Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

EKK vs Supra högtalarkablar

304 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 januari 2005 - 23:43

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Någon som jämfört Supra PLY 3.4/s med EKK kablar

#2

Postad 18 januari 2005 - 10:29

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Helt klart en intressant fråga som inte jag kan svara på.
Väntar ivrigt på att se reaktionerna på denna fråga.

Om man ska ha ett par piP från Ino Audio så rekommenderas EKK men det beror förmodligen på att de är konstruerade för användas med dessa kablar.

MVH Kribban

#3

Postad 18 januari 2005 - 20:28

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
nja, snarare så att EKK är tillräckligt bra :D supra ply 3.4 är bra också du kommer inte märka någon skillnad mellan dessa ändå ...

#4

Postad 19 januari 2005 - 09:06

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

nja, snarare så att EKK är tillräckligt bra :blink: supra ply 3.4 är bra också du kommer inte märka någon skillnad mellan dessa ändå ...

Sedan är det väl så om man bara har en kardel i kabeln så får man låg kapacitans och det är väl väldigt snällt mot förstärkaren (mindre värmeutveckling).
EKK har väl den fördelen?? Rätta mig gärna om jag har fel.

MVH Kribban

#5

Postad 19 januari 2005 - 15:47

Unregisteredaf36c41a
  • Unregisteredaf36c41a
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 1
alltså, om jag var du Dragon Lord, skulle inte jag förvänta mig några fantastiska svar här. Alla som gillar/tror på kablar kommer påstå att det (i princip) är den dyraste kabeln som är bäst, i det här fallet Supra. Dom som inte är "troende" kommer blint hävda att en kabel är en kabel oavsett hur den ser ut eller kostar. Vilken av dessa två du än stöter på kommer ingen att ge sig, utan det hela handlar om vad du tycker. Köp en bit ekk, den kostar väl inte så mycket, och sen kan du säkert få låna hem en bit supra. jämför dom bredvid varandra, hör du ingen skillnad så kör du på ekk, annars så får du fundera på om priset för supran är motiverat.

//arvid

#6

Postad 19 januari 2005 - 18:21

Unregisteredb8db3cb9
  • Unregisteredb8db3cb9
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
satt nyss och bytte mina vanliga högtalarkablar i koppar....ni vet dom med genomskinlig plast,finns på de flesta ställen mot ekk kabel
dock hadde vi bara 1,5 light på jobbet som jag tog av....
men nog hördes det lite skillnad om det va bättre är nog tidigt att säga men riktigt likt som tidigare var det inte.
brukar testa med The Ark skiva,we are.... med låt nr 9
den är lugn med gitarspel i början så man kan höja riktigt högt å lyssna sen kommer fina basstabbs som spelar djupt, nu har man hört den några gånger så den brukar jag ha som referens <_<

mot suprakabeln vet jag dock inte... :blink:

#7

Postad 20 januari 2005 - 00:13

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Har inte jämfört så där jag kan inte säga något men jag använder just nu Ply 3.4/S och jag är väldigt nöjd och kommer inte att byta ut dessa i alla fall.

Utrustningen jag använder kan du se på gallerian.

Använde tidigare 3.4 men bytte till s som sagt.

#8

Postad 07 februari 2005 - 18:53

dave_götet
  • dave_götet
  • Lärjunge

  • 377 inlägg
  • 1
Har precis bytt från "vanlig högtalarkabel" 60kr/m till EKKJ 4x2,5.
Körde först utan Bi-wire och gjorde ett snabbt byte för att jag skulle kunna höra den "lilla" skillnaden. EKKJ gentemot den andra kabeln var givetvis en grym skillnad till EKKJ´s fördel. Allt var bättre helt enkelt.
När jag sedan bytte till Bi-wire så satt jag helt stum i säkert 1min och trodde inte mina öron. Vilken skillnad!! Har väl varit en av dom som inte tycker att kabeln ska göra en sådär enorm skillnad men oj oj oj. Det är ju som om man bytt utrustning helt å hållet.
Kan varmt rekomendera EKKJ 4x2,5 som till iallafall min utrustning i Bi-wire låter grymt bra. Låter som en dyr kabel och ser definitivt ut som en svindyr kabel <_<
jag har dock inte prövat någon dyr kabel i mitt system men har iallafall lyssnat på det mycket på många andra ställen med liknande uppsättning.
För dom som inte vill slänga ut massvis med pengar på kabel men ändå vill ha en grym skillnad så köp EKKJ!

