Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG 55EG910V

668 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 29 december 2015 - 15:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Japp, det är som sagt bara om svartnivån är fel som det syns, på min iaf, och bara på en testbild än så länge.

 

Angående färgskala, så är det standard man ska köra på LG.

 

Inte en OLED, men ändå. Bred överdriver färgerna:

http://www.hemmabiot...ktig-fulltraff/



#102

Postad 29 december 2015 - 23:41

AdMan
  • AdMan
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0

Testa med dessa inställningarna:

http://www.rtings.co...tings?uxtv=97b6

 

Ljus och kontrast kan påverkas av källan med. Från datorn fick jag justera ner till 41 på ljus, för att det mörkaste skulle bli helt mörkt (utan att någon information försvinner).

 

Angående vertikala ränder så går det att få fram, men jag lyckades bara på en mörkgrå testbild, med ljus och kontrast fel inställt, dvs när det svarta inte är helt svart. Har hittills inte sett det på något videomaterial från TV, Blu-ray eller från datorn.

 

En helt vit bild tonas ner som på en plasma pga ABL.

 

Testade med filmen The Martian igår och försökte få fram fel nära svart, med OLED-ljus på 100, men det slutade med att jag såg klart filmen istället. Rymdscenerna är imponerande i ett helt mörklagt rum.

 

Nackdelen är att jag måste byta projektorn nu med. Epson 5900 med grå svärta duger inte längre ;)

 

Menar du att denna TV har ABL? Fan jag trodde man slapp denna skiten på en modern OLED TV. Lämnade tillbaka en plasma jag köpte förra året pga ABL då jag störde mig så in i hel... på att vita bilder blev grådaskiga pga detta. Upplever du samma fenomen på denna? Mindre kul tex att lira NHL på TV-spelet med is utan krisp...



#103

Postad 30 december 2015 - 09:33

Predatorium
  • Predatorium
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 1

Menar du att denna TV har ABL? Fan jag trodde man slapp denna skiten på en modern OLED TV. Lämnade tillbaka en plasma jag köpte förra året pga ABL då jag störde mig så in i hel... på att vita bilder blev grådaskiga pga detta. Upplever du samma fenomen på denna? Mindre kul tex att lira NHL på TV-spelet med is utan krisp...

 

Jupp, lirar du battle of Hoth(snöplaneten) i Star Wars Battlefront så blir det gråaktig vita :/ 

 

Utöver det kan jag meddela att tv:n lider av inbränningsproblem. Har redan lyckats bränna in den cirkulära ikonen för att återgå till föregående sida i inställningar. Ser också en massa vertikala ränder och felaktig gråskala i mörkgråa scener/bilder. 


Redigerat av Predatorium, 30 december 2015 - 09:39.


#104

Postad 30 december 2015 - 11:04

AdMan
  • AdMan
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0

Jupp, lirar du battle of Hoth(snöplaneten) i Star Wars Battlefront så blir det gråaktig vita :/ 
 
Utöver det kan jag meddela att tv:n lider av inbränningsproblem. Har redan lyckats bränna in den cirkulära ikonen för att återgå till föregående sida i inställningar. Ser också en massa vertikala ränder och felaktig gråskala i mörkgråa scener/bilder.


Där försvann den TVn från min önskelista. Helt sjukt att ABL fortfarande finns kvar och det är nästan 2016. Kommer vi få leva med detta otyg tror ni även i 2016 års modeller? Finns det vägar förbi det exempelvis vi servicemenyn? Är ABL enbart en OLED och PLASMA grej? Har inte märkt det på min LCD i alla fall.

#105

Postad 30 december 2015 - 11:12

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 1
Det bästa är du själv kollar in tv'n och får dig en egen uppfattning tror jag;).

#106

Postad 30 december 2015 - 11:22

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Jupp, lirar du battle of Hoth(snöplaneten) i Star Wars Battlefront så blir det gråaktig vita :/ 
 
Utöver det kan jag meddela att tv:n lider av inbränningsproblem. Har redan lyckats bränna in den cirkulära ikonen för att återgå till föregående sida i inställningar. Ser också en massa vertikala ränder och felaktig gråskala i mörkgråa scener/bilder.


Går den inte bort menar du? Då måste du gå tillbaka med tvn och få en ny. Har inte sett en tillstymmelse tillstymmelse till inbränning på min 920v.

Bandingen vid near black är tyvärr inget att göra åt. Det är så på dessa modeller men går att få bättre genom inställningar. Jag har dock bara sett bandingen vid ett fåtal tillfällen under normalt tittande. Sitter man och kollar mörkgråa slides så blir dom tydliga dock. Men det finns ju roligare saker att titta på ;)

#107

Postad 30 december 2015 - 11:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Utöver det kan jag meddela att tv:n lider av inbränningsproblem. Har redan lyckats bränna in den cirkulära ikonen för att återgå till föregående sida i inställningar. Ser också en massa vertikala ränder och felaktig gråskala i mörkgråa scener/bilder. 

 

Det är tillfällig inbränning, sk image retention. Har sett det i butik, och dagen efter var det borta. Läste en del om det innan jag köpte min, och oftast försvinner det inom en kvart.

