Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio vs Dali. Hur "låter" egentligen högtalarfabrikaten?

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 april 2016 - 16:37

Sssound
  • Sssound
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Hej! (Om det finns en tråd för detta så hänvisa mig gärna dit) Jag sitter idag med ett par Dynaudio x16 som jag uppgraderade från ett par A42. Nu sneglar jag dock på att köpa ett par Dali Helicon 300mk2. Dynaudio sägs vara väldigt neutrala medan Dali är det lite spridda skurar med deras hybrid diskant. Till frågan, hur låter Dali jämfört med Dynaudio. Och har de olika fabrikaten olika "sound", som ex. Dynaudios neutrala? Kommer det bli en markant förbättring mellan x16 och Helicon? Självklart vet jag att man ska provlyssna, men tänkte om man kunde skapa en lista med olika tillverkare och hur de låter; t.ex. Dynaudio - Neutrala B&W - bra på röster, något döva. (vet ej!) Tack för svar! :)

#2

Postad 06 april 2016 - 16:41

Sssound
  • Sssound
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Skrev detta på mobilen, därav den usla styckeindelningen etc.

#3

Postad 06 april 2016 - 17:47

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Dynaudio är inte i mitt tycke neutrala. Tycker de går åt det basiga mörka varma hållet. Dvs ett ljud där focus har lagts på de lägre frekvenserna. Dali är ofta motsatsen.

#4

Postad 06 april 2016 - 17:55

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Sedan när blev dynaudio neutral högtalare. Tror inte det finns en högtalare med rak kurva. De båda fabrikaten låter olika och har båda sina styrkor och svagheter, det som avgör är vad du själv tycker låter bäst

#5

Postad 07 april 2016 - 19:01

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Byta från Dynaudio till Dali???

Värre svordomar har jag nog aldrig hört.

Gå från Dynaudios alla fullvuxna kvaliteer till Dali som i alla fall i min smak har rätt spretiga högtalare som saknar allt vad homogenitet heter.

Tur att smaken är olika.... Men jag säger Dynaudio över Dali alla dagar i veckan!

#6

Postad 08 april 2016 - 05:09

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1

Akustiken avgör mer hur en högtalare uppfattas än vilken tillverkare som gör den. Promise. 



#7

Postad 09 april 2016 - 17:39

Sssound
  • Sssound
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Jag får helt enkelt åka till klubben och lyssna på Dali;) De är bra på olika saker tror jag dock... 

 

Tack för svar.



#8

Postad 10 april 2016 - 02:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Akustiken där skiljer sig mot den du har hemma. Det kommer inte låta likadant hemma. 



#9

Postad 10 april 2016 - 07:35

Sssound
  • Sssound
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Akustiken där skiljer sig mot den du har hemma. Det kommer inte låta likadant hemma. 

Själva ljudkaraktären kommer väl ändå vara den samma? 



#10

Postad 10 april 2016 - 07:36

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag får helt enkelt åka till klubben och lyssna på Dali;) De är bra på olika saker tror jag dock... 

 

Tack för svar.

Tror inte du hittar några Dali Helicon på Hifi-klubben och jag skulle inte säga att modellerna nödvändigtvis låter särskilt likt varandra över generationer.

Skulle inte handla på intryck från att ha lyssnat på annat från samma fabrikat.

 

Sedan grundfrågan i tråden eftersom smaken skiljer sig så mycket hos olika individer så är det bara du som kan avgöra om Dali är bättre än Dynaudio.
Just Helicon borde ju var bättre än den gamla Excite-serien från Dynaudio om man ser till prissättningen men det är ingen garanti i sig.     

T.ex. så hade jag en rätt angenäm upplevelse med nya Rubicon 6 för några månader sedan men en rent bedrövlig upplevelse för några år sedan med motsvarande storlek på högtalare i Ikon serien. Visst kan rummet ha påverkat men jag är rätt övertygad om att man lagt en hel del utvecklingstimmar på att finslipa sitt koncept med en dome och en banddiskant sedan man släppte detta i.o.m med Ikon och andra samtida modeller.


Redigerat av Blåtand, 10 april 2016 - 07:42.


#11

Postad 10 april 2016 - 09:13

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Själva ljudkaraktären kommer väl ändå vara den samma? 

 

Ljudkaraktären kommer påverkas av rummets väggar.....men;

 

Undrar om man inte kan avgöra ljudkaraktären genom att lyssna nära en högtalare? Då är man närmare högtalaren än en rumsyta. Ljudet hinner till öronen före rumsreflektionen. Spelar man på lite svagare volym så borde inte rumsreflexerna ta över..

