Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Torka av linsen på projektorn?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 oktober 2022 - 21:04

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Hej. Fått problem med min epson tw9400. Trodde först att jag fått skit på duken men vid närmare titt på duken så har jag en massa små gröna spots och det ser nästan ut som en "hinna" på bilden.

Tänker att detta är nog damm som letat sig in och kontaktat supporten som säger att jag skall torka av linsen på projektorn men jag menar att jag har hört på flera håll att detta är big no no. Meningar om detta?

#2

Postad 12 oktober 2022 - 21:38

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 940 inlägg
  • 0
Låter som dust blobs :( googla på det
Tråkigt att det kan kan förekomma på så här dyra projektorer… har med epson 9400, gått 1100h… men har skonats än så länge
Vet inte om man måste skicka in projektorn för att få bort det?
Men ja, man ska l helst inte torka av linsen annars nä

#3

Postad 12 oktober 2022 - 22:13

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Brukar köra med en mjuk pensel för linser. Använder jag inte projektorn har jag sytt ett överdrag i dammfritt nylontyg. Annars verkar det som Epson projektorer är omöjliga att hålla dammfritt på panelerna. Funderade själv på att bygga in projektorn i en dammtät låda med två Heppafilter ett dammsugarfilter till inblåset och ett till till utblåset. Men hur kraftig fläkt behöver jag inne i lådan och är Hepafilter från dammsugare tillräckligt täta för att förhindra att damm kommer genom filtret? 



#4

Postad 13 oktober 2022 - 10:40

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0

Det enda jag använder på linsen är en väldig mjuk smink-borsta, ALDRIG trassa.

 

Att få bort damm .... ja du. Någon vill säga att du kan blåsa bort dammen med komprimrad luft på burk. Gör inte det. Med all sanolikhet blåsas mer damm in och gör problemet värre. Andra har haft väldig tur med precis denna metoden. YMMV. Jag skickade båda mina till reperatören inom garantien och de fick göra det. När garantien tog slut köpte jag ny laserprojje som är IPx6-certifierat dammtät. Orkar inte med damm länge!

 

@samsara:

Jag hade själv stora problem med damm i båda mina BenQ projektorer. Jag gjorde en hush/dustbox til den sista (W2000) men det är inte så enkelt som det låter eftersom de behöver rejält med luft. Det blev en hel del trial & error med olika filtre och fläkter, testade även HEPA men det blev för lite luftflöde. Till slut gjorde jag et filter av nylonstrumpa (!) som gav tillräckligt flöde och tog det mesta damm, men inte allt.

Sen beror det på projjens design hur enkelt man kan bygga lådan, och Epsons är lite krångliga eftersom dens ventilationsgaller sitter på framsidan. Man kan så klart bygga lådan med filtrer och fläkter på framsidan, men då finns risken att det kommer låta lite väl mycket. Anyway, skulle tro andra Epson-ägare har haft samma funderinger, så testa Googla och se om det finns nåt bra design att hitta.



#5

Postad 13 oktober 2022 - 16:16

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Citerar supporten

Du må gjerne tørke av linsen med en tørr, ren, myk klut.

Du må aldri bruke noe rengjøringsmidler på linsen.


Linsen er av glass, så det vil være nødvendig å fjerne støv i blant.
Se om dette løser støvproblemet ditt.

Dom menar att detta skall man tydligen göra ibland. Min fundering är då hur är tanken är att man skall göra det när projjen är igång och luckan till linsen är öppen, linsen blir väl varm som fan. Det dammet som sitter där bräns väl fast.

Tycker det låter märkligt att man skall kladda på linsen och att supporten säger att man dessutom skall göra det emellanåt.

Har haft proj sen 2004 som tv och aldrig gjort det tidigare.

#6

Postad 13 oktober 2022 - 16:56

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 940 inlägg
  • 0
Tror fortfarande att det är dust blobs innanför linsen, det som är utanpå linsen syns inte på duken väl... :ph34r:
Liknar det detta?

https://www.avsforum...-blobs.2727841/

Redigerat av Garrett, 13 oktober 2022 - 17:13.


#7

Postad 13 oktober 2022 - 18:18

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Ser ut lite som första bilden men inte så illa och dom är inte mkt större än en pixel i storlek men när man går nära bilden så ser man att det är ganska många samt så ligger det som en hinna på bilden.