 

edit: Här är länken jag letade efter. Det är föregångaren 930:

http://www.rtings.co...c9300?uxtv=97b6

 

10 minuter tog det innan det försvann där. Deras slutsats var:

 

You shouldn't really worry about image retention. We got a similar effect on a lot of plasma TVs that we tested in the past, and even a few LCD ones.

 

Angående gråskalan så, som sagt, det är viktigt att ställa in TVn rätt. Kollade på Interstellar igår och det fanns ingen tendens till ojämn bild i alla de mörka scener som filmen har. Själva filmen var däremot ett stort WTF ;)

 

Från Oppo BDP-93 blev det ljus 51 och kontrast 95, på min TV.

 

ABL finns hos alla OLED. Det syns sällan på film, men tar man upp en helt vit bild på datorn sänks ljuset tydligt. 


Redigerat av Ageve, 30 december 2015 - 12:01.


#108

Postad 30 december 2015 - 12:28

Predatorium
  • Predatorium
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Det är tillfällig inbränning, sk image retention. Har sett det i butik, och dagen efter var det borta. Läste en del om det innan jag köpte min, och oftast försvinner det inom en kvart.

 

edit: Här är länken jag letade efter. Det är föregångaren 930:

http://www.rtings.co...c9300?uxtv=97b6

 

10 minuter tog det innan det försvann där. Deras slutsats var:

 

You shouldn't really worry about image retention. We got a similar effect on a lot of plasma TVs that we tested in the past, and even a few LCD ones.

 

Angående gråskalan så, som sagt, det är viktigt att ställa in TVn rätt. Kollade på Interstellar igår och det fanns ingen tendens till ojämn bild i alla de mörka scener som filmen har. Själva filmen var däremot ett stort WTF ;)

 

Från Oppo BDP-93 blev det ljus 51 och kontrast 95, på min TV.

 

ABL finns hos alla OLED. Det syns sällan på film, men tar man upp en helt vit bild på datorn sänks ljuset tydligt. 

 

Får väl kolla om cirkeln är kvar ikväll, 95 kontrast känns lite mycket. Men brightness mellan 50 och 55 verkar vara rätt område för att slippa se dessa ränder. Men någon sa att om man höjer oled light jättehögt och drar ner kontrasten så får man samma vita men reducerar ABL. Någon som testat? 



#109

Postad 30 december 2015 - 12:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Får väl kolla om cirkeln är kvar ikväll, 95 kontrast känns lite mycket. Men brightness mellan 50 och 55 verkar vara rätt område för att slippa se dessa ränder. Men någon sa att om man höjer oled light jättehögt och drar ner kontrasten så får man samma vita men reducerar ABL. Någon som testat? 

 

95 är rätt. Länkade till denna längre upp:

http://www.rtings.co...tings?uxtv=97b6

 

Ljus beror på källan som sagt. För mig blev det 51 från Oppon och 41 från datorn. 55 från datorn blev alldeles för ljust, oavsett intställning för svartnivå osv.

 

OLED-ljus påverkar inte gråskalan så mycket, iaf inte på testmönster, dvs man kan ha det högt utan att detaljerna i mörka scener blir för ljusa och tvärtom. Jag tror att ABL funkar likadant oavsett inställningen, men är inte säker. Har inte hunnit testa tillräckligt...



#110

Postad 30 december 2015 - 14:15

CPPC
  • CPPC
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Nu har jag hunnit använda min 910V i några dagar och är mycket nöjd med bild kvalitén. Jag har egentligen inte pillat på inställningarna mer än ställt över bild-läget till Expert 1 och stängt av Truemotion. Jag har tänkt testa och ändra till Rtings inställningar men har inte hunnit/känt behov än. Serienr. Bbörjar på 511 om det nu skulle innebära något mindre barnsjukdomar?

 

Ang. banding så tänkte jag först att jag inte hade någon då jag inte har sett det vid något tillfälle (vanligt TV tittande i några dagar + 3-4 filmer) men kör jag en testbild med en mörkgrå bild så ser jag att det finns viss banding L. Detta är absolut inget jag stör mig på vid normal användning J

 

Ang. ABL så har jag aldrig tänkt på det vid Film/TV tittande, men kopplat till datorn när man drar upp en vit google sökningen i chrome eller liknande filhantering i explorern så ser man det. Det är ingen deal-breaker för mig men har man uteslutande tänkt titta på vintersport så är det kanske ingen hit…

 

Ang. 3D så funkar det perfekt. Ingen tillstymmelse till crosstalk. Vill man ha fler än de 2xglasögonen som följer med funkar det bra med de från SF-BIO J Jag har ingen tidigare erfarenhet av 3D så jag kan egentligen inte jämföra med något mer än att jag tycker det ser bra ut. Som käll-material använder jag färdig renderade half-SBS versioner av filmerna. Om jag fatta det rätt borde det alltså kunna bli ännu bättre om jag lyckas lista ut hur jag skall få till 3D via fullHD versionerna?

 

Ang. WebOS så känns det faktiskt lite segt…det är OK men lite mer ”snappyness” hade inte skadat. Går det att överklocka CPUn J ? Kanske kan lösas med FW uppdatering / WebOS 2.1 eller 3.0?