 

Vad tror ni?



#12

Postad 10 april 2016 - 12:07

Sssound
  • Sssound
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Ljudkaraktären kommer påverkas av rummets väggar.....men;

 

Undrar om man inte kan avgöra ljudkaraktären genom att lyssna nära en högtalare? Då är man närmare högtalaren än en rumsyta. Ljudet hinner till öronen före rumsreflektionen. Spelar man på lite svagare volym så borde inte rumsreflexerna ta över..

 

Vad tror ni?

Jo det låter ju logiskt! Tror dock att det låter konstigt eftersom det inte blir någon "naturlig spridning", d.v.s. det är inte meningen att du skall sitta så nära.



#13

Postad 10 april 2016 - 12:29

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Nej precis. Högtalaren är ju designad för ett ungefärligt lyssningsavstånd och med någon slags tänk kring hur rummet ska bidra och/eller inte bidra till återgivningen.

#14

Postad 10 april 2016 - 17:24

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tror inte heller att "närfälts" test funkar i praktiken, med ungefär samma argument som redan nämnts.



#15

Postad 10 april 2016 - 23:13

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Om du tycker en högtalare är bättre än en annan i samma rum(oavsett butik/hemma etc) så kommer ju inte din uppfattning ändras mellan de två högtalarna bara för du byter rum.

Sen spelar rummets akustik absolut in mycket, vill man inte/kan inte lägga sjukt mycket tid och pengar på akustikfix så kan jag varmt rekommendera Room Perfect! 

 

Närfälts test fungerar ju knappast, även om du har örat 30cm från högtalaren hör du fortfarande mycket av reflektionerna, då kan du inte heller se hur bra högtalarna är på att måla upp stereobild, rymd etc.



#16

Postad 10 april 2016 - 23:21

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Pröva Dali Rubicon 2 (16 496:- ) eller Epicon 2 (41800:- )

Mycket bättre än Helicon 300Mk2. Har Epicon 2 själv och haft Helicon 300.

#17

Postad 11 april 2016 - 07:21

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0

Om du tycker en högtalare är bättre än en annan i samma rum(oavsett butik/hemma etc) så kommer ju inte din uppfattning ändras mellan de två högtalarna bara för du byter rum.
Sen spelar rummets akustik absolut in mycket, vill man inte/kan inte lägga sjukt mycket tid och pengar på akustikfix så kan jag varmt rekommendera Room Perfect!


Tyvärr inte alls sant. Rummets påverkan kan göra att en nackdel i ett rum kan bli en fördel i en annan. Har själv varit med om det flera gånger. Tex en högtalare som känns för basig inom ett visst område kan vara bra balanserad i ett annat tack vare akustiken. Tex så hade jag för längesen Von Schweikert VR4-jr i ett hus, där lät dom riktigt bra. Flyttade till en lägenhet med en massa betongväggar och tak och då fungerar dom inte alls. Böt ner mig till den mindre VR2 som lät betydligt bättre i det rummet. I huset hade jag aldrig föredragit VR2 framför VR4.

#18

Postad 11 april 2016 - 10:59

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Tyvärr inte alls sant. Rummets påverkan kan göra att en nackdel i ett rum kan bli en fördel i en annan. Har själv varit med om det flera gånger. Tex en högtalare som känns för basig inom ett visst område kan vara bra balanserad i ett annat tack vare akustiken. Tex så hade jag för längesen Von Schweikert VR4-jr i ett hus, där lät dom riktigt bra. Flyttade till en lägenhet med en massa betongväggar och tak och då fungerar dom inte alls. Böt ner mig till den mindre VR2 som lät betydligt bättre i det rummet. I huset hade jag aldrig föredragit VR2 framför VR4.

 

Det pratas om att jämnföra olika högtalarmärken, självklart samma storlek på de olika märkena. Vad är annars poängen med att jämnföra två högtalare. Såklart en större modell basar mer och har du ett rum med mycket basproblem kommer det aldrig bli bra om du inte fixar till akustiken eller kör någon bra rumskorrigering.

Din jämnförelse är ju helt orelevant då tråden handlade om jämnföra olika märken och i ditt fall en högtalare som spelar betydligt mer bas och en som spelar mindre där du tycker den mindre låter bättre i ett "sämre" rum.

Kan lova att VR4 hade låtit bättre om du haft en lyngdorf med roomperfect, oavsett rummet jämnfört mot vr2.


Redigerat av Unregisteredb1334109, 11 april 2016 - 11:00.


