Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Måla taket?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 september 2022 - 14:45

steka
  • steka
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Jag har fyndat lite på blocket och köpt en JVC DLA-X5900 samt Euroscreen Linea Tab Tension React 3.0 131". Vi har vita väggar och vitt tak i vardagsrummet. Jag funderar på om det är värt att måla taket i en mörkare färg eller om det inte ger så mycket när man har den typen av duk? Tanken var att i så fall bara måla taket i den delen där duken kommer hänga. Den mörkare färgen skulle sträcka sig ca 2m framför duken.

 

Ger det bara marginell effekt så känns det inte värt det eftersom rummet inte direkt blir snyggare. Vi kan mörklägga rummet väldigt bra i övrigt. I framtiden har vi även planer på mörk akustikpanel på väggen bakom projektorn och en bit på sidorna.

 

Om rekommendationen är att måla, vilken färg borde vi då använda?



#2

Postad 19 september 2022 - 16:43

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

Färg kommer att skapa reflektioner oavsett hur matt färgen är, svart färg i taket är dock alltid bättre än vit färg i taket.

 

Jag klistrade upp svart velour 1,35 (tre rullbredder) ut från duken med bra resultat.

Glöm inte bort sidorna närmast duken, de är viktiga de med för att skapa en upplevd bättre kontrast och färgåtergivelse.

 

https://www.amazon.s...B01MSQUV3Y?th=1



#3

Postad 19 september 2022 - 16:45

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Känner du att det är ok att måla i taket så tycker jag du ska göra det. 

Förut när jag körde projektor hängde jag svart tyg i taket ca 1.5 m framför duken. Gjorde mycket stor skillnad.

Hade även svarta tyger på sidoväggarna men jag hade en vit duk. Men du har ju en fin kombo och kan du hjälpa till lite till så blir det nog kanon.



#4

Postad 20 september 2022 - 07:11

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag hade en react när jag målade mitt tak. Skillnaden märktes tydligt! Ska sägas att jag målade taket i hela rummet men det är som sagt mest viktigt nära duken. Tänk på att färg ska ha så lite glans som möjligt. Vill man ha nära noll i glans så är grundfärg det som är närmast. Sen när man bryter den så blir det kanske 1 i glans. Andra alternativ är Jotuns mattaste färg. De ligger också riktigt lågt och ger väldigt lite reflektioner. Jag körde personligen på grundfärg i taket och Jotun på vägg i mitt nya rum. 



#5

Postad 20 september 2022 - 07:20

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Jag har cellplast inklädda med svart tyg (2400x1200 mm).

Fäster dessa med neodynmagneter i taket.

Lätt att återställa.



#6

Postad 20 september 2022 - 08:39

steka
  • steka
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Det låter som att jag ska mörklägga taket på något sätt. Tack för de olika tipsen :-)



#7

Postad 05 oktober 2022 - 19:02

Torra Björnen
  • Torra Björnen
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Ett tips om man inte vill måla vardagsrums taket knallsvart är att välja någon nyans av grått. Blir definitivt skillnad jämfört med om taket är knallvitt. Gör ju att inte vardagsrumstaket sticker ut, dvs man tänker inte på att det inte är vitt. Går att prova sig fram hur mörkt grått man vill ha det.

#8

Postad 07 oktober 2022 - 09:32

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

På tal om mörk grotta eller måla taket :) här ser man en extremt påkostad anläggning, men inte på ett sätt jag skulle valt om jag prioriterar bra bild  :lol:

Svärtan måste bli obefintligt i alla fall på en standard-duk eftersom rummet mer liknar en operationssal i färgsättningen 

https://www.youtube....h?v=rV2i-WFyk9U



#9

Postad 07 oktober 2022 - 09:55

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

På tal om mörk grotta eller måla taket :) här ser man en extremt påkostad anläggning, men inte på ett sätt jag skulle valt om jag prioriterar bra bild :lol:
Svärtan måste bli obefintligt i alla fall på en standard-duk eftersom rummet mer liknar en operationssal i färgsättningen
https://www.youtube....h?v=rV2i-WFyk9U

Ett stort rum med högt i tak ger betydligt färre reflektioner. Duken i rummet ifråga är en Euroscreen ReAct så användaren har gjort vad som går om man inte kan/vill mörka ner. Jag har inte varit där själv men bilden är helt okej där, vad jag har hört från välkända källor. Men en bildmässig kompromiss är det så klart.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#10

Postad 09 oktober 2022 - 14:41

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

På tal om mörk grotta eller måla taket :) här ser man en extremt påkostad anläggning, men inte på ett sätt jag skulle valt om jag prioriterar bra bild  :lol:

Svärtan måste bli obefintligt i alla fall på en standard-duk eftersom rummet mer liknar en operationssal i färgsättningen 

https://www.youtube....h?v=rV2i-WFyk9U

Med rätt typ av duk kan man komma väldigt långt i ett "vanligt" vardagsrum. ReAct som Marcus nämner eller DNP Supernova som Arcspin och jag har i våra rum gör enorm skillnad. Med dessa dukar går det utmärkt att ha projektor i ett standard Svensson vardagsrum även om man så klart får dra för ett eller annat fönster som skiner direkt på duken.



#11

Postad 09 oktober 2022 - 17:59

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Aha så är det , jag själv skulle nog inte bara gilla det , dvs att bilden blir ok men att man sitter i ett "ljust" rum , jag uppskattar så mkt att sitta i en grotta för mig blir det mer bio och det "andra" mer som om jag sitter o ser tv ,vill ha skillnaden 



#12

Postad 09 oktober 2022 - 23:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Med rätt typ av duk kan man komma väldigt långt i ett "vanligt" vardagsrum. ReAct som Marcus nämner eller DNP Supernova som Arcspin och jag har i våra rum gör enorm skillnad. Med dessa dukar går det utmärkt att ha projektor i ett standard Svensson vardagsrum även om man så klart får dra för ett eller annat fönster som skiner direkt på duken.

Jag funderar på en projektor i mitt nya uterum och funderar lite hur mycket dessa dukar kostar, ca. Låt säga 100-120 tum.



#13

Postad 10 oktober 2022 - 04:34

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

Här hittar du priser till DNP

 

https://www.hembiobu...y=dnp supernova



#14

Postad 10 oktober 2022 - 15:15

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Bra video som ger en representation över hur kontrasten ökar då omgivningen mörkläggs.

 

https://youtu.be/e7VjFnVZCCk?t=3055



#15

Postad 11 oktober 2022 - 17:43

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Aha så är det , jag själv skulle nog inte bara gilla det , dvs att bilden blir ok men att man sitter i ett "ljust" rum , jag uppskattar så mkt att sitta i en grotta för mig blir det mer bio och det "andra" mer som om jag sitter o ser tv ,vill ha skillnaden 

 

Håller med helt och hållet. Jag tycker inte mitt rum är bio men det är det bästa jag kan få till med mina förutsättningar. Varken jag eller min sambo har någon som helst lust att gå ner från 120 till typ 75" för att få bättre bild eftersom vi kommer tappa så himla mycket av känslan istället.



#16

Postad 17 oktober 2022 - 12:10

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

+1 på detta, blev väldigt bra!

 

Färg kommer att skapa reflektioner oavsett hur matt färgen är, svart färg i taket är dock alltid bättre än vit färg i taket.

 

Jag klistrade upp svart velour 1,35 (tre rullbredder) ut från duken med bra resultat.

Glöm inte bort sidorna närmast duken, de är viktiga de med för att skapa en upplevd bättre kontrast och färgåtergivelse.

 

https://www.amazon.s...B01MSQUV3Y?th=1





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.