Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

banankontakt på högtalarkabel

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 mars 2017 - 20:48

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Hej,

Ursäkta om detta ligger i fel avdelning..

 

Jag har precis köpt mig ett par banankontakter från amazon. Första gången jag testar på det för jag tänkte det skulle bli väldigt smidigt när man ska koppla in dom i förstärkaren som trycks ända in mot väggen.

 

Jag valde dessa:

https://www.amazon.c...s=ugreen banana

 

Nu när jag fått hem dom inser jag att de inte har någon slags plastcover över sig utan hela kontakten är ledande. Är orolig att någon kabel kommer stöta emot och avge störningar (då jag har väldigt mycket kablar bakom receivern).

 

Så jag tänkte ifall man skull kunna göra såhär:

 

banankontakt.jpg

 

Har alltså använt en heattube och trätt över. Sedan har jag med tändare tänt på den så heattuben krympt (har ingen annan form av värmare). Kanske är väldigt dåligt att använda sig av tändare?

Kommer detta fungera bra eller riskerar jag något med tuben på eller att tillföra värme från tändaren över hela paketet...? Alternativet är att beställa andra banankontakter.

 

Tack!



#2

Postad 22 mars 2017 - 21:02

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

  • 491 inlägg
  • 0

Ja har gjort likadant med mina kablar utan problem.



#3

Postad 22 mars 2017 - 21:12

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Ja har gjort likadant med mina kablar utan problem.

 

Härligt! Tack. Lyckats kika lite på youtube och det verkar inte vara några problem att använda tändare till heattubes. Men man ska inte hålla för länge på samma ställe utan sprida runt värmen.

 

Undrar även om det är bra eller dumt att dubbelvika högtalarkabeln innan man trycker i den i banankontakten och skruvar..? Känns som att det kommer bli bättre kontakt då med skruvarna istället för att riskera skruva igenom kabeln så att säga..



#4

Postad 22 mars 2017 - 22:12

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Det heter krympslang!

Varför tror du det kan vara negativt att vika kardelerna? Signalen kommer inte vända för att den är vikt ;)

#5

Postad 22 mars 2017 - 22:22

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Det heter krympslang!

Varför tror du det kan vara negativt att vika kardelerna? Signalen kommer inte vända för att den är vikt ;)

 

Jag har tittat på säkert 10 videos om hur man använder banankontakter och ingen har dubbelvikt kabeln.. Men när jag experimenterat själv så kändes det mycket bättre att göra det. Men tänkte att det kanske fanns någon anledning att inte göra det, t.ex. att motståndet i kabeln blir för starkt eller nåt.. som när man ska löda ihop två kontakter och man inte ska använda för mycket lödtenn..

 

ursäkta men jag är verkligen en total nybörjare på sånt här :)


Redigerat av Unregistered3707b322, 22 mars 2017 - 22:23.


#6

Postad 22 mars 2017 - 22:30

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Banankontakter är bara nödvändigt om du planerar att flytta runt prylarna dagligen. Om ens då...

Och en dålig banan kan vara ren och skär skit då den kan glappa etc.

Grubbla inte för mycket över att vika/inte vika. Då är istället kvalisorten på din banan ett större dilemma ;)

Redigerat av Unregistereda299ec85, 22 mars 2017 - 22:33.


#7

Postad 22 mars 2017 - 23:26

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Banankontakter är bara nödvändigt om du planerar att flytta runt prylarna dagligen. Om ens då...

Och en dålig banan kan vara ren och skär skit då den kan glappa etc.

Grubbla inte för mycket över att vika/inte vika. Då är istället kvalisorten på din banan ett större dilemma ;)

 

Tack för svar!

Vad tror du om den bananen jag valt. Verkar fått väldigt ok recensioner på amazon varjefall dock få som skrivit. Men märket ugreen har mycket annat i kabelväg som har fått massvis med bra kritik på amazon. Kika gärna en snabbis på:

 

https://www.amazon.c...s=ugreen banana

 

uppskattar det starkt då det är nu eller aldrig för mig att fixa detta. Sen när jag tryckt in det mot väggen så lär jag inte göra om något på många år :) (hoppas jag)



#8

Postad 22 mars 2017 - 23:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Tack för svar!

Vad tror du om den bananen jag valt. Verkar fått väldigt ok recensioner på amazon varjefall dock få som skrivit. Men märket ugreen har mycket annat i kabelväg som har fått massvis med bra kritik på amazon. Kika gärna en snabbis på:

 

https://www.amazon.c...s=ugreen banana

 

uppskattar det starkt då det är nu eller aldrig för mig att fixa detta. Sen när jag tryckt in det mot väggen så lär jag inte göra om något på många år :) (hoppas jag)

Tror ingenting, totalt omöjligt att bilda en uppfattning av mördande säljtext.