#19

Postad 11 april 2016 - 11:15

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Jag kan bara instämma i att samma högtalare låter väldigt olika i olika rum. Jag har haft just Dali golvare med mig i flera lägenheter och det har varit annorlunda varje gång.

 

I ett vardagsrum med högtalarna på långsidan så var det för mycket bas som man blev trött i huvudet ibland. I nästa lägenhet med lite mindre rum så blev basen snarast lite tillbakadragen och rösterna tydligare. Med exakt samma högtalare och förstärkare alltså. 

 

Det var Dali Ikon 8 som lätt kan bli vassa i diskanten. Men nu när de står nere i biorummet med rejäl akustikreglering så är de hur trevliga som helst, inget vasst alls utan rent och klart ljud.

 

Så det där med att välja högtalare efter märke är egentligen inte nödvändigtvis så smart eller vetenskapligt som man så gärna vill tro som... :)



#20

Postad 11 april 2016 - 21:51

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 1

Det pratas om att jämnföra olika högtalarmärken, självklart samma storlek på de olika märkena. Vad är annars poängen med att jämnföra två högtalare. Såklart en större modell basar mer och har du ett rum med mycket basproblem kommer det aldrig bli bra om du inte fixar till akustiken eller kör någon bra rumskorrigering.
Din jämnförelse är ju helt orelevant då tråden handlade om jämnföra olika märken och i ditt fall en högtalare som spelar betydligt mer bas och en som spelar mindre där du tycker den mindre låter bättre i ett "sämre" rum.
Kan lova att VR4 hade låtit bättre om du haft en lyngdorf med roomperfect, oavsett rummet jämnfört mot vr2.

Håller inte alls med dig, det är fortfarande precis samma sak. Om vi då säger att ett märke kan föredras i ett rum men i ett annat kan resultatet bli något helt annat beroende på rummets påverkan. Det spelar ju ingen roll om man väljer ut modeller som är lika stora, den ena kan ändå tex ha en mer hissad bas vid ett visst frekvensområde som kan bli till en fördel eller nackdel beroende på rum. Även om dom har exakt samma storlek på element etc. Det är ju mycket mer som spelar in, lådans avstämning, filtrets konstruktion etc.

Redigerat av mattiask, 11 april 2016 - 21:54.


#21

Postad 11 april 2016 - 22:10

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Ärligt talat så skulle jag tippa att on-axis frekvensrespons för två olika högtalare i samma rum är ganska lika. En bra och en dålig högtalare skiljs snarare av andra parametrar. Spridningsegenskaper, timing, distorsion t.ex. Ett dålig rum gör det svårare att höra dessa mindre nyanser, men helt bananas blir det först när man lyssnar på två olika högtalare i olika rum och försöker sig på att jämföra just högtalarnas kvalitéer.


Redigerat av Unregisterede82735a2, 11 april 2016 - 22:10.


#22

Postad 15 mars 2017 - 10:10

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
När jag skulle köpa nya högtalare för nåt år sen, så trodde jag att jag skulle klara mig på 10.000kr max. Lyssnade på en massa högtalare på HiFi klubben och fick en chock när den billigaste högtalaren som verkligen rockade kostade 30.000 och kom från Dali (Rubicon 6). Jag lyssnade efter det på ett antal stora märken i samma prisklass men valet föll på Dali Rubicon 6. Det trodde jag aldrig. Efter alla tester jag läst trodde jag att Canton, Triangle, Focal, Monitor Audio eller nåt annat av de mer internationellt erkända märkena skulle vara bättre för mig. Visade sig att lästa tester och lyssningstest var helt olika saker. Tror det är så för dom flesta. Det tar lång tid att välja högtalare helt enkelt.

#23

Postad 17 mars 2017 - 20:47

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Lyssnade du på talarna i samma rum?

Akustiken har enorm påverkan.

Har själv gått på det flera gånger som tex en gång jag fick höra Burmeisters största golvare på en mässa och tänkte fan det lät t.o.m bättre i små rummen med stativare.

Senare fick jag höra samma högtalare hos säljaren (hificonsult) och det var inte samma talare som spelade...Här var det bra ljud på allvar helt plötsligt.


Redigerat av robert293, 17 mars 2017 - 20:53.


#24

Postad 18 mars 2017 - 08:21

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på ungefär 10 modeller på HiFi-klubben i samma rum. Jag lyssnade på kanske 5 modeller på Hembiobutiken i samma rum. Sist lyssnade jag på Monitor Audio Gold300 (gamla modellen på grym rea) på Reference Audio. Jag lyssnade alltså på kanske 15-20 högtalare i 3 olika rum.

