräftat datum när 7000 kommer till Sverige?

#60

Postad 28 april 2022 - 17:06

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Markus, kommer du ta in både 5000 och 7000 för demo?

Japp

 

/Marcus



#61

Postad 28 april 2022 - 17:07

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Får känslan av att epson ls 1200 kommer få en svår match mot XV5000es, ska bli intressant att se den på riktigt.

//Martin

#62

Postad 28 april 2022 - 17:07

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Finns det något bekräftat datum när 7000 kommer till Sverige?

Nä, den är tänkt att släppas i Juli men eftersom det är lockdown i Shanghai så kan det bli försening beroende på hur läget utvecklas.

/Marcus



#63

Postad 28 april 2022 - 17:32

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

XW7000 ser trevlig ut :)



#64

Postad 28 april 2022 - 17:55

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Härligt att läsa om dina intryck av xw7000, jag har nämligen bokat en i Uppsala.

#65

Postad 28 april 2022 - 18:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 1
Såg att priset för 7000 blir 159990kr.

Härligt att läsa om dina intryck av xw7000, jag har nämligen bokat en i Uppsala.


Ja vilken förmån vi har att Marcus hänger här och ger alla en bra bild av lägena i princip jämt.

#66

Postad 28 april 2022 - 19:00

jie^
  • jie^
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

En viktig punkt som jag inte har sett någon nämna än är att de numera har sitt utblås bak. Det gör dem tyvärr inte så lämpade att sätta för nära en bakvägg, uppskattningsvis inte närmare än 10cm. De har också insug på sidorna så man bör även undvika väggar för nära sidorna. Det finns numera en tempmätare i meny som visar inkommande lufttemperatur.

 

Detta var en bra uppmärksammad detalj. Kör min projje på en hylla nära väggen och det skulle inte funka med 10 cm extra om jag inte byter hylla. Dessutom är jag osäker på om zoomen kommer att passa mitt rum och duk. Däremot är jag ganska säker på att sony kommer leverera en mer kontrastrik och bättre svärta än ls12000, utan att ha sett den.

 

Men då jag bara har ett ljuskontrollerat vardagsrum så kanske jag inte kommer se skillnaden så ofta.



#67

Postad 28 april 2022 - 19:20

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Ja tack Marcus för infon! 7000 står på min short list nu..



#68

Postad 28 april 2022 - 19:23

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Ekki djupdyker i modellerna..

http://cine4home.de/...h-alles-besser/

.
Men då jag bara har ett ljuskontrollerat vardagsrum så kanske jag inte kommer se skillnaden så ofta.

I mitt ljuskontrollerade vardagssrum så ser jag skillnad gällande kontrasten. Självklar så blir skillnaden större i ett helt ljus kontrollerat rum, men faktum kvarstår😊

Redigerat av mcmike, 28 april 2022 - 19:24.


#69

Postad 28 april 2022 - 19:31

jie^
  • jie^
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Ekki djupdyker i modellerna..

http://cine4home.de/...h-alles-besser/

I mitt ljuskontrollerade vardagssrum så ser jag skillnad gällande kontrasten. Självklar så blir skillnaden större i ett helt ljus kontrollerat rum, men faktum kvarstår

Har också märkt att jag kan gå rejält djupare med svärtan, även med lite sidoljus. Har använt mig av högst vetenskapliga metoden "handskugga på duk" :)  Fråga är hur stor skillnad det kan vara mellan ls12k och xw5k?



#70

Postad 28 april 2022 - 20:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Berömda hästscenen 34:30 minuter...

https://youtu.be/26nmJKnyxzg

Har också märkt att jag kan gå rejält djupare med svärtan, även med lite sidoljus. Har använt mig av högst vetenskapliga metoden "handskugga på duk" :) Fråga är hur stor skillnad det kan vara mellan ls12k och xw5k?