#9

Postad 07 februari 2005 - 19:08

Foppa21
  • Foppa21
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

brukar testa med The Ark skiva,we are.... med låt nr 9
den är lugn med gitarspel i början så man kan höja riktigt högt å lyssna sen kommer fina basstabbs som spelar djupt, nu har man hört den några gånger så den brukar jag ha som referens  :rolleyes:

mot suprakabeln vet jag dock inte... <_<

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tycker att det är bättre att lyssna på ljudet riktigt lågt istället för högt. Prova att lyssna på texten i låtarna med låg volym, Knappt hörbart och byt mellan olika kablar eller cd spelare eller vad man nu testar för nått. Då tycker jag att man hör den största skillnaden om det är lätt att hänga med vad han/hon sjunger. Eller om det bara grötar ihop sig och man hör ingenting.

#10

Postad 08 februari 2005 - 09:30

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Ska nog på skoj köpa in en 5m 4x2,5mm EKKJ från elfa och testa som biwire och se hur det blir, då mina xindak är gjorda på samma sätt om jag inte minns helt fel.

Förresten, ni som kör EKK, vad tror ni funkar trevligast?
1: 4x2,5mm partvinnat till single-wire
2: 4x2,5mm partvinnat och separerade till bi-wire på högtalarsidan

Redigerat av KMJ, 08 februari 2005 - 10:56.


#11

Postad 08 februari 2005 - 11:19

dave_götet
  • dave_götet
  • Lärjunge

  • 377 inlägg
  • 0

Ska nog på skoj köpa in en 5m 4x2,5mm EKKJ från elfa och testa som biwire och se hur det blir, då mina xindak är gjorda på samma sätt om jag inte minns helt fel.

Förresten, ni som kör EKK, vad tror ni funkar trevligast?
1: 4x2,5mm partvinnat till single-wire
2: 4x2,5mm partvinnat och separerade till bi-wire på högtalarsidan

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör den sistnämnda och iallafall till min uppsättning så lät det bäst.
Var en rätt stor skillnad och det kändes som att att högtalarna öppnade sig enheldel. Blev liksom bättre stereokänsla och mer "riktig" bas.
EKKJ finns på Biltema också. Kanske lite lättare att köpa från va vet ja.
Hade rejält ont i tummarna efter att jag fixat mina 2 5m kablar.... :lol:
Är ju rätt jobbiga att ha att göra med men det är det värt :D

#12

Postad 08 februari 2005 - 11:41

Unregisteredf3991eca
  • Unregisteredf3991eca
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Är dessa EKK vanliga installations-kablar ni pratar om? Jag är på jakt efter bra kablar till mina surrounds som samtidigt ska få plats i en och samma kabelkanal. Använder *host* biltemas "high definition" 2x2.5mm2 just nu men vill som sagt ha lite bättre. Funderar även på att bi-wira frontar+center men är inte helt hemma på hur man gör. På stärkaren som driver frontarna har jag anslutningar till att bi-wira men på surround-stärkaren (som driver center+surround) har jag endast de 1 st +/- per kanal. Hur gör jag då?

Vart beställer jag de kablar ni pratar om och vad kostar de per meter? Vill helst inte lägga mer än 20:-/meter då det blir ca 25 meter totalt till bara surroundsen och med det pristaket så är det ett begränsat urval att välja på.

#13

Postad 08 februari 2005 - 18:54

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Är dessa EKK vanliga installations-kablar ni pratar om? Jag är på jakt efter bra kablar till mina surrounds som samtidigt ska få plats i en och samma kabelkanal. Använder *host* biltemas "high definition" 2x2.5mm2 just nu men vill som sagt ha lite bättre. Funderar även på att bi-wira frontar+center men är inte helt hemma på hur man gör. På stärkaren som driver frontarna har jag anslutningar till att bi-wira men på surround-stärkaren (som driver center+surround) har jag endast de 1 st +/- per kanal. Hur gör jag då?