Givetvis spelar rummet roll och jag kommer aldrig veta om jag valde rätt. Det som förvånade mig mest var att jag gillade Rubicon6 mer än gamla MA Gold300. Referwnce audio hade ställt upp högtalarna perfekt i ett grymt lyssningsrum så jag tror ändå inte att det var det...men vad vet man.

#25

Postad 18 mars 2017 - 12:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Lyssnade du på talarna i samma rum?
Akustiken har enorm påverkan.
Har själv gått på det flera gånger som tex en gång jag fick höra Burmeisters största golvare på en mässa och tänkte fan det lät t.o.m bättre i små rummen med stativare.
Senare fick jag höra samma högtalare hos säljaren (hificonsult) och det var inte samma talare som spelade...Här var det bra ljud på allvar helt plötsligt.

Jo, Burmeister har jag aldrig förstått mig på. I flera år har man kört samma setup i samma rum på Malmömässan, och jag har verkigen inte alls fattat varför någon vettig människa skulle ge dessa pengar för detta ingenting. Lämnar mig helt kall och det tror jag det gör för övriga lyssnare också. De sitter där för att det är dyrt och då nog är bra, men inte en fot stampar takten, inte ett leende på någons läppar.
Givetvis är det rummet det är fel på, för med de resurserna borde det vara otänkbart att det inte presterar på en mycket hög nivå. :)

#26

Postad 18 mars 2017 - 13:24

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ska man lyssna kritiskt mellan olika tillverkare, så måste det ske i samma rum. Så enkelt är det.


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 18 mars 2017 - 13:25.


#27

Postad 20 mars 2017 - 09:00

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Dynaudio passar mig bättre än dali. Men just av det dom har på klubben tycker jag mest om b&w dom har lite av det som dynaudio. Även om dynaudios högtalare oftast går djupare.
Men mellan b&w och dali upplevde jag att b&w gick djupare

#28

Postad 20 mars 2017 - 11:27

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Jag upplevde B&W som jobbig i diskanten när jag jämförde med den golvmodell som låg närmast Rubicon 6 i pris.

#29

Postad 20 mars 2017 - 16:15

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
B&w kräver desto mer effekt för att blomma ut än dali. Med en för klen förstarkare till b&w blir ljudet mer form av skrikigt när förstarkaren inte längre klarar att driva dom. Jag upplever med nad c375bee 2x150 watt att då får b&w högtalarna leva ut riktigt
Punchen i basen finns där inget vass diskant alls inte ens på hög volym som kl 10-11 på förstärkaren här är det nästan tvärt om
Att diskanten är lite för snäll vilket beror mycket på förstärkaren skulle jag tro. B&w 683 s2 som jag själv har tycker jag presterar riktigt bra i mitt rum men dom ärcextremt krävande av förstärkaren. Har hört att vissa har problem med att få bra bas från dom där tror jag mycket på att rummen som spökar. Jag har överhuvudtaget inte det problemet alls i mitt rum det är snarare att man undrar ibland om suben är igång. Dali opticon 6 som låg i samma prisklass tyckte jag inte alls var lika roliga att lyssna på inte alls samma botten som man har hos b&w. Rubicon har jag bara hört en gång och.vid lyssningtillfället sakna jag lite bas jämfört med vad vad cm10 hade. Sen vet jag inte heller om Rubicon 8 högtalarna var oinspelade heller.

#30

Postad 20 mars 2017 - 18:55

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Hmmm...intressant. Kan faktiskt vara så att förstärkaren inte var optimal. När jag letade högtalare så testade jag dom ofta med en Denon-AVRX4100W biostärkare, eftersom det var en sån jag hade hemma. Kanske för klen för B&W?

#31

Postad 20 mars 2017 - 21:57

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Gissar på det drev mina b&w golvare med en stereoförstärkare från Yamaha kostade ungefär 6000 ny den orkade knappt driva dom alls fick göra det då min första nad c375bee slutade att fungera av någon anledning. Med nad c375 är där inga problem alls tvivlar på att den har problem med att driva några högtalare överhuvudtaget. Dalis högtalare ska vara mer lättdrivna.

#32

Postad 21 mars 2017 - 15:56

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Allt handlar ändå i slutändan om smak dali och b&w är ändå väldigt olika högtalare ljudmässigt. Dali fokuserar sig mer på ett ljusare ljud oftast också mer detaljerad diskant. Medan b&w har ett mörkare ljud och här känns det som dom har ett bättre mellanregister. Jag föredrar b&w just för att jag gillar det mer tillbakadragna ljudet.