LS ska ligga i parentes med TW9400 och Sonyn tagit steg fram gällande kontrasten. Jag är helt övertygad om jag skulle se en markant skillnad här hemma till förmån för Sonyn. Epson har i mitt tycke en alldeles för digital bildkaraktär, iallafall tidigare. Sonyn är normalt precis tvärtom där. Bara iväg och kika när tillfälle ges😊

Redigerat av mcmike, 28 april 2022 - 20:09.


#71

Postad 29 april 2022 - 08:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Gällande optiken skriver Ekki..

With the XW5000 however, the reasion is definately the HW-optics. They already produced scattered light and ghosting images in the HW, especially when using the Lensshift. This did not get better with the XW5000. Surprisingly, this is only in special areas of the image (upper half if projector is table mounted).

We will do further analysis once the XW5000 gets on the market here. Has probably to do with lens coating and the fishbowl-form.

#72

Postad 30 april 2022 - 01:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Marcus the rock, tack för dina inlägg. Måste erkänna att jag är nyfiken att se XW7000.



#73

Postad 30 april 2022 - 14:46

lädderlappen
  • lädderlappen
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Skall bli intressant och se hur de nya Sony projektorerna hanterar hdr, att de har ett högre ljus flöde, dynamik och mer tryck i bilden än jvc så är nog fallet. En annan grej är ju hur de hanterar hdr i mörka bild scener, om bilden blir fortfarande mörk. Tidigare var ju 590 rätt mycket mörkare bild än n5:an. Kan utvecklingen går åt att man blir mindre beroende av extern video processor typ lumagen. Att projektorerna klarar hdr med bravur iframtiden.

#74

Postad 30 april 2022 - 21:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Här en jämförelse, man får fortfarande justera kontrast HDR.. Dvs inte någon "riktigt" dynamisk tonmappning.

Bifogad fil(er)


Redigerat av mcmike, 30 april 2022 - 21:21.


#75

Postad 02 maj 2022 - 08:29

cii02ma7
  • cii02ma7
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Jag behöver kalibrera och se dem på samma plats för att kunna uttala mig om detta. Men Sony har definitivt jobbat hårt på att förbättra sig på JVCs paradgrenar som är bottensvärta och skärpa. Sony själv hade gjort mätningar mot JVC där även XW5000ES hade högre ansi-kontrast än JVC NZ7. Men Sony själv är ju ganska partiska så det får man nog ta med en nypa salt :rolleyes:  Men eftersom de skröt med detta så får man i alla fall en hint om vart de hade siktet när de skapade den nya lineup:en.

 

XW7000ES kan jag nog med ganska stor säkerhet ändå säga kommer att ge en högre kontrast än NZ7 och NZ8 med tanke på att den lämnar mer ljus och såg ut att gräva bra djupt i svärtan precis som JVC. Den är dessutom rimligt tyst när man vill ta ut max ljusflöde, vilket är svårt att säga om JVC.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Tack för svaret. Man kan ju bara hoppas att Sony faktiskt lyckats utveckla en projekter som kan matcha jvc´s svärta så det finns fler produkter att välja på.

 

Tyvärr har ju kostnaden följt med upp också och att lägga 150k på en projektor är rätt tungt.

 

Ser fram emot synintryck från dig när du har båda projjarna installerade och kalibrerade så får jag ta en funderare när det är dags att uppgradera…


Redigerat av cii02ma7, 02 maj 2022 - 08:30.


#76

Postad 02 maj 2022 - 09:16

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Tack för svaret. Man kan ju bara hoppas att Sony faktiskt lyckats utveckla en projekter som kan matcha jvc´s svärta så det finns fler produkter att välja på.

 

Tyvärr har ju kostnaden följt med upp också och att lägga 150k på en projektor är rätt tungt.

 

Ser fram emot synintryck från dig när du har båda projjarna installerade och kalibrerade så får jag ta en funderare när det är dags att uppgradera…

 

Jag har ju generationen före dvs VW790 och måste ändå säga att det där med svärta och betydelsen av det känns lite överdrivet ändå. I allt annat än de sista 2% APL så har Sony bättre kontrast än JVC. Och materialet i en film där scener är under 2% APL är inte många. Så i majoriteten av det man tittar på är de facto med högre kontrast med Sony än med JVC. Jag tycker den diskussionen blir en aningen snedvriden.