Vart beställer jag de kablar ni pratar om och vad kostar de per meter? Vill helst inte lägga mer än 20:-/meter då det blir ca 25 meter totalt till bara surroundsen och med det pristaket så är det ett begränsat urval att välja på.

1 ja det är vanliga installations kablar
2. köpes i en vanlig el butik.

Redigerat av Unregistered1022, 06 juni 2005 - 01:00.


#14

Postad 08 februari 2005 - 21:19

Unregisteredf3991eca
  • Unregisteredf3991eca
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Ska jag kolla efter någon speciell kabel? Kikade i elbutiken idag där de hade ekk3x1,5-2,5 på rulle men bara en stump med 4-ledad 2,5. Ska kolla med kompisen som är elektriker om han kan snika undan en rulle åt mig, men det räcker med vanlig 2,5mm2 och med fyra ledare? Inte ett speciellt artikelnummer mao eller å som jag ska leta efter?

jag vet att jag är tjatig men hatar att göra fel och då frågar jag hellre en gång extra :lol:

#15

Postad 09 februari 2005 - 00:05

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Ska jag kolla efter någon speciell kabel? Kikade i elbutiken idag där de hade ekk3x1,5-2,5 på rulle men bara en stump med 4-ledad 2,5. Ska kolla med kompisen som är elektriker om han kan snika undan en rulle åt mig, men det räcker med vanlig 2,5mm2 och med fyra ledare? Inte ett speciellt artikelnummer mao eller å som jag ska leta efter?

jag vet att jag är tjatig men hatar att göra fel och då frågar jag hellre en gång extra :wub:

4*2.5 twina 2 ledare till 1 så har du dubblat arean på kabeln det är för längre e.x till bakre sourond högtalare se till att det är samma längd på alla kablar och dom skall vara twinade andvänd borrmaskin enklast till fram så andvänd inte mer än 3meter på var sida och bi-vira .

Redigerat av Unregistered1022, 06 juni 2005 - 00:59.


#16

Postad 09 februari 2005 - 22:23

Unregisteredf3991eca
  • Unregisteredf3991eca
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Fick bara tag på en rulle 1,5mm2 4ledad ekk :) Borde funka till surroundsen då jag tänkte använda en kabel till varje surround så det blir ju ändå 3mm2 vilket är tillräckligt? Nåja, ska bara pröva, fick det snuskigt billigt också :wub:
Han hade bara rullar med 5ledade 2,5mm2 dessvärre, kanske gick det att fixa fram 4-ledad också, inte så vanligt dock.

#17

Postad 09 februari 2005 - 22:30

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
hur går det om man inte tvinnar dem? Om det inte är nödvändigt så hade denna kabeln varit perfekt
EKKJ

Annars så måste man skala den och det är ju synd då det inte hade behövts strumpor m.m. så som dem är nu.

#18

Postad 11 februari 2005 - 16:00

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
kmj, hur går det har du köpt några ekk än och jämfört med xindaken?

#19

Postad 11 februari 2005 - 16:33

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Nope, som sagt så kan det ta ett tag då ekonomin inte är den bästa :/

Men om en vecka eller 2 så ska det nog vara fixat.

Jag vill bara veta om de skall partvinnas eller ej då det finns en bra kabel på elfa med 4 ledare men om de skall tvinnas så måste man skala osv.

#20

Postad 12 februari 2005 - 09:16

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Dave_götet

Skalade du och tvinnade hela längden eller bara ändarna? såg att några endast gjorde det senare.

#21

Postad 12 februari 2005 - 14:03

dave_götet
  • dave_götet
  • Lärjunge

  • 377 inlägg
  • 0

Dave_götet

Skalade du och tvinnade hela längden eller bara ändarna? såg att några endast gjorde det senare.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag köpte den kabeln du pratade om EKKJ på biltema och tvinnade endast i ena änden då andra är Biwire. Måste säga att jag blev grymt imponerad och helnöjd med resultat. Hela kalaset med banankontakter gick på typ 300:- kr för 2st 5meters kablar.

Biltema

#22

Postad 12 februari 2005 - 14:40

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
ok, nån som vet var man hittar billiga bananer?

Det drar ju lätt iväg då man behöver 12st

#23

Postad 12 februari 2005 - 15:52

dimme
  • dimme
  • Beroende

  • 1 189 inlägg
  • 0

ok, nån som vet var man hittar billiga bananer?

