Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dirac, ett par saker många glömmer.

261 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 29 juli 2020 - 12:10

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Titta på hur alla mätningspunkter ser ut, kan vara kraftiga dippar kanske.
Sen kör du REW fullrange och där bestämmer du din delning.

Kan vara så enkelt att MSO ställer till det när dirac läggs ovanpå.

*edit*
Gör en liten kub med 30cm mellan var punkt, bättre förusättningar kan du inte ge Dirac.
Ju mer jag finurlar ju mer tror jag att MSO och Dirac inte lirar bra ihop.


Menar du titta på mätningarna i Dirac och sedan kontrollera samma punkter i REW med FL/R som large och utan basarna aktiva?

Var typ 30-40 cm mellan punkterna nu.


Har svårt att tro att man kan köra både Dirac och MSO? MSO är ju beroende av tiden och toppar och dalar utfyller varandra (det som den räknar på i 10 timmar). Kör du Dirac efteråt så kan jag inte annat än att tro att detta blir helt förgäves? Eller menar du att du kör Dirac bara ned til crossover?

Något knas ställer MSO till med för det gick inte att använda alignment tool. De värdet på fördröjning verktyget angav funkade inte alls. Så jag fick prova mig fram med olika avstånd på backanalen för att aligna subarna med basarna.

#102

Postad 29 juli 2020 - 14:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0
Då kan du väl skippa MSO? Det mäter väl inte som predicted nu?

#103

Postad 29 juli 2020 - 14:51

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Då kan du väl skippa MSO? Det mäter väl inte som predicted nu?

Fick väldigt lik kurva då jag kontrollerade MSO simuleringen i REW. Men förlorade lite i output

#104

Postad 29 juli 2020 - 16:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

I Dirac kan du ta fram alla mätningarna för en specifik högtalare, och eftersom du har mätt en mindre kub så bör det inte vara superstora skillnader i basen.

Du bör ha koll på vilka resonans/nulls du har och då ger det sig ganska enkelt när man tittar på alla 9 mätningarna.

 

Att kontrollmäta alla 9 punkterna är lite av en omöjlighet men mät sweat spot i REW och därefter får man bestämma delning enligt tips längre bak i tråden.

Du kommer att se att kontrollmätningen Inte kommer att se ut det dirac visar för det är bara en estimering.

SÅ LCR som Large när du mäter i REW :)


Redigerat av johan b-lund, 29 juli 2020 - 16:47.


#105

Postad 29 juli 2020 - 16:59

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

I Dirac kan du ta fram alla mätningarna för en specifik högtalare, och eftersom du har mätt en mindre kub så bör det inte vara superstora skillnader i basen.
Du bör ha koll på vilka resonans/nulls du har och då ger det sig ganska enkelt när man tittar på alla 9 mätningarna.

Menar du ”spridning” i Dirac?

Att kontrollmäta alla 9 punkterna är lite av en omöjlighet men mät sweat spot i REW och därefter får man bestämma delning enligt tips längre bak i tråden.
Du kommer att se att kontrollmätningen Inte kommer att se ut det dirac visar för det är bara en estimering.
SÅ LCR som Large när du mäter i REW :)

Då ska man alltså skipp 13 mätpunkter eller fler för en liten soffa. Alltså bara mäta kuben i sweet spot?

#106

Postad 29 juli 2020 - 19:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Menar du ”spridning” i Dirac?

Då ska man alltså skipp 13 mätpunkter eller fler för en liten soffa. Alltså bara mäta kuben i sweet spot?

 

Hur dom olika mätpunkterna i dirac mätte :)
 

 

Med sweat spot menar jag deb första mätpunkten (superviktigt att den blir rätt)

Så när du sen kontrollerar med REW så ska du hamna så nära samma punkt igen.

9 punkter räcker långt o jag tror nog att du ska går ner till 5-7 innan du får rätt på MSO.

Något säger mig att den ytan du körde MSO på ska du även använda med Dirac.
Men jag tror programmen motverkar varandra.

 

Delningen Måste du reda ut via REW, mät som Large sen ska du helst lägga delningen 1 oktav över minus 3-6dB punkten.