 

Hade en JVC750 en gång i tioden och också en N5, med dynamisk kontrast påslagen VW790 så saknar jag inte JVCs bottensvärta alls. 



#77

Postad 02 maj 2022 - 11:05

cii02ma7
  • cii02ma7
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Jag har ju generationen före dvs VW790 och måste ändå säga att det där med svärta och betydelsen av det känns lite överdrivet ändå. I allt annat än de sista 2% APL så har Sony bättre kontrast än JVC. Och materialet i en film där scener är under 2% APL är inte många. Så i majoriteten av det man tittar på är de facto med högre kontrast med Sony än med JVC. Jag tycker den diskussionen blir en aningen snedvriden.

 

Hade en JVC750 en gång i tioden och också en N5, med dynamisk kontrast påslagen VW790 så saknar jag inte JVCs bottensvärta alls. 

 

Kan vara olika förväntningar, preferenser eller hur mörkt ens rum är. De två Sonyprojektorer jag såg på therocks mässa (590 och 790) hade så dålig svärta att jag inte kunnat leva med dem. För mig var det enbart JVC´s två modeller som såg acceptabla ut.

 

 



#78

Postad 02 maj 2022 - 16:00

lädderlappen
  • lädderlappen
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Det finns ett klipp på youtube duell mellan Jvc nz7 och Sony xw 6000. Nu vet man ju inte hur de är kalibrerade eller inställda. Men det är en grym projektor sony har lyckats få fram, vilken dynamik. Det måste vara en grym processor x1 ultimate som sitter i den. Det är ju inte så länge sedan nz modellerna kom, men det skall bli kul i se vad Jvc kan kontra med.

#79

Postad 02 maj 2022 - 16:11

lädderlappen
  • lädderlappen
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 1
Sony är ett märke med framfart, både på oled och projektor.

#80

Postad 02 maj 2022 - 17:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Jag redigerade mitt inlägg hit..

https://www.minhembi...58#entry4649888

Redigerat av mcmike, 02 maj 2022 - 18:07.


#81

Postad 03 maj 2022 - 13:29

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Hembiobutikens upplevelse.

https://www.hembiobu...-och-xw-7000es/



#82

Postad 04 maj 2022 - 08:20

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Frågan är hur "jobbigt" det är att den saknar linsminne, det är ju något man vant sig med men om denna maskin är så bra som det låter så kanske....



#83

Postad 04 maj 2022 - 09:51

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Frågan är hur "jobbigt" det är att den saknar linsminne, det är ju något man vant sig med men om denna maskin är så bra som det låter så kanske....

Jag rattade på reglagen på XW5000 och de var i princip likadana som på HW65. Det innebär att zoomen är ganska trög men stabil. Fokus är mycket bättre än på de gamla(HW55 och bak), man behöver alltså justera ganska mycket för att något ska hända vilket är bra för att enkelt hitta rätt skärpa. Lensshiften däremot lämnar övrigt att önska då den hoppar i oregelbundna steg, alltså man drar i reglaget och då flyttar sig bilden och rätt som det är blir det ett hopp. Inget man gärna vill göra regelbundet, skulle jag säga.

 

/Marcus


Redigerat av Marcus_TheRock, 04 maj 2022 - 09:51.


#84

Postad 04 maj 2022 - 12:44

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
För att klara av att kolla 3D på xw7000es erbjuder Sony en 3D sync transmitter som går loss på 17000kr! Det borde finnas billigare lösningar, få se när projektorerna börjar rulla ut och folk kollar runt lite.

#85

Postad 04 maj 2022 - 13:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

För att klara av att kolla 3D på xw7000es erbjuder Sony en 3D sync transmitter som går loss på 17000kr! Det borde finnas billigare lösningar, få se när projektorerna börjar rulla ut och folk kollar runt lite.