 

Jag har egentligen bara ett problem. Jag har kopplat TV till en extern receiver (Marantz SR5007) via ARC (funka först inte pga en dålig sladd/kontakt). Till Receivern har jag sen en HTPC inkopplad. När jag startat TV startar även receivern (och stänger av sig när jag stänger TVn) och ställer sig på ljud ingång TV (ARC från TV). När jag väljer source på TV för att välja HDMI 3 så vill jag att receivern skall byta input till HTPC men det gör den inte och jag vet inte hur jag skall konfa detta? Det verkar ju finnas en massa fjärrkontrolls-profiler man får välja när man ställer in ingången på TVn och jag tror inte riktigt någon av dem passar. Kan man ändra/modifiera dessa i på något sätt? Jag vet inte hur jag skall angrip problem mer än att koppla om så HTPC går direkt till TVn i en annan HDMI ingång. Om man gör så är ju frågan om TVn kan passthrou HD-audio (typ DTS-HD och Dolby True HD)? Någon som har erfarenhet?


Redigerat av CPPC, 30 december 2015 - 14:16.


#111

Postad 30 december 2015 - 19:45

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0

hur ser fotboll ,hockey ut på denna tv?

 

hackar bollen vid snabba långbollar osv?

 

å är det nån som kör denna tv med comhem tivo?

 

hur blir det?



#112

Postad 30 december 2015 - 20:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

hur ser fotboll ,hockey ut på denna tv?

 

hackar bollen vid snabba långbollar osv?

 

OLED har snabbare responstid än LCD, så den funkar utmärkt till sport.

 

Om man däremot tittar på web-TV (t ex Boxers nya play-tjänst som är helt värdelös) så får man ju 25 bilder per sekund. Det är inte kul till sport direkt, men det beror inte på bildvisaren. Vet inte hur det funkar med Comhem Tivo. Spelar den in TV-utsändningen eller är det en Play-tjänst?



#113

Postad 30 december 2015 - 21:08

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Jag har problem med läppsynk via inbyggda netflix-appen. Funkar bra med Chromecast. Suck!

Redigerat av Unregistered1384, 30 december 2015 - 21:09.


#114

Postad 30 december 2015 - 21:35

Predatorium
  • Predatorium
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Ganska nöjd med bilden nu genom att återgå till default inställningar på Expert1 och bara ändra följande:

 

Brightness: 54 (default 50)

Color temp: Medium (default warm2)

Sharpness H & V: 0 (default 10)

Edge enhancer: Off

 

ABL var inte lika störande längre, troligtvis då kontrasten står default lägre på 80 och oled light högt på 60. Nämligen hört att hög kontrast gör ABL mer intensiv.

 

Utöver det verkar den där cirkelninbränningen nästan vara borta, och ränderna är inte lika tydliga längre på grå testbild.



#115

Postad 31 december 2015 - 13:09

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Vad sitter ni på för avstånd? 3,5 meter har vi. Visst hade 65" vart en bättre storlek.

#116

Postad 31 december 2015 - 13:30

Unregisteredd81dcd3d
  • Unregisteredd81dcd3d
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Vi sitter på 3m avstånd.hade en 65" före & tyckte det funka bra.vill ju ha 65" 950v men för dyra ännu..

#117

Postad 31 december 2015 - 15:48

CPPC
  • CPPC
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur jag skall angrip problem mer än att koppla om så HTPC går direkt till TVn i en annan HDMI ingång. Om man gör så är ju frågan om TVn kan passthrou HD-audio (typ DTS-HD och Dolby True HD)? Någon som har erfarenhet?

 

Jag kan iallafall bekräfta att 910V inte kan passthrou DTS-HD, så vill man ha det så måste man ansluta sin mediaspelare (i mitt fall HTPC) via en receiver som kan hantera de formaten (i mitt fall Marantz SR5007).

 

Det känns ju dock tämligen meningslöst om man manuellt måste byta källa på sin receiver varje gång man vill byta till sin HTPC. Där har man ju SVT play och annat också... Det kanske man i och för sig kan lösa med TV inbyggda media "funktioner" 

 

Någon som har erfarenhet med extern receiver och 910V. speciellt då om ni kan få TVn att byta källa på er receiver?



#118

Postad 02 januari 2016 - 00:24

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Vissa saker har jag tagit upp redan men vill nu summera mitt intryck av denna tv.

 

Först och främst, helt enastående bild. Visst kan man ana lite banding om man kör en mörkgrå bild, men jag har ärligt talat aldrig upplevt det i varken spel eller tv/film.

Gällande bilden finns inget negativt att säga. Det slår både 55x8505 och 65x8505, har testat bägge.

 

Nu till problemen.

 

Jag har PS4 och Chromecast kopplat i min receiver som är kopplat via ARC. Funkar bra med ARC och så men när jag kör viaplay-appen från ps4:n laggar det nåt oerhört mycket. Är det för att filmerna o sporten körs i 25 bilder per sekund? TV:n säger att ps4:an är ansluten med 60hz. Detta problemet har jag inte sett på en enda SONY tv! Det har flytit på bra. Är det så att SONY tv:n gör något bra här, reparerar den det? Ska nämna att jag har alltid stängt av saker som true motion osv på alla tv-apparater.