#33

Postad 21 mars 2017 - 16:30

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Allt handlar ändå i slutändan om smak dali och b&w är ändå väldigt olika högtalare ljudmässigt. Dali fokuserar sig mer på ett ljusare ljud oftast också mer detaljerad diskant. Medan b&w har ett mörkare ljud och här känns det som dom har ett bättre mellanregister. Jag föredrar b&w just för att jag gillar det mer tillbakadragna ljudet.


Alla dem gånger jag har varit hos klubben har DALI varit bättre än B&W. Vet ej om det beror på att rummet är kasst eller vad. Jag tycker B&W har inte samma ljud som till exempel KEF och då är båda britter speciellt med tanke på att jag tycker om brittiskt sound. Ljudet hos B&W har jag alltid hos klubbens demo känt stelhet och att ljudet har ett täcke framför. Medan hos DALI lever musiken annorlunda och DALI banddiskant hjälper till väldigt mycket. Det enda jag har gillat är CM10 ihop med DENON stora PMA förstärkare däremot anser jag det finns andra skoja alternativ i just den prisklassen där priset börjar på 50k därför är jag nja på B&W.

Dynaudio har jag bara hört lite smått från senaste excite serien. Tyckte det vart lite för mörkt för mina preferenser.

Gillar lite ljust och fast ljud utan att det blir för mycket. Skrikig diskant som det finns hos Klipsch är en ren plåga i mina öron.

#34

Postad 21 mars 2017 - 20:59

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Jo, Burmeister har jag aldrig förstått mig på. I flera år har man kört samma setup i samma rum på Malmömässan, och jag har verkigen inte alls fattat varför någon vettig människa skulle ge dessa pengar för detta ingenting. Lämnar mig helt kall och det tror jag det gör för övriga lyssnare också. De sitter där för att det är dyrt och då nog är bra, men inte en fot stampar takten, inte ett leende på någons läppar.
Givetvis är det rummet det är fel på, för med de resurserna borde det vara otänkbart att det inte presterar på en mycket hög nivå. :)

Du skulle hört dom hos hificonsult innan de tog bort det enda bra rummet de hade....Där var det stampa takten jag hört få gånger genom åren med just dessa burmeister. Grymt bra helt ärligt.



#35

Postad 21 mars 2017 - 22:44

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Alla dem gånger jag har varit hos klubben har DALI varit bättre än B&W. Vet ej om det beror på att rummet är kasst eller vad. Jag tycker B&W har inte samma ljud som till exempel KEF och då är båda britter speciellt med tanke på att jag tycker om brittiskt sound. Ljudet hos B&W har jag alltid hos klubbens demo känt stelhet och att ljudet har ett täcke framför. Medan hos DALI lever musiken annorlunda och DALI banddiskant hjälper till väldigt mycket. Det enda jag har gillat är CM10 ihop med DENON stora PMA förstärkare däremot anser jag det finns andra skoja alternativ i just den prisklassen där priset börjar på 50k därför är jag nja på B&W.

Dynaudio har jag bara hört lite smått från senaste excite serien. Tyckte det vart lite för mörkt för mina preferenser.

Gillar lite ljust och fast ljud utan att det blir för mycket. Skrikig diskant som det finns hos Klipsch är en ren plåga i mina öron.

B&w högtalare tycker jag oftast låter sämre på klubben och det kan vara som du säger att det låter som man har satt ett täcke för högtalaren. Hemma låter samma b&w högtalare mycket bättre än i butiken upplever då inte det här instängda ljudet som man hör mer av på klubben. Sen är dom ju inte av de ljusare laget. dom har en mörkare klang lite som dynaudio passar min smak bra.
Jag klarar inte av när det blir för mycket diskant. Dali Opticon gillade jag inte alls kändes jobbiga att lyssna på för rock musik länge stunder till skillnad från b&w. Men i butik låter de flesta av deras b&w högtalare lite dåligt kan jag tycka inte alls som hemma.
I butiken låter dom lite instängda det upplever jag inte alls hemma. Upplever även en bättre basåtergivning hemma än i butiken trots samma eletronik och högtalare. Sen spelar förstärkaren en stor roll med samt rummet. Det kan ha enorm påverkan. Så rummet är något hifiklubben får jobba på. Ljud är väldigt inviduellt så det passar olika. Så det är inte alltid helt lätt att hitta det man söker det viktiga är att hitta något som man kan bli nöjd med och förstärkarna passar de olika fabrikaten väldigt olika beroende på vilken klang högtalarna har. Klubben har väl ingen direkt bäst matchande förstärkare till b&w även om naden gör ett bra jobb i de lägre registerna och i mellanregistert. dom kan behöva något som kan lyfta diskanten. Dali är mer lättdriven och har en ljusare klang har inte fastnat för deras högtalare lite för ljusa för min smak

Redigerat av Andreas3200, 21 mars 2017 - 22:53.