Ungefär som att se genom en genomskinlig plastpåse. Försökt att ta bild på det men får inte det till att synas.

Jag är ganska säker på att problemet ligger i projjen och min fundering var just om man faktiskt skulle upp och kladda på linsen då jag menar att jag har hört att det skall man absolut inte göra.

#8

Postad 13 oktober 2022 - 19:33

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Det är extremt enkelt att bekräfta om det är damm inuti linsen. Justera på fokus. Kan du fokusera in på "prickarna" så att de blir jättetydliga, då är det 100% damm. Nu har jag iofs aldrig sett hur dammblobs ser ut på en Epson, men jag vet precis hur det ser ut på en BenQ.

#9

Postad 13 oktober 2022 - 20:08

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 940 inlägg
  • 0

Det är extremt enkelt att bekräfta om det är damm inuti linsen. Justera på fokus. Kan du fokusera in på "prickarna" så att de blir jättetydliga, då är det 100% damm. Nu har jag iofs aldrig sett hur dammblobs ser ut på en Epson, men jag vet precis hur det ser ut på en BenQ.

 

 

Vad kan man göra åt det om man råkar ut för det? Gäller garantin?

Och om garantin gått ut... hur är bästa sättet då? Lämna in hos nåt proffs som kan sånt här? 

Bävar för att det ska hända våran projj nån dag  :ph34r:



#10

Postad 13 oktober 2022 - 20:19

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
När jag tar bilden ut av fokus så ser jag inget av dom. Det är små gröna prickar över nästan hela bilden. Tatt två bilder där jag tror det syns.

Nästan som matrix

Bifogad fil(er)


Redigerat av masong, 13 oktober 2022 - 20:21.


#11

Postad 13 oktober 2022 - 20:49

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

När jag tar bilden ut av fokus så ser jag inget av dom. Det är små gröna prickar över nästan hela bilden. Tatt två bilder där jag tror det syns.

Nästan som matrix

Ser ut som något med panelerna internt, eller kanske nåt med e-shiften?

Gissar bara, Ett fall för proffsen på forumet!



#12

Postad 13 oktober 2022 - 20:52

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Ätit ett rött piller på sistone kanske? :D



#13

Postad 14 oktober 2022 - 13:28

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

På de där bilderna ser gröna prickarna ut att följa pixelstrukturen vilket kan tyda på problem med just den gröna LCD-panelen eller styrning av den nämnda panelen, alltså kretsfel. Särskilt som det inträffar i projektorns egen meny. Verkar inte finnas i vitt och svart heller vilket tyder på något internt problem.

 

Damm och partiklar i den optiska motorn blir godtyckligt stora fläckar oavsett bildens innehåll och pixelstrukturen.


Redigerat av Ringblixt, 14 oktober 2022 - 13:28.


#14

Postad 14 oktober 2022 - 13:51

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Jag håller med, det där ser väldigt konstigt ut och liknar inte alls damm. Men jag har ingen erfarenhet med LCD så jag kan inte hjälpa. Ringblixt verkar som han har bra koll.

#15

Postad 14 oktober 2022 - 17:34

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Brukar lämna in min kamera på service och pratade då med reparatören som var säker på att damm på linsen inte syns på duken eller på bilden när man fotograferar.

Råkade få två stotra pricka i ett kamera objektiv för  att kameran blev genomsur på en båttur. Eftersom jag på bilden kunde se två matta prickar köpte jag ett nytt objektiv och det visade sig att prickarna var kvar så de matta prickarna var damm som satt på pixlarna. Gissar att det är samma sak med projektorer.

.



#16

Postad 14 oktober 2022 - 18:32

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Blir till att skicka in den så får vi se vad som är felet. Återkommer när jag hört något från epson supporten. Tackar för alla som tagit sig tid.

#17

Postad 14 oktober 2022 - 19:10

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Lycka till!

#18

Postad 17 november 2022 - 23:11

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Då har jag fått tillbaka projjen. Rengjord från damm. Dom bytte optical engine så nu var all matrix borta.

#19

Postad 18 november 2022 - 14:08

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0

Vad bra! På garanti, eller fick du bekosta själv?



#20

Postad 19 november 2022 - 15:18

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Nej det fick jag på garantin. Den är ca 2.5 år.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.