Om jag använder den inbyggda viaplay-appen på tv:n flyter det på fint, så det är ju inte egentligen ett problem just nu. Men jag vill komma till underfund med vad det är så jag inte sätter mig i en sits senare. För visst klarar väl tv:n 50hz via hdmi? Det är bara så att ps4:an inte skickar ut det?

 

Det andra är att inbyggda Netflix-appen inte är i lip-sync. Inte heller nåt stort problem eftersom jag kan använda antingen ps4:ans netflix eller chromecast. Mer en störig grej. Man kan ju justera ljudsynken men problemet är att då sabbar jag ju för tv-sändningen eftersom det sparas "globalt". O hålla på o jiddra o ändra hela tiden är ju inget man ger sig på. Inbyggda youtube-appen är i synk, alltid nåt.

 

Processorn är verkligen för långsam för web OS. Om man inte startat guide-appen tidigare kan det ta nästan 10 sekunder för den att sätta upp sig.

 

Ibland poppar det upp en dialog att det trådanslutna nätverket är anslutet. Mycket märkligt, då jag aldrig märkt att jag tappat någon anslutning.

 

Den absolut störigaste saken är att om jag växlar till HDMI3, som förstärkaren är ansluten till(ARC) så startar den mitt PS4. Mycket störigt om man bara vill gå till den ingången för att kanske spela upp från någon annan hdmi-källa. Ett alternativ är ju att stänga av simplink men då blir jag ju av med smidigheten att styra ps4:an med tv-fjärrkontrollen.

 

Någon mer som stött på dessa problem. Någon som har en lösning?

 

Annars är ju bilden helt suverän :)



#119

Postad 02 januari 2016 - 01:18

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Vad är de för receiver?

#120

Postad 02 januari 2016 - 09:29

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Vad är de för receiver?


NAD T777

#121

Postad 02 januari 2016 - 12:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Den absolut störigaste saken är att om jag växlar till HDMI3, som förstärkaren är ansluten till(ARC) så startar den mitt PS4. Mycket störigt om man bara vill gå till den ingången för att kanske spela upp från någon annan hdmi-källa. Ett alternativ är ju att stänga av simplink men då blir jag ju av med smidigheten att styra ps4:an med tv-fjärrkontrollen.

 

Jag har inte testat det än, men på äldre LG-modeller kan man stänga av "auto power" i Simplink-inställningen.

 

Angående PS4 och Viaplay så är det troligtvis 25fps -> 60fps konverteringen som ställer till det. Tror inte det finns någon inställning för 50Hz på PS4. Det finns däremot på Xbox One.



#122

Postad 02 januari 2016 - 12:45

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Jag har inte testat det än, men på äldre LG-modeller kan man stänga av "auto power" i Simplink-inställningen.
 
Angående PS4 och Viaplay så är det troligtvis 25fps -> 60fps konverteringen som ställer till det. Tror inte det finns någon inställning för 50Hz på PS4. Det finns däremot på Xbox One.


Hej. Tyvärr hjälper det inte att stänga av autopower.

Ja, är säkert 25->60 som du säger. Dock verkar Sony klara av det bättre...

Annars, grym tv :-)

#123

Postad 04 januari 2016 - 17:32

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Nån som funnit väggställ till vettigt pris? Är det de 2 översta eller nedersta man ska använda?

#124

Postad 04 januari 2016 - 18:07

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Nån som funnit väggställ till vettigt pris? Är det de 2 översta eller nedersta man ska använda?


2 översta hålen.
Har väggmonterat med mitt gamla väggfäste, en onödigt bred Multibrackets Universal Super Slim Large. Bör fungera med samma fäste i Small eller Medium variant. Hållbredden på tv:n är 20cm på de övre hålen.

#125

Postad 04 januari 2016 - 18:33

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

2 översta hålen.
Har väggmonterat med mitt gamla väggfäste, en onödigt bred Multibrackets Universal Super Slim Large. Bör fungera med samma fäste i Small eller Medium variant. Hållbredden på tv:n är 20cm på de övre hålen.


Mitt förra väggfäste har vesa standard o vill ha 4 fästpunkter. Använder du några distanser så inte metallpinnarna repar baksidan?

#126

Postad 04 januari 2016 - 21:24

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Är det fler som har en glappande batterilucka till fjärren? :)



#127

Postad 05 januari 2016 - 09:07

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Mitt förra väggfäste har vesa standard o vill ha 4 fästpunkter. Använder du några distanser så inte metallpinnarna repar baksidan?


Ja det ingår distanser med plastskydd för de nedre hålen i min Multibrackets så tv:n hänger plant och väggen inte skadas.

#128

Postad 05 januari 2016 - 11:25

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Är det fler som har en glappande batterilucka till fjärren? :)

 

Ja, skitstörigt är det. Pratade med LG och dom sa att jag skulle gå tillbaka med den till återförsäljaren. Men har inte orkat än. Har löst det genom att sätta två bitar dubbelhäftande kuddar längst ner i botten på luckan. Har bara tagit av skydden på kuddarna på undersidan så inte luckan klistrats fast utan bara gör så luckan håller sig på plats.