#36

Postad 22 mars 2017 - 00:47

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

B&w högtalare tycker jag oftast låter sämre på klubben och det kan vara som du säger att det låter som man har satt ett täcke för högtalaren. Hemma låter samma b&w högtalare mycket bättre än i butiken upplever då inte det här instängda ljudet som man hör mer av på klubben. Sen är dom ju inte av de ljusare laget. dom har en mörkare klang lite som dynaudio passar min smak bra.
Jag klarar inte av när det blir för mycket diskant. Dali Opticon gillade jag inte alls kändes jobbiga att lyssna på för rock musik länge stunder till skillnad från b&w. Men i butik låter de flesta av deras b&w högtalare lite dåligt kan jag tycka inte alls som hemma.
I butiken låter dom lite instängda det upplever jag inte alls hemma. Upplever även en bättre basåtergivning hemma än i butiken trots samma eletronik och högtalare. Sen spelar förstärkaren en stor roll med samt rummet. Det kan ha enorm påverkan. Så rummet är något hifiklubben får jobba på. Ljud är väldigt inviduellt så det passar olika. Så det är inte alltid helt lätt att hitta det man söker det viktiga är att hitta något som man kan bli nöjd med och förstärkarna passar de olika fabrikaten väldigt olika beroende på vilken klang högtalarna har. Klubben har väl ingen direkt bäst matchande förstärkare till b&w även om naden gör ett bra jobb i de lägre registerna och i mellanregistert. dom kan behöva något som kan lyfta diskanten. Dali är mer lättdriven och har en ljusare klang har inte fastnat för deras högtalare lite för ljusa för min smak

DALI Mentor var den serie jag gillade däremot blev det aldrig något köp hos klubben när det gäller högtalare. Gick den vägen att jag först köpte mig ett par Boston Acostics A26 som faktiskt är en helt ok högtalare för sitt pris däremot kommer högralarna aldrig kunna mäta mot ett par riktiga i 50k klassen. Sedan hamnade jag in på en annan butik och där fick jag lyssnat på KEF R100 och sedan dess har jag varit trogen KEF ägare. Även hört på en hel del olika högtalare på diverse demo dagar där det dyraste jag har hört hittills inom högtalare har varit KEF Muon medan förstärkare är det Bel Canto Black som är en riktigt fin förstärkare, däremot kostar det bara 500k. Nästa vecka bär det av igen och se vad som är intressant. Får se om man får lyssna på Sennheiser superdyra guld lurar. Som sagt som du är inne på vi gillar alla olika. Det jag har nu tycker jag räcker och blir över ändå blir det aldrig färdigt eftersom man ständigt hittar något nytt som man vill ha. Min nästa stora jakt efter lurar är stereoförsteg och det är en djungel. Sedan är jag mer som sådan att jag numera letar efter bra musik istället för att haka upp mig på hur det verkligen låter. Speciellt efter när man har hittat de högtalare man gillar.

#37

Postad 22 mars 2017 - 13:52

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
På Sveavägen har hifi-klubben ett par b&w bakom en nad som föesteg och ett Classeslutsteg. Tyvärr har man inte en sådan budget...

#38

Postad 22 mars 2017 - 15:47

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

På Sveavägen har hifi-klubben ett par b&w bakom en nad som föesteg och ett Classeslutsteg. Tyvärr har man inte en sådan budget...

Vilka b&w är de några i 800 serien

#39

Postad 22 mars 2017 - 16:29

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Vilka b&w är de några i 800 serien

Ingen aning. Kan kolla imorgon, men det var ett par stativare för typ 50K.

#40

Postad 23 mars 2017 - 08:57

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ja då är det nog b&w 805 d3 stativaren som går på 50k rätt saftigt för ett par stativare

Redigerat av Andreas3200, 23 mars 2017 - 08:57.


#41

Postad 23 mars 2017 - 09:50

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Ja då är det nog b&w 805 d3 stativaren som går på 50k rätt saftigt för ett par stativare

För mig som inte brukar höra så dyra grejor lät det fantastiskt. Kunde aldrig tro att de skulle låta så bra och dessutom med så mycket bas. Var nästan övertygad om att det stod en subwoofer där någonstans.. .

Redigerat av Unregistered706504e9, 23 mars 2017 - 09:50.