Du har nog skrivit en nolla för mycket😊

Redigerat av mcmike, 04 maj 2022 - 13:20.


#86

Postad 04 maj 2022 - 14:43

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Du har nog skrivit en nolla för mycket


Ja det hade varit bra men jag fick den uppgiften idag av min projektoråterförsäljare efter deras kontakt med Sony Sverige.

#87

Postad 04 maj 2022 - 16:31

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
3D… är väl helt väck idag? Som tur är 🙈

#88

Postad 04 maj 2022 - 17:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Ja det hade varit bra men jag fick den uppgiften idag av min projektoråterförsäljare efter deras kontakt med Sony Sverige.

Bara och beställa från Tyskland då, 100€ kostar det där😇

Bifogad fil(er)


Redigerat av mcmike, 04 maj 2022 - 17:04.


#89

Postad 04 maj 2022 - 17:40

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Tack för tipset!

#90

Postad 04 maj 2022 - 21:27

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Tack för info. När denna och nya Epson är på plats så dyker jag upp och tittar närmare.

 

Jag rattade på reglagen på XW5000 och de var i princip likadana som på HW65. Det innebär att zoomen är ganska trög men stabil. Fokus är mycket bättre än på de gamla(HW55 och bak), man behöver alltså justera ganska mycket för att något ska hända vilket är bra för att enkelt hitta rätt skärpa. Lensshiften däremot lämnar övrigt att önska då den hoppar i oregelbundna steg, alltså man drar i reglaget och då flyttar sig bilden och rätt som det är blir det ett hopp. Inget man gärna vill göra regelbundet, skulle jag säga.

 

/Marcus



#91

Postad 05 maj 2022 - 14:52

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Nu har jag lite ny info om 3D setet. Min återförsäljare i Uppsala (HiFi experience) har varit i ny kontakt med leverantören av Sony i Sverige och europeiska produktchefen. Det 3D set som tyska återförsäljare erbjuder är gjort för GTZ380 och funkar inte för de nya xw-projektorerna. Så vill vi se 3D kostar det 17000kr.

#92

Postad 05 maj 2022 - 23:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Hur klarar 7000ES HDR? Lika bra som JVC eller kräver den extern lösning för optimal bildkvalite?



#93

Postad 06 maj 2022 - 07:44

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Då var en XW7000ES beställd.

Vad är allt detta snack "over there" om degradering av paneler.

Det verkar ju vara att många inte tar i Sony ens med tång.

Någon fakta som ligger bakom detta påstående?



#94

Postad 06 maj 2022 - 07:58

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Hur klarar 7000ES HDR? Lika bra som JVC eller kräver den extern lösning för optimal bildkvalite?

Finns en tråd jag startar om Lumagen, Videoprocessor. Jämför man den och MadVR med de interna lösningarna i projektorerna så kommer man ju förstås bra mycket lämngre med en extern videoprocessor.

 

Jag skulle i ett givet val levande en "sämre" projektor och videoprocessor än en "bättre" projektor utan. Utan ngn som helst tvekan. 

 

 

Då var en XW7000ES beställd.

Vad är allt detta snack "over there" om degradering av paneler.

Det verkar ju vara att många inte tar i Sony ens med tång.

Någon fakta som ligger bakom detta påstående?

Gammal diskussion som pågått i tio år. Började med Sonys absolut första 4k-projektor eller t o m kanske tidigare än det. Mycket debatt, lite fakta kring det. det har i alla fall inte fått mig att tveka över Sony för just det. Sedan kan man ha synpunkter på andra delar av Sonys kvalitet, även om deras support är fantastisk. 



#95

Postad 06 maj 2022 - 18:18

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Nu har jag lite ny info om 3D setet. Min återförsäljare i Uppsala (HiFi experience) har varit i ny kontakt med leverantören av Sony i Sverige och europeiska produktchefen. Det 3D set som tyska återförsäljare erbjuder är gjort för GTZ380 och funkar inte för de nya xw-projektorerna. Så vill vi se 3D kostar det 17000kr.