Du kommer i vilket fall som se att diracs resultat inte är det som REW ger dig, REW är det korrekta så det får bestämma.
Från Dirac v1 men samma gäller än-
https://mehlau.net/a...-avr-crossover/

 

 

^edit^

Bara för enkelhetens skull så mät bara den första punkten i dirac.
Då blir resultatet oftast exakt som man vill ha det, blir det så med subsen igång då måste diracs inmätta yta vara väldigt lik MSO.

Blir inte rätt, då vet du att dom inte kan lira ihop
Kör med ett spikrakt target, om fas o frekvens inte blir snarlikt det här då är det fel.
https://www.minhembi...c_id=502368.jpg
 


Redigerat av johan b-lund, 29 juli 2020 - 20:03.


#107

Postad 29 juli 2020 - 20:22

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Hur dom olika mätpunkterna i dirac mätte :)


Med sweat spot menar jag deb första mätpunkten (superviktigt att den blir rätt)
Så när du sen kontrollerar med REW så ska du hamna så nära samma punkt igen.
9 punkter räcker långt o jag tror nog att du ska går ner till 5-7 innan du får rätt på MSO.
Något säger mig att den ytan du körde MSO på ska du även använda med Dirac.
Men jag tror programmen motverkar varandra.

Delningen Måste du reda ut via REW, mät som Large sen ska du helst lägga delningen 1 oktav över minus 3-6dB punkten.
Du kommer i vilket fall som se att diracs resultat inte är det som REW ger dig, REW är det korrekta så det får bestämma.
Från Dirac v1 men samma gäller än-
https://mehlau.net/a...-avr-crossover/

Sweet spot mäter jag alltid in med tumstock så den borde bli samma.

Nu när jag körde MSO så mätte jag bara tre punkter, en per sittplats. Tidigare mätte jag 3 punkter per sittplats (Tot 9 st) men enligt Andy (MSO skapare) såg riskerar man att tappa output på det sättet. Och då jag tog medelvärdeskurvan för de mätningarna så stämde det delvis med en punktsmätningen. Men jag tror ändå att om man använder MSO så bör man fånga upp en volym om inte bara en punkt. Med fördel samma volym som man sedan mäter in med Dirac.

Har en elak utsläckning på LCR vid 70-80 hz som skapar lite problem. Men ska prova igen enligt dina rekommenderar

#108

Postad 30 juli 2020 - 05:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Sweet spot mäter jag alltid in med tumstock så den borde bli samma.

Nu när jag körde MSO så mätte jag bara tre punkter, en per sittplats. Tidigare mätte jag 3 punkter per sittplats (Tot 9 st) men enligt Andy (MSO skapare) såg riskerar man att tappa output på det sättet. Och då jag tog medelvärdeskurvan för de mätningarna så stämde det delvis med en punktsmätningen. Men jag tror ändå att om man använder MSO så bör man fånga upp en volym om inte bara en punkt. Med fördel samma volym som man sedan mäter in med Dirac.

Har en elak utsläckning på LCR vid 70-80 hz som skapar lite problem. Men ska prova igen enligt dina rekommenderar

 

Vad är din takhöjd?

Att ha en utsläckning vid 50-90hz är inget ovanligt tyvärr.

Det är två saker som orsakar det rummets hökd (primär) och bredd/längd (tangential)

Ligger dom 2 väldigt nära varandra då blir det som ett stort hål.

Slå in dit rums mått här, vita fält är utsläckningar, mörka resonanser.

https://www.hunecke....eigenmodes.html



#109

Postad 30 juli 2020 - 07:47

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Vad är din takhöjd?
Att ha en utsläckning vid 50-90hz är inget ovanligt tyvärr.
Det är två saker som orsakar det rummets hökd (primär) och bredd/längd (tangential)
Ligger dom 2 väldigt nära varandra då blir det som ett stort hål.

Slå in dit rums mått här, vita fält är utsläckningar, mörka resonanser.
https://www.hunecke....eigenmodes.html


Måtten 4,25x3,45x2,38
Har tyvärr flera utsläckningar i XO-området. Enda lösningen är att flytta på soffan, och då bakåt som enda alternativ. Nackdelen skulle bli att man kommer närmare surround back högtalarna, men blir det ett problem så får man sänka volymen eller plocka bort dem.

Bifogad fil(er)



#110

Postad 30 juli 2020 - 12:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ibland räcker det med 30-40cm för att det ska bli bättre.