Det drar ju lätt iväg då man behöver 12st

<{POST_SNAPBACK}>



http://www.fynda.se/ under kablar -> kontakter

fyra bananer för 49.-

#24

Postad 12 februari 2005 - 22:30

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Ah, skulle sagt att de skall kunna lödas. Sånna har jag redan fast från biltema.

Nåja, svalander har ju iofs

#25

Postad 13 februari 2005 - 10:42

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Supra vs. EKK
Länk 1
Länk 2

Jag märkte att budgeten inte täckte ett gäng öl igår så jag investerade 109:- i 10m EKK light (4x1,5mm). Då jag inte gillade tanken att endast tvinna de yttersta 20cm av totalt 2,5m så skalade jag dela alltet och gjorde en totalt 5m fyrflära a'la Svalander som delades på 2. Ond kan inte beskriva hur stel jag är i fingrarna idag ;)
Postad bild
Diy-beskrivning

Dessa terminerade jag så att jag fick 2 tampar på stärkarsidan och 4 på högtalarsidan, lite semi bi-wire ;) då andra har skrivit att detta ska ge lite bättre resultat.

Nu skulle jag kunna ge lite intryck men då kommer säkert nått ljushuvud och klagar om att det inte är blindtest osv så jag säger inget om vilken som är bättre utan bara de mest uppenbara skillnaderna jag märker, dvs inga vaga saker.
Men återkommer efter ett par timmar effektiv tid.

Spontant utan inspelning så kommer tanken, "vart fan tog känslan i musiken vägen?". toner och instrument vibrerar inte ut och det låter som att det bara är bas och diskant, inget emellan. Detta är då jämfört med Xindaken, med andra så som suprakabeln så verkar det vara ett bra köp.

Redigerat av KMJ, 13 februari 2005 - 13:45.


#26

Postad 04 mars 2005 - 18:17

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
efter mer inspelning vad tycker du om ekk nu KMJ?

#27

Postad 08 mars 2005 - 10:59

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Kort sammanfattning:
Xindak sc-01 är mer detaljerad och vassare. Bättre mellan- och övre-register.

EKK har djupare och bättre bas men låter lite väl platt om man jämför dessa två direkt.

#28

Postad 08 mars 2005 - 11:01

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Sen är ju det första alternativet ca 4ggr dyrare iofs så inget av alternativen är en dålig investering. Man får helt enkelt prioritera. (Jag valde Xindak).

Edit:
För att förtydliga lite.
EKK är bra men Xindak är avsevärt bättre. Xindaken framhäver saker som knäppningar från plektrum m.m. som lätt försvinner med EKKn. Detaljrikare med andra ord.

Redigerat av KMJ, 08 mars 2005 - 11:06.


#29

Postad 08 mars 2005 - 11:49

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Sen är ju det första alternativet ca 4ggr dyrare iofs så inget av alternativen är en dålig investering. Man får helt enkelt prioritera. (Jag valde Xindak).

Edit:
För att förtydliga lite.
EKK är bra men Xindak är avsevärt bättre. Xindaken framhäver saker som knäppningar från plektrum m.m. som lätt försvinner med EKKn. Detaljrikare med andra ord.

<{POST_SNAPBACK}>

det kan väl bero på att xindaken är matchad med den stärkarn som du har i galleriet
om man andväder ekk så andvän den till basen ekku till diskanten då bilr det skilnad
se bara på taras kablar primen massiv koppar ledare som är platt prismen massiv kopparledare som är rund.

#30

Postad 08 mars 2005 - 12:03

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Så ett tips är då att köra EKK till basen , då den är väldigt bra på bas med andra ord?

sen köra något annat till diskant och mellan. typ audioquest type 4

har just nu supra ply 3.4 och kör singel wire.

xindak fs1 bliev för ljust i min anläggning.

vad tror ni ja får bäst bas av supra ply 3.4/s eller EKK?

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 08 mars 2005 - 15:11.


#31

Postad 09 mars 2005 - 09:24

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0

det kan väl bero på att xindaken är matchad med den stärkarn som du har i galleriet

Den används inte mer, numera är den min klenare men bättre gainclone som används.

vad tror ni ja får bäst bas av supra ply 3.4/s eller EKK?