 

Men varför köra med bananer om du nu bara ska skjuta in den till väggen? Du får ett bättre förband med att skruva direkt i terminalen.



#9

Postad 23 mars 2017 - 00:33

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Tror ingenting, totalt omöjligt att bilda en uppfattning av mördande säljtext.

 

Men varför köra med bananer om du nu bara ska skjuta in den till väggen? Du får ett bättre förband med att skruva direkt i terminalen.

 

Därför jag tänkte att kablarna kan bli perfekt längd då. Så fort möbeln kommer nära väggen så stoppar jag ner handen och trycker i bananerna. Sen skjuter in sista centimeterna..

Men om jag ska hålla på och skruva går det inte att få kablarna perfekt längd. Då måste jag ha långa kablar så jag kan justera de i terminalerna när tv-bänken är en bra bit från väggen. sen skjuta in den. Då kommer det bli en klump av kablar från mitt 7.1 system liggandes i en boll bakom receivern..

 

Det låter på dig som att det är dåligt att använda banankontakter och att jag bör undvika det så gott som det går?



#10

Postad 23 mars 2017 - 10:09

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Känns farligt med "perfekt längd" (vad är det för vits förresten förutom estetiskt) rätt var det är så vill du dra ut förstärkaren för att stoppa i ngn HDMI kabel el dylikt och så åker alla högtalarkablar ur.

Lite slack bör du definitivt ha oavsett om du använder bananer eller skruvar direkt i terminaler.



#11

Postad 23 mars 2017 - 10:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Vad tror du om den bananen jag valt. 

 

Svårt att se, men det lutar åt att den del som sätts i förstärkaren är "vridbar". Om det är så så är det den sämsta typ av banankontakt du kan köpa rent konstruktionsmässigt. Detta för att det inte finns en egentlig kontakt mellan de två delarna i bananen.



#12

Postad 24 mars 2017 - 00:27

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Svårt att se, men det lutar åt att den del som sätts i förstärkaren är "vridbar". Om det är så så är det den sämsta typ av banankontakt du kan köpa rent konstruktionsmässigt. Detta för att det inte finns en egentlig kontakt mellan de två delarna i bananen.

 

Nej det hela är en solid del. Den enda vridbara är de svarta/röda märkningarna som är lösa och går att ta av.



#13

Postad 24 mars 2017 - 06:47

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Bra, då fungerar de säkert fint.



#14

Postad 24 mars 2017 - 07:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Svårt att se, men det lutar åt att den del som sätts i förstärkaren är "vridbar". Om det är så så är det den sämsta typ av banankontakt du kan köpa rent konstruktionsmässigt. Detta för att det inte finns en egentlig kontakt mellan de två delarna i bananen.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Menar du denna typ? Vad är det som är dåligt med den varianten?

xtc-banankontakt-bfa-aluminium.jpg



#15

Postad 24 mars 2017 - 08:26

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Jag tror han menar sådana här, som biltema sålda förut:

https://www.minhembi...c_id=286883.jpg

Där man kan skruva ur själva toppen, som går in i förstärkaren. Jag har några sådana som jag köpte när jag var mindre vetande. De är totalt värdelösa ur kontaktsynpunkt.

Nu mer använder jag bara sådana som din bild.



#16

Postad 24 mars 2017 - 08:53

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Nej det var inte den funktionen jag menade. Jag pratar om de modeller där den del som "spänner" i förstärkarens terminaler ligger löst ovanpå bananens mittstift. I den konstruktionen kan det förutom dålig kontakt redan från början oxidera med tiden.



#17

Postad 24 mars 2017 - 08:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Nej det var inte den funktionen jag menade. Jag pratar om de modeller där den del som "spänner" i förstärkarens terminaler ligger löst ovanpå bananens mittstift. I den konstruktionen kan det förutom dålig kontakt redan från början oxidera med tiden.

Har du nån bild?



#18

Postad 24 mars 2017 - 09:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Detta är ett exempel:

 

http://i.ebayimg.com...pTvlKd/$_32.JPG



#19

Postad 24 mars 2017 - 09:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Detta är ett exempel:

 

http://i.ebayimg.com...pTvlKd/$_32.JPG

Aaa...du menar att den fjädrande delen är som en lös hylsa som ligger ovanpå ett stift. Då förstår jag. :)

Har faktiskt inte stött på en sådan vad jag kan minnas.



#20

Postad 24 mars 2017 - 09:27

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Jag har sett dem ibland och konstruktionerna varierar mellan "rätt ok" och "ren skit". Vissa av dem är precisionstillverkade och "låser fast" hylsan på ett bra sätt när man skjuter in dem medans andra har varit så glappa att det känts när man tagit i dem. Oavsett bör man undvika dem för nackdelarna överväger eventuella fördelar alla dagar i veckan.



#21

Postad 11 december 2018 - 11:36

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Intressant tråd :)
Blir o byta ut Biltema bananerna ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.