 

Hur som, stega metodiskt fram och se vart det fallerar så reder det sig nog.

Jag delar själv vid 95hz pga utsläckning och kör jag LCR som Large så har jag inga probs alls.
 

 

Hade Dirac svept med LCR som small och med sub så hade det problemet varit bortblåst.

Så gjorde man på v1 och ibland är jag bra sugen att ta fram den till musik.'

Den stödjer inte Atmos....



#111

Postad 30 juli 2020 - 16:27

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Får bli några timmar till med svep i bion. Det är dock inte den aktivitet som uppskattas mest hos bättre hälften.

#112

Postad 02 augusti 2020 - 20:23

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Ibland räcker det med 30-40cm för att det ska bli bättre.

 

Hur som, stega metodiskt fram och se vart det fallerar så reder det sig nog.

Jag delar själv vid 95hz pga utsläckning och kör jag LCR som Large så har jag inga probs alls.
 

 

Hade Dirac svept med LCR som small och med sub så hade det problemet varit bortblåst.

Så gjorde man på v1 och ibland är jag bra sugen att ta fram den till musik.'

Den stödjer inte Atmos....

 

Har mätt front L och R i full range var 10e cm från backvägg i sweet spot linjen. Vilket avstånd skulle du säga ser mest lovande ut? 

 

markörlinje -3dB från kalibreringsnivå. 

 

FL 15-400hz

Bifogad fil  MLP vs back wall FL 15 400.jpg   272,82K   0 Antal nerladdningar

FL 15-1000hz

Bifogad fil  MLP vs back wall FL 15 1000.jpg   269,32K   0 Antal nerladdningar

FR 15-400hz

Bifogad fil  MLP vs back wall FR 15 400.jpg   277,5K   0 Antal nerladdningar

FR 15-1000hz

Bifogad fil  MLP vs back wall FR 15 1000.jpg   275,45K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av niklasmagnus, 02 augusti 2020 - 20:24.


#113

Postad 07 augusti 2020 - 04:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har mätt front L och R i full range var 10e cm från backvägg i sweet spot linjen. Vilket avstånd skulle du säga ser mest lovande ut? 

 

markörlinje -3dB från kalibreringsnivå. 

 

FL 15-400hz

attachicon.gifMLP vs back wall FL 15 400.jpg

FL 15-1000hz

attachicon.gifMLP vs back wall FL 15 1000.jpg

FR 15-400hz

attachicon.gifMLP vs back wall FR 15 400.jpg

FR 15-1000hz

attachicon.gifMLP vs back wall FR 15 1000.jpg

Ursäkta det sena svaret, enbart baserat på delningen så 30cm!



#114

Postad 07 augusti 2020 - 08:00

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Ursäkta det sena svaret, enbart baserat på delningen så 30cm!


Okey, då får det bli en kompromiss för det blir för nära bakväggen. Blir svårt att få till bra surroundljud så nära.
Ska prova 80cm och hoppas att Dirac kan boosta området som ligger på för låg nivå.

#115

Postad 07 augusti 2020 - 16:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Okey, då får det bli en kompromiss för det blir för nära bakväggen. Blir svårt att få till bra surroundljud så nära.
Ska prova 80cm och hoppas att Dirac kan boosta området som ligger på för låg nivå.


Det du ska försöka med är att inte ha en dip runt delningen.
Dirac kan mycket väl reda ut vissa utsläckningar men inte alla tyvärr

#116

Postad 12 september 2020 - 19:06

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Hej
Fråga av nyfikenhet. Har en förstärkare med Dirac och har börjat bygga dedikerat rum. Har i starten bara en sub. Klarar dirac det som kan tänkas behövas regleras för det, eller får man bättre möjligheter om man lägger in en MiniDSP i anläggningen också?
(Blir inte klok på detta med BM före och efter, men har inte börjat laborera ännu då all elektronik ligger i kartonger ännu)

#117

Postad 12 september 2020 - 19:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Hej
Fråga av nyfikenhet. Har en förstärkare med Dirac och har börjat bygga dedikerat rum. Har i starten bara en sub. Klarar dirac det som kan tänkas behövas regleras för det, eller får man bättre möjligheter om man lägger in en MiniDSP i anläggningen också?
(Blir inte klok på detta med BM före och efter, men har inte börjat laborera ännu då all elektronik ligger i kartonger ännu)

 

 

BM före betyder att du sätter din delning och sedan sveper med delningen aktiv.