#129

Postad 05 januari 2016 - 12:22

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Ja, skitstörigt är det. Pratade med LG och dom sa att jag skulle gå tillbaka med den till återförsäljaren. Men har inte orkat än. Har löst det genom att sätta två bitar dubbelhäftande kuddar längst ner i botten på luckan. Har bara tagit av skydden på kuddarna på undersidan så inte luckan klistrats fast utan bara gör så luckan håller sig på plats.


Men om både du o jag har problemet, hur ska det lösas att gå till återförsäljaren? Vill de byta allt eller bara fjärren? Köpte du din också på netonnet?

#130

Postad 05 januari 2016 - 16:41

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Men om både du o jag har problemet, hur ska det lösas att gå till återförsäljaren? Vill de byta allt eller bara fjärren? Köpte du din också på netonnet?

 

Nej Mediamarkt, fattade det som att dom bara skulle byta fjärren. Är ju samma till typ alla LGs smart tv så borde säljas separat



#131

Postad 06 januari 2016 - 14:44

Petter Lindgren
  • Petter Lindgren
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 1
Fick min 910V igår.
Ställde in den snabbt ungefär enligt ratings inställningar och såg sedan en film via Netflix.
Svärtan är ju som sagt brutal och det är ett rejält tryck i bilden.
SD bilden var inte 100% nöjd med. Tyckte faktiskt att min plasma såg bättre ut här.

Idag så finjusterade jag lite inställningar. Tycker att det blir bäst bild med Varm1 under vitbalans.
Efter detta så är jag mycket nöjd och den spöar definitivt plasman. Däremot har jag insett att Oled är mindre förlåtande mot dålig insignal så jag ringde Telia och uppgraderade till Viasat sport HD så att jag ska kunna njuta fullt ut av alla fotbollsmatcher.

Angående sport så måste jag säga att jag fattar inte riktigt varför det har varit så mycket diskution om rörelsehanteringen på Internet. Jag har Trumotion avslaget och det flyter på bra under fotboll och hockey.

Angående tinten så kanske jag kan ana den nu när jag sitter och tittar på skidåkning iom att jag vet om att den borde finnas där. Men i praktiken så är det så svagt att jag inte ser den.

ABL var jag lite oroad för men den märker jag faktiskt inte heller av.

Kurvingen gillar jag egentligen inte men den är så pass liten att den inte påverkar förutom när TV'n är avslagen och reflexerna från min lampa bakom soffan blir distortad.

Banding har jag sett några ggr men det går säkert att kalibrera så att det minskar lite grann. Det är dock svårt att veta om det beror på att Oled är mer oförlåtande mot dåliga källor eller om det sitter i något annat. Ska kolla på lite Blu-ray så får vi se om jag märker av det där också.

SmartTV funktionerna är ganska sega och Netflix har lipsync problem vilket är lite synd men jag tror fortfarande att det är smidigare att använda tex AppleTV eller en externt mediacenter för streaming osv.

Kontentan är dock att det är den bästa bild jag sett och att man inte behöver vara det minsta orolig om man tittar mycket på sport! Lägg bara lite tid på att ställa in den...

PS: Är det någon som vet vilka väggfästen som funkar? Det enda jag sett förutom orginalet är SWB5105 som tidigare pratats om i tråden. Hade gärna hittat något här i stan!

Redigerat av Petter Lindgren, 06 januari 2016 - 14:46.


#132

Postad 06 januari 2016 - 15:07

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 269 inlägg
  • 0

Jag har hängt upp en 910 med ett helt vanligt väggfäste, är ju 4 skruvhål på baksidan så vilket väggfäste som helst går hur bra som helst



#133

Postad 06 januari 2016 - 15:21

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Fick min 910V igår.
Ställde in den snabbt ungefär enligt ratings inställningar och såg sedan en film via Netflix.
Svärtan är ju som sagt brutal och det är ett rejält tryck i bilden.
SD bilden var inte 100% nöjd med. Tyckte faktiskt att min plasma såg bättre ut här.

Idag så finjusterade jag lite inställningar. Tycker att det blir bäst bild med Varm1 under vitbalans.
Efter detta så är jag mycket nöjd och den spöar definitivt plasman. Däremot har jag insett att Oled är mindre förlåtande mot dålig insignal så jag ringde Telia och uppgraderade till Viasat sport HD så att jag ska kunna njuta fullt ut av alla fotbollsmatcher.

Angående sport så måste jag säga att jag fattar inte riktigt varför det har varit så mycket diskution om rörelsehanteringen på Internet. Jag har Trumotion avslaget och det flyter på bra under fotboll och hockey.

Angående tinten så kanske jag kan ana den nu när jag sitter och tittar på skidåkning iom att jag vet om att den borde finnas där. Men i praktiken så är det så svagt att jag inte ser den.

ABL var jag lite oroad för men den märker jag faktiskt inte heller av.

Kurvingen gillar jag egentligen inte men den är så pass liten att den inte påverkar förutom när TV'n är avslagen och reflexerna från min lampa bakom soffan blir distortad.

Banding har jag sett några ggr men det går säkert att kalibrera så att det minskar lite grann. Det är dock svårt att veta om det beror på att Oled är mer oförlåtande mot dåliga källor eller om det sitter i något annat. Ska kolla på lite Blu-ray så får vi se om jag märker av det där också.