#42

Postad 23 mars 2017 - 15:49

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

För mig som inte brukar höra så dyra grejor lät det fantastiskt. Kunde aldrig tro att de skulle låta så bra och dessutom med så mycket bas. Var nästan övertygad om att det stod en subwoofer där någonstans.. .

Ja b&w högtalare i 800 serien går riktigt djupt i basen. Har aldrig hört dom men funderar på att göra det bara för att se skillnaden mellan 600, cm och 800 serien. Här är specs på 805 d3
Frekvensomfång (-3dB) : 42-28.000 Hz Imponerande de går djupare än många andra stativare för storleken.

Redigerat av Andreas3200, 23 mars 2017 - 15:53.


#43

Postad 23 mars 2017 - 16:18

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Och på 804 d3 som är minsta golvaren i serien Går ner till Frekvensomfång (-3dB) : 24-28.000 Hz det är ganska sjukt för en golvare av denna storlek. Dock en prislapp på 80k
Och största golvaren 800 d3 Frekvensomfång (-3dB) : 15-28.000 Hz det är så pass djupt att du kan lika gärna slänga subben
Kommer inte behövas i några fall överhuvudtaget. Saftigt pris nästan 300k. Men är nog outstanding på alla sätt och vis. Vilket fall som helst tycker jag 804 ser bättre ut. Skulle kanske kunna sträcka mig till 804 prislapp någon gång under nästa uppgradering men det är ändå långt över vad jag vill betala. Kraften i 804 d3 bör räcka mer än väl 683 s2 som jag har nu
saknar ingen kraft enligt mig speciellt inte heller på grund av att min bostad är en hyrlägenhet. Även i hus så skulle jag klara mig på denna effekt. Där finns bra botten också ej när dom är nya men blir bättre med mer inspelning nu behöver jag inte subben när jag spelar musik. Ibland kan man kanske önska precis lite mer bas i vissa låtar men det är inte mycket. Tycker dom presterar bra till flesta musikstilar. Snart är dom 2 år gamla känner inte att dom behöver bytas ut på ett bra Tag är mycket nöjd med hur de spelar
Och har inte tröttnat på dom. Kommer igår redan vid typ 2009-2010 anär man gick i skolan och var i en av hifiklubbens butiker och kollade redan där var det en dröm att få äga ett par b&w 683 det var dock gamla gen1 som såldes då. Då hade man ingen direkt stor budget. Många av dom jag känner har ingen direkt intresse av ljud men ändå tycker om att lyssna på musik för mig är det ganska viktigt att ljudet också tilltalar en när man lyssnar på musik. Samt för film eller spel så har många jag känner Inter mer än tvljudet som dom nöjer sig med men för min del är det gräsligt skulle aldrig klarar av att ha det så. Ett förstarkarebyte finns i planerna även om det inte kanske är superviktigt. Har varit på ett besök och även fått höra dynaudio excite x44 dessa golvare går på 40k men dom spelade riktigt bra man kände igen b&w mörkare klang här lite fast dessa går djupare. Tyckte dock att butiksägaren var lite tråkig hade inte mycket bra musik att välja på. Och när jag frågade om att få lyssna på rock så tyckte han man inte skulle dema högtalare med rock för att då låter det inte bra. Enligt min mening tycker jag att man ska dema högtalarna med exakt den musik man tänkt lyssna på. Finns ingen mening att spela musik som man inte vill lyssna på Bara för att det låter bättre vid besöket.

Redigerat av Andreas3200, 23 mars 2017 - 16:25.


#44

Postad 23 mars 2017 - 16:29

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Jag undrar om det verkligen är möjligt att minsta golvaren i 800 serien går ner till 24Hz. Finns det nåt test i nån HiFi blaska som bekräftar det? Min Velodyne SPL1200-Ultra subwoofer går ner till 22Hz...och då är det en stor och ganska dyr sub....hmmm.

#45

Postad 23 mars 2017 - 17:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Jag undrar om det verkligen är möjligt att minsta golvaren i 800 serien går ner till 24Hz. Finns det nåt test i nån HiFi blaska som bekräftar det? Min Velodyne SPL1200-Ultra subwoofer går ner till 22Hz...och då är det en stor och ganska dyr sub....hmmm.

 

Klart det är möjligt. Mätte för längesen i ett rum där jag hade 683-golvaren (första modellen) och där var -3dB vid 25Hz.

 

Sen kan naturligtvis en någorlunda bra sub spela med betydligt högre ljudtryck i de frekvenserna.