Jag tror inte att en av de största åf i Tyskland "lurar" några kunder med ovan nämnda uttalande med detta förhandserbjudande. Svaret i sig, ingen konstigt alls! Priset är högt, vilket kanske bidrar till att xw7000 från början inte är dyrare.

Redigerat av mcmike, 06 maj 2022 - 18:20.


#96

Postad 06 maj 2022 - 18:30

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Jag tror inte att en av de största åf i Tyskland "lurar" några kunder med ovan nämnda uttalande med detta förhandserbjudande. Svaret i sig, ingen konstigt alls! Priset är högt, vilket kanske bidrar till att xw7000 från början inte är dyrare.


Så kan det vara, det visar sig :)

#97

Postad 06 maj 2022 - 22:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Finns en tråd jag startar om Lumagen, Videoprocessor. Jämför man den och MadVR med de interna lösningarna i projektorerna så kommer man ju förstås bra mycket lämngre med en extern videoprocessor.

 

Jag skulle i ett givet val levande en "sämre" projektor och videoprocessor än en "bättre" projektor utan. Utan ngn som helst tvekan. 

Har läst den tråden men hade hoppats att de senaste Sony klarade HDR bättre så behovet av en extern lösning hade minskat. 7000ES + en extern lösning är mer än vad jag vill ge helt enkelt. 7000ES är väl också mer än vad jag vill ge men det hade iaf funnits en möjlighet om jag hade blivit rejält imponerad.


Redigerat av MKarlsson74, 06 maj 2022 - 22:26.


#98

Postad 08 maj 2022 - 19:55

dny
  • dny
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Här satt jag och nästan hoppade av förväntan i fåtöljen när jag läste om XW5000ES, och så kom jag till delen om 3D och all luft gick ur mig. Det verkar som om jag inte kommer att kunna uppgradera till en ny projektor med 3D, 4K, laser och ljusstyrka som klarar 3D på en 130” duk inom min budget. Så tråkigt att 3D verkar mer och mer bli förpassat till extrema prisklasser.

Saknar panelerna i XW5000ES någon egenskap som gör 3D omöjligt, eller skulle en firmware-uppgradering tillsammans med en extern RF-modul kunna fungera?

Redigerat av dny, 08 maj 2022 - 19:57.


#99

Postad 10 maj 2022 - 19:50

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Vad är allt detta snack "over there" om degradering av paneler.
Det verkar ju vara att många inte tar i Sony ens med tång.
Någon fakta som ligger bakom detta påstående?

Det diskuteras i den samma befintliga tråden genom avsforum. Förörigt även i Tyska forum delen med! Kris Deering får väl anses som en rätt så kompetent person, som kalibrerat många Sonys enligt honom själv som tappat ovanligt mycket kontrast.

En annan skrev att hans Sony 885ES efter 1800tim tappat halva kontrasten. Finns att läsa i avs tråden...

Redigerat av mcmike, 10 maj 2022 - 19:52.


#100

Postad 10 maj 2022 - 20:25

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Det diskuteras i den samma befintliga tråden genom avsforum. Förörigt även i Tyska forum delen med! Kris Deering får väl anses som en rätt så kompetent person, som kalibrerat många Sonys enligt honom själv som tappat ovanligt mycket kontrast.

En annan skrev att hans Sony 885ES efter 1800tim tappat halva kontrasten. Finns att läsa i avs tråden...

Ja precis. Jag har läst en del där nu och det verkar ju illavarslande, inga "Kalle-ankor" direkt utan, som du säger, Kris och även Ekki. Frågan är bara vad som gör SXRD panelerna såpass "annorlunda" från D-ILA och vanlig LCD? Man vill ju ogärna lägga 160 papp på en produkt som tappar halva kontrasten efter så få timmar. Nu när man tänker helt tvärtom och vill ha en projektor med laser och förhoppningsvis en modell som står sig väldigt länge. Får väl skaffa förlängd garanti (Prime Support), om det nu ens går att ta detta på garantiärende?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.