SmartTV funktionerna är ganska sega och Netflix har lipsync problem vilket är lite synd men jag tror fortfarande att det är smidigare att använda tex AppleTV eller en externt mediacenter för streaming osv.

Kontentan är dock att det är den bästa bild jag sett och att man inte behöver vara det minsta orolig om man tittar mycket på sport! Lägg bara lite tid på att ställa in den...

PS: Är det någon som vet vilka väggfästen som funkar? Det enda jag sett förutom orginalet är SWB5105 som tidigare pratats om i tråden. Hade gärna hittat något här i stan!

 

Jag justerade lip-synk i inställningar till -3. Det hjälpte mycket för mig! Märkte nämligen att bilden kom före ljudet. Ser inte att jag sabbat lip-synk för nåt annat heller. Detta gäller då allt ljudet som matas från TV:n via ARC.



#134

Postad 06 januari 2016 - 16:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Angående sport så måste jag säga att jag fattar inte riktigt varför det har varit så mycket diskution om rörelsehanteringen på Internet. Jag har Trumotion avslaget och det flyter på bra under fotboll och hockey.

 

Problemet är truemotion. Det är alltid igång i butikerna, och det räcker ju att någon ser det och skriver det på ett forum. Det var väl t om någon här som skrev att den "hackade mest av alla TV i butiken".  :rolleyes:

 

Truemotion är sämre än andra hokuspokus-varianter och hackar ibland. Det har varit så på alla modeller jag har sett. De borde antingen ta bort funktionen eller fixa den.

 

Det fanns väl en OLED-modell som inte hanterade 24p korrekt, men det funkar med 910. Den har inte heller problem med gul-tint som 930 hade.


Redigerat av Ageve, 06 januari 2016 - 16:50.


#135

Postad 06 januari 2016 - 18:06

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Fick min 910V igår.
Ställde in den snabbt ungefär enligt ratings inställningar och såg sedan en film via Netflix.
Svärtan är ju som sagt brutal och det är ett rejält tryck i bilden.
SD bilden var inte 100% nöjd med. Tyckte faktiskt att min plasma såg bättre ut här.
Idag så finjusterade jag lite inställningar. Tycker att det blir bäst bild med Varm1 under vitbalans.
Efter detta så är jag mycket nöjd och den spöar definitivt plasman. Däremot har jag insett att Oled är mindre förlåtande mot dålig insignal så jag ringde Telia och uppgraderade till Viasat sport HD så att jag ska kunna njuta fullt ut av alla fotbollsmatcher.
Angående sport så måste jag säga att jag fattar inte riktigt varför det har varit så mycket diskution om rörelsehanteringen på Internet. Jag har Trumotion avslaget och det flyter på bra under fotboll och hockey.
Angående tinten så kanske jag kan ana den nu när jag sitter och tittar på skidåkning iom att jag vet om att den borde finnas där. Men i praktiken så är det så svagt att jag inte ser den.
ABL var jag lite oroad för men den märker jag faktiskt inte heller av.
Kurvingen gillar jag egentligen inte men den är så pass liten att den inte påverkar förutom när TV'n är avslagen och reflexerna från min lampa bakom soffan blir distortad.
Banding har jag sett några ggr men det går säkert att kalibrera så att det minskar lite grann. Det är dock svårt att veta om det beror på att Oled är mer oförlåtande mot dåliga källor eller om det sitter i något annat. Ska kolla på lite Blu-ray så får vi se om jag märker av det där också.
SmartTV funktionerna är ganska sega och Netflix har lipsync problem vilket är lite synd men jag tror fortfarande att det är smidigare att använda tex AppleTV eller en externt mediacenter för streaming osv.
Kontentan är dock att det är den bästa bild jag sett och att man inte behöver vara det minsta orolig om man tittar mycket på sport! Lägg bara lite tid på att ställa in den...
PS: Är det någon som vet vilka väggfästen som funkar? Det enda jag sett förutom orginalet är SWB5105 som tidigare pratats om i tråden. Hade gärna hittat något här i stan!


Hur ser hockeyn ut? Lämnade tillbaks en lcd för bandning samt dse vid hockeyn.
Såg ut som den hade smutsiga fläckar när man panorerade över en enfärgad yta.

Inga sådana tendenser?

#136

Postad 06 januari 2016 - 19:53

CPPC
  • CPPC
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Jag kan iallafall bekräfta att 910V inte kan passthrou DTS-HD, så vill man ha det så måste man ansluta sin mediaspelare (i mitt fall HTPC) via en receiver som kan hantera de formaten (i mitt fall Marantz SR5007).

 

Det känns ju dock tämligen meningslöst om man manuellt måste byta källa på sin receiver varje gång man vill byta till sin HTPC. Där har man ju SVT play och annat också... Det kanske man i och för sig kan lösa med TV inbyggda media "funktioner" 

 

Någon som har erfarenhet med extern receiver och 910V. speciellt då om ni kan få TVn att byta källa på er receiver?