Dirac gör sin grej och oftast faller allt på plats direkt.

 

BM efter betyder att dina högtalare sveps som Large och när allt är klart så bestämmer du vart du vill dela.

Och det är då det blir fel för nu har du ett delningsfilter som inte har gått igenom Dirac.

Så är inte fasen väldigt bra vid din valda delningspunkt så blir det ett hål i delningsfrekvensen.

Har man kört med Dirac v1 (och det har man) så vet man hur bra det blir med BM före :)

 

 Har du en Umik, om inte gör dig en tjänst och köp en.

Jag tycker du smäller upp grejerna och ser vad du landar.

Och lita inte på Diracs "efter" kurva avsluta med en sväng med REW.

 

En minidsp kan vara bra om man har så elaka resonanser att man slår i maxtaket vid svepningen på vissa mätpunkter.

Istället för att sänka nivån på suben och få sämre signal/brusfårhållande så tar du ner resonansen med minidsp:n.

Jag gör så själv med Crownsteget som driver subsen.

 

Hur du sedan mäter beror på hur stor ytan är.



#118

Postad 12 september 2020 - 22:17

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Tack för svar.
Har ingen mic alls idag, så det ska absolut införskaffas.
Rummet är idag betongrent på väggar, taket är gipsat. Tanken är bygga ett skal innanför betongen (för akustik och dölja surround bakom tyg). Även baffelvägg med ljudtransparent duk ska byggas. Ska man ge sig på att mäta upp innan något alls är uppbyggt, eller är det bättre vänta tex till baffelvägg är på plats. (Kanske drog iväg lite off topic)

#119

Postad 12 september 2020 - 22:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Du kan lugnt vänta tills baffelväggen är uppe.
Lite grundläggande med REW kan du sen göra för att se vad ditt akustikfix gör.

REW är inte svårt om bara någon kan peka en i rätt riktning o här finns flera medlemmar som kan en hel del.

Samma med Dirac, bara hojta så löser det sig.

 

Vilken receiver är det du har och vilka högtalare gäller det?


Redigerat av johan b-lund, 12 september 2020 - 22:39.


#120

Postad 13 september 2020 - 11:17

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Du kan lugnt vänta tills baffelväggen är uppe.
Lite grundläggande med REW kan du sen göra för att se vad ditt akustikfix gör.
REW är inte svårt om bara någon kan peka en i rätt riktning o här finns flera medlemmar som kan en hel del.
Samma med Dirac, bara hojta så löser det sig.

Vilken receiver är det du har och vilka högtalare gäller det?

Ok. Har två gammal dörröppningar som ev skulle kunna bidra med volym för ev basfällor. Det är väl en sån grej jag funderar på om det går att lista ut i förväg.
Jag har en Audiocontrol AVR-7 tillsammans med 2st Crown dci4300.
Högtalare är 7xProcella P6 och 1xProcella P18AMP

#121

Postad 13 september 2020 - 14:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ok. Har två gammal dörröppningar som ev skulle kunna bidra med volym för ev basfällor. Det är väl en sån grej jag funderar på om det går att lista ut i förväg.
Jag har en Audiocontrol AVR-7 tillsammans med 2st Crown dci4300.
Högtalare är 7xProcella P6 och 1xProcella P18AMP

Jag misstänker att AVR-7:an inte för stöd för Diracs Bass controll för då hade det redan funnits ute.

Du sitter med Mycket kompetenta grejer, kommer bli skitbra ska du se :)

Lägg gärna ett högpass på suben i Dirac vid passande frekvens för den har inte jättemycket slaglängd.

Fast spelar du inte för grannarna på andra gatan då behövs det inte.



#122

Postad 23 september 2020 - 21:56

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Så nu har jag dirac! Gjorde en tyst första mätning nu på kvällskvisten! Jag knåpade snabbt ihop en taget bara för att prova hur de lirar! Första intrycket på låg volym! De här är de sjukaste jag varit med om vilken skillnad! Nu är ljudbilden 1mm utanför öronen som jag letat efter hela tiden! Känns helt overkligt vilken skillnad de blev! Och de efter första slarvfiltret! Hur kan de vara sån stor skillnad mot rew? Mätte i rew och linjerna är så grymt mycke rakare utan dippar nånstans! Med smoothing förstås!