Kolla de länkar jag lade in i slutet av första sidan, de innehöll tester ;)

#32

Postad 09 mars 2005 - 09:52

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Det verkar ju som EKK är bättre på basen iaf, då kanske man ska ta och köpa sig lite EKK...

nu till frågan jag har ungefär 2 m kabel längd mellan högtalare och receiver. vad ska jag använda mig av för version av Ekk och vilka bananer?

#33

Postad 09 mars 2005 - 14:11

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Flätar du dem som jag så går det åt ca 10m för 2x2,5m.

De flesta brukar använda biltemas 1,5m^2 eller clasohlssons (jag), de kostar ca 100:- för en rulle på 10m.

Svcalander har billiga guldplätterade bananer

#34

Postad 09 mars 2005 - 17:58

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0
Tror ni att EKK kablar kan ge mindre "vass" diskant än mina nuvarande Ixos 511t?
Det enda jag irriterar mig på är de ständiga SSSSS-ljuden i dialoger!
Annars låter det bra som fan!

Har B&W 600-serien + Arcam AVR 300 för övrigt

#35

Postad 04 maj 2005 - 10:18

Martins
  • Martins
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Får idag mina Jm.Lab chorus 716S(hoppas jag)
Köpte även ny kabel till dessa. Supra Rondo 4*2,5.
Tänker testa Supra kabeln mot mina EKK-kablar från clasohlsson.
EKK kabeln kostade 16kr/m med krympslang och banankontakter och låter bättre än mina tidigare Monstercable XP.
Tyvärr kan jag inte lyssna på Monstercabeln, för den har åkt med sopbilen.
Jag återkommer med mina intryck.

#36

Postad 04 maj 2005 - 22:08

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Ändrade rubriken på tråden så att den gäller för alla Supras högtalarkablar vs EKK :huh:
Så vi kan samla alla intryck i denna tråd ;)

#37

Postad 05 maj 2005 - 11:37

Martins
  • Martins
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Efter många timmars lyssning väljer jag EKK-kabeln.
Suprakabeln gjorde diskanten väldigt vass och spretig,och basen ville inte riktigt hänga med.
Enligt mitt tycke är EKK-kabeln bättre på alla punkter förutom hanteringen.

#38

Postad 05 maj 2005 - 16:07

Martins
  • Martins
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Har någon här en uppfattning om hur dyr kabel man måste köpa för att slå EKK-kabeln på fingrarna??
Öppnade mina Jm.Lab idag och tittade på det interna kablaget, helt vanlig högtalarkabel ca. 2x1,5mm, nu är man ju sugen på att byta ut kablget mot bättre kablar. Fundera på att köpa Linn:s Bi-wire kabel 4x2,5mm. Någon som provat den??

#39

Postad 05 maj 2005 - 17:13

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Har någon här en uppfattning om hur dyr kabel man måste köpa för att slå EKK-kabeln på fingrarna??
Öppnade mina Jm.Lab idag och tittade på det interna kablaget, helt vanlig högtalarkabel ca. 2x1,5mm, nu är man ju sugen på att byta ut kablget mot bättre kablar. Fundera på att köpa Linn:s Bi-wire kabel 4x2,5mm. Någon som provat den??

<{POST_SNAPBACK}>

även den dura kabeln andvänder koppar i kärnan men som sagt allt går att sälja bara man har rätt marknads föring på kablarna jag vet att det gjordes tester på 90talet
men dom kunnde innte höra skilnaden mellan kablarna .
så om man döper dom till något flashigt namn och tar yt ocker priser på dom så tror den stora massan att dom är bättre än alla andra kablar
du brehöver inte bytta kablaget i jmlaben dom kablarna går så kort väg.

#40

Postad 12 maj 2005 - 16:53

Martins
  • Martins
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Kan varmt rekommendera flätad EKK Jag använder nu två flätor till varje högtalare, stor ljudskillnad mot den tvinnade varianten

#41

Postad 13 maj 2005 - 08:57

Martins
  • Martins
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Jag har bytt internkablaget också, dock är det bara tvinnad EKK.
Funderar på att fläta kablar till det med. Man blir lite öm i händerna när man flätat ca. 10 meter. Men det är värt besväret. Kanske det blir att fläta signalkablar också. dock inte EKK

#42

Postad 06 juni 2005 - 20:42

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0
Den där EKK-kablen, var finner man någon som säljer den på nätet, skulle vilja ta en titt på den...