#46

Postad 26 mars 2017 - 04:18

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Tyckte dock att butiksägaren var lite tråkig hade inte mycket bra musik att välja på. Och när jag frågade om att få lyssna på rock så tyckte han man inte skulle dema högtalare med rock för att då låter det inte bra. Enligt min mening tycker jag att man ska dema högtalarna med exakt den musik man tänkt lyssna på. Finns ingen mening att spela musik som man inte vill lyssna på Bara för att det låter bättre vid besöket.

 

Låter det inte bra även med rock/metal så är det någon svag länk i systemet. När jag hittade rätt förstärkare till mina högtalare, så blev det en fröjd även att lyssna på metal. Visst har min elektroniska smak också gått mer åt det hårda hållet men ändå. Hade inte varit intresserad av att lyssna på hårdrock tidigare. Fegt att inte vilja dema med rock imo.

 

Jag undrar om det verkligen är möjligt att minsta golvaren i 800 serien går ner till 24Hz. Finns det nåt test i nån HiFi blaska som bekräftar det? Min Velodyne SPL1200-Ultra subwoofer går ner till 22Hz...och då är det en stor och ganska dyr sub....hmmm.

 

Home Theater Review och hifitest.de var de jag hittade. HT Reviews bästa resultat var 37Hz med två olika mättekniker. Hifitest nöjer sig med att konstatera att de når djupt och en kurva som man får tolka själv. Har aldrig sett någon info om hur de utför sina mätningar.

 

http://hometheaterre...eviewed/?page=2

http://www.hifitest....804_d3_12476/12


Redigerat av Unregistered77a7e886, 26 mars 2017 - 16:25.


#47

Postad 26 mars 2017 - 08:33

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Jag visste det! B&W är otroligt fräcka med lögnerna om sin basåtergivning. Dom tjänar pengar på det för folk kollar specarna innan dom lyssnar och inbillar sig sen att dom hör vad specarna säger! Dali däremot tror jag förlorar på sina specar som ibland är i underkant. Dali Epicon 8 går svindjupt med stor styrka och är specad till 35Hz. Nån test jag läste så hade testaren gjort nån ovetenskaplig test med testtoner och då var det bra tryck ner till 25Hz!

Det är som Watt och biostärkare...bluff och båg i många fall.

#48

Postad 26 mars 2017 - 12:19

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Värsta överdrifterna jag sett är från Canton som brukar uppge 20Hz eller liknande för nästan varje modell av sina högtalare. Sen blir det naturligtvis en hel del skillnad om det är med eller utan rumsstöd när man mäter och sen olika mätmetoder utöver det. Man brukar heller inte få veta vilken förstärkare som använts. Kan vara ordentlig skillnad i basåtergivning med olika förstärkare, åtminstone till mina högtalare. 

 

Edit: I en tråd hos audioaficionado nämns det att B&Ws siffror nu representerar vad man kan förvänta sig i ett "typiskt" rum. Tidigare har det varit utan rumsstöd.


Redigerat av Unregistered77a7e886, 26 mars 2017 - 16:19.


#49

Postad 26 mars 2017 - 18:08

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Jag visste det! B&W är otroligt fräcka med lögnerna om sin basåtergivning. Dom tjänar pengar på det för folk kollar specarna innan dom lyssnar och inbillar sig sen att dom hör vad specarna säger! Dali däremot tror jag förlorar på sina specar som ibland är i underkant. Dali Epicon 8 går svindjupt med stor styrka och är specad till 35Hz. Nån test jag läste så hade testaren gjort nån ovetenskaplig test med testtoner och då var det bra tryck ner till 25Hz!
Det är som Watt och biostärkare...bluff och båg i många fall.

Att mäta basförmåga är otroligt vanskligt. Eftersom rummet i sig kan dämpa eller förstärka dessa frekvenser i +/- 12dB.

Till saken hör även att B&Ws köpare i mina ögon gärna är specläsare snarare än lyssnare. Så där har de hittat ett marknadsfönster. Hehe

Redigerat av PML73, 26 mars 2017 - 18:09.


#50

Postad 26 mars 2017 - 19:24

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Att mäta basförmåga är otroligt vanskligt. Eftersom rummet i sig kan dämpa eller förstärka dessa frekvenser i +/- 12dB.

Till saken hör även att B&Ws köpare i mina ögon gärna är specläsare snarare än lyssnare. Så där har de hittat ett marknadsfönster. Hehe

Efter min lyssning skulle jag lätt kunnat köpa dem, förutsatt att jag hade pengar. Att säga att deras köpare generellt bara läser specar utan att lyssna känns rätt taget ur luften faktiskt.

Redigerat av Unregistered706504e9, 26 mars 2017 - 19:25.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.