#123

Postad 23 september 2020 - 22:45

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Bifogad fil  medsmooth.jpg   109,72K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  utansmooth.jpg   136K   0 Antal nerladdningar



#124

Postad 24 september 2020 - 05:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Visst är det härligt :)

Spara din slarvmätning ut i fall, det enda felet Dirac har är att hur man mäter påverkar resultatet långt mer än vad det borde.

Att mäta "rätt" betyder inte alltid att det blir som man vill ha det.



#125

Postad 24 september 2020 - 08:12

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Men alltså, fattar inte hur dirac kan få bort min dipp i 40hz går ända till 0 och tycker upp området från 40-90hz cirkus! Hur ända in i norden funkar de! Är på jobbet nu och de enda jag tänker på är att ta sig hem o fortsätta med dirac

#126

Postad 24 september 2020 - 10:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Men alltså, fattar inte hur dirac kan få bort min dipp i 40hz går ända till 0 och tycker upp området från 40-90hz cirkus! Hur ända in i norden funkar de! Är på jobbet nu och de enda jag tänker på är att ta sig hem o fortsätta med dirac

Dirac är ett FIR filter i botten och en fördel är att man kan räta upp fasen.

Fas i sin tur är tidsbaserat, så förenklat fixar dirac att allt kommer rätt i tid.

 

En gammal bild på före/efter Dirac

a9oqZA4.png?1

 

Och ett bra exempel på hur fas påverkar frekvensgång.

Runt var dip i frekvensgången får fasen tuppjuck

GIFkbEo.png

 

 

*edit*

Om du tar bort smoothingen så kan du även använda group delay, det visar skillnad mellan elektrisk signal och vad mikrofonen fångar upp.

GD ska vara så nära ett rakt streck det går.

Svart/magenta är efter Dirac

bwotZp4.png


Redigerat av johan b-lund, 24 september 2020 - 10:43.


#127

Postad 24 september 2020 - 12:58

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Trodde aldrig att de kunde vara såna skillnader mellan rew och dirac! Var som läskigt när man spelar så lågt att man knappt hör de, men känner att nåt är 1 mm utanför öronen och smeker! Dem spelade ett gäng djupare på låg volym

#128

Postad 24 september 2020 - 15:35

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Happ får inte igång de nåt mera! Provat starta om allt flera gånger

#129

Postad 24 september 2020 - 19:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Happ får inte igång de nåt mera! Provat starta om allt flera gånger

Vilken enhet har du?



#130

Postad 24 september 2020 - 20:52

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Fick igång den! Däremot så blir de jätteskumt, rösterna kommer bara från 1 högtalare!

#131

Postad 25 september 2020 - 04:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Är den fullt uppdaterad?

Annars prova full återställning, hjälper inte det då får du lämna tillbaka den.

Buggar är inte inte helt ovanligt för många tillverkare kan tydligen inte programmera :(



#132

Postad 25 september 2020 - 08:08

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Alltså har väntat ett år på denna! Kör ju emotiva xmc2 och fick dirac igår! Har uppdaterat emotiva till nyaste firmvare! Tappar totalt ljudbilden, de konstiga är att de spelar ingen roll om jag kör filter läget eller raka läget så hamnar alla röster m, m på 1 högtalare! Slår jag av dirac funktionen så blir de som vanligt

Redigerat av Unregistered6091989c, 25 september 2020 - 08:22.


#133

Postad 25 september 2020 - 10:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Alltså har väntat ett år på denna! Kör ju emotiva xmc2 och fick dirac igår! Har uppdaterat emotiva till nyaste firmvare! Tappar totalt ljudbilden, de konstiga är att de spelar ingen roll om jag kör filter läget eller raka läget så hamnar alla röster m, m på 1 högtalare! Slår jag av dirac funktionen så blir de som vanligt

Om du har garanti så är det bara att åka in.

Annars får emotivas support hjälpa dig.

Det är som sagt inget ovanligt att tillverkarna tabbar sig med Dirac.

Minidsp och Pc versionen är dom mesta stabila versionerna än så länge.