#43

Postad 06 juni 2005 - 20:56

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Den där EKK-kablen, var finner man någon som säljer den på nätet, skulle vilja ta en titt på den...

<{POST_SNAPBACK}>

det är vanlig installationskabel sån som levererar till dina två hål i väggen
annars så brukar el installation firmor ha den.

#44

Postad 27 september 2005 - 22:42

triper
  • triper
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
LTS har ju följande rekomendationer gällande EKK-kablar:

Beroende på vilka längder som behövs, så rekommenderar vi olika alternativ, då impedanserna påverkar högtalaren.
För längder runt och under 1m : EKUA 2x0.38 mm2
För längder runt ett tre meter: EKK 2x1.5 mm2
För längder runt fem meter: EKK 2x2.5 mm2
För längder runt tio meter: EKK 4x2.5 mm2 (där de motstående kardelerna ska kopplas samman)

Jag har en dörr mellan förstärkare och vänster högtalare. Där måste jag alltså dra en kabel över dörren. Min högra högtalare och center står en meter från förstärkaren.

Ska man ta EKUA 2x0.38 mm2 till höger och center och EKK 2x2.5 mm2 för vänster. Eller är det bättre att gå på det tjockare alternativet till både höger och vänster. Ska man isåfall klippa samma längd på höger och vänster och bara rulla ihop höger kabel?

Sedan blir EKK 4x2.5 mm2 för bakhögtalare.

Kanske köpa bara EKK 4x2.5 mm2 till altihop istället?

#45

Postad 29 september 2005 - 06:50

triper
  • triper
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Det blev skärmad EKK 2x1.5 mm2 till center och höger front.

Till vänster front och bakhögtalare blev det EKK 3x2.5 mm2 (Jordkabel som inte kopplas in någonstans.)

Det verkar vara väldigt svårt att få tag på exakt de kablar som LTS rekomenderar då de nya lagarna gällande elinstallationer kräver jordkabel.

#46

Postad 29 september 2005 - 11:38

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Jag har bytt internkablaget också, dock är det bara tvinnad EKK.
Funderar på att fläta kablar till det med. Man blir lite öm i händerna när man flätat ca. 10 meter. Men det är värt besväret. Kanske det blir att fläta signalkablar också. dock inte EKK

<{POST_SNAPBACK}>


Är det 4-trådsfläta (som Svalander) som du avser?

#47

Postad 29 september 2005 - 18:12

Martins
  • Martins
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Nej den är bara Tvinnad

#48

Postad 30 september 2005 - 08:09

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Jag citerade kanske fel inlägg. Du säger tidigare att det är ljudskillnad mellan flätad EKK och tvinnad och att du kör med flätad.

Hur har du flätat den? Jag har lite 1.5mm2 EKK hemma och vill ju göra det bästa av den :)

#49

Postad 01 oktober 2005 - 17:14

Martins
  • Martins
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Den kabel jag nu har är lackad koppartråd som jag gjort en fyrfläta av,tråden beställde jag av Svalander, materialet kostade 93kr för att få 4,5m färdig fläta.
Har nu provlyssnat dessa mot MIna tidigare Van den Hul kablar och flätan låter SÅ mkt. bättre.
Jag uppfattade en stor skillnad mellan flätad och tvinnad kabel.
Har även flätat signalkablar som blev färdiga idag; lite pilligare dock eftersom att den tråden bara är 0,1mm tjock.

#50

Postad 04 oktober 2005 - 08:56

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Kul att du blev nöjd Martins! :D
Jag har kikat lite på den tråden Svalander säljer. Det här med lacktråd - är lacken såpass hållbar att man inte sliter ut den efter ett tag så att man får kortslutning mellan ledarna? Jag är lite tveksam (kanske rädd i överkant B) ) p.g.a. detta.

Har du lött dit bananderna? Tycker det ser trevligt ut! Hur skulle du beskriva ljudet du får från flätan jämfört med dina V d H?

Har du några intryck från din nya signalkabel? Några köpekablar att jämföra med?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.