 

LÖST: Det visa sig att HTPCs CEC (pulse-eight) inte fungerade (drivrutins problem) med detta löst verkar funktionen fungera som tänkt :)

 

Jag kan också bekräfta att en Raspberry Pi2 med OpenElec och dess inbygda CEC stöd också fungar med 910Vs Simplink för motsvarande funktion :)



#137

Postad 06 januari 2016 - 20:00

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

LÖST: Det visa sig att HTPCs CEC (pulse-eight) inte fungerade (drivrutins problem) med detta löst verkar funktionen fungera som tänkt :)

Jag kan också bekräfta att en Raspberry Pi2 med OpenElec och dess inbygda CEC stöd också fungar med 910Vs Simplink för motsvarande funktion :)


Klarar den 24p och HD-ljud felfritt?

Nåt helt annat. Finns det NÅGOT i sportläget som är bra till nåt?

#138

Postad 06 januari 2016 - 23:24

Petter Lindgren
  • Petter Lindgren
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hur ser hockeyn ut? Lämnade tillbaks en lcd för bandning samt dse vid hockeyn.
Såg ut som den hade smutsiga fläckar när man panorerade över en enfärgad yta.
Inga sådana tendenser?

Testade kolla på NHL hockey nu på Viasat (ej HD). Jag ser ingen Dirty Screen Effect vare sig i hockey eller fotboll.
Bilden är bra men däremot så tycker jag att den är känsligare för sämra källor (lågupplöst material) än vad min plasma var.

Uppgraderade till Visasat HD idag hos Telia vilket tyvärr endast innebär att jag får HD på Viasat motor/fotboll.
Det är en grym förbättring med HD kanalerna för Viasat på 910v. Jämför jag Viasat HD mellan min OLED och min gamla plasma så vinner 910v med hästlängder.

Jag tittar typ 60% på sport så det var den viktigaste punkten för mig men jag kan glatt konstatera att den är grym på detta förutsatt att du har HD som källmaterial.

Ang sportläget så ser jag ingen anledning att köra det. Möjligen att vissa funktioner som jag har avslagna kan hjälpa på SD material.

Min åsikt är att i princip allt verkar sitta i källan.

Redigerat av Petter Lindgren, 06 januari 2016 - 23:26.


#139

Postad 07 januari 2016 - 06:18

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Låter bra, hur är det med ABL och hockey? den skiftar inte i ljusstyrka när den byter bild mellan is och tex studion?



#140

Postad 07 januari 2016 - 13:08

Petter Lindgren
  • Petter Lindgren
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Låter bra, hur är det med ABL och hockey? den skiftar inte i ljusstyrka när den byter bild mellan is och tex studion?

 

Nu har jag inte sett någon hel match utan bara kollat lite för utvärdera bilden under match.

ABL finns ju men jag tycker inte att den är störande. Har faktiskt knappt märkt av den så jag tycker inte det är någon dealbreaker.

 

Men det kan säkert bero på vilka inställningar man är van vid. Jag kommer ju från en plasma som pga ljusstyrka aldrig upplevdes lika intensiv som tex en LCD med hög ljusstyrka.

 

Det klokaste är väl att köpa från någon butik (tex Elgiganten) där man har bra möjligheter att lämna tillbaka TV'n om man inte blir nöjd.



#141

Postad 07 januari 2016 - 13:44

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Bilden blir aldrig helt vit, det är ett faktum. Jag har dock aldrig märkt att det stört vid alpina sändningar eller hockey eftersom där är i princip aldrig endast vitt på skärmen. Det finns ju träd och hockeyspelare osv, vilket gör att den kan producera mer vitt än om det vore en HELT vit bild. Jag har märkt att det på något spel vid någon laddningssekvens(när bilden skulle vara helt vit) men blev lite smågrå istället. Dock störde det inte mig alls eftersom det endast var en laddningssekvens.

 

Jag har aldrig varit så här nöjd med ett TV-köp förut. Det är iofs också första gången jag varit helt medveten om alla brister det kan finnas på en TV(pga detta forum). Testat edge på 55" och bakbelyst på 65", bara smuts på alla de skärmarna! Men med denna OLED får man verkligen lust att sätta igång TV:n och titta, det är ett bra tecken :)

Sen kan man hitta fel på alla produkter.



#142

Postad 08 januari 2016 - 16:44

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Måste tyvärr meddela att jag fortfarande har problem med Netflix och lipsync när jag kör HDMI ARC. Ingen annan som har detta problem? Det är riktigt skumt, för nån sekund verkar det vara i synk, sen den andra är det i osynk igen. Vad har de hittat på egentligen?



#143

Postad 10 januari 2016 - 22:50

Xtreme-G
  • Xtreme-G
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Nu är jag nybörjare på området men jag köpte denna på mellandagsrean och testade att ställa in Expert1 enligt rtings. När jag såg på SVT HD såg det ut som en suddig SD-sändning där färgerna i ansiktena flöt ihop till stora sjok. Jag bytte till ECO och ändrade lite smått. Detta kan väl inte vara meningen?

 

Jag har receivern på ARC men skulle vilja styra boxen (inkopplad i receivern) med fjärrkontrollen. Det går inte att lägga till fler enheter på samma HDMI. Misstänker att det inte går att lösa utan att koppla in boxen direkt till TVn.



#144

Postad 10 januari 2016 - 23:17

Petter Lindgren
  • Petter Lindgren
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Nu är jag nybörjare på området men jag köpte denna på mellandagsrean och testade att ställa in Expert1 enligt rtings. När jag såg på SVT HD såg det ut som en suddig SD-sändning där färgerna i ansiktena flöt ihop till stora sjok. Jag bytte till ECO och ändrade lite smått. Detta kan väl inte vara meningen?
 