 

Min Nad har också dummat sig, ibland måste det till ny mjukvara från Nad andra har en fullständig reset varit den enda lösningen



#134

Postad 25 september 2020 - 15:02

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Körde en factory reset nyss! Ingen skillnad? Men varför mäter den 3 gånger på 2 högtalare? Trodde sista svängen var på båda högtalarna men de är bara på högra!

#135

Postad 25 september 2020 - 16:09

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Och nu är de nästan på rew nivå! Mätningen här i tråden gjorde jag igår lite fort! Mätte upp med rew! Den ser ut som target linjen! Jag har 10_15 dB dipp i 40hz och 70hz så ni kanske förstår mitt jubel när de blir helt utan dippar i princip med dirac! Nu när jag gör filter i dirac så blir de iof bättre, men nu ser kurvan ut som den alltid gjort bara att den är jämnare! Skulle jag dra en target från rew så ser den likadan ut som dirac nu då isf!

#136

Postad 25 september 2020 - 18:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Körde en factory reset nyss! Ingen skillnad? Men varför mäter den 3 gånger på 2 högtalare? Trodde sista svängen var på båda högtalarna men de är bara på högra!


Sista mätningen görs på samma högtalare som den startade med

#137

Postad 25 september 2020 - 18:18

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Och nu är de nästan på rew nivå! Mätningen här i tråden gjorde jag igår lite fort! Mätte upp med rew! Den ser ut som target linjen! Jag har 10_15 dB dipp i 40hz och 70hz så ni kanske förstår mitt jubel när de blir helt utan dippar i princip med dirac! Nu när jag gör filter i dirac så blir de iof bättre, men nu ser kurvan ut som den alltid gjort bara att den är jämnare! Skulle jag dra en target från rew så ser den likadan ut som dirac nu då isf!


Ju fler punkter/större yta ju svårare får dirac att bli exakt som target.
Men (!) impulsmätningen kommer att bli enastående iaf och med det 3D lik återgivning

#138

Postad 26 september 2020 - 01:17

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 1
Mätte alla punkter och då kom ljudbilden rätt! Provade göra subbas av mina 2k! 15hz ligger på +2 så över själva mittlinjen! Sparat 3 lägen! rakt, lågbas och en med mycke punch i från 40till 80hz och då har jag tagit bort typ 10hz av djupet och tycker de lät bättre!

#139

Postad 28 september 2020 - 14:55

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Flyttade fram soffan så att den hamnar i 1.18 triangeln! Efter mätning på samma sätt och avstånd mellan punkterna så blir ljudbilden skit även om jag kör upp till 200hz! Kommer endast röster från 1 högtalare! Med soffan längre bak så hamnar de jättetydligt i mitten! Vad är de dirac inte fattar?

Redigerat av Unregistered6091989c, 28 september 2020 - 14:57.


#140

Postad 28 september 2020 - 15:22

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

Flyttade fram soffan så att den hamnar i 1.18 triangeln! Efter mätning på samma sätt och avstånd mellan punkterna så blir ljudbilden skit även om jag kör upp till 200hz! Kommer endast röster från 1 högtalare! Med soffan längre bak så hamnar de jättetydligt i mitten! Vad är de dirac inte fattar?

Jag börjar alla mina svar med "jag är ingen expert" :).

Har du felsökt mikrofonen? Kalibreringsfil som är korrupt?

Äh jag är ute och cyklar

Redigerat av nimman, 28 september 2020 - 15:23.


#141

Postad 28 september 2020 - 16:09

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Hur felsöker man microfonen?

#142

Postad 28 september 2020 - 16:53

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

Hur felsöker man microfonen?


Har du någon att jämföra med? Får du konsekvent konstiga resultat inom vissa områden som är helt åt skogen , får resultat som logisk sett förbryllar dig.

Svårt att säga exakt hur man felsöker då jag inte kan säga att jag är expert på området. Men jag ser mikrofonen som första steget i en lång rad saker som kan fela. Uteslut saker som är rätt och analysera saker som är fel.
Felsöka är mitt jobb inom högspänning och mätning, men inte inom ljud...så jag överanalyserar nog kanske allt?