Jag har receivern på ARC men skulle vilja styra boxen (inkopplad i receivern) med fjärrkontrollen. Det går inte att lägga till fler enheter på samma HDMI. Misstänker att det inte går att lösa utan att koppla in boxen direkt till TVn.


Gjorde du alla inställningar från rtings? De tycker själva inte man ska kopiera colorspace inställningarna eftersom de skiljer sig mellan varje exemplar.

Angående inställningarna så ser SVTHD otroligt bra ut för mig. Dock så tycker jag att jag får bättre resultat med Varm1 som vitbalansinställning.

Haka inte upp dig på att man måste använda deras inställningar utan se dem som en utgångspunkt. Det tog några timmar innan jag blev nöjd men nu är jag riktigt nöjd!

#145

Postad 11 januari 2016 - 00:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

SVT producerar allt i HD, men det är inte säkert att alla program de sänder är HD, och sen kan ju brus osv i inspelningen orsaka stora komprimeringsfel. Det ser ut som att allt flyter ihop helt enkelt. TV4 är mästare på att få till den effekten. Kanske använder de någon form av brusreducering? Bra ser det inte ut iaf...

 

Bitraten i marknätet är trots allt bara ~8Mbit i genomsnitt (4-16 i teorin men jag har inte sett det gå över 9. Spelar in transportströmmen på datorn).


Redigerat av Ageve, 11 januari 2016 - 00:35.


#146

Postad 11 januari 2016 - 07:15

Xtreme-G
  • Xtreme-G
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Gjorde du alla inställningar från rtings? De tycker själva inte man ska kopiera colorspace inställningarna eftersom de skiljer sig mellan varje exemplar.

Angående inställningarna så ser SVTHD otroligt bra ut för mig. Dock så tycker jag att jag får bättre resultat med Varm1 som vitbalansinställning.

Haka inte upp dig på att man måste använda deras inställningar utan se dem som en utgångspunkt. Det tog några timmar innan jag blev nöjd men nu är jag riktigt nöjd!

 

 

Jo jag såg det. Hur som helst så ser det helt annorlunda ut idag på gomorron Sverige av någon anledning. Nu är det mycket bättre!


Redigerat av Xtreme-G, 11 januari 2016 - 08:23.


#147

Postad 11 januari 2016 - 09:59

mainboy
  • mainboy
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Jag fick med bästa resultatet med Warm1

Ställde in följande:

 

Used preset: ISF Expert2
 
1. Gamma satt till BT.1886
2. White balance: Warm1, Point High: R -1, G -14, B 2, Point Low R -1, G 0, B -2
3. OLED Light: 73
4. Kalibrerade med THX Tune-up app
 
Bilden blev "perfekt"
 

 

 

 

 

#148

Postad 13 januari 2016 - 10:05

Unregistered697ee3ef
  • Unregistered697ee3ef
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Hur illa är det med banding på denna modell? Fungerar på att testa 910v sitter med en Samsung 55js9005 nu så kanske är en nedgradering. Men som sagt hur illa är det med bandingen? Har sett en del hemska bilder o klipp.. Och så är der ju det där med input lag jag är lite rädd för. Samsungen jag har nu ligger runt 19-22 i input lag. Och 910v ska väl ligga strax över 40ms?

#149

Postad 13 januari 2016 - 10:52

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Hur illa är det med banding på denna modell? Fungerar på att testa 910v sitter med en Samsung 55js9005 nu så kanske är en nedgradering. Men som sagt hur illa är det med bandingen? Har sett en del hemska bilder o klipp.. Och så är der ju det där med input lag jag är lite rädd för. Samsungen jag har nu ligger runt 19-22 i input lag. Och 910v ska väl ligga strax över 40ms?

 

Bandingen på 2015 års oled modeller är lite nyckfull. Bandingen troligtvis sett på bilderna finns på alla LG oleds i olika grad men visar sig bara vid panoreringar i vissa mörka scener och är inget man ser särskilt ofta.

 

Bandingen vid ljusa scener är ovanligare och man måste ha lite oflyt för att få ett exemplar som lider av detta.

Angående input lag så har jag inte märkt någon skillnad från Samsung JS8005 som jag hade innan och oleden. Men då är jag ingen proffessionell spelare utan lirar bara för det är kul.

 

Så på frågan om det är ett nerköp så svarar jag både ja och nej. 90% av tiden så finns det ingen annan tv som kan mäta sig med OLED men i vissa mörka scener kan det se riktigt illa ut.



#150

Postad 13 januari 2016 - 11:02

Petter Lindgren
  • Petter Lindgren
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Jag har sett banding ett fåtal gånger men det är främst med sämre källor. Bilderna som cirkulerar känns väldigt överdrivna. Bilden från Blu-ray är givetvis fantastisk men även HD-kanaler såsom SVTHD ser grymt bra ut.

Såg Newcastle-Manchester United igår på Viasat HD och bilden var mycket bättre än min tidigare plasma utan spår av banding.

Jag spelar dock inte på den så jag vet inte hur mycket inputlaggen stör.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.