#143

Postad 28 september 2020 - 17:12

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Skulle tro att de är dirac som inte riktigt gillar mitt rum eller nåt! Kan de vara reflektioner från skinsoffan kanske när man mäter! Provar köra 3d ljud via tidal som låter riktigt häftigt utan dirac! Nu stämmer inget, en enda gröt! Borde de räcka med 1 sweetspot mätning bara för att kika att rösterna hamnar i mitten? Tar ju för bövelen halva kvällen bara att mäta skiten så man hinner ju inte direkt laborera om man ska köra alla punkter! Märkte att den är väldigt väldigt kinkig bara man rör huvet nån mm i sidled! Har kört ca 50cm mellan punkterna

Redigerat av Unregistered6091989c, 28 september 2020 - 18:50.


#144

Postad 28 september 2020 - 19:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Micken måste alltid kunna "se" alla högtalare, så sänk den aldrig lägre än en ryggstödet.

 

50cm är det minsta avståndet du ska använda, och då utgår jag från punkt nr1 

 

Kör upp till 200hz?

 

Jag tror verkligen att något knas med din enhet.
Dirac delar inte upp någon signal, det kör enhetens BM.

Om du får ett knasigt resultat, mät då med REW och posta dom här.

Kan du använda asio4all med REW så gör det för då kan du separera LFE och mäta dina surrounds med



#145

Postad 28 september 2020 - 23:22

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Alltså jag kör bara 2.0 stereo! Har PRO AT allt, bara köra basen och även hela registret! De blir nåt knas med ljudbilden, stämmer inte alls! Nu senaste mätningen så mätte jag in den på millimetern exakt i mitten i sweetspot! Då fick jag rösterna rätt i ljudbilden! Dock låter de inte sådär tydligt placerat allt som de brukar, får som anstränga mig nästan när man lyssnar! Sen blir de typ tvärtom i dirac när jag jämför med rew! Försöker fixa en dipp, då får jag lägga på tvärtom åt fel håll ett berg! Skit konstigt! Första mätningen jag gjorde hör i tråden vart basen jämn och fin! Efter de får jag en fet dipp i 40hz som jag inte får bort, dock ser ni ju på min mätning att de inte finns nån dipp där konstigt nog!

Redigerat av Unregistered6091989c, 28 september 2020 - 23:41.


#146

Postad 29 september 2020 - 04:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Hm.......

 

När det blir skevt, mät höger och vänster separat och tillsammans.

Spara projektet och maila det till mig.

Skickar pm.

 

En titt på fas och impuls borde berätta vad som händer.

Att röster panoreras åt ett håll har jag aldrig själv varit med om.



#147

Postad 29 september 2020 - 12:25

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Finns ju inga inställningar heller jag kan
ändra på, isf vars? Ska prova köra lite toe in och göra ny mätning! Skickar sen alt, lägger upp här! Vad är daw? Inte har jag nåt sånt utan bara dirac live och inget annat!

Redigerat av Unregistered6091989c, 29 september 2020 - 12:45.


#148

Postad 29 september 2020 - 15:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Daw, har jag skrivit det, då har skrivit fel

#149

Postad 29 september 2020 - 16:32

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Antingen eller på högra eller vänstra hamnar rösterna! Provade starta om ingen skillnad! Hade nu närmare metern emellan punkterna och bytt till en fåtölj! Använder laser för att mäta upp rummets mitt tex och laser till avstånd m, m! Microfonen när den är i sweetspot så är avståndet till högtalarna på millimeter samma till båda! Måttet från microfon till fram, bak, sidovägg och tak! Alla dem måtten har jag riggat upp micken vid mätning så att alla mått blir samma på varje sida!

Kanske är löst, tog bort begränsning som dirac sätter för höga frekvenser! I detta fall var den på 7khz! Körde allt som gick till 24khz och nu verkar ljudet komma från mitten tydligt!

Men ska jag vara ärlig så är rew 10gr bättre att få bort dippar i basen iaf hittils! Har ju fått helt klockrena kurvor med rew och rätt placering! Nu har jag samma placering som jag hade när man får fina kurvor! Stört omöjligt med dirac så nånting måste vara fel eller så funkar de inte bättre

Redigerat av Unregistered6091989c, 29 september 2020 - 19:48.


#150

Postad 29 september 2020 - 20:57

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Bifogad fil  IMG_20200929_204952.jpg   120,46K   0 Antal nerladdningar

Såhär bra får jag till kurvan nu! Jämför med första bilden jag la